Nieuwstopic Wildlands

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
Joost
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands
Abonnement dierentuin: Ja

Re: Nieuwstopic Wildlands

Bericht door Joost » september 30, 2019, 20:35

Nog meer Wildlands nieuws, Erik van Engelen was namelijk ook te gast in het programma Cassata van RTV Drenthe waar twee nieuwtjes werden gegeven:
- In de nieuwe vliegkooi in Nortica komen maar liefst 20(!) soorten vogels, dat zou betekenen dat het soorten aanbod in Nortica alleen hierdoor al bijna verdrievoudigd zal gaan worden en dan heb ik de wasberen, stinkdieren en de dieren in de aquaria nog nieteens meegeteld!
- Het grote kompas op het Kompasplein zal verdwijnen en plaatsmaken voor een dierverblijf. Welke diersoort is nog niet bekend, maar het wordt een doorloopverblijf wat vooral leuk zal zijn voor kinderen.

De hele uitzending is hier te horen: https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/152439 ... Ad4QmMpv18

Dustin1999
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp
Abonnement dierentuin: Meerdere

Bericht door Dustin1999 » september 30, 2019, 22:42

Wooow dat is wel een mooi aantal soorten vogels, maar wat voor vogels komen daar dan? Kustvogels?

Joost
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Joost » oktober 1, 2019, 00:05

Dustin1999 schreef:
september 30, 2019, 22:42
Wooow dat is wel een mooi aantal soorten vogels, maar wat voor vogels komen daar dan? Kustvogels?
Voor zover ik weet zijn er officieel nog geen soorten bekend voor de vliegkooi, maar ik ga er vanuit dat we inderdaad kustvogels kunnen verwachten. Ik heb qua geruchten gehoord van andere abonnees dat er in elk geval lepelaars in zouden komen. Daarnaast zou een soort stern mij ook niet verbazen, aangezien deze soort vaak in de poolpresentatie nog al nadrukkelijk genoemd wordt.

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend » oktober 1, 2019, 10:55

Mooi nieuws, er lijkt al bij al toch (beperkte) inversteringsruimte te zijn.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

JvG
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: -

Bericht door JvG » oktober 1, 2019, 11:06

Joost schreef:
oktober 1, 2019, 00:05
Dustin1999 schreef:
september 30, 2019, 22:42
Voor zover ik weet zijn er officieel nog geen soorten bekend voor de vliegkooi, maar ik ga er vanuit dat we inderdaad kustvogels kunnen verwachten. Ik heb qua geruchten gehoord van andere abonnees dat er in elk geval lepelaars in zouden komen. Daarnaast zou een soort stern mij ook niet verbazen, aangezien deze soort vaak in de poolpresentatie nog al nadrukkelijk genoemd wordt.
Papegaaiduikers, alken en meeuwen lijken mij ook wel goede kanshebbers ;)

Joost
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Joost » oktober 1, 2019, 12:32

Apenarend schreef:
oktober 1, 2019, 10:55
Mooi nieuws, er lijkt al bij al toch (beperkte) inversteringsruimte te zijn.
Klopt, de interim directeur heeft vanaf het begin aangegeven dat ze ondanks de bezuinigingen ruimte zullen houden om te blijven investeren in het park, want zonder investeringen is de kans dat ze de weg omhoog in kunnen zetten natuurlijk kleiner. Voorlopig investeert men vooral in het wegwerken van de pijnpunten in het park, met als grootste pijnpunt natuurlijk Nortica. Ondanks dat het kleinere investeringen lijken zal het toch behoorlijk wat gaan kosten, mede door de hoge kwaliteit aan thematisatie die het park blijft nastreven. Als ik het goed herinner noemde Van Engelen de metamorfose van het Kompasplein dan ook een grote investering voor het park.
JvG schreef:
oktober 1, 2019, 11:06
Papegaaiduikers, alken en meeuwen lijken mij ook wel goede kanshebbers ;)
Zeker die eerste twee soorten zouden mij erg tof lijken om in Emmen te zien! Al vraag ik me af of daar makkelijk aan te komen is, want zoveel worden beide soorten ook weer niet gehouden/gefokt in Europese dierentuinen toch? Meeuwen zitten er wat mij betreft al meer dan genoeg in Nortica ;)

Maar als we toch aan het speculeren zijn: persoonlijk verwacht ik ook in elk geval een aantal steltlopers (Wulp, Kluut etc.), mogelijk aalscholvers en grote booteenden lijken mij persoonlijk dan weer vooral leuk omdat deze ook jarenlang in het oude park hebben gezeten.

Dustin1999
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp

Bericht door Dustin1999 » oktober 1, 2019, 12:43

Alleen Diergaarde Blijdorp heeft een collectie kustvogels zoals Papegaaiduikers, Zeekoeten en Meeuwen. Zou wel passen bij het gebied Nortica.

Jarne
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Bericht door Jarne » oktober 1, 2019, 18:09

Als ze 20 soorten willen houden, lijkt iets in de richting van de taigavolière in gaiazoo de realistischte optie.

Joost
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Joost » oktober 9, 2019, 18:23

Vandaag weer even langs geweest in het Emmense en de volgende zaken vielen op:
- Om te beginnen zijn de werkzaamheden in Nortica nog steeds niet gestart, de zeehonden zwemmen nog hun baantjes in het oude pinguïn verblijf en de souvenirshop ligt er nog ongeveer hetzelfde bij als dehet de aflopen 2 maanden, hoe de Walvis Experience vordert is van de buitenkant moeilijk te zeggen, maar het leek er niet op alsof er druk gewerkt werd. Het zou mij ondertussen niet verbazen als men wacht tot na de herfstvakantie om te beginnen met de werkzaamheden, zodat het dan geen puinhoop is, aan de andere kant moet het dan wel voor de Wildnights beginnen weer klaar zijn, want dit is door de jaren heen toch een redelijk belangrijke week qua bezoekersaantallen geworden.
- Wat er wel veranderd is in Nortica is dat men een nieuw hek geplaatst heeft op het poolstation, dit hek zorgt er voor dat wanneer je de containers uit komt lopen je niet meteen de brug richting Serenga op kan lopen, maar geforceerd wordt de rest van het poolstation te betreden. Vermoedelijk zal het voornamelijk zijn om er voor te zorgden dat de dagbezoekers dan de Walvis Experience en de aquaria niet per ongeluk missen. Ondanks dat ik deze reden zou begrijpen vind ik het weinig toevoegen, als ik een keer geen zin heb om de aquaria ofzo te doen wil ik dat zelf kunnen besluiten en niet geforceerd worden daar alsnog een kijkje te gaan nemen. Daarnaast oogt het ook raar omdat je dat waar je naar toe op weg bent kan zien, als daar een ijsbeer voor het raam staat wil je daar meteen heen kunnen lopen in plaats van dat je eerst het hele poolstation af moet.
Afbeelding

- Ondanks dat er aanpassingen zijn gemaakt aan 1 kant van het wallaby verblijf (dubbele kaphekken ipv. enkele) kunnen de dieren nogsteeds niet tussen de bezoekers lopen.
- De leeuwen zijn weer buiten te zien nadat ze een weekje binnen hadden gezeten, ze daten binnen zodat het verwarmingselement in hun grote rots gemaakt kon worden.
- Wat ik in een eerdere post al vermoede is gebeurd: afgelopen week is er een veulen geboren bij de zebra's.
Afbeelding
- De penseelzwijnen en de zeboes stonden weer apart van elkaar.
- Bij de neushoorns was vandaag alleen mannetje Gus op de vlakte, terwijl de afgelopen periode eigenlijk altijd alle 4 de dieren te zien waren.
- Doorheen heel het park zijn er opstapjes geplaatst op plekken waar kinderen moeilijk overheen konden kijken zodat de ouders ze niet steeds op hoeven te tillen. De plekken waar ik ze gezien heb zijn bij de rotsen van de woestijn, de uilen en de aquaria boven in Animazia.
Afbeelding
Afbeelding

- Bij de ingang van Rimbula is de informatie over de EAZA silent forest campagne helemaal weggehaald.
- De stroom op de brug om de vari's binnen te houden in weggehaald.
- Doorheen heel Rimbula zijn nieuwe hekken geplaatst:
Afbeelding

- En als laatste zijn er op het pleintje bij de olifanten overkappingen geplaatst:
Afbeelding

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » oktober 10, 2019, 12:22

Bedankt voor de update(s) alweer! :)

Het is wel apart om een nieuwe "verplichte" route te zien verschijnen, daar waar het park eerst expliciet elders een doorgang wist te maken tussen twee werelden. ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Joost
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Joost » oktober 15, 2019, 10:45

Bij de Wildlands Blog kunnen we zien dat men bij het zeehondenverblijf een sfeer impressie heeft opgehangen van de toekomstige vernieuwingen in dit gebied. Overigens spreekt men op de impressie voor de volière over "watervogels", dus dan valt het een en ander aan soorten ook al af.

Het lijkt erop dat fase 2 van de upgrade van Nortica gaat beginnen. Bij de zeehonden hangen nu deze bordjes met artist imoressions van de ombouw van het verblijf.

In het midden komt een gebouw in de vorm van een houtzagerij. Aan de ene zijde wordt een verblijf voor wasberen en stinkdieren gecreeerd, terwijl aan de andere kant een voliere ontstaat voor ongeveer 20 soorten watervogels.

FB Wildlands Blog, bericht + foto:https://www.facebook.com/wildlandsblog/ ... =3&theater

Joost
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Joost » oktober 16, 2019, 19:51

Sinds gister is er in elk geval 1 kogelgordeldier te spotten in Wildlands, deze vinden we in de Monkey Market in het verblijf van de mannelijke doodshoofdaap.

Vanaf vandaag is dit kleine gepantserde beestje te bewonderen in WILDLANDS. Heb jij het kogelgordeldier al gespot?

Bron en video: FB Wildlands

Ook treurig nieuws: gisteren is Zorro, toch wel een icoon van de Emmense mantelbavianen kolonie, overleden:

Gisteren is Zorro, de oudste mannetjesbaviaan van WILDLANDS, overleden. Zorro is overleden aan ouderdom en is 25 jaar geworden. Dierverzorgster Roxanne heeft Zorro lang verzorgd en vertelt: ''Mantelbavianen leven in harems die bestaan uit één tot tien vrouwtjes en één man, maar bij de harem van Zorro was dit anders. Zorro's zoon Zjacco is bij zijn vader gebleven. Normaal verlaten zoons de harem van hun vader om een eigen harem te beginnen, maar Zjacco is al die tijd bij zijn vader gebleven en heeft de harem overgenomen toen Zorro te oud was om de groep verder te leiden.’’ En dierverzorger Rutger vertelt: ‘’Tijdens een presentatie ving Zorro vaak het voer met z’n bek op. Daar hebben bezoekers vast nog wel foto’s van!’’

Bron: FB Wildlands

Gibbon2000
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Planckendael

Bericht door Gibbon2000 » oktober 17, 2019, 15:36

Misschien het gordeldier uit Antwerpen?

Joost
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Joost » oktober 17, 2019, 16:59

Gibbon2000 schreef:
oktober 17, 2019, 15:36
Misschien het gordeldier uit Antwerpen?
Ik ga er vanuit van wel, zeker nu ik van verschillende kanten hoor dat het dier voorlopig tijdelijk in de monkey market zit. Op den duur zou deze soort een plekje gaan krijgen in Rimbula, zoals eerder ook al aangekondigd was. Het lijkt mij logisch dat nu deze soort uit Antwerpen weg moet en het dier in Wildlands nu in een tijdelijk onderkomen zit, dat het dier dan vanuit Antwerpen gekomen zou zijn maar 100% zeker weet ik het niet. Het zou mij overigens niet verbazen als het transport gecombineerd werd met dat van de luiaards naar Aquazoo Leeuwarden.

Het dier in Emmen is overigens een vrouwtje, misschien dat daaruit een definitieve conclusie getrokken kan worden?

aardvarkentje15
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: van alles en nog wat

Bericht door aardvarkentje15 » oktober 23, 2019, 09:00

Lepelaars in nortica snap ik niet echt, gezien lepelaars niet echt zeer noordelijk voorkomen....

Ik hoop dus inderdaad zeevogels, bijv. Papegaaiduikers etc.
alles draait om de etherdicipline! ;)

Joost
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Joost » oktober 25, 2019, 12:21

In een Facebook groep zag in foto's voorbij komen van een helemaal leeg zeehonden verblijf. De zeehonden zijn (voorlopig?) naar achter de schermen verhuisd en de werkzaamheden hier zullen op 4 november gaan beginnen. Op het kaartje wat men op de website heeft geplaatst is te zien dat hierdoor niet vanaf de zeeleeuwen naar de ijsberen gelopen kan worden, maar dat je daarvoor door Serenga moet omlopen, al is dit wel een stukje korter gemaakt doordat ze de personeelsdeur tussen de zeeleeuwen en het Prairie Café open lijken te zetten. https://www.wildlands.nl/werkzaamheden

Op diezelfde pagina lezen we ook dat men vanaf maandag tot halverwege december grote werkzaamheden uit gaat voeren aan de jungle trail, onder andere door het toegankelijker te maken voor volwassenen. Persoonlijk zou het mij, gezien de grote periode, niet verbazen als ze daadwerkelijk een heel stuk van de trail gaan vervangen, ook omdat er de afgelopen tijd al op meerdere plekken extra verstevigingen zijn aangebracht aan de constructie.

Joost
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Joost » oktober 28, 2019, 17:00

Vanmorgen weer een paar uurtjes in het Emmense doorgebracht:
- Zoals eerder aangegeven is al het water al uit het oude zeehonden/pinguïn verblijf gehaald en ook zijn er aan de kant van waar de wasberen moeten komen al wat markeringen geplaatst met oranje paaltjes. De brug door het verblijf was vandaag nog gewoon te betreden, maar de werken beginnen dan ook pas volgende week.
Afbeelding

- Bij de aquaria op het poolstation waren nog geen grote veranderingen te zien, wel was te zien dat er stapels hout naar binnen zijn gebracht en dat er een soort werktafel gebouwd is. De balie van de voormalige souvenirshop staat er nog wel in.
- Het hek bij de wallaby's en nandoes is verdwenen en de dieren kunnen eindelijk weer tussen de bezoekers lopen!
Afbeelding

- Naast de Kalima Foods en in het naastgelegen stokstaartjes verblijf vonden er werkzaamheden plaats. Bij Kalima was er een stuk grond afgegraven, terwijl men in het stokstaartjes verblijf met een grote tang bezig was bij de ingang naar het binnenverblijf van de dieren. Misschien duidt dit op de komst van een huisgenoot voor de stokstaartjes?? De dieren waren tijdens de werkzaamheden overigens gewoon buiten.
Afbeelding
Werkzaamheden Kalima

Afbeelding
Werkzaamheden stokstaartjes

- In het penseelzwijnen/zeboe verblijf is er een nieuw hek geplaatst waar de penseelzwijnen wel en de zeboes niet doorheen kunnen en biedt het de mogelijkheid om de diersoorten makkelijker van elkaar te scheiden.
Afbeelding

- Bij de doodshoofdapen zijn er nu ook touwen gespannen rondom het pleintje voor de Monkey Market. In vermoed dat dit is in de hoop om opstoppingen rondom de vlottenoversteek wat te verminderen, maar dan moeten de dieren wel eerst gebruik gaan maken van deze touwen (en dat deden ze vandaag nog niet ;) )
Afbeelding

- Het gordeldier wou zich vandaag helaas nog niet aan ons laten zien, maar gelukkig hangt er wel een bordje:
Afbeelding

- Vanwege de verbouw van de Jungle Trail was vandaag Rimbula alleen te bezoeken vanaf de birdy bush tot aan het restaurant. De kant van de gibbons en de olifanten was niet te bezoeken, dus moest je dezelfde route terug. Ik ben benieuwd of dit de hele periode van de werkzaamheden zo gaat zijn of niet. Overigens was men vandaag begonnen met de werkzaamheden, dus was er nog niet heel duidelijk te zien wat men precies gaat aanpassen.
Afbeelding

- Waar ik mij toch wel over blijf verbazen in Wildlands is dat men op een redelijk rustige dag als vandaag (niet zo rustig als een random doordeweekse dag in januari/februari, maar ook geen top drukte) zoveel restaurants en shops open heeft. Ik snap wel dat je in vakanties en weekenden alles open gooit, maar op een dag als vandaag was dat echt niet nodig geweest, terwijl het vrij algemeen bekend is men in Wildlands moet snijden in de kosten verbaasd mij deze keuze dan wel. Om een beeld te schetsen: vandaag waren de 3 grote restaurants van het park allemaal open (Travellers' Taste, Momma's Restaurant en het Rimbula restaurant), daarnaast waren er nog minstens 2 eetkraampjes open (Prairie Café, Zembla, en dan heb ik het achtbaan gebied en Animazia vandaag nog overgeslagen, maar daar is vaak ook nog Horeca open) en maar liefst 3 souvenirshops (De Expeditie, Asante en Toko tokeh). Persoonlijk vond ik dit nogal veel voor die (ik gok) paar duizend bezoekers die er vandaag waren en lijkt het mij dat je hier ook prima op kan bezuinigen, al zullen ze er ook vast wel hun redenen voor hebben om het allemaal wél open te hebben. Nog iets om op te bezuinigen: op een klaarlichte dag zoals het vandaag was is het echt niet nodig om op veel plekken buiten de verlichting aan te hebben staan, zeker als het weinig toegevoegde waarde heeft zoals vandaag.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » oktober 29, 2019, 12:27

Zou men misschien gokken op Belgische bezoekers (hier is het nu vakantie)? Maar het is inderdaad wat overmoedig als ik het zo hoor, een omgekeerde beweging van wat menig (bijna alle?) andere tuin tegenwoordig doet in het naseizoen.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Joost
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Joost » oktober 29, 2019, 16:40

Gorilla Gust schreef:
oktober 29, 2019, 12:27
Zou men misschien gokken op Belgische bezoekers (hier is het nu vakantie)? Maar het is inderdaad wat overmoedig als ik het zo hoor, een omgekeerde beweging van wat menig (bijna alle?) andere tuin tegenwoordig doet in het naseizoen.
Geen idee waar het mee te maken had, maar ik heb niet meer (vrijwel geen) belgen gehoord dan normaal. Ik kwam er daarstraks wel achter dat er een aantal regio's in Duitsland op dit moment vakantie hebben, maar ook weer niet zoveel dat het nodig zou zijn om zoveel Horeca en shops open te hebben.

Twee weken terug was ik in Burgers'Zoo terwijl het daar in de regio vakantie was, ze dat Lego evenement hadden én het daardoor toch zeker (gevoelsmatig in ieder geval) twee keer zo druk was dan in Emmen gisteren. Daar hadden ze toen ook niet eens alle horeca open en het werkte prima. Zolang men er goed over communiceert werkt het top, bord bij de ingang met de horeca die open is, bordjes bij de gesloten horeca met waar men wel terecht kan en ze hebben in Emmen ook meer dan genoeg videoschermen waar het ook nog eens vermeld op zou kunnen worden.

Overigens moet ik zeggen dat ik 3 volwaardige souvenirshops ook op drukke dagen nogal veel vind. Zoals ze het nu doen in Nortica is het prima, daar kan je nu bij het eetkraampje ook een beperkt assortiment souvenirs halen. Maar voor de rest lijkt mij 1 grote shop meer dan prima, ook als je kijkt naar de andere grote dierentuinen in Nederland. Even uit mijn hoofd: Diergaarde Blijdorp 2, Artis 1, Burgers 1, Ouwehands 2, Amersfoort 2, allemaal parken die rond de bezoekersaantallen (of zelfs veel beter) scoren die Wildlands ambieert, dan zie ik echt 0 reden waarom Wildlands er 3 nodig zou moeten hebben en waarom die dan ook allemaal elke dag open zouden moeten zijn. Persoonlijk zou ik zeggen: hou alleen de shop bij de ingang en maak van die in Serenga en Jungola dierverblijven ;) .

Joost
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Joost » november 1, 2019, 12:40

Een paar korte nieuwtjes uit Emmen:

Op 6 november staakt een groot deel van de basisschool leraren in Nederland, waardoor kinderen op die dag niet naar school kunnen. Wildlands springt hier handig op in door die dag alle basisschool leerlingen gratis toe te laten in het park (alleen onder begeleiding van een volwassene die wel gewoon betaald), leerlingen van het voortgezet onderwijs betalen maar de helft van een normaal entreeticket.
Info: https://www.facebook.com/events/695865607587731/

Ook is er recent een nieuwe fok man aangekomen bij de ringstaartmaki's:

Gisteravond is er een nieuw makimannetje gearriveerd in WILDLANDS. De vijfjarige Ando zal de komende dagen achter de schermen wennen aan de jungle in Emmen, voordat hij wordt geïntroduceerd bij de dames. Aan hun reactie te merken zien ze hem wel al zitten en dat is een goed teken: Ando moet namelijk voor nageslacht gaan zorgen.

Bron en video: https://www.facebook.com/WildlandsNL/vi ... SEARCH_BOX

Allerlaatst lijkt het er op dat de term "Winter Wildlands" al na een seizoen aan de kant geschoven wordt, deze winter gaan ze namelijk iets nieuws doen: Wildlands Backstage. Daar waar we vorig winterseizoen al bezoekjes konden brengen aan de savannestal en de nijlpaardenstal gaat men dit jaar een hele route uitzetten backstage, hierbij kan ook een kijkje genomen worden in de leeuwenstal, dierenartsenpraktijk, waterfabriek en de dieetkeuken. Het lijkt er op dat er aan de tijdelijke openstelling van horeca en dergelijke in de verschillende gebieden van het park wel vastgehouden wordt, opvallend daarbij is dat men hierbij wel de tegenovergestelde volgorde aanhoudt dan vorig jaar.
Meer info: https://www.wildlands.nl/wildlandsbackstage-nl

Plaats reactie