Nieuwstopic Artis

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
Max
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Artis, Blijdorp
Abonnement dierentuin: Ja

Re: Nieuwstopic Artis

Bericht door Max » februari 26, 2019, 22:59

Dat verklaard het, we hadden vroeger toch twee tapirs? Zijn er nog plannen om een vrouwtje voor dit mannetje te zoeken of is hij te oud...
Dieren zijn het mooiste op de planeet!
Laten we ze dan ook beschermen!

JvG
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje
Favoriete dierentuin: -
Abonnement dierentuin: Meerdere

Bericht door JvG » februari 27, 2019, 18:30

Het vrouwtje is een tijd geleden overleden. De mannelijke tapir is al op leeftijd en blijft met pensioen in Artis ;)

Max
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Max » februari 27, 2019, 19:44

Is er dan nog een toekomst voor Maleise tapirs in Artis of komen er ''nieuwe tapirs'' nadat hij komt te overlijden?

JvG
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje

Bericht door JvG » februari 27, 2019, 21:50

Zover ik weet komen er geen nieuwe op de korte termijn.
Naar mijn mening doet het buitenperk ook geen recht aan de tapirs en veel mensen zullen hem waarschijnlijk niet eens weten te vinden. Ik heb ook ooit gehoord dat het binnen klein en verouderd is. Met de Zuid-Amerikaanse tapirs op de pampa lijkt mij de keus snel gemaakt zeker met het lijstje toekomstplannen in gedachten

Max
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Max » februari 27, 2019, 23:02

Ja dat klopt, dat was ook de reden waarom de Maleise tapir een van de 10 vergeten dieren was.
Het verblijf voelt inderdaad klein en verwaarloosd uit, hopelijk komt er een leuk andere soort op die plaats. Welke toekomstplannen bedoel je precies?

dehaas
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril
Favoriete dierentuin: San Diego Zoo

Bericht door dehaas » februari 27, 2019, 23:08

Het zou mij niet verbazen als ze het verblijf van de Maleisie tapirs op termijn gebruiken om het verblijf van de gorillas te vergroten

JvG
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje

Bericht door JvG » februari 28, 2019, 07:55

Toekomstplannen in het algemeen en zeker de gebouwen/verblijven die nodig zijn zoals het aquarium, mensapenverblijven, klein zoogdierhuis en ga zo maar door ;)

zoofan
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door zoofan » maart 9, 2019, 09:58

Op Facebook zag ik foto's van een jonge nachtaap. Toch een leuke geboorte.

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend » maart 9, 2019, 12:13

zoofan schreef:
maart 9, 2019, 09:58
Mooi nieuws idd. Deze soort kweekt zeer regelmatig in Europa, met een beetje goeie wil moet het wel mogelijk zijn om een grotere populatie uit te bouwen met een 50-tal houders.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Contacteer:

Bericht door Laafsekikker » maart 27, 2019, 20:07

ARTIS en Pantar vieren 40 jaar samenwerking
Staatssecretaris van Sociale Zaken steekt handen uit de mouwen

ARTIS en sociaal werkbedrijf Pantar vierden vanmiddag dat zij al ruim 40 jaar samenwerken. Ook tekenden de organisaties een nieuw contract voor de komende 5 jaar. Voor ARTIS een logische stap in de maatschappelijke rol die zij heeft in Amsterdam. Voor de mensen van Pantar ook de komende jaren weer een kans om te werken op een unieke plek in Amsterdam. Staatssecretaris Tamara van Ark van Sociale Zaken en Werkgelegenheid was erbij en mocht zelf ervaren hoe het is om ARTIS schoon en groen te houden.

ARTIS biedt al meer dan veertig jaar aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans op werk in het groen- en afvalonderhoud. Afhankelijk van het seizoen zijn er 15 tot 20 medewerkers van Pantar in ARTIS aan het werk. Voor Pantar is ARTIS een van de oudste opdrachtgevers. ARTIS-directeur Rembrandt Sutorius: “De medewerkers van Pantar onderhouden elke dag in weer en wind het groen en het park. Zij zorgen er mede voor dat ARTIS een prettige groene plek in de stad is. Wij vinden het belangrijk dat deze mensen door het werken bij ons kunnen deelnemen aan de maatschappij. Voor hen heeft ARTIS ook een sociale functie.”

Staatssecretaris Van Ark kwam langs om het belang van dit soort samenwerkingen voor onze maatschappij te benadrukken: “Hier laten jullie de samenleving zien hoe jullie vol enthousiasme samenwerken om banen te creëren voor iedereen in die samenleving. Ook mensen met een beperking kunnen een belangrijke bijdrage leveren. De ondertekening van dit contract betekent een nieuw hoofdstuk in een mooie geschiedenis. Al 40 jaar duurt die samenwerking. Dat is een grote felicitatie waard!"

Van Ark kreeg een rondleiding van Rembrandt Sutorius en maakte met Pantar-directeur Lex de Boer een stukje van het park schoon met de bladblazers. De middag eindigde met een feestelijke ondertekening van het nieuwe samenwerkingscontract en koffie en taart voor de Pantar-medewerkers. Ook wethouder Rutger Groot Wassink was aanwezig om het belang van de samenwerking te onderstrepen.

In ARTIS inspireren en stimuleren wij een breed publiek verantwoordelijk met natuur om te gaan. ARTIS met haar 27 rijksmonumenten bestaat uit een historisch stadspark, het internationaal bekroonde museum ARTIS-Micropia en het Artisplein met het aanliggende ARTIS-Groote Museum, ARTIS-café restaurant de Plantage en de ARTIS-Studio. ARTIS, dat sinds 1838 bestaat, is een stichting en een officieel erkend goed doel met het CBF-Keur en de ANBI-status. ARTIS houdt van al het leven. ARTIS Leeft.

Over Pantar
Pantar is het grootste leer- en ontwikkelbedrijf in Amsterdam. Wij geloven dat iedereen waarde heeft en kan werken. Wij bieden werk, begeleiding en aandacht voor ontwikkeling aan ruim 3.000 mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in Amsterdam en Diemen.

ajhaverkamp
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril
Favoriete dierentuin: Artis

Bericht door ajhaverkamp » maart 29, 2019, 18:12

Apenarend schreef:
maart 9, 2019, 12:13
zoofan schreef:
Mooi nieuws idd. Deze soort kweekt zeer regelmatig in Europa, met een beetje goeie wil moet het wel mogelijk zijn om een grotere populatie uit te bouwen met een 50-tal houders.
Helaas is de vader van de baby ook de broer van de baby... Het fokmannetje is enige tijd geleden overleden waardoor enkel moeder en zoon nog overgebleven waren.

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Apenarend » maart 29, 2019, 19:37

ajhaverkamp schreef:
maart 29, 2019, 18:12
Apenarend schreef:
maart 9, 2019, 12:13
zoofan schreef:
Helaas is de vader van de baby ook de broer van de baby... Het fokmannetje is enige tijd geleden overleden waardoor enkel moeder en zoon nog overgebleven waren.
Das dan idd een stuk minder.
Extinction is forever!

JvG
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje

Bericht door JvG » april 5, 2019, 09:27

Sinds gister (4 april) is heel Artis rookvrij. De reacties op FB zijn niet echt om over naar huis te schrijven. De ontwikkelingen gingen wel snel omdat vorig jaar alles nog gedoogd werd inclusief blowen.

https://www.artis.nl/nl/ontdek/nieuws/2 ... -iedereen/

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode

Bericht door Limburg vooruit » april 5, 2019, 09:45

Geen goede zaak, zijn er totaal geen rookzones meer?
Ik rook zelf (gelukkig) niet meer, maar ik ken genoeg mensen die gewoon elders gaan als er niet gerookt mag worden.

JvG
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje

Bericht door JvG » april 5, 2019, 14:16

Nope, in andere parken hebben ze inderdaad speciale rookplekken bijvoorbeeld rond een rooktegel zoals Burgers' Zoo doet. Maar Artis heeft echt een volledig verbod doorgevoerd zonder speciale zones...

Joost
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Bericht door Joost » april 5, 2019, 17:38

Ik begrijp de keuze ook niet helemaal. Ik rook zelf niet en kan mijzelf er wel aan irriteren als mensen continu staan te roken en hierbij niet aan hun medebezoekers denken, echter heb ik er geen probleem met aangegeven rookplekken zoals de meeste parken gebruiken, dan heb je namelijk zelf de keus of je daar tussen gaat staan of niet. Nu denk ik persoonlijk dat Artis dit nou eenmaal makkelijker kan maken dan andere parken, omdat doordat ze midden in Amsterdam zitten de bezoekers/toeristen toch wel blijven komen. Om die bezoekers die niet meer komen omdat er niet gerookt mag worden zullen ze zich denk ik niet al te druk maken (tenzij die aantallen in de honderdduizenden gaat lopen maar dat idee heb ik niet).

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode

Bericht door Limburg vooruit » april 5, 2019, 18:47

Niet van verschieten, dit kan ze een pak bezoekers kosten. Ook toeristen roken.

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Apenarend » april 5, 2019, 20:20

Hoe lang duurt een bezoek van een eenmalige bezoeker? Toch snel 5 uur. Voor een roker is dat (te) lang. Ik vind het een onnodige scherpe maatregel. Men moet toch oppassen om te politiek correct te worden in een aantal zaken want dat kan als een boemerang terugkomen op een ander vlak. Denk maar aan die dierenrechtenactivisten, die hebben een gelijkaardig discours.

Er moet voor mij niet overal kunnen gerookt worden, en ik ken maar weinig rokers die vinden van wel. Net zoals men ook niet overal moet kunnen drinken, of luiers verversen, etc.
Extinction is forever!

Max
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Max » april 7, 2019, 13:20

Gister had ik extra lang de tijd om goed in Artis te kijken en zoals altijd vielen mij weer een paar dingen op.

Al sinds een paar weken is er op de plek van het oude wallaby verblijf een overdekte eetgelegenheid waar je onder andere poffertjes kan eten. Zelf ben ik er niet zo enthousiast over, er zijn al genoeg plekken in Artis waar wat genuttigd kan worden. Blijft deze eetgelegenheid daar het hele jaar of is het alleen voor in de lente/zomer?

Ook viel het me op dat er een bakfiets waar je belegde broodjes kan kopen op het pad tussen de vlindertuin en het insectarium stond, staat deze hier vaker of is dit de eerste keer dat deze hier te vinden is? Ik snap dat de aanloop op deze manier beter is, maar het blijft toch jammer dat ze het restaurant in de vlindertuin hier niet voor gebruiken.

Het nieuwe zwarte slingerapen verblijf neemt al aardig zijn definitieve vorm aan. Het binnenverblijf is voor mijn gevoel nagenoeg af en ziet er erg mooi uit. Bovendien zijn er op de eilanden nu ook ''bomen'' geplaatst, net zoals bij het rode pandaberen verblijf maar dan natuurlijk hoger en dunnere ''bomen''. Het zijn geen levende bomen maar grotendeels een lange stam met stevige takken eraan.

De renovatie van de uilenruïne is ook al vergevorderd, een tijdje terug waren ze bezig met de betonnen bakken aan de achterzijde (voor het water). Deze week zag ik dat een deel van de metalen palen voor de kooiconstructie al geplaatst zijn.

Het laatste bouwnieuws komt bij het lemureneiland vandaan. De betonnen omheining om het eiland word vervangen, op sommige stukken is het al af. Ook is en wordt er her en der om het eiland nieuwe bestrating aangelegd, daarom kon je niet vanuit het reptielenhuis naar de steenbokkenrots lopen.

Helaas is er ook slecht nieuws, ik had de otter al een tijdje niet meer gezien maar nu bleek dat hij nu echt weg is. Er stond geen bordje meer bij het verblijf en er zaten vissen in het watergedeelte wat er overigens best leuk uitzag. Weet iemand of de otter is overleden of naar een andere dierentuin verhuist is.

Het verblijf van de Texaanse ratelslang stond ook leeg, is deze overleden? Volgens mij was het verblijf van de kraaghagedissen verandert, er ligt nu roodachtig zand in en er zijn iets meer rotsen in het verblijf.

Overigens het viel me op dat er een deel van het buitenverblijf van de doodshoofdaapjes een glazen muur heeft (aan de kant van de uitgang van het kleine zoogdierenhuis), was dit altijd al zo want het staat me bij dat het hele buitenverblijf een omheining van gaas had.

Joost
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Bericht door Joost » april 9, 2019, 19:39

Twee ringstaartmaki’s geboren:

In het Kleine-Zoogdierenhuis zijn twee ringstaartmaki’s geboren. In Madagaskar, waar deze halfaap vandaan komt, vindt de geboorte plaats in augustus of september. Door deze precieze timing worden de jongen altijd geboren in de periode waarin het meeste voedsel te vinden is. In ARTIS hoeven de maki’s hier geen rekening mee te houden en hebben de twee moeders, net als vorig jaar, in april hun jongen gekregen. www.artis.nl/ringstaartmaki

Bron en video: FB Artis

Plaats reactie