Nieuwstopic Burgers' Zoo

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
Joost
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands
Abonnement dierentuin: Ja

Re: Nieuwstopic Burgers' Zoo

Bericht door Joost » oktober 25, 2019, 12:30

Limburg vooruit schreef:
oktober 24, 2019, 04:44
Ik hoop vooral dat deze van alle reptielen en amfibieën af blijven. Dat is de reden dat het vorige keer mislukt is.
In de comments op Facebook laten ze weten dat ze om die reden hebben besloten alleen mannen te houden. Wanneer de dieren zouden gaan broeden zouden ze namelijk meer eiwitten nodig hebben, wat dus gevolgen zou hebben voor andere soorten in de bush.

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode

Bericht door Limburg vooruit » oktober 25, 2019, 17:00

Joost schreef:
oktober 25, 2019, 12:30
Limburg vooruit schreef:
oktober 24, 2019, 04:44
Ik hoop vooral dat deze van alle reptielen en amfibieën af blijven. Dat is de reden dat het vorige keer mislukt is.
In de comments op Facebook laten ze weten dat ze om die reden hebben besloten alleen mannen te houden. Wanneer de dieren zouden gaan broeden zouden ze namelijk meer eiwitten nodig hebben, wat dus gevolgen zou hebben voor andere soorten in de bush.
Ah, ze waren het dan toch niet vergeten hoe het de vorige keer is afgelopen. Bedankt voor het antwoord.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Abonnement dierentuin: Meerdere
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » oktober 27, 2019, 20:07

De nieuwe apeneilanden van Burgers' Zoo...

Reeds in het begin bij de eerste schetsen had ik er eerder een dubbel gevoel bij. Ook nu dat ik ze voor het eerst zelf mocht zien, blijft ik toch een beetje op mijn honger zitten.

Het is een prachtig en mooi groen gebied, geen kaalslag zoals bij menig nieuw dierenverblijf. En ook de dieren zitten er best attractief bij, zowel de halfapen (ringstaartmaki's als moormaki's) als de neusberen en doodshoofdaapjes. In menig dierentuin zou zelfs een forse vooruitgang zijn... zonder het geforceerde doorloopgebied, of de trapladders over de mensen. Je moet als dierentuin niet perse de andere tuinen volgen, dat is zeker een positief punt.

Helaas mis ik wel het oude Burgers' Zoo gevoel in dit nieuwe stukje. Al is dat moeilijk te bestempelen in een dierentuin met zoveel eco-displays, van een geslaagde Desert tot een (tsja, leuk zonder meer?) Rimba.... ze hebben allen wel een bepaalde uitstraling, een uitstraling die op deze (tijdelijke) apeneilanden een beetje zoek is.

Dat de aloude Hagenbeck-rotsen weg zijn is jammer, maar ook zonder die rotsen kan men in andere stukken van het park toch een zekere 'eigen' sfeer opbouwen.

Maar goed, daar zal alleen de meerwaarde-zoeker, en fervente liefhebber van wakker liggen vermoed ik? Net zoals dat het zonde blijft dat de Mangrove er mede voor zorgde dat de aloude toegangspoort niet meer zichtbaar is? ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend » oktober 27, 2019, 22:00

Onherkenbaar geworden die zone. Maar lees ik daar dat je de Rimba maar gewoontjes vindt?
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » oktober 28, 2019, 10:03

De Rimba heeft me nooit helemaal kunnen bekoren, voornamelijk de brede (doodse) tunnel blijft bij mij een gemiste kans. Net zoals de eerder aangehaalde situatie rond de gibbons/ langoeren.
Het eerste stukje is prima, maar daarna gaat het bergaf voor mij. Maar smaken kunnen verschillen natuurlijk. ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Apenarend » oktober 28, 2019, 12:05

Gorilla Gust schreef:
oktober 28, 2019, 10:03
De Rimba heeft me nooit helemaal kunnen bekoren, voornamelijk de brede (doodse) tunnel blijft bij mij een gemiste kans. Net zoals de eerder aangehaalde situatie rond de gibbons/ langoeren.
Het eerste stukje is prima, maar daarna gaat het bergaf voor mij. Maar smaken kunnen verschillen natuurlijk. ;)
Prachtig :-)

Ik vind de Rimba geweldig en mis daar enkel wat vogels.
Maleise beren / Binturong verblijf: geweldig qua immersie + binnenzicht beren
Banteng / herten / apen verblijf: geweldig qua collectie
Tunnel: 2 grote terraria voor reptielen, top. Aan de andere kant had idd nog wat gemogen, een kleiner dier.
Langoeren / gibbons : niet ideaal nadat is gebleken dat ze niet samen kunnen maar op zich is het buitenverblijf top qua klimmogelijkheden en uitzicht + binnenzicht apen
Tijgerverblijf: geweldig qua immersie. Mankementje is dat er maar 1 verblijf is.

Ik zou willen dat de Belgische tuinen zoiets maken en ik vind de Rimba vergelijkbaar met de Aziatische themagebieden in Blijdorp, en omwille van het niveauverschil in het parcours en de verblijven zelfs aantrekkelijker.
Extinction is forever!

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode

Bericht door Limburg vooruit » oktober 28, 2019, 12:30

De tijgers hadden toch nog 2 verblijven achter de schermen net zoals de luipaarden?

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Apenarend » oktober 28, 2019, 12:35

Limburg vooruit schreef:
oktober 28, 2019, 12:30
De tijgers hadden toch nog 2 verblijven achter de schermen net zoals de luipaarden?
Ik vermoed niet dat dat echte buitenperken zijn, eerder buitenkooi vergelijkbaar met sneeuwluipaarden in PL. Maar ik kan me vergissen.
Extinction is forever!

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Contacteer:

Bericht door Laafsekikker » november 4, 2019, 18:43

DUITSLAND EN KROATIË ONTVANGEN ARNHEMSE KORALEN
Koninklijke Burgers’ Zoo schenkt ruim honderd zelfgekweekte koraalkolonies aan collega-publieksaquaria in Düsseldorf (Duitsland) en Pula (Kroatië)

Ruim honderd zelfgekweekte koraalkolonies vertrekken dinsdag 5 november 2019 vanuit Koninklijke Burgers’ Zoo naar collega-publieksaquaria in Düsseldorf (Duitsland) en Pula (Kroatië). Het Arnhemse dierenpark beschikt over het grootste levende koraalrifaquarium van Europa en voorziet collega’s in heel Europa belangeloos van de vruchten van de succesvolle kweek.

Omvangrijk transport
Op dinsdag 5 november 2019 vertrekken in twee afzonderlijke transporten 75 zelfgekweekte koraalkolonies en 3 koperanemonen met bestemming Düsseldorf (Duitsland) en 39 koraalkolonies met als eindbestemming Pula (Kroatië). De Kroatische collega ontvangt daarnaast ook nog 15 juweelkardinaalbaarsjes dankzij de succesvolle kweek in Arnhem.

Succesvolle kweek met zachte koralen en steenkoralen
Koralen kunnen in twee hoofdgroepen worden onderverdeeld: zachte koralen zonder uitwendig skelet en steenkoralen die een kalkskelet bouwen en daarmee de basis van een koraalrif vormen. Het team van biologen en dierverzorgers van Burgers’ Ocean weet al jarenlang succesvol te kweken met zowel zachte koralen als steenkoralen. De gekweekte koralen worden zowel in het eigen aquarium voor de schermen uitgezet als aan collega-publieksaquaria geschonken wanneer de aantallen te talrijk worden.

Giftige oorlogsvoering tussen koralen
Wanneer koralen tegen elkaar aangroeien, gaan ze ruzie maken. Ze vechten daarbij met speciale lange tentakels die gif bevatten. Andere soorten verteren de buurman door hun zeer eenvoudige darm uit te stulpen en op hem te leggen. Ook overgroeien koralen elkaar, waardoor het onderste koraal geen - of niet voldoende - licht meer ontvangt en op die plek afsterft. Weer andere koralen maken een giftig stofje en laten dat vervolgens vrij om zo de koralen in de directe omgeving te vergiftigen. Om een beetje orde te houden in het koraalrifaquarium 'snoeien' duikende dierverzorgers regelmatig om zo de koralen niet te dicht tegen elkaar aan te laten groeien. De koraalgroei is echter zo succesvol dat er erg veel gesnoeid moet worden. Al die koralen worden weggegeven aan andere publieksaquaria.

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Contacteer:

Bericht door Laafsekikker » november 7, 2019, 12:22

VIRIELE ADELAARSROG VERTREKT NAAR KOPENHAGEN
Volwassen mannetje gevlekte adelaarsrog vertrekt als 39-voudige vader vanuit Arnhems dierenpark Koninklijke Burgers’ Zoo naar Kopenhagen

De gevlekte adelaarsrog met het meeste nageslacht ter wereld in publieksaquaria vertrekt maandag 11 november 2019 vanuit Koninklijke Burgers’ Zoo naar het aquarium ‘Den Blå Planet’ in Kopenhagen. Eén van de zonen vergezelt zijn vader op dit transport naar Denemarken. Het Arnhemse dierenpark is al enkele jaren de succesvolste kweker van deze kraakbeenvissoort ter wereld.

Maar liefst 39 nakomelingen

In het kader van het Europese fokprogramma voor gevlekte adelaarsroggen vertrekt het opmerkelijk viriele mannetje gevlekte adelaarsrog uit Arnhem om hopelijk zijn vruchtbare werk in Denemarken voort te zetten in de daar aanwezige groep adelaarsroggen. In de Ocean van Burgers’ Zoo wist de rog maar liefst 39 nakomelingen te verwekken bij diverse vrouwtjes. Het gros van deze jongen is succesvol volwassen geworden en inmiddels uitgezworven over publieksaquaria in heel Europa. De volwassen vrouwtjes in Arnhem kennen een doorsnede van circa 1,80 meter en wegen ruim 90 kilo, terwijl mannen veel kleiner zijn: hun doorsnede meet circa 1,20 meter en hun gewicht is ongeveer 25 kilo.

Zelfgekweekte (kraakbeen)vissen en koralen verspreid over heel Europa
Het team biologen en dierverzorgers van Burgers’ Ocean is zo succesvol met de kweek van adelaarsroggen, diverse soorten pijlstaartroggen, haaien en koralen dat tientallen Europese collega-aquaria hier al jarenlang dankbaar de vruchten van mogen plukken. In het kader van Europese fokprogramma’s zijn reeds duizenden zelfgekweekte dieren aan collega’s geschonken verspreid over heel Europa en soms zelfs daarbuiten. De afgelopen twaalf jaar vertrokken gemiddeld achthonderd dieren per jaar vanuit de Ocean in Arnhem.

De grootste kweker ter wereld van gevlekte adelaarsroggen

In totaal zagen sinds de opening van Burgers’ Ocean in het jaar 2000 maar liefst 62 gevlekte adelaarsroggen het levenslicht. Met die prestatie is het Arnhemse dierenpark al enkele jaren de grootste kweker ter wereld. Met het oog op een zo groot mogelijke genetische variatie binnen de aquariumpopulatie heeft Burgers’ Zoo een jonge mannelijke adelaarsrog uit Wroclaw (Polen) ontvangen die op termijn in Arnhem mag uitgroeien tot de nieuwe fokman.

Joost
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Joost » november 13, 2019, 15:22

De laatste hamerhaai van het park is afgelopen zaterdag helaas overleden:

Hamerhaai is helaas gestorven
Bron en meer: https://www.burgerszoo.nl/nieuws/2019/1 ... -gestorven

Joost
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Joost » november 17, 2019, 12:52

In de comments op Facebook laat Burgers'Zoo weten dat ook het derde jonge beertje een mannetje is.

Joost
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Joost » november 21, 2019, 19:04

Onze jonge Sri Lanka panterman (1,5 jaar oud) is op transport gegaan naar de Franse dierentuin van Cerza. Dit dierenpark is ook de coördinator van het Europese fokprogramma van de Sri Lanka panter. Wij mogen met ons volwassen mannetje en vrouwtje weer gaan fokken, dus hopelijk mogen we in de toekomst weer jonge pantertjes verwelkomen!

FB Burgers'Zoo

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Contacteer:

Bericht door Laafsekikker » november 22, 2019, 12:23

MANNELIJK RUND MET VROUWELIJK UITERLIJK
Burgers’ Zoo heeft vrijdagochtend 22 november 2019 een volwassen mannelijke banteng (Aziatische rundersoort) met opvallend vrouwelijk uiterlijk ontvangen

Koninklijke Burgers’ Zoo heeft vrijdagochtend 22 november 2019 een volwassen bijna 8-jarige bantengstier met een opmerkelijk vrouwelijk uiterlijk uit de dierentuin van München ontvangen. Bij deze Aziatische rundersoort is de vachtkleur bij volwassen mannetjes namelijk zwart en bij vrouwtjes kastanjebruin. Vanwege de hormonale invloed van een tijdelijk anticonceptiemiddel beschikt deze volwassen stier bij binnenkomst echter over een kastanjebruine vacht.

Als een kameleon van kleur veranderd
In de dierentuin van München mocht de bijna 8-jarige stier niet meer fokken, omdat hij in de Duitse dierentuin onder andere met vier van zijn dochters samenleefde. Toen deze jonge koeien in de geslachtsrijpe leeftijd kwamen, kreeg de stier een tijdelijk anticonceptiemiddel. Onder deze hormonale invloed veranderde ook de kenmerkende zwarte vachtkleur van het volwassen mannetje in het kastanjebruine kleed van de volwassen vrouwen en de jongen.

In Arnhem weer terug naar zwart
Het anticonceptiemiddel moet om de drie maanden worden ververst. In Arnhem mag de nog relatief jonge stier echter uitgroeien tot de fokman. Hij is genetisch namelijk onverwant aan de reeds aanwezige koeien en hij mag bij twee van deze vrouwtjes nageslacht gaan verwekken van het Europese fokprogramma. Bezoekers van Burgers’ Zoo zullen het dier daarom de komende maanden geleidelijk zien verkleuren van kastanjebruin naar zwart.

Bijzondere bedreiging in het wild
De wilde banteng kent in het wild een bijzondere bedreiging, naast het in rap tempo verdwijnende natuurlijke leefgebied vanwege de sterke bevolkingsgroei in Zuidoost-Azië. Van de banteng bestaat namelijk een gedomesticeerde versie, het welbekende Bali-rund. Wilde bantengs kunnen onbedoeld kruisen met dit vee, waardoor hun genetische materiaal verloren gaat en er bastaarden ontstaan die zichzelf niet meer kunnen voortplanten.

Plaats reactie