Nieuwstopic Safaripark Beekse Bergen

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14925
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Nieuwstopic Safaripark Beekse Bergen

Bericht door Gorilla Gust »

Plaats vanaf 2024 hier in dit topic al het nieuws uit Safaripark Beekse Bergen. Het oudere dierentuinnieuws van deze dierentuin vinden we terug in het Dierentuinnieuws Archief (enkel toegankelijk voor leden). Op naar een jaar vol beestige nieuwtjes en weetjes! :Nick:
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2853
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Nieuwstopic Safaripark Beekse Bergen

Bericht door Joost »

Vanwege het hoge water is de bootsafari voorlopig gesloten. Ik zag op X langskomen dat ook een deel van de autosafari onder is gelopen, maar deze is nog wel gewoon open.

Bootsafari Beekse Bergen gesloten vanwege hoge waterstand: 'Niet verantwoord'
Bron en meer: https://www.looopings.nl/weblog/24538/B ... woord.html


Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2487
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Nieuwstopic Safaripark Beekse Bergen

Bericht door zoofan »

Al vanaf de eerste beelden van de jongste olifant Ayabu, vind ik dat er iets mis is met de manier waarop zij op haar achterpoten staat. Ook op beelden die vandaag gedeeld werden op Instagram is dat zo. Weet iemand daar iets over?

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14925
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Safaripark Beekse Bergen

Bericht door Gorilla Gust »

Viel ons ook op terplaatse een poosje terug, het loopt vaak ogenschijnlijk op haar hielen lijkt het.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3527
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Safaripark Beekse Bergen

Bericht door MennoPebesma »

Beekse Bergen werkt aan nieuwe horeca en binnenspeeltuin

Safaripark Beekse Bergen heeft plannen voor de bouw van een binnenspeeltuin en horecagelegenheid. De dierentuin diende onlangs verschillende aanvragen in bij de gemeente. Er zijn plannen voor de bouw van een restaurant in de buurt van de olifanten en neushoorns. Dit voorjaar zou het moeten worden geopend.

In een aanvraag spreekt men over “het realiseren van een binnenspeeltuin met horeca”. Ook deed de dierentuin een milieumelding voor de oprichting van een nieuw restaurant. Een woordvoerder bevestigd dat er een vergunningsaanvraag is gedaan op het adres van Beekse Bergen, maar wil er nog niets over kwijt. Men wacht mogelijke bezwaren op de aanvraag eerst af.

Bron & meer: Zooflits


freerk1982
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 431
Lid geworden op: 15 nov 2020, 21:03
Favoriete dierentuin: Aqua Zoo

Re: Nieuwstopic Safaripark Beekse Bergen

Bericht door freerk1982 »

Volgens ZooFlits verhuizen de kropgazelles (zitten nu nog aan de autosafari bij de dromedarissen) naar het zeboeperk. De zeboes krijgen bij de gnoe's hun nieuwe thuis. Men is nu aan het kijken of de dieren goed met elkaar kunnen opschieten.

Gebruikersavatar
Dustin1999
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 675
Lid geworden op: 16 mei 2018, 14:32
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Pairi Daiza en Burgers Zoo
Locatie: Amersfoort

Re: Nieuwstopic Safaripark Beekse Bergen

Bericht door Dustin1999 »

Leuk nieuws over Beekse Bergen!

Beekse Bergen werkt aan verblijf voor nieuw roofdier: grootoorvossen

Beekse Bergen verwelkomt binnenkort een nieuw roofdier. De Brabantse dierentuin heeft plannen voor de bouw van een nieuw verblijf voor grootoorvossen, een Afrikaanse hondachtige. Ook de stokstaartjes, die al in het park verblijven, krijgen een nieuw onderkomen. De vernieuwing moet dit voorjaar worden gerealiseerd.

De grootoorvossen krijgen een verblijf centraal gelegen in het safaripark, vlak naast het nieuwe olifantenperk dat vorig jaar in Beekse Bergen werd geopend. De bouwwerkzaamheden zijn nog niet begonnen. Ook stokstaartjes, die al in het park verblijven, zullen een plek krijgen in deze omgeving. Het is nu nog onduidelijk of deze soorten samen gehouden gaan worden.

Bijzondere honden
De grootoorvos, ook wel lepelhond genoemd, is een nieuwe diersoort voor de dierentuin. De komst van deze Afrikaanse honden is bijzonder, omdat ze vrijwel nergens in de Benelux zijn te zien. Alleen de Limburgse dierentuin GaiaZoo heeft de soort in hun collectie. In het buitenland zijn ze wel in tientallen parken te zien.

Lepelhonden zijn niet bedreigd in het wild. De soort valt op door hun grote oren, die soms wel langer dan tien centimeter kunnen worden. Ze gebruiken hun goede gehoor om insecten op te speuren. Het dier wordt ongeveer een halve meter lang en komt voor in grote gebieden in het zuiden en westen van Afrika.

Ontwikkelingen Beekse Bergen
Beekse Bergen is al enkele jaren bezig met een reeks grote vernieuwingen. Zo berichtte ZooFlits vorige week nog over de bouw van een nieuw restaurant en speeltuin in het safaripark. Eerder kreeg ook het olifantenverblijf een forse uitbreiding, kwam er een nieuwe volière voor onder meer gieren en werden diverse looproutes aangepast. Ook opende het park vernieuwde verblijven voor neushoorns, hyena’s en cheeta’s.

Bron: https://zooflits.nl/beekse-bergen-werkt ... oorvossen/

Afbeelding


Makimorris
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 aug 2022, 12:39
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Safaripark Beekse Bergen

Bericht door Makimorris »

Via de site van Zooflits, zoals op dit forum al vermeld, kwam naar voren dat de Zeboes zijn verhuisd naar de eerste savanne van de autosafari met de Grant Zebra’s. Hierdoor is het oude verblijf van de zeboes naast de tijgers leeg komen te staan. Dit verblijf krijgt nieuwe bewoners namelijk de Persische kropgazalles.
Daarnaast worden er Grootoorvossen toegevoegd aan de collectie van het safaripark. Ze krijgen een verblijf tegenover de olifanten vallei. Hier komt ook een nieuw verblijf voor de stokstaarten.
Inmiddels is dit nieuws ook bevestigd door de nieuwe plattegrond die is gepubliceerd op de site van Beekse Bergen.

Gebruikersavatar
Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Berichten: 3839
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:22
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Locatie: Het forum
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Safaripark Beekse Bergen

Bericht door Laafsekikker »

Light Safari in Safaripark Beekse Bergen verwelkomt 100.000e bezoeker 
Het grootste lichtevenement van de Benelux 'Light Safari' in Safaripark Beekse Bergen heeft donderdag 25 januari de 100.000e bezoeker mogen verwelkomen. De nietsvermoedende familie is in de watten gelegd met een safaripakket met hierin lichtgevende accessoires en een olifantenknuffel. Het gezin, dat om privéredenen anoniem wilt blijven, keek enorm uit naar Light Safari: "We stonden veel te vroeg de deur: Light Safari was nog niet begonnen. Het warme welkom was echt een super leuke verrassing! We hebben genoten van de magische wandelsafari!"

General manager van Safaripark Beekse Bergen Rens Willemsen: "Het is mooi om te zien dat het evenement zo'n succes is! Er is maandenlang ijverig gewerkt om het grootste lichtfestival van de Benelux neer te zetten. We zijn trots op deze mijlpaal: een bekroning op het harde werk!"

Inspiratiebron
Bij de ontwikkeling van Light Safari is de aantrekkingskracht van licht op de mens een belangrijke inspiratiebron. Verspreid over een wandelroute van bijna twee kilometer staan meer dan drieduizend lichtgevende objecten in de vorm van dieren, bloemen en planten, met als spektakelstuk een tien meter hoge lichtgevende boom. Ook is er een Winterplein met een schaatsbaan en verschillende foodtrucks.

Light Safari is tot zondag 25 februari te bewonderen in Beekse Bergen. Het Safaripark is kleurrijk verlicht vanaf 17.00 uur tot 21.30 uur op donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag. In de voorjaarsvakantie is het evenement dagelijks te bezoeken.


Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 264
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic Safaripark Beekse Bergen

Bericht door Boots »

Gister een bezoek gebracht aan de Beekse Bergen. En dat bezoek vraagt om een verslag.

Het park ligt er ontzettend netjes bij. Elke keer als ik er kom geniet ik van hoeveel ruimte de meeste dieren hebben. Ik zelf vind het een heel fijn park om te komen. Zeker op een dag als gister. Met strak blauwe lucht en een winterzonnetje.
Ik had een combiticket genomen. Ik was er dus vanaf 13:00.
Eerst de autosafari gedaan. Het viel direct op hoe hoog de waterstand was. Bij het cheetaverblijf was een deel van het verblijf ondergelopen. Het had weinig gescheeld of de autosafari was ook onbegaanbaar geworden. Op een laag stuk in het cheetaverblijf was de weg namelijk ook al voor een deel ondergelopen.
Daarna de wandelsafari met voor mij de eerste keer dat ik de vernieuwingen van afgelopen jaar zag. Ja ik ben absoluut enthousiast. Zeker het olifanten verblijf is echt een pareltje geworden. Tegelijkertijd vind ik het dan zo zonde dat er dan toch weer op de portemonnee wordt gelet en het dan net niet mooi oogt allemaal. Die witte keer wanden.. waarom is daarvoor gekozen? en als je er dan voor kiest waarom moeten ze wit? Het is zo onnatuurlijk en valt zo op. Ook de wand met spuitbeton (het separatieverblijf) vind ik gewoon echt lelijk en dat is volgens mij niet eens goedkoop. Dus waarom daar ook niet met de grote stenen werken?
Ook het hekwerk bij de cheeta's en hyena's valt enorm op nu het winter is. En ja dat mag best wat meer opvallen in de winter. Toch mag er van mij meer aandacht zijn om het lelijke hekwerk aan het oog van de bezoeker te onttrekken.
Kortom ik vind het zonde dat je zulke goede verblijven neerzet, maar dan niet streeft naar perfectie in de afwerking om een hogere standaard neer te zetten. Iets wat ze in het buitenland wel kunnen, maar hier in Nederland veel parken niet in slagen.

De olifantjes waren een absolute trekpleister. De bezoekruimte stond stampvol. Ik heb er denk ik ruim een half uur gestaan en wat opviel was dat het ondanks de drukte heel stil was. Fijn voor de dieren. De olifantjes waren actief en ik vond ook de oudere dieren wel relaxt overkomen ondanks dat ze nu continue in die stal staan. Ik ben absoluut geen deskundige, maar ik vond het te vroeg geboren olifantje er toch nog wel erg iel uitzien. Dat ze dus zo actief is, stelde mij iets gerust, maar ik hoop dat ze haar gezondheid goed in de gaten blijven houden.

En dan de lightsafari. Topdrukte.
Paden van links naar rechts gevuld. De horeca compleet overspoeld met mensen massa's en rijen voor de wc's.
Ik zelf maak mij er allemaal niet zo druk om en geniet van alles wat een avondbezoek aan een dierentuin te bieden heeft. Maar om mij heen hoorde ik veel klagende bezoekers. Als Beekse Bergen wil je al die bezoekers volgend jaar natuurlijk ook weer terug zien en daar hebben ze het evenement nog niet goed genoeg voor staan. In mijn ogen onbegrijpelijk dat ze juist de grote restaurants dichtgooien op dit soort avonden. Het kan aan personeelstekorten liggen, maar overdag kunnen ze de boel ook open houden. Daarnaast zouden ze er goed aan doen om minder bezoekers toe te laten.
De lightsafari zelf is echt top. Mooi over nagedacht met de thema zones. Alles wordt van te voren uitvoerig getest en alles doet het. Alles ziet er goed uit en ze hebben echt een hele mooie lange route vol met een diversiteit aan lichtjes. Daar valt geen kritische opmerking over te maken.

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3527
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Safaripark Beekse Bergen

Bericht door MennoPebesma »

Afrikaanse olifant Punda is, na een dracht van 22 maanden, moeder geworden van een gezond olifantenkalfje. 🐘🤗 Dit is het derde kalfje dat in vier maanden tijd is geboren in het Safaripark. Nog niet eerder zijn in een Europese dierentuin in korte tijd drie Afrikaanse olifanten geboren. ✨

De jonge olifant is een meisje en heeft de naam Tendai gekregen. Hoofd dierenverzorger Yvonne Vogels vertelt: "Alles valt op zijn plaats! Mosi betekent eerstgeborene: de eerste van de drie kalfjes. Ajabu staat voor 'stralende'. Schitterend om te zien hoe de prematuur, want ze was twee maanden te vroeg geboren, nu is aangesterkt en hoe we dit terugzien in haar karakter. En dan is daar nu ook Tendai, wat dankbaar betekent. Dankbaar voor al het gezonde geluk in de kudde. We zijn helemaal in de wolken!" 🥰

Meer lezen? Dat kan via: https://bit.ly/3V49BJx.

Bron: Facebook Beekse Bergen


Gebruikersavatar
FotoWilliam
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 65
Lid geworden op: 04 okt 2022, 11:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo, Artis

Re: Nieuwstopic Safaripark Beekse Bergen

Bericht door FotoWilliam »

Mooi nieuws! En ook mooi dat het een vrouwtje is, Beekse Bergen heeft nu een mooie matriarchale groep die ook naar de toekomst toe bij elkaar kan blijven.
De natuur toont ons de nietigheid van onszelf en de grootheid van onze Schepper

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 264
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic Safaripark Beekse Bergen

Bericht door Boots »

Ik had zo enorm gehoopt op 3 vrouwtjes en het is nog gebeurd ook. Nu hopen dat ze alle drie gezond blijven.
Wat een geweldig vooruitzicht dat daar over een paar jaar een mooie groep van 6 olifanten loopt waar verder mee gekweekt kan worden.
Wat mij betreft kunnen ze alvast weer een uitbreiding van het verblijf gaan plannen voor over ... jaar

Toevoeging: ik vergeet trouwens nog helemaal dat ze Madiba ook nog hebben dus die 6 wordt een 7
Laatst gewijzigd door Boots op 20 feb 2024, 17:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Safaripark Beekse Bergen

Bericht door Limburg vooruit »

Boots schreef:
20 feb 2024, 16:25
Ik had zo enorm gehoopt op 3 vrouwtjes en het is nog gebeurd ook. Nu hopen dat ze alle drie gezond blijven.
Wat een geweldig vooruitzicht dat daar over een paar jaar een mooie groep van 6 olifanten loopt waar verder mee gekweekt kan worden.
Wat mij betreft kunnen ze alvast weer een uitbreiding van het verblijf gaan plannen voor over ... jaar
De enige uitbreiding die ik nog zie gebeuren is de 3 oudere koeien naar elders sturen. Je kan in het park geen 20 olifanten houden, daar is de ruimte niet voor.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 264
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic Safaripark Beekse Bergen

Bericht door Boots »

Limburg vooruit schreef:
20 feb 2024, 16:49
Boots schreef:
20 feb 2024, 16:25
Ik had zo enorm gehoopt op 3 vrouwtjes en het is nog gebeurd ook. Nu hopen dat ze alle drie gezond blijven.
Wat een geweldig vooruitzicht dat daar over een paar jaar een mooie groep van 6 olifanten loopt waar verder mee gekweekt kan worden.
Wat mij betreft kunnen ze alvast weer een uitbreiding van het verblijf gaan plannen voor over ... jaar
De enige uitbreiding die ik nog zie gebeuren is de 3 oudere koeien naar elders sturen. Je kan in het park geen 20 olifanten houden, daar is de ruimte niet voor.
In de beekse bergen hebben ze juist ruimte genoeg om richting de toekomst veranderingen door te voeren. Het lijkt mij machtig mooi een Afrikaanse groep van 20 olifanten te zien. Eventueel wat huisjes eromheen. Dromen mag..
Wat ze nu hebben aan verblijf en aantal dieren hebben, is al erg mooi dus dat mag al gekoesterd worden

Gebruikersavatar
JvG
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 862
Lid geworden op: 02 jul 2017, 06:31
Favoriete dierentuin: -

Re: Nieuwstopic Safaripark Beekse Bergen

Bericht door JvG »

Dit is denk ik ook het ultieme droomscenario voor elke dierentuin. Fijn dat het geen Emmen 2.0 is geworden met precies het tegenovergestelde qua geslachten bij olifantenkalfjes...

Als je dan droomt over een grote groep olifanten, denk de autosafariroute weg net als de bavianen en verbind het "oude" olifantenperk met de giraffenvlakte. Er zullen weinig verblijven groter zijn in Europa dan die combinatie. En de huisjes staan er al aan 1 kant van de giraffenvlakte...

Limburg vooruit schreef:
20 feb 2024, 16:49
De enige uitbreiding die ik nog zie gebeuren is de 3 oudere koeien naar elders sturen. Je kan in het park geen 20 olifanten houden, daar is de ruimte niet voor.
Welke 3 oudere koeien bedoel je? Er staan 2 oudere dames (Carla en Sabi) apart met dan afwisselend Calimero of Yambo erbij. Ik zie ze niet snel de oudste dame Punda uit de familiegroep halen, dan heb je meer kans op splitsingen in de groep. Eerder dat ze een dochter met nageslacht wegsturen naar een ander park om de kudde kleiner te maken.

Gebruikersavatar
daniel1109
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 150
Lid geworden op: 02 jan 2023, 16:53
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic Safaripark Beekse Bergen

Bericht door daniel1109 »

JvG schreef:
20 feb 2024, 17:43

Als je dan droomt over een grote groep olifanten, denk de autosafariroute weg net als de bavianen en verbind het "oude" olifantenperk met de giraffenvlakte. Er zullen weinig verblijven groter zijn in Europa dan die combinatie. En de huisjes staan er al aan 1 kant van de giraffenvlakte...
De andere kant op, het stuk van het begin van de auto safariroute kan dan ook. Dat is weliswaar minder groot, maar zou dan niet ten koste van de autosafari hoeven te gaan.

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 264
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic Safaripark Beekse Bergen

Bericht door Boots »

Of het seperatieperk naar voren uitbreiden en de stallen van de hoefdieren verplaatsen.. mogelijkheden genoeg.

Gebruikersavatar
Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Berichten: 3839
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:22
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Locatie: Het forum
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Safaripark Beekse Bergen

Bericht door Laafsekikker »

Derde Afrikaanse olifantenkalfje geboren: "Alles valt op zijn plaats"

Afrikaanse olifant Punda is, na een dracht van 22 maanden, moeder geworden van een gezond olifantenkalfje. Dit is het derde kalfje dat in vier maanden tijd is geboren in het Safaripark. Nog niet eerder zijn in een Europese dierentuin in korte tijd drie Afrikaanse olifanten geboren.

De jonge olifant is een meisje en heeft de naam Tendai gekregen. Hoofd dierenverzorger Yvonne Vogels vertelt: "Alles valt op zijn plaats! Mosi betekent eerstgeborene: de eerste van de drie kalfjes. Ajabu staat voor 'stralende'. Schitterend om te zien hoe de prematuur, want ze was twee maanden te vroeg geboren, nu is aangesterkt en hoe we dit terugzien in haar karakter. En dan is daar nu ook Tendai, wat dankbaar betekent. Dankbaar voor al het gezonde geluk in de kudde. We zijn helemaal in de wolken!"

Meerdere dagen waren de dierenverzorgers van de Afrikaanse olifanten alert op de komst van het kalf. Vogels: "Woensdag zagen we verandering in de bloedwaarden en in principe zou het kalf dan binnen 48 uur ter wereld komen." De dierenverzorgers hebben vijf nachten lang de webcam, om de beurt en elk uur, in de gaten gehouden. "Regelmatig dachten we dat het moment daar was. Zondagavond was Punda erg onrustig. De verzorgers en ik hebben besloten om de nacht in een ruimte naast het olifantenverblijf door te brengen. Maandagochtend 19 februari om 09.10 uur kwam de kleine ter wereld" aldus Vogels

Om moeder en dochter in alle rust te laten bijkomen, is de olifantenstal de komende dagen beperkt geopend.

Matriarch
Punda is, met haar 32 jaar, de matriarch van de olifantenkudde in Safaripark Beekse Bergen. Het betekent dat ze als oudste van de kudde een belangrijke rol speelt binnen de olifantenfamilie. Bij de geboorte van de twee eerdere kalfjes was haar essentiële rol zichtbaar: ze leerde haar dochters hoe ze hun jonge kalfjes moesten verzorgen.

Punda arriveerde in 2015 met haar nakomelingen in het Safaripark in het kader van het managementprogramma. Het managementprogramma zorgt voor een gezonde reservepopulatie van deze diersoort. Olifantenbul Yambo kwam in 2021 vanuit Spanje naar Beekse Bergen om zijn bijdrage te leveren. En met succes, want niet veel later zagen de dierenverzorgers de eerste dekking.

Meer ruimte
Beekse Bergen steunt via Stichting Wildlife de organisatie Save the Elephants met het Northern Corridors Project. Het project gaat ervoor zorgen dat natuurparken in Kenia met elkaar worden verbonden met corridors. Een corridor is een veilige doorgang voor wilde dieren, zoals olifanten. De doorgangen zijn nodig omdat de bevolking van Afrika groeit en daarmee het leefgebied van de olifanten versnipperd raakt met mens-dierconflicten als gevolg.

Het doel is om één corridor te financieren: hiervoor is 60.000 euro nodig. Ruim de helft van dit bedrag wordt ingezameld met een adoptieplan van de jonge olifantjes. De rest van het bedrag wordt aangevuld met andere initiatieven.


Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Safaripark Beekse Bergen

Bericht door Limburg vooruit »

JvG schreef:
20 feb 2024, 17:43
Limburg vooruit schreef:
20 feb 2024, 16:49
De enige uitbreiding die ik nog zie gebeuren is de 3 oudere koeien naar elders sturen. Je kan in het park geen 20 olifanten houden, daar is de ruimte niet voor.
Welke 3 oudere koeien bedoel je? Er staan 2 oudere dames (Carla en Sabi) apart met dan afwisselend Calimero of Yambo erbij. Ik zie ze niet snel de oudste dame Punda uit de familiegroep halen, dan heb je meer kans op splitsingen in de groep. Eerder dat ze een dochter met nageslacht wegsturen naar een ander park om de kudde kleiner te maken.
Ik ben even verstrooid, ik heb het over de 2 dames. Ik dacht dat ze er daar 3 hadden.

Het park is ruim van opzet, maar je kan moeilijk 10 hectare voor olifanten gaan reserveren niet? Ze hebben al een absurd aantal giraffen.

Als je pas een groep olifanten wil zien moet je naar Spanje, in Cabarceno hebben ze er een 20tal (ben het juiste aantal even kwijt). Maar dit park is bijna 7x groter als de beekse bergen. Heb het olifantenverblijf op youtube gezien, is gewoon absurd.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Plaats reactie