Nieuwstopic Ouwehands Dierenpark

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3527
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Ouwehands Dierenpark

Bericht door MennoPebesma »

Nieuw in het Aquarium: muskusschildpadden.

🐢 Deze soort komt van oorsprong uit Noord-Amerika, maar leeft ook in China. Daar is het zelfs een invasieve soort. Dat betekent dat de soort een gevaar vormt voor het ecosysteem. Het dier eet bijvoorbeeld het voedsel van andere dieren op en daardoor is er minder ruimte voor andere soorten. Het is daarom belangrijk om nooit zomaar dieren uit te zetten in de natuur als ze daar niet thuishoren. Heb jij de schildpadjes al gezien? 😍

Op het moment werken wij hard aan vernieuwing van het aquarium! Hierdoor kan het aquarium af en toe gesloten zijn.

Bron: Facebook Ouwehands Dierenpark

De giraffen hebben nieuwe(?) buren:

🦒 Nieuwe buren voor de giraffen! De kroonkraanvogels zijn verhuisd naar het verblijf naast de giraffenstal. Zij verbleven eerst in de volière achter Het Wad. Het jong dat vorig jaar geboren werd, was nu oud genoeg voor een verhuizing naar het andere verblijf. Het verblijf in Umkhosi stond na het vertrek van de twee vorige dieren een tijdje leeg. Inmiddels vind je hier dus twee volwassen dieren met hun jong. Zie je de dieren niet? Kijk dan eens omhoog… Ze zijn namelijk al een paar keer gezien op het dak van hun binnenverblijf. 👀

Bron: Facebook Ouwehands Dierenpark


Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 539
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic Ouwehands Dierenpark

Bericht door Asbolus »

Die kraanvogels hebben daar al eerder gezeten dacht ik in het verleden. Had eigenlijk verwacht dat ze bij het wad tijdelijk zaten tot er een grotere/mooiere voliere voor ze gezet kon worden naast de giraffen..
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Gebruikersavatar
FotoWilliam
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 65
Lid geworden op: 04 okt 2022, 11:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo, Artis

Re: Nieuwstopic Ouwehands Dierenpark

Bericht door FotoWilliam »

Vanmiddag weer een klein (regenachtig) rondje gemaakt door Ouwehands, de volgende zaken vielen op:

- In het nieuwe aquarium van de muskusschildpadden zijn nu ook Chinese danio's te zien. Verder liggen de werken aan de twee nieuwe aquaria op het oog een beetje stil.

- In het Orihuis staan ze zeker niet stil, daar is een nieuwe vloer gelegd! In plaats van de grijze betontegels die hier eerst lagen ligt er nu een mooie vloer van kunststof houtsnippers (zelfde materiaal als de Okapi-volière in Blijdorp). De hal ziet er meteen een stuk beter uit! Nu het beton nog een kleurtje geven en wat kleinere Zuid-Amerikaanse apen- en vogelsoorten erin, en we hebben een prachtige nieuwe tropenhal ;)
Afbeelding

Afbeelding

- In Urucu ook mooi niews, het terrarium van de melkslang heeft een nieuwe achterwand gekregen van spuitbeton. Dus hopelijk kunnen we hier binnenkort een nieuwe diersoort verwelkomen.

- Nog een verblijf wat aangepast wordt is de oude volière van de regenbooglori's. Alle nestkasten zijn weggegehaald, en er is nieuw zand en beplanting aangebracht, wat mij doet vermoeden dat de lori's niet meer zullen terugkeren. Dus fingers crossed voor een nieuwe vogelsoort, wat zeker niet verkeerd zou zijn :D
Afbeelding

- Dan naar de grootste bouwput op dit moment: Koalia. De naam vind ik nog steeds wat kinderlijk klinken, maar de aankleding is dat zeker niet! Er zijn heel veel bomen, struiken en eucaluptys geplant, en ook veel grassen en vaste planten er tussen, dus het gebied wordt mooi aangekleed. Ook zijn op de grijze muren bruine 'boomstammen' geschilderd, en gezien de klimplanten die ik ernaast in trays zag staan vermoed ik dat ze mooi begroeid zullen raken, alsof je het bos inkijkt. Maar ik stop al met praten, de foto's hieronder zeggen genoeg:
Afbeelding
De zijkant, links de stal voor de wallaby's, rechts één van de buitenverblijven.

Afbeelding
De ingang, met de geschilderde boomstammen.

- Ook de nieuwe theatertent staat al bijna helemaal op. Ik vind het een onding, had er liever een mooi nieuw verblijf voor bijvoorbeeld de bongo's gezien..., maar zonder vooroordelen bezien ziet het er wel deftig uit:
Afbeelding

- Dan nog even iets over de algehele aanleg van Ouwehands. Het is natuurlijk altijd een rommeltje daar, maar sinds kort waait er een nieuwe wind (lees: nieuw hoofd afdeling onderhoud) door het park, wat resulteert in een hoop nieuwe beplanting en aankleding (zie foto). Dus ik heb goede moed voor wat dit jaar gaat brengen!
Afbeelding
De natuur toont ons de nietigheid van onszelf en de grootheid van onze Schepper

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Ouwehands Dierenpark

Bericht door Limburg vooruit »

Dat koalagebouw is best wel knap.

Ik herken dat park niet meer na 22 jaar.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 262
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic Ouwehands Dierenpark

Bericht door Boots »

Ik ben heel blij met de ontwikkelingen in Ouwehands. Het park is in beweging. Er is ook aandacht voor de kleinere verblijven. En nu zelfs voor paden.
Ik vind het persoonlijk ook fijn dat Ouwehands een park is zonder themagebieden en gewoon lekker alles door elkaar.

Jens01
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 62
Lid geworden op: 08 jul 2021, 23:05
Favoriete dierentuin: Wildlands

Re: Nieuwstopic Ouwehands Dierenpark

Bericht door Jens01 »

Ik vind het centrale gebouw van koalia op zich wel aardig, maar snap de keuze voor die grijze blokken echt niet. Die kinderlijk geschilderde boomstammen maken het nog erger. Hopelijk groeit dat in de toekomst helemaal vol met die genoemde klimplanten.

De keuze voor de paden in de kas vind ik wel echt geweldig. Die vloer laat het echt voelen alsof je over zacht bospad loopt. Echt een goede keus, geeft de hal een mega upgrade.

Ook wat hierboven wordt gezegd: geweldig dat er meer aandacht is voor onderhoud.

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3527
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Ouwehands Dierenpark

Bericht door MennoPebesma »

Jens01 schreef:
05 apr 2024, 18:25
Ik vind het centrale gebouw van koalia op zich wel aardig, maar snap de keuze voor die grijze blokken echt niet.
In die 'grijze blokken' bevinden zich de nachtverblijven en quarantaine voor de koala's.

Luipaardhaai
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 mar 2024, 10:12
Favoriete dierentuin: Wildlands, Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic Ouwehands Dierenpark

Bericht door Luipaardhaai »

MennoPebesma schreef:
05 apr 2024, 20:08
Jens01 schreef:
05 apr 2024, 18:25
Ik vind het centrale gebouw van koalia op zich wel aardig, maar snap de keuze voor die grijze blokken echt niet.
In die 'grijze blokken' bevinden zich de nachtverblijven en quarantaine voor de koala's.
Ik ben het er wel mee eens. Het had op 100 andere manieren gebouwd of weggewerkt kunnen worden. Nu wordt de enigszins mooie hal voor de vlinders omringd door grauwe bunkers = weg ‘Australische’ beleving.

Gebruikersavatar
FotoWilliam
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 65
Lid geworden op: 04 okt 2022, 11:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo, Artis

Re: Nieuwstopic Ouwehands Dierenpark

Bericht door FotoWilliam »

Ik snap de verbazing over de keuze voor de grijze blokken, maar zo op een foto ziet het er ook echt minder mooi uit. Als je er bent valt het veel minder op, en zeker als de beplanting er om heen zometeen aanslaat dan kan het er best wel eens mooi uit zien. Maar inderdaad, op die wanden dezelfde mooie rotsstructuren als bij de in- en uitgang was een stuk mooier en natuurgetrouwer geweest.
De natuur toont ons de nietigheid van onszelf en de grootheid van onze Schepper

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6556
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Ouwehands Dierenpark

Bericht door Apenarend »

FotoWilliam schreef:
05 apr 2024, 16:25

- Dan naar de grootste bouwput op dit moment: Koalia. De naam vind ik nog steeds wat kinderlijk klinken, maar de aankleding is dat zeker niet! Er zijn heel veel bomen, struiken en eucaluptys geplant, en ook veel grassen en vaste planten er tussen, dus het gebied wordt mooi aangekleed. Ook zijn op de grijze muren bruine 'boomstammen' geschilderd, en gezien de klimplanten die ik ernaast in trays zag staan vermoed ik dat ze mooi begroeid zullen raken, alsof je het bos inkijkt. Maar ik stop al met praten, de foto's hieronder zeggen genoeg:
Afbeelding
De zijkant, links de stal voor de wallaby's, rechts één van de buitenverblijven.

Afbeelding
De ingang, met de geschilderde boomstammen.
3-4 verschillende bouwstijlen in 1 verblijf/themagebied en daarenboven niet aansluitend bij de stijl van de andere gebouwen in het park, this must be Ouwehands :p
Het blijft toch opmerkelijk dat ze daar in Rhenen totaal geen oog hebben voor eenheid, rust en het totaalplaatje. Het doet me op dat vlak ergens meer denken aan een pretpark dan aan een zoo.

Sommige delen van de zoo zijn zeer charmant: ingangszone (zowel voor als na de kassa's), berenbos, de volières nabij de olifanten.
Andere hebben zeker potentieel (Umkhosi, tijgergallerij) om er iets moderns en visueel aantrekkelijks van te maken.
Maar mij stoort toch telkens weer die ongelofelijke chaos aan bouwsels: overal waar je kijkt staat er iets waarvan het oog zegt 'nee, dat past niet'. En ik word zeker niet begeesterd door de dierenverblijven, die zijn vaak heel middelmatig.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Ouwehands Dierenpark

Bericht door Limburg vooruit »

Ja, wat ik gezien heb op foto is wel vreemd.

In PD heb je ook 8 verschillende bouwstijlen, maar daar blijven ze binnen 1 gebied wel bij hetzelfde.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6556
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Ouwehands Dierenpark

Bericht door Apenarend »

Limburg vooruit schreef:
06 apr 2024, 12:15
Ja, wat ik gezien heb op foto is wel vreemd.

In PD heb je ook 8 verschillende bouwstijlen, maar daar blijven ze binnen 1 gebied wel bij hetzelfde.
Dat is juist. Het verschil zit em volgens mij ook in de beschikbare oppervlakte van beide parken.

Het valt in Ouwehands veel meer op: het is bijna 4x kleiner dan PD en er staan veel gebouwen midden in de zoo ipv aan de rand. Dan kan je bijna nergens een mooi plaatje krijgen.

Maar dan nog is de combinatie van een' typische' outback keet, een strak bijgebouw met (slechte) muurschilderingen, de stereotype Uluru rotswand en tenslotte een gebouw in houtstructuur met veel glas voor mij teveel van het goede. En wetende dat je van het Koalahuis ook de Gorilla Adventure, de Blue Lagoon en Pandasia gaat kunnen zien :p
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
FotoWilliam
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 65
Lid geworden op: 04 okt 2022, 11:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo, Artis

Re: Nieuwstopic Ouwehands Dierenpark

Bericht door FotoWilliam »

Ja dat klopt, Ouwehands is gewoon té vol. Enkel het stuk bij de leeuwen en de zebra's vind ik heel sfeervol (op die waterspeeltuin na dan), evenals het gedeelte rond de ara volière tot aan de rendieren. Maar voor de rest heb je eigenlijk nergens een stuk waar je een mooi uitzicht of stuk met groen hebt, je staat altijd tegen gebouwen aan te kijken.
Maar ik ben bezig met een eigen ontwerp voor Ouwehands, en die hoop ik binnenkort te delen, en daar los ik best wat van deze pijnpunten in op :D
De natuur toont ons de nietigheid van onszelf en de grootheid van onze Schepper

lintworm
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 95
Lid geworden op: 22 apr 2023, 21:09
Favoriete dierentuin: Schönbrunn

Re: Nieuwstopic Ouwehands Dierenpark

Bericht door lintworm »

Apenarend schreef:
06 apr 2024, 13:01
Limburg vooruit schreef:
06 apr 2024, 12:15
Ja, wat ik gezien heb op foto is wel vreemd.

In PD heb je ook 8 verschillende bouwstijlen, maar daar blijven ze binnen 1 gebied wel bij hetzelfde.
Dat is juist. Het verschil zit em volgens mij ook in de beschikbare oppervlakte van beide parken.

Het valt in Ouwehands veel meer op: het is bijna 4x kleiner dan PD en er staan veel gebouwen midden in de zoo ipv aan de rand. Dan kan je bijna nergens een mooi plaatje krijgen.

Maar dan nog is de combinatie van een' typische' outback keet, een strak bijgebouw met (slechte) muurschilderingen, de stereotype Uluru rotswand en tenslotte een gebouw in houtstructuur met veel glas voor mij teveel van het goede. En wetende dat je van het Koalahuis ook de Gorilla Adventure, de Blue Lagoon en Pandasia gaat kunnen zien :p
Exact dit, een Pairi Daiza heeft ook tig verschillende stijlen door het park heen, maar er zit wel overstijgend concept achter. Bij Ouwehands is er geen enkele samenhang tussen de verschillende verblijven/gebieden en bij dit Australiegebouw dus ook binnen een gebouw niet... Geeft ook aan dat je als dierentuin prima succesvol kan zijn als je maar genoeg publiekstrekkers, horeca en speeltuin hebt, maar klasse of stijl is het niet ;)

Gebruikersavatar
Dustin1999
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 675
Lid geworden op: 16 mei 2018, 14:32
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Pairi Daiza en Burgers Zoo
Locatie: Amersfoort

Re: Nieuwstopic Ouwehands Dierenpark

Bericht door Dustin1999 »

Ouwehands Dierenpark is bezig het aquarium te verbouwen en te vernieuwen. Zo komt er een 8 meter lang zeeaquarium welke al deze maand wordt geïnstalleerd het is nog niet bekend welke zeedieren hier komen:

Bron: https://zooflits.nl/ouwehands-dierenpar ... _sOicQI3a9

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 262
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic Ouwehands Dierenpark

Bericht door Boots »

Dustin1999 schreef:
08 apr 2024, 20:15
Ouwehands Dierenpark is bezig het aquarium te verbouwen en te vernieuwen. Zo komt er een 8 meter lang zeeaquarium welke al deze maand wordt geïnstalleerd het is nog niet bekend welke zeedieren hier komen:

Bron: https://zooflits.nl/ouwehands-dierenpar ... _sOicQI3a9
Het zou mooi zijn als het bestemd is voor de reuzenkraak. Octopussen zitten zover ik weet overal te klein en dat voor zulke intelligente dieren. Ik verwacht dat het nieuwe aquarium andere bewoners krijgt. Het verblijf van de octopus in Ouwehands is dan ook al vele malen beter dan andere verblijven die ik gezien heb.

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3527
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Ouwehands Dierenpark

Bericht door MennoPebesma »

Er zijn twee roodbuiktamarins geboren in Urucu! Het is nog even spannend, want dit is het eerste nestje voor dit koppel. De jongen houden zich stevig vast aan hun moeder, maar zitten soms ook op de rug van hun vader. Ze wegen ongeveer 10% van het lichaamsgewicht van een volwassen dier. Kom jij snel op kraamvisite?

Bedankt Johanna Kok voor de foto’s!

Bron: Facebook Ouwehands Dierenpark


Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3527
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Ouwehands Dierenpark

Bericht door MennoPebesma »

De koala's die vanuit San Diego Zoo naar Ouwehands verhuizen zijn bekend. Het gaat om de mannetjes Ngarra en Arru, en het vrouwtje Leumeah. Ze zijn alle drie geboren in San Diego en zijn rond de drie jaar oud.

Dit zijn ze dan! 🙌 Deze drie koala’s komen binnenkort vanuit San Diego Zoo naar Ouwehands Dierenpark. Dierverzorger Moniek is nu in San Diego om de laatste dingen over de verzorging van deze bijzondere diersoort te leren. Benieuwd wanneer de dieren in Koalia aankomen? Houd onze kanalen in de gaten voor de laatste updates. 🐨

Bron: Facebook Ouwehands Dierenpark[/Quote_social]


Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Ouwehands Dierenpark

Bericht door Limburg vooruit »

Ik dacht dat ik gelezen heb dat er 3 uit Australië zouden komen?
Of zijn de plannen veranderd?
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3527
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Ouwehands Dierenpark

Bericht door MennoPebesma »

Limburg vooruit schreef:
17 apr 2024, 11:59
Ik dacht dat ik gelezen heb dat er 3 uit Australië zouden komen?
Of zijn de plannen veranderd?
Naar mijn weten was het altijd al de bedoeling dat de eerste dieren uit San Diego zouden komen. Ouwehands hoopt later wel meer dieren uit Australië te kunnen krijgen.

Plaats reactie