Nieuwstopic Artis

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
Choco115
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Artis

Bericht door Choco115 » oktober 27, 2018, 23:34

Aha, dan raakt die vijver me denk ik wel heel erg vol, gezien er daar behoorlijk wat pelikanen en aalscholvers zitten.
De natuur is het mooiste wat er is

JvG
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje
Favoriete dierentuin: -
Abonnement dierentuin: Meerdere

Bericht door JvG » oktober 28, 2018, 13:15

Er is nu ook het idee dat er alleen een nieuw buitenverblijf komt voor de slingerapen grenzend aan het huidige binnenverblijf. Afwachten dus wat het nieuwe verblijf uiteindelijk wordt

Witsnuitneusberen komen vooral uit Midden-Amerika. Dus mogelijk kunnen ze beter tegen ons klimaat. Plus ze worden minder gehouden dus tot nu toe zijn er minder dieren die in konden ontsnappen (de lijst is best krom. Voor heel Europa hetzelfde dus ook voor soorten die hier niet overleden en in Italie bijvoorbeeld wel...)

Max
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Artis, Blijdorp
Abonnement dierentuin: Ja

Bericht door Max » oktober 29, 2018, 12:46

Choco115 schreef:Aha, dan raakt die vijver me denk ik wel heel erg vol, gezien er daar behoorlijk wat pelikanen en aalscholvers zitten.
Dat valt tegenwoordig best wel, de pelikanen zitten nu vaker bij de gibbons.
JvG schreef: Witsnuitneusberen komen vooral uit Midden-Amerika. Dus mogelijk kunnen ze beter tegen ons klimaat. Plus ze worden minder gehouden dus tot nu toe zijn er minder dieren die in konden ontsnappen (de lijst is best krom. Voor heel Europa hetzelfde dus ook voor soorten die hier niet overleden en in Italie bijvoorbeeld wel...)
Dan zouden deze op termijn op voor ''problemen'' kunnen zorgen, maar die lijst is inderdaad best krom. Binnenkort worden er ook bepaalde vogels opgezet, althans dat heb ik gehoord.
Dieren zijn het mooiste op de planeet!
Laten we ze dan ook beschermen!

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » oktober 29, 2018, 18:26

Met de luisterthriller Moord in ARTIS word je als bezoeker in het schemerduister dwars door het park geleid. Ook dan is het park vol leven: je hoort uilen roepen, lemuren krijsen, fazanten door de struiken ritselen, wolven huilen. Tijdens Moord in ARTIS volg je een telefoongesprek tussen een journalist en een stagiair die onderzoek doen naar onverklaarbare geluiden in het park. Maar dan verdwijnt de verslaggever spoorloos...

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=AoV4TlWooLA[/youtube]

Ontdek er alles over https://www.artis.nl/nl/te-doen-artis/d ... ord-artis/

Steeds weer onderweg enzo(o)!

Max
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Max » oktober 30, 2018, 22:48

Het was me afgelopen zaterdag ook opgevallen dat er nu twee Europese kraanvogels in de Hollandse Polder zitten, voorheen zaten deze op het stuk grond dat aan de pelikanen vijver ligt.

Ik heb me ook laten vertellen dat de beringstrandlopers ook in de Hollandse Polder moeten zitten, maar weet iemand dat zeker?

Joost
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Bericht door Joost » november 1, 2018, 23:22

Er is een mandril geboren in ARTIS. Het jong is nu een paar dagen oud. Het heeft nog niet de opvallende lichtblauwe en rode kleuren op de kop, maar als je goed kijkt, zie je al wel de ingegroefde strepen naast de neus. De mandrils kunnen zelf beslissen of ze naar binnen of buiten gaan, maar met een beetje geluk of geduld kun je het jong buiten zien. www.artis.nl/mandril

FB Artis

Max
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Max » november 10, 2018, 18:19

De eerste voorbereidingen voor de bouw van het nieuwe zwarte slingerapenverblijf zijn begonnen!
Het verblijf wordt zoals eerder gemeld een eiland in de vijver van de pelikanen met een binnenverblijf op de kant. Om de hele vijver is een hek geplaatst met uitleg over het project met onder andere afbeeldingen hou het verblijf eruit gaat zien(heb er helaas geen foto's van). Het eiland wordt gemaakt van wilgentenen, deze zijn ook al aanwezig op een groot vlonder. Het binnenverblijf is aanzienlijk groter dan het gibbonverblijf en lijkt alleen glazen muren te bevatten, maar weet niet zeker of het klopt.

Dustin1999
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje

Bericht door Dustin1999 » november 10, 2018, 18:59

Want komt er eigenlijk op de plek van het oude Zwarte slingerapenverblijf in de Kleine Zoogdierenhuis? Of is dat nog niet bekend.

Max
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Max » november 10, 2018, 19:29

Voor zover ik weet is dat nog niet bekend.

Trouwens in het verblijf van de dubbelhoornige neushoorvogels zit nu een jaarvogel(volgens mij een Maleise), zitten de dubbelhoornige neushoornvogels nog steeds achter de schermen of zijn deze uit de collectie?

Max
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Max » december 8, 2018, 17:34

Toen ik vandaag in het kleine zoogdierenhuis liep, kwam ik er achter dat het bordje van de potto weg was. Toen ik even later een verzorgster tegen kwam, heb ik hier naar gevraagd. Het blijkt dat de potto uit de collectie moest (de verzorgers hebben daar niks over te zeggen zei ze), de potto is op transport naar een dierentuin in Noorwegen gegaan... Voor zover ik weet, was dit de laatste potto in Nederland. Ik vind het erg jammer om zo'n speciale soort te zien verdwijnen uit Artis.

Choco115
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje
Contacteer:

Bericht door Choco115 » december 8, 2018, 17:43

Max schreef:Toen ik vandaag in het kleine zoogdierenhuis liep, kwam ik er achter dat het bordje van de potto weg was. Toen ik even later een verzorgster tegen kwam, heb ik hier naar gevraagd. Het blijkt dat de potto uit de collectie moest (de verzorgers hebben daar niks over te zeggen zei ze), de potto is op transport naar een dierentuin in Noorwegen gegaan... Voor zover ik weet, was dit de laatste potto in Nederland. Ik vind het erg jammer om zo'n speciale soort te zien verdwijnen uit Artis.
Neeeeee :-( :-( :-(
Sinds 2011 ben ik 8 keer naar Artis gegaan en ben ik 2 keer per bezoek de potto gaan zoeken en nu is ie weg.....

Dustin1999
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje

Bericht door Dustin1999 » december 8, 2018, 20:10

Neeeeeeee he dit kan niet waar zijn!!

Baal hier ontzettend van want heb nog nooit de Potto gezien in Artis terwijl ik daar dit jaar heel vaak ben geweest.

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Contacteer:

Bericht door Laafsekikker » december 31, 2018, 12:40

Recordaantal bezoekers in ARTIS
Groene oase in de stad inspireert door te laten zien hoe we goed voor de aarde kunnen zorgen

Nog nooit waren er zoveel bezoekers in ARTIS-Park en ARTIS-Micropia: ruim 1,4 miljoen, net iets meer dan vorig jaar. In dit jaar waarin de droge zomer de discussie over klimaatverandering aanwakkerde, zette ARTIS belangrijke stappen in het inspireren van haar bezoekers om verantwoordelijk met natuur om te gaan. Door de kringlopen in de natuur te laten zien: de dieren kregen eetbare planten en bloemen die groeien in het park, en bezoekers maakten met een mengsel van olifantenpoep en microben compost voor hun eigen tuin en het park. In de horeca verkoopt ARTIS geen PET-flessen meer, en kiest voor ‘gered’ voedsel met een deukje. Ook zette ARTIS dit jaar vale gieren uit op Sardinië; als aaseters spelen zij daar een belangrijke rol in de cirkel van het leven.

ARTIS-directeur Rembrandt Sutorius: “Ik ben trots dat we gisteren over de 1.411.908 bezoekers van vorig jaar zijn gegaan. Dat laat zien dat het publiek behoefte heeft om natuur en cultuur te ervaren, en dat ARTIS daar de uitgelezen plek voor is.”

Iedere dag anders
Iedere dag is anders in ARTIS, want ARTIS leeft. Ook dit jaar was er weer veel nieuw dierenleven: er kwam een olifantenbul bij de kudde, er werden onder meer een westelijke laaglandgorilla, drie zeeleeuwenpups en een Zuid-Amerikaanse tapir geboren. Er kroop een zuidelijke hoornraaf uit het ei. Het uitzetten van de vale gieren op Sardinië was voor ARTIS een ontroerend moment. De eerste vleugelslagen van de gieren in het wild werden gefilmd, waardoor de bezoekers in het park dit moment kon meebeleven in virtual reality. Een verdrietig moment in het afgelopen jaar was de dood van de iconische leeuw Caesar. Inmiddels is er een nieuwe mannelijke leeuw in ARTIS.

Kringlopen in de natuur
Het grootste deel van alles wat leeft is onzichtbaar. Het belang van deze microben werd zowel in Micropia als in het ARTIS-Park onderstreept. Tijdens de Zoomeravonden ervoer het publiek de waarde van microben tijdens bokashiworkshops, waarin zij met de handen in de olifantenpoep konden graaien om hiermee een soort supercompost te maken. ARTIS gebruikt deze bokashi voor haar eetbare tuin, en de bezoekers konden een eigen emmertje mee naar huis nemen. Ook tijdens de lancering van Tour de Poep in Micropia op Nationale Poepdag was de kruisbestuiving tussen Micropia en ARTIS goed te zien. Deze activiteiten lieten de bezoekers de grote diversiteit en samenhang in de natuur ervaren.

Natuur inspireert kunst
ARTIS wist het afgelopen jaar een nieuw publiek te trekken en liet haar bezoekers met andere ogen kijken naar natuur en de verbinding met kunst en cultuur. Door de tentoonstelling van fotograaf Claudius Schulze in het ARTIS-Aquarium, wiens werk de menselijke hand in het Europese landschap laat zien. Met de kunstroute art = ARTIS langs werken van 18 jonge kunstenaars door het park, op het Artisplein en in Micropia, in samenwerking met collectief MOAM. En door de luisterthriller Moord in ARTIS, waarmee het park in het schemerduister op een andere manier kan worden beleefd.

Vernieuwing
Nog meer dan in 2018 zal ARTIS het komende jaar inzetten op vernieuwende programma’s binnen de ARTIS-Academie, bijvoorbeeld door de reeks in samenwerking met Felix Meritis. Van de uitverkochte avond over Stephen Hawking zal in februari een tweede editie plaatsvinden. Op het gebied van duurzaamheid zal ARTIS zelf het goede voorbeeld geven en haar publiek inspireren. Bijvoorbeeld in activiteiten rondom de eetbare tuin, met tips hoe je je eigen tuin of terras door planten biodiverser maakt. Daarnaast werkt ARTIS in 2019 hard verder aan de restauratie en vernieuwing van het Groote Museum, en ontwikkelt een museum over de relatie tussen mens en natuur. Hiervoor, en voor het behoud van haar erfgoed, heeft ARTIS steun nodig van vele partners.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » januari 23, 2019, 16:59

Dustin1999 schreef:Neeeeeeee he dit kan niet waar zijn!!

Baal hier ontzettend van want heb nog nooit de Potto gezien in Artis terwijl ik daar dit jaar heel vaak ben geweest.
De Potto (Perodicticus potto)is een zeldzaam dier in onze dierentuinen, en sinds het vertrek van deze diersoort uit Antwerpen en het Amsterdamse Artis, moeten we inderdaad al naar het Engelse London Zoo om er 'snel' eentje te kunnen zien.

De Potto van Amsterdam kreeg echter zijn pensioen in de nachtjungle van het Deense Randers Regnskov. Zie ook Facebook
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Max
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Max » januari 23, 2019, 21:46

Ach ja hij ging naar Denemarken niet Noorwegen oeps mijn fout, fijn om te zien dat hij veilig is aangekomen maar blijft toch erg jammer dat deze soort niet meer in de Nederland te zien is.
Ik had graag gezien dat deze potto naar een andere dierentuin met potto's was gegaan om daar voor eventueel nageslacht te kunnen zorgen.

JvG
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje
Favoriete dierentuin: -

Bericht door JvG » januari 24, 2019, 15:51

Tsja met nu 4 dierentuinen met potto's die daarnaast ook amper kweken is het moeilijk om partners te vinden voor diegene die alleen overblijven. Op de lange termijn is de Europese populatie eigenlijk al beeindigt. Volgens Zootierliste heeft London een koppel, Birmingham achter de schermen zonder vermelding van aantallen en Randers en Faunia Madrid beide 1 dier. Dus als ze echt doorwillen met deze soort dan is import echt nodig (ik weet niet hoe de exsitupopulatie in andere wereldelen eruit ziet...)

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend » januari 24, 2019, 16:57

JvG schreef:Tsja met nu 4 dierentuinen met potto's die daarnaast ook amper kweken is het moeilijk om partners te vinden voor diegene die alleen overblijven. Op de lange termijn is de Europese populatie eigenlijk al beeindigt. Volgens Zootierliste heeft London een koppel, Birmingham achter de schermen zonder vermelding van aantallen en Randers en Faunia Madrid beide 1 dier. Dus als ze echt doorwillen met deze soort dan is import echt nodig (ik weet niet hoe de exsitupopulatie in andere wereldelen eruit ziet...)
In de VS alleszins klein om niet te zeggen onbestaand. Cincinatti en Franklin Park zoo, dat zou het zowat moeten zijn.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Max
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Max » januari 24, 2019, 17:41

Apenarend schreef: In de VS alleszins klein om niet te zeggen onbestaand. Cincinatti en Franklin Park zoo, dat zou het zowat moeten zijn.
Cincinatti heeft toch wel een aantal potto's met geregeld nakomelingen toch?
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=CqN9AIxmcqM[/youtube] Volgens deze video uit 2016 zijn er 15 potto's in 5 Noord-Amerikaanse dierentuinen waarvan 7 in Cincinatti.

Bovendien als je de post van Randers zoo vertaald met Google vertaler weliswaar, dan blijkt dat ze op termijn een andere potto kunnen vinden om de huidige 20 jarige Pjotr gezelschap te houden.

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend » januari 24, 2019, 19:25

Het vinden van een potto kan geen probleem zijn, is niet meteen een bedreigde soort. Maar 't mensaap noch maki dus niet interessant genoeg.

Voor zover ik weet zit er in FPZ 1 man en in Cincinatti nog 3. Misschien zijn ze idd verdeeld naar andere tuinen, het zoeken in de States is wat moeilijker aangezien er geen ZTL bestaat.

In het Duke center zitten er geen meer; Zal in het we eens rondspeuren.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Choco115
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje
Contacteer:

Bericht door Choco115 » januari 27, 2019, 09:15

De uilenruïne zal gerenoveerd gaan worden. De oehoes hebben inmiddels het park verlaten, en de sneeuwuilen zitten tijdelijk in een buitenvolière aan het vogelhuis. Na de renovatie zullen aan de ene kant van de ruïne sneeuwuilen zitten en aan de andere kant kraanvogels.

Bron: zooinside

Plaats reactie