Nieuwstopic AquaZoo Leeuwarden (2024)

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6559
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic AquaZoo Leeuwarden (2024)

Bericht door Apenarend »

Je zou bijna gaan pleiten voor een uitbreiding van de muntjac-beslissing.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

lintworm
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 96
Lid geworden op: 22 apr 2023, 21:09
Favoriete dierentuin: Schönbrunn

Re: Nieuwstopic AquaZoo Leeuwarden (2024)

Bericht door lintworm »

Apenarend schreef:
27 mar 2024, 13:15
Je zou bijna gaan pleiten voor een uitbreiding van de muntjac-beslissing.
Wasbeer staat ook allang op die Unielijst...

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6559
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic AquaZoo Leeuwarden (2024)

Bericht door Apenarend »

lintworm schreef:
27 mar 2024, 13:18
Apenarend schreef:
27 mar 2024, 13:15
Je zou bijna gaan pleiten voor een uitbreiding van de muntjac-beslissing.
Wasbeer staat ook allang op die Unielijst...
Toch opent men nog naar hartelust nieuwe verblijven voor deze soort.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1577
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic AquaZoo Leeuwarden (2024)

Bericht door Zoozot »

Apenarend schreef:
27 mar 2024, 15:01
lintworm schreef:
27 mar 2024, 13:18
Wasbeer staat ook allang op die Unielijst...
Toch opent men nog naar hartelust nieuwe verblijven voor deze soort.
Gevuld met dieren uit het opvangcircuit. Gezien de aanhoudende uitbreiding van wilde wasberenpopulaties over Europa, is er wellicht voldoende garantie om dierentuinen nog in de lengte van jaren van nieuwe wasberen te voorzien. Al helpt het natuurlijk niet als die opvangwasberen er voortdurend in slagen om te ontsnappen.

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3527
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic AquaZoo Leeuwarden (2024)

Bericht door MennoPebesma »

Vanavond aanwezig geweest bij de opening van het nieuwe Churchillgebied. Vanaf morgen is het gebied voor iedereen geopend. Nog niet alles in het gebied is al helemaal af. Zo wordt er nog gewerkt aan de aankleding van de shelters voor de ijsberen, en ook de binnenkant van het binnenverblijfje voor de wasberen en stinkdieren is nog niet helemaal klaar.

Van alle aangekondigde diersoorten zijn er drie nog niet aanwezig, dat zijn de vissoorten. Ook de wasberen zaten nu nog achter de schermen.

Een aantal foto's van het gebied:

Bord bij in- en uitgang van het gebied
Afbeelding

Bever en boomstekelvarken verblijf
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wasberen en stinkdieren verblijf
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

IJsberenverblijf
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zeearend en raaf volière
Afbeelding

Afbeelding

Educatiehut
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

freerk1982
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 431
Lid geworden op: 15 nov 2020, 21:03
Favoriete dierentuin: Aqua Zoo

Re: Nieuwstopic AquaZoo Leeuwarden (2024)

Bericht door freerk1982 »

Vanavond aanwezig geweest bij de opening van het nieuwe Churchillgebied. Vanaf morgen is het gebied voor iedereen geopend. Nog niet alles in het gebied is al helemaal af. Zo wordt er nog gewerkt aan de aankleding van de shelters voor de ijsberen, en ook de binnenkant van het binnenverblijfje voor de wasberen en stinkdieren is nog niet helemaal klaar.
Ook ik was er uiteraard. Een grote groep bevers in een flink groter en meer zichtbaarder binnenverblijf. Onderwaterzicht heb ik mijn twijfels bij: water was niet erg helder. Mogelijk als alles straks begroeid is?
Groot wasberen en stinkdierenverblijf en mooie upgrade van rechter ijsberenverblijf. Wel vond ik de enorme volière met een koppel zee-arenden en een koppel raven wel erg kaal. Zelf had ik er nog vogelsoort(en) of poolvosjes bij geplaatst.

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2853
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Nieuwstopic AquaZoo Leeuwarden (2024)

Bericht door Joost »

Het ziet er echt geweldig uit! Wat een mooie toevoeging voor AquaZoo zeg, zeker als de beplanting straks nog meer aangeslagen is en het allemaal nog groener is wordt dit een heel sfeervol gebiedje. Dat wordt zeker weer een bezoekje aan Leeuwarden dit jaar.
freerk1982 schreef:
28 mar 2024, 20:47
Ook ik was er uiteraard. Een grote groep bevers in een flink groter en meer zichtbaarder binnenverblijf. Onderwaterzicht heb ik mijn twijfels bij: water was niet erg helder. Mogelijk als alles straks begroeid is?
Groot wasberen en stinkdierenverblijf en mooie upgrade van rechter ijsberenverblijf. Wel vond ik de enorme volière met een koppel zee-arenden en een koppel raven wel erg kaal. Zelf had ik er nog vogelsoort(en) of poolvosjes bij geplaatst.
Poolvosjes combineren met vogels lijkt me geen goede combinatie, Blijdorp heeft dat ooit geprobeerd maar daar was binnen de kortste keren nog weinig van de sneeuwuilen over. Al zijn sneeuwuilen wel meer grondbewoners, ik denk niet dat er nog snel een park komt wat zo’n combi gaat proberen. Het was wel leuk geweest als ze nog bijvoorbeeld nog een kraanvogelsoort hadden toegevoegd, maar wat er nu nog niet is kan altijd nog komen ;)

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6559
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic AquaZoo Leeuwarden (2024)

Bericht door Apenarend »

Ik veronderstel dat Freek vogelsoort(en) als meervoud bedoeld, en niet in combi met poolvossen. ;)
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

freerk1982
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 431
Lid geworden op: 15 nov 2020, 21:03
Favoriete dierentuin: Aqua Zoo

Re: Nieuwstopic AquaZoo Leeuwarden (2024)

Bericht door freerk1982 »

Ik veronderstel dat Freek vogelsoort(en) als meervoud bedoeld, en niet in combi met poolvossen. ;)
Kort door de bocht vond ik de volière erg 'leeg' ogen. Ik weet niet wat er mogelijk is als aanvulling bij raven en zee-arenden.

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3527
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic AquaZoo Leeuwarden (2024)

Bericht door MennoPebesma »

freerk1982 schreef:
28 mar 2024, 22:27
Kort door de bocht vond ik de volière erg 'leeg' ogen. Ik weet niet wat er mogelijk is als aanvulling bij raven en zee-arenden.
Vrij weinig ben ik bang. Naast vis en watervogels zouden ze in het wild zelfs af en toe poolvossen, wasberen of boomstekelvarkens pakken.

De zeearenden zaten nu redelijk ver achteraan omdat ze uiteraard nog moeten wennen. Als zij straks wat meer gewend zijn zullen ze waarschijnlijk ook beter zichtbaar zijn. Daarnaast moet uiteraard de beplanting ook nog groeien, dus dan zal het ook wel wat completer voelen.

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2436
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Nieuwstopic AquaZoo Leeuwarden (2024)

Bericht door rick04 »

freerk1982 schreef:
28 mar 2024, 22:27
Ik veronderstel dat Freek vogelsoort(en) als meervoud bedoeld, en niet in combi met poolvossen. ;)
Kort door de bocht vond ik de volière erg 'leeg' ogen. Ik weet niet wat er mogelijk is als aanvulling bij raven en zee-arenden.
Inderdaad vrijwel niets. In Nederland weet ik dat combinaties met (Steller)zeearenden o.a. zijn mislukt (lees, doden gevallen) met Raaf, Mantsjoerijse kraanvogel, Bosuil en Sperweruil..

Het is erg lastig. In Avifauna werkt het goed met de Zwarte wouw en Blauwe pauw, maar dat zijn natuurlijk niet echt Noord-Amerikaanse vogels.
You can find me in the zoo :)

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2853
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Nieuwstopic AquaZoo Leeuwarden (2024)

Bericht door Joost »

Raven komen in het wild ook wel in groepen voor, zouden ze daar niet meer dan een koppel van kunnen gaan houden? Dat zou misschien ook alweer schelen.

Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 595
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic AquaZoo Leeuwarden (2024)

Bericht door Mr. Gharial »

freerk1982 schreef:
28 mar 2024, 22:27
Kort door de bocht vond ik de volière erg 'leeg' ogen. Ik weet niet wat er mogelijk is als aanvulling bij raven en zee-arenden.
De mix met Canadese kraanvogel bestaat wel in Amerika, maar dat hangt natuurlijk sterk af van de individuen
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

teunvdvlugt
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 149
Lid geworden op: 21 jan 2017, 14:42
Favoriete dierentuin: Zie-ZOO

Re: Nieuwstopic AquaZoo Leeuwarden (2024)

Bericht door teunvdvlugt »

Mr. Gharial schreef:
29 mar 2024, 12:32
freerk1982 schreef:
28 mar 2024, 22:27
Kort door de bocht vond ik de volière erg 'leeg' ogen. Ik weet niet wat er mogelijk is als aanvulling bij raven en zee-arenden.
De mix met Canadese kraanvogel bestaat wel in Amerika, maar dat hangt natuurlijk sterk af van de individuen
Zouden wilde kalkoenen mogelijk ook een optie zijn? In Zie-zoo waren kalkoenen als proef voor de kraanvogels bij de steller zeearenden gezet. Dit ging goed waardoor de kraanvogels uiteindelijk erbij gezet waren (wat niet goed afliep door de voedselconcurrentie als ik het goed onthouden heb).

Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 595
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic AquaZoo Leeuwarden (2024)

Bericht door Mr. Gharial »

teunvdvlugt schreef:
29 mar 2024, 13:09
Mr. Gharial schreef:
29 mar 2024, 12:32
freerk1982 schreef:
28 mar 2024, 22:27
Kort door de bocht vond ik de volière erg 'leeg' ogen. Ik weet niet wat er mogelijk is als aanvulling bij raven en zee-arenden.
De mix met Canadese kraanvogel bestaat wel in Amerika, maar dat hangt natuurlijk sterk af van de individuen
Zouden wilde kalkoenen mogelijk ook een optie zijn? In Zie-zoo waren kalkoenen als proef voor de kraanvogels bij de steller zeearenden gezet. Dit ging goed waardoor de kraanvogels uiteindelijk erbij gezet waren (wat niet goed afliep door de voedselconcurrentie als ik het goed onthouden heb).
Ik denk zelf dat een volière met Kraanvogels, Kalkoenen en eendachtigen misschien een betere vulling was geweest. Maar ik vind hem zo ook mooi. Grote roofvogels krijgen vaak niet genoeg ruimte dus een Zeearendvolière van deze grootte vind ik heel goed, zelfs al oogt het voorlopig nog een beetje leeg.

Ik zeg: Laten we wachten totdat het groen goed gegroeid is en de vogels beter gewend zijn, dan is het vast veel mooier.
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3527
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic AquaZoo Leeuwarden (2024)

Bericht door MennoPebesma »

Vanmorgen is een derde wasbeer teruggevonden. Deze zat in één van de vangkooien vlakbij het park.

Derde ontsnapte wasbeer van AquaZoo gevonden in vangkooi. 'Nu de andere acht nog'

Op vrijdagochtend is de derde wasbeer die dinsdag ontsnapte uit AquaZoo gevonden. Het dier werd gevangen in een vangkooi bij een sluisje tussen AquaZoo en De Groene Ster. Nu nog acht te gaan.

„Wasberen zijn schuw”, legt Jeroen Loomeijer, directeur van AquaZoo uit. Om ze te vinden moet je hoog in de bomen, maar ook naar de bosjes op de grond kijken. De dieren kunnen zich op beide plaatsen schuilhouden. „Ze doen het gewoon heel goed in onze natuur.” Daarom is het vinden van de roofdieren des te moeilijker.

Bron & meer: Leeuwarder Courant


Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3527
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic AquaZoo Leeuwarden (2024)

Bericht door MennoPebesma »

Vandaag is nummer vier teruggevonden. Ook deze zat in de buurt van het park.

Nog een ontsnapte wasbeer gevonden. Zeven zijn nog vermist

AquaZoo heeft nog een ontsnapte wasbeer teruggevonden. Dat meldt de dierentuin zaterdagochtend. Zeven wasberen lopen nog vrij rond.

De wasbeer is gevonden in een boom in de buurt van het dierenpark. Het dier is eerst verdoofd en daarna gevangen.

Bron & meer: Leeuwarder Courant


Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3527
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic AquaZoo Leeuwarden (2024)

Bericht door MennoPebesma »

Vandaag weer een bezoekje gebracht aan AquaZoo. Het volgende viel op:

- Bij de ingang staat nu het Love Fryslân landmark.
Afbeelding

- In het Churchillgebied staat een nieuw educatiebord. Het verteld hoe de komst van een bever een heel gebied kan veranderen. Bij het aanraken van het scherm start een filmpje dat laat zien hoe bevers hun omgeving veranderen.
Afbeelding

- De wasberen en stinkdieren zijn momenteel niet te zien.

- Bij één van de ijsberen shelters is de decoratie klaar. Ook de oever van de vijver aan deze kant is weer netjes gemaakt.
Afbeelding

Afbeelding

- Naast dat elk IJstijd dier zijn eigen bordje met educatie heeft zijn er verspreid door het park ook nog extra educatieborden over de IJstijd te vinden.
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

- Het bord over de samenwerking met de Fûgelhelling heeft een update gekregen, waardoor de onlangs uitgezette egeltjes er nu ook op staan.
Afbeelding

- In de loop van de middag werdt het pad naast het toekomstige rode panda verblijf afgesloten. Hier was men begonnen aan de eerste voorbereidende werkzaamheden.

- Er worden alweer volop nesten gemaakt door o.a. de kwakken en kleine zilverreigers in de pelikanenvolière.

- Bij de terassen van beide horecapunten is/wordt gewerkt aan afgeschermde rookplekken.

Gebruikersavatar
LianneLok
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 21
Lid geworden op: 09 aug 2022, 19:32
Favoriete dierentuin: AquaZoo Leeuwarden , Ouwehands Dierenpark , Burgers Zoo , Wildlands
Locatie: Friesland

Re: Nieuwstopic AquaZoo Leeuwarden (2024)

Bericht door LianneLok »

@menno Het is mooi geworden bij de ijsbeer :) .
Zijn ze nu met andere kant bezig bij ijsberen?

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3527
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic AquaZoo Leeuwarden (2024)

Bericht door MennoPebesma »

LianneLok schreef:
02 apr 2024, 18:02
Zijn ze nu met andere kant bezig bij ijsberen?
Ja klopt. In de ochtend was het daar nog een kale betonnen shelter, en in de middag waren ze al bezig met het spuitbeton op het gemaakte frame. Dus dat zal binnenkort ook allemaal klaar zijn :D.

Plaats reactie