Nieuwstopic Dierenpark Amersfoort

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
Denny
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 18
Lid geworden op: 15 okt 2023, 10:25
Favoriete dierentuin: Ouwehand

Re: Nieuwstopic Dierenpark Amersfoort

Bericht door Denny »

FotoWilliam schreef:
24 feb 2024, 11:06
We voeren deze discussie nu heel erg vanuit de mens gekeken. En dan voelt een kleinere ruimte inderdaad als een grotere vrijheidsbeperking, omdat wij als mens dat zo zouden ervaren. Maar uiteindelijk zijn het dieren die in het verblijf moeten leven. En dieren, zeker ook chimpansees, kennen een vast territorium. De grote van dat territorium is afhankelijk van bijvoorbeeld het voedselaanbod in het gebied of de beschikbaarheid aan partners om mee te paren. In een dierentuin, waar voedsel een vast gegeven is, en je ook niet op zoek hoeft naar een partner kan een territorium dus veel kleiner zijn dan in het wild, zonder dat de dieren er last van ondervinden. De mate van verrijking in het verblijf is natuurlijk wél iets waar heel goed rekening mee gehouden moet worden, om ervoor te zorgen dat het dier ook in zijn natuurlijke behoeften kan voorzien, en geen stereotype gedragingen hoeft te verzinnen om toch bezig te blijven. Maar voor een dier is een klein verblijf (lees: territorium) met veel verrijking dus interessanter dan een groot verblijf met minder verrijking, ookal lijkt het vanuit ons mensen gezien zieliger.

Heel verstandige reactie. Verrijking is inderdaad heel belangrijk, en af toe wat veranderingen in het verblijf aanbrengen. En dat doen ze in Amersfoort en naar mijn mening in de meeste dierentuinen wel.

Rensrobert
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 jul 2023, 19:02
Favoriete dierentuin: Blijdorp antwerpen

Re: Nieuwstopic Dierenpark Amersfoort

Bericht door Rensrobert »

Ik merk dat er nogal veel ophef is over dit verblijf. EAZA brengt zelf ook een advies uit over het houden van dieren. Even kijkend naar dit verslag zou al veel vragen beantwoorden.
Er is gekozen voor een net constructie, omdat dit volgens EAZA de beste manier is om ze te houden. Verder wat naar mijn idee heel erg vergeten wordt is hoe belangrijk de aankleding van een verblijf is. Verrijking, ondergrond, contact mens, beweging, geluid in de omgeving etc. Zo zijn er ook 5 wetten van Mellor. Dit heeft ook veel effect op gedrag. Niet alleen ruimte is dus heel belangrijk, maar nog veel meer. Het is daarom een beetje vreemd om nu al conclusies te kunnen trekken. Verder de voorbeelden die gegeven worden over ruimte/verblijven die aangeraden worden zit Amersfoort aan de grote kant. Kan het groter? Tuurlijk, alleen is het makkelijk om kritiek te hebben over een situatie waarbij je geen weet hebt hoe de beslissing tot stand is gekomen

Denny
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 18
Lid geworden op: 15 okt 2023, 10:25
Favoriete dierentuin: Ouwehand

Re: Nieuwstopic Dierenpark Amersfoort

Bericht door Denny »

Rensrobert schreef:
24 feb 2024, 12:48
Ik merk dat er nogal veel ophef is over dit verblijf. EAZA brengt zelf ook een advies uit over het houden van dieren. Even kijkend naar dit verslag zou al veel vragen beantwoorden.
Er is gekozen voor een net constructie, omdat dit volgens EAZA de beste manier is om ze te houden. Verder wat naar mijn idee heel erg vergeten wordt is hoe belangrijk de aankleding van een verblijf is. Verrijking, ondergrond, contact mens, beweging, geluid in de omgeving etc. Zo zijn er ook 5 wetten van Mellor. Dit heeft ook veel effect op gedrag. Niet alleen ruimte is dus heel belangrijk, maar nog veel meer. Het is daarom een beetje vreemd om nu al conclusies te kunnen trekken. Verder de voorbeelden die gegeven worden over ruimte/verblijven die aangeraden worden zit Amersfoort aan de grote kant. Kan het groter? Tuurlijk, alleen is het makkelijk om kritiek te hebben over een situatie waarbij je geen weet hebt hoe de beslissing tot stand is gekomen
De ophef wordt voornamelijk door 1 persoon gecreëerd. Het is gewoon prima dat de dieren meer ruimte krijgen met een meer natuurlijke ondergrond.

Patrick
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 200
Lid geworden op: 26 nov 2013, 18:33
Favoriete dierentuin: Dierenpark Emmen

Re: Nieuwstopic Dierenpark Amersfoort

Bericht door Patrick »

De ophef wordt veroorzaakt door hoe sommige mensen reageren op die "ene persoon". En die zegt ook nergens dat oppervlakte doorslaggevend is, integendeel.

Ook weet diegene, waarschijnlijk beter dan een ieder hier, hoe een EAZA werkt (want hij heeft namelijk zelf ook voor EAZA gewerkt).

Maar wat een verblijf met deze oppervlakte als beperking heeft, is dat het niet mogelijk is om écht te zoeken naar voedsel, écht je als dieren te moeten verplaatsen om de andere kant van het verblijf te ontdekken (want dat kun je in één blik overzien). En dat je als spelende of vluchtende chimpansees na luttele seconden al letterlijk en figuurlijk tegen de grenzen van je bestaan aan komt.

Prima als jullie willen goed praten dat je dit soort dieren houdt op een oppervlakte vergelijkbaar met die van de gemiddelde geit op een kinderboerderij, maar ga niet doen alsof hier echt niets mis mee is of de nog kleinere verblijven tot "wereldklasse" verheven.

En hier laat ik het bij, aangezien sommigen hier zich blijkbaar -onnodig- persoonlijk aangevallen voelen door mijn standpunt.
Laatst gewijzigd door Patrick op 24 feb 2024, 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Nieuwstopic Dierenpark Amersfoort

Bericht door Jarne »

Patrick schreef:
24 feb 2024, 10:02
Ik geef slechts mijn mening. En ik heb meer dan voldoende kennis om een mening hierover te kunnen hebben. Voor mij is dat niet hetzelfde als afkraken.
Dat je de kennis hebt om deftig te oordelen over zo’n verblijf toon je met jouw reacties niet echt aan. Anderen geven specifiek aan waarom zijn niet de indruk hebben dat verblijven van die grootte per definitie ongeschikt zijn en onderbouwen dit met duidelijke argumenten (en stereotiep gedrag is nog steeds 1 van de beste indicaties van welzijn en algemeen toegepast in onderzoeken). Als repliek kom jij gewoon af met hetzelfde standpunt dat het “gewoon te klein is” zonder enig geldig bewijs dat dit in de echte wereld het grote verschil maakt in dierenwelzijn. Want wat je aanhaalt: intelligentie, grootte en mobiliteit, deze zijn absoluut niet altijd lineair evenredig met de benodigde ruimte om in een soort zijn fysieke en mentale noden te voorzien. En wat andere parken neerpoten, dat zal de chimps in Amersfoort een worst wezen.

Patrick
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 200
Lid geworden op: 26 nov 2013, 18:33
Favoriete dierentuin: Dierenpark Emmen

Re: Nieuwstopic Dierenpark Amersfoort

Bericht door Patrick »

Sorry hoor, maar het ontbreken van stereotiep gedrag als maatstaf voor een goed welzijn is een verouderd idee.

Het aanwezig zijn van stereotiep gedrag is een aanwijzing van een zeer ondermaats welzijn, maar het ontbreken er van zeker geen garantie voor een goed welzijn. Verre van.

dehaas
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 139
Lid geworden op: 02 jan 2017, 15:16
Favoriete dierentuin: San Diego Zoo
Locatie: Delft

Re: Nieuwstopic Dierenpark Amersfoort

Bericht door dehaas »

Ik heb niet het idee dat er ophef is over het nieuwe verblijf. Hooguit nog hogere verwachting (door al die jaren wachten) of het gevoel dat kansen worden gemist. Dit zegt echter niets over het feit dat het nieuwe te bouwen verblijf gewoon een goed verblijf zal zijn. Welke aan alle eisen en wensen voor dieren en bezoekers zal voorzien. Met een duidelijker verbetering van de huidige (erbarmelijke) situatie.

Rensrobert
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 jul 2023, 19:02
Favoriete dierentuin: Blijdorp antwerpen

Re: Nieuwstopic Dierenpark Amersfoort

Bericht door Rensrobert »

Patrick schreef:
24 feb 2024, 15:54
De ophef wordt veroorzaakt door hoe sommige mensen reageren op die "ene persoon". En die zegt ook nergens dat oppervlakte doorslaggevend is, integendeel.

Ook weet diegene, waarschijnlijk beter dan een ieder hier, hoe een EAZA werkt (want hij heeft namelijk zelf ook voor EAZA gewerkt).

Maar wat een verblijf met deze oppervlakte als beperking heeft, is dat het niet mogelijk is om écht te zoeken naar voedsel, écht je als dieren te moeten verplaatsen om de andere kant van het verblijf te ontdekken (want dat kun je in één blik overzien). En dat je als spelende of vluchtende chimpansees na luttele seconden al letterlijk en figuurlijk tegen de grenzen van je bestaan aan komt.

Prima als jullie willen goed praten dat je dit soort dieren houdt op een oppervlakte vergelijkbaar met die van de gemiddelde geit op een kinderboerderij, maar ga niet doen alsof hier echt niets mis mee is of de nog kleinere verblijven tot "wereldklasse" verheven.

En hier laat ik het bij, aangezien sommigen hier zich blijkbaar -onnodig- persoonlijk aangevallen voelen door mijn standpunt.
De bedoeling van mijn opmerking was meer om in de diepte te gaan en op de inhoud in te gaan. Door aan te geven met een artikel met wetenschappelijke bronnen, hoe de zorg voor de dieren en hun omgeving tot stand is gekomen.
Jij zou daarin ook met feiten kunnen komen en dan kan iemand daar op reageren. Ik ben namelijk wel benieuwd waarom jij dit vindt. Wat heb je door ervaring of onderzoek gevonden. Doe zelf namelijk ook veel dier gedragsonderzoeken als student en ben wel benieuwd.

lintworm
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 96
Lid geworden op: 22 apr 2023, 21:09
Favoriete dierentuin: Schönbrunn

Re: Nieuwstopic Dierenpark Amersfoort

Bericht door lintworm »

Patrick schreef:
24 feb 2024, 15:54
De ophef wordt veroorzaakt door hoe sommige mensen reageren op die "ene persoon". En die zegt ook nergens dat oppervlakte doorslaggevend is, integendeel.

Ook weet diegene, waarschijnlijk beter dan een ieder hier, hoe een EAZA werkt (want hij heeft namelijk zelf ook voor EAZA gewerkt).

Maar wat een verblijf met deze oppervlakte als beperking heeft, is dat het niet mogelijk is om écht te zoeken naar voedsel, écht je als dieren te moeten verplaatsen om de andere kant van het verblijf te ontdekken (want dat kun je in één blik overzien). En dat je als spelende of vluchtende chimpansees na luttele seconden al letterlijk en figuurlijk tegen de grenzen van je bestaan aan komt.

Prima als jullie willen goed praten dat je dit soort dieren houdt op een oppervlakte vergelijkbaar met die van de gemiddelde geit op een kinderboerderij, maar ga niet doen alsof hier echt niets mis mee is of de nog kleinere verblijven tot "wereldklasse" verheven.

En hier laat ik het bij, aangezien sommigen hier zich blijkbaar -onnodig- persoonlijk aangevallen voelen door mijn standpunt.
Ik heb respect voor je mening, maar dan zou ik hem wel graag onderbouwd zien. Dat je bij EAZA gewerkt hebt, zegt mij in die zin niks (en dat is niet respectloos bedoelt).

Het is alleen wel zo dat jouw mening afwijkt van de Best Practice Guidelines van diezelfde EAZA voor chimpansees (en ook voor bonobo's). Zelfs de BPGs geven geen minimum oppervlakte, maar wel een aantal tuinen die als voorbeeld kunnen dienen. Daar zit een Burgers' Zoo en een Leipzig bij, maar ook Basel en Antwerpen. Zelfs Edinburgh, wat door velen gezien wordt als een van de beste nieuwere chimpanseeverblijven heeft buiten een oppervlakte van 1800 m2, en binnen van 175 m2. Voor bonobo's is behalve Planckendael en Vallee des Singes zelfs geen een Europees buitenverblijf groter dan 2500 m2.

Ook een relatief klein verblijf als Basel is niet in een keer te overzien, omdat het 6 afgescheiden verblijven (+ verbindingsgangen en off-showverblijven) zijn, dat kost dus meer dan luttele seconden om te overzien en uit ervaring kun je daar met scatterfeeden door de dag heen en vele verrijkingsstations ook prima nabootsen dat ze door de dag heen op meerdere plekken naar voedsel zoeken. Aangezien er altijd meerdere vluchtwegen zijn, loop je als vluchtend dier ook niet tegen de grenzen aan, maar is er vrijwel altijd een uitweg. Onderzoek in Chicago bij een verblijf (binnen+buiten van 737 m2), maar waarvan het binnenverblijf geen compartimenten heeft, toonde aan dat de chimps gemiddeld 1.4 km per dag lopen, tegenover 2-4 in het wild (https://link.springer.com/article/10.10 ... 016-0530-6). Dat geeft al aan dat je ook qua afstanden lopen ook op een kleine oppervlakte dicht bij natuurlijke situaties kan zitten, dat geeft dan hoop voor Amersfoort.

Prima als we het oneens zijn, maar dan zou ik van jou willen weten (het liefst met enig bewijs) wat, behalve Vallee des Singes, wel een topverblijf voor chimpansees is en waarom bijv. een Basel niet voldoet en hoe je dat aan de chimps kan zien.

Patrick
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 200
Lid geworden op: 26 nov 2013, 18:33
Favoriete dierentuin: Dierenpark Emmen

Re: Nieuwstopic Dierenpark Amersfoort

Bericht door Patrick »

Ik heb nog nooit een topverblijf gezien voor chimpansees, met de nadruk op voor chimpansees. Noch voor orang-oetans.
Voor gorilla's vind ik enkel het buitenverblijf van Apenheul echt goed en ruim.
Ik zie het houden van mensapen als noodzakelijk kwaad, gezien de bedreigde status. Mochten de betreffende soorten ooit echt weer veilig zijn in de natuur, wat helaas waarschijnlijk nooit gaat gebeuren zolang er mensen, dan moet er lekker gestopt worden met het houden van deze dieren. Het is ook niet voor niets dat een Blijdorp er mee stopt...
Dat is hoe ik er tegen aan kijk. Op basis van o.a. mijn persoonlijke ervaringen in het werken met mensapen, voor EAZA en als dierenwelzijnsonderzoeker.
En daar laat ik het echt bij, want ik vind het prima als jullie het niet met mij eens zijn..

lintworm
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 96
Lid geworden op: 22 apr 2023, 21:09
Favoriete dierentuin: Schönbrunn

Re: Nieuwstopic Dierenpark Amersfoort

Bericht door lintworm »

Patrick schreef:
25 feb 2024, 13:30
Ik heb nog nooit een topverblijf gezien voor chimpansees, met de nadruk op voor chimpansees. Noch voor orang-oetans.
Voor gorilla's vind ik enkel het buitenverblijf van Apenheul echt goed en ruim.
Ik zie het houden van mensapen als noodzakelijk kwaad, gezien de bedreigde status. Mochten de betreffende soorten ooit echt weer veilig zijn in de natuur, wat helaas waarschijnlijk nooit gaat gebeuren zolang er mensen, dan moet er lekker gestopt worden met het houden van deze dieren. Het is ook niet voor niets dat een Blijdorp er mee stopt...
Dat is hoe ik er tegen aan kijk. Op basis van o.a. mijn persoonlijke ervaringen in het werken met mensapen, voor EAZA en als dierenwelzijnsonderzoeker.
En daar laat ik het echt bij, want ik vind het prima als jullie het niet met mij eens zijn..
Prima, helder verhaal!

Gebruikersavatar
Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Berichten: 3842
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:22
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Locatie: Het forum
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Dierenpark Amersfoort

Bericht door Laafsekikker »

Natuurbeschermingsproject rode panda grote winnaar in Wilde Wildlife Week in DierenPark Amersfoort

De natuurorganisatie die de rode panda in Nepal beschermt, komt als winnaar uit de bus na de stemmentelling in DierenPark Amersfoort. De rode panda nam het op tegen de hyena en de giraffe. In de voorjaarsvakantie, tijdens de Wilde Wildlife Week, brachten kinderen massaal hun stem uit op een van de drie natuurbeschermingsprojecten. “Dankzij onze bezoekers ontvangt het Red Panda Network 10.000 euro extra van het DierenPark Amersfoort Wildlife Fund om stroperij en habitatverlies tegen te gaan”, vertelt projectleider Carlijn Speksnijder.

Het rode pandaproject won met een klein verschil van de hyena. Ruim 1.300 bezoekers brachten hun stem uit, bijna 500 stemmen waren voor de rode panda. “De drie natuurbeschermingsorganisaties ontvangen het hele jaar steun van het Wildlife Fund. Gelukkig staan het hyena- en giraffenproject daarom niet met lege handen”, legt Carlijn uit. Het Red Panda Network zet zich in voor de bescherming van de rode panda. Stroperij en het verlies van de leefomgeving door bomenkap vormen grote bedreigingen. Mede dankzij de steun van de het DierenPark Amersfoort Wildlife Fund kweekt de natuurorganisatie, in samenwerking met de lokale bevolking, nieuwe bomen en plant deze in natuurgebieden. Educatie aan kinderen speelt hierin ook een prominente rol.

In de voorjaarsvakantie organiseerde DierenPark Amersfoort de Wilde Wildlife Week, die volledig in het teken stond van natuurbescherming. Er stonden drie projecten centraal: de [wildlifefund.nl/project/rode-panda/]rode panda, de hyena en de giraffe. DierenPark Amersfoort inspireert kinderen om zich in te zetten om de natuur te beschermen, dichtbij en ver weg. Carlijn: “Wij zijn blij dat het DierenPark Amersfoort Wildlife Fund een mooie, financiële bijdragen levert en dat we tegelijkertijd (jonge) bezoekers een rol geven tijdens de stemming.” In het DierenDoolhof in DierenPark Amersfoort ontdekken bezoekers alles over bedreigde dieren en hoe zij in actie kunnen komen.

 


meubilaie2
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 547
Lid geworden op: 16 jun 2020, 22:30
Favoriete dierentuin: CNME

Re: Nieuwstopic Dierenpark Amersfoort

Bericht door meubilaie2 »

- Inmiddels staan er meerdere borden in DPA met het ontwerp van het nieuwe chimpansees verblijf.
- Er zitten pauwen in het verblijf bij de rode panda's.
- Restaurant de olifant zijn ze aan het verbouwen.

Gebruikersavatar
Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Berichten: 3842
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:22
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Locatie: Het forum
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Dierenpark Amersfoort

Bericht door Laafsekikker »

Nieuwe mierenkolonie in DierenPark Amersfoort
In DierenPark Amersfoort krioelt een nieuwe, succesvolle mierenkolonie door de buizen in het Honderdduizend Dierenhuis. De parasolmieren vormen de nieuwe groep nadat de vorige kolonie overleed. “De mierenkolonie is nog klein, maar groeit de komende jaren uit tot een volwaardige, grote groep”, vertelt dierverzorger Paul Rodewijk.

De nieuwe kolonie bestaat uit duizenden werksters, soldaten en een koningin. “In de eerste maanden helpen wij de kolonie door voedsel dicht bij de voorraadkamer te leggen. Hier halen de parasolmieren het blad op dat wordt verwerkt in de schimmel”, legt Paul uit. De opbouw van een nieuwe kolonie duurt jaren. Alleen de koningin kan eitjes leggen. Dit doet zij in de schimmelkamer. De soldaten beschermen de schimmel, terwijl de werksters verschillende ruimtes bouwen en continu met bladeren in de weer zijn.

De diersoort heeft de naam ‘parasolmier’ te danken aan het feit dat deze mierensoort het blad sierlijk boven het hoofd draagt. De nieuwe mierenkolonie is afkomstig van de Mierenboerderij die deze jonge kolonie succesvol heeft laten uitgroeien tot de huidige grootte. Fans van DierenPark Amersfoort kunnen nog steeds een parasolmier adopteren. De lopende adopties worden automatisch overgezet naar leden uit de nieuwe kolonie. “De mierenkolonie zal de komende jaren uitgroeien tot een succesvolle groep, die bestaat uit honderdduizenden mieren”, voorspelt Paul. De komende tijd kunnen bezoekers de nieuwe, groeiende mierenkolonie bewonderen in het Honderdduizend Dierenhuis in DierenPark Amersfoort.

 


meubilaie2
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 547
Lid geworden op: 16 jun 2020, 22:30
Favoriete dierentuin: CNME

Re: Nieuwstopic Dierenpark Amersfoort

Bericht door meubilaie2 »

meubilaie2 schreef:
10 mar 2024, 10:53
- Inmiddels staan er meerdere borden in DPA met het ontwerp van het nieuwe chimpansees verblijf.
- Er zitten pauwen in het verblijf bij de rode panda's.
- Restaurant de olifant zijn ze aan het verbouwen.
De rode panda's zijn helemaal niet zichtbaar.

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3528
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Dierenpark Amersfoort

Bericht door MennoPebesma »

Luiaard mannetje Clyde is onlangs verhuisd naar Tierpark Köthen.

Bron: Facebook Tierpark Köthen

Gebruikersavatar
Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Berichten: 3842
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:22
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Locatie: Het forum
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Dierenpark Amersfoort

Bericht door Laafsekikker »

‘Paaseieren’ voor de stokstaartjes in DierenPark Amersfoort
Pasen staat voor de deur. In DierenPark Amersfoort betekent dit dat de stokstaartjes genieten van ‘paaseieren’. “Het zijn nieuwsgierige dieren die alles willen onderzoeken, dus de stokstaartjes kwamen al snuffelend af op hun vervroegd paasontbijt”, vertelt dierverzorger Hielko van Rijthoven.

Eieren zijn een lekkere traktatie voor de kleine roofdieren. De eieren waren verstopt in het houtwol waar zij ’s ochtends mee werden verrast. “Stokstaartjes eten voornamelijk insecten en kleine prooidieren, maar ze lusten ook graag een eitje”, legt Hielko uit. De nieuwsgierige stokstaartjesfamilie weet dus wel raad met deze lekkernij. Drinken doen deze dieren nauwelijks. Bijna al het vocht halen zij uit hun eten.

De eieren bij de stokstaartjes zijn niet de enige eieren die nu in het park te vinden zijn. Nu het voorjaar aanbreekt, komt het broedseizoen op gang. De Twentse landganzen, vale gieren en pinguïns hebben zelfs al eieren gelegd. “Met Pasen voor de deur krijgen onze dieren de lente in de bol en is het broedseizoen echt begonnen in DierenPark Amersfoort.”

 


Gebruikersavatar
Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Berichten: 3842
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:22
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Locatie: Het forum
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Dierenpark Amersfoort

Bericht door Laafsekikker »

Kameel geboren in DierenPark Amersfoort

In de vroege ochtend op Goede Vrijdag, vlak voor Pasen, is er een kameel ter wereld gekomen in DierenPark Amersfoort. Het gaat goed met het jong en het zet, onder de hoede van moeder Rosa, de eerste stappen in het verblijf. “Na de geboorte is het belangrijk dat de jonge kameel binnen een paar uur op eigen poten staat. In de natuur is een kameel namelijk kwetsbaar als het dier op de grond blijft liggen,” vertelt dierverzorger Marc Belt. Het geslacht van het jong is nog niet bekend.

Kameel Rosa is een ervaren moeder. Twee jaar geleden kwam kameel Raya ter wereld. “We hebben het geslacht nog niet kunnen vaststellen, dus het is nog even afwachten of Raya er een broertje of zusje bij heeft.” Kamelen hebben een draagtijd van twaalf tot dertien maanden. Al snel na de geboorte eten de jongen vast voedsel mee als aanvulling op de melk die zij drinken bij hun moeder. Deze pasgeboren kameel is in ieder geval nu niet alleen te spotten, maar ook af en toe goed te horen. “Volwassen kamelen maken verschillende soorten grommende geluiden: hoge blaten, luide balgen en rommelend gebrul. Het jong laat van zich horen door hard en hoog te mekkeren”, vertelt Marc enthousiast.

Kamelen komen oorspronkelijk voor in de Gobiwoestijn in Mongolië en China. “Daar wordt de wilde kameel met uitsterven bedreigd. Onder andere stropers en droogte verkleinen de overlevingskans van het dier. Daarnaast wordt het leefgebied bijvoorbeeld gebruikt voor vee en industrie, hierdoor is er steeds minder land voor wilde kamelen”, legt de dierverzorger uit. Het kamelenjong is nu samen met de rest van de kamelengroep buiten te bewonderen in de Stad der Oudheid in DierenPark Amersfoort. Marc: “Dit geboortenieuws maakt deze dag een echte Goede Vrijdag.”


Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3528
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Dierenpark Amersfoort

Bericht door MennoPebesma »

In DierenPark Amersoort zijn twee mannelijke Europese wolven (Canis lupus lupus) aangekomen vanuit Zoo Schwerin. Hier zullen ze gezelschap krijgen van andere wolven om een nieuwe roedel op te bouwen.

Bron: Facebook Zoo Schwerin

meubilaie2
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 547
Lid geworden op: 16 jun 2020, 22:30
Favoriete dierentuin: CNME

Re: Nieuwstopic Dierenpark Amersfoort

Bericht door meubilaie2 »

Restaurant de Olifant is weer open en is goed opgeknapt.
Afbeelding

Plaats reactie