Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
Gebruikersavatar
aardvarkentje15
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1333
Lid geworden op: 27 jan 2015, 18:46
Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo
Locatie: Nootdorp

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door aardvarkentje15 »

Mr. Gharial schreef:
26 jan 2024, 17:06
Raf schreef:
26 jan 2024, 16:55
Zitten de Balispreeuwen nog wel ergens anders in de tuin? Dat de andere vogels uit de collectie gaan, snap ik gezien de grotere plannen van Blijdorp. Maar de Balispreeuw is toch erg zeldzaam in het wild?
Er zijn er nog maar een ingeschatte 50 dieren in het wild. Ze zijn ook nog te zien in de Maleise bosrand
de balispreeuw zal dan denk ik wel een soort worden voor last resort.
"It's a moral question about wether we have the right to exterminate species" - Sir David Attenborough

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14926
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door Gorilla Gust »

Fors qua rookverbod, maar een loze belofte zonder handhaving... gezien de mentaliteit in de randstad heb ik een beetje mijn twijfels bij dit bericht. Niet?
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6558
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door Apenarend »

Gorilla Gust schreef:
31 jan 2024, 18:56
Fors qua rookverbod, maar een loze belofte zonder handhaving... gezien de mentaliteit in de randstad heb ik een beetje mijn twijfels bij dit bericht. Niet?
Belachelijke maatregel.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Max
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 667
Lid geworden op: 27 okt 2015, 20:54
Favoriete dierentuin: Artis, Blijdorp

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door Max »

Artis heeft ook al jaren een rookverbod en dat werkt prima, het is heerlijk om door een dierentuin te lopen zonder de vieze rookgeur om je heen.
Dieren zijn het mooiste op de planeet!
Laten we ze dan ook beschermen!

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6558
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door Apenarend »

Max schreef:
31 jan 2024, 21:27
Artis heeft ook al jaren een rookverbod en dat werkt prima, het is heerlijk om door een dierentuin te lopen zonder de vieze rookgeur om je heen.
Ik twijfel daar niet aan Max, maar daar gaat het mij eigenlijk niet om. Ik stoor mij aan het feit dat heel veel mensen alleen maar wat ze zelf goed vinden, verdedigen, en waar ze zelf niet aan, zijn niet. Tolerant zijn betekent m.i. nu net dingen aanvaarden die je zelf niet leuk vindt, waar je niet aan bent, wat je niet lekker vindt, etc, maar een ander wel. Anders is tolerant zijn maar gemakkelijk vind ik persoonlijk.

Ik kan me niet voorstellen dat je nu zo gestoord bent wanneer mensen een sigaretje staan te roken in een hoekje. Ik, niet-roker btw (maar dat doet er eigenlijk niet toe), stoor mij daar niet aan, al vind ik die rookgeur idd ook vies.

Laat desnoods die mensen terug binnen indien ze buiten de dierentuin iets gaan roken (al kan je daar dan net dezelfde discussie voeren).
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Max
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 667
Lid geworden op: 27 okt 2015, 20:54
Favoriete dierentuin: Artis, Blijdorp

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door Max »

Ik begrijp je standpunt Apenarend, al staat het een dierentuin natuurlijk vrij om zelf invulling te geven aan hun bezoekersvoorwaarde.

Ik heb zelf de mail gehad waarin dit rookverbod werd aangekondigd, hierin staat de volgende zin: "Wil je tijdens je bezoek toch een sigaretje roken, dan is dat uiteraard geen probleem."
Dus bezoekers kunnen even naar buiten gaan en weer terug de tuin in, al kan dit wel een flinke wandeling zijn als je halverwege het park zin in een sigaretje krijgt.
Dieren zijn het mooiste op de planeet!
Laten we ze dan ook beschermen!

Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 594
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door Mr. Gharial »

Apenarend schreef:
31 jan 2024, 21:38
Ik stoor mij aan het feit dat heel veel mensen alleen maar wat ze zelf goed vinden, verdedigen, en waar ze zelf niet aan, zijn niet. Tolerant zijn betekent m.i. nu net dingen aanvaarden die je zelf niet leuk vindt, waar je niet aan bent, wat je niet lekker vindt, etc, maar een ander wel. Anders is tolerant zijn maar gemakkelijk vind ik persoonlijk.

Ik kan me niet voorstellen dat je nu zo gestoord bent wanneer mensen een sigaretje staan te roken in een hoekje. Ik, niet-roker btw (maar dat doet er eigenlijk niet toe), stoor mij daar niet aan, al vind ik die rookgeur idd ook vies.

Laat desnoods die mensen terug binnen indien ze buiten de dierentuin iets gaan roken (al kan je daar dan net dezelfde discussie voeren).
Als iemand mij een stomp in mijn gezicht geeft, vind ik dat ook niet fijn, en ik ga het zeker niet verdedigen. Ik kan heel slecht tegen rook (en sterke parfum trouwens ook) en ik ben heel blij met zo'n verbod.

Ik vind het eigenlijk al te veel tolerantie dat er nog rookzones zijn in Burgers' Zoo. Vaak als ik de Desert uit loop moet ik me weer omdraaien omdat daar de rookzone in de buurt is, en dan loop ik liever om dan dat ik er doorheen moet en mijn longen uit mijn lijf hoest
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2436
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door rick04 »

Gisteren was ik weer eventjes in Diergaarde Blijdorp voor een flitsbezoekje omdat de Kemps zeeschildpad voor de schermen te zien is! Het diertje zit in de mangrovebak bij de Egelvis en Amerikaanse pijlstaartrog. Het was even zoeken om haar te vinden omdat ze helemaal stil in een hoekje zat, daar zat ze de hele 15 minuten die ik er was. Ik hoop maar dat ze het red..

In het Publiekslab waren de aquaria van de haaieneieren weggehaald. Nu staat er een nieuwe stellage met 2 nieuwe bakken erin. Er zat al water in, maar nog geen koralen, vissen of iets anders.

Verder was het verblijf van Egyptische landschildpadden helemaal leeggehaald (alle takken, stenen en planten waren weg). De dieren waren er nog wel in te vinden.

Ook is het eerste net gespannen over de nieuwe ara-ibiskooi (linkervolière).
You can find me in the zoo :)

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3527
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door MennoPebesma »

rick04 schreef:
01 feb 2024, 18:52
Gisteren was ik weer eventjes in Diergaarde Blijdorp voor een flitsbezoekje omdat de Kemps zeeschildpad voor de schermen te zien is! Het diertje zit in de mangrovebak bij de Egelvis en Amerikaanse pijlstaartrog. Het was even zoeken om haar te vinden omdat ze helemaal stil in een hoekje zat, daar zat ze de hele 15 minuten die ik er was. Ik hoop maar dat ze het red..
Volgens een bericht in de Blijdorper Bende Facebookgroep zit de schildpad inmiddels weer achter de schermen.

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3527
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door MennoPebesma »

MennoPebesma schreef:
02 feb 2024, 09:52
rick04 schreef:
01 feb 2024, 18:52
Gisteren was ik weer eventjes in Diergaarde Blijdorp voor een flitsbezoekje omdat de Kemps zeeschildpad voor de schermen te zien is! Het diertje zit in de mangrovebak bij de Egelvis en Amerikaanse pijlstaartrog. Het was even zoeken om haar te vinden omdat ze helemaal stil in een hoekje zat, daar zat ze de hele 15 minuten die ik er was. Ik hoop maar dat ze het red..
Volgens een bericht in de Blijdorper Bende Facebookgroep zit de schildpad inmiddels weer achter de schermen.
Iets meer info hierover bij Zooflits:

Blijdorp zet opvang-schildpad weer achter de schermen: kreeg geen eten

Een poging om één van de opvang-schildpadden van Diergaarde Blijdorp voor publiek te laten zien is mislukt. Nadat één schildpad werd uitgezet in een aquarium voor de schermen, bleek al snel dat het dier geen eten meer kon krijgen.

Dat kwam door concurrentie van de al aanwezige vissen in de bak. Volgens dierverzorgers boden de vissen in het aquarium geen kans voor de schildpad om te eten, zij waren het dier voor. In het mangrove-aquarium leven onder meer kogelvissen, zeesterren en andere vissoorten.

Bron & meer: Zooflits


pangolin3
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 131
Lid geworden op: 01 mar 2021, 17:35
Favoriete dierentuin: Zoo Berlin

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door pangolin3 »

Wel, het is bijna geen nieuws meer maar er is weer een dikkopschildpad naar Blijdorp gebracht. Het diertje is vanmorgen op het strand bij Callantsoog aangetroffen en via SOS Dolfijn naar Blijdorp gegaan.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door Limburg vooruit »

pangolin3 schreef:
06 feb 2024, 13:40
Wel, het is bijna geen nieuws meer maar er is weer een dikkopschildpad naar Blijdorp gebracht. Het diertje is vanmorgen op het strand bij Callantsoog aangetroffen en via SOS Dolfijn naar Blijdorp gegaan.
Daar is precies toch iets gaande, waar komen al deze dieren plots vandaan.

Dit kan toch niets met El nino te maken hebben? De zeeën zijn momenteel wereldwijd extreem warm voor de tijd van het jaar. Stond vorige week nog in de krant.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1577
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door Zoozot »

Limburg vooruit schreef:
06 feb 2024, 13:45
pangolin3 schreef:
06 feb 2024, 13:40
Wel, het is bijna geen nieuws meer maar er is weer een dikkopschildpad naar Blijdorp gebracht. Het diertje is vanmorgen op het strand bij Callantsoog aangetroffen en via SOS Dolfijn naar Blijdorp gegaan.
Daar is precies toch iets gaande, waar komen al deze dieren plots vandaan.
Ik had iets gelezen dat er iets is met uitzonderlijk sterke zuidwestenwinden die ervoor zorgen dat veel schildpadden uit de Golf van Mexico naar het oosten worden geblazen, maar wellicht is er ook nog wat onzekerheid over wat hier aan de hand is.

Raf
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 155
Lid geworden op: 08 mei 2021, 23:32
Favoriete dierentuin: Velen

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door Raf »

Er is een Baardaap geboren in Blijdorp. Uiteindelijk toch een vruchtbare combinatie tussen man en vrouw(en).

Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 594
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door Mr. Gharial »

Dankzij een toevallige vrije dag van school ben ik gisteren de hele dag in Blijdorp geweest, overigens ook mijn eerste dierentuinbezoek van het jaar (ik ben niet bepaald een winterfan). Ik was er eigenlijk iets later dan ik wilde maarja dat heb je als je alleen met het OV kan reizen.

Ik zal al het nieuws delen dat mij is opgevallen in de volgorde van de fotos die ik heb gemaakt, maar er zijn kansen dat ik dubbel nieuws geef...

Ik kwam aan de flamingokant binnen en daar was ook al meteen het eerste nieuws. Bij de flamingos zag ik namenlijk 2 Slobeenden die niet aangegeven waren. De Noordelijke pijlstaarten, Baer's witoogeenden en Marmertalingen waren allemaal ook gewoon aanwezig.

In het Aziëhuis had ik veel geluk met de reptielen. Het Komodovaraanverblijf werd net schoon gemaakt dus ik was er bij toen deze weer losgelaten werd, mooi om zo'n enorm beest actief te zien. Daar tegenover was de cobra ook nog eens aan het klimmen in het verblijf. De kleine baardaap en de Slanke loris had ik helaas gemist.
Afbeelding
Afbeelding

Het Toepajaverblijf was grotendeels leeggehaald. Er stond een bordje in met "Dit verblijf wordt gereed gemaakt voor ..." met geen toekomstige soort ingevuld.

Het kleine watertempeltje in de Chinese tuin was afgesloten voor bezoekers, geen flauw idee waarom. Kan ook zijn dat dit gewoon een winterding is.
Afbeelding
Ik zag meerdere kwakken in Burung Asia / de grote vliegkooi. De rosse fluiteenden waren hier wel aangegeven maar dit is de enige soort die ik niet heb kunnen ontdekken.

De Indische neushoorn was bedekt met een vreemde witte laag. Geen idee of het verf of vogelpoep was... Weet iemand toevallig waar dit voor dient?
Afbeelding

In Taman Indah hoorde ik verschillende vogels die er niet zaten. Weet iemand toevallig of ze hier geluiden afspelen? Ook zag ik hier een grote pleco in het Aziatische aquarium.

In het buitenverblijf van de Maleise tapir stond een kleine graafmachine in het gedeelte verst van het binnenverblijf. Ook lag hier een grote hoop zand.
Afbeelding

In de Gierenrots volière waren de Marabous en Witkopgieren achter de schermen, vanwege de kou volgens een medewerker. Ik zag de Marabou nog net, deze zat aan de andere kant van het net achter het dierenartsgebouw.

Er waren meerdere kleine witkruinmangabeys.

De krokodillenrivier blijft mijn favoriete gedeelte van de dierentuin. Hier dacht ik een paar Zwarte Madagaskar cichliden (Paratilapia polleni) te zien in het water van de Kaapse klipdassen. Al zouden dit ook een paar bijzonder gekleurde Mozambiektilapias zijn.
Afbeelding

In de Okapivolière zag ik een wel heel bijzonder tafereel: De bijeneters leken aan het vissen te zijn. Ze vlogen vanaf een boom naar het watertje en doken kort het water in. Daarna gingen ze weer terug naar een takje en sloegen ze hun snavel tegen het hout. Iemand enig idee wat deze dieren aan het doen waren? Ik heb het nog nooit eerder gezien.
Afbeelding

In de volière voor de Kaapse grondeekhoorns zag ik alleen nog maar de Grondeekhoorns en de Purperglansspreeuwen. Rick04 zei eerder dat er meerdere vogels achter de schermen waren voor vaccinaties maar ik had wel verwacht dat het niet zo lang zou duren...

Een bijzonder tafereel bij de Gorillas: hier had een Gorilladame een plastic krat gepakt en die bij het raam gezet. Ze ging er op zitten als een krukje en ging gezellig bezoekers kijken. Ik had even een dansje voor haar gedaan maar ze leek niet onder de indruk...
Afbeelding

Tijdens mijn vorige bezoek aan Blijdorp werd het watertje in de Victoriasèrre geleegd en zag ik daar heel kort een rivierkreeftje in de modder. Dit keer lag er een dode in het ondiepe water en kon ik een betere foto maken. Heet leek mij een Marmerkreeftje.

Zoals al eerder aangegeven werden de eerste netten opgehangen voor de nieuwe Ibis- en Aravolières. Hier waren ze nogsteeds mee bezig. Ook het gebouwtje was al best te herkennen.
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb drie verstopte verblijven ontdekt tijdens mijn trip door het Oceanium die niet op mijn layout stonden. Twee aquaria, waarvan één leeg, in de buurt van het steureneducatiepunt. En een verblijf verstopt achter een houten barrière in het Caribisch gebied. Het eerste aquarium en het verblijf in het Antillengebied waren allebei leeg, maar het tweede verblijf bij de steuren was bewoond door een enkele Koekoekslipvis. Of ten minste, ik zag er maar één...

Een gedeelte van het Oceanium heeft nieuwe bordjes, een mooie update met kloppende bordjes waarvan ik de meerderheid gezien heb. Interessant genoeg hebben de Californische baai en de Great Barrier Reef geen update gehad. Wat mij doet denken dat deze twee gedeeltes een nieuwe indeling gaan krijgen binnen Caribbean coast en Duurzame Noordzee.

Over de Californische baai gesproken: in een van de kleine aquaria waren Grote eendenmosselen opgenangen. Ik schat in dat dit de dieren zijn die van de zeeschildpadden af gehaald waren.

En dan nog het enige dat 'echt' nieuws is:
De Roodbuikpiranhas en Zwartgestreepte kopstaanders hebben een nieuws thuis gekregen in het Oceanium, deze leven nu samen met de Dwergkaaiman, net als wat Guyana-cichliden, Zeilvinharnasmeervallen en Roodstaart-zoetwaterbaraccudas.

Als laatste zou ik voor de dierentuingidsen nog wat hulp willen met de volgende persoon die op bezoek gaat.
Deze soorten waren wel aangegeven maar heb ik niet gezien. Als iemand deze zou willen dubbel-checken zou dat fijn zijn:
Gele fluiteend in Burung Asia
Violette toerako, Purperglansspreeuw en Noord-Afrikaanse doornstaartagame in de Krokodillenrivier
Bruine muisvogel, Boerenzwaluw, Groene toerako en Witkruinlawaaimakers in de Okapivolière
Ook de Witwangfluiteend en Marmertaling in de Okapivolière maar ik schat in dat dit door de vogelgriep komt
Groene toerako, Grote textorwever, Witkruinlawaaimaker en Geelkeelfrankolijn in de grondeekhoornvolière
Grijze slanke lori in het Aziëhuis
De roodoorbuulbuul en Bartell's dolksteekduif in de Victoriasèrre

Verder heb ik zo'n beetje iedereen kunnen ontdekken. Ik ben van plan om over een week of twee nog een keer te bezoeken om het Oceanium iets grondiger te ontdekken. Hier moest ik vanwege een beetje tijdnood snel doorheen. Jullie kunnen binnenkort een grote Blijdorp-update verwachten voor de dierentuingidsen ;)
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Gebruikersavatar
FotoWilliam
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 65
Lid geworden op: 04 okt 2022, 11:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo, Artis

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door FotoWilliam »

Mr. Gharial schreef:
16 feb 2024, 23:13

De Indische neushoorn was bedekt met een vreemde witte laag. Geen idee of het verf of vogelpoep was... Weet iemand toevallig waar dit voor dient?
Afbeelding

Ik denk dat het opgedroogde modder is van een modderbad dat de neushoorn heeft genomen. Dus bescherming tegen de zon en insecten.
De natuur toont ons de nietigheid van onszelf en de grootheid van onze Schepper

Gebruikersavatar
loekje
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 255
Lid geworden op: 12 jul 2011, 10:58
Favoriete dierentuin: o.a. Dierenpark Emmen
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door loekje »

    Ja, in Taman Indah worden geluiden afgespeeld.

    De gorilla op de foto is volgens mij Thabo, de puberzoon van Tamani.

    Verder niets dan lof voor zo een uitgebreid verslag. Leuk!

    En er is trouwens een gelada geboren op 11 februari. Bron foto's in diverse Facebook groepen.

    Apenarend
    Laafsekikker (EW)
    Laafsekikker (EW)
    Berichten: 6558
    Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
    Favoriete dierentuin: de BBB's
    Locatie: Waregem

    Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

    Bericht door Apenarend »

    Leuk om te lezen, ik moet er dringend weer eens heen (dar is al een flink aantal jaren geleden).
    Extinction is forever!
    Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

    Gebruikersavatar
    aardvarkentje15
    Laafsekikker (EN)
    Laafsekikker (EN)
    Berichten: 1333
    Lid geworden op: 27 jan 2015, 18:46
    Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo
    Locatie: Nootdorp

    Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

    Bericht door aardvarkentje15 »

    FotoWilliam schreef:
    17 feb 2024, 11:28
    Mr. Gharial schreef:
    16 feb 2024, 23:13

    De Indische neushoorn was bedekt met een vreemde witte laag. Geen idee of het verf of vogelpoep was... Weet iemand toevallig waar dit voor dient?
    Afbeelding

    Ik denk dat het opgedroogde modder is van een modderbad dat de neushoorn heeft genomen. Dus bescherming tegen de zon en insecten.
    Het is leem, daar krijgt ze vaak een bad mee. is goed voor haar huid dacht ik.
    "It's a moral question about wether we have the right to exterminate species" - Sir David Attenborough

    teunvdvlugt
    Laafsekikker dikkopje (LC)
    Laafsekikker dikkopje (LC)
    Berichten: 149
    Lid geworden op: 21 jan 2017, 14:42
    Favoriete dierentuin: Zie-ZOO

    Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

    Bericht door teunvdvlugt »

    Mr. Gharial schreef:
    16 feb 2024, 23:13
    De krokodillenrivier blijft mijn favoriete gedeelte van de dierentuin. Hier dacht ik een paar Zwarte Madagaskar cichliden (Paratilapia polleni) te zien in het water van de Kaapse klipdassen. Al zouden dit ook een paar bijzonder gekleurde Mozambiektilapias zijn.
    Afbeelding

    Klopt deze heb ik daar ook vaker gezien. Tijdens mijn voorgaande bezoeken (eind 2022/ begin 2023) zaten in dit water ook Tilapia buttikoferi, Afrikaanse meerval en een vis die leek op labeo coubie. Hier hebben een aantal jaar geleden ook jonge tijgervissen ingezeten.

    Tijdens mijn vorige bezoek aan Blijdorp werd het watertje in de Victoriasèrre geleegd en zag ik daar heel kort een rivierkreeftje in de modder. Dit keer lag er een dode in het ondiepe water en kon ik een betere foto maken. Heet leek mij een Marmerkreeftje.
    Jaren geleden zaten in die vijver met de victorie-waterlelies een hele boel van die kreeften. Ook hebben hier kleinere cichliden (weet niet meer welke) in gezeten. Geen idee of die er nu nog zitten.

    Ik heb drie verstopte verblijven ontdekt tijdens mijn trip door het Oceanium die niet op mijn layout stonden. Twee aquaria, waarvan één leeg, in de buurt van het steureneducatiepunt. En een verblijf verstopt achter een houten barrière in het Caribisch gebied. Het eerste aquarium en het verblijf in het Antillengebied waren allebei leeg, maar het tweede verblijf bij de steuren was bewoond door een enkele Koekoekslipvis. Of ten minste, ik zag er maar één...
    Die aquariums bij het Noordzee-gebied is tijdens de renovatie van de kwallenhoek/ de komst van dat educatiepunt 'verdwenen'. Het aquarium aan de rechterkant (wanneer je met je rug naar het aquarium van de steuren staat) had altijd een nacht thema maar ik kan me niet herinneren dat dit ooit een succes was. Het linker aquarium kon je vanaf twee kanten bekijken: van de kwallenhoek en vanaf die nep haai voor de grote tunnel. Nu kan dit enkel vanaf de kant van die nep haai. De laatste keren dat ik hier was stond er geen licht aan boven het aquarium en was het dus moeilijk om hier in te kijken.

    Bij het carribisch café waren deze twee verblijven/terrariums tot de komst van de komst van de Antillenleguanen te bezichtigen. In het grote terrarium hebben kaaimanteju's gezeten en links hiervan was een klein terrarium voor melkslangen. De Antillenleguanen hebben hier een hele tijd gezeten totdat hun verblijf in het natuurbehoudcemtrum af was. Hierna is dit verblijf als extra verblijf voor de leguanen blijven dienen (mogelijk een tweede koppel?). Tijdens mijn laatste bezoek (begin 2023) heb ik hier nog een Antillenleguaan in gezien.

    Plaats reactie