Ik begrijp dat volkomen. Ik heb ronduit claustrofobische jeugdherinneringen aan een volgepakte Antwerpse dierentuin in de Paasvakantie. Schuifel schuifel schuifel, opzij opzij opzij. Brrr.Joost schreef: ↑01 mei 2024, 23:56Ik zou daar ook best wel voorstander van zijn. Ik vind dat parken nu soms te gefocust zijn op het binnenhalen van zoveel mogelijk bezoekers.. dat levert op de korte termijn misschien het meeste geld op, maar het resulteert ook in negatievere ervaringen waardoor mensen mogelijk minder snel weer terug komen. Ik heb verschillende keren bij parken (Wildlands, Apenheul, Nordhorn) gehad dat ik het tijdens mijn bezoek zó druk vond dat het een grote invloed had op mijn dag én dat ik bijvoorbeeld ook minder geneigd was om iets in de horeca of shops te kopen omdat je niet wéér in de rij wou staan. Bij Nordhorn voel ik door de ervaring van toen ook niet echt de behoefte om daar snel nog eens heen te gaan.Limburg vooruit schreef: ↑01 mei 2024, 21:21Geen tijdsloten natuurlijk, maar ik bedoel wel effectief reserveren. Je weet hoe groot het park is, dus je kan zelf wel uit tellen wat uw maximale capaciteit is.
Bedenk dat je hier dan nog over gaat door je abonnees, die kan je moeilijk laten reserveren.
Zonder al te veel off-topic te willen gaan denk ik dat het bij Wildlands in hun eerste jaar bijvoorbeeld ook goed was geweest als ze zoiets hadden gehad. Die haalden toen in 9 maanden tijd 1,3 miljoen bezoekers.. Prachtige cijfers, maar dat kon het park helemaal niet aan, er waren veel te veel dagen waarop 10.000+ mensen in het park waren. In de media ging het altijd over de dieren die er te weinig waren, maar ik blijf in de veronderstelling dat het enorme aantal bezoekers dat er op sommige dagen was ook een grote rol heeft gespeeld in de negatieve ervaringen.
Ik zou het mooi vinden als parken wel met zo’n reserveringssysteem zouden werken en als ze daardoor de drukte wat beter kunnen spreiden. En het zal ook wel meevallen hoeveel dagen je dan echt aan die limiet gaat komen. Ik heb alleen niet de illusie dat parken dat gaan doen, een bezoekersrecord staat tenslotte beter in de pers dan een betere ervaring en meer uitgaven door wat minder bezoekers. Het liefst knallen ze er ook nog wat extra kortingsacties tegenaan waardoor mensen voor een habbekrats binnenkomen om de cijfers nog wat op te krikken..
September is mijn favoriete zoobezoekmaand. De kinderen zitten allemaal terug op school, de ouders zijn blij er weer even vanaf te zijn en plannen zeker geen uitstapjes, de portemonnee is toch leeg na de dure zomermaanden, het weer is meestal zeer goed en de dierentuinen liggen er nog prima bij. Ik kijk er alweer naar uit.
Zo'n Burgers Desert tegen sluitingstijd na een warme septemberdag, heerlijk is dat daar.