Nieuwstopic Wildlands (2024)

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2853
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Nieuwstopic Wildlands (2024)

Bericht door Joost »

Mooie update Edwin!
edwin1978 schreef:
30 mar 2024, 21:59
De prairiehondje hadden een paar allemaal zwarte vlekken op hun vacht, of dit te maken heeft met het gedragsonderzoek onder de prairiehondjes weet ik niet. Het lijkt wel apart in iedergeval.
Dit was mij vrijdag inderdaad ook opgevallen, maar was ik vergeten mee te nemen. Ik denk inderdaad dat het iets met het gedragsonderzoek te maken heeft, zeker omdat sinds ze daarmee bezig zijn opeens een heel aantal dieren dit heeft en ik daarvoor nooit een dier gezien heb met zwarte vlekken. Ik denk dat de vlekken zijn aangebracht om de dieren goed uit elkaar te kunnen houden voor het onderzoek, maar dat is ook een gok.
edwin1978 schreef:
30 mar 2024, 21:59
Bij de nijlpaardenpoel was het weer een gespetter van poep en liefde.
Kibo was druk met spetteren en met 18+ dingen met de dames.
Ook krijg ik steeds meer het idee dat Kibo bij 2 dames zijn best al heeft gedaan. Nu ben ik geen nijlpaarden deskundige maar ik en een aantal vaste bezoekers krijgen toch steeds meer het idee dat 2 dames drachtig zijn, en dit niet meer zolang gaat duren.
Vandaag nog een verzorger er naar gevraagd, maar die moest plotseling weg toen ik er naar vroeg ;).
Het zou wel geweldig zijn 1 of 2 kleine nijlpaardjes.
Dat zou echt geweldig zijn als het zo zou zijn. Het is alweer lang geleden dat er jonge nijlpaardjes zijn geweest in Emmen en ook marketing technisch zou het niet verkeerd zijn voor het park. In theorie kan het ook, want niet lang na zijn aankomst zijn al de eerste dekkingen gezien.

edwin1978
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 55
Lid geworden op: 25 feb 2023, 21:07
Favoriete dierentuin: Wildlands
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Wildlands (2024)

Bericht door edwin1978 »

Er is bij de gordeldieren een jong geboren, de gordel dieren zitten in de monkey market.

edwin1978
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 55
Lid geworden op: 25 feb 2023, 21:07
Favoriete dierentuin: Wildlands
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Wildlands (2024)

Bericht door edwin1978 »

Deze week met een verzorger gesproken over de prairiehondjes.
Er zijn in totaal 24 diertjes gemerkt, elk diertje heeft zijn eigen patroontje gekregen.
Het onderzoek gaat over het gedrag van de diertjes.
Zo wordt er gekeken naar het gedrag tussen de groepen links en rechts van het looppad.
De markeringen op de diertjes verdwijnt vanzelf weer.

AfbeeldingDSC_0351 by Edwin Hoving, on Flickr

edwin1978
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 55
Lid geworden op: 25 feb 2023, 21:07
Favoriete dierentuin: Wildlands
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Wildlands (2024)

Bericht door edwin1978 »

Vandaag een ronde door het park gemaakt.

In de podcast van ZO34 hadden ze een item dat er een kogelgordeldier is geboren, het park is zelf nog steeds niet na buiten gekomen met het nieuws en niemand van de vaste gasten heeft iets in het verblijf gezien.

Bij jonge bul Mauk is zijn linker slagtand afgebroken, waarschijnlijk is dit in de nacht van dinsdag op woensdag gebeurd. Ze vermoeden dat tante Swe Zin de schuldige is, aangezien ze nogal chagerijnig is de laatste tijd. Ze kunnen het niet terug zien op de camerabeelden, dus het blijft gissen wat er werkelijk is gebeurd.
Waarschijnlijk komt gepensioneerd dierenarts Willem Schaftenaar nog bij hem om er naar te kijken of zijn zenuw niet blootligt net als bij Manoa een tijdje geleden.

AfbeeldingNaamloos by Edwin Hoving, on Flickr


Vandaag ook de 7 jonge impala's buiten gezien op de savanne. Uit betrouwbare bron vernomen dat er nog 2 jonge dieren achter lopen en nog een aantal drachtig zijn. Het blijft altijd genieten dat kleine spul wat de wereld aan het ontdekken is.

AfbeeldingDSC_0316 by Edwin Hoving, on Flickr

Verder weinig nieuws.

edwin1978
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 55
Lid geworden op: 25 feb 2023, 21:07
Favoriete dierentuin: Wildlands
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Wildlands (2024)

Bericht door edwin1978 »

Het jonge kogelgordeldiertje zit achter de schermen, en dus niet in de monkeymarket.

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2853
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Nieuwstopic Wildlands (2024)

Bericht door Joost »

Vandaag weer een rondje door Wildlands gemaakt:
- Momenteel vind de Koninklijke 10 daagse plaats in Wildlands vanwege het bezoek van de koning volgende week aan Emmen. Speciaal daarom zijn er extra activiteiten in het park, is er een speciale puzzelroute en zijn er speciale lekkernijen. Over dat laatste: als je speciale eetspecials aankondigt voor tijdens de 10 daagse, zorg er dan wel voor dat de plekken waar je die kan halen ook daadwerkelijk open zijn, want nu was het nogal knullig dat de helft van de op de site genoemde horeca niet open was. Overigens moet er ook bij gezegd worden, als je niet weet dat het is valt het ook niet heel erg op. Wat wél leuk is; vanwege de koninklijke taferelen is het plakkaat wat de koning heeft onthuld bij de opening van het park nu te bewonderen bij de Apenruïne. Zou mooi zijn als die ook eens een vast plekje krijgt. Overigens ook goed om te weten: vanwege het bezoek van de koning is Wildlands op Koningsdag gesloten.
Afbeelding

- Het ligvlonder voor de zeeleeuwen wat bij de overkapping was gemaakt is alweer weggehaald. Ik ben benieuwd naar de reden, het lijkt me niet dat je die heel makkelijk voor een weekje even neerlegt...
Afbeelding

- Bij de zeehonden zijn ze druk bezig om de dieren de trainen voor medische checks, vandaag kwamen ze alweer een stuk dichterbij dan de vorige keer. Vooral Ovi, de jongste van het stel, laat al veel toe en doet gewillig mee.
- Naast het eekhoornverblijf is nieuwe beplanting verschenen, wat het zicht op de theaterloods verder moet wegnemen. Wel bijzonder dat ze dit nu plaatsen, want binnenkort gaan ze hier in de buurt ook aan de slag met het eekhoornverblijf.
Afbeelding

- Bij de bevers hangt weer een koordje waardoor het binnenverblijf niet te bekijken is. De vorige keer dat dit hele dagen het geval was werd was er een jong geboren. Alles lijkt erop te wijzen dat dat nu ook weer het geval zou zijn, zou in elk geval tof zijn!
- Er staan weer een aantal onager merries backstage bij de hengst om gedekt te worden.
- Bij de zeboes en de penseelzwijnen is het voorste hek vervangen en tegelijkertijd hebben ze ook het verblijf wat vergroot. Het hek is ongeveer een meter verder naar voren geplaatst dan het vorige hek. In de podcast riep de woordvoerder van het park ook dat er een speciaal nieuw hek kwam zodat de zeboes buiten openingstijden ook bij de opstap van de safaritruck konden grazen, maar dat 'nieuwe hek' zit er al sinds de opening van het park (dat zou je toch moeten weten). Het nieuwe hek:
Afbeelding

- Er is in elk geval 1 bonte muskaatduif uitgevlogen, er zat een jong dier vlak langs het pad.
- Bij de olifanten was het genieten vanmiddag, Nagarr en Kayan waren volop aan het genieten van het water en waren lekker aan het stoeien.

edwin1978
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 55
Lid geworden op: 25 feb 2023, 21:07
Favoriete dierentuin: Wildlands
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Wildlands (2024)

Bericht door edwin1978 »

Joost schreef:
21 apr 2024, 20:55
- Het ligvlonder voor de zeeleeuwen wat bij de overkapping was gemaakt is alweer weggehaald. Ik ben benieuwd naar de reden, het lijkt me niet dat je die heel makkelijk voor een weekje even neerlegt...
Afbeelding
Vandaag gehoord dat de vlonder tegen de kant aan sloeg als de golven aan zijn in het verblijf. En door de golf beweging knapte het vlot steeds los. Volgens mij hadden ze dit ook ver van te voren kunnen zien aankomen.

Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 599
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic Wildlands (2024)

Bericht door Mr. Gharial »

Joost schreef:
19 apr 2024, 16:56
Vandaag weer een rondje door Wildlands gemaakt:
- Bij de bevers hangt weer een koordje waardoor het binnenverblijf niet te bekijken is. De vorige keer dat dit hele dagen het geval was werd was er een jong geboren. Alles lijkt erop te wijzen dat dat nu ook weer het geval zou zijn, zou in elk geval tof zijn!
Op de facebook van Wildlands is nu ook te lezen dat dit inderdaad het geval is. Beter nog: Er zijn twee jongen! Ze drinken goed en lijken gezond te zijn.
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

freerk1982
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 433
Lid geworden op: 15 nov 2020, 21:03
Favoriete dierentuin: Aqua Zoo

Re: Nieuwstopic Wildlands (2024)

Bericht door freerk1982 »

Maandagochtend is in de giraffenstal een gezond merrieveulen geboren. Haar naam is Nya. Opvallend is dat de ‘kleine’ op de rechterschouder een vlek heeft in de vorm van een vraagteken en de moeder heeft op nagenoeg dezelfde plek zo’n zelfde vlek.

https://www.wildlands.nl/gezonde-giraff ... -wildlands

Gebruikersavatar
Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Berichten: 3842
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:22
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Locatie: Het forum
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Wildlands (2024)

Bericht door Laafsekikker »

Giraf geboren in WILDLANDS

Op maandagochtend rond 06.00 uur is in de giraffenstal van WILDLANDS Adventure Zoo Emmen een gezonde Noordelijke giraf geboren. Opvallend is dat de ‘kleine’ op de rechterschouder een vlek heeft in de vorm van een vraagteken en de moeder heeft op nagenoeg dezelfde plek zo’n zelfde vlek.

Inmiddels heeft de dierenarts het jong gecheckt. Het is geen vraagteken meer: de pasgeborene is een merrie en zij heeft de naam Nya gekregen: dit is Afrikaanse meisjesnaam met de betekenis ‘vasthoudendheid’. Nya is het derde jong van moeder Ayana en giraffenhengst Bakari. De eerst dagen en nachten zijn ze goed doorgekomen en de kleine merrie drinkt goed.

Omdat de dierverzorgers vooraf zagen dat de geboorte aanstaande was, stond de moeder zondagavond al apart van de kudde. Zij kon in alle rust bevallen en dit verliep erg vlot. De observatiecamera in de giraffenstal van WILDLANDS heeft dit ook gefilmd: daarop is te zien dat drie andere nieuwgierige giraffen vanuit de naastgelegen box vrij snel over het hek komen kijken bij de pasgeborene.

De komende tijd verblijven de jonge giraf, moeder en wat tantes nog wel achter de schermen. Zo kunnen ze goed aan elkaar wennen en aansterken na de bevalling. De giraffenkudde in Emmen bestaat met de geboorte van Nya nu uit acht giraffen. Omdat het met de Noordelijke giraffes in het wild het zwaar hebben is er binnen dierenparken een soortbehoudprogramma (EEP) voor deze diersoort. Hier werkt WILDLANDS ook aan mee om een gezonde populatie te behouden en om een mogelijkheid te creëren om dieren opnieuw uit te zetten in het wild. Voor het EEP is het dus ook belangrijk dat er weer een gezond giraffejong is bijgekomen.


Plaats reactie