Nieuwstopic Wildlands (2024)

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
Xxldasoriginal
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 feb 2024, 20:14
Favoriete dierentuin: Wildlands

Re: Nieuwstopic Wildlands (2024)

Bericht door Xxldasoriginal »

Boots schreef:
08 mar 2024, 20:48
Joost schreef:
07 mar 2024, 23:56

Buiten dat een tunnel of brug mij niet heel realistisch lijkt zou ik het ergens ook zonde vinden als deze ruimte volledig gebruikt zou worden voor Nortica. Begrijp me niet verkeerd, ik zou Nortica ook het liefst zien verdubbelen (verdriedubbelen zelfs). Echter, als je dit volledig voor Nortica zou gebruiken beperk je hier wel ook direct de mogelijkheden voor Serenga om uit te breiden. Nu heeft dat gebied ook aan de andere kant nog wel mogelijkheden om te groeien, maar naar mijn mening kan het ook aan deze kant van de savanne nog wel wat extra’s gebruiken.
Compleet ander idee: het toevoegen van een nieuwe zone. Nortica houden zoals het nu is (zoals The land of the cold in PD) en achter Serenga een nieuwe zone toevoegen een beetje vergelijkbaar met the Last Frontier in PD. Dan zou je het gebied kunnen baseren op een gematigde klimaat zone en kunnen ze alsnog een aantal mooie soorten in huis halen.

Ik weet dat het idee was om vanaf het mondiala plein de verschillende zones te kunnen betreden, maar goed..
Ik weet niet in hoeverre dit mogelijk is, maar zou je niet links van het eettentje/ shopje bij nortica waar nu deuren zitten (ernaast zitten geloof ik de wc's van nortica) een looproute door bijvoorbeeld een tunnel maken langs het ijsberen verblijf richting het braakliggend terrein te maken.
als dat mogelijke is zou ik in de toekomst daar nog een gebied nortica kunnen toevoegen.

edwin1978
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 55
Lid geworden op: 25 feb 2023, 21:07
Favoriete dierentuin: Wildlands
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Wildlands (2024)

Bericht door edwin1978 »

Xxldasoriginal schreef:
09 mar 2024, 07:32
Boots schreef:
08 mar 2024, 20:48
Joost schreef:
07 mar 2024, 23:56

Buiten dat een tunnel of brug mij niet heel realistisch lijkt zou ik het ergens ook zonde vinden als deze ruimte volledig gebruikt zou worden voor Nortica. Begrijp me niet verkeerd, ik zou Nortica ook het liefst zien verdubbelen (verdriedubbelen zelfs). Echter, als je dit volledig voor Nortica zou gebruiken beperk je hier wel ook direct de mogelijkheden voor Serenga om uit te breiden. Nu heeft dat gebied ook aan de andere kant nog wel mogelijkheden om te groeien, maar naar mijn mening kan het ook aan deze kant van de savanne nog wel wat extra’s gebruiken.
Compleet ander idee: het toevoegen van een nieuwe zone. Nortica houden zoals het nu is (zoals The land of the cold in PD) en achter Serenga een nieuwe zone toevoegen een beetje vergelijkbaar met the Last Frontier in PD. Dan zou je het gebied kunnen baseren op een gematigde klimaat zone en kunnen ze alsnog een aantal mooie soorten in huis halen.

Ik weet dat het idee was om vanaf het mondiala plein de verschillende zones te kunnen betreden, maar goed..
Ik weet niet in hoeverre dit mogelijk is, maar zou je niet links van het eettentje/ shopje bij nortica waar nu deuren zitten (ernaast zitten geloof ik de wc's van nortica) een looproute door bijvoorbeeld een tunnel maken langs het ijsberen verblijf richting het braakliggend terrein te maken.
als dat mogelijke is zou ik in de toekomst daar nog een gebied nortica kunnen toevoegen.
Volgens mij hebben ze dat braakliggend terrein gereserveerd voor een uitbreiding van serenga, in de wandelgangen heb ik ooit gehoord dat ze daar cheeta's en wilde honden willen huisvesten in de toekomst.

Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 594
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic Wildlands (2024)

Bericht door Mr. Gharial »

Frisdrankbekers met statiegeld in WILDLANDS

Bezoekers van WILDLANDS Adventure Zoo Emmen die zin hebben in een glaasje frisdrank, krijgen deze vanaf vandaag in nieuw ontworpen statiegeldbekers.

Gasten betalen 1,- euro statiegeld voor de herbruikbare frisdrankbeker, die in vier, speciaal voor WILDLANDS ontworpen, designs te verkrijgen is. De beker kan na gebruik bij iedere vaste horecalocatie ingeleverd worden. Het statiegeldbedrag wordt contant teruggegeven of teruggepind.

De invoering van de herbruikbare frisdrankbekers met statiegeld past bij het duurzame beleid van het park. Bezoekers kunnen er voor kiezen de bekers te houden en te verzamelen of ze in te leveren tegen statiegeld. De ingenomen bekers worden op het park gereinigd en kunnen weer opnieuw gebruikt worden. De komende weken zullen ook de koffiebekers, patatbakjes, ijsbakjes, kinderboxen en andere producten met wegwerpplastic uit de schappen van WILDLANDS verdwijnen. Hiervoor komen duurzame alternatieven in de plaats, waardoor het park aanzienlijk minder afval zal produceren.

Afbeelding

Bron: Facebook en Website van Wildlands

Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 264
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic Wildlands (2024)

Bericht door Boots »

Goed initiatief en mooi ontwerp!

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2853
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Nieuwstopic Wildlands (2024)

Bericht door Joost »

Vandaag weer een bezoekje gebracht, de volgende zaken vielen op:"
- Wildlands heeft een nieuwe plattegrond. De zeehonden staan er nu ook op, online is het nog de oude plattegrond.
Afbeelding

- Bij de vernieuwingen van de entree van Nortica zijn de lantaartjes die daar de vorige keer stonden verdwenen, ik vermoed dat ze later nog terugkeren als de rest van de werkzaamheden ook klaar zijn. In het zeeleeuwenverblijf is aan de kant van de Arctic 1 in elk geval een groot vlonder aangelegd voor de dieren om op te liggen, hopelijk zijn ze dan straks ook meer aan deze kant te zien!
Afbeelding

- Vanaf de prairihondjes is te zien dat de bomen achter het theater in Nortica zijn geplaatst:
Afbeelding

- Bij de nijlpaarden stond weer water in het verblijf, ze gaan morgen weer voor het eerst naar buiten.
- In de vlindertempel stond langs het avonturenpad een opvallende constructie. Een soort kooi met een gat naar een verblijf achter de schermen. Ik vermoed dat dit is om de suikervogels te laten wennen aan de vlindertempel. Hopelijk laten ze zich snel zien!
Afbeelding

wprofijt
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 feb 2020, 16:12
Favoriete dierentuin: Artis

Re: Nieuwstopic Wildlands (2024)

Bericht door wprofijt »

De laatste puntjes op de i worden gezet... De borden worden geplaatst, de laatste bomen geplant, de zeehonden wennen in #WILDLANDS en het insectenhotel wordt ingericht. Vanaf komende dinsdag, 26 maart, kan iedere bezoeker de vernieuwde Nortica Hafen zelf komen ontdekken.

https://www.instagram.com/p/C4x7wRNNtFL ... Z0em0wZA==

edwin1978
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 55
Lid geworden op: 25 feb 2023, 21:07
Favoriete dierentuin: Wildlands
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Wildlands (2024)

Bericht door edwin1978 »

- In de vlindertempel stond langs het avonturenpad een opvallende constructie. Een soort kooi met een gat naar een verblijf achter de schermen. Ik vermoed dat dit is om de suikervogels te laten wennen aan de vlindertempel. Hopelijk laten ze zich snel zien!
Afbeelding
[/quote]

Dit is inderdaad voor de suikervogels. vandaag heb ik de man voor het invlieggat zien zitten.

Animazia is weer helemaal geopend.

Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 594
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic Wildlands (2024)

Bericht door Mr. Gharial »

edwin1978 schreef:
24 mar 2024, 12:14

Animazia is weer helemaal geopend.
Was er nog iets veranderd? Het is ondertussen een half jaar gesloten geweest
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

edwin1978
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 55
Lid geworden op: 25 feb 2023, 21:07
Favoriete dierentuin: Wildlands
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Wildlands (2024)

Bericht door edwin1978 »

Mr. Gharial schreef:
24 mar 2024, 12:44
edwin1978 schreef:
24 mar 2024, 12:14

Animazia is weer helemaal geopend.
Was er nog iets veranderd? Het is ondertussen een half jaar gesloten geweest


Ik heb niks nieuws kunnen ontdekken. Het zag er precies zouit als voorheen.

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2853
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Nieuwstopic Wildlands (2024)

Bericht door Joost »

edwin1978 schreef:
24 mar 2024, 12:14
Dit is inderdaad voor de suikervogels. vandaag heb ik de man voor het invlieggat zien zitten.
Ik zag je bericht al op Facebook, tof! Nu ga ik daar de volgende keer helemaal even op letten. Lieten ze zich goed zien?

edwin1978
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 55
Lid geworden op: 25 feb 2023, 21:07
Favoriete dierentuin: Wildlands
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Wildlands (2024)

Bericht door edwin1978 »

Joost schreef:
24 mar 2024, 13:42
edwin1978 schreef:
24 mar 2024, 12:14
Dit is inderdaad voor de suikervogels. vandaag heb ik de man voor het invlieggat zien zitten.
Ik zag je bericht al op Facebook, tof! Nu ga ik daar de volgende keer helemaal even op letten. Lieten ze zich goed zien?

Ja zag al dat je me bericht had geliked.
Viel tegen na een half uurtje zag ik gisteren de man heel ff. Vanmiddag ook nog ff gekeken, maar toen niks gezien helaas.

Morgenmiddag kijk ik nog wel ff weer, ga toch naar de opening van Dock16.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14925
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Wildlands (2024)

Bericht door Gorilla Gust »

Vandaag bestaat Wildlands exact acht jaar, maar de 'fouten' die het park in haar beginjaren had gemaakt, leven nog hard bij het publiek dat toen kennis kwam maken met de nieuwe dierentuin. Met de opvolger van het toch wel gevestigde Noorderdierenpark. De ontwerpfouten uit de startperiode zijn echter rechtgezet, de imagoschade en de ervaringen die de mensen opdeden? Die leven echter nog verder... Zo ook op de Nederlandse televisie.

https://zooflits.nl/johan-derksen-lacht ... t9zsvcS25A
Steeds weer onderweg enzo(o)!

edwin1978
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 55
Lid geworden op: 25 feb 2023, 21:07
Favoriete dierentuin: Wildlands
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Wildlands (2024)

Bericht door edwin1978 »

Vandaag naar de opening van Nortica Hafen geweest, een zeer welkome verbetering met het groen en de zeehonden.

AfbeeldingDSC_0033 by Edwin Hoving, on Flickr

AfbeeldingDSC_0129 by Edwin Hoving, on Flickr

AfbeeldingDSC_0015 by Edwin Hoving, on Flickr

AfbeeldingDSC_0123 by Edwin Hoving, on Flickr

AfbeeldingDSC_0054 by Edwin Hoving, on Flickr

Afbeelding20240325_181530 by Edwin Hoving, on Flickr


Afbeelding20240325_175129 by Edwin Hoving, on Flickr

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2853
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Nieuwstopic Wildlands (2024)

Bericht door Joost »

Mooie reeks Edwin! Kan niet wachten om zelf een kijkje te nemen :D

Luipaardhaai
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 mar 2024, 10:12
Favoriete dierentuin: Wildlands, Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic Wildlands (2024)

Bericht door Luipaardhaai »

Leuk om te zien! Is die poffertjeskraam in het gebied ook nieuw?

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2853
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Nieuwstopic Wildlands (2024)

Bericht door Joost »

Luipaardhaai schreef:
26 mar 2024, 20:18
Leuk om te zien! Is die poffertjeskraam in het gebied ook nieuw?
Dat ze er poffertjes verkopen wel, maar de kraam zelf niet. Het is de oude popcornkraam tussen het theater en Raccoon Creek, maar dan met een nieuw likje verf. De popcornkraam was vaker niet dan wel open, dus ik ben benieuwd hoe dat hier zal zijn.

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2853
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Nieuwstopic Wildlands (2024)

Bericht door Joost »

Vandaag weer een bezoekje gebracht aan het Emmense. Natuurlijk vooral om het nieuwe gebied te bekijken, daarover later meer, eerst de andere zaken die opvielen:
- De nijlpaarden zijn weer buiten te zien, ze waren alle 6 buiten en het ging er rustig aan toe. Op Facebook ging een video rond van Kibo die met een van de dames aan het paren was, dus laten we hopen op een klein nijlpaardje! Overigens heb ik wel medelijden met de medewerkers van Wildlands, doe je zo hard je best om het verblijf spic en span te krijgen voor de zomer, kakt Kibo de boel weer helemaal onder:
Afbeelding

- Zoals Edwin ook al aangaf in Animazia weer helemaal open, ik kon ook geen echte veranderingen ontdekken.
- Meneer waterbok had de lente in zijn bol en zat flink achter een van de dames aan om haar te dekken, zij had er minder zin in, wat zorgde voor een flinke achtervolging op de savanne.
- Bij de penseelzwijnen en zeboes zijn drie nieuwe boompjes geplant:
Afbeelding

- De hamburgers in Mommas restaurant komen niet meer in een doosje maar in een gevouwen papiertje, nog meer mcdonalds vibes daar dus ;)
- 2 giraffen stonden samen binnen terwijl de rest buiten stond.
- De apen op de apenruïne mochten vandaag weer eens tussen het publiek lopen, dat vonden ze duidelijk nog wel spannend wat ervoor zorgde dat ze voornamelijk op het dak van het binnenverblijf zaten en moeilijk te zien waren.
- Helaas geen suikervogel kunnen spotten in de kooi, maar door de drukte was het ook niet echt mogelijk om daar lang te blijven staan kijken.
- Na ze eerder heel vaak van een flinke afstand te hebben gezien was het vandaag al voor de derde keer op rij dat de zwarte maki's zich goed lieten bewonderen langs het pas. Leuk dat de wat minder schuw zijn geworden! Alleen jammer dat de combi met de vari's nog altijd niet wil vlotten.
- De plantenbak in het schildpaddenverblijf in de jungle arena staat inmiddels alweer leeg.

Dan het nieuwe gebied met de zeehonden, Dock16. Dit is écht een flinke verbetering van wat het was, al was dat het natuurlijk al snel. Zoals ik eerder al had aangegeven had ik liever een andere invulling gezien dan de zeehonden, maar daar voorbij kijkend vind ik het voor deze soort echt een geslaagd verblijf. Het verblijf straalt veel meer sfeer uit dan voorheen, het extra groen bij de woudroute is top en de Fishmarket in de oude buggystalling is ook een leuke toevoeging. Leuk ook dat ze op die laatste plek educatie geven over duurzame visserij, een interessante insteek. Ook de details zijn daar weer geweldig, het nepijs lijkt net echt te smelten.. Ook het voorste gebied rondom de Arctic 1 en het zeeleeuwenverblijf is mooi vooruit en sfeervoller geworden! Echter wel een kanttekening: zo sfeervol als dat het verblijf nu is, zo sfeerloos blijft het theater. Ze hebben geprobeerd door met netten en hout er wat meer van te maken, maar het blijft een kille bedoeling met systeemplafond.. Om daar echt wat van te maken is veel meer nodig, maar ik vraag me af of de constructie dat zou kunnen dragen. Daarnaast, hoewel het groen op de 'Woudroute' een mooie toevoeging is blijft dit eigenlijk gewoon een doodnormaal voetpad, maar dan met meer planten dan voorheen. Dat terwijl dit aangekondigd werd als 'avonturenroute' voor kinderen, ik mis een beetje waar dat avontuur dat voor hen in zou moeten zitten. Er had bijvoorbeeld ook makkelijk een klein speeltoestel langs het pad gepast zoals we die elders in het park ook tegenkomen, dat had het net iets meer gegeven. Maar al bij al: mooie vooruitgang! Nog een paar nieuwtjes over het gebied:
- Wildlands doet nu opeens weer moeilijk over het delen van de namen van de zeehonden, blijft bijzonder hoe ze het de ene keer wel delen en het nu opeens terug “beleid” is om het niet te doen. Zoo Neuwied deelde de namen afgelopen tijd gewoon op hun social kanalen, dus hierbij: Flip (M), Janna (V), Pegah (V), Mona (V), Lisa (V) en Ovi (M). De eerste 3 keren volgend jaar sowieso terug naar Neuwied als het verblijf daar verbouwd is, Mona en Lisa zijn oud en daarvoor is het nog afhankelijk van hun gezondheid of ze terugkeren. Ovi gaat sowieso niet terug, aangezien hij dan op een leeftijd is dat hij in het wild ook zijn moeder zou verlaten.
- Er wordt over gedacht om de zeehonden en zeeleeuwen samen te gaan houden, maar daarvoor moeten de dieren eerst nog wennen én met elkaar kennismaken. Dat is dus niet iets voor de korte termijn. Dat zou dan wel in het zeeleeuwengebied moeten gebeuren, want een zeeleeuw blijft nooit zo braaf achter deze touwtjes als een zeehond:
Afbeelding

- De twee borders bij de entree van Nortica zijn nu ook gevuld:
Afbeelding
Afbeelding

- Alle 'klipbord-infobordjes' zijn in het entreegebied vervangen, de zeehonden, ratten en zeeleeuwen hebben nu allemaal deze stijl borden gekregen:
Afbeelding

- Wildlands en dubieuze bordjes, ik hou er wel van ;)
Afbeelding

edwin1978
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 55
Lid geworden op: 25 feb 2023, 21:07
Favoriete dierentuin: Wildlands
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Wildlands (2024)

Bericht door edwin1978 »

Ja namen en Wildlands blijft een puntje, maar als je de juiste mensen maar kent wordt het een stuk makkelijker.

Als je meer namen zoekt roep je maar, heb van de meeste wel een naam.

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2853
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Nieuwstopic Wildlands (2024)

Bericht door Joost »

edwin1978 schreef:
29 mar 2024, 18:26
Ja namen en Wildlands blijft een puntje, maar als je de juiste mensen maar kent wordt het een stuk makkelijker.

Als je meer namen zoekt roep je maar, heb van de meeste wel een naam.
Ik weet zelf van de meeste dieren ook de namen wel, ik vind het alleen opvallend dat ze er niet consequent in zijn wanneer ze het wel en niet doen.. Maar mocht ik nog eens een naam zoeken dan weet ik je te vinden! :D

edwin1978
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 55
Lid geworden op: 25 feb 2023, 21:07
Favoriete dierentuin: Wildlands
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Wildlands (2024)

Bericht door edwin1978 »

De prairiehondje hadden een paar allemaal zwarte vlekken op hun vacht, of dit te maken heeft met het gedragsonderzoek onder de prairiehondjes weet ik niet. Het lijkt wel apart in iedergeval.

AfbeeldingDSC_0298 by Edwin Hoving, on Flickr

In het dogondorp waren de kippen, nadat de ophokplicht wegens de vogelgriep opgeheven is, weer lekker buiten aan het rond scharrellen.

AfbeeldingDSC_0308 by Edwin Hoving, on Flickr

Bij de penzeelzwijntjes had de nieuwe man het ook prima naar zijn zin, hij had het druk met 1 van de 2 dames.
Hopen maar op kleine biggetjes, dat zou weer een leuke toevoeging zijn.

AfbeeldingDSC_0199 by Edwin Hoving, on Flickr

Bij de nijlpaardenpoel was het weer een gespetter van poep en liefde.
Kibo was druk met spetteren en met 18+ dingen met de dames.
Ook krijg ik steeds meer het idee dat Kibo bij 2 dames zijn best al heeft gedaan. Nu ben ik geen nijlpaarden deskundige maar ik en een aantal vaste bezoekers krijgen toch steeds meer het idee dat 2 dames drachtig zijn, en dit niet meer zolang gaat duren.
Vandaag nog een verzorger er naar gevraagd, maar die moest plotseling weg toen ik er naar vroeg ;).
Het zou wel geweldig zijn 1 of 2 kleine nijlpaardjes.

AfbeeldingDSC_0102 by Edwin Hoving, on Flickr

AfbeeldingDSC_0081 by Edwin Hoving, on Flickr

Plaats reactie