Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
Dustin1999
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp
Abonnement dierentuin: Meerdere

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp

Bericht door Dustin1999 » januari 13, 2019, 20:29

We zullen vanzelf zien en over die olifanten is ook helemaal niet zeker hoor. Zijn maar iedeeen zodat de gemeente Rotterdam kan zien waar Blijdorp bijvoorbeeld geld voor nodig hebben zodat de Gemeente een deel kan financieren.

Dus er kan nog van alles veranderen betreft het olifantenverblijf.

De focus ligt dit jaar vooral op Oceanium en Flamingoverblijf.

JvG
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje
Favoriete dierentuin: -

Bericht door JvG » januari 13, 2019, 21:09

Maar er waren toch eerst plannen om een stierenperk te maken op de plek van de Indische neushoorns? Ach eerst maar zien dat er genoeg geld bijelkaar gehaald wordt voor al die plannen.
Al sta ik bij deze plannen niet echt te springen. Veel soorten die verdwijnen en weinig wat terugkomt...

Jarne
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Abonnement dierentuin: Ja

Bericht door Jarne » januari 14, 2019, 10:13

Blijdorperbende heeft intussen een verslag van de lezing gepubliceerd, waarop ook de schetsen zijn te zien. Er wordt gesproken van een nieuw stierenbinnenverblijf in de vleermuizengrot en de combinatie van andere dieren met de olifanten. Zo veel soortenverlies zullen ze dan wel niet leiden. Er moeten immers 4 soorten weg (witnekkraanvogel, kuifmakaak, kameel en bongo) en daar komt dan minstens 1 soort voor terug. Ik wordt ook gesproken over mogelijk meerdere bullen, iets dat ik enkel kan toejuichen nu dat bekend geraakt dat ze in de natuur ook veel minder solitair zijn dan gedacht.

Verder willen ze de tijgers mogelijk vervangen door de nevelpanter of tapirs. Blijkbaar delen ze mijn visie dat die perken toch niet optimaal zijn voor tijgers.

Over de Victoriaserre wordt voornamelijk over zeldzame vogelsoorten gesproken, het lijkt me dus niet onmogelijk dat de paradijsvogels daar op termijn komen.

Dustin1999
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje

Bericht door Dustin1999 » januari 14, 2019, 10:56

Ben ook zeer benieuwd naar Eilandhoppenproject en Flamingo verblijf. Vooral naar het Madagaskar biotoop en Komodovaraan verblijf als ik het op de concept art bekijkt. Komen Muismakis, Smalstreepmangoesten, Madagaskar leguanen, Madagaskar wevers en Ploegschaarschildpadden. En bij Komodovaraan gedeelte komen ook Zeilleguanen.

Joost
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Bericht door Joost » januari 14, 2019, 10:57

Link naar het artikel van de Blijdorper Bende: http://www.blijdorperbende.nl/vrienden- ... 6VQpZP7_0A

Overigens meld diezelfde Blijdorper Bende in hun facebookgroep als een reactie op iemand dat de kuifmakaken in deze plannen waarschijnlijk een verblijf zouden krijgen aan de rand van het olifantenverblijf, dus dan is het ook al weer een soort minder die hoeft te wijken.

Dustin1999
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje

Bericht door Dustin1999 » januari 14, 2019, 12:46

En Manoels zouden ook gewoon blijven alleen de Bongo en Kamelen zullen verdwijnen. Of misschien krijgen de Manoels ook een beter verblijf?

nickdierengek
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: diergaarde blijdorp

Bericht door nickdierengek » januari 14, 2019, 15:30

Dustin1999 schreef:Ben ook zeer benieuwd naar Eilandhoppenproject en Flamingo verblijf. Vooral naar het Madagaskar biotoop en Komodovaraan verblijf als ik het op de concept art bekijkt. Komen Muismakis, Smalstreepmangoesten, Madagaskar leguanen, Madagaskar wevers en Ploegschaarschildpadden. En bij Komodovaraan gedeelte komen ook Zeilleguanen.
Waar haal jij de muismaki's vandaan??
Deze zitten al lang niet meer in de plannen zoals je ook kan zien op de tekeningen, die ondermeer blijdorperbenden geplaatst heeft....
Steun jij ook de Vrienden van Blijdorp waardoor jij hen helpt om nieuwe verblijven te Bouwen in Diergaarde Blijdorp, en meteen ook aan natuurbehoud projecten mee doet?

Kijk snel op http://www.vriendenvanblijdorp.nl en maak samen Blijdorp nog mooier!

Dustin1999
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje

Bericht door Dustin1999 » januari 14, 2019, 17:20

Ow oeps sorry dacht dat die nog op de concept art stonden. Maar je hebt gelijk Nick die staan er inderdaad niet meer op.

dehaas
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril
Favoriete dierentuin: San Diego Zoo

Bericht door dehaas » januari 14, 2019, 20:01

Lijkt mij echt een heel goed idee om het olifanten verblijf uit te breiden met de bongo's en kamelen. Huidige is namelijk echt veel kleiner dan je zou denken. De gracht slokt namelijk echt mega veel ruimte op van het gebied.

Wat ik me echter wel afvraag is waarom Blijdorp zo arm is. Ik dacht juist dat diergaarde dankzij de Vrienden van Blijdorp over een extra financierens stroom beschikte die geen andere park in NL kent. Weet iemand dit?

nickdierengek
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: diergaarde blijdorp

Bericht door nickdierengek » januari 14, 2019, 20:39

dehaas schreef:Lijkt mij echt een heel goed idee om het olifanten verblijf uit te breiden met de bongo's en kamelen. Huidige is namelijk echt veel kleiner dan je zou denken. De gracht slokt namelijk echt mega veel ruimte op van het gebied.

Wat ik me echter wel afvraag is waarom Blijdorp zo arm is. Ik dacht juist dat diergaarde dankzij de Vrienden van Blijdorp over een extra financierens stroom beschikte die geen andere park in NL kent. Weet iemand dit?
De vrienden van Blijdorp is geen vaste stroom geld die ze standaard ieder jaar als vast bedrag krijgen.
Blijdorp kan met een project komen en dan word er gekeken of de vereniging daar financiële aan kan bijdragen of geheel kan betalen.
Blijdorp moet zelf zorgen voor hun begroting en inkomsten, de vrienden springt niet bij in de exploitatie begroting.
Alleen met het vernieuwen van Blijdorp en bijv natuurbehoud projecten gekoppeld aan de nieuwe verblijven.
Steun jij ook de Vrienden van Blijdorp waardoor jij hen helpt om nieuwe verblijven te Bouwen in Diergaarde Blijdorp, en meteen ook aan natuurbehoud projecten mee doet?

Kijk snel op http://www.vriendenvanblijdorp.nl en maak samen Blijdorp nog mooier!

Max
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Artis, Blijdorp

Bericht door Max » januari 14, 2019, 21:53

Wat ik raar vind is dat de Takinrots onderdak moet gaan bieden aan rode panda's, maar die hebben toch een paar jaar geleden een nieuw verblijf gekregen? Of valt dat verblijf onder het Aziatische moeras dat moet wijken voor de olifanten?
Wat is de toekomst voor de tapirs en neushoorns die daar zitten?
Dieren zijn het mooiste op de planeet!
Laten we ze dan ook beschermen!

Dustin1999
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje

Bericht door Dustin1999 » januari 14, 2019, 22:00

Geen idee als ik de Concept art bekijk blijft het Tapir en Indische Neushoorn verblijf behouden net als Manoels, Rode Panda's en Kuifherten. Alleen de Kamelen en Bongo's zouden gaan verdwijnen en daar zou dan nog een diersoort voor terug kunnen komen.

Jarne
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Jarne » januari 14, 2019, 22:32

Misschien nog een extra koppel panda's en kuifherten. Opzich kan dat wel als stamboekhouder

Max
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Max » januari 14, 2019, 22:47

Jarne schreef:Misschien nog een extra koppel panda's en kuifherten. Opzich kan dat wel als stamboekhouder
Klopt, maar zou liever een ander dier daar willen zien dan rode panda's.

Dustin1999
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje

Bericht door Dustin1999 » januari 14, 2019, 23:01

Ja hoop ik ook maar tegen die tijd zijn de plannen misschien al helemaal anders. Deze plannen zijn nog vere van zeker.

Dus we moeten gewoon af wachten totdat ze met concretere plannen komen voor de Takinsrots dit zijn nog maar ideeen eigenlijk wat zou kunnen voor de Takinrots.

Ik zou op de Takinrots graag Sneeuwpanters zien maar weet niet of de Takinrots voldoende ruimte heeft voor een katachtigen als de Sneeuwpanter maar het zou wel helemaal passen bij het gebied want Sneeuwpanters leven wel op rotsen of in bergen.

Jarne
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Jarne » januari 14, 2019, 23:30

Net even via google earth nagemeten, de takinrots heeft een oppervlakte van ± 500 vierkante meter. Ik begrijp eigenlijk niet waarom ze er niet de takins op hebben laten staan. Als ik het goed begreep fokten de takins daar toch goed, en qua ruimte is het vergelijkbaar met het takinverblijf van Antwerpen. Opzich is het denk ik zelfs ruim genoeg om de combinatie rode panda's, takins en kuifherten te maken.

Dustin1999
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje

Bericht door Dustin1999 » januari 14, 2019, 23:39

Denk omdat de Takinsrots momenteel in een zeer slechte staat is en het een monument is waardoor je het niet zomaar mag slopen of verbouwen. En het staat zelfs op dit moment op instorten dus dan is het niet handig om daar nu Takins te houden. Maar het zou natuurlijk wel gaaf zijn als ze in de Toekomst weer Takins gaan houden.

Max
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Max » januari 14, 2019, 23:59

Dustin1999 schreef:Denk omdat de Takinsrots momenteel in een zeer slechte staat is en het een monument is waardoor je het niet zomaar mag slopen of verbouwen. En het staat zelfs op dit moment op instorten dus dan is het niet handig om daar nu Takins te houden. Maar het zou natuurlijk wel gaaf zijn als ze in de Toekomst weer Takins gaan houden.
Ze willen de Takinrots toch restaureren dan zouden de takins na restauratie daar gehouden kunnen worden.

Jarne
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Jarne » januari 15, 2019, 00:08

Als ze het dan restaureren en wat beplanten met wat bamboe is het ideaal voor de combinatie die ik boven noemde.

FrenkieFan
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril

Bericht door FrenkieFan » januari 15, 2019, 01:42

Idd gewoon de takins terug als alles weer in orde is.
Horeca bij de tijgers? Zucht..
Wat vind Jarne overigens mis aan het tijgerverblijf?

Plaats reactie