Nieuwstopic ZooParc Overloon

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14926
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Nieuwstopic ZooParc Overloon

Bericht door Gorilla Gust »

Plaats vanaf 2024 hier in dit topic al het nieuws uit ZooParc Overloon. Het oudere dierentuinnieuws van deze dierentuin vinden we terug in het Dierentuinnieuws Archief (enkel toegankelijk voor leden). Op naar een jaar vol beestige nieuwtjes en weetjes! :Nick:
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 595
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic ZooParc Overloon

Bericht door Mr. Gharial »

Gorilla Gust schreef:
31 dec 2023, 12:00
Plaats vanaf 2024 hier in dit topic al het nieuws uit ZooParc Overloon. Het oudere dierentuinnieuws van deze dierentuin vinden we terug in het Dierentuinnieuws Archief (enkel toegankelijk voor leden). Op naar een jaar vol beestige nieuwtjes en weetjes! :Nick:
Zou het dan niet Nieuwstopic ZooParc Overloon (2024) moeten zijn?
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14926
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic ZooParc Overloon

Bericht door Gorilla Gust »

Als er héél veel posts in één jaar komen wel. Maar naar verwachting is dit een topic dat we enkele jaren open houden. Toch als ik dit even baseer op het aantal pagina's uit de vorige jaren.

Maar hou je vooral niet in met nieuwtjes, discussies en informatie over deze dierentuin.
Zodoende krijgt deze ook vrij snel een eigen jaartopic. ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

freerk1982
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 431
Lid geworden op: 15 nov 2020, 21:03
Favoriete dierentuin: Aqua Zoo

Re: Nieuwstopic ZooParc Overloon

Bericht door freerk1982 »

🌧️ Door de hevige regenval van de afgelopen weken, hebben we op diverse plekken in het park te maken met wateroverlast.

Om deze reden zijn de leeuwen en tijgers helaas niet zichtbaar. 🦁🐯

Facebook ZooParc

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3527
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic ZooParc Overloon

Bericht door MennoPebesma »

In de podcast van vandaag o.a. een nieuwe flyer van ZooParc Overloon. In die flyer staan een aantal toekomstplannen beschreven. Zo komen er medio 2024 nevelpanters naar Overloon. En in 2025 wordt een nieuw gebied geopend met als thema 'Tropisch Afrika', hierbij staat in ieder geval een plaatje van de dwergnijlpaarden.

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic ZooParc Overloon

Bericht door Boots »

Echt een project (2025) om naar uit te kijken. Ik ga er vanuit dat de bouw dit jaar al ergens zal starten dus ik denk er alvast overna een abonnement te nemen.
Ik ga er stiekem toch vanuit dat het een soort bush zal worden. Naast de dwergnijlpaarden hoop ik op okapi's, veel losvliegende vogels en wat kleinere afrikaanse apensoorten. Zoals de uilenkopmeerkat.
Ik vraag mij wel af wat er met het huidige amazone gebied gaat gebeuren.
Daar zijn de pekari's al vertrokken en zouden de krabetendewasberen ook vertrekken na een nieuw verblijf. Zal dat dan de locatie van de nevelpanters worden?

freerk1982
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 431
Lid geworden op: 15 nov 2020, 21:03
Favoriete dierentuin: Aqua Zoo

Re: Nieuwstopic ZooParc Overloon

Bericht door freerk1982 »

In de podcast van vandaag o.a. een nieuwe flyer van ZooParc Overloon. In die flyer staan een aantal toekomstplannen beschreven. Zo komen er medio 2024 nevelpanters naar Overloon. En in 2025 wordt een nieuw gebied geopend met als thema 'Tropisch Afrika', hierbij staat in ieder geval een plaatje van de dwergnijlpaarden
De nevelpanters zijn een mooie soort. Verblijf komt op het onbebouwde stuk tegenover de tijgers (in verlengde van wilde honden).
Zag van de week dat huisontwerper Rick Merkx al op een werkbezoek bij de dwergnijlpaarddames in Overloon.

JWild
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 34
Lid geworden op: 16 jan 2023, 14:14
Favoriete dierentuin: Burgers Zoo -Blijdorp

Re: Nieuwstopic ZooParc Overloon

Bericht door JWild »

MennoPebesma schreef:
21 jan 2024, 13:31
In de podcast van vandaag o.a. een nieuwe flyer van ZooParc Overloon. In die flyer staan een aantal toekomstplannen beschreven. Zo komen er medio 2024 nevelpanters naar Overloon. En in 2025 wordt een nieuw gebied geopend met als thema 'Tropisch Afrika', hierbij staat in ieder geval een plaatje van de dwergnijlpaarden.
De aflevering was tijdelijk offline gehaald maar inmiddels weer online. Echter is het gedeelte over Overloon eruit geknipt. :s

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic ZooParc Overloon

Bericht door Boots »

JWild schreef:
21 jan 2024, 17:07
MennoPebesma schreef:
21 jan 2024, 13:31
In de podcast van vandaag o.a. een nieuwe flyer van ZooParc Overloon. In die flyer staan een aantal toekomstplannen beschreven. Zo komen er medio 2024 nevelpanters naar Overloon. En in 2025 wordt een nieuw gebied geopend met als thema 'Tropisch Afrika', hierbij staat in ieder geval een plaatje van de dwergnijlpaarden.
De aflevering was tijdelijk offline gehaald maar inmiddels weer online. Echter is het gedeelte over Overloon eruit geknipt. :s
Vreemd.. dan zullen wat contacten vanuit Overloon/libema toch niet heel blij zijn geweest dat dit nieuws al bekend werd gemaakt. Dat gok ik tenminste

freerk1982
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 431
Lid geworden op: 15 nov 2020, 21:03
Favoriete dierentuin: Aqua Zoo

Re: Nieuwstopic ZooParc Overloon

Bericht door freerk1982 »

Vreemd.. dan zullen wat contacten vanuit Overloon/libema toch niet heel blij zijn geweest dat dit nieuws al bekend werd gemaakt. Dat gok ik tenminste
Ik hoorde ook de eerste versie met het Overloonnieuws. Ik vond de opmerking dat Overloon wel een katachtige/roofdier kon gebruiken wel opmerkelijk met fossa's, cheeta's en witte/Siberische tijgers.

Patrick
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 200
Lid geworden op: 26 nov 2013, 18:33
Favoriete dierentuin: Dierenpark Emmen

Re: Nieuwstopic ZooParc Overloon

Bericht door Patrick »

Fossa's zijn geen katachtigen...

freerk1982
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 431
Lid geworden op: 15 nov 2020, 21:03
Favoriete dierentuin: Aqua Zoo

Re: Nieuwstopic ZooParc Overloon

Bericht door freerk1982 »

Fossa's zijn geen katachtigen...
Volgens mij staat er katachtigen/roofdier.

Gebruikersavatar
daniel1109
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 150
Lid geworden op: 02 jan 2023, 16:53
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic ZooParc Overloon

Bericht door daniel1109 »

freerk1982 schreef:
21 jan 2024, 20:50
Fossa's zijn geen katachtigen...
Volgens mij staat er katachtigen/roofdier.
Wasberen, leeuwen, wilde honden, boshonden en de Aziatische kleinklauw otters zijn ook roofdieren die ze hebben.

Al mogen het er altijd meer worden ;)

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic ZooParc Overloon

Bericht door Boots »

Na de schijnbaar niet gewenste ofwel onjuiste aankondigingen in zooinside blijft het verdacht stil vanuit Overloon.
Iemand die meer weet over de status van de (toekomstige) projecten in Overloon?
Is bijvoorbeeld het krabbenetende wasberen verblijf al klaar? Deze zou immers medio 2023 geopend worden, maar ik heb er niks van gezien.
Normaal publiceert Overloon rond de jaarwisseling een nieuwe plattegrond. Nu staat nog altijd de versie van 2023 online.

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1577
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic ZooParc Overloon

Bericht door Zoozot »

Boots schreef:
16 feb 2024, 12:33
Is bijvoorbeeld het krabbenetende wasberen verblijf al klaar? Deze zou immers medio 2023 geopend worden, maar ik heb er niks van gezien.
Ik heb er vorige week een bezoekje gebracht: de krabbenetende wasberen zitten nog in hun oude verblijf en ik heb van het nieuwe verblijf dat op de plattegrond staat weinig gemerkt.

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic ZooParc Overloon

Bericht door Boots »

Zoozot schreef:
16 feb 2024, 12:49
Boots schreef:
16 feb 2024, 12:33
Is bijvoorbeeld het krabbenetende wasberen verblijf al klaar? Deze zou immers medio 2023 geopend worden, maar ik heb er niks van gezien.
Ik heb er vorige week een bezoekje gebracht: de krabbenetende wasberen zitten nog in hun oude verblijf en ik heb van het nieuwe verblijf dat op de plattegrond staat weinig gemerkt.
Dankjewel voor je reactie. Zo'n vermoeden had ik al. Vreemd voor een park dat normaal gesprokken vrijwel alle aankondigingen realiseert. Ik weet in ieder geval dat dit een keer eerder is gebeurd met de sneeuwuilen die al ingetekend stonden op de plattegrond met een nieuw verblijf. Die verdwenen later uit het park.

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 541
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic ZooParc Overloon

Bericht door Asbolus »

Geen idee hoe oud de wasberen zijn intussen, of dat er van buitenaf iets is betreffende deze soort, maar ik zie nog wel een kleine route revisie voor Madidi dat deze meer aan de hoofdroute gaat aansluiten, en dus dat ze nog even puzzelen met de soort en de parkplannen.
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3527
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic ZooParc Overloon

Bericht door MennoPebesma »

Een witte (Bengaalse) tijger en een (oranje) Amoertijger in één buitenverblijf? Dat is een nieuw tafereel!

Na een aantal weken van hoog water in het tijgerverblijf, konden Asia en Zaria vandaag weer voor het eerst naar buiten. 🐯🌳 Met alle hulp die we konden gebruiken, hebben we het overtollige water uit het verblijf weggepompt.

In de periode dat ze binnen zaten, zijn de tijgers bij elkaar geïntroduceerd. En dat verliep heel soepel!

Witte tijger Asia en Amoertijger Zaria hebben vanwege de aangrenzende verblijven natuurlijk al een tijdje aan elkaar kunnen wennen. Vanaf vandaag leven ze samen en kunnen ze beide verblijven tegelijk gebruiken.

Bron: Facebook ZooParc Overloon


Gebruikersavatar
JvG
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 862
Lid geworden op: 02 jul 2017, 06:31
Favoriete dierentuin: -

Re: Nieuwstopic ZooParc Overloon

Bericht door JvG »

Boots schreef:
16 feb 2024, 13:04
Zoozot schreef:
16 feb 2024, 12:49
Boots schreef:
16 feb 2024, 12:33
Is bijvoorbeeld het krabbenetende wasberen verblijf al klaar? Deze zou immers medio 2023 geopend worden, maar ik heb er niks van gezien.
Ik heb er vorige week een bezoekje gebracht: de krabbenetende wasberen zitten nog in hun oude verblijf en ik heb van het nieuwe verblijf dat op de plattegrond staat weinig gemerkt.
Dankjewel voor je reactie. Zo'n vermoeden had ik al. Vreemd voor een park dat normaal gesprokken vrijwel alle aankondigingen realiseert. Ik weet in ieder geval dat dit een keer eerder is gebeurd met de sneeuwuilen die al ingetekend stonden op de plattegrond met een nieuw verblijf. Die verdwenen later uit het park.
Vandaag in Overloon geweest. De grondwerken voor het krabbenetende wasberenverblijf in Madidi zijn begonnen.

Verder lag het park er ondanks de vele regens er goed bij. Leeuwen en tijgers zaten nog in de seperatiepennen ipv de buitenverblijven. Bij de leeuwen waren ze nog bezig met water wegpompen, het hele grasveld ligt nog onder een laagje water. Ondanks het eerdere bericht heb ik alleen de witte tijger in de seperatie gezien en was de schuif dicht.
De aanpassingen van de laatste jaren zijn zeker geslaagd te noemen dus ben benieuwd hoe de komende jaren gaan zijn.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6559
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic ZooParc Overloon

Bericht door Apenarend »

MennoPebesma schreef:
16 feb 2024, 16:03

Een witte (Bengaalse) tijger en een (oranje) Amoertijger in één buitenverblijf? Dat is een nieuw tafereel!

Na een aantal weken van hoog water in het tijgerverblijf, konden Asia en Zaria vandaag weer voor het eerst naar buiten. 🐯🌳 Met alle hulp die we konden gebruiken, hebben we het overtollige water uit het verblijf weggepompt.

In de periode dat ze binnen zaten, zijn de tijgers bij elkaar geïntroduceerd. En dat verliep heel soepel!

Witte tijger Asia en Amoertijger Zaria hebben vanwege de aangrenzende verblijven natuurlijk al een tijdje aan elkaar kunnen wennen. Vanaf vandaag leven ze samen en kunnen ze beide verblijven tegelijk gebruiken.

Bron: Facebook ZooParc Overloon

Waarom zetten ze die 2 samen?
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Plaats reactie