Nieuwstopic GaiaZOO

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2853
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Nieuwstopic GaiaZOO

Bericht door Joost »

Joost schreef:
12 apr 2024, 22:15
De nieuwe invulling van het gebied zal waarschijnlijk een nieuw wolvenverblijf worden, maar wel voor een andere soort: Iberische wolven, die zouden daarmee terugkeren naar GaiaZOO en uniek zijn in Nederland. Dit werd aangekondigd op een bord wat afgelopen zomer bij het wolvenverblijf stond waarvan een foto op Facebook gedeeld werd. De betreffende tekst van het bord:
Grijze wolven zijn niet (meer) bedreigd. Ze leven zelfs weer in Nederland! Zodra de grijze wolven GaiaZOO verlaten hebben, wordt hun verblijf gereed gemaakt voor de zeldzame Iberische wolf. Deze kleinere wolvenvariant met rode vacht leeft in Spanje en Portugal. Graag bieden we deze bedreigde wolf extra ruimte in GaiaZOO. Door de werkzaamheden zullen er tijdelijk geen wolven zijn.


Bron: FB Dierenparken van Nederland
Volgens Zooflits zou een woordvoerder hebben aangegeven dat van deze plannen geen sprake meer zou zijn..

GaiaZOO heeft plannen voor ‘unieke’ invulling leegstaand wolvenverblijf
Bron en meer: https://zooflits.nl/gaiazoo-heeft-plann ... nverblijf/


Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 267
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic GaiaZOO

Bericht door Boots »

Iberische wolven zouden prachtig zijn. Het wolvenverblijf was sowieso een pareltje. Nu zal de hele boel wel op de schop gaan en de hele sfeer uit het gebied gehaald worden net zoals ze dat bij ieder nieuw project voor elkaar krijgen. In mijn ogen echt de verkeerde mensen aan het roer bij Gaia. Bij wel meer Nederlandse parken overigens.

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1578
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic GaiaZOO

Bericht door Zoozot »

Boots schreef:
15 apr 2024, 19:53
Iberische wolven zouden prachtig zijn. Het wolvenverblijf was sowieso een pareltje. Nu zal de hele boel wel op de schop gaan en de hele sfeer uit het gebied gehaald worden net zoals ze dat bij ieder nieuw project voor elkaar krijgen. In mijn ogen echt de verkeerde mensen aan het roer bij Gaia.
Zou je misschien wat voorbeelden willen geven van waarom je dit vindt? Ik heb namelijk een andere indruk. Hoewel ik ook weleens mijn bedenkingen heb gehad bij bepaalde keuzes die GaiaZoo in de afgelopen jaren gemaakt heeft (muskusossen, vervanging van Iberische wolven door gewone wolven indertijd), vind ik dat ze er tot nog toe altijd in geslaagd zijn om kwalitatieve nieuwigheden af te leveren in een consistente, typerende stijl. Ook op vlak van collectie durft het park soms vrij gedurfde, niet alledaagse beslissingen te maken (flamingo's, limburghuis), dus ik ben vooral benieuwd wat ze van plan zijn met het wolvengebied.

Luipaardhaai
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 mar 2024, 10:12
Favoriete dierentuin: Wildlands, Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic GaiaZOO

Bericht door Luipaardhaai »

Boots schreef:
15 apr 2024, 19:53
Iberische wolven zouden prachtig zijn. Het wolvenverblijf was sowieso een pareltje. Nu zal de hele boel wel op de schop gaan en de hele sfeer uit het gebied gehaald worden net zoals ze dat bij ieder nieuw project voor elkaar krijgen. In mijn ogen echt de verkeerde mensen aan het roer bij Gaia. Bij wel meer Nederlandse parken overigens.
Interessante opinie, altijd leuk om de mening van anderen te horen. Als ik kijk naar Gaia vind ik het juist sterk wat daar de laatste jaren gebeurt. Er worden meer bedreigde diersoorten toegevoegd, oude verblijven worden opgeknapt (zie dwergnijlpaarden bv) en al aanwezige dieren krijgen nieuwe verblijven (in plaats van dat de collectie wordt uitgebreid).

Nu ben ik wel met je eens dat sommige projecten niet helemaal uit de verf zijn gekomen. Ik vind de flamingovoliere persoonlijk te kaal en ook de pampa niet echt vernieuwend. Maar dat hoeft ook niet altijd.

In welke Nederlandse parken zijn er nog meer verkeerde mensen aan het roer volgens jou?

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2853
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Nieuwstopic GaiaZOO

Bericht door Joost »

Boots schreef:
15 apr 2024, 19:53
Iberische wolven zouden prachtig zijn. Het wolvenverblijf was sowieso een pareltje. Nu zal de hele boel wel op de schop gaan en de hele sfeer uit het gebied gehaald worden net zoals ze dat bij ieder nieuw project voor elkaar krijgen. In mijn ogen echt de verkeerde mensen aan het roer bij Gaia. Bij wel meer Nederlandse parken overigens.
Op welke posities zitten volgens jou de verkeerde personen? De eindverantwoordelijke, de directeur Rob Huppertz, zit er al sinds 2007, onder zijn leiding zijn er toch ook juist een heleboel geslaagde projecten ontwikkeld. Ik vind het ook wat voorbarig om nu al te concluderen dat het nieuwe gebied niets wordt, zonder dat er ook nog maar iets over bekend is. Het kan werkelijk nog alle kanten op. De enige echt grote misperen die wat mij betreft de afgelopen jaren gemaakt zijn, zijn het vertrek van de muskusossen en de nieuwe huisstijl, voor de rest blijft het park mij telkens positief verrassen.

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 267
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic GaiaZOO

Bericht door Boots »

Zoozot schreef:
15 apr 2024, 20:15
Boots schreef:
15 apr 2024, 19:53
Iberische wolven zouden prachtig zijn. Het wolvenverblijf was sowieso een pareltje. Nu zal de hele boel wel op de schop gaan en de hele sfeer uit het gebied gehaald worden net zoals ze dat bij ieder nieuw project voor elkaar krijgen. In mijn ogen echt de verkeerde mensen aan het roer bij Gaia.
Zou je misschien wat voorbeelden willen geven van waarom je dit vindt? Ik heb namelijk een andere indruk. Hoewel ik ook weleens mijn bedenkingen heb gehad bij bepaalde keuzes die GaiaZoo in de afgelopen jaren gemaakt heeft (muskusossen, vervanging van Iberische wolven door gewone wolven indertijd), vind ik dat ze er tot nog toe altijd in geslaagd zijn om kwalitatieve nieuwigheden af te leveren in een consistente, typerende stijl. Ook op vlak van collectie durft het park soms vrij gedurfde, niet alledaagse beslissingen te maken (flamingo's, limburghuis), dus ik ben vooral benieuwd wat ze van plan zijn met het wolvengebied.
GaiaZoo was een heel sfeervol park. Bij elke vernieuwing wordt er voor een hele strakke stijl gekozen. De gieren volière is een blokkendoos geworden nadat een werkelijk prachtige volière helaas was vernield door de sneeuwval. Er moest een nieuw ingangsgebouw komen wat funcioneel uiteraard prima voldoet, maar qua uitstraling 0,0 dierentuingevoel uitstraalt. En helaas voor Gaia hoor ik dezelfde geluiden steeds vaker.

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 267
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic GaiaZOO

Bericht door Boots »

Luipaardhaai schreef:
15 apr 2024, 20:37
Boots schreef:
15 apr 2024, 19:53
Iberische wolven zouden prachtig zijn. Het wolvenverblijf was sowieso een pareltje. Nu zal de hele boel wel op de schop gaan en de hele sfeer uit het gebied gehaald worden net zoals ze dat bij ieder nieuw project voor elkaar krijgen. In mijn ogen echt de verkeerde mensen aan het roer bij Gaia. Bij wel meer Nederlandse parken overigens.
Interessante opinie, altijd leuk om de mening van anderen te horen. Als ik kijk naar Gaia vind ik het juist sterk wat daar de laatste jaren gebeurt. Er worden meer bedreigde diersoorten toegevoegd, oude verblijven worden opgeknapt (zie dwergnijlpaarden bv) en al aanwezige dieren krijgen nieuwe verblijven (in plaats van dat de collectie wordt uitgebreid).

Nu ben ik wel met je eens dat sommige projecten niet helemaal uit de verf zijn gekomen. Ik vind de flamingovoliere persoonlijk te kaal en ook de pampa niet echt vernieuwend. Maar dat hoeft ook niet altijd.

In welke Nederlandse parken zijn er nog meer verkeerde mensen aan het roer volgens jou?
Stipt op 1 staat Blijdorp waar het al jaren ontbreekt aan daadkracht en plannen steeds weer gewijzigd worden. Over Amersfoort heb ik ook meermaals mijn zorgen uitgesproken. De ene na de andere leuke soort verdwijnt en ook daar gaan de vernieuwingen in een slakkentempo.

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 267
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic GaiaZOO

Bericht door Boots »

Joost schreef:
15 apr 2024, 20:50
Boots schreef:
15 apr 2024, 19:53
Iberische wolven zouden prachtig zijn. Het wolvenverblijf was sowieso een pareltje. Nu zal de hele boel wel op de schop gaan en de hele sfeer uit het gebied gehaald worden net zoals ze dat bij ieder nieuw project voor elkaar krijgen. In mijn ogen echt de verkeerde mensen aan het roer bij Gaia. Bij wel meer Nederlandse parken overigens.
Op welke posities zitten volgens jou de verkeerde personen? De eindverantwoordelijke, de directeur Rob Huppertz, zit er al sinds 2007, onder zijn leiding zijn er toch ook juist een heleboel geslaagde projecten ontwikkeld. Ik vind het ook wat voorbarig om nu al te concluderen dat het nieuwe gebied niets wordt, zonder dat er ook nog maar iets over bekend is. Het kan werkelijk nog alle kanten op. De enige echt grote misperen die wat mij betreft de afgelopen jaren gemaakt zijn, zijn het vertrek van de muskusossen en de nieuwe huisstijl, voor de rest blijft het park mij telkens positief verrassen.
Je hebt gelijk dat mijn conclusie te voorbarig is. Aan de andere kant was het wolvenverblijf visueel gezien absoluut top. Dit verblijf kan bijna niet overtroffen worden dus zal zijn opvolger naar alle waarschijnlijkheid niet kunnen tippen aan wat er al was.

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1578
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic GaiaZOO

Bericht door Zoozot »

Boots schreef:
18 apr 2024, 23:02
GaiaZoo was een heel sfeervol park. Bij elke vernieuwing wordt er voor een hele strakke stijl gekozen. De gieren volière is een blokkendoos geworden nadat een werkelijk prachtige volière helaas was vernield door de sneeuwval. Er moest een nieuw ingangsgebouw komen wat funcioneel uiteraard prima voldoet, maar qua uitstraling 0,0 dierentuingevoel uitstraalt. En helaas voor Gaia hoor ik dezelfde geluiden steeds vaker.
Akkoord, de ingang en de nieuwe gierenvolière behoren misschien niet tot de allerbeste realisaties van GaiaZoo, maar eerlijk gezegd vind ik ze ook niet zo verschrikkelijk dat ik er een indicatie in zou zien voor een veronderstelde neergang van het park. De nieuwe ingang is niet bijster sfeervol, maar dat was de oude ingang ook niet, en welke dierentuiningang uiteindelijk wel? (ze zijn er natuurlijk wel, maar voor een park met de statuur van Gaia is het niet iets waar ik me verwacht). De eerste gierenvolière was inderdaad mooier, maar de vogelgriepproblematiek en het feit dat ze zo snel na de oplevering bezweken is, zijn helaas genoeg redenen om te erkennen dat de constructie waarschijnlijk niet voldeed. De nieuwe volière is naar mijn mening nog steeds erg geslaagde volière die mogelijk zelfs tot de betere gierenvolières van Europa behoort, zelfs al is de kubusvormige constructie wat dominant over haar omgeving.

Wat ik echter expliciet niet vind van de recente realisaties in GaiaZoo, ook niet de ingang en de gierenvolière, is dat ze clashen met de bestaande infrastructuur van het park. O.a. in het materiaalgebruik hanteert het park een erg consistente en typerende stijl die ze altijd zijn blijven gebruiken: hout, cortenstaal met her en der wat natuursteen en ruimte voor groen. Recent zie je inderdaad wat strakkere elementen binnensluipen, o.a. in de huisstijl en delen van de imgang, maar hierin zie ik niet echt een breuk met het verleden. Het park is op dat vlak wel vaker van koers veranderd en zelden heeft dat echt een enorme impact gehad op de kwaliteit van eigenlijke nieuwe realisaties.
Boots schreef:
18 apr 2024, 23:11
Je hebt gelijk dat mijn conclusie te voorbarig is. Aan de andere kant was het wolvenverblijf visueel gezien absoluut top. Dit verblijf kan bijna niet overtroffen worden dus zal zijn opvolger naar alle waarschijnlijkheid niet kunnen tippen aan wat er al was.
Het wolvenverblijf is inderdaad uitstekend, maar het is misschien te voorbarig om al meteen te zeggen dat de nieuwe invulling niet aan dit verblijf zal kunnen tippen terwijl er letterlijk nog niets bekend is over wat de nieuwe invulling zal zijn. Het is überhaupt nog niet eens duidelijk of het gaat over een volledige herontwikkeling van het gebied, of een gedeeltelijke aanpassing van het bestaande verblijf voor een nieuwe diersoort.

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 267
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic GaiaZOO

Bericht door Boots »

Zoozot schreef:
19 apr 2024, 00:50
Het wolvenverblijf is inderdaad uitstekend, maar het is misschien te voorbarig om al meteen te zeggen dat de nieuwe invulling niet aan dit verblijf zal kunnen tippen terwijl er letterlijk nog niets bekend is over wat de nieuwe invulling zal zijn. Het is überhaupt nog niet eens duidelijk of het gaat over een volledige herontwikkeling van het gebied, of een gedeeltelijke aanpassing van het bestaande verblijf voor een nieuwe diersoort.
Even ophelderen; ik heb het niet over de invulling van het verblijf. De invulling kan absoluut beter worden. Ik heb het enkel over het verblijf zelf. En gezien de looptijd van het project kan ik mij niet voorstellen dat het om kleine aanpassingen gaat.

Als antwoord op de rest van je reactie kan ik alleen maar zeggen dat het voor een groot deel om smaak gaat. Het klopt wat je zegt dat de projecten kwalitatief voldoende/goed zijn. Ik vind ze alleen stuk voor stuk de sfeer in het park weg halen.

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3550
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic GaiaZOO

Bericht door MennoPebesma »

Afgelopen week verbleef ik een paar nachten in het Safari Hotel van Beekse Bergen. Vanuit daar heb ik een aantal dierentuinen bezocht die anders met het ov net te ver zijn om vanuit Friesland naartoe te gaan. Eén daarvan was GaiaZOO. Dit was mijn eerste bezoek aan het park. Ik wilde dit park al langere tijd erg graag bezoeken en ben erg blij dat ik dat nu ook gedaan heb. Het is een erg mooi park. Helaas ligt het voor mij niet echt naast de deur, anders had ik het zeker vaker bezocht.

Aangezien dit mijn eerste bezoek was weet ik niet precies wat wel of niet nieuw is. Maar hierbij toch een aantal dingen die ik hier volgens mij nog niet gelezen of gezien heb:

- De nieuwe oehoe volière is klaar en ik zag hier al een zwarte ooievaar. De oehoe en raaf zag ik niet, maar die zou ik ook over het hoofd gezien kunnen hebben.

- Het gedeelte met de Wolvenvallei en o.a. de Vreemde Vogels Volière is volledig afgesloten. Wel zag ik vanaf een afstand al een grote kraan staan. Ze zijn dus begonnen aan de werkzaamheden. Ook op de borden over dit project wordt de nieuwe invulling nog geheim gehouden.

- In de flamingovolière waren meerder ibissen bezig met het maken van een nest. Een koereiger zat al op een nest dat vlak voor het raam gemaakt is.

- De uitbreiding van het bongoperk lijken mij zo goed als klaar. Het moet alleen nog even groen worden. Er werdt wel nog druk gewerkt aan de binnenverblijven voor zowel de bongo’s als de dwergnijlpaarden.
Afbeelding

- In het nieuwste deel van Rainforest zijn de apen nog niet buiten zichtbaar. Ook de boshonden zijn minder goed zichtbaar. Een bordje gaf aan dat er gehoopt wordt op groepsuitbreiding.

- In het Tapir | Terrarium waren geen bladsnijdermieren meer te zien. Hier zaten nu sprinkhanen en kevers.
Afbeelding

Plaats reactie