Nieuwtjestopic Zoo de Vincennes (Parijs)

Al het nieuws van de overige dierentuinen binnen Europa (buiten België & Nederland).
Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwtjestopic Zoo de Vincennes (Parijs)

Bericht door Gorilla Gust »

De foto's die ik reeds zag passeren passen wel bij jouw omschrijving, een moderne kale dierentuin waar de planten nog sterk moeten groeien. Daarom verbaast het me dat je de grote kas omschrijft als 'vermoeid' en reeds op leeftijd. Die kas(beplanting) was toch ook immers vrij recent niet?
Steeds weer onderweg enzo(o)!

ricky

Re: Nieuwtjestopic Zoo de Vincennes (Parijs)

Bericht door ricky »

Ben er vorig jaar geweest en vond het er allesbehalve kaal. De beplanting was net al veel beter ingegroeid dan ik had verwacht. Enkel de grote volière met de flamingo's viel tegen. De grote kas was toen al mooi ingegroeid. Kan me moeilijk voorstellen dat die dan een jaar later al afgeleefd zou zijn.
En qua prijs valt 22 euro toch goed mee voor een grote dierentuin. (Pairi Daiza is 29,5, Planckendael is ook al 25 euro)

Noordpol
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 119
Lid geworden op: 11 jun 2015, 18:39
Favoriete dierentuin: Beauval

Re: Nieuwtjestopic Zoo de Vincennes (Parijs)

Bericht door Noordpol »

Dat denk ik ook, maar er zijn al bordjes los, verdwenen of vervangen, veel sombere hoekjes en het oogt niet fris. De architectuur van de kas zelf sluit niet zo aan bij de binnenkant, er staan stalen kooien (gaas) voor de vogels en apen en je kijkt door twee simpele glasplaten naar de zeekoeien - nergens van boven zoals op de publiciteitsfoto's. Alles is elders beter en mooier gedaan. De binnenkant oogt alsof het er al jaren staat - en nodig vervangen zou moeten worden. Halverwege de kas wissel je van zone, dus ook geen groot overzicht of doorkijk door de hele kas, je blijft steeds naar de planten een paar meter verder kijken. Daar de bocht om en weer een paar meter zicht. Met een kooi of een terrarium in een grote donkere muur. Jammer, er had meer ingezeten.

Zo groot is de tuin niet - 16Ha waarvan ongeveer 12 gebruikt - en een gigantische picknickweide.
De bomen zijn wel aardig ingegroeid, maar het voelt bepaald niet als een jungle, meer als iemands achtertuin. Sorry - ik was niet gegrepen.

Erwino1991
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 130
Lid geworden op: 05 feb 2015, 03:30
Favoriete dierentuin: Kölner Zoo
Locatie: Nijmegen

Re: Nieuwtjestopic Zoo de Vincennes (Parijs)

Bericht door Erwino1991 »

ricky schreef: (Pairi Daiza is 29,5, Planckendael is ook al 25 euro)
Het is niet erg eerlijk om parken qua ingangsprijs te vergelijken met Planckendael. Op die manier lijkt elk park goedkoop terwijl Planckendael een belachelijke prijs hanteert. Als ik Vincennes zou vergelijk met Pairi Daiza mag Pairi Daiza gerust 3x zoveel vragen als Vincennes als je gaat kijken wat je er voor krijgt.

Ik vond Vincennes één van de minst leuke tuinen die ik ooit heb bezocht, wat naar mijn idee komt door dat moderne karakter. Gelukkig is de collectie wel prima en zeker het verblijf van de zeekoeien is de mooiste die ik tot nu toe zag.
Mijn kiekjes van wonderschone dieren aanschouwen: Hier klikken

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2479
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Nieuwtjestopic Zoo de Vincennes (Parijs)

Bericht door zoofan »

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/01/26 ... ranse-zoo/

Toch een vreemd verhaal. De dieren zouden enkel achter de schermen zitten maar toch moeten er nog vier gevangen worden...

Gebruikersavatar
JvG
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 859
Lid geworden op: 02 jul 2017, 06:31
Favoriete dierentuin: -

Re: Nieuwtjestopic Zoo de Vincennes (Parijs)

Bericht door JvG »

Een dier kan ook ontsnappen zonder dat ze in de publieksruimtes komen ;) Ze zijn uit hun verblijf in een gebied waar ze niet horen en moeten dus nog gevangen worden.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwtjestopic Zoo de Vincennes (Parijs)

Bericht door Gorilla Gust »

Vijf jaar geleden ging de (ver)nieuw(de) dierentuin van Parijs, Parc Zoologique de Paris weer open. Maar deze dierentuin aan het Bois de Vincennes van Parijs kent een dalende bezoekerstendens, waardoor het het park ontbreekt om fors te blijven investeren. Hierdoor blijven investeringen in het oudere zusterpark (Le Menagerie) ook langer weg dan eerst verwacht.

Toch kan de dierentuin haar vijf jarige jubileum vieren met vijf nieuwe diersoorten, waarmee ze laat zien dat de dierentuin nog steeds springlevend is! We lezen mee met Le Parisien.

http://www.leparisien.fr/paris-75/paris ... 1481423551
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Choco115
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2017, 07:48
Favoriete dierentuin: Berlijn (Zoo en Tierpark)

Re: Nieuwtjestopic Zoo de Vincennes (Parijs)

Bericht door Choco115 »

Gorilla Gust schreef:Vijf jaar geleden ging de (ver)nieuw(de) dierentuin van Parijs, Parc Zoologique de Paris weer open. Maar deze dierentuin aan het Bois de Vincennes van Parijs kent een dalende bezoekerstendens, waardoor het het park ontbreekt om fors te blijven investeren. Hierdoor blijven investeringen in het oudere zusterpark (Le Menagerie) ook langer weg dan eerst verwacht.

Toch kan de dierentuin haar vijf jarige jubileum vieren met vijf nieuwe diersoorten, waarmee ze laat zien dat de dierentuin nog steeds springlevend is! We lezen mee met Le Parisien.

http://www.leparisien.fr/paris-75/paris ... 1481423551
Weet iemand of er bekend is welke diersoorten, of staat dat gewoon in de tekst en ligt het aan mijn beroerde Frans...
De natuur is het mooiste wat er is

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Nieuwtjestopic Zoo de Vincennes (Parijs)

Bericht door Jarne »

Er wordt gesproken over pelsrobben en stokstaartjes

Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2778
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: Nieuwtjestopic Zoo de Vincennes (Parijs)

Bericht door Boomkangoeroe »

ikzelf bezocht de dierentuin ook al maar vond hem te netjes aangelegd, alles lijkt wel zijn plaatsje te hebben en komt niet natuurlijk over deze tuin mist veel karakter.

dehaas
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 138
Lid geworden op: 02 jan 2017, 15:16
Favoriete dierentuin: San Diego Zoo
Locatie: Delft

Re: Nieuwtjestopic Zoo de Vincennes (Parijs)

Bericht door dehaas »

Als net afgestudeerde stedenbouwkundige vind ik het een van de best ontworpen stadsdierentuinen die ik heb gezien. Alles is mooi strak modern maar toch ook natuurlijk ontworpen. Thematischering en kitisch zijn weg gelaten, iets wat ik zelf kan waarderen. Maar snap ook heel goed dat dit soms ook nogal kil en karakterloos kan overkomen voor andere.

Ik denk dat de tegenvallende bezoekersaantallen verschillende oorzaken heeft. Zo misschien ze toch echt wel een paar ABC soorten. Toevoegingen van een olifant, tijger, gorilla enz. zouden denk ik zeker helpen. Al is hier geen plaats meer voor in het park. Daarnaast is er in de regio Parijis natuurlijk ontzettend veel mogelijk toeristisch gezien, net buiten de ring liggen is dan ook niet gunstig. Verder zijn de Fransen die echt een dierentuinvolk als de Nederlanders, Duitsers en Belgen dat zijn, met weinig echt druk bezochte parken. Volgens mij komt enkel Beauval over het miljoen heen. Helaas laten deze problemen zich niet zomaar oplossen.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwtjestopic Zoo de Vincennes (Parijs)

Bericht door Gorilla Gust »

Geen dier en ook geen plant maar wel 720 geslachten en helende krachten. De dierentuin in Parijs stelt ‘de blob’ tentoon... ;)
https://m.hln.be/wetenschap-planeet/die ... ook.com%2F
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3456
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwtjestopic Zoo de Vincennes (Parijs)

Bericht door MennoPebesma »

Het 3-jarige zeekoe vrouwtje Kalina is op 6 Januari overleden. Uit de eerste resultaten van de autopsie bleek ze een acute leverbeschadiging te hebben, waarschijnlijk veroorzaakt door een snel ontwikkelde infectie.

Bron: https://www.facebook.com/26850355659310 ... 883604606/

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3456
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwtjestopic Zoo de Vincennes (Parijs)

Bericht door MennoPebesma »

Eind januari heeft Parc Zoologique de Paris een koppel Zwarte maki's ontvangen. Het mannetje Sushi komt uit Zooparc de Trégomeur, en het vrouwtje Kaly komt uit Parc des Félins de Nesles. In Parijs leven ze nu samen met de Palmvleerhonden.

Bron: https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 3556593104

Plaats reactie