Nieuwstopic Artis

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
Gebruikersavatar
Max
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 667
Lid geworden op: 27 okt 2015, 20:54
Favoriete dierentuin: Artis, Blijdorp

Re: Nieuwstopic Artis

Bericht door Max »

De Blauwe Boog schreef:
18 feb 2024, 13:09
Vandaag was ik voor het eerst sinds een paar jaar weer in Artis. Genoten van het nieuwe leeuwenverblijf en het algazelverblijf.

Een aantal dingen die me opvielen sinds de vorige keer. Waarschijnlijk ontzettend achterhaald.
- Er waren alleen mannelijke koedoes op de savanne,
- Ik kon de Kea's niet meer vinden bij het vogelhuis, zijn deze weg uit de tuin?
- Er stonden geen lama's of vicunja's meer op de pampa. Jammer dat ze niet meer samen gehouden worden, was daar een reden voor?
- In de souvenirshop werden stickers verkocht voor de renovatie van het kleinzoogdierenhuis. Zijn er plannen bekend voor dit huis of wordt het vooral geïnvesteerd in onderhoud?
Er zitten al sinds 2015 enkel mannelijke koedoes op de savanne, voorzover ik weet is er geen ambitie om met deze soort te fokken.
De kea's hebben vorig jaar de dierentuin verlaten, hun verblijf staat nu tijdelijk leeg.
De exacte reden waarom er geen lama's en vicuana's op de pampa staan, weet ik niet. Wellicht waren er spanningen.
De plannen voor het kleine zoogdierenhuis zijn nog niet bekend, maar waarschijnlijk is dit om op korte termijn het een en ander aan te passen.
Dieren zijn het mooiste op de planeet!
Laten we ze dan ook beschermen!

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3527
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Artis

Bericht door MennoPebesma »

Max schreef:
22 feb 2024, 17:45
De kea's hebben vorig jaar de dierentuin verlaten, hun verblijf staat nu tijdelijk leeg.
Zitten daar nu niet blauwkeelparkieten, blauwe grondduiven en kuifbobwhites?

lintworm
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 95
Lid geworden op: 22 apr 2023, 21:09
Favoriete dierentuin: Schönbrunn

Re: Nieuwstopic Artis

Bericht door lintworm »

MennoPebesma schreef:
22 feb 2024, 17:52
Max schreef:
22 feb 2024, 17:45
De kea's hebben vorig jaar de dierentuin verlaten, hun verblijf staat nu tijdelijk leeg.
Zitten daar nu niet blauwkeelparkieten, blauwe grondduiven en kuifbobwhites?

Er staat een grondduivenbordje bij de degoes. De bobwhites zitten iig nog in het oude keaverblijf, de parkieten niet gezien. Er staat ook geen bordje met soorten bij die voliere...

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3527
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Artis

Bericht door MennoPebesma »

In het Kleine-Zoogdierenhuis zijn sinds een aantal dagen zebragrasmuizen te zien.

Bron: Facebookgroep ARTIS Zoo

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2853
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Nieuwstopic Artis

Bericht door Joost »

Vandaag weer eens een bezoekje gebracht aan Artis. Mijn vorige bezoek was in 2022, dus het (afgewerkte) algazellenverblijf, het leeuwenverblijf en de verbouwing bij de gorilla’s waren allemaal nieuw voor mij. Wat mij betreft allemaal mooie ontwikkelingen.

Te beginnen met de verbouwing bij de gorilla’s. Laten we eerlijk zijn, als ik niet had geweten dat het verbouwd was was dat ook niet meteen opgevallen. Maar als je het wél weet valt op hoeveel ruimte ze er eigenlijk bij hebben gekregen, mooi om te zien dat de dieren ook echt de hoogte ingaan en van de ruimte gebruik maken. Het is geen sexy investering om te doen als park, maar mooi dat Artis dit wel gedaan heeft.

Het perk voor de algazellen was tijdens mijn vorige bezoek al ver gevorderd, maar leuk om er nu ook dieren in te zien. Hoewel het orginele kamelenveld wel echt bij Artis hoorde vind ik het nieuwe verblijf toch sfeervoller. Ook leuk dat je de dieren nu makkelijker kan zien, op het vorige perk had ik daar vaak toch wat pech mee.

Dan de grootste vernieuwing voor mij, het nieuwe leeuwenverblijf. Eigenlijk kan ik daar heel kort over zijn: wauw. Mooi hoe ze het beschikbare oppervlakte optimaal gebruikt hebben en er een gevarieerd verblijf verblijf van gemaakt hebben voor de dieren. Door de verschillende zichtpunten en de plekken waar de dieren zich op kunnen houden vind ik het een van de leukere leeuwenverblijven van Nederland. Dat het een vooruitgang is ten opzichte van het Kerberterras lijkt me overbodig om te zeggen, toch? ;) Zijn er dan helemaal geen nadelen aan het verblijf? Zeker wel, wat is het jammer dat ze op het mooiste uitzichtpunt over het gehele verblijf een speeltuin hebben gebouwd. Ik snap goed dat ze een speeltuin bij het restaurant wouden behouden, maar ik had hem liever dan ergens anders in het park gezien dan hier.

Al met al: mooie investeringen die ze hebben gedaan in Artis! In het verleden ben ik best wel eens kritisch geweest op de ontwikkelingen, met name op het nog altijd verschrikkelijke jaguarverblijf. Ik ben blij dat ze (wat mij betreft) nu weer betere investeringen doen waarbij de dieren echt op 1 lijken te staan en de looks van het verblijf daarna pas komen. Al met al hebben wij een leuke middag gehad!

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3527
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Artis

Bericht door MennoPebesma »

Nog een nieuwe soort in het Kleine-Zoogdierenhuis: de Kretenzische stekelmuis (Acomys minous). Artis is nu één van de drie houders in Europa met deze soort.

Bron: Facebookgroep 'ARTIS Zoo'

Gebruikersavatar
Choco115
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2017, 07:48
Favoriete dierentuin: Berlijn (Zoo en Tierpark)

Re: Nieuwstopic Artis

Bericht door Choco115 »

MennoPebesma schreef:
27 feb 2024, 16:07
Nog een nieuwe soort in het Kleine-Zoogdierenhuis: de Kretenzische stekelmuis (Acomys minous). Artis is nu één van de drie houders in Europa met deze soort.

Bron: Facebookgroep 'ARTIS Zoo'
Ze kunnen de naam langzamerhand wel veranderen in Muizenhuis :sssst:
De natuur is het mooiste wat er is

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3527
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Artis

Bericht door MennoPebesma »

Aziatische olifantenbul Sibu verhuisd volgende week dinsdag van Dierenrijk naar Artis.

Bron: Facebookgroep 'ARTIS Zoo'

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2853
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Nieuwstopic Artis

Bericht door Joost »

MennoPebesma schreef:
19 mar 2024, 22:08
Aziatische olifantenbul Sibu verhuisd volgende week dinsdag van Dierenrijk naar Artis.

Bron: Facebookgroep 'ARTIS Zoo'
Ik las net bij AT5 dat het blijkbaar de bedoeling is dat Sibu maar een jaar in Artis zou blijven. Hij is er puur om een jong te verwekken bij de jongste koe en gaat daarna weer door. Het artikel: https://www.at5.nl/artikelen/225824/ol ... n-in-artis

Plaats reactie