Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 203 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende
  Afdrukweergave

Nieuwstopic Burgers' Zoo (2017)
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 31 Dec 2016 15:21 
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Gebruikers-avatar

Plaats vanaf 2017 hier al het nieuws uit het Burger's Zoo

Het oudere dierentuinnieuws van deze dierentuin vinden we terug in het Dierentuinnieuws Archief.

Profiel  

Re: Nieuwstopic Burgers' Zoo (2017)
BerichtGeplaatst: 01 Jan 2017 18:14 
Laafsekikker-dril
Laafsekikker-dril
Gebruikers-avatar

geboren

jonge halsband pakari's
waterbok

Profiel  

BerichtGeplaatst: 02 Jan 2017 12:13 
Fictieve account
Fictieve account
Gebruikers-avatar

BURGERS' ZOO TEVREDEN: RUIM 1 MILJOEN BEZOEKERS
Koninklijke Burgers’ Zoo kijkt tevreden terug op 2016: ruim 1 miljoen bezoekers en de bouw van Burgers’ Mangrove loopt keurig op schema

Koninklijke Burgers’ Zoo noteerde in 2016 enkele opvallende gebeurtenissen op dierengebied. Zo werd in september een cheeta-zesling geboren, die sinds eind december voor de schermen te zien is. Bovendien kwamen dit jaar twee breedlipneushoorns ter wereld, waarbij één van de dieren helaas dood werd geboren. Het Arnhemse dierenpark nam afscheid van de markante chimpanseevrouw Mama, de oudste chimpansee van Nederland. Mama werd wereldberoemd dankzij het baanbrekende wetenschappelijke gedragsonderzoek van primatoloog Frans de Waal. Tenslotte werden zowel een leeuw als een tijger succesvol aan een hoektand geopereerd. Burgers’ Zoo is tevreden met de bezoekersaantallen over 2016. In totaal bezochten 1.023.469 mensen het Arnhemse dierenpark, iets minder dan de 1.040.804 gasten die in 2015 werden verwelkomd. In september ging de bouw van Burgers’ Mangrove van start, ’s werelds grootste overdekte mangrove met zeekoeien, vlinders, vogels, vissen, reptielen en krabben. De opening staat gepland in de zomer van 2017.

Afbeelding
Foto Theo Kruse/ Burgers Zoo

Conservatie, onderzoek, educatie en recreatie
In 2016 heeft Burgers’ Zoo meer dan een half miljoen euro aan natuurbehoudsprojecten gedoneerd. Al 28 jaar beschermt het Arnhemse dierenpark samen met het Zwitserse vlinderpark Papiliorama een natuurgebied in Belize van inmiddels 235 vierkante kilometer. Daarnaast is Burgers’ Zoo hoofdsponsor van Stichting Future For Nature, dat jaarlijks drie jonge, veelbelovende natuurbeschermers beloont met de Future For Nature Award en een geldbedrag van € 50.000 per winnaar. De eigen Stichting Lucie Burgers financiert bovendien vergelijkend gedragsonderzoek naar dieren in het wild. Burgers’ Zoo heeft een steeds belangrijkere rol te vervullen in het verbinden van de mens met de natuur. Niet alleen in het park, maar ook daarbuiten. De (nieuws)berichten op de online kanalen van Burgers' Zoo (website, Facebook, Twitter, YouTube en Instagram) zijn in totaal 33,5 miljoen maal bekeken. Ten opzichte van 2015 is dit een groei van maar liefst 91,4 procent. Inmiddels heeft Burgers’ Zoo 138 dierentuingidsen die intern zijn opgeleid en dit jaar 1.311 rondleidingen hebben gegeven, waaraan circa 18.000 mensen hebben deelgenomen. Bovendien hebben dierentuingidsen 71 basisschoolgroepen in de klas lesgegeven over ecosystemen als het tropisch regenwoud (Bush), de rotswoestijn (Desert) en het tropisch koraalrif (Ocean). Ook naar het effect van deze educatieve inspanningen heeft het dierenpark onderzoek gedaan. Uit onderzoek naar het effect van rondleidingen in de Ocean zijn significante verschillen voor en na de rondleidingen aangetoond: zowel een duidelijke kennistoename als ook een zichtbare attitudeverandering ten opzichte van natuur en natuurbehoud kwamen naar voren. Tenslotte investeert Burgers’ Zoo jaarlijks in (nieuwbouw)projecten om de kwaliteit van de dag uit voor de bezoeker op een steeds hoger niveau te brengen. In 2016 werd de Parkwinkel bijvoorbeeld volledig vernieuwd, nadat eerder al het Park Restaurant eind 2015 een complete ‘make-over’ had gekregen.

Een nieuw ecodisplay: Burgers’ Mangrove
Burgers’ Zoo staat bekend om zijn ecodisplays: grootschalig vormgegeven natuurgebieden waar dieren in zo groot mogelijk vrijheid leven. In september 2016 werd het startsein voor de bouw van Burgers’ Mangrove gegeven: de grootste overdekte mangrove ter wereld met een oppervlakte van ruim 3000 vierkante meter met zeekoeien, vlinders, vogels, reptielen, vissen en krabben. Burgers’ Mangrove is geïnspireerd op het natuurgebied in Belize dat Burgers’ Zoo beschermt: www.csfi.bz. Voordat de bouw van het nieuwste project Burgers’ Mangrove van start kon gaan in september, vond eerst een omvangrijke verhuizing van circa 240 vogels, vissen en reptielen naar collega-dierenparken in binnen- en buitenland plaats. Dierenwelzijn stond hierbij centraal: de biologen hebben maandenlang voorbereidingen getroffen om de meest geschikte collega-dierenparken te vinden voor de dieren. De bouw loopt keurig op schema en de opening van Burgers’ Mangrove staat gepland in de zomer van 2017. Opvallend zijn de vele innovatieve duurzame toepassingen in het ontwerp en de bouw, zoals bijvoorbeeld het gebruik van een energiezuinige warmte/koude-opslaginstallatie (WKO), FSC-gecertificeerd hout en een helofytenfilter gebaseerd op mangroveplanten.

Meer grote plannen voor 2017
Elke schoolvakantie organiseert Burgers’ Zoo bovendien een thematisch evenement dat de beleving voor de bezoeker verder versterkt. Het eerste evenement staat qua data al vast: van 17 februari tot en met 5 maart 2017 vindt het lichtfestival Burgers’ Light plaats. In de zomervakantie organiseert Burgers’ Zoo wederom een educatieve musical, na het succes van Deep Ocean Monsters in 2016. Deep Ocean Monsters trok in totaal 80.000 bezoekers en werd met een gemiddeld cijfer van 8,7 gewaardeerd, waarbij 75% van de respondenten aangaf ook echt wat geleerd te hebben. Voor de meivakantie, herfstvakantie en kerstvakantie zijn de plannen voor thematische evenementen eveneens reeds in vergevorderd stadium.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 Jan 2017 19:27 
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Gebruikers-avatar

Dierverzorger Theo heeft met behulp van een drone prachtige beelden gemaakt boven de bouwplaats van Burgers’ Mangrove in Burgers Zoo. De contouren van het hoofdgebouw worden al goed zichtbaar. Op de ringbalken die nu op de kolommen zijn bevestigd, worden binnenkort de bogen bevestigd die de dakconstructie moeten dragen.

Net als bij de Bush en bijvoorbeeld de Desert bestaat het dak straks grotendeels uit luchtkussens. Het gebouw dat buiten de hoofdconstructie staat, bevat straks de complexe filterinstallaties. Ook zijn de contouren van het zeekoeienbassin reeds goed zichtbaar.

U kunt de volledige dronevideo van ruim 4 minuten bekijken op www.burgerszoo.nl/mangrove.

Facebookpagina Burgers Zoo

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 Jan 2017 19:43 
Laafsekikker-dril
Laafsekikker-dril
Gebruikers-avatar

Ik heb een vraagje. Komen er andere zeekoeien naar Burger's omdat het niet hetzelfde soort is als die in Belize voorkomen? Zijn dat ook de enige zoogdieren die in de mangrove komen? :s

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 Jan 2017 20:29 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

Koenster schreef:
Ik heb een vraagje. Komen er andere zeekoeien naar Burger's omdat het niet hetzelfde soort is als die in Belize voorkomen? Zijn dat ook de enige zoogdieren die in de mangrove komen? :s

Ik dacht dat dat dezelfde Caraïbische soort was?

Aangezien een hoop vlinders naast de zeekoeien blijkbaar belangrijke gasten gaan worden, vrees ik voor de rest van het bestand, vooral op het vlak van vogels (ik verwacht niets meer dan wat eenden, zaadeters en ibissen).

Aan zoogdieren zijn er best wel interessante soorten te bedenken maar ik kan me niet herinneren uit de plannen dat die voorzien waren. Misschien een agoeti of laaglandpaca, maar wellicht geen roofdieren of apen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 15 Jan 2017 21:16 
Laafsekikker-dril
Laafsekikker-dril
Gebruikers-avatar

Kwn iemand mij heel toevallig welke vogels nog aanwezig zijn in de verblijven op de bouwplaats van de nieuwe mangrove hal? Ik weet dat er nog patagonische rotsparkieten zitten en koningsgieren, maar verder niet

Profiel  

BerichtGeplaatst: 15 Jan 2017 21:37 
Laafsekikker-dril
Laafsekikker-dril
Gebruikers-avatar

konings gieren zijn ook weg

Profiel  

BerichtGeplaatst: 15 Jan 2017 21:51 
Laafsekikker-dril
Laafsekikker-dril
Gebruikers-avatar

Ook al. Jammer, is wel een aparte soort, spuuglelijk, maar apart.
Maar wat zit daar nu nog wel?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 Jan 2017 15:48 
Laafs Dikkopje
Laafs Dikkopje
Gebruikers-avatar

Ckri987 schreef:

Ze zijn blijkbaar naar Ouwehands gegaan.
Jij vindt ze spuuglelijk, ik vindt het één van de mooiste gierensoorten die er zijn.
Smaken verschillen...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 Jan 2017 17:01 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

Gibbon2000 schreef:
Ckri987 schreef:

Ze zijn blijkbaar naar Ouwehands gegaan.
Jij vindt ze spuuglelijk, ik vindt het één van de mooiste gierensoorten die er zijn.
Smaken verschillen...

Ik dacht dat ze naar Keulen waren gegaan.

Hele mooie soort, vind ik ook.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 Jan 2017 17:42 
Laafsekikker-dril
Laafsekikker-dril
Gebruikers-avatar

Apenarend schreef:

Ik dacht dat ze naar Keulen waren gegaan.

Hele mooie soort, vind ik ook.

Burgers' Zoo had twee paartjes. Er ging één paartje naar Keulen en het andere naar Rhenen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 18 Jan 2017 18:40 
Fictieve account
Fictieve account
Gebruikers-avatar

BURGERS' OCEAN VERWELKOMT 37 DIEREN IN ACHT SOORTEN

Koninklijke Burgers’ Zoo ontvangt woensdag 18 januari 2017 in totaal 37 dieren in acht verschillende soorten van het Belgische collega-publieksaquarium Aquatopia uit Antwerpen.

Afbeelding

Het Arnhemse dierenpark kweekt al jarenlang succesvol met onder andere diverse haaien-, roggen- en koralensoorten, dus meestal vertrekken juist transporten uit Burgers’ Ocean naar Europese collega-aquaria. Burgers’ Zoo hoopt met de komst van de jonge luipaardhaaivrouw een succesvol kweekstel samen te kunnen stellen, aangezien in Arnhem reeds een jonge man aanwezig is. Alle dieren zijn na een quarantaineperiode achter de schermen op termijn in de Ocean te zien, met uitzondering van de mangrovekwallen die voor het nieuwbouwproject Burgers’ Mangrove bestemd zijn.

37 dieren in acht soorten
In totaal komen 37 dieren in acht verschillende soorten naar Arnhem: veertien mangrovekwallen, veertien vleermuisvissen, drie koeneusroggen, een napoleonvis, een luipaardhaai, een oranjevleklipvis, twee grote netmurenes en een koningssnapper (baarsachtige). Burgers’ Zoo heeft al jarenlang goed contact met zijn Belgische collega Aquatopia. Dit publieksaquarium heeft recent besloten om de deuren te sluiten en heeft contact opgenomen met enkele collega-aquaria om de dieren uit de collectie naar goede nieuwe bestemmingen te transporteren. De dieren verhuizen onder andere naar de aquaria van Zoo Antwerpen en Burgers’ Zoo.

Uitgebreid wennen
Zodra de dieren in Arnhem zijn aangekomen, verblijven ze geruime tijd in quarantaine. Hier kunnen ze allereerst rustig bijkomen van het transport en gecontroleerd worden op eventuele ziektes en/of parasieten. Bovendien moeten ze stap voor stap wennen aan de Hollandse keuken: het menu wijkt in elk aquarium toch een beetje af van de het voer dat de dieren gewend waren. In Burgers’ Zoo leren de haaien en roggen bovendien om voedsel aan te nemen van een voertang. Dierverzorgers voeren de grotere vissoorten in de Ocean individueel, waarbij ze precies bijhouden wat elk dier eet en bijvoorbeeld ook medicijnen kunnen toedienen via het voedsel.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 Jan 2017 18:17 
Laafs Dikkopje
Laafs Dikkopje
Gebruikers-avatar

Ook mangrovekwallen en ik herinner mij nog dat er werd gesproken over krabben (vermoed wenkkrabben). Het word zeker mooi, maar hoeveel vogels er komen blijft inderdaad de vraag. In de mangrove wonen veel viseters, dus misschien zullen die van de vlinders afblijven?

Hoe dan ook, ik ben dol op speculeren (over flamingo's bijvoorbeeld :s )

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 Jan 2017 17:14 
Laafs Dikkopje
Laafs Dikkopje
Gebruikers-avatar

hillegina schreef:
Ook mangrovekwallen en ik herinner mij nog dat er werd gesproken over krabben (vermoed wenkkrabben). Het word zeker mooi, maar hoeveel vogels er komen blijft inderdaad de vraag. In de mangrove wonen veel viseters, dus misschien zullen die van de vlinders afblijven?

Hoe dan ook, ik ben dol op speculeren (over flamingo's bijvoorbeeld :s )

Een groepje flamingo's zou inderdaad mooi zijn, voor welke soort zou je dan opteren?

Met een beetje geluk vinden we hier binnenkort ook ijsvogels of kolibries terug, al brengen die laatste wel wat problemen mee qua voedsel voorziening.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2017 17:43 
Laafs kikkertje
Laafs kikkertje
Gebruikers-avatar

Kolibries zouden goed passen in het vlindergedeelte van de mangrove. Verder vraag ik mij af waarom Burgers' drie koeneusroggen heeft gekregen. Zou er voor hun een verblijf in de mangrove gebouwd worden?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2017 18:31 
Laafs Dikkopje
Laafs Dikkopje
Gebruikers-avatar

Black Rhino schreef:
Kolibries zouden goed passen in het vlindergedeelte van de mangrove. Verder vraag ik mij af waarom Burgers' drie koeneusroggen heeft gekregen. Zou er voor hun een verblijf in de mangrove gebouwd worden?

Ik denk het niet, het zijn zoutwaterbewoners, ze passen dus niet in het bassin van de zeekoeien. Een apart bassin maken voor deze dieren, die me niet echt in de mangrove lijken te passen, lijkt me buiten het concept te treden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2017 18:42 
Laafs kikkertje
Laafs kikkertje
Gebruikers-avatar

Vroeger zaten er schijnbaar koeneusroggen in de Ocean (ik meen in wat nu de barracudabak is), daar zouden ze nu ook prima bijpassen...

Verder zijn er geen Amerikaanse ijsvogelsoorten in Europa te vinden en voor flamingo's is de ruimte er niet in de hal, dus daar hoef je niet op te rekenen.

Ga qua vogels maar uit van suikervogels, duiven, tangara's, organisten, eenden en mogelijk cotinga's en kolibries. Al zijn kolibries heel wat extra werk, dus persoonlijk betwijfel ik, of ze dat gaan doen.

Ibissen en lepelaars eten ook krabben, dus die vallen af, mangrovereigers zouden wel kunnen, zolang ze genoeg vissen hebben ;).

Profiel  

BerichtGeplaatst: 27 Jan 2017 17:54 
Laafs kikkertje
Laafs kikkertje
Gebruikers-avatar

Urologen Olaf Vrooman en Michael van Balken van ziekenhuis Rijnstate hebben in samenwerking met onze dierenarts Henk Luten vandaag een 41-jarige chimpanseeman geopereerd. Het doel van de operatie was om de sterilisatie ongedaan te maken die in augustus 2002 op aanbeveling van de stamboekcoördinator van het Europese fokprogramma is verricht. Met de destijds beschikbare techniek was de ondersoort van deze chimpanseeman niet te bepalen. Anno 2016 zijn de DNA-analysetechnieken echter sterk verbeterd en blijkt het dier honderd procent van de Westelijke ondersoort te zijn. Nageslacht van deze raszuivere man zou nu juist zeer gewenst zijn, omdat een fokprogramma specifiek voor de Westelijke ondersoort is opgezet die het meest talrijk aanwezig is in de Europese dierentuinen. Het doel van het fokprogramma is om ook in de toekomst een genetisch gezonde dierentuinpopulatie te behouden.

Dit vond ik op de Facebook-pagina. Op 'Les Zoos de Belgique' las ik dat er ook in Olmen een DNA-test gedaan is. De groep daar zouden 'oostelijke chimpansees' zijn.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 02 Feb 2017 18:52 
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Gebruikers-avatar

Zondag 29 januari 2017 ontdekten de dierverzorgers een jonge goudbuikmangabey in het verwarmde binnenverblijf van deze van oorsprong Afrikaanse apensoort. Nog nooit eerder werd er een goudbuikmangabey in ons park geboren. Het geslacht van het jong is nog onbekend, aangezien de moeder het diertje zeer beschermend dicht tegen haar vacht aangedrukt houdt. Voorlopig is het jonge aapje nog niet te zien voor de bezoekers, omdat het buiten helaas nog veel te koud is voor deze dieren.

https://www.facebook.com/burgerszoo/pho ... =3&theater

Profiel  

Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 203 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende

Alle tijden zijn UTC + 1 uur