Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
teunvdvlugt
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 149
Lid geworden op: 21 jan 2017, 14:42
Favoriete dierentuin: Zie-ZOO

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door teunvdvlugt »

rick04 schreef:
13 mar 2024, 16:07
Zoozot schreef:
13 mar 2024, 15:45
Mr. Gharial schreef:
13 mar 2024, 14:51
Zat de fluiteend niet bij de Aras?
Ik sluit niet uit dat ze misschien op een bepaald punt bij de ara's gezeten hebben, maar van oorsprong zaten ze bij de ibissen.
Later zijn ze naar de ara's verhuisd.
Hetzelfde geldt voor de kuiforopendola. Die heeft eerst een tijd bij de ibissen gezeten en later bij de ara's.
Daarnaast hebben er ook een korte tijd guirakoekoeken gezeten bij de ibissen. Als ik het goed onthouden heb zijn deze helaas ontsnapt via een gat in het net.

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2436
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door rick04 »

teunvdvlugt schreef:
13 mar 2024, 17:47
rick04 schreef:
13 mar 2024, 16:07
Zoozot schreef:
13 mar 2024, 15:45
Mr. Gharial schreef:
13 mar 2024, 14:51
Zat de fluiteend niet bij de Aras?
Ik sluit niet uit dat ze misschien op een bepaald punt bij de ara's gezeten hebben, maar van oorsprong zaten ze bij de ibissen.
Later zijn ze naar de ara's verhuisd.
Hetzelfde geldt voor de kuiforopendola. Die heeft eerst een tijd bij de ibissen gezeten en later bij de ara's.
Daarnaast hebben er ook een korte tijd guirakoekoeken gezeten bij de ibissen. Als ik het goed onthouden heb zijn deze helaas ontsnapt via een gat in het net.
Welke periode was dat? De kuiforopendola bij de ara's kan ik me nog wel heugen, maar bij de ibissen niet. Net als de guirakoekoeken.
You can find me in the zoo :)

Gebruikersavatar
JvG
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 862
Lid geworden op: 02 jul 2017, 06:31
Favoriete dierentuin: -

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door JvG »

Ik heb er even rustig over nagedacht. De volieres zijn qua bouwkunde en uiterlijk niet anders geworden door de keuze om andere soortgelijke vogels erin te gaan houden? Was het dan niet beter geweest om nu aan het oude plan te houden met in het achterhoofd dat er een omslagpunt is dat ze van Zuid-Amerikaanse vogels naar Afrikaanse vogels gaan? Een ara of grijze roodstaart zal weinig verschil geven net als een roze lepelaar/rode ibis met een Afrikaanse lepelaar/afrikaanse ibis? Dan heb je nu aan die kant nog een Amerikaanse hoek die je later bij een groter nieuwbouwproject makkelijk omschakeld naar het Afrikaanse gebied.
Maar dat is mijn gedachte hierover...

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1577
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door Zoozot »

rick04 schreef:
13 mar 2024, 18:28
teunvdvlugt schreef:
13 mar 2024, 17:47
Hetzelfde geldt voor de kuiforopendola. Die heeft eerst een tijd bij de ibissen gezeten en later bij de ara's.
Daarnaast hebben er ook een korte tijd guirakoekoeken gezeten bij de ibissen. Als ik het goed onthouden heb zijn deze helaas ontsnapt via een gat in het net.
Welke periode was dat? De kuiforopendola bij de ara's kan ik me nog wel heugen, maar bij de ibissen niet. Net als de guirakoekoeken.
Kuiforopendola's bij de ibissen moet rond 2015 en de jaren ervoor zijn. Volgens Zootierliste gebeurde de ontsnapping van de guirakoekoeken in 2016.

Keith
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 132
Lid geworden op: 28 sep 2019, 22:02
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door Keith »

Vandaag even snel een rondje Diergaarde gedaan. Toch een paar nieuwtjes:

- In de Victoriaserre zag ik een paartje groene kardinalen (Gubernatrix cristata). Volgens de laatste editie van het Vriendennieuws is dit koppel afkomstig uit Ostrava en zouden ze achter de schermen in de botanische kas zitten, maar nu toch voor de schermen. Ook heeft de Palawanpauwfazant weer twee kuikens.

- Een groepje wevers zit nu in het voormalige slurfhondjesverblijf in de Krokodillenrivier.

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3527
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door MennoPebesma »

We hebben ontzettend veel reacties ontvangen op de echo van afgelopen vrijdag. Hierbij het verlossende antwoord… Het is onze Maleise tapir Pooh. Nog even geduld, want we verwachten het kalf deze zomer. Dan zit de draagtijd van zo'n 400 dagen er op.

Bron: Facebook Diergaarde Blijdorp


pangolin3
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 131
Lid geworden op: 01 mar 2021, 17:35
Favoriete dierentuin: Zoo Berlin

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door pangolin3 »

Blijdorp gaat het EEP van de Aziatische leeuw overnemen van Aalborg. Daarmee coördineert Blijdorp nu 8 fokprogramma’s.

Gebruikersavatar
aardvarkentje15
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1333
Lid geworden op: 27 jan 2015, 18:46
Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo
Locatie: Nootdorp

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door aardvarkentje15 »

Bij de afrikaanse lepelaars zullen ook de kwakken, kleine zilverreigers en gele boomeenden uit de azievoliere komen.

Bron: blijdorperbende
"It's a moral question about wether we have the right to exterminate species" - Sir David Attenborough

Rensrobert
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 jul 2023, 19:02
Favoriete dierentuin: Blijdorp antwerpen

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door Rensrobert »

In dat zelfde bericht staat dat Blijdorp gaat stoppen met de steppeslurfhondjes. Een groot verlies voor de abonnement houder en zoo nerds. Voor mij altijd een speciale soort als ik in blijdorp ben. Hierbij zou de reden zijn het gebrek aan genetische diversiteit. Is het zo moeilijk om nieuwe individuen te verkregen vanuit het wild of een privéhouder. Ik vraag me af of we deze soort dan langzaam gaan zien verdwijnen in europa?

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1577
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door Zoozot »

Rensrobert schreef:
26 mar 2024, 19:39
In dat zelfde bericht staat dat Blijdorp gaat stoppen met de steppeslurfhondjes. Een groot verlies voor de abonnementhouder en zoonerds. Voor mij altijd een speciale soort als ik in blijdorp ben. Hierbij zou de reden zijn het gebrek aan genetische diversiteit. Is het zo moeilijk om nieuwe individuen te verkregen vanuit het wild of een privéhouder. Ik vraag me af of we deze soort dan langzaam gaan zien verdwijnen in europa?
Dat is wel jammer om te horen. Blijdorp was indertijd juist de tuin die in Europa met de soort begonnen was en er ook succesvol mee was, maar het is wel een feit dat de huidige Europese dierentuinpopulatie volledig afstamt van slechts een enkel koppel dat door Blijdorp uit de VS geïmporteerd was. Ik dacht begrepen te hebben dat de Amerikaanse populatie inmiddels ook niet meer is wat ze geweest is en deels al is moeten terugvallen op de kweek in Europa om zich staande te houden, dus extra import lijkt niet echt een optie.

Ik zie de soort nog niet meteen uit Europa verdwijnen, maar het is ook niet gegarandeerd dat ze behouden kan blijven. Het aantal nieuwe houders is tot nu toe alleen maar gegroeid, dus er is wel degelijk interesse van andere tuinen om slurfhondjes te blijven houden, maar het wegvallen van Blijdorp als jarenlange motor achter de soort lijkt me wel een verlies.

Luipaardhaai
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 mar 2024, 10:12
Favoriete dierentuin: Wildlands, Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door Luipaardhaai »

Hoi, ik ben nieuw hier op het blog en absoluut geen expert. MAar zijn er niet ook nog slurfhondjes in het verblijf bij de gorilla's te zien?

Rensrobert
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 jul 2023, 19:02
Favoriete dierentuin: Blijdorp antwerpen

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door Rensrobert »

Luipaardhaai schreef:
26 mar 2024, 20:14
Hoi, ik ben nieuw hier op het blog en absoluut geen expert. MAar zijn er niet ook nog slurfhondjes in het verblijf bij de gorilla's te zien?
Ja dat klopt, twee weken geleden er nog 2 gezien. Ik heb geen idee wat er daar gaat gebeuren. Als ik een kleine gok kan maken gaan deze naar een andere dierentuin.

Het probleem voor het overleven van de soort in dierentuinen is blijdorp heel belangrijk . Ze hebben 10 jaar op rij nestjes gekregen. Ik weet niet hoe accuraat zootierlist is bij deze soort. Zoals ik lees zijn rotterdam en leipzig de belangrijkste motoren om de soort instant te houden. Daarin staat ook dat er 1 individu uit tanzania kwam. Al kan ik me iets herinneren over een gift van een privé collectie of iets in die trant. Een wild vangst of nog een uitwisseling van individuen met Amerika lijkt me toch noodzakkelijk

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6556
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door Apenarend »

Rensrobert schreef:
26 mar 2024, 21:19
Luipaardhaai schreef:
26 mar 2024, 20:14
Hoi, ik ben nieuw hier op het blog en absoluut geen expert. MAar zijn er niet ook nog slurfhondjes in het verblijf bij de gorilla's te zien?
Ja dat klopt, twee weken geleden er nog 2 gezien. Ik heb geen idee wat er daar gaat gebeuren. Als ik een kleine gok kan maken gaan deze naar een andere dierentuin.

Het probleem voor het overleven van de soort in dierentuinen is blijdorp heel belangrijk . Ze hebben 10 jaar op rij nestjes gekregen. Ik weet niet hoe accuraat zootierlist is bij deze soort. Zoals ik lees zijn rotterdam en leipzig de belangrijkste motoren om de soort instant te houden. Daarin staat ook dat er 1 individu uit tanzania kwam. Al kan ik me iets herinneren over een gift van een privé collectie of iets in die trant. Een wild vangst of nog een uitwisseling van individuen met Amerika lijkt me toch noodzakkelijk
Er zijn in de VS ook maar 4 zoos meer met deze soort. Bovendien is er in het verleden al sterke uitwisseling geweest tussen Europa en de VS. Het beste zou zijn dat er een aantal nieuwe dieren worden geimporteerd uit Tanzania. Een kweekprogramma vind ik wel verantwoord, gelet op het versnipperde verspreidingsgebied van deze soort.

Ergens is de beslissing van Blijdorp vreemd te noemen, de soort wint de laatste jaren geleidelijk aan veld in Europa: 1 nieuwe houder 2018, 2 in 2019, 1 in 2021, 4 in 2022, 3 in 2023 en (voorlopig) 1 in 2024. Niet verwonderlijk want het is een zeer aantrekkelijke soort die niet veel plaats in neemt.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Rensrobert
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 jul 2023, 19:02
Favoriete dierentuin: Blijdorp antwerpen

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door Rensrobert »

Apenarend schreef:
26 mar 2024, 21:37
Rensrobert schreef:
26 mar 2024, 21:19
Luipaardhaai schreef:
26 mar 2024, 20:14
Hoi, ik ben nieuw hier op het blog en absoluut geen expert. MAar zijn er niet ook nog slurfhondjes in het verblijf bij de gorilla's te zien?
Ja dat klopt, twee weken geleden er nog 2 gezien. Ik heb geen idee wat er daar gaat gebeuren. Als ik een kleine gok kan maken gaan deze naar een andere dierentuin.

Het probleem voor het overleven van de soort in dierentuinen is blijdorp heel belangrijk . Ze hebben 10 jaar op rij nestjes gekregen. Ik weet niet hoe accuraat zootierlist is bij deze soort. Zoals ik lees zijn rotterdam en leipzig de belangrijkste motoren om de soort instant te houden. Daarin staat ook dat er 1 individu uit tanzania kwam. Al kan ik me iets herinneren over een gift van een privé collectie of iets in die trant. Een wild vangst of nog een uitwisseling van individuen met Amerika lijkt me toch noodzakkelijk
Er zijn in de VS ook maar 4 zoos meer met deze soort. Bovendien is er in het verleden al sterke uitwisseling geweest tussen Europa en de VS. Het beste zou zijn dat er een aantal nieuwe dieren worden geimporteerd uit Tanzania. Een kweekprogramma vind ik wel verantwoord, gelet op het versnipperde verspreidingsgebied van deze soort.

Ergens is de beslissing van Blijdorp vreemd te noemen, de soort wint de laatste jaren geleidelijk aan veld in Europa: 1 nieuwe houder 2018, 2 in 2019, 1 in 2021, 4 in 2022, 3 in 2023 en (voorlopig) 1 in 2024. Niet verwonderlijk want het is een zeer aantrekkelijke soort die niet veel plaats in neemt.
Ik vind het een hele vreemde beslissing, het is een super aantrekkelijke soort. Die door de expertise van blijdorp is verspreid over europa. Naar mijn mening is het behoudt van de soort in dierentuinen ook belangrijk inderdaad door het versplinteren van hun leefgebied. In combinatie met blijdorp nieuwe missie had ik wel meer verwacht. Maar ja wie zegt dat dit achter de schermen niet gebeurd is. Het zal vast een weloverwogen keuze zijn geweest, aangezien ze wel al 13 jaar met de soort bezig zijn geweest.

lintworm
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 95
Lid geworden op: 22 apr 2023, 21:09
Favoriete dierentuin: Schönbrunn

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door lintworm »

Rensrobert schreef:
26 mar 2024, 21:44
Apenarend schreef:
26 mar 2024, 21:37
Rensrobert schreef:
26 mar 2024, 21:19
Luipaardhaai schreef:
26 mar 2024, 20:14
Hoi, ik ben nieuw hier op het blog en absoluut geen expert. MAar zijn er niet ook nog slurfhondjes in het verblijf bij de gorilla's te zien?
Ja dat klopt, twee weken geleden er nog 2 gezien. Ik heb geen idee wat er daar gaat gebeuren. Als ik een kleine gok kan maken gaan deze naar een andere dierentuin.

Het probleem voor het overleven van de soort in dierentuinen is blijdorp heel belangrijk . Ze hebben 10 jaar op rij nestjes gekregen. Ik weet niet hoe accuraat zootierlist is bij deze soort. Zoals ik lees zijn rotterdam en leipzig de belangrijkste motoren om de soort instant te houden. Daarin staat ook dat er 1 individu uit tanzania kwam. Al kan ik me iets herinneren over een gift van een privé collectie of iets in die trant. Een wild vangst of nog een uitwisseling van individuen met Amerika lijkt me toch noodzakkelijk
Er zijn in de VS ook maar 4 zoos meer met deze soort. Bovendien is er in het verleden al sterke uitwisseling geweest tussen Europa en de VS. Het beste zou zijn dat er een aantal nieuwe dieren worden geimporteerd uit Tanzania. Een kweekprogramma vind ik wel verantwoord, gelet op het versnipperde verspreidingsgebied van deze soort.

Ergens is de beslissing van Blijdorp vreemd te noemen, de soort wint de laatste jaren geleidelijk aan veld in Europa: 1 nieuwe houder 2018, 2 in 2019, 1 in 2021, 4 in 2022, 3 in 2023 en (voorlopig) 1 in 2024. Niet verwonderlijk want het is een zeer aantrekkelijke soort die niet veel plaats in neemt.
Ik vind het een hele vreemde beslissing, het is een super aantrekkelijke soort. Die door de expertise van blijdorp is verspreid over europa. Naar mijn mening is het behoudt van de soort in dierentuinen ook belangrijk inderdaad door het versplinteren van hun leefgebied. In combinatie met blijdorp nieuwe missie had ik wel meer verwacht. Maar ja wie zegt dat dit achter de schermen niet gebeurd is. Het zal vast een weloverwogen keuze zijn geweest, aangezien ze wel al 13 jaar met de soort bezig zijn geweest.
Welkom in de wereld van de laptopcurator, waarbij bedreigingsstatus nu en vooral het hebben van een EEP vaak de belangrijkste afwegingen lijken. Steppeslurfhondjes hebben net zo'n smalle genetische basis als bijv. penseelzwijnen, maar die zullen wel blijven. Ik vind het ook verwonderlijk dat een soort waar Blijdorp zich jarenlang hard voor heeft ingezet en aan de basis staat van een verspreiding door heel Europa (gelukkig zijn er genoeg tuinen die staan te springen om deze soort in de collectie op te nemen...) nu niet meer goed genoeg is. Waar is de stabiliteit als je elke paar jaar een nieuw masterplan en richting ingaat.... Het is een kleine soort die perfect in het toekomstige tropisch Afrika gedeelte past (als stand-in van de Centraal Afrikaanse soort). De reden dat hij geen EEP heeft, ligt waarschijnlijk eerder bij de afkeer die de small mammal TAG heeft tegen nieuwe EEPs en in de toekomst kan met dat kleine versnipperde verspreidingsgebied de soort ineens weer wel als vulnerable geclassificeerd worden (zoals hij in het verleden was). Dus dan past ie op de excelsheet misschien minder goed, maar als je verder kijkt, wordt het ingewikkelder....

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1577
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door Zoozot »

lintworm schreef:
27 mar 2024, 09:00
Welkom in de wereld van de laptopcurator, waarbij bedreigingsstatus nu en vooral het hebben van een EEP vaak de belangrijkste afwegingen lijken. Steppeslurfhondjes hebben net zo'n smalle genetische basis als bijv. penseelzwijnen, maar die zullen wel blijven. Ik vind het ook verwonderlijk dat een soort waar Blijdorp zich jarenlang hard voor heeft ingezet en aan de basis staat van een verspreiding door heel Europa (gelukkig zijn er genoeg tuinen die staan te springen om deze soort in de collectie op te nemen...) nu niet meer goed genoeg is. Waar is de stabiliteit als je elke paar jaar een nieuw masterplan en richting ingaat.... Het is een kleine soort die perfect in het toekomstige tropisch Afrika gedeelte past (als stand-in van de Centraal Afrikaanse soort). De reden dat hij geen EEP heeft, ligt waarschijnlijk eerder bij de afkeer die de small mammal TAG heeft tegen nieuwe EEPs en in de toekomst kan met dat kleine versnipperde verspreidingsgebied de soort ineens weer wel als vulnerable geclassificeerd worden (zoals hij in het verleden was). Dus dan past ie op de excelsheet misschien minder goed, maar als je verder kijkt, wordt het ingewikkelder....
Ik ben bang dat je hier een nagel op de kop slaat. Een algemene bedenking die ik me bij het huidige masterplan van Blijdorp stel, is dat de hele visie wel heel strak geënt is op die dingen die vandaag de dag tot de trends binnen de collectieplanning van dierentuinen behoren: IUCN-status en vertegenwoordiging door een EEP. Ondertussen krijg ik het idee dat men een beetje uit het oog dreigt te verliezen dat dierentuinen juist ook veel kunnen betekenen door verder te bouwen op datgene wat ze over de jaren heen hebben opgebouwd. Mocht het steppeslurfhondje of zelfs een andere soort slurfhondje ooit een bedreigdere status krijgen, zou de ervaring van dierentuinen met deze dieren goed van pas kunnen komen, zelfs als die ervaring is opgebouwd met een populatie die zelf niet genetisch valabel is voor directe conservatiedoeleinden. Mocht zoiets ooit gebeuren, zouden beslissingen zoals deze best weleens zuur kunnen opbreken.

Gebruikersavatar
daniel1109
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 150
Lid geworden op: 02 jan 2023, 16:53
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door daniel1109 »

Dit moet toch wel de perfecte 1 aprilgrap voor een dierentuin zijn. :bravo:

https://www.youtube.com/watch?v=XWSNO1X ... deBlijdorp

Raf
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 155
Lid geworden op: 08 mei 2021, 23:32
Favoriete dierentuin: Velen

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door Raf »

Wel eentje met een extra boodschap!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door Limburg vooruit »

daniel1109 schreef:
01 apr 2024, 10:41
Dit moet toch wel de perfecte 1 aprilgrap voor een dierentuin zijn. :bravo:

https://www.youtube.com/watch?v=XWSNO1X ... deBlijdorp
Lijkt me eerder een deftig filmpje om de mensen wakker te maken.

Zet hier een Educatieve stand rond en ga ermee op beurzen staan, dit zou wel eens kunnen bijdragen aan meer respect voor de natuur en dierenparken.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
daniel1109
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 150
Lid geworden op: 02 jan 2023, 16:53
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door daniel1109 »

Limburg vooruit schreef:
02 apr 2024, 15:58
daniel1109 schreef:
01 apr 2024, 10:41
Dit moet toch wel de perfecte 1 aprilgrap voor een dierentuin zijn. :bravo:

https://www.youtube.com/watch?v=XWSNO1X ... deBlijdorp
Lijkt me eerder een deftig filmpje om de mensen wakker te maken.

Zet hier een Educatieve stand rond en ga ermee op beurzen staan, dit zou wel eens kunnen bijdragen aan meer respect voor de natuur en dierenparken.
De specifieke geuren waren een 1 april grap. Maar wel een met een sterke boodschap. Ze hebben wel daadwerkelijk een eigen lijn met geuren geïntroduceerd.

Plaats reactie