Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6557
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door Apenarend »

daniel1109 schreef:
15 jan 2024, 20:47
Apenarend schreef:
15 jan 2024, 20:20
Ik vind het op zich interessant dat een dierentuin eens (Zuid)Amerika links laat liggen, en zich gaat concentreren op Afrika en Azie. Al vrees ik dat het olifantenperk dusdanig dominant gaat worden, en dat er wel wat interessante soorten in Azie (en de bongo's in Afrika) zullen verdwijnen.
Op zich wordt de African Jungle een groot gebied. Hier zou toch nog wel ruimte voor de bongo's moeten zijn. Zou erg zonde zijn als die zouden verdwijnen
Correct. En misschien dan ook voor de gorilla's.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 594
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door Mr. Gharial »

daniel1109 schreef:
15 jan 2024, 20:47
Apenarend schreef:
15 jan 2024, 20:20
Ik vind het op zich interessant dat een dierentuin eens (Zuid)Amerika links laat liggen, en zich gaat concentreren op Afrika en Azie. Al vrees ik dat het olifantenperk dusdanig dominant gaat worden, en dat er wel wat interessante soorten in Azie (en de bongo's in Afrika) zullen verdwijnen.
Op zich wordt de African Jungle een groot gebied. Hier zou toch nog wel ruimte voor de bongo's moeten zijn. Zou erg zonde zijn als die zouden verdwijnen
Ik ben wel erg benieuwd over African Jungle. Net als Caribbean Coast. Dit zijn twee gebieden die weinig gerepresenteerd worden in dierentuinen, en meteen ook twee gebieden waar ik heel veel interesse in heb.
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door Limburg vooruit »

Apenarend schreef:
15 jan 2024, 20:20
Ik vind het op zich interessant dat een dierentuin eens (Zuid)Amerika links laat liggen, en zich gaat concentreren op Afrika en Azie. Al vrees ik dat het olifantenperk dusdanig dominant gaat worden, en dat er wel wat interessante soorten in Azie (en de bongo's in Afrika) zullen verdwijnen.
Waarom zou je als tuin met de geschiedenis van Nederland (Zuid) Amerika laten links liggen.
Is hetzelfde als morgen de KMDA haar banden met Afrika en Congo laat links liggen.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1577
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door Zoozot »

Limburg vooruit schreef:
15 jan 2024, 21:53
Apenarend schreef:
15 jan 2024, 20:20
Ik vind het op zich interessant dat een dierentuin eens (Zuid)Amerika links laat liggen, en zich gaat concentreren op Afrika en Azie. Al vrees ik dat het olifantenperk dusdanig dominant gaat worden, en dat er wel wat interessante soorten in Azie (en de bongo's in Afrika) zullen verdwijnen.
Waarom zou je als tuin met de geschiedenis van Nederland (Zuid) Amerika laten links liggen.
Het Caribbean Coast-gedeelte is natuurlijk wel sterk gelinkt aan de overzeese gebieden aldaar die tot op heden bij Nederland horen. Wat de rest van Zuid-Amerika betreft stelt de collectie van Blijdorp nu al niet veel voor, dus ik kan ergens wel snappen dat het weinig zin heeft om er op verder te bouwen.
Apenarend schreef:
15 jan 2024, 20:55
daniel1109 schreef:
15 jan 2024, 20:47
Op zich wordt de African Jungle een groot gebied. Hier zou toch nog wel ruimte voor de bongo's moeten zijn. Zou erg zonde zijn als die zouden verdwijnen
Correct. En misschien dan ook voor de gorilla's.
Dat de bongo's naar African Jungle zullen verhuizen was volgens mij al min of meer bevestigd. Het valt me nu wel pas op hoe groot dat gebied wel niet wordt; ik zou denken dat er ruimte genoeg moet zijn om er ook een goed mensapenverblijf te realiseren. Maar ik kan me voorstellen dat ze zich er nog niet te veel op willen vastpinnen: het zou me sterk lijken dat er nu al een tot in detail uitgetekend plan voor dat gebied klaarligt.

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3527
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door MennoPebesma »

🦍 Blijdorps bekendste bewoner Bokito, draagt bij aan de wetenschap. Hij is overgedragen aan de universiteit van Leuven in België waar hij onderwerp zal zijn van een omvangrijke internationale studie over spieren en gewrichten. Dit is een unieke kans voor de wetenschap om een CT-scan te maken van een volwassen mannetjes gorilla. Na alle onderzoeken, zullen de vacht en het skelet terugkeren naar de Maasstad. We willen van de wereldberoemde aap geen attractie maken, daarom zal Bokito eerst minimaal 10 jaar in het depot van het Natuurhistorisch Museum bewaard blijven. Zo krijgt deze bijzondere familieman een waardig afscheid. Lees het hele bericht op: https://eu1.hubs.ly/H07563P0

Bron: Facebook Diergaarde Blijdorp


Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 594
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door Mr. Gharial »

Ik ben (weer eens) bezig met een Blijdorp-gebaseerd ontwerpprojectje en daarvoor had ik een layout voor het Oceanium nodig. Het duurde ongeveer een week maar ik heb het af. Grotendeels dankzij de video's van JustGoron.

Ik kon nergens anders een layout vinden (vandaar dat het zo lang duurde) dus ik dacht dat ik het net zo goed hier kon delen.

Afbeelding

De verhoudingen kloppen niet helemaal en er zijn een paar delen waar ik niet helemaal zeker van ben maarja. Volgens mij heb ik alle verblijven er in meegenomen, behalve de gestapelde verblijven in het NBC en de kleine kwallenverblijven.

Als iemand een genummerde versie wil hebben kan ik die ook wel maken, en stuur me maar een PB als iemand het originele (en bewerkbare) bestand wilt hebben.
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

pangolin3
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 131
Lid geworden op: 01 mar 2021, 17:35
Favoriete dierentuin: Zoo Berlin

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door pangolin3 »

Leuk nieuwtje overigens: binnenkort zijn er een aantal van de aangespoelde zeeschildpadden zichtbaar in de mangrove. Dit stond eergisteren in de krant. :)

Rensrobert
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 jul 2023, 19:02
Favoriete dierentuin: Blijdorp antwerpen

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door Rensrobert »

Bedoel je bij de koeneusroggen?

Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 594
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door Mr. Gharial »

pangolin3 schreef:
22 jan 2024, 19:01
Leuk nieuwtje overigens: binnenkort zijn er een aantal van de aangespoelde zeeschildpadden zichtbaar in de mangrove. Dit stond eergisteren in de krant. :)
Ondertussen is de Kemp's Ridley schildpad al een paar maanden in Blijdorp, volgens mij was het helemaal aan het begin al aangekondigd dat ze uiteindelijk te zien zouden zijn in de Mangrove. Fijn dat dat nu eindelijk in de buurt lijkt te komen. Het lijkt me wel logischer als het alleen de Kemp's Ridley zal zijn, ik denk eerder dat de Karetschildpadden in de Eindeloze Oceaan terecht komen, want hier leven ook al een paar andere Karetschildpadden.
Rensrobert schreef:
22 jan 2024, 19:46
Bedoel je bij de koeneusroggen?
Waarschijnlijk wel deze bak, ja. De andere mangrovebak lijkt me iets te ondiep
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3527
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door MennoPebesma »

Er is een nieuwe mannelijke vissende kat (Prionailurus viverrinus) aangekomen in Diergaarde Blijdorp.

Bron: Facebookgroep Blijdorper Bende

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2436
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door rick04 »

Wat nieuwtjes uit Diergaarde Blijdorp:
- De Secretarisvogels waren bezig met een nest aan het bouwen in de nestboom.
- Er zaten 3 Rüppellsgieren en 1 Witruggier op een nest in de nestboxen.
- De vogels uit het Weverkopje, Grote Vijver, Okapi-volière (behalve de Boerenzwaluw), Krokodillenrivier en een paar vogels uit de Tropenvleugel waren niet te zien omdat ze gevaccineerd worden tegen de vogelgriep (staat op de hoofdpagina van de website).
- In de Van-Haren-Carspelkooi waren de Pruimkopparkieten, Balispreeuwen en de laatste Papoeamania niet meer te zien, ook hun bordjes waren weggehaald. Ik vrees dus dat de laatstgenoemde soort de tuin heeft verlaten.
- Het vrouwtje Gewone jaarvogel zat de nestbox te inspecteren terwijl het mannetje voedsel aanbood, veelbelovend.
- De Wanderoes deden erg hun best voor nageslacht.
- De Kwakken en Rosse fluiteenden schijnen nu ook verdwenen te zijn uit zowel de Grote- als de Kleine vliegkooi.
You can find me in the zoo :)

Raf
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 155
Lid geworden op: 08 mei 2021, 23:32
Favoriete dierentuin: Velen

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door Raf »

Zitten de Balispreeuwen nog wel ergens anders in de tuin? Dat de andere vogels uit de collectie gaan, snap ik gezien de grotere plannen van Blijdorp. Maar de Balispreeuw is toch erg zeldzaam in het wild?

Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 594
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door Mr. Gharial »

Raf schreef:
26 jan 2024, 16:55
Zitten de Balispreeuwen nog wel ergens anders in de tuin? Dat de andere vogels uit de collectie gaan, snap ik gezien de grotere plannen van Blijdorp. Maar de Balispreeuw is toch erg zeldzaam in het wild?
Er zijn er nog maar een ingeschatte 50 dieren in het wild. Ze zijn ook nog te zien in de Maleise bosrand
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door Jarne »

Mr. Gharial schreef:
26 jan 2024, 17:06
Raf schreef:
26 jan 2024, 16:55
Zitten de Balispreeuwen nog wel ergens anders in de tuin? Dat de andere vogels uit de collectie gaan, snap ik gezien de grotere plannen van Blijdorp. Maar de Balispreeuw is toch erg zeldzaam in het wild?
Er zijn er nog maar een ingeschatte 50 dieren in het wild. Ze zijn ook nog te zien in de Maleise bosrand
In dierentuinen is er wel een zeer succesvolle en talrijke populatie, Blijdorp speelt daar momenteel geen essentiële rol in, hoewel meer plek voor een kweekprogramma altijd mooi is natuurlijk.

Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 594
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door Mr. Gharial »

Jarne schreef:
26 jan 2024, 18:05
Mr. Gharial schreef:
26 jan 2024, 17:06
Raf schreef:
26 jan 2024, 16:55
Zitten de Balispreeuwen nog wel ergens anders in de tuin? Dat de andere vogels uit de collectie gaan, snap ik gezien de grotere plannen van Blijdorp. Maar de Balispreeuw is toch erg zeldzaam in het wild?
Er zijn er nog maar een ingeschatte 50 dieren in het wild. Ze zijn ook nog te zien in de Maleise bosrand
In dierentuinen is er wel een zeer succesvolle en talrijke populatie, Blijdorp speelt daar momenteel geen essentiële rol in, hoewel meer plek voor een kweekprogramma altijd mooi is natuurlijk.
Klopt, maar het is wel een diersoort die perfect thuis past in het "last resort" gebied van het nieuwe masterplan. Dus ik schat niet in dat die binnenkort het park zullen verlaten.
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door Jarne »

Mr. Gharial schreef:
26 jan 2024, 18:10
Jarne schreef:
26 jan 2024, 18:05
Mr. Gharial schreef:
26 jan 2024, 17:06
Raf schreef:
26 jan 2024, 16:55
Zitten de Balispreeuwen nog wel ergens anders in de tuin? Dat de andere vogels uit de collectie gaan, snap ik gezien de grotere plannen van Blijdorp. Maar de Balispreeuw is toch erg zeldzaam in het wild?
Er zijn er nog maar een ingeschatte 50 dieren in het wild. Ze zijn ook nog te zien in de Maleise bosrand
In dierentuinen is er wel een zeer succesvolle en talrijke populatie, Blijdorp speelt daar momenteel geen essentiële rol in, hoewel meer plek voor een kweekprogramma altijd mooi is natuurlijk.
Klopt, maar het is wel een diersoort die perfect thuis past in het "last resort" gebied van het nieuwe masterplan. Dus ik schat niet in dat die binnenkort het park zullen verlaten.
Op lange termijn verwacht ik ook wel dat ze blijven. Blijdorp heeft er immers heel wat ervaring mee, er is een kweekprogramma en ze kweken er ook goed. Ik wilde maar gewoon aanhalen dat het eventueel verdwijnen of afbouwen van de soort in Blijdorp, hetzij tijdelijk hetzij permanent, niet zo veel invloed op de ex-situ conservatie van de balispreeuw zou hebben.

Raf
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 155
Lid geworden op: 08 mei 2021, 23:32
Favoriete dierentuin: Velen

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door Raf »

Precies, ze zijn dus niet helemaal weg.

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2436
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door rick04 »

Raf schreef:
26 jan 2024, 16:55
Zitten de Balispreeuwen nog wel ergens anders in de tuin? Dat de andere vogels uit de collectie gaan, snap ik gezien de grotere plannen van Blijdorp. Maar de Balispreeuw is toch erg zeldzaam in het wild?
Ze staan nog los aangegeven in de Tropenvleugel (niet gezien overigens, dus ik verwacht ze tijdelijk achter de schermen voor de vaccinatie).
You can find me in the zoo :)

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3527
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door MennoPebesma »

🦁 Gisteren was het eindelijk zover; de introductie van Aziatische leeuw Wishu bij leeuwin Lalana. Eerder werd hij al voorgesteld aan Reena. Met deze jonge, nog niet zo dominante vrouw kon hij alvast werken aan zijn zelfvertrouwen. Inmiddels heeft hij een enorme boost gekregen en was het tijd voor Lalana. De kennismaking was zorgvuldig gepland op het moment dat Lalana krols en dus een stuk relaxter was. De dierverzorgers hebben haar cyclus kunnen bepalen aan de hand van mestonderzoek in samenwerking met ons eigen veterinaire lab. Lees verder op: https://eu1.hubs.ly/H07gVlH0

Bron: Facebook Diergaarde Blijdorp


Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 594
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door Mr. Gharial »

Roken in Diergaarde Blijdorp vanaf 1 februari overal verboden

Diergaarde Blijdorp pakt een rookverbod direct rigoureus aan. Morgen, op donderdag 1 februari, wordt een stap gemaakt naar een volledig rookvrij park. Roken is dan nergens meer toegestaan, ook niet in afgebakende rookzones. Wie een sigaret wil opsteken, zal de dierentuin moeten verlaten.

De Rotterdamse dierentuin is één van de laatste dierenparken in Nederland waar de rookregels de afgelopen jaren niet zijn aangescherpt. Daar komt deze week verandering in. "Zowel voor bezoekers als personeel is het niet langer toegestaan om te roken binnen de poorten", verduidelijkt men.

"Als de groene longen van de stad en als één van de best bezochte attracties van Nederland onder ouders met kinderen was de keuze niet lastig." Eerder kondigde Blijdorp aan dat een rookverbod op 1 januari zou ingaan, maar die datum is niet gehaald. Nu komt de aanpassing er alsnog.

Normaliseren
"Naast het gezondheidsaspect past roken ook niet langer binnen de nieuwe, nóg duurzamere koers die de Rotterdamse dierentuin per 1 november is gaan varen", valt te lezen in een persbericht. De gemeente is er blij mee. Volgens wethouder Faouzi Achbar draagt het besluit "enorm bij aan het normaliseren van niet-roken".

Blijdorp is niet de enige grote Nederland dierentuin waar sigaretten helemaal in de ban worden gedaan: Artis in Amsterdam ging de Rotterdamse trekpleister al voor in 2019. In andere grote dierentuinen, zoals Burgers' Zoo, Wildlands, Beekse Bergen en Ouwehands, kunnen bezoekers anno 2024 nog wel uitwijken naar rookzones.

Bron: Looopings

Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Plaats reactie