Nieuwstopic, Ménagerie du Jardin des Plantes (Parijs)

Al het nieuws van de overige dierentuinen binnen Europa (buiten België & Nederland).
Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Nieuwstopic, Ménagerie du Jardin des Plantes (Parijs)

Bericht door Gerald »

En voor de hele echte freaks kan ik het fraaie boek "Diergaarde te Parijs, beschrijving en levenswijze der zoogdieren van de Menagerie van Natuurlijke Historie." door Boitard aanbevelen. Het boek begint met een uitgebreide geschiedenis van de Plantentuin en verder staat het boordevol met zeer fraaie gekleurde prentjes en een grote uitvouwbare plattegrond!

Het boek stamt uit 1845 en duikt af en toe eens op op internet of bij een lokale antiquariaat. Zeer de moeite waard om eens te gaan zoeken denk ik. Prijs voor een goed exemplaar ligt op zo'n 200-300 euro, dat dan weer wel.

De Nederlandse uitgave begint overigens met een beschrijving van de diergaarden te London en Amsterdam en bevat een lijst van intekenaren.

Leuk feitje: de twee olifanten (stier en koe) van stadhouder Willem VI die bij paleis 't Loo in Apeldoorn stonden werden door de Fransen in 1795 naar Parijs gehaald. "Geleend" zoals dat officieel heette, gejat zouden wij nu zeggen. De olifanten keerden nooit meer terug...

zoorro

Re: Parijs, Ménagerie du Jardin des Plantes

Bericht door zoorro »

Als je artis geen leuke tuin vind en antwerpen ook niet....

zoorro

Re: Parijs, Ménagerie du Jardin des Plantes

Bericht door zoorro »

http://www.mnhn.fr/museum/foffice/natio ... &nav=liste

Twee kleine nevelpantertjes geboren 24 maart 2011.

zoorro

Re: Parijs, Ménagerie du Jardin des Plantes

Bericht door zoorro »

http://www.sauvagesetcompagnie.org/?p=332

Tubo , het mannetje orang is overleden , hij was nog erg jong.

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Parijs, Ménagerie du Jardin des Plantes

Bericht door Gerald »

zoorro schreef:http://www.sauvagesetcompagnie.org/?p=332

Tubo , het mannetje orang is overleden , hij was nog erg jong.
Weet je ook hoe jong?

harimau

Re: Parijs, Ménagerie du Jardin des Plantes

Bericht door harimau »

Deze foto is van begin juni...

Afbeelding

Geboren in Parijs op 15 maart 1994, overleden 5 augustus 2011 aan een longontsteking.

zoorro

Re: Parijs, Ménagerie du Jardin des Plantes

Bericht door zoorro »

Watana , een vrouwtje geboren in antwerpen is samen met haar halfbroer naar de menagerie gestuurd en later gekoppeld aan tubo.
Afbeelding
Dit is een foto van februari 2007 , voor hij die imposante wangplaten heeft gekregen.

Jelle

Re: Parijs, Ménagerie du Jardin des Plantes

Bericht door Jelle »

Hoeveel Orang oetans hebben ze dan nog?

Pachyderm

Re: Parijs, Ménagerie du Jardin des Plantes

Bericht door Pachyderm »

Bob schreef:Hoeveel Orang oetans hebben ze dan nog?
3 vrouwtjes, Tamu, Theodora en Nenette. Of vergis ik mij?

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Parijs, Ménagerie du Jardin des Plantes

Bericht door Gerald »

zoorro schreef:Watana , een vrouwtje geboren in antwerpen is samen met haar halfbroer naar de menagerie gestuurd en later gekoppeld aan tubo.
En leeft nu in Apenheul

zoorro

Re: Parijs, Ménagerie du Jardin des Plantes

Bericht door zoorro »

klopt.

En over nenette is een film verschenen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Nenette

TWit894

Re: Parijs, Ménagerie du Jardin des Plantes

Bericht door TWit894 »

De dierentuin heeft zijn collectie uitgebreid met arabische oryxen: http://www.facebook.com/menageriezooduj ... 367&type=1

Hippo

Re: Parijs, Ménagerie du Jardin des Plantes

Bericht door Hippo »

Mooie toevoeging. Weet er ook iemand op welke plek ze zitten? Een nieuw verblijf of als vervanger van een bestaand? Want ik kan me niet voorstellen dat Ménagerie du Jardin des Plantes zomaar nog ergens een extra verblijf kon bijbouwen.

TWit894

Re: Parijs, Ménagerie du Jardin des Plantes

Bericht door TWit894 »

Dit jaar zal de Ménagerie het andere deel van de Fauverie (roofdierenhuis) restaureren. Er komen ook 2 jaguars in te zitten, deze zullen later naar de nieuwe zoo van Parijs verhuizen :D

Bron: Actuzoo

zoofreak
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2136
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:13

Re: Parijs, Ménagerie du Jardin des Plantes

Bericht door zoofreak »

Vorige week in Parijs geweest en natuurlijk la Ménagerie niet overgeslagen.
Ik ben een fan!
Op een mooie zonnige dag, was het een verademing om in een rustige omgeving te kunnen genieten van een tuin met tonnen sfeer, met mooie historische architectuur (akkoord, vaak dringend aan restauratie toe, maar dat vormt een heel aparte charme) en vooral: overal actieve, kerngezonde dieren die zich van hun beste kant lieten zien en zich veelvuldig voortplanten. Hier is duidelijk een team aan het werk dat met veel toewijding en liefde voor het vak het beste haalt uit een allesbehalve comfortabele vertreksituatie. Ik heb nergens iets gezien dat ik ontoelaatbaar vind op vlak van dierenwelzijn. Dikke chapeau! Hopelijk veranderen ze niet teveel met het oog op 'modernisering'.

(Ook zeer de moeite waard in dezelfde Jardin des plantes: La grande galerie de l'evolution, de gerestaureerde tropische serres, en restaurant 'La baleine' waar ze superlekkere Gamba's met risotto serveren met een prima wit wijntje ;) Doen!)

harimau

Re: Parijs, Ménagerie du Jardin des Plantes

Bericht door harimau »

zoofreak schreef: restaurant 'La baleine' waar ze superlekkere Gamba's met risotto serveren met een prima wit wijntje ;) Doen!)
Vrijdag bezoek 'k deze nostalgische tuin...en misschien ook eens gaan proeven van die lekkere gamba's...en een wit wijntje! :eten:

En nu maar hopen dat het een beetje droog blijft... :google:


TWit894

Re: Parijs, Ménagerie du Jardin des Plantes

Bericht door TWit894 »

Ook de Afrikaanse volière is deze week opgeknapt met een nieuw grastapijt ;)
https://www.facebook.com/media/set/?set ... 367&type=1

messinkje1

Re: Parijs, Ménagerie du Jardin des Plantes

Bericht door messinkje1 »

Wat een vooruit gang!!
Prachtig!

zolifantje

Re: Parijs, Ménagerie du Jardin des Plantes

Bericht door zolifantje »

WAUW, dat ziet er echt geweldig uit.

Plaats reactie