Nieuwstopic Wildlands (2024)

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
edwin1978
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 55
Lid geworden op: 25 feb 2023, 21:07
Favoriete dierentuin: Wildlands
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Wildlands (2024)

Bericht door edwin1978 »

Er is weer een penseelzwijn man in Wildlands.

De brug in Nortica is voor een deel reeds gehalveerd.

De enige Siberische rode eekhoorn zal wildlands ook gaan verlaten, het verblijf zal worden vergroot en hier zullen Tamiops in komen. een kleine aziatische eekhoorn.

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3527
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Wildlands (2024)

Bericht door MennoPebesma »

Volgende week verhuizen er vanuit Zoo Neuwied zes zeehonden naar Wildlands. Het zijn twee mannetjes en vier vrouwtjes. In Neuwied zal het verblijf verbouwd worden. In 2025 zullen er één mannetje en twee vrouwtjes weer terug naar Neuwied verhuizen. De twee andere vrouwtjes zijn al op leeftijd, maar indien de gezondheid het toelaat zullen ook zij in 2025 weer terug verhuizen. Eén jong mannetje blijft sowieso in Wildlands.

Bron: Facebook Zoo Neuwied

edwin1978
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 55
Lid geworden op: 25 feb 2023, 21:07
Favoriete dierentuin: Wildlands
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Wildlands (2024)

Bericht door edwin1978 »

MennoPebesma schreef:
03 mar 2024, 20:45
Volgende week verhuizen er vanuit Zoo Neuwied zes zeehonden naar Wildlands. Het zijn twee mannetjes en vier vrouwtjes. In Neuwied zal het verblijf verbouwd worden. In 2025 zullen er één mannetje en twee vrouwtjes weer terug naar Neuwied verhuizen. De twee andere vrouwtjes zijn al op leeftijd, maar indien de gezondheid het toelaat zullen ook zij in 2025 weer terug verhuizen. Eén jong mannetje blijft sowieso in Wildlands.

Bron: Facebook Zoo Neuwied
Persoonlijk had ik liever een andere invulling gedaan dan zeehonden. Maar dat is persoonlijk.

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2853
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Nieuwstopic Wildlands (2024)

Bericht door Joost »

edwin1978 schreef:
04 mar 2024, 21:27
MennoPebesma schreef:
03 mar 2024, 20:45
Volgende week verhuizen er vanuit Zoo Neuwied zes zeehonden naar Wildlands. Het zijn twee mannetjes en vier vrouwtjes. In Neuwied zal het verblijf verbouwd worden. In 2025 zullen er één mannetje en twee vrouwtjes weer terug naar Neuwied verhuizen. De twee andere vrouwtjes zijn al op leeftijd, maar indien de gezondheid het toelaat zullen ook zij in 2025 weer terug verhuizen. Eén jong mannetje blijft sowieso in Wildlands.

Bron: Facebook Zoo Neuwied
Persoonlijk had ik liever een andere invulling gedaan dan zeehonden. Maar dat is persoonlijk.
Ik ook, naar mijn mening voegen zeehonden weinig toe als de zeeleeuwen om de hoek zitten. Zeker omdat ze nu een groot stuk in Nortica innemen, terwijl daar al weinig ruimte is. Aan de andere kant is dit qua de mogelijkheden die Wildlands momenteel heeft wel een logische invulling lijkt mij. Het is geen enorme investering, maar zorgt er wel voor dat er een extra diersoort zichtbaar is én er een groter gebied te ontdekken doordat het theater nu ook structureel gebruikt wordt.

Persoonlijk hoop ik wel dat dit een ‘tijdelijke’ invulling is en dat men op termijn als er meer middelen beschikbaar zijn (5-10jaar) voor een andere invulling kiezen, waarbij wat mij betreft het hele theater wel plat zou mogen en dit gebied bij het meer bos gedeelte van de zagerij getrokken wordt met bijvoorbeeld Jakhalzen of andere kleine Europese soorten. Wat had jij hier liever gezien?

Patrick
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 200
Lid geworden op: 26 nov 2013, 18:33
Favoriete dierentuin: Dierenpark Emmen

Re: Nieuwstopic Wildlands (2024)

Bericht door Patrick »

Als Wildlands hier nu enkele tonnen investeert, gaat men natuurlijk niet binnen 10 jaar daar weer wat anders doen. Het geld klotst zeker niet tegen de plinten. Ik denk zelfs dat we, na realisatie van het nieuwe eekhoornverblijf en de invulling van de ruimte bij de ijsberen onder water, de komende 10 jaar geen noemenswaardige investering in Nortica hoeven te verwachten.

edwin1978
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 55
Lid geworden op: 25 feb 2023, 21:07
Favoriete dierentuin: Wildlands
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Wildlands (2024)

Bericht door edwin1978 »

Joost schreef:
04 mar 2024, 22:20
edwin1978 schreef:
04 mar 2024, 21:27
MennoPebesma schreef:
03 mar 2024, 20:45
Volgende week verhuizen er vanuit Zoo Neuwied zes zeehonden naar Wildlands. Het zijn twee mannetjes en vier vrouwtjes. In Neuwied zal het verblijf verbouwd worden. In 2025 zullen er één mannetje en twee vrouwtjes weer terug naar Neuwied verhuizen. De twee andere vrouwtjes zijn al op leeftijd, maar indien de gezondheid het toelaat zullen ook zij in 2025 weer terug verhuizen. Eén jong mannetje blijft sowieso in Wildlands.

Bron: Facebook Zoo Neuwied
Persoonlijk had ik liever een andere invulling gedaan dan zeehonden. Maar dat is persoonlijk.
Ik ook, naar mijn mening voegen zeehonden weinig toe als de zeeleeuwen om de hoek zitten. Zeker omdat ze nu een groot stuk in Nortica innemen, terwijl daar al weinig ruimte is. Aan de andere kant is dit qua de mogelijkheden die Wildlands momenteel heeft wel een logische invulling lijkt mij. Het is geen enorme investering, maar zorgt er wel voor dat er een extra diersoort zichtbaar is én er een groter gebied te ontdekken doordat het theater nu ook structureel gebruikt wordt.

Persoonlijk hoop ik wel dat dit een ‘tijdelijke’ invulling is en dat men op termijn als er meer middelen beschikbaar zijn (5-10jaar) voor een andere invulling kiezen, waarbij wat mij betreft het hele theater wel plat zou mogen en dit gebied bij het meer bos gedeelte van de zagerij getrokken wordt met bijvoorbeeld Jakhalzen of andere kleine Europese soorten. Wat had jij hier liever gezien?
Klopt, deze investering zou weinig tot niets kosten en kan allemaal intern gedaan worden door de TD.

Poolvosjes, Veelvraat, of zoals jij zegt jakhalzen. Of maak over het theater een net en doe er papagaaiduikers in.

Canadese Lynx zou ik ook geweldig vinden, alleen is daar weinig tot geen ruimte voor in Nortica.

Ook zou ik graag zien dat ze van het verblijf van de sneeuwuilen een doorloop verblijf van maken. En dan met meerdere uilen soorten.

Maar alles heeft te maken met geld, en dat is er denk ik niet veel in Wildlands

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3527
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Wildlands (2024)

Bericht door MennoPebesma »

MennoPebesma schreef:
03 mar 2024, 20:45
Volgende week verhuizen er vanuit Zoo Neuwied zes zeehonden naar Wildlands. Het zijn twee mannetjes en vier vrouwtjes. In Neuwied zal het verblijf verbouwd worden. In 2025 zullen er één mannetje en twee vrouwtjes weer terug naar Neuwied verhuizen. De twee andere vrouwtjes zijn al op leeftijd, maar indien de gezondheid het toelaat zullen ook zij in 2025 weer terug verhuizen. Eén jong mannetje blijft sowieso in Wildlands.

Bron: Facebook Zoo Neuwied
De zeehonden zijn vandaag aangekomen.

Bron: Facebook Zoo Neuwied

Rensrobert
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 jul 2023, 19:02
Favoriete dierentuin: Blijdorp antwerpen

Re: Nieuwstopic Wildlands (2024)

Bericht door Rensrobert »

In de podcast van emmen (van aap tot zebra) werd een leuk nieuwtje bekend gemaakt. De siberische rode eekhoorn gaat op termijn verdwijnen en het oude verblijf van de eekhoorns zal worden klaargemaakt voor tamiops

edwin1978
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 55
Lid geworden op: 25 feb 2023, 21:07
Favoriete dierentuin: Wildlands
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Wildlands (2024)

Bericht door edwin1978 »

Rensrobert schreef:
07 mar 2024, 17:44
In de podcast van emmen (van aap tot zebra) werd een leuk nieuwtje bekend gemaakt. De siberische rode eekhoorn gaat op termijn verdwijnen en het oude verblijf van de eekhoorns zal worden klaargemaakt voor tamiops

Leuke beestjes, heb ze zelf ook in voiliere.

Wordt.tijd dat Wildlands eens met ander groot nieuws komt. Met een leuk "groot" dier.

Xxldasoriginal
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 feb 2024, 20:14
Favoriete dierentuin: Wildlands

Re: Nieuwstopic Wildlands (2024)

Bericht door Xxldasoriginal »

Joost schreef:
04 mar 2024, 22:20
edwin1978 schreef:
04 mar 2024, 21:27
MennoPebesma schreef:
03 mar 2024, 20:45
Volgende week verhuizen er vanuit Zoo Neuwied zes zeehonden naar Wildlands. Het zijn twee mannetjes en vier vrouwtjes. In Neuwied zal het verblijf verbouwd worden. In 2025 zullen er één mannetje en twee vrouwtjes weer terug naar Neuwied verhuizen. De twee andere vrouwtjes zijn al op leeftijd, maar indien de gezondheid het toelaat zullen ook zij in 2025 weer terug verhuizen. Eén jong mannetje blijft sowieso in Wildlands.

Bron: Facebook Zoo Neuwied
Persoonlijk had ik liever een andere invulling gedaan dan zeehonden. Maar dat is persoonlijk.
Ik ook, naar mijn mening voegen zeehonden weinig toe als de zeeleeuwen om de hoek zitten. Zeker omdat ze nu een groot stuk in Nortica innemen, terwijl daar al weinig ruimte is. Aan de andere kant is dit qua de mogelijkheden die Wildlands momenteel heeft wel een logische invulling lijkt mij. Het is geen enorme investering, maar zorgt er wel voor dat er een extra diersoort zichtbaar is én er een groter gebied te ontdekken doordat het theater nu ook structureel gebruikt wordt.

Persoonlijk hoop ik wel dat dit een ‘tijdelijke’ invulling is en dat men op termijn als er meer middelen beschikbaar zijn (5-10jaar) voor een andere invulling kiezen, waarbij wat mij betreft het hele theater wel plat zou mogen en dit gebied bij het meer bos gedeelte van de zagerij getrokken wordt met bijvoorbeeld Jakhalzen of andere kleine Europese soorten. Wat had jij hier liever gezien?

Ik hoop persoonlijk ook dat dit een tijdelijke oplossing is.
Als er over een paar jaar genoeg geld beschikbaar is, zou ik het verblijf in 2en splitsen en dan een looppad maken van de hoek van het theater/zeeleeuwenverblijf en dan schuin doortrekken naar de ingang van de wc's zodat je aan 2 kanten leuke verblijven kan realiseren met bijvoorbeeld aan de ene kant poolvossen of Veelvraat en aan de andere kan bijvoorbeeld een doorloopverblijf met diverse vogels.

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2853
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Nieuwstopic Wildlands (2024)

Bericht door Joost »

edwin1978 schreef:
05 mar 2024, 19:18
Klopt, deze investering zou weinig tot niets kosten en kan allemaal intern gedaan worden door de TD.

Poolvosjes, Veelvraat, of zoals jij zegt jakhalzen. Of maak over het theater een net en doe er papagaaiduikers in.

Canadese Lynx zou ik ook geweldig vinden, alleen is daar weinig tot geen ruimte voor in Nortica.

Ook zou ik graag zien dat ze van het verblijf van de sneeuwuilen een doorloop verblijf van maken. En dan met meerdere uilen soorten.

Maar alles heeft te maken met geld, en dat is er denk ik niet veel in Wildlands
De soorten die jij noemt zou ik ook allemaal graag verwelkomen in Wildlands. Zeker veelvraten, dat is een soort die ik altijd tof vind om te zien en ook best uniek in Nederland. Het blijft toch een ontwerpfout door Nortica zo te positioneren dat er vrijwel geen uitbreidingsmogelinkheden zijn, er zijn nog genoeg mooie soorten die daar zouden passen. Wolven of rendieren zouden ook goed staan, maar daar is echt geen ruimte voor nu.

Echte doorloopverblijven met uilen zijn er nauwelijks in dierentuinen (toch?), maar een situatie zoals in het oude dierenpark waar je wel “tussen” de dieren loopt door een soort tunnel van netten zou wel gaaf zijn!

En wat je zegt, het heeft uiteindelijk met het geld te maken en dat is er nu vrijwel niet. Eerst maar eens structureel zwarte cijfers draaien voordat we écht grote investeringen kunnen verwachten, maar er over blijven fantaseren blijft leuk..
Xxldasoriginal schreef:
07 mar 2024, 21:51
Ik hoop persoonlijk ook dat dit een tijdelijke oplossing is.
Als er over een paar jaar genoeg geld beschikbaar is, zou ik het verblijf in 2en splitsen en dan een looppad maken van de hoek van het theater/zeeleeuwenverblijf en dan schuin doortrekken naar de ingang van de wc's zodat je aan 2 kanten leuke verblijven kan realiseren met bijvoorbeeld aan de ene kant poolvossen of Veelvraat en aan de andere kan bijvoorbeeld een doorloopverblijf met diverse vogels.
Ik ben voor! :D

Gebruikersavatar
daniel1109
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 150
Lid geworden op: 02 jan 2023, 16:53
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic Wildlands (2024)

Bericht door daniel1109 »

Is er geen mogelijkheid om bijvoorbeeld een tunnel onder, of brug over het ijsberenverblijf te bouwen en dan Nortica verder uit te breiden in de richting van Tweestryd?

Nou mag van mij Tweestryd ook wel verdwijnen en dat ze die grond dan ook bij Nortica zouden trekken. Maar dan zou het gebied bijna verdubbelen qua oppervlakte

Patrick
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 200
Lid geworden op: 26 nov 2013, 18:33
Favoriete dierentuin: Dierenpark Emmen

Re: Nieuwstopic Wildlands (2024)

Bericht door Patrick »

edwin1978 schreef:
05 mar 2024, 19:18
Klopt, deze investering zou weinig tot niets kosten en kan allemaal intern gedaan worden door de eigen TD.
Nee hoor. Koenen Bouw, Stevens Engineering en Omegha Decorations.

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2853
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Nieuwstopic Wildlands (2024)

Bericht door Joost »

daniel1109 schreef:
07 mar 2024, 22:48
Is er geen mogelijkheid om bijvoorbeeld een tunnel onder, of brug over het ijsberenverblijf te bouwen en dan Nortica verder uit te breiden in de richting van Tweestryd?

Nou mag van mij Tweestryd ook wel verdwijnen en dat ze die grond dan ook bij Nortica zouden trekken. Maar dan zou het gebied bijna verdubbelen qua oppervlakte
Dat is vrijwel de enige denkbare plek om Nortica nog binnen de huidige parkgrenzen uit te breiden, maar lijkt mij ook een lastig verhaal.

Ten tijde van het aanleggen van het Meridianenpad is ook onderzocht of een brug dwars door het ijsberenverblijf een optie was, maar dit was eigenlijk niet haalbaar en dus is er destijds gekozen voor de huidige opzet met er ook een nieuw verblijf voor de pinguïns bij.

Een tunnel lijkt mij persoonlijk dan weer een lastig verhaal, omdat je dan waarschijnlijk toch weer een stuk van het ijsberenverblijf af moet snoepen. Het poolstation ligt namelijk redelijk hoog, waardoor je best wel wat ruimte nodig gaat hebben om tot een goede helling te komen om op het gebied achter het ijsberenverblijf te komen. Je zit tenslotte niet zomaar meteen op een meter of 3/4 hoogte verschil. Ook gezien het feit dat Wildlands nog altijd hoopt om ooit met de ijsberen te mogen gaan kweken zou ik niet nog een stuk van het verblijf afhalen.

Daarnaast, als je kijkt waar zo’n brug of tunnel dan zou moeten uitkomen om goed aan te sluiten; daar staan de nachtverblijven van de ijsberen. Daar zou je dan ook een andere plek voor moeten vinden, terwijl die er rondom het verblijf niet echt is.

Een andere optie zou kunnen zijn dat je van het huidige ijsberenverblijf het kleine gedeelte opgeeft om een doorsteek te maken, in het grote gedeelte een andere diersoort gaat houden én een heel nieuw ijsberenverblijf bouwt, maar dat zie ik helemaal niet gebeuren eigenlijk.

Buiten dat een tunnel of brug mij niet heel realistisch lijkt zou ik het ergens ook zonde vinden als deze ruimte volledig gebruikt zou worden voor Nortica. Begrijp me niet verkeerd, ik zou Nortica ook het liefst zien verdubbelen (verdriedubbelen zelfs). Echter, als je dit volledig voor Nortica zou gebruiken beperk je hier wel ook direct de mogelijkheden voor Serenga om uit te breiden. Nu heeft dat gebied ook aan de andere kant nog wel mogelijkheden om te groeien, maar naar mijn mening kan het ook aan deze kant van de savanne nog wel wat extra’s gebruiken.

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 539
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic Wildlands (2024)

Bericht door Asbolus »

Tweestryd uit elkaar halen, verkopen aan de Efteling of Walibi en die maken er wel weer wat van.
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2853
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Nieuwstopic Wildlands (2024)

Bericht door Joost »

Vandaag weer eens een rondje gemaakt:
- Men was druk bezig op het Mondialaplein, op verschillende plekken werden de stenen in het plein opnieuw netjes gelegd (of was dat al gedaan).
- Tevens lijkt het erop dat men Nortica verder het plein op gaat trekken. De boot die altijd voor dit gebied stond is hier verdwenen en verhuisd naar de andere kant van de Arctic 1. In plaats daarvan is hier een tweede border gemaakt voor planten waar ook een tweede lantaarntje is verschenen. Achter de Apenruïne lagen al bomen klaar, dus ik vermoed dat die hier zullen komen. Verder staat hier ook een frame waar men een bord in kan zetten.
Afbeelding
Afbeelding

- Wat betreft de “halvering” van de steiger bij de zeeleeuwen die aangekondigd was. Hoe erover gesproken werd deed vermoeden alsof de volledige steiger gehalveerd zou worden, maar het lijkt erop dat dit beperkt is tot het stuk van de steiger ná het afdakje. De zeeleeuwen waren vandaag buiten, dus dat doet niet vermoeden dat er nog grote aanpassingen aankomen. Verder was er van de werkzaamheden in Nortica vrijwel niets te zien, omdat je nu moet omlopen en daardoor het meeste is afgeschermd. Het zeehonden gebied gaat overigens “Dock 16” heten als verwijzing naar het openingsjaar van het park. Een klein doorkijkje naar de gehalveerde brug:
Afbeelding

- Veel prullenbakken in in Nortica hebben nieuwe bestickering gekregen, leuke toevoeging!
Afbeelding

- Bij de bevers binnen is een groot deel van het meegesleepte hout verdwenen, waardoor ze weer een stuk beter te zien zijn daar.
- In het Dogondorp zijn bij allebei de soorten geiten weer jongen geboren, deze zitten nog achter de schermen.
- Bij de konijnen is een flinke laag nieuw zand toegevoegd.
- De toiletten bij het Prairiecafé waren afgesloten.
- Bij de nijlpaarden zijn de medewerkers druk bezig met de grote lenteschoonmaak van de waterpartij, hopelijk zijn de dieren dan ook snel weer buiten te zien!
- Bij de tijgertandkarpers zijn weer een heleboel kleintjes te zien. Begint een mooie groep te worden zo. Leuk dat dit nu al zo goed loopt.
- De nieuwe beer van de penseelzwijnen komt uit Ziezoo.
- De eerste impala van het jaar is geboren, daarom stonden deze nog op stal.
- Het was lekker weer dus de doodshoofdaapjes mochten weer eens naar buiten.
- Bij de bruinelandschildpadden zijn wat aanpassingen gedaan aan het grote verblijf. Hier is onder andere een grote bloembak in geplaatst, zijn wat extra boomstammen geplaatst én hoogteverschillen aangebracht. Helaas hier geen foto van.
- In de nieuwe border tegenover het Rimbularestaurant zijn de eerste plantjes geplaatst.

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 262
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic Wildlands (2024)

Bericht door Boots »

Joost schreef:
07 mar 2024, 23:56

Buiten dat een tunnel of brug mij niet heel realistisch lijkt zou ik het ergens ook zonde vinden als deze ruimte volledig gebruikt zou worden voor Nortica. Begrijp me niet verkeerd, ik zou Nortica ook het liefst zien verdubbelen (verdriedubbelen zelfs). Echter, als je dit volledig voor Nortica zou gebruiken beperk je hier wel ook direct de mogelijkheden voor Serenga om uit te breiden. Nu heeft dat gebied ook aan de andere kant nog wel mogelijkheden om te groeien, maar naar mijn mening kan het ook aan deze kant van de savanne nog wel wat extra’s gebruiken.
Compleet ander idee: het toevoegen van een nieuwe zone. Nortica houden zoals het nu is (zoals The land of the cold in PD) en achter Serenga een nieuwe zone toevoegen een beetje vergelijkbaar met the Last Frontier in PD. Dan zou je het gebied kunnen baseren op een gematigde klimaat zone en kunnen ze alsnog een aantal mooie soorten in huis halen.

Ik weet dat het idee was om vanaf het mondiala plein de verschillende zones te kunnen betreden, maar goed..

Gebruikersavatar
aardvarkentje15
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1333
Lid geworden op: 27 jan 2015, 18:46
Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo
Locatie: Nootdorp

Re: Nieuwstopic Wildlands (2024)

Bericht door aardvarkentje15 »

Joost schreef:
07 mar 2024, 22:29
Het blijft toch een ontwerpfout door Nortica zo te positioneren dat er vrijwel geen uitbreidingsmogelinkheden zijn, er zijn nog genoeg mooie soorten die daar zouden passen. Wolven of rendieren zouden ook goed staan, maar daar is echt geen ruimte voor nu.
En ik in het verleden maar denken dat wildlands nog steeds tot 45 hectare kon groeien (met uitbreiding van nortica verder naar achteren). :s
"It's a moral question about wether we have the right to exterminate species" - Sir David Attenborough

Gebruikersavatar
daniel1109
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 150
Lid geworden op: 02 jan 2023, 16:53
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic Wildlands (2024)

Bericht door daniel1109 »

Boots schreef:
08 mar 2024, 20:48
Joost schreef:
07 mar 2024, 23:56

Buiten dat een tunnel of brug mij niet heel realistisch lijkt zou ik het ergens ook zonde vinden als deze ruimte volledig gebruikt zou worden voor Nortica. Begrijp me niet verkeerd, ik zou Nortica ook het liefst zien verdubbelen (verdriedubbelen zelfs). Echter, als je dit volledig voor Nortica zou gebruiken beperk je hier wel ook direct de mogelijkheden voor Serenga om uit te breiden. Nu heeft dat gebied ook aan de andere kant nog wel mogelijkheden om te groeien, maar naar mijn mening kan het ook aan deze kant van de savanne nog wel wat extra’s gebruiken.
Compleet ander idee: het toevoegen van een nieuwe zone. Nortica houden zoals het nu is (zoals The land of the cold in PD) en achter Serenga een nieuwe zone toevoegen een beetje vergelijkbaar met the Last Frontier in PD. Dan zou je het gebied kunnen baseren op een gematigde klimaat zone en kunnen ze alsnog een aantal mooie soorten in huis halen.

Ik weet dat het idee was om vanaf het mondiala plein de verschillende zones te kunnen betreden, maar goed..
Dat zou ook kunnen. Dieren als wolven, rendieren of lynxen zouden hier prima passen.

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2853
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Nieuwstopic Wildlands (2024)

Bericht door Joost »

aardvarkentje15 schreef:
08 mar 2024, 20:54
Joost schreef:
07 mar 2024, 22:29
Het blijft toch een ontwerpfout door Nortica zo te positioneren dat er vrijwel geen uitbreidingsmogelinkheden zijn, er zijn nog genoeg mooie soorten die daar zouden passen. Wolven of rendieren zouden ook goed staan, maar daar is echt geen ruimte voor nu.
En ik in het verleden maar denken dat wildlands nog steeds tot 45 hectare kon groeien (met uitbreiding van nortica verder naar achteren). :s
Wildlands heeft ook nog wel genoeg ruimte om uit te breiden, maar niet daar. Grootste uitbreidingsruimte zit achter de kas en aan de andere kant van Serenga. Qua bestemmingsplan zouden ze daar nu in elk geval tot de Schapenveenweg kunnen uitbreiden. Daarom dat het ook een grote ontwerpfout is door Nortica zo in te bouwen, het was beter geweest om het park zo te ontwerpen dat je bij alle 3 de gebieden nog genoeg uitbreidingsmogelijkheden had.. Maarja, in het ontwerp zijn meer fouten gemaakt die ze nu proberen recht te trekken.
Boots schreef:
08 mar 2024, 20:48
Compleet ander idee: het toevoegen van een nieuwe zone. Nortica houden zoals het nu is (zoals The land of the cold in PD) en achter Serenga een nieuwe zone toevoegen een beetje vergelijkbaar met the Last Frontier in PD. Dan zou je het gebied kunnen baseren op een gematigde klimaat zone en kunnen ze alsnog een aantal mooie soorten in huis halen.

Ik weet dat het idee was om vanaf het mondiala plein de verschillende zones te kunnen betreden, maar goed..
Zou ik best een leuk idee vinden. Sowieso is het concept van elke keer langs het Mondialaplein voor mij ook niet heilig. Wat mij betreft zouden er veel meer doorsteekjes tussen de verschillende gebieden komen, maar dit is in de praktijk lastig te realiseren door de tussenliggende backstagegebieden. Ik vraag me wel af of Wildlands zo’n extra gebied zou toevoegen, maar als ze het daar doen zou ik hem zo positioneren dat je aan de ‘achterkant’ van het park een zelfde soort hub krijgt als het Mondialaplein, waardoor je ook makkelijker kan switchen tussen Serenga en Rimbula zonder weer naar het begin te hoeven.

Plaats reactie