Nieuwstopic AquaZoo Leeuwarden (2024)

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3528
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic AquaZoo Leeuwarden (2024)

Bericht door MennoPebesma »

freerk1982 schreef:
13 jan 2024, 11:37
Vanuit het park begreep ik dat ze ook mangoesten en stekelvarkens (tijdelijk?) Willen gaan huisvesten. Mogelijk als 'opvulling ' van een verblijf wat straks eerst leeg staat.
Op zich logisch dat ze lege verblijven niet lang leeg willen houden. Maar het lijkt mij dan handiger dat je er tijdelijke verblijven voor maakt van soorten die al in het park zijn, en tijdelijk een andere plek nodig hebben voor toekomstige verbouwingen in het park.

Makimorris
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 aug 2022, 12:39
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza
Contacteer:

Re: Nieuwstopic AquaZoo Leeuwarden (2024)

Bericht door Makimorris »

freerk1982 schreef:
13 jan 2024, 11:37
Vanuit het park begreep ik dat ze ook mangoesten en stekelvarkens (tijdelijk?) Willen gaan huisvesten. Mogelijk als 'opvulling ' van een verblijf wat straks eerst leeg staat.
Ik denk dat als dit correct is dat aquazoo ze gaat huisvesten in het voormalig wasberen verblijf. Of anders zouden ze wellicht het oude bever verblijf kunnen droogleggen in hoeverre dat mogelijk is. Ik weet niet of dit water aansluit op een waterstroom?

Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 596
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic AquaZoo Leeuwarden (2024)

Bericht door Mr. Gharial »

Makimorris schreef:
13 jan 2024, 16:21
freerk1982 schreef:
13 jan 2024, 11:37
Vanuit het park begreep ik dat ze ook mangoesten en stekelvarkens (tijdelijk?) Willen gaan huisvesten. Mogelijk als 'opvulling ' van een verblijf wat straks eerst leeg staat.
Ik denk dat als dit correct is dat aquazoo ze gaat huisvesten in het voormalig wasberen verblijf. Of anders zouden ze wellicht het oude bever verblijf kunnen droogleggen in hoeverre dat mogelijk is. Ik weet niet of dit water aansluit op een waterstroom?
Ik zou eerder denken dat ze dit voorlopig zouden openen voor de groep hybride flamingos, of misschien een gedeelte van de pelikanen. Het wasbeer/stinkdier verblijf zou de juiste grootte zijn voor stekelvarkens
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3528
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic AquaZoo Leeuwarden (2024)

Bericht door MennoPebesma »

Deze middag weer eens naar AquaZoo geweest. De volgende dingen vielen op:

- Het Waddengebied is tijdelijk afgesloten. Er wordt gewerkt aan de verdere aankleding van de ruimte. Naar verwachting is het gebied medio februari weer open.
Afbeelding

- Ook de werkzaamheden bij het Churchillgebied gaan gewoon door. De eerste hekwerken zijn geplaatst. Er is een bekisting gemaakt voor de trap en hellingbaan naar het onderwaterkijkpunt. De fundering voor het educatiehuisje is gelegd. En de fundering voor de grote volière zit ook in de grond.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

- Bij een aantal wallaby's lijkt er weer een gevulde buidel te zijn.

- De bok van de Pater Davidsherten heeft zijn gewei afgeworpen. Er zijn alweer kleine stompjes zichtbaar op zijn kop.

- In de pelikanenvolière mis ik de hamerkoppen al een tijdje. Ook in de volière achter de schermen (die deels te zien is) kon ik geen vogels ontdekken.

- De Humboldt pinguïns maken nog geen gebruik van hun nieuwe nestboxen. Vanwege de veranderingen daar durven ze er niet naartoe. Mogelijk dus een minder broedseizoen bij hun dit jaar.

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3528
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic AquaZoo Leeuwarden (2024)

Bericht door MennoPebesma »

AquaZoo Leeuwarden vernieuwt Waddengebied

Het Waddengebied in AquaZoo Leeuwarden heeft een metamorfose ondergaan. De ruimte waar al een aantal jaar aquaria met onderwaterdieren uit de Waddenzee te zijn, werd de afgelopen periode verder thematisch ingericht en voorzien van educatie.

In 2020 werd de collectie van AquaZoo uitgebreid met twee aquaria met onderwaterdieren van Waddenbelevingscentrum De Noordhoren. Deze zullen in de vernieuwde ruimte opnieuw te zien zijn. Verder werd de ruimte ingericht met veel nieuwe educatie en thematische elementen. De ruimte is vanaf 17 februari toegankelijk voor bezoekers.

Bron & meer: Zooflits


Gebruikersavatar
Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Berichten: 3842
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:22
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Locatie: Het forum
Contacteer:

Re: Nieuwstopic AquaZoo Leeuwarden (2024)

Bericht door Laafsekikker »

AquaZoo heropent Waddengebied met verwonderende educatie
Het Waddengebied in AquaZoo Leeuwarden heeft een metamorfose gekregen. De ruimte met hierin twee aquaria met onderwaterdieren van de Waddenzee is thematisch aangekleed en voorzien van verwonderende educatie. Vanaf zaterdag 17 februari is de ruimte geopend voor bezoekers.

General Manager Jeroen Loomeijer: "In AquaZoo vertellen we natuurlijk prachtige verhalen over natuur- en soortbehoud in de regio's van de rivier Amoer in Azië en binnenkort ook Churchill, de langste rivier van Noord-Amerika. Maar op steenworp afstand van AquaZoo bevindt zich een minstens zo fascinerend ecosysteem en tevens UNESCO Werelderfgoed: het Wad. Dat bijzondere verhaal willen we ook graag aan de bezoekers vertellen. We zijn erg blij dat de ruimte voor de voorjaarsvakantie open is!"

In 2020 werd de collectie van AquaZoo al aangevuld met de onderwaterdieren van Waddenbelevingscentrum De Noordhoren. Begin 2023 opende AquaZoo voor het eerst officieel de deuren van het Waddengebied. Eind januari 2024 werden de deuren van dit gebied tijdelijk gesloten om het Waddengebied een metamorfose te geven.

Loomeijer: "De bezoeker leert straks van alles over het Waddengebied. Bij binnenkomst leest men wat het Wad is om vervolgens laagje voor laagje ondergedompeld te worden in de interessante biodiversiteit van dit immens grote gebied. Elk onderwerp komt aan bod: eb en vloed, wadvogels, schelpen, mosselen en noem het maar op."

Voorjaarsactie

In de voorjaarsvakantie van maandag 19 februari tot en met vrijdag 23 februari is er een speciale actie om pake en beppe de vakantie door te helpen. Per betalende pake, beppe of andere betalende volwassene krijgen twee kinderen (tot en met 15 jaar) gratis toegang tot AquaZoo. Meer informatie via: https://www.aquazoo.nl/pakebeppe/.


Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3528
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic AquaZoo Leeuwarden (2024)

Bericht door MennoPebesma »

Omrop Fryslân ging vandaag al even langs het vernieuwde waddengebied. Vanaf morgen is het weer voor bezoekers geopend.

Naast tijgers, ijsberen en pinguïns nu ook Waddennatuur in Aquazoo

Een speciaal aquarium dat eb en vloed kan laten zien, maar ook de duinen met kwetsbare waddenvogels, hondshaaien, kokkels en zeesterren. Dierenpark AquaZoo is uitgebreid met het Waddengebied.

Doel is om bezoekers van het park van alles te leren over de natuur in het UNESCO Werelderfgoed.

"In ons dierenpark wanen mensen zich in Azië met onze Amoertijgers, of binnenkort in Noord-Amerika met het leefgebied van de langste rivier daar, Churchill. Maar wij vonden het tijd het verhaal dichterbij huis ook te vertellen, over het Wad", vertelt Jeroen Loomeijer van de dierentuin.

Bron (incl. video): Omrop Fryslân


Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3528
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic AquaZoo Leeuwarden (2024)

Bericht door MennoPebesma »

Vandaag weer naar AquaZoo geweest. De voorjaarsvakantie zorgde ervoor ik voor het eerst dit jaar weer meer bezoekers zag dan op twee handen zijn te tellen. Zelfs met het toch wat mindere weer was het lekker druk. Misschien dat ook het vernieuwe waddengebied wat extra bezoekers trok. Een aantal updates:

- De zeesterren waren al een tijdje verdwenen uit het Caribisch rifaquarium, naar vandaaag zag ik weer een nieuwe zeester. Het diertje is nog redelijk klein, en om wat voor soort het gaat weet ik ook niet.
Afbeelding

- Het waddengebied is sinds afgelopen zaterdag weer geopend en is qua aankleding volledig vernieuwd. Door de gehele ruimte is het thema wadden goed te zien. Ook is er veel (interactieve) educatie aangebracht.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

- Ook op het bouwterrein van het Churchillgebied is weer veel veranderd. Het grondwerk incl. waterstroom voor de volière is gedaan. De educatiehut tussen de volière en het beververblijf is voor een groot deel al opgebouwd. Een groot deel van het hekwerk is geplaatst. En de eerste klimbomen voor de boomstekelvarkens lijken ook al geplaatst.
Afbeelding

Afbeelding

- Tijdens de tijgerpresentatie vertelde de verzorger dat het de bedoeling is dat alle vier de welpen zullen gaan verhuizen, waarschijnlijk in de loop van volgens jaar of het jaar erna. Wanneer alle jongen weg zijn zouden Vadim en Aïda opnieuw jongen mogen krijgen.

- Naast het tijgerverblijf is gestart met een nieuw verblijf. Er is een start gemaakt voor een fundering voor een binnenverblijf bij de eilanden. Tijdens de presentatie van de rode panda's vertelde de verzorgster dat dit verblijf voor de rode panda's gaat worden.
Afbeelding

- In de pelikanenvolière is een nieuwe nestbox opgehangen.
Afbeelding

- Bij de nieuwe nestboxen van de Humboldtpinguïns is het kijkpunt buiten het verblijf nu ook weer geopend. De eerste pinguïns zijn ook al in de nestboxen gespot.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 596
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic AquaZoo Leeuwarden (2024)

Bericht door Mr. Gharial »

Het waddengebied ziet er erg mooi uit! Wel een beetje jammer dat de aquaria zo slecht belicht zijn in vergelijking met de rest van de ruimte, of lijkt dat maar zo?
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

freerk1982
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 431
Lid geworden op: 15 nov 2020, 21:03
Favoriete dierentuin: Aqua Zoo

Re: Nieuwstopic AquaZoo Leeuwarden (2024)

Bericht door freerk1982 »

- Tijdens de tijgerpresentatie vertelde de verzorger dat het de bedoeling is dat alle vier de welpen zullen gaan verhuizen, waarschijnlijk in de loop van volgens jaar of het jaar erna. Wanneer alle jongen weg zijn zouden Vadim en Aïda opnieuw jongen mogen krijgen.
Ik stond bij dezelfde presentatie. 😉 Ook gaan ze nog aan de slag om de jongen het water in te krijgen met ballen etc. Moeder is erg voorzichtig bij het water en de jongen komen er ook niet bij.

Onze kinderen waren erg enthousiast over het Waddengebied.

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3528
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic AquaZoo Leeuwarden (2024)

Bericht door MennoPebesma »

Mr. Gharial schreef:
19 feb 2024, 16:27
Het waddengebied ziet er erg mooi uit! Wel een beetje jammer dat de aquaria zo slecht belicht zijn in vergelijking met de rest van de ruimte, of lijkt dat maar zo?
Ik denk dat dat dan zo lijkt. Ze zijn niet meer of minder belicht dan ze al waren voor de herinrichting van de ruimte. In het echt lijkt het niet te donker.
freerk1982 schreef:
19 feb 2024, 17:19
Ik stond bij dezelfde presentatie. 😉 Ook gaan ze nog aan de slag om de jongen het water in te krijgen met ballen etc. Moeder is erg voorzichtig bij het water en de jongen komen er ook niet bij.
Ik heb jullie gezien ja :D. Een project voor komende zomer inderdaad. Toch was Aïda in de Beekse Bergen zo ongeveer de grootste waterrat van de familie. Dat heeft ze in AquaZoo nog niet laten zien...

freerk1982
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 431
Lid geworden op: 15 nov 2020, 21:03
Favoriete dierentuin: Aqua Zoo

Re: Nieuwstopic AquaZoo Leeuwarden (2024)

Bericht door freerk1982 »

Met de aankomende lege verblijven van de rode panda's (of ze met of zonder kleinklauwotters verhuizen), bevers en stinkdieren ben ik nieuwsgierig naar wat ze allemaal gaan huisvesten. Ook verwacht ik dat de Chinese kraanvogels gaan verhuizen richting de Amoer.

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2853
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Nieuwstopic AquaZoo Leeuwarden (2024)

Bericht door Joost »

Bedankt weer voor de uitgebreide update Menno :) Mooie upgrade zo voor het Waddengebied! Dat geeft toch een stuk meer body dan alleen de bakken in de verder kale ruimte. Doen ze goed.

Ook leuk dat de kleine panda’s een plekje krijgen in het Amoer gebied. Dat had ik niet meteen verwacht, ik dacht dat hun huidige binnenverblijf toch ook redelijk recent vernieuwd was? Ik ben benieuwd of de ottertjes dan ook mee die kant op gaan. Het verhuis van de kleine panda’s en de stinkdieren en wasberen geeft wel de mogelijkheid om straks van het stuk van de tapirs tot aan de vicuñas/pinguïns een Zuid-Amerikaans gebiedje te maken, ik ben benieuwd of ze dat ook gaan doen.

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3528
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic AquaZoo Leeuwarden (2024)

Bericht door MennoPebesma »

freerk1982 schreef:
19 feb 2024, 18:03
Ook verwacht ik dat de Chinese kraanvogels gaan verhuizen richting de Amoer.
Daar ga ik wel vanuit ja. Ze staan al vanaf het begin op de borden bij de ingang van het gebied.
Joost schreef:
19 feb 2024, 21:37
Ook leuk dat de kleine panda’s een plekje krijgen in het Amoer gebied. Dat had ik niet meteen verwacht, ik dacht dat hun huidige binnenverblijf toch ook redelijk recent vernieuwd was? Ik ben benieuwd of de ottertjes dan ook mee die kant op gaan. Het verhuis van de kleine panda’s en de stinkdieren en wasberen geeft wel de mogelijkheid om straks van het stuk van de tapirs tot aan de vicuñas/pinguïns een Zuid-Amerikaans gebiedje te maken, ik ben benieuwd of ze dat ook gaan doen.
Rode panda binnenverblijf is in 2020 gemaakt, tijdens de 1e corona lockdown, buitenverblijf staat er al iets langer in deze staat. Ik liep toevallig langs het rode panda verblijf toen dit verteld werdt, dus ben heel even blijven staan maar heb niks over de otters gehoord.

Er komt behoorlijk wat leeg te staan op dat stuk inderdaad. Zoals bekend wordt het park de komende jaren continentaal ingedeeld. Hoe ze dat precies gaan doen en wanneer weet ik niet. Zou ook kunnen dat ze de verblijven tijdelijk opvullen voordat alles mogelijk op de schop gaat.

freerk1982
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 431
Lid geworden op: 15 nov 2020, 21:03
Favoriete dierentuin: Aqua Zoo

Re: Nieuwstopic AquaZoo Leeuwarden (2024)

Bericht door freerk1982 »

Er komt behoorlijk wat leeg te staan op dat stuk inderdaad. Zoals bekend wordt het park de komende jaren continentaal ingedeeld. Hoe ze dat precies gaan doen en wanneer weet ik niet. Zou ook kunnen dat ze de verblijven tijdelijk opvullen voordat alles mogelijk op de schop gaat.
Ik heb inmiddels even navraag gedaan. De kleinklauwotters blijven in eerste instantie op de huidige plaatsen in het park. Het duurt ook nog even voor de kleine panda's hun verblijf klaar is. Men verwacht na de zomer. De binnenkort lege verblijven van de bevers en stinkdieren worden voorlopig opgevuld met dieren uit het huidige dierbestand. Je kunt dan denken aan de zwarthalszwanen in het beververblijf.

Gebruikersavatar
LianneLok
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 21
Lid geworden op: 09 aug 2022, 19:32
Favoriete dierentuin: AquaZoo Leeuwarden , Ouwehands Dierenpark , Burgers Zoo , Wildlands
Locatie: Friesland

Re: Nieuwstopic AquaZoo Leeuwarden (2024)

Bericht door LianneLok »

Bedankt voor de update menno :).
Ik ben wel benieuwt waar de welpen heen gaan verhuizen uiteindelijk.
misschien als in nederland is kan nog eens bij ze langs ooit :D

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3528
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic AquaZoo Leeuwarden (2024)

Bericht door MennoPebesma »

LianneLok schreef:
20 feb 2024, 17:46
Ik ben wel benieuwt waar de welpen heen gaan verhuizen uiteindelijk.
misschien als in nederland is kan nog eens bij ze langs ooit :D
De verzorger die de presentatie deed hoopte ook dat er één of twee in Nederland bleven. Hij zij dat er dierentuin(en) bezig is/zijn met een tijgerverblijf (Dierenrijk?/Beekse Bergen?), maar het was nog afwachten of dat met hun planning uitkwam.

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3528
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic AquaZoo Leeuwarden (2024)

Bericht door MennoPebesma »

De eerste Harpij van dit jaar zat gisteren alweer in de brievenbus. Hierbij een aantal nieuwtjes uit deze Harpij voor AquaZoo. Let op: de nieuwtjes in de Harpij zijn altijd van een tijdje geleden, dus deze zijn mogelijk al bekend.

Vogels
- Een 1,0 Humboldtpinguïn, 1,0 reuzenbooteend en een 1,0 kwak zijn de afgelopen tijd overleden.
- Uit Ostrava Zoo en GaiaZOO kwamen 0,2 Chinese zaagbekken waardoor er nu twee koppels in AquaZoo zitten.
- Het koppel hamerkoppen heeft voor het eerst 1,1 jongen grootgebracht.

Zoogdieren
- Een jonge 1,0 Canadese bever is overleden.

Vissen
- Twee gewone zeedonderpadden zijn overleden. Hierdoor is de soort voorlopig uit de collectie.
- Ook zijn er 1,1 Braziliaanse zeepaardjes overleden.

freerk1982
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 431
Lid geworden op: 15 nov 2020, 21:03
Favoriete dierentuin: Aqua Zoo

Re: Nieuwstopic AquaZoo Leeuwarden (2024)

Bericht door freerk1982 »

Vandaag is getest met de beek/waterval in het Churchillgebied. (Instagram ontwerper)

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3528
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic AquaZoo Leeuwarden (2024)

Bericht door MennoPebesma »

In het Churchill-gebied zijn separatieverblijven geplaatst voor de wasberen en voor de raven. Ook is in het Amoer-gebied een binnenverblijf geplaatst voor de rode panda's.

Bron: Facebook Pascal Hemel volièrebouw

Plaats reactie