Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 596
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door Mr. Gharial »

teunvdvlugt schreef:
18 feb 2024, 11:45
Mr. Gharial schreef:
16 feb 2024, 23:13
De krokodillenrivier blijft mijn favoriete gedeelte van de dierentuin. Hier dacht ik een paar Zwarte Madagaskar cichliden (Paratilapia polleni) te zien in het water van de Kaapse klipdassen. Al zouden dit ook een paar bijzonder gekleurde Mozambiektilapias zijn.

Klopt deze heb ik daar ook vaker gezien. Tijdens mijn voorgaande bezoeken (eind 2022/ begin 2023) zaten in dit water ook Tilapia buttikoferi, Afrikaanse meerval en een vis die leek op labeo coubie. Hier hebben een aantal jaar geleden ook jonge tijgervissen ingezeten.
Interessant. Ik heb hier Distichodus sexfasciatus, Oreochromis mossambicus, Heterotilapia buttikoferi, Paratilapia polleni en Auchenoglanis occidentalis gezien. En Rick04 stuurde mij ook nog een foto van een tijgervis. Een labeo is mij niet opgevallen. Zou wel een mooie soort zijn
teunvdvlugt schreef:
18 feb 2024, 11:45
Mr. Gharial schreef:
16 feb 2024, 23:13
Tijdens mijn vorige bezoek aan Blijdorp werd het watertje in de Victoriasèrre geleegd en zag ik daar heel kort een rivierkreeftje in de modder. Dit keer lag er een dode in het ondiepe water en kon ik een betere foto maken. Heet leek mij een Marmerkreeftje.
Jaren geleden zaten in die vijver met de victorie-waterlelies een hele boel van die kreeften. Ook hebben hier kleinere cichliden (weet niet meer welke) in gezeten. Geen idee of die er nu nog zitten.
Ik zag naast de kreeftjes zag ik alleen een groot aantal guppies en wat slakjes.
teunvdvlugt schreef:
18 feb 2024, 11:45
Mr. Gharial schreef:
16 feb 2024, 23:13
Ik heb drie verstopte verblijven ontdekt tijdens mijn trip door het Oceanium die niet op mijn layout stonden. Twee aquaria, waarvan één leeg, in de buurt van het steureneducatiepunt. En een verblijf verstopt achter een houten barrière in het Caribisch gebied. Het eerste aquarium en het verblijf in het Antillengebied waren allebei leeg, maar het tweede verblijf bij de steuren was bewoond door een enkele Koekoekslipvis. Of ten minste, ik zag er maar één...
Die aquariums bij het Noordzee-gebied is tijdens de renovatie van de kwallenhoek/ de komst van dat educatiepunt 'verdwenen'. Het aquarium aan de rechterkant (wanneer je met je rug naar het aquarium van de steuren staat) had altijd een nacht thema maar ik kan me niet herinneren dat dit ooit een succes was. Het linker aquarium kon je vanaf twee kanten bekijken: van de kwallenhoek en vanaf die nep haai voor de grote tunnel. Nu kan dit enkel vanaf de kant van die nep haai. De laatste keren dat ik hier was stond er geen licht aan boven het aquarium en was het dus moeilijk om hier in te kijken.
Het nachtaquarium was donker en leeg, maar de andere zag er gewoon uit als de rest van de aquaria.
Afbeelding
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2436
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door rick04 »

Mr. Gharial schreef:
16 feb 2024, 23:13
Ik kwam aan de flamingokant binnen en daar was ook al meteen het eerste nieuws. Bij de flamingos zag ik namenlijk 2 Slobeenden die niet aangegeven waren. De Noordelijke pijlstaarten, Baer's witoogeenden en Marmertalingen waren allemaal ook gewoon aanwezig.
Deze zitten hier al sinds november vorig jaar, op de Grote vijver zit ook nog steeds 1 vrouwtje van deze soort dacht ik.

Mr. Gharial schreef:
16 feb 2024, 23:13
Het Toepajaverblijf was grotendeels leeggehaald. Er stond een bordje in met "Dit verblijf wordt gereed gemaakt voor ..." met geen toekomstige soort ingevuld.
Klopt, ik ben benieuwd wat hier gaat komen. Zal wel een reptiel zijn, een mooie kans om wellicht een zeldzame Aziatische schildpad weer voor de schermen te zetten.

Mr. Gharial schreef:
16 feb 2024, 23:13
Het kleine watertempeltje in de Chinese tuin was afgesloten voor bezoekers, geen flauw idee waarom. Kan ook zijn dat dit gewoon een winterding is.
Vroeger stroomde er in de winter geen water door zodat het niet kapot kon vriezen. Dit hekje ervoor is al enkele maanden, waarom weet ik niet.

Mr. Gharial schreef:
16 feb 2024, 23:13
In de Gierenrots volière waren de Marabous en Witkopgieren achter de schermen, vanwege de kou volgens een medewerker. Ik zag de Marabou nog net, deze zat aan de andere kant van het net achter het dierenartsgebouw.
Dit gebeurd jaarlijks, de Witkopgieren broeden ook in een verwarmde stal. De maraboes hebben nog een kleine buitenkooi naast een verwarmde stal.

Mr. Gharial schreef:
16 feb 2024, 23:13
De krokodillenrivier blijft mijn favoriete gedeelte van de dierentuin. Hier dacht ik een paar Zwarte Madagaskar cichliden (Paratilapia polleni) te zien in het water van de Kaapse klipdassen. Al zouden dit ook een paar bijzonder gekleurde Mozambiektilapias zijn.
Afbeelding
Lijkt mij ook een Mozambiquetilapia met een iets ander kleurtje/patroontje.

Mr. Gharial schreef:
16 feb 2024, 23:13
De Roodbuikpiranhas en Zwartgestreepte kopstaanders hebben een nieuws thuis gekregen in het Oceanium, deze leven nu samen met de Dwergkaaiman, net als wat Guyana-cichliden, Zeilvinharnasmeervallen en Roodstaart-zoetwaterbaraccudas.
Hier zaten de Roodbuikpiranhas en kopstaanders vroeger ook al voordat ze naar Amazonica gingen. Ze stonden op het nieuwe bord ook al een paar maanden aangegeven. Mooi dat ze er eindelijk in zitten.

Mr. Gharial schreef:
16 feb 2024, 23:13
Deze soorten waren wel aangegeven maar heb ik niet gezien. Als iemand deze zou willen dubbel-checken zou dat fijn zijn:
Gele fluiteend in Burung Asia
Violette toerako, Purperglansspreeuw en Noord-Afrikaanse doornstaartagame in de Krokodillenrivier
Bruine muisvogel, Boerenzwaluw, Groene toerako en Witkruinlawaaimakers in de Okapivolière
Ook de Witwangfluiteend en Marmertaling in de Okapivolière maar ik schat in dat dit door de vogelgriep komt
Groene toerako, Grote textorwever, Witkruinlawaaimaker en Geelkeelfrankolijn in de grondeekhoornvolière
Grijze slanke lori in het Aziëhuis
De roodoorbuulbuul en Bartell's dolksteekduif in de Victoriasèrre
Al deze soorten heb ik een maand geleden nog gezien, het is alleen nu lastig te zeggen of alles nog terugkomt op de plek waar ze ooit zaten. De Boerenzwaluwen vlogen twee weken geleden nog rond bij de Okapi's en de Bruine muisvogels zag ik daar in de seperatiekooi.
You can find me in the zoo :)

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3527
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door MennoPebesma »

De eerste Harpij van dit jaar zat gisteren alweer in de brievenbus. Hierbij een aantal nieuwtjes uit deze Harpij voor Diergaarde Blijdorp. Let op: de nieuwtjes in de Harpij zijn altijd van een tijdje geleden, dus deze zijn mogelijk al bekend.

Vogels
- Bij de koningspinguïns zijn in 2023 drie jongen geboren.
- Uit de Grote vliegkooi zijn 2,1 nimmerzatten en 4,4 kwakken vertrokken naar andere dierentuinen.
- Een 1,0 rüppellgier is verhuisd naar Frankrijk.
- De alleen overgebleven 1,0 Mantsjoerijse kraanvogel is verhuisd naar Zoo Frankfurt.
- Vanuit andere dierentuinen zijn een 0,1 hop, 0,2 rickettbospatrijzen en 3,2 casarca’s naar Blijdorp verhuisd.

Zoogdieren
- Een 0,1 Balabacdwerghert is overleden tijdens de geboorte van haar jong. Ook het jong heeft het niet gered. Het andere vrouwtje is later ook bevallen van een jong. Met hen gaat alles goed.

Koudbloedigen
- Vanuit Amazonica zijn 0,3 arrauschildpadden naar Les Jardins Animaliers Biotropca verhuisd.

Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 596
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door Mr. Gharial »

Vandaag een tweede bezoekje aan Blijdorp gebracht.

De Bruine muisvogels zijn naar het weverkopje verhuisd, daar heb ik net als vorige week verder alleen de Purperglansspreeuwen gezien. De wevers, tapuiten en toerakos zijn hier niet meer te vinden, ook al worden ze nog wel aangegeven.

In de Okapivolière zijn weer eenden te vinden! Ik zag hier Casarcas, Rosse fluiteenden (uit Burung Asia), Marmertalingen (uit de Okapivolière) en een Witwangfluiteend (ten minste, ik heb er maar één gezien)
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2436
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door rick04 »

Interessante ontwikkelingen allemaal, zitten er nu geen Casarca's meer in de gierenvolière?

Vlogen er al andere vogels los bij de okapi's en krokodillen?
You can find me in the zoo :)

Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 596
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door Mr. Gharial »

rick04 schreef:
27 feb 2024, 22:57
Interessante ontwikkelingen allemaal, zitten er nu geen Casarca's meer in de gierenvolière?

Vlogen er al andere vogels los bij de okapi's en krokodillen?
Nogsteeds geen vogels gezien bij de Krokodillen. Bij de Okapis heb ik dit keer de Schildtoerakos, Bananeneters en Bijeneters gemist, die ik vorige keer juist wel zag. De Zwaluwen zoals altijd gemist.

In de gierenvolière zaten nog minstens twee Casarcas, volgens mij zag ik er maar 1 in de Okapivolière
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Keith
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 132
Lid geworden op: 28 sep 2019, 22:02
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door Keith »

Mr. Gharial schreef:
27 feb 2024, 22:43
De Bruine muisvogels zijn naar het weverkopje verhuisd, daar heb ik net als vorige week verder alleen de Purperglansspreeuwen gezien. De wevers, tapuiten en toerakos zijn hier niet meer te vinden, ook al worden ze nog wel aangegeven.
Ik heb onlangs nog twee groene toerakos gezien bij het Weverkopje.

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3527
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door MennoPebesma »

🍼 Wist je al dat een okapivrouw het jong alleen opvoedt? Na de voortplanting gaan het mannetje en het vrouwtje direct uit elkaar. Vanaf dat moment staat zij er helemaal alleen voor. Maar dat is geen probleem voor deze powervrouw. En zeker niet voor onze M’buti. Komende zomer verwacht zij namelijk een jong! Een nieuw begin in Diergaarde Blijdorp.

Bron: Facebook Diergaarde Blijdorp


Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3527
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door MennoPebesma »

🐘In Het Echte Leven in de Dierentuin zag je speelmaatjes Radjik en Maxi. De twee maken nog steeds heel veel plezier en worden met de dag groter. Iets wat ook geldt voor de kudde. Want die wordt binnenkort uitgebreid met een nieuwe bul! Diergaarde Blijdorp beheert het populatiemanagement programma van de Aziatische olifanten, zo zorgen we ervoor dat de populatie in Europese dierentuinen gezond en sterk blijft.

Bron: Facebook Diergaarde Blijdorp


Keith
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 132
Lid geworden op: 28 sep 2019, 22:02
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door Keith »

MennoPebesma schreef:
05 mar 2024, 18:15

🐘In Het Echte Leven in de Dierentuin zag je speelmaatjes Radjik en Maxi. De twee maken nog steeds heel veel plezier en worden met de dag groter. Iets wat ook geldt voor de kudde. Want die wordt binnenkort uitgebreid met een nieuwe bul! Diergaarde Blijdorp beheert het populatiemanagement programma van de Aziatische olifanten, zo zorgen we ervoor dat de populatie in Europese dierentuinen gezond en sterk blijft.

Bron: Facebook Diergaarde Blijdorp

De nieuwe bul komt vermoedelijk uit Hongarije.

Bron: website Diergaarde Blijdorp

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3527
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door MennoPebesma »

Zoals eerder aangekondigd gaan de gorilla’s weg uit Blijdorp. Eind vorig jaar verhuisde Aybo naar Zoo Arcachon Basin in Frankrijk, begin volgende week is de beurt aan Tamani en haar jongen Tonka en Thabo. Op advies van de stamboekhouder krijgen de drie een nieuw thuis in Zuid-Italië. Daar worden ze voorlopig de enige bewoners van een recent verbouwd verblijf.

Zodra de stamboekhouder een geschikte zilverrug heeft gevonden, kan dit groepje een eigen familie stichten. Het zal ze onder de Italiaanse zon aan niets ontbreken. Wil je nog even ‘gedag zeggen’, dan is dit weekend je kans. Voor Aja, Ayba en Ajabu wordt nog gezocht naar een nieuw onderkomen. Zij blijven voorlopig nog te zien in Blijdorp.

Lees meer: https://eu1.hubs.ly/H07-wHM0

Bron: Facebook Diergaarde Blijdorp


Rensrobert
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 jul 2023, 19:02
Favoriete dierentuin: Blijdorp antwerpen

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door Rensrobert »

Ik houd mijn hard vast. Ik hoop niet dat ze van het verblijf een binnenspeeltuin gaan maken. Het is wel goed dat de twee kampen nu echt uit elkaar zijn. Hopelijk geeft dat de gorilla's wat mee rust. De rest van de groep zal waarschijnlijk dit jaar de tuin nog verlaten. Ben benieuwd wat de invulling wordt als de verbouwing nog niet begonnen is.

Gebruikersavatar
aardvarkentje15
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1333
Lid geworden op: 27 jan 2015, 18:46
Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo
Locatie: Nootdorp

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door aardvarkentje15 »

Het zal vast ondanks het vertrek van verschillende publiekstrekkers denk ik wel goedkomen met Blijdorp. Ik heb soms de indruk dat het weleens vergeten word dat er over een aantal jaar zomaar weer een andere directie kan zitten met een heel andere visie. Erik zal echt niet het complete masterplan meemaken en uitvoeren.
"It's a moral question about wether we have the right to exterminate species" - Sir David Attenborough

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door Boots »

Het buitenverblijf is prachtig. Met wat kleine aanpassingen en opfrisbeurt van de binnen verblijven kan er toch zo een andere apensoort in?

Gebruikersavatar
daniel1109
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 151
Lid geworden op: 02 jan 2023, 16:53
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door daniel1109 »

Boots schreef:
08 mar 2024, 20:35
Het buitenverblijf is prachtig. Met wat kleine aanpassingen en opfrisbeurt van de binnen verblijven kan er toch zo een andere apensoort in?
Met het oog op hoe Blijdorp het park in zou willen gaan delen zou ik zeggen dat Berber apen hier perfect passen. Paar klimstructuren in het buiten verblijf. Er zijn dan ook geen enorme aanpassingen aan het binnen verblijf nodig.

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3527
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door MennoPebesma »

In plaats van hyacinthara's en rode ibissen is het nu de wens van blijdorp om daar grijze roodstaartpapegaaien en Afrikaanse moerasvogels, waaronder de Afrikaanse lepelaar, te gaan houden.

Diergaarde Blijdorp kiest voor andere vogelsoorten in nieuwe volières

Diergaarde Blijdorp heeft de plannen voor de invulling van twee nog-in-aanbouw-zijnde volières omgegooid. Het Rotterdamse dierenpark heeft ervoor gekozen om de Zuid-Amerikaanse vogelsoorten die eerder voor de verblijven waren aangekondigd, toch niet te gaan houden. Dat bevestigt een woordvoerder aan ZooFlits.

Bron & meer: ZooFlits


pangolin3
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 131
Lid geworden op: 01 mar 2021, 17:35
Favoriete dierentuin: Zoo Berlin

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door pangolin3 »

MennoPebesma schreef:
10 mar 2024, 09:27
In plaats van hyacinthara's en rode ibissen is het nu de wens van blijdorp om daar grijze roodstaartpapegaaien en Afrikaanse moerasvogels, waaronder de Afrikaanse lepelaar, te gaan houden.

Diergaarde Blijdorp kiest voor andere vogelsoorten in nieuwe volières

Diergaarde Blijdorp heeft de plannen voor de invulling van twee nog-in-aanbouw-zijnde volières omgegooid. Het Rotterdamse dierenpark heeft ervoor gekozen om de Zuid-Amerikaanse vogelsoorten die eerder voor de verblijven waren aangekondigd, toch niet te gaan houden. Dat bevestigt een woordvoerder aan ZooFlits.

Bron & meer: ZooFlits

Ik ben eerlijk gezegd een beetje bang dat de tuin over een paar jaar een enorme rommel is. Dat de grote projecten niet van de grond komen, maar je wel overal en nergens random verblijfjes hebt waardoor je een klein beetje kan zien wat ze willen doen. Maargoed, het nieuwe concept spreekt mij in dit geval dan wel weer meer aan. Er zijn best wat soorten die in het nieuwe masterplan zouden passen.

Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 596
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door Mr. Gharial »

Ik hoop vooral dat ze genoeg vooruit denken en verblijven bouwen die heel lang kunnen blijven staan.

Als we een herhaling van bijvoorbeeld Amazonica of Taman Indah gaan zien dat vrees ik voor de toekomst van Blijdorp
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

pangolin3
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 131
Lid geworden op: 01 mar 2021, 17:35
Favoriete dierentuin: Zoo Berlin

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door pangolin3 »

Mr. Gharial schreef:
10 mar 2024, 13:52
Ik hoop vooral dat ze genoeg vooruit denken en verblijven bouwen die heel lang kunnen blijven staan.

Als we een herhaling van bijvoorbeeld Amazonica of Taman Indah gaan zien dat vrees ik voor de toekomst van Blijdorp
Triest dat die angst er moet zijn, maar ik hoop het ook.

Jens01
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 62
Lid geworden op: 08 jul 2021, 23:05
Favoriete dierentuin: Wildlands

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door Jens01 »

pangolin3 schreef:
10 mar 2024, 14:28
Mr. Gharial schreef:
10 mar 2024, 13:52
Ik hoop vooral dat ze genoeg vooruit denken en verblijven bouwen die heel lang kunnen blijven staan.

Als we een herhaling van bijvoorbeeld Amazonica of Taman Indah gaan zien dat vrees ik voor de toekomst van Blijdorp
Triest dat die angst er moet zijn, maar ik hoop het ook.
Wat is er dan zo slecht aan Taman Indah? Dat gebouw functioneert toch prima en staat in ieder geval nog overeind?

Plaats reactie