Nieuwstopic Zoo Duisburg

Al het nieuws van de overige dierentuinen binnen Europa (buiten België & Nederland).
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Abonnement dierentuin: Meerdere
Contacteer:

Nieuwstopic Zoo Duisburg

Bericht door Gorilla Gust » november 12, 2010, 12:36

Plaats hier al het nieuws rondom Zoo Duisburg
Steeds weer onderweg enzo(o)!

TWit894

Re: Nieuwstopic Zoo Duisburg

Bericht door TWit894 » december 11, 2010, 18:04

Ik lees juist op zoofreunde dat Duisburg een masterplan heeft:
-Brilberenverblijf
-Varihaus, toevoeging van de Vari's aan het doorloop eiland van de ringstaarten ;)
-Nieuwe kinderboerderij
-Nieuw Zeehondenverblijf
-Nieuwe savanne
-Verbouwing v/h apenhuis in voordeel voor orang's en gorilla's
-Aanleg van een Lagune zoals in Harderwijk voor de dolfijnen :D

Zo dat was het, zodra ik meer weet laat ik het weten ;)

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » december 11, 2010, 21:11

De aanleg van een lagune voor hun dolfijnen zou op zich mooi zijn. Al denk ik dat men hierin moet oppassen, want mij lijkt het dat op termijn het houden van dergelijke dieren sowieso bijna onmogelijk wordt. Als je kijkt naar de controverse die de meeste dolfinariums opwekken tenminste...

Voorlopig vind het merendeel van de bezoekers ze nog steeds attractief, maar blijft dat zo?

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode
Abonnement dierentuin: Ja

Bericht door Limburg vooruit » december 12, 2010, 09:51

Een dolfinarium zonder buiten een stevige lagune is niet meer van deze tijd. Als de wereld nu eens ballen aan hun lijf zou krijgen zouden ze een wereldwijd verdrag qua huisvesting kunnen opzetten. Met daarin natuurlijk ook de dolfijnen.

Mijn voorstel voor dolfijnen zou zijn als volgt:
Voor 5 dolfijnen:

1 (show)bassin van 300m² ( +30m² per extra dier) met een minimumdiepte van 4 meter over 65% van het bassin, de overige 35% minimum 5,5 meter diepte. + 1 afzonderingsbassin van 150m² met een diepte van 3 meter. Dit bassin zou liefst een opwaarse bodem hebben om gezondheidszorg beter te kunnen toedienen.
Verder zou er een lagune buiten moeten zijn met een oppervlakte van minstens 750m² (+75m² per extra dier). Hier is de minimumdiepte eveneens 65% 4 meter en 35% 5,5 meter. Maar liefst dieper.

Verder zouden alle dolfijnen moeten zwemmen in zuiver zeewater. Ik zou alle dolfinariums een termijn opleggen van 10 jaar, aanpassen of sluiten.

Ja; ik besef dat er dan verschillende dierenparken zullen stoppen met hun dolfijnen. Maar de dierenparken die zulke verblijven bouwen zullen meer dan waarschijnlijk grotere verblijven voor meer dieren maken zodat alle dieren kunnen herplaatst worden.

TWit894

Bericht door TWit894 » december 12, 2010, 12:24

Ik vind dat Brugge stilletjes aan ook plannen voor een lagune mag beginnen maken :)

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Limburg vooruit » december 12, 2010, 12:32

TWit894 schreef:Ik vind dat Brugge stilletjes aan ook plannen voor een lagune mag beginnen maken :)
Laatste wat ik hoorde is dat deze zouden stoppen met hun dolfijnen. Maar vind daar geen bron meer van, en dat nieuws is intussen ook al enkelle jaren oud. Maar de reden dat ze gingen stoppen was dat er geen geld of plaats was voor een lagune.

Het binnenverblijf van Brugge voldoet ruim aan de eisen,dat is dus geen probleem.

TWit894

Bericht door TWit894 » februari 17, 2011, 18:05

De zoo heeft zijn website vernieuwd: http://www.zoo-duisburg.de/index.html
Maar er is nu wel niet zoveel verandert :p

Rutger
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje

Bericht door Rutger » februari 18, 2011, 11:37

De dolfijnen in Duisburg zwemmen bij mijn weten in zoutwater. Denk alleen dat het niet direct zeewater is.

Daarbij is het showbassin 8 meter diep (dieper is niet verstandig. Ivo kan nu al tegen het dak aan springen. Wordt tijdens de voeder presentaties trouwens niet gedaan.) in Duisburg. Wordt kostbaar om het te verbouwen tot 5,5 meter :D . Denk dat het binnen gebeuren in Duisburg goed op orde is. Ze missen alleen een goed buiten verblijf.

De laatste keer in Duisburg is mijn verteld dat de lagune maar 7 meter diep werd. Dieper was technisch niet mogelijk.

TWit894

Bericht door TWit894 » maart 10, 2011, 23:16

In de zoo van Duisburg is me NU bezig met de volgende werken:
-Brilberenanlage
-Kinderboerderij
-Varianlage
Bron: zoofreunde

Indian rhino
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Indian rhino » maart 13, 2011, 22:10

Zijn de werken bij het apenhuis stil gelegd? Deze zijn trouwens slecht te zien voor publiek.
Fouten van een ander ziet men vlugger dan eigen fouten.
"Er is geen weg naar Vrede. Vrede is de weg." Mahatma Gandhi

TWit894

Bericht door TWit894 » maart 13, 2011, 22:13

Welke werken?

Indian rhino
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Indian rhino » maart 13, 2011, 22:24

Uitbreiding van de binnenverblijven aan de achterkant van het apenhuis en het realiseren van een tweede buitenverblijf voor de orangs. Zouden ook nog een extra gibbon buitenverblijf komen.
Fouten van een ander ziet men vlugger dan eigen fouten.
"Er is geen weg naar Vrede. Vrede is de weg." Mahatma Gandhi

Johnny
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Emmen

Bericht door Johnny » maart 27, 2011, 21:16

De orangs gaan toch weg uit dat apenhuis, en krijgen een nieuw verblijf op een voormalig dienstterrein van de zoo?

TWit894

Bericht door TWit894 » maart 27, 2011, 21:42

Jep, dat heb ik ook gelezen, maar ze gaan één soort wel nog in het gebouw houden, en een nieuw buitenverbljif maken. Ze houden dus 2 soorten orang's ;)

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Limburg vooruit » maart 28, 2011, 07:42

TWit894 schreef:Jep, dat heb ik ook gelezen, maar ze gaan één soort wel nog in het gebouw houden, en een nieuw buitenverbljif maken. Ze houden dus 2 soorten orang's ;)
Duisburg heeft volgens isis 1 koppel Sumatraanse orangs en 1.3 Borneose orangs. Welke van de 2 soorten gaat dan naar het nieuwe verblijf?

Rutger
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje

Bericht door Rutger » maart 28, 2011, 11:07

Limburg vooruit schreef:
TWit894 schreef:Jep, dat heb ik ook gelezen, maar ze gaan één soort wel nog in het gebouw houden, en een nieuw buitenverbljif maken. Ze houden dus 2 soorten orang's ;)
Duisburg heeft volgens isis 1 koppel Sumatraanse orangs en 1.3 Borneose orangs. Welke van de 2 soorten gaat dan naar het nieuwe verblijf?
En isis zit er weer eens een keer naast.

Pongo abelii:

1.0 Siam
0.1 Anette
0.1 Jambi
0.1 Masaya

Jambi en Masaya zijn dochters van Siam. Waarbij Masay zeker Duisburg nog niet verlaten heeft vanwege haar leeftijd. Geboren januari 2011.

Pongo pygmaeus

1.0 Nieas
0.1 Amatis
0.1 Miri
0.1 Manali
Johnny schreef:De orangs gaan toch weg uit dat apenhuis, en krijgen een nieuw verblijf op een voormalig dienstterrein van de zoo?
Als ik alle berichtgevingen moet geloven, gaan de orangs niet weg uit het apenhuis. Het apenhuis wordt uitgebreid, en in die uitbreiding komen dacht ik onder meer Pongo pygmaeus. Voor deze soort komt er dan ook automatisch een buiten verblijf.

Hiermee komt dan een eind aan een periode waarbij de orangs één buitenverblijf delen. Daarbij wordt de inrichting van het gehele apenhuis gewijzigd.

Het voormalig dienst terrein ligt achter het apenhuis. Dit was een tijdelijk terrein. Het huidige is verbouwd cq. gerenoveerd. Dit heeft enkele jaren in beslag genomen. Het voldoet nu weer aan alle wettelijk eisen.

Vroeger (een jaar of tien terug) was het dienst terrein achter het apenhuis een speeltuin, en zaten aan die zijde enkel buitenverblijven voor maki's en gibbons.
Laatst gewijzigd door Gorilla Gust op maart 28, 2011, 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Edit GG: Taalfouten gemodereerd

TWit894

Bericht door TWit894 » juni 3, 2011, 13:44

De website van de Duisburgse zoo is vernieuwd, een pak beter: http://www.zoo-duisburg.de//

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » juni 3, 2011, 13:49

Ligt het aan mij, of was hun vorige website ook nog maar recent online gezet?
De websites van de dierentuinen veranderen tegenwoordig sneller als het dierenbestand zelf... :s

TWit894

Bericht door TWit894 » juni 3, 2011, 13:52

Nee, hun voorige website was eigenlijk vrij oud, alleen de eerste pagina niet, die was nieuw, vanaf daar kon je ofwel kaarten bestellen ofwel naar de site gaan, de oude lelijke ;)

TWit894

Bericht door TWit894 » juni 9, 2011, 18:55

Ik las juist een paar oude berichten op het forum van leszoosdanslemonde.
Blijkbaar is de nieuwe kinderboerderij al geopend ;)

Plaats reactie