Nieuwstopic Wildlands (2024)

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14927
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Nieuwstopic Wildlands (2024)

Bericht door Gorilla Gust »

Plaats vanaf 2024 hier in dit topic al het nieuws uit Wildlands. Het oudere dierentuinnieuws van deze dierentuin vinden we terug in het Dierentuinnieuws Archief (enkel toegankelijk voor leden). Op naar een jaar vol beestige nieuwtjes en weetjes! :Nick:
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2853
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Nieuwstopic Wildlands (2024)

Bericht door Joost »

Ik was nog bezig met het typen van een reactie in het 2023 topic toen deze opeens was verdwenen, dus die plaats ik maar even hier ;):
Boots schreef:
31 dec 2023, 10:47
3 punten die denk ik geëvalueerd moeten worden:
- het foodplein bij de nijlpaarden, zoals eerder al benoemd. Het heeft wel wat zo'n mensenmassa en allemaal gezellige kraampjes, maar op een gegeven moment staat het zo vol dat er niet meer door te komen is. Misschien de kraampjes verdelen langs de rand van de savanne?
Ik denk dat de paden rondom de savanne daarvoor te smal zijn. Het pad ter hoogte van de nijlpaarden is een stuk breder omdat dat in eerste instantie een stuk was wat je altijd dubbel moest lopen (voordat het Meridianenpad kwam). Als je kraampjes rond de savanne wilt zetten moeten deze in de beplanting staan, want anders blijft er nauwelijks nog ruimte over voor bezoekers om te lopen. Of je moet ze verspreiden over de wel wat bredere stukken, maar dan wordt het heel erg verdeeld en moeten bezoekers rond een savanne lopen waar niets te zien is. Ik zou er persoonlijk eerder voor kiezen om 1 kraampje extra naar het terras van Mommas te zetten en misschien 2 naar het plein bij de achtbaan, daar stond vorig jaar namelijk ook meer.
Boots schreef:
31 dec 2023, 10:47
- de schaatsbaan in nortica vind ik een goede toevoeging. Toch vind ik nortica qua beleving minder dan serenga en jungola. Terwijl nortica zich juist het meeste zou moeten lenen voor een winterevenement. Het zou mooi zijn als ze hier nog iets kunnen toevoegen voor wat meer beleving.
Ik ben het met je eens dat Nortica inderdaad wat achter blijft bij de rest, maar ik denk dat daar ook wel een logische verklaring voor is. In Nortica zijn namelijk in tegenstelling tot de andere gebieden alle dieren 's avonds gewoon buiten. Ik denk dat ze vanwege dierenwelzijn daarom hier niet zo uitgebreid kunnen uitpakken dan in de andere twee gebieden, wat mij alleen maar goed lijkt.
Boots schreef:
31 dec 2023, 10:47
- midden op de avond werd de route van de leeuwensteiger naar Mommas afgesloten. Dit leidde tot grote bezoekerstromen die over de toch al volle steiger terug moesfen lopen.
Dat was waarschijnlijk tussen 17 en 18 uur en is omdat dit deel geen onderdeel is van de Wildnights. Heeft er voornamelijk mee te maken dat op dat gedeelte momenteel helemaal niets te zien is. De afgelopen jaren hebben ze telkens een extra stukje toegevoegd aan het evenement, maar dan moest het wel wat toevoegen. Ik denk dat in een keer dit stuk er ook bij toevoegen een te grote investering vraagt om het ook meteen echt goed te doen. Het zou me niet verbazen als ze dit deel ergens in de komende jaren wel ook toevoegen, want qua doorstroom zou dat inderdaad wel goed zijn.
Boots schreef:
31 dec 2023, 10:47
Daarnaast was Animazia dicht. Is dit alle avonden zo? Dat vond ik jammer, want de naakte molratten en zeeschilpadden behoren tot mijn favorieten.
Ja, Animazia is elke avond gesloten naar mijn weten. Geen idee waarom eigenlijk, ik dacht dat het vorige jaren namelijk wel onderdeel was van de route. Zeker op de meer regenachtige avonden is het toch een fijne overdekte locatie om er bij te hebben.

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2853
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Nieuwstopic Wildlands (2024)

Bericht door Joost »

Zeer mooie cijfers voor Wildlands. Een groei van zo'n 11 procent in bezoekersaantal én 4,6% boven begroot. De Wildnights trokken in de kerstvakantie ruim 42.000 bezoekers, 5% meer dan vorig jaar. Ook groeide het aantal abonnees met 21% naar 46.000.

Bezoekersaantallen WILDLANDS opnieuw in de lift
WILDLANDS Adventure Zoo Emmen kijkt tevreden terug op het afgelopen jaar. 926.000 bezoekers bezochten in 2023 het park. Dat is een groei van 95.000 (+11%) bezoekers t.o.v. 2022. In januari van dat jaar was het park nog gesloten vanwege coronamaatregelen. De doelstelling voor 2023 was het behalen van 885.400 bezoekers; er is dus 4,6% boven doelstelling gerealiseerd. Het aantal abonnementhouders groeide met 21% naar bijna 46.000. Dat zijn 8.000 meer dan vorig jaar. Tijdens de kerstvakantie werd het evenement WILDnights bezocht door ruim 42.000 bezoekers, een groei van 5% t.o.v. 2022.

Aan het begin van 2023 kondigde de interim-directeur van WILDLANDS, Erik van Engelen, zijn vertrek aan. Hij werd in juni opgevolgd door Julius Minnaar. “We kijken terug op een prachtig jaar met vele hoogtepunten”, zegt Minnaar over 2023. “In juni verwelkomden we 4.000 gehandicapte en chronisch zieke kinderen en hun families voor een onbezorgde Dreamnight at the Zoo. En we sloten het jaar af met de hoogste bezoekersaantallen ooit voor WILDnights, terwijl het evenement vier avonden minder te bezoeken was dan in 2022. We zijn bovendien erg blij en trots op onze trouwe abonnementhouders; de betrokkenheid bij ons dierenpark van de inwoners uit Emmen en omgeving is groot en sterk gegroeid.”

Ook in 2024 verwacht Minnaar volop ontwikkelingen in WILDLANDS én in Emmen: “We kijken enorm uit naar het komende jaar. Uiteraard verheugen we ons op de komst van de koning, zijn gezin en de koninklijke familie op Koningsdag 2024 in Emmen. Daarnaast krijgt Nortica een flinke opknapbeurt en voegen we in dit gebied zeehonden toe.”

Bron:https://www.wildlands.nl/bezoekersaanta ... in-de-lift


Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2853
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Nieuwstopic Wildlands (2024)

Bericht door Joost »

Het eerste rondje van 2024 zit er weer op, de volgende zaken vielen daarbij op:
- Afgelopen zondag was de laatste dag van de Wildnights en de resten daarvan zijn nog te zien in het park. Er werd nog volop gewerkt om de boel weer op te ruimen. Op veel plekken lagen nog van deze hoopjes boomschors en resten van de kerstbomen.
Afbeelding

- Naast de wachtrij van de Arctic 1 is een boom omgezaagd:
Afbeelding

- Hoewel op de werkzaamhedenpagina op de website staat dat er geen zeeleeuwenshows vanwege werkzaamheden rondom het theater was daar vandaag niets van te zien. Er zwommen ook gewoon zeeleeuwen rond.
- De bevers hebben inmiddels zoveel hout mee hun burcht ingesleurd dat ze ook daar nauwelijks nog te zien zijn.
- Vorige keer meldde ik dat de duiven in het Dogondorp naar buiten konden omdat de ren voor de gaten weg was gehaald, inmiddels kunnen ze alweer niet meer naar buiten omdat er luikjes voor de gaten zijn gemaakt:
Afbeelding

- Animazia is nog altijd half gesloten. Er staat aan de achterkant nu ook een steiger tegen het gebouw aan.
- Opvallende gasten vandaag in het leeuwenverblijf: een aantal wilde aalscholvers. Ik heb er een stuk of 4 gespot. Ik had nog niet eerder wilde aalscholvers gezien in het park, dus leuk dat deze soort Wildlands nu ook weet te vinden. De leeuwinnen waren er ook van onder de indruk, want die bleven de hele dag binnen (of was dat omdat een deel van het water vol ijs lag? ;) )
Afbeelding

- Naast alle savannedieren die binnen zaten hadden ook de bavianen vandaag een open schuif, waardoor vrijwel alle apen binnen zaten en niet zichtbaar waren. Toch opvallend dat ze dit hadden, bij het ontwerp van Wildlands werd juist gekozen om de bavianen niet op een eiland te huisvesten zodat ze altijd naar buiten konden omdat de gracht niet meer dicht kon vriezen.
- Er vonden vandaag werkzaamheden plaats in de keuken van Mommas restaurant, daardoor was het restaurant vandaag dicht. Je kon ze giraffen wel gewoon binnen bekijken. Overigens wel gek dat ze de werkzaamheden nergens aangekondigd hadden, want nu konden mensen er geen rekening mee houden.
- 1 van de 3 neushoornmannen stond vandaag apart van de rest. Waarom weet ik niet en de vrijwilliger die er stond had er ook geen antwoord op. Wel had een van de andere wat bloed rondom zijn hoorn, dus mogelijk dat dat een reden is.
- Er zijn weer wat dikke buiken bij de zebra's, dus ik verwacht eigenlijk ook dit jaar wel weer een aantal jongen.
- Bij de nandoes en de vicunas is het aparte separatiegedeelte voor de jonge nandoes weggehaald:
Afbeelding

- De grote bruine landschildpad die in de jungle arena zit is een mannetje, zo werd gezegd in de laatste podcast.
- De hamerkoppen zijn druk bezig met het bouwen van een nieuw nest. Naast de eerste brug die je tegenkomt na de jungle arena, hier hebben ze ook al eens eerder een nest gehad.
- Naast het terras is Rimbula stonden twee tenten opgesteld. Ze hebben ooit een actie gehad waarbij je een overnachting in de jungle kon winnen, dus dit zal ook wel voor zoiets zijn:
Afbeelding

edwin1978
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 55
Lid geworden op: 25 feb 2023, 21:07
Favoriete dierentuin: Wildlands
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Wildlands (2024)

Bericht door edwin1978 »

Joost schreef:
12 jan 2024, 18:13

Zimba(de neushoorn) staat wel vaker ff apart, Hij wordt nogal geplaagt door Diederik en Rolf ;)

Het opruimen van de schors was met vorst van afgelopen week een probleem daarom lag het er nog.

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2853
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Nieuwstopic Wildlands (2024)

Bericht door Joost »

Vandaag weer een rondje door het park gemaakt:
- Naast al het groen wat de afgelopen jaren is toegevoegd wordt er nog meer beplanting toegevoegd aan het entreeplein. Zo zijn er nieuwe lage struiken verschenen en is een deel van de borders opnieuw beplant. Daarnaast lijkt het erop dat rondom de grote denneboom en het terrasje ook nog extra borders worden aangelegd, aangezien de vorm daar al in de stenen geslepen is; ze hoeven ze er in feite alleen nog uit te halen en er beplanting in te zetten. Daarnaast werd er ook druk gewerkt in de border tussen Nortica en Serenga.
Afbeelding
Afbeelding

- Het steigertje wat een tijdje terug is aangelegd in het zeeleeuwenverblijf blijkt te zijn voor een oude zeeleeuwen dame die moeite had om het water uit te komen.
- Momenteel wordt er hard gewerkt aan de vernieuwingen rondom het zeeleeuwentheater (of moeten we het al zeehondentheater gaan noemen?). De huisjes hebben al een likje van de kenmerkende rode verf gekregen. Daarbij is ook een deel van de schutting meegenomen, terwijl deze volgens het conceptart zou verdwijnen dus ik ben benieuwd wat hier daadwerkelijk mee gebeurd. Bij de tribune lijkt het erop dat de voorste (lager liggende) rijen bedekt zullen gaan worden met een soort vlonder, zodat iedereen gelijkvloers dichtbij de dieren kan komen. Bij de huidige looproute achter het theater is alle thematisatie inmiddels verdwenen en de gerookte vissen zijn verplaats naar achter het toiletgebouwtje. Ik gok dat men eerst het pad door het theater zal afronden voordat men het avonturenpad gaat aanleggen. Een paar plaatjes:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

- In A2 van het Nortica Aquarium is er een vierde rog bijgekomen.
- De duiven in het Dogondorp kunnen nu ook via een groter luik in de deur naar buiten als ze dat willen. Voorlopig lijken ze daar nog weinig zin in te hebben, want telkens als ik langs liep zaten ze allemaal binnen.
Afbeelding

- Bij het nijlpaarden verblijf hangt (eindelijk) een bordje dat de dieren niet zichtbaar zijn vanwege de kou. Het heeft even geduurd, maar het resultaat mag er weer wezen:
Afbeelding

- Gras is groen, water is nat, Animazia is nog altijd half dicht. Al bijna vier maand inmiddels, zou dat echt alleen voor wat speeltoestellen zijn?
- Vanaf de leeuwensteiger was te zien dat men met een kraan bezig was aan het dak van Rimbula.
- Alle savannedieren waren weer buiten, dus de truck reed weer en de stallen waren dicht.
- Mommas restaurant was vandaag wederom dicht zonder dat dat ergens aangekondigd was, toch jammer als je daar rekening mee hield. Rimbula was wel open, maar daar was rond 1 (toch een piek lunch moment) al een groot deel van de assortiment op en op dat moment stonden er ook geen medewerkers achter de kookplaten. Als je niet wilt dat ik mijn geld bij je kom uitgeven, dan geef ik het wel ergens ander uit joh ;)
- In de Apenruïne zijn er twee jongen geboren bij de agoeti's.
- Bij de slangen in de vlindertempel staan twee grote vangkisten. Ik ben benieuwd waarvoor ze zijn. Zouden er binnenkort werkzaamheden zijn aan het verblijf? Komt er een nieuwe diersoort? Of zouden ze ze puur en alleen even willen vangen voor wat medische checks? Ik zou het niet weten.
Afbeelding

- De introductie tussen de zwarte maki's en de vari's loopt nog altijd niet top. Ook vandaag waren de maki's alleen 's ochtends "buiten" en 's middags was het de beurt aan de vari's.
- Er zijn weer twee extra bruine landschildpadden te bewonderen in de Jungle Arena. Ze bewonen het rechter verblijf wat eerder nog leeg stond. Deze twee dieren zijn qua formaat een slagje groter dan de dieren in de hatchery, maar nog wel een stuk kleiner dan het dier in het linker verblijf.
- Tegenover de ingang van het Rimbula restaurant is een plantengat gemaakt in de bestrating, ik gok dat de grote boom die daar al een tijdje in een pot naast staat daar een plekje zal gaan krijgen.

edwin1978
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 55
Lid geworden op: 25 feb 2023, 21:07
Favoriete dierentuin: Wildlands
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Wildlands (2024)

Bericht door edwin1978 »

Joost schreef:
02 feb 2024, 16:47
Vandaag weer een rondje door het park gemaakt:
- Naast al het groen wat de afgelopen jaren is toegevoegd wordt er nog meer beplanting toegevoegd aan het entreeplein. Zo zijn er nieuwe lage struiken verschenen en is een deel van de borders opnieuw beplant. Daarnaast lijkt het erop dat rondom de grote denneboom en het terrasje ook nog extra borders worden aangelegd, aangezien de vorm daar al in de stenen geslepen is; ze hoeven ze er in feite alleen nog uit te halen en er beplanting in te zetten. Daarnaast werd er ook druk gewerkt in de border tussen Nortica en Serenga.
Afbeelding
Afbeelding

- Het steigertje wat een tijdje terug is aangelegd in het zeeleeuwenverblijf blijkt te zijn voor een oude zeeleeuwen dame die moeite had om het water uit te komen.
- Momenteel wordt er hard gewerkt aan de vernieuwingen rondom het zeeleeuwentheater (of moeten we het al zeehondentheater gaan noemen?). De huisjes hebben al een likje van de kenmerkende rode verf gekregen. Daarbij is ook een deel van de schutting meegenomen, terwijl deze volgens het conceptart zou verdwijnen dus ik ben benieuwd wat hier daadwerkelijk mee gebeurd. Bij de tribune lijkt het erop dat de voorste (lager liggende) rijen bedekt zullen gaan worden met een soort vlonder, zodat iedereen gelijkvloers dichtbij de dieren kan komen. Bij de huidige looproute achter het theater is alle thematisatie inmiddels verdwenen en de gerookte vissen zijn verplaats naar achter het toiletgebouwtje. Ik gok dat men eerst het pad door het theater zal afronden voordat men het avonturenpad gaat aanleggen. Een paar plaatjes:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

- In A2 van het Nortica Aquarium is er een vierde rog bijgekomen.
- De duiven in het Dogondorp kunnen nu ook via een groter luik in de deur naar buiten als ze dat willen. Voorlopig lijken ze daar nog weinig zin in te hebben, want telkens als ik langs liep zaten ze allemaal binnen.
Afbeelding

- Bij het nijlpaarden verblijf hangt (eindelijk) een bordje dat de dieren niet zichtbaar zijn vanwege de kou. Het heeft even geduurd, maar het resultaat mag er weer wezen:
Afbeelding

- Gras is groen, water is nat, Animazia is nog altijd half dicht. Al bijna vier maand inmiddels, zou dat echt alleen voor wat speeltoestellen zijn?
- Vanaf de leeuwensteiger was te zien dat men met een kraan bezig was aan het dak van Rimbula.
- Alle savannedieren waren weer buiten, dus de truck reed weer en de stallen waren dicht.
- Mommas restaurant was vandaag wederom dicht zonder dat dat ergens aangekondigd was, toch jammer als je daar rekening mee hield. Rimbula was wel open, maar daar was rond 1 (toch een piek lunch moment) al een groot deel van de assortiment op en op dat moment stonden er ook geen medewerkers achter de kookplaten. Als je niet wilt dat ik mijn geld bij je kom uitgeven, dan geef ik het wel ergens ander uit joh ;)
- In de Apenruïne zijn er twee jongen geboren bij de agoeti's.
- Bij de slangen in de vlindertempel staan twee grote vangkisten. Ik ben benieuwd waarvoor ze zijn. Zouden er binnenkort werkzaamheden zijn aan het verblijf? Komt er een nieuwe diersoort? Of zouden ze ze puur en alleen even willen vangen voor wat medische checks? Ik zou het niet weten.
Afbeelding

- De introductie tussen de zwarte maki's en de vari's loopt nog altijd niet top. Ook vandaag waren de maki's alleen 's ochtends "buiten" en 's middags was het de beurt aan de vari's.
- Er zijn weer twee extra bruine landschildpadden te bewonderen in de Jungle Arena. Ze bewonen het rechter verblijf wat eerder nog leeg stond. Deze twee dieren zijn qua formaat een slagje groter dan de dieren in de hatchery, maar nog wel een stuk kleiner dan het dier in het linker verblijf.
- Tegenover de ingang van het Rimbula restaurant is een plantengat gemaakt in de bestrating, ik gok dat de grote boom die daar al een tijdje in een pot naast staat daar een plekje zal gaan krijgen.


Bij de pythons wordt het verblijf aangepast, daarom moeten ze ff in de kisten. iets met verwarming.

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2853
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Nieuwstopic Wildlands (2024)

Bericht door Joost »

In de podcast van vandaag wordt verteld dat de laatste twee pelsrobben van Wildlands naar een dierentuin in Frankrijk zullen verhuizen. Het park zou al houder van de soort zijn en heeft een man waarmee ze voor nageslacht mogen zorgen. Het kan dus eigenlijk niet anders dan dat ze naar Parijs gaan.

Opvallend is wel dat de man die daar zit Quito is die eerder al met deze dames in Wildlands leefde. Belangrijkste reden voor zijn vertrek was destijds dat hij niet voor nageslacht zorgde met de dames en ze het met een andere man wilden proberen. Voor het fokprogramma van deze soort te hopen dat het in Parijs dan wel klikt tussen de dieren..

Gebruikersavatar
aardvarkentje15
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1333
Lid geworden op: 27 jan 2015, 18:46
Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo
Locatie: Nootdorp

Re: Nieuwstopic Wildlands (2024)

Bericht door aardvarkentje15 »

Joost schreef:
07 feb 2024, 20:33
In de podcast van vandaag wordt verteld dat de laatste twee pelsrobben van Wildlands naar een dierentuin in Frankrijk zullen verhuizen. Het park zou al houder van de soort zijn en heeft een man waarmee ze voor nageslacht mogen zorgen. Het kan dus eigenlijk niet anders dan dat ze naar Parijs gaan.

Opvallend is wel dat de man die daar zit Quito is die eerder al met deze dames in Wildlands leefde. Belangrijkste reden voor zijn vertrek was destijds dat hij niet voor nageslacht zorgde met de dames en ze het met een andere man wilden proberen. Voor het fokprogramma van deze soort te hopen dat het in Parijs dan wel klikt tussen de dieren..
Word dan zoo de vicennes of jardin des plantes bedoeld?
"It's a moral question about wether we have the right to exterminate species" - Sir David Attenborough

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3528
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Wildlands (2024)

Bericht door MennoPebesma »

aardvarkentje15 schreef:
08 feb 2024, 16:33
Joost schreef:
07 feb 2024, 20:33
In de podcast van vandaag wordt verteld dat de laatste twee pelsrobben van Wildlands naar een dierentuin in Frankrijk zullen verhuizen. Het park zou al houder van de soort zijn en heeft een man waarmee ze voor nageslacht mogen zorgen. Het kan dus eigenlijk niet anders dan dat ze naar Parijs gaan.

Opvallend is wel dat de man die daar zit Quito is die eerder al met deze dames in Wildlands leefde. Belangrijkste reden voor zijn vertrek was destijds dat hij niet voor nageslacht zorgde met de dames en ze het met een andere man wilden proberen. Voor het fokprogramma van deze soort te hopen dat het in Parijs dan wel klikt tussen de dieren..
Word dan zoo de vicennes of jardin des plantes bedoeld?
Parc zoologique de Paris (Zoo de Vincennes).

JeroenB
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 apr 2023, 10:08
Favoriete dierentuin: burgers zoo

Re: Nieuwstopic Wildlands (2024)

Bericht door JeroenB »

De facebook pagina van Wildlands is weer in de lucht!

HOERA! Wij springen een gat in de lucht en zweven van geluk…. want de Facebook-pagina van #WILDLANDS is weer online. Nu kunnen we jullie ook weer via dit social-media kanaal op de hoogte houden over evenementen, dierennieuws, weetjes etc. uit en over het park! #blij #taart #opluchting


edwin1978
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 55
Lid geworden op: 25 feb 2023, 21:07
Favoriete dierentuin: Wildlands
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Wildlands (2024)

Bericht door edwin1978 »

De 2 pelsrob dames zijn inmiddels vertrokken uit het park

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3528
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Wildlands (2024)

Bericht door MennoPebesma »

edwin1978 schreef:
11 feb 2024, 16:36
De 2 pelsrob dames zijn inmiddels vertrokken uit het park
Parc zoologique de Paris heeft hun aankomst inmiddels ook bevestigd. Met Molly en Clara er bij leven daar nu vier zeeberen, één mannetje en drie vrouwtjes. Het mannetje daar is een oude bekende voor één van de dames, dat is namelijk Quito de vorige fokman in Emmen.

Bron: Facebook Parc zoologique de Paris

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2853
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Nieuwstopic Wildlands (2024)

Bericht door Joost »

Wildlands heeft op hun website een (foto)update gegeven over de verbouwing van het zeeleeuwentheater tot zeehondenverblijf. Daardoor krijgen we ook een beeld van wat men in het theater allemaal aan het doen is: https://www.wildlands.nl/update-verbouw ... tica-hafen

Verder is deze week ook duidelijk geworden dat het hardloopevenement de Wildlands Run voorlopig op 1 editie blijft steken. Men zou het evenement dit jaar voor een tweede editie gaan organiseren, maar de externe organisatie die het organiseerde krijgt de boel niet rond en trekt er daarom de stekker uit:

Geen rondje rennen door de dierentuin dit jaar. Organisatie Wildlands Run: 'Het werd te duur'
Bron en meer: https://dvhn.nl/drenthe/Wildlands-Run-t ... 07582.html


Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3528
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Wildlands (2024)

Bericht door MennoPebesma »

De eerste Harpij van dit jaar zat gisteren alweer in de brievenbus. Hierbij een aantal nieuwtjes uit deze Harpij voor Wildlands. Let op: de nieuwtjes in de Harpij zijn altijd van een tijdje geleden, dus deze zijn mogelijk al bekend.

- Vanuit Denemarken zijn een gevlekte rog, driedoornige stekelbaarsjes en verschillende soorten krabben, garnalen en schelp- en weekdieren aangekomen voor het Nortica aquarium. Vlak na de introductie van de roggen zijn de eerste eieren al gelegd.

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2853
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Nieuwstopic Wildlands (2024)

Bericht door Joost »

Vandaag weer een rondje gemaakt door het park:
- Op en rondom het Mondialaplein is er weer op allerlei plekken extra beplanting toegevoegd. Rondom het informatiebord bij de ingang is groen neergezet, de border bij het terras is gevuld met beplanting en rondom de grote denneboom zijn de stenen alvast uit de grond gehaald, maar ontbreekt de beplanting nog. In die laatste border is ook een klein lantaarntje geplaatst. Alle planten die hier worden toegevoegd zijn overigens lokale soorten, voor de kleine inheemse diersoorten.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

- Bij de ingang lagen geen plattegronden, maar stonden bordjes met QR-codes (zie ook de foto naast het infobord) naar de plattegrond op de website. Het ziet er nogal tijdelijk uit, dus ik vermoed dat de (huidige zonder zeehonden?) plattegronden op waren en dit een noodoplossing is.
- De zeeleeuwenpresentatie wordt nu op de steiger in de Nortica Hafên gegeven. Dit is een klassieke presentatie waarbij de dieren niet gevoerd doen en dus ook niet getraind worden, er werd alleen een verhaaltje gehouden. Ik merkte om mij heen dat veel bezoekers er meer van verwacht hadden en het wat saai vonden én ook aan het gedrag van de zeeleeuwen was te zien dat die ook op meer hadden gehoopt ;) Ik ben benieuwd of ze dit uiteindelijk nog wat gaan aanpassen of dat dit definitief zo blijft. Persoonlijk hoop ik op het eerste. Nog een klein verbeterpuntje: voor de presentatie zijn er nieuwe geluidsboxen geplaatst onder de overkapping bij de steiger (wat mij doet vermoeden dat de overkapping bij de komende aanpassingen nog wel blijft staan). Nu is de zeeleeuwenpresentatie een van de populairste van allemaal en past lang niet iedereen onder deze overkapping en stond het publiek over de hele breedte van het verblijf, echter kon je het alleen onder de overkapping goed horen, misschien een idee om de boxen toch wat anders neer te zetten zodat wel iedereen het goed kan horen.
- Aan de buitenkant van het Norticatheater (mogen we het nog zo noemen?) is een van de personeelsdeuren ook Scandinavisch rood geverfd. Ik weet niet of ik dit helemaal geslaagd vind, het steekt nogal af tegen de rest en het lijkt me dat je juist niet de nadruk wil leggen op het geen waar bezoekers níét heen mogen. Het zou ook kunnen dat dit een eerste test is voordat ze de rest van het gebouw doen, maar ik weet ook niet of ik fan zou zijn van een groot rode kolos midden in Nortica. We gaan het zien.
Afbeelding

- Bij de werkzaamheden aan het zeehondenverblijf is het overgrote gedeelte van de schutting aan de achterkant weggehaald en staan de rode huisjes nu dus mooi in het zicht. Verder zijn er in het verblijf ook randjes geplaatst waar het zand wat hier straks komt achter kan blijven liggen, zodat het niet mee het water ingaat. Ook in het theater lijkt er al weer veel gebeurd te zijn, al is dat moeilijk te zien. Bij het avonturenpad aan de achterkant van het verblijf is al goed te zien waar straks alle borders met beplating gaan komen, want de vakken zijn al uitgesneden in het beton. Dat gaat flink wat extra groen worden, mooi! De huidige aanblik van het zeehondenverblijf:
Afbeelding

- In het later aangebouwde stukje binnenverblijf van de wasberen in de zagerij is een extra kastje aan een van de muren gehangen, het zal vast niet lang duren voordat ook daar een wasbeer bovenop ligt te slapen.
- Ook in A1 van het Nortica Aquarium zitten nu krabben, die had ik daar nog niet eerder gezien volgens mij. Ik vermoed dat het om de dieren gaat die in de Harpij genoemd werden. Ze staan overigens nog niet op de bordjes aangegeven.
- Bij de wallabies is een van de hekjes vervangen voor een nieuw exemplaar in een wat andere stijl. Ik vermoed dat dit een test is om te kijken of ze ze allemaal zo gaan maken. De huidige hekjes waaien bij harde wind namelijk nogal eens open en deze nieuwe is wat dikker en zwaarder, dus mogelijk dat ze hopen dat ze hiermee het openwaaien kunnen voorkomen.
Afbeelding

- Animazia is nog altijd voor de helft gesloten.
- 1 van de giraffes stond vandaag alleen op stal terwijl de rest op de savanne stond. Ik kan ze niet uit elkaar houden, dus het zou kunnen dat het de man was die alleen stond, maar mogelijk ook dat het een dame was en dat ze een jong verwachten?
- De kisten bij de slangen zijn alweer weg, dus de werkzaamheden zijn daar waarschijnlijk ook al gedaan.
- De nieuwe border tegenover het Rimbula restaurant, waar ik het de vorige keer ook al over had, is een flink stuk groter geworden dan verwacht. Mooi veel ruimte voor extra groen, al kan je op de foto ook zien dat een extra buggystalling daar ook geen overbodige luxe zou zijn :p
Afbeelding

Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 596
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic Wildlands (2024)

Bericht door Mr. Gharial »

Weer een mooi update, zoals altijd!
Joost schreef:
23 feb 2024, 17:47
- Ook in A1 van het Nortica Aquarium zitten nu krabben, die had ik daar nog niet eerder gezien volgens mij. Ik vermoed dat het om de dieren gaat die in de Harpij genoemd werden. Ze staan overigens nog niet op de bordjes aangegeven.
Zijn dit weer strandkrabben, die ook in A2 zitten? Of een andere soort
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

edwin1978
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 55
Lid geworden op: 25 feb 2023, 21:07
Favoriete dierentuin: Wildlands
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Wildlands (2024)

Bericht door edwin1978 »

- Bij de ingang lagen geen plattegronden, maar stonden bordjes met QR-codes (zie ook de foto naast het infobord) naar de plattegrond op de website. Het ziet er nogal tijdelijk uit, dus ik vermoed dat de (huidige zonder zeehonden?) plattegronden op waren en dit een noodoplossing is.

Dit is een noodoplossing, die nieuwe zijn in de maak.



- 1 van de giraffes stond vandaag alleen op stal terwijl de rest op de savanne stond. Ik kan ze niet uit elkaar houden, dus het zou kunnen dat het de man was die alleen stond, maar mogelijk ook dat het een dame was en dat ze een jong verwachten?


Abidemi stond alleen op stal, dit is 1 van de oudere dames en wil bij kouder weer absoluut niet naar buiten en mag dan binnen blijven.
Ze verwachten op dit moment geen jonge giraffe's

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2853
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Nieuwstopic Wildlands (2024)

Bericht door Joost »

Mr. Gharial schreef:
23 feb 2024, 17:58
Weer een mooi update, zoals altijd!
Joost schreef:
23 feb 2024, 17:47
- Ook in A1 van het Nortica Aquarium zitten nu krabben, die had ik daar nog niet eerder gezien volgens mij. Ik vermoed dat het om de dieren gaat die in de Harpij genoemd werden. Ze staan overigens nog niet op de bordjes aangegeven.
Zijn dit weer strandkrabben, die ook in A2 zitten? Of een andere soort
Volgens mij zijn dit dezelfde als in A2.

Jens01
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 62
Lid geworden op: 08 jul 2021, 23:05
Favoriete dierentuin: Wildlands

Re: Nieuwstopic Wildlands (2024)

Bericht door Jens01 »

Mooie update Joost!!

Plaats reactie