Nieuwstopic Burgers' Zoo (2024)

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
lintworm
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 109
Lid geworden op: 22 apr 2023, 21:09
Favoriete dierentuin: Schönbrunn

Re: Nieuwstopic Burgers' Zoo (2024)

Bericht door lintworm »

JWild schreef:
03 mei 2024, 07:26
Het lastige van de mangrove doortrekken zou zijn dat er eigenlijk weinig soorten zijn die ook echt in Belize voorkomen. De Tapirs, apen etc. komen allemaal alleen in Zuid Amerika voor en de Centraal Amerikaanse varianten zijn nauwelijks beschikbaar in Europese dierentuinen. Je zou dan nmi wel een stuk kwaliteit inleveren.
Midden-Amerikaanse slingerapen en witschouderkapucijnapen zijn gewoon beschikbaar en er is recent een EEP voor Baird's tapirs opgericht met doel een populatie in Europa, dus ik verwacht daar import van de komende jaren.

snoopy11
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 146
Lid geworden op: 27 dec 2016, 13:02
Favoriete dierentuin: pairi daiza

Re: Nieuwstopic Burgers' Zoo (2024)

Bericht door snoopy11 »

Limburg vooruit schreef:
03 mei 2024, 07:04
snoopy11 schreef:
03 mei 2024, 06:57
Een stukje tropisch Afrika. Sluit dan mooi aan bij de gorilla's lijkt mij ook wel interessant.
Een Congogebied is leuk, maar er zijn al meerdere tuinen die dat hebben.
Maar uw idee met de gorilla's klopt dan weer.
Komen idd al in verschillende tuinen voor, maar om echt creatief te zijn, wat nog nergens anders is uitgevoerd dat lijkt mij wel moeilijk. (Zeker nt negatief bedoelt).

Alles hangt af welke draai je aan zo een verblijf geeft. Maar dit was gewoon mijn eerste ingeving, omdat er geen bomen gekapt worden en de ligging me logisch leek. Mss krijgen de binnenverblijven vd gorilla en de chimps ook een make over. Zeker de bezoekers gang, want die sluit aan, aan de fazanterie.

Hopelijk krijgen we vlug een eerste tekening.

Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 627
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic Burgers' Zoo (2024)

Bericht door Mr. Gharial »

Ik ben erg benieuwd wat er gaat komen, maar ik denk dat er drie mogelijkheden zijn.

Tropisch Afrika, om bij de mensapen te passen, al denk ik dat het een kleinere kans heeft omdat de Bush ook al een Tropisch Afrika gedeelte heeft (niet een groot gedeelte, maarja)

Australië, zou een mooi nieuw gebied zijn die past bij het huidige thema voor het gebied. We zien de dieren best veel in dierentuinen, maar heel weinig in een ecodisplay-stijl. Al zijn het wel veel dieren die niet super actief zijn.

Europa, Burgers' heeft al meerdere tropische gebieden, plus de Desert en Safari, dus nog geen koud/gematigd gebied. Dit zou ook passen bij het recente thema met veel dierentuinen die zich meer willen focussen om inheemse fauna.

Burgers' Zoo is best goed in geheimen houden. Dus tenzij het een super speciaal gebied zal zijn betwijfel ik of we een tekening van de layout gaan krijgen (dit gebeurde bij de Mangrove, vooral omdat dit bijna nergens anders te zien is). Mogelijk zijn de enige tekeningen die we krijgen de schetsen op de doeken van de bouwplaats...

Ik kom natuurlijk vaak in Burgers' Zoo, dus zodra het begint zal ik updates geven van de dingen die ik zie.
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

lintworm
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 109
Lid geworden op: 22 apr 2023, 21:09
Favoriete dierentuin: Schönbrunn

Re: Nieuwstopic Burgers' Zoo (2024)

Bericht door lintworm »

snoopy11 schreef:
03 mei 2024, 08:05
Limburg vooruit schreef:
03 mei 2024, 07:04
snoopy11 schreef:
03 mei 2024, 06:57
Een stukje tropisch Afrika. Sluit dan mooi aan bij de gorilla's lijkt mij ook wel interessant.
Een Congogebied is leuk, maar er zijn al meerdere tuinen die dat hebben.
Maar uw idee met de gorilla's klopt dan weer.
Komen idd al in verschillende tuinen voor, maar om echt creatief te zijn, wat nog nergens anders is uitgevoerd dat lijkt mij wel moeilijk. (Zeker nt negatief bedoelt).

Alles hangt af welke draai je aan zo een verblijf geeft. Maar dit was gewoon mijn eerste ingeving, omdat er geen bomen gekapt worden en de ligging me logisch leek. Mss krijgen de binnenverblijven vd gorilla en de chimps ook een make over. Zeker de bezoekers gang, want die sluit aan, aan de fazanterie.

Hopelijk krijgen we vlug een eerste tekening.

Op de (middel)lange termijn hebben die mensapenbinnenverblijven daar geen toekomst denk ik. Beide voldoen niet aan de modernste eisen en dat is niet op die plek zomaar te realiseren. Het is logischer als die op termijn richting Ingang Oost nieuwgebouwd worden, iig voor de gorilla's. Dan ligt een tropisch Afrikagebied logischer aan de andere kant van de mensapenverblijven.

@Mr. Gharial, aangezien ze ook de Rimba hebben, terwijl de Bush ook deels Aziatisch is, hoeft dat elkaar niet in de weg te zitten.

Ll021875
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 mar 2022, 16:28
Favoriete dierentuin: Burgers zoo

Re: Nieuwstopic Burgers' Zoo (2024)

Bericht door Ll021875 »

Zijn de aanpassingen aan het olifanten buitenperk eigenlijk al afgerond?

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 548
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic Burgers' Zoo (2024)

Bericht door Asbolus »

Ll021875 schreef:
04 mei 2024, 23:27
Zijn de aanpassingen aan het olifanten buitenperk eigenlijk al afgerond?
Zijn ze nog mee bezig. De nieuwe palen staan al wel, de draden moeten nog gespannen worden.
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Ll021875
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 mar 2022, 16:28
Favoriete dierentuin: Burgers zoo

Re: Nieuwstopic Burgers' Zoo (2024)

Bericht door Ll021875 »

Aha! Hoeveel m2 komt er ongeveer bij?

Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 627
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic Burgers' Zoo (2024)

Bericht door Mr. Gharial »

Nieuw artikel over de uitbreiding, geen info over het ontwerp, maar wel iets meer info over waarom het nodig is dat de fazanterie moet sluiten. Bijvoorbeeld de aanwezigheid van schimmels, lekkage en asbest.

Looopings artikel
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3608
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Burgers' Zoo (2024)

Bericht door MennoPebesma »

Mr. Gharial schreef:
06 mei 2024, 17:00
Nieuw artikel over de uitbreiding, geen info over het ontwerp, maar wel iets meer info over waarom het nodig is dat de fazanterie moet sluiten. Bijvoorbeeld de aanwezigheid van schimmels, lekkage en asbest.

Looopings artikel
Dat stond ook allemaal al in de vergunningsaanvraag ;).

Gebruikersavatar
Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Berichten: 3862
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:22
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Locatie: Het forum
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Burgers' Zoo (2024)

Bericht door Laafsekikker »

ARNHEMSE BINNENSTAD ‘KLEURT’ BURGERS’ ZOO
Arnhems dierenpark viert dat het 100 jaar in Arnhem is gevestigd

Winkelende bezoekers aan de Arnhemse binnenstad ontdekken vanaf maandag 13 mei 2024 plotseling overal zeekoeien, aardvarkens en tijgers in de etalages. De twee meter hoge dierfiguren zijn het resultaat van een creatieve samenwerking tussen de winkeliers en horecaondernemers van de Arnhemse binnenstad en Koninklijke Burgers’ Zoo. Het dierenpark is 100 jaar in Arnhem gevestigd in 2024.

Gestart in ’s Heerenberg en tot volle wasdom gekomen in Arnhem
Op 30 maart 1913 opende Johan Burgers zijn privéverzameling dieren op aanraden van familie, vrienden en kennissen voor het eerst voor het publiek. In januari 1923 ging hij op zoek naar een centraler gelegen locatie en kwam in een bosrijk gebied ten noorden van de stad Arnhem terecht. Na anderhalf jaar hard werken om het park opnieuw op te bouwen én alle dieren te verhuizen, opende Burgers’ Dierenpark op 23 juli 2024 zijn poorten in Arnhem.

Trots op Arnhem
“Wij zijn zeer betrokken bij Arnhem en trots op de stad. We vinden het dan ook erg gaaf dat we in samenwerking met de Arnhemse winkeliers en horecaondernemers van de binnenstad deze creatieve actie op touw hebben kunnen zetten,” aldus directeur Alex van Hooff van Burgers’ Zoo. “Minimaal drie weken lang kunnen bezoekers aan de Arnhemse binnenstad overal in de etalages de dieren van ons park spotten.”

Creatieve verbindende schakel

“Platform Binnenstad Arnhem heeft als verbindende schakel tussen Burgers’ Zoo en de winkeliers en horecaondernemers kunnen fungeren,” legt woordvoerster Marian van Hooij uit. “We gaan graag op zoek naar creatieve ideeën om de veelzijdigheid van de binnenstad en de stad Arnhem in het algemeen uit te dragen. Ik vind het mooi dat we er gezamenlijk in zijn geslaagd om een bekende Arnhemse organisatie op deze wijze met de binnenstad te verbinden.”


Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 627
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic Burgers' Zoo (2024)

Bericht door Mr. Gharial »

Vandaag onder een prachtig zonnetje een bezoek gebracht aan Burgers' Zoo, gezellig samen met FotoWilliam en JvG. Eerst zagen we wat schoolreisjes en waren we bang dat het druk zou worden, maar het was in het park verder heerlijk rustig.

Wel mooi nieuws, we hebben namenlijk twee nieuwe diersoorten ontdekt!

Eerst in de Desert:
Mr. Gharial schreef:
14 mar 2024, 17:15
Voorlopig geen lynxen, maar schildpadden! Er is in het verblijf een klein net geplaatst en volgens een verzorger zouden hier schildpadden komen, en dat kunnen eigenlijk alleen maar Texasschildpadden (Gopherus berlandieri) zijn.
Hier hebben we er vandaag minstens één van gezien! Ze zitten wel achter in het verlijf dus ze zijn moeilijk te zien. Ook zitten hier nu een paar Socorroduiven, die zijn ook aangegeven bij het verblijf (de schildpadden niet).

Ook in de Mangrove is er een nieuwe diersoort, namenlijk de Reuzenheremietkreeft (Petrochirus diogenes). Hier zijn er minstens 2 van, die ook behoorlijk groot zijn. Er zijn ook meerdere vleugelhoornschelpen in het verblijf geplaatst, zodat ze voorlopig nog kunnen verhuizen. Ze laten zich goed zien op de moddervlakte.

Verder nieuws:

- We zagen meerdere jonge dieren bij de vieroogvissen, ik wist niet eens dat deze jongen konder krijgen in de Mangrove.
- Ook waren er meerdere kleinere degenkrabben te zien op de moddervlakte, ook hiervan twee. Fijn, want de degenkrabben waren al een tijdje amper te zien.
- In de Fazanterie zijn de Zwarte neushoornvogels weg, hier is de argusfazant voor in de plaats gekomen, deze heeft heel lang achter de schermen gewoont. Of de neushoornvogels helemaal weg zijn of alleen achter de schermen weet ik niet zeker, maar één ding is zeker: Het uitfaseren is begonnen

Helaas hebben we de Bush grotendeels moeten overslaan vanwege de hitte, dus de gieren heb ik nog niet ontdekt, volgende keer hopelijk wat meer geluk

In de Desert lieten veel vogels zich ook heel goed zien, vooral de nieuwe grondduiven waren op meerdere plekken in de hal te ontdekken. De goudvinken daarintegen hebben we niet gezien.

Verder een heel mooi bezoek gehad, al heb ik zelf niet veel foto's gemaakt. Eerder dat William and JvG foto's maakte met hun grote cameras terwijl ik de volgende vogel aanwees ;)
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Gebruikersavatar
FotoWilliam
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 81
Lid geworden op: 04 okt 2022, 11:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo, Artis

Re: Nieuwstopic Burgers' Zoo (2024)

Bericht door FotoWilliam »

In aanvulling op het verslag van Mr Garial dan maar wat foto's om het verslag visueel te maken :D

Afbeelding
Niet al te beste foto, maar het was dan ook ver weg: de Texasschildpad!

Afbeelding
Ook in de Desert, maar een stuk beter te zien: de musduif

Afbeelding
In de Mangrove: een jonge degenkrab. Het valt me nu pas op dat er een sticker met '35' op het dier zit, door de weerspiegeling van het water viel het niet op. Zou het betekenen dat dit het 35ste jong is? Dat zou wel erg mooi zijn zoveel jongen!

Afbeelding
En ook in de Mangrove, de tweede nieuwe diersoort: de reuzenheremietkreeft.
De natuur toont ons de nietigheid van onszelf en de grootheid van onze Schepper

Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 627
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic Burgers' Zoo (2024)

Bericht door Mr. Gharial »

Dank voor de aanvulling!
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

lintworm
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 109
Lid geworden op: 22 apr 2023, 21:09
Favoriete dierentuin: Schönbrunn

Re: Nieuwstopic Burgers' Zoo (2024)

Bericht door lintworm »

Leuk dat de schildpad nu te zien is, het is alleen wel een andere soort: Gopherus agassizi, de woestijnschildpad.

Gebruikersavatar
Dustin1999
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 678
Lid geworden op: 16 mei 2018, 14:32
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Pairi Daiza en Burgers Zoo
Locatie: Amersfoort

Re: Nieuwstopic Burgers' Zoo (2024)

Bericht door Dustin1999 »

Hoorde afgelopen weekend van een medewerker bij mijn bezoek aan Sea Life Scheveningen nog mooi nieuws over Burgers Zoo, want dit najaar zal hun Donkere reuzentandbaars die inmiddels al 2,70 meter lang is gaan verhuizen naar Burgers Ocean omdat hij anders te groot wordt want ze kunnen nog 3x zo groot worden voor de tunnelaquarium en dan lastig te transporteren is. Dus straks zijn er 3 Reuzentandbaarzen te zien in het haaienbassin!
Laatst gewijzigd door Dustin1999 op 14 mei 2024, 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 627
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic Burgers' Zoo (2024)

Bericht door Mr. Gharial »

lintworm schreef:
14 mei 2024, 18:30
Leuk dat de schildpad nu te zien is, het is alleen wel een andere soort: Gopherus agassizi, de woestijnschildpad.
Oh, bijzonder. Ik had maar ingeschat dat het de Texasschildpad was omdat deze het meest gehouden worden. Woestijnschildpadden worden verder maar in twee Europese dierentuinen gehouden.
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Plaats reactie