Nieuwstopic Artis

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14925
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Nieuwstopic Artis

Bericht door Gorilla Gust »

Plaats vanaf 2024 hier in dit topic al het nieuws uit Artis. Het oudere dierentuinnieuws van deze dierentuin vinden we terug in het Dierentuinnieuws Archief (enkel toegankelijk voor leden). Op naar een jaar vol beestige nieuwtjes en weetjes! :Nick:
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3527
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Artis

Bericht door MennoPebesma »

Vlak voor kerst is een witgezichtsaki geboren in het Kleine-Zoogdierenhuis 🐒 Wist je dat saki's in kleine familiegroepen leven? Samen zorgen ze voor het jong. Hij óf zij heeft nu nog de kenmerkende zwartbruine vacht van de moeder. Maar let op: na twee maanden krijgen mannetjes een opvallend wit gezicht!

#amsterdam #saki #witgezichtsaki #dierentuin #aap #geboortenieuws #geboren #familie

📸 Edwin Butter Fotografie

Bron: Facebook ARTIS


Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3527
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Artis

Bericht door MennoPebesma »

Op de Bokkenrots zijn nu twee mannelijke Alpensteenbokken te zien 🐐 Voorzichtig verkennen ze hun nieuwe omgeving, terwijl de geitjes nieuwsgierig toekijken. Ze hebben nog niet de imposante hoorns van een volwassen man, maar die groeien vanzelf!

#ARTIS #amsterdam #dierentuin #alpensteenbok #alpineibex #hoorns

Bron: Facebook Artis


Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3527
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Artis

Bericht door MennoPebesma »

Het ARTIS-Aquarium is vandaag alweer 3 jaar gesloten, maar de restauratie gaat binnen in hoog tempo door! De nieuwe aquariumbakken zijn gebouwd, de vloeren zijn gestort, het historische Lloyd-waterfiltersysteem is uitgebreid met een flink staaltje moderne techniek en nog veel meer. Neem in vogelvlucht een kijkje in het rijksmonument. Eén spoiler: er zijn voorlopig nog geen vissen te zien 🐠

#amsterdam #artis #aquarium #vis #restauratie #drone #video #monument #erfgoed #historie

Bron: Facebook Artis


Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Artis

Bericht door Limburg vooruit »

Ziet er echt knap uit!!
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Hamerhaai
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 178
Lid geworden op: 01 sep 2011, 21:34
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic Artis

Bericht door Hamerhaai »

Ben heel benieuwd hoe het er uit komt te zien!

Nog een vraagje. Ik was gisteren in Artis en heb de helmkasuarissen niet gezien. De naambordjes waren ook verwijderd. Weet iemand of ze het park verlaten hebben? Op zootierliste staan ze nog wel, dus dat zou dan best recent moeten zijn.

Zooganger
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 feb 2024, 21:38
Favoriete dierentuin: Blijdorp

Re: Nieuwstopic Artis

Bericht door Zooganger »

Gisteren gewoon gezien helmkasuaris.
En bordje ook. Jij keek zeker bij uitgang gorilla huis Daar zaten tot voor kort de Europese kraanvogels. Vandaar bordje daar weg om de hoek staat bordje wel .

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3527
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Artis

Bericht door MennoPebesma »

Volgens een bericht in de Facebookgroep 'Vrienden van ARTIS (Natura Artis Magistra)' komt er binnen twee maanden een nieuwe olifantenbul naar Artis. Dit zou verteld zijn tijdens het dagelijkse verzorgerspraatje bij de olifanten. De nieuwe bul zou alle drie de olifantendames mogen dekken. Om eventuele uitbreiding van de kudde te kunnen huisvesten zou Artis dan van plan zijn om in de toekomst op het parkeerterrein een extra groepsstal te bouwen.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Artis

Bericht door Limburg vooruit »

Eerst een nieuwe bul voor de 3 dames, die dan mag dekken. En dan een nieuwe stal.

Is het niet gebruikelijk dat je omgekeerd werkt, eerst een stal en afdoende verblijf, dan een nieuwe bul om te kweken.

Of is dit het nieuwe normaal?
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1577
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Artis

Bericht door Zoozot »

Limburg vooruit schreef:
15 feb 2024, 12:32
Eerst een nieuwe bul voor de 3 dames, die dan mag dekken. En dan een nieuwe stal.

Is het niet gebruikelijk dat je omgekeerd werkt, eerst een stal en afdoende verblijf, dan een nieuwe bul om te kweken.
Ik ken de exacte situatie natuurlijk niet, maar ik kan me voorstellen dat de vruchtbaarheid van de koeien een reden kan zijn waarom men ze wil laten dekken voor er een nieuw verblijf is. Er wordt toch altijd gezegd dat olifanten het risico lopen van "uit cyclus" te geraken als ze te lang wachten met zwanger worden. Met name Yindee is bijna 20 en heeft nog nooit een jong gehad.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Artis

Bericht door Limburg vooruit »

Zoozot schreef:
15 feb 2024, 12:56
Limburg vooruit schreef:
15 feb 2024, 12:32
Eerst een nieuwe bul voor de 3 dames, die dan mag dekken. En dan een nieuwe stal.

Is het niet gebruikelijk dat je omgekeerd werkt, eerst een stal en afdoende verblijf, dan een nieuwe bul om te kweken.
Ik ken de exacte situatie natuurlijk niet, maar ik kan me voorstellen dat de vruchtbaarheid van de koeien een reden kan zijn waarom men ze wil laten dekken voor er een nieuw verblijf is. Er wordt toch altijd gezegd dat olifanten het risico lopen van "uit cyclus" te geraken als ze te lang wachten met zwanger worden. Met name Yindee is bijna 20 en heeft nog nooit een jong gehad.
Dan zou ik eerder opteren om de 3 koeien tijdelijk naar elders te brengen met een vruchtbare stier.
Heb je ineens naar weinig te zien om een verbouwing/nieuwbouw te zetten.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
JvG
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 862
Lid geworden op: 02 jul 2017, 06:31
Favoriete dierentuin: -

Re: Nieuwstopic Artis

Bericht door JvG »

Zoozot schreef:
15 feb 2024, 12:56
Limburg vooruit schreef:
15 feb 2024, 12:32
Eerst een nieuwe bul voor de 3 dames, die dan mag dekken. En dan een nieuwe stal.

Is het niet gebruikelijk dat je omgekeerd werkt, eerst een stal en afdoende verblijf, dan een nieuwe bul om te kweken.
Ik ken de exacte situatie natuurlijk niet, maar ik kan me voorstellen dat de vruchtbaarheid van de koeien een reden kan zijn waarom men ze wil laten dekken voor er een nieuw verblijf is. Er wordt toch altijd gezegd dat olifanten het risico lopen van "uit cyclus" te geraken als ze te lang wachten met zwanger worden. Met name Yindee is bijna 20 en heeft nog nooit een jong gehad.

Artis heeft weinig geld te besteden. Dus ondanks dat ze nu zeggen dat er een nieuwe stal komt moet ik dat maar eerst zien in plaats van meteen geloven. Het slingerapenverblijf heeft ook jaren gekost voor ze het geld hadden. Leeuwen moesten zelfs weg als het aan hunzelf had gelegen qua geld. Het totale bedrag voor het aquarium is volgens mij nog steeds niet rond... leuk zo'n zoethoudertje maar een olifantenstal is zeker niet goedkoop...
Jonge olifantjes zijn wel goed voor de kassa, dus daarin geef ik ze wel gelijk

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1577
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Artis

Bericht door Zoozot »

Limburg vooruit schreef:
15 feb 2024, 13:34
Dan zou ik eerder opteren om de 3 koeien tijdelijk naar elders te brengen met een vruchtbare stier.
Heb je ineens naar weinig te zien om een verbouwing/nieuwbouw te zetten.
Het lijkt me niet evident om een plek te vinden mét een vruchtbare stier die in staat is om voor een paar jaar drie volwassen koeien + een mannelijk jong onderdak te geven. Gezien de lange zwangerschap van een olifant zouden ze op zich voldoende tijd moeten hebben om een uitbreiding te bouwen tegen de tijd dat de jongen geboren worden (gesteld dat er al een plan klaarligt en er niet te veel vertraging bijkomt). Praktisch gezien zou zoiets op het uitbreidingsterrein van Artis ook relatief makkelijk te realiseren moeten zijn zonder dat de dieren er veel hinder van ondervinden.
JvG schreef:
15 feb 2024, 13:41
Artis heeft weinig geld te besteden. Dus ondanks dat ze nu zeggen dat er een nieuwe stal komt moet ik dat maar eerst zien in plaats van meteen geloven. Het slingerapenverblijf heeft ook jaren gekost voor ze het geld hadden. Leeuwen moesten zelfs weg als het aan hunzelf had gelegen qua geld. Het totale bedrag voor het aquarium is volgens mij nog steeds niet rond... leuk zo'n zoethoudertje maar een olifantenstal is zeker niet goedkoop...
Jonge olifantjes zijn wel goed voor de kassa, dus daarin geef ik ze wel gelijk
Geld is tegenwoordig inderdaad een enorme hindernis in Amsterdam. Soms vraag ik me af of Artis haar olifantenfaciliteiten niet beter zou gebruiken voor bv. een bullengroep in plaats van een kweekgroep, maar het probleem is dat een volledige kweekgroep moeilijk zomaar te verplaatsen is, terwijl je er wel mee moet blijven kweken om de groepsdynamiek én de populatie als geheel gezond te houden.

Makimorris
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 aug 2022, 12:39
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Artis

Bericht door Makimorris »

Beekse Bergen heeft tijdens de zwangerschap van 3 olifanten een heel nieuw buitenverblijf en vernieuwing van de stal gemaakt. Eerder de koeien zijn gedekt ben je al weer een paar maanden verder + zwangerschap van ongeveer 23-24 maanden. Dus opzich niet slecht bedacht. Ik kan ook wel begrijpen dat het logischer is om voor de komst van een nieuwe bul te verbouwen.

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3527
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Artis

Bericht door MennoPebesma »

Twee weken geleden maakte de twee vrouwelijke vicuña's voor het eerst kennis met een nieuw mannetje🦙 Terwijl hij druk bezig was met het verkennen van zijn nieuwe omgeving, toonden de vrouwtjes al interesse. Van het voorzichtig bewaren van afstand tot nu zij aan zij liggen, langzaam maar zeker zoeken ze elkaar steeds meer op. De eerste dekkingen zijn zelfs al waargenomen, hangt hier liefde in de lucht?💕

📷 Edwin Butter Fotografie

#ARTIS #amsterdam #vicuna #valentijnsdag #liefde

Bron: Facebook Artis


Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 261
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic Artis

Bericht door Boots »

Limburg vooruit schreef:
15 feb 2024, 12:32
Eerst een nieuwe bul voor de 3 dames, die dan mag dekken. En dan een nieuwe stal.

Is het niet gebruikelijk dat je omgekeerd werkt, eerst een stal en afdoende verblijf, dan een nieuwe bul om te kweken.

Of is dit het nieuwe normaal?
Ben ik helemaal met je eens.

Sowieso vraag ik mij net zoals bij Blijdorp af waarom je als Artis zo graag olifanten wilt behouden.
Ik vraag mij altijd af 'hoe moet een verblijf er uit zien, zodat het voldoet aan de behoefte van een dier?' De olifant van de toekomst heeft immers dezelfde wensen als de olifant van nu. Toch hoor ik veel mensen altijd zeggen 'dat een verblijf nu nog wel kan' of 'nog 10 jaar mee kan'.
Echt onzin. Dierentuinen moeten nu gaan kijken welke beslissingen ze moeten maken om in de toekomst dieren optimaal te huisvesten.
Olifanten hebben ruimte nodig. Artis heeft een ruimte gebrek. Conclusie: jammer maar helaas olifanten passen niet in Artis. Of ze moeten de hele parkeerplaats aan het verblijf willen toevoegen.

Ik vind het doodzonde dat dierentuinen als Artis en Blijdorp enorme investeringen willen/blijven doen in olifanten terwijl dat ten koste gaat van dingen als onderhoud en huisvesting van andere soorten.
Het argument dat een tuin olifanten nodig heeft om bezoekers te trekken, lijkt mij inmiddels wat achterhaald.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Artis

Bericht door Limburg vooruit »

Boots schreef:
16 feb 2024, 12:14
Limburg vooruit schreef:
15 feb 2024, 12:32
Eerst een nieuwe bul voor de 3 dames, die dan mag dekken. En dan een nieuwe stal.

Is het niet gebruikelijk dat je omgekeerd werkt, eerst een stal en afdoende verblijf, dan een nieuwe bul om te kweken.

Of is dit het nieuwe normaal?
Ben ik helemaal met je eens.

Sowieso vraag ik mij net zoals bij Blijdorp af waarom je als Artis zo graag olifanten wilt behouden.
Ik vraag mij altijd af 'hoe moet een verblijf er uit zien, zodat het voldoet aan de behoefte van een dier?' De olifant van de toekomst heeft immers dezelfde wensen als de olifant van nu. Toch hoor ik veel mensen altijd zeggen 'dat een verblijf nu nog wel kan' of 'nog 10 jaar mee kan'.
Echt onzin. Dierentuinen moeten nu gaan kijken welke beslissingen ze moeten maken om in de toekomst dieren optimaal te huisvesten.
Olifanten hebben ruimte nodig. Artis heeft een ruimte gebrek. Conclusie: jammer maar helaas olifanten passen niet in Artis. Of ze moeten de hele parkeerplaats aan het verblijf willen toevoegen.

Ik vind het doodzonde dat dierentuinen als Artis en Blijdorp enorme investeringen willen/blijven doen in olifanten terwijl dat ten koste gaat van dingen als onderhoud en huisvesting van andere soorten.
Het argument dat een tuin olifanten nodig heeft om bezoekers te trekken, lijkt mij inmiddels wat achterhaald.
Ik ken de plaatselijke situatie niet, maar ik ben er wel van overtuigd dat ook stadstuinen mits de juiste verblijven bullengroepen of een groep oude koeien kan huisvesten.
Uw idee van hoe ze nu en in de toekomst gehuisvest moeten zijn volg ik wel, maar niet 100% . Er komen nu eenmaal continu nieuwe "inzichten" in het houden van dieren.
Vroeger voldeed een ronde kooi voor een kanarie, nu is het een schande om een kanarie in een kooi te houden. Kon je u 20 jaar geleden niet bedenken hoor.

Ik heb geen idee hoe groot de parking in Artis is, maar indien je 2 verdiepen ondergronds maakt als parking win je reeds, en het bovengrondse gedeelte kan als verblijf gebruikt worden. Weer een win-win situatie.

Een groot vraagteken hierbij is dat elektrische wagens en wagens op gas niet in een ondergrondse parking mogen staan.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 261
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic Artis

Bericht door Boots »

Limburg vooruit schreef:
16 feb 2024, 12:30
Boots schreef:
16 feb 2024, 12:14
Limburg vooruit schreef:
15 feb 2024, 12:32
Eerst een nieuwe bul voor de 3 dames, die dan mag dekken. En dan een nieuwe stal.

Is het niet gebruikelijk dat je omgekeerd werkt, eerst een stal en afdoende verblijf, dan een nieuwe bul om te kweken.

Of is dit het nieuwe normaal?
Ben ik helemaal met je eens.

Sowieso vraag ik mij net zoals bij Blijdorp af waarom je als Artis zo graag olifanten wilt behouden.
Ik vraag mij altijd af 'hoe moet een verblijf er uit zien, zodat het voldoet aan de behoefte van een dier?' De olifant van de toekomst heeft immers dezelfde wensen als de olifant van nu. Toch hoor ik veel mensen altijd zeggen 'dat een verblijf nu nog wel kan' of 'nog 10 jaar mee kan'.
Echt onzin. Dierentuinen moeten nu gaan kijken welke beslissingen ze moeten maken om in de toekomst dieren optimaal te huisvesten.
Olifanten hebben ruimte nodig. Artis heeft een ruimte gebrek. Conclusie: jammer maar helaas olifanten passen niet in Artis. Of ze moeten de hele parkeerplaats aan het verblijf willen toevoegen.

Ik vind het doodzonde dat dierentuinen als Artis en Blijdorp enorme investeringen willen/blijven doen in olifanten terwijl dat ten koste gaat van dingen als onderhoud en huisvesting van andere soorten.
Het argument dat een tuin olifanten nodig heeft om bezoekers te trekken, lijkt mij inmiddels wat achterhaald.
Ik ken de plaatselijke situatie niet, maar ik ben er wel van overtuigd dat ook stadstuinen mits de juiste verblijven bullengroepen of een groep oude koeien kan huisvesten.
Uw idee van hoe ze nu en in de toekomst gehuisvest moeten zijn volg ik wel, maar niet 100% . Er komen nu eenmaal continu nieuwe "inzichten" in het houden van dieren.
Vroeger voldeed een ronde kooi voor een kanarie, nu is het een schande om een kanarie in een kooi te houden. Kon je u 20 jaar geleden niet bedenken hoor.

Ik heb geen idee hoe groot de parking in Artis is, maar indien je 2 verdiepen ondergronds maakt als parking win je reeds, en het bovengrondse gedeelte kan als verblijf gebruikt worden. Weer een win-win situatie.

Een groot vraagteken hierbij is dat elektrische wagens en wagens op gas niet in een ondergrondse parking mogen staan.
Een bullengroepje zou inderdaad een mooie optie zijn. Wat dat betreft is het verblijf dan ook al beter dan bijv. een antwerpen of een berlijn

De Blauwe Boog
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 jan 2024, 11:32
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp

Re: Nieuwstopic Artis

Bericht door De Blauwe Boog »

Vandaag was ik voor het eerst sinds een paar jaar weer in Artis. Genoten van het nieuwe leeuwenverblijf en het algazelverblijf.

Een aantal dingen die me opvielen sinds de vorige keer. Waarschijnlijk ontzettend achterhaald.
- Er waren alleen mannelijke koedoes op de savanne,
- Ik kon de Kea's niet meer vinden bij het vogelhuis, zijn deze weg uit de tuin?
- Er stonden geen lama's of vicunja's meer op de pampa. Jammer dat ze niet meer samen gehouden worden, was daar een reden voor?
- In de souvenirshop werden stickers verkocht voor de renovatie van het kleinzoogdierenhuis. Zijn er plannen bekend voor dit huis of wordt het vooral geïnvesteerd in onderhoud?

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3527
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Artis

Bericht door MennoPebesma »

De eerste Harpij van dit jaar zat gisteren alweer in de brievenbus. Hierbij een aantal nieuwtjes uit deze Harpij voor Artis. Let op: de nieuwtjes in de Harpij zijn altijd van een tijdje geleden, dus deze zijn mogelijk al bekend.

- Een 25-jarige zebra merrie is geëuthanaseerd. Ze werd al lange tijd behandeld maar dat werkte niet meer. Ook is er een zebraveulen doodgeboren.
- In het Apenhuis is sinds medio december een nieuw koppel grijpstaartstekelvarkens te zien. De vorige twee stekelvarkens gaan op transport.
- Een kleine kantjil is enkele dagen na de geboorte overleden.
- Bij de textorwevers zijn tien jongen uitgevangen. Zij zitten achter de schermen tot ze naar een andere dierentuin vertrekken.
- De Aziatische reuzenbidsprinkhaan heeft sinds kort een eigen permanent terrarium in het Insectarium.

Plaats reactie