Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 195 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
  Afdrukweergave

Re: Nieuwstopic Artis (2017)
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 16 Sep 2017 19:50 
Laafsekikker-dril
Laafsekikker-dril
Gebruikers-avatar

Ik heb viavia ("geruchten"?) gehoord dat er een eiland gemaakt zou worden in de pelikanenvijver, dus een vergelijkbaar idee als het gibboneiland (maar dan groter natuurlijk). Maar of dat dat het daadwerkelijk het plan is weet ik niet

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 Sep 2017 11:31 
Laafs kikkertje
Laafs kikkertje
Gebruikers-avatar

JvG schreef:
Ik heb viavia ("geruchten"?) gehoord dat er een eiland gemaakt zou worden in de pelikanenvijver, dus een vergelijkbaar idee als het gibboneiland (maar dan groter natuurlijk). Maar of dat dat het daadwerkelijk het plan is weet ik niet

Als ze dat echt van plan zijn, moeten ze eerst een aantal pelikanen weg doen. Er zitten nu aardig veel pelikanen en als er een eiland bijkomt is er nog minder plek voor ze, dan wordt het verblijf iets te vol naar mijn zegge.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 Sep 2017 19:41 
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Gebruikers-avatar

Wat doe je als dierverzorger als je opgesloten zit in een tijgerverblijf en de bewoner het op je heeft gemunt? Voor die vraag kwam Luc van Walbeek, verzorger van de roofdieren van Artis ooit te staan. Het Noord Hollands Dagblad kijkt met hem terug.

Kijken jullie ook mee? http://www.nhnieuws.nl/nieuws/212050/NH ... in-de-kooi

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 Sep 2017 19:45 
Laafs Dikkopje
Laafs Dikkopje
Gebruikers-avatar

Dat filmpje moet toch al enige tijd geleden opgenomen zijn; de roofdierenkooien stonden er toen nog. Maar wel leuk om te zien hoe dat er achter de schermen uitzag.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 Sep 2017 20:36 
Laafs kikkertje
Laafs kikkertje
Gebruikers-avatar

Onlangs de documentaire gezien van het bestaan van de roofdierengalerij, echt een aanrader als je er een band mee had, zeer aangrijpende documentaire vind ik!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 Sep 2017 22:57 
Laafs kikkertje
Laafs kikkertje
Gebruikers-avatar

Zoozot schreef:
Dat filmpje moet toch al enige tijd geleden opgenomen zijn; de roofdierenkooien stonden er toen nog. Maar wel leuk om te zien hoe dat er achter de schermen uitzag.

Klopt, filmpje moet bijna twee jaar oud zijn, op de achtergrond zie je olifant Mekong lopen, die woont al vanaf januari 2016 in Wildlands ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 Sep 2017 15:20 
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Gebruikers-avatar

Deze zomer was daar na jaren plannen, sparen en bouwen eindelijk het nieuwe olifantenverblijf in Artis. Het verblijf is vier keer groter dan het oude onderkomen, ook is er een groot waterbassin aan toegevoegd. Daarvoor werd de roofdierengalerij, een van de oudste delen van Artis en een toonbeeld van de ‘ oude’ dierentuin, gesloopt.

Samen met een deel van het parkeerterrein ontstond er zo ruimte voor de olifanten. In de documentaire 'Olifanten op de parkeerplaats' volgen we dit bijzondere project van het begin tot het eind.

We kijken mee met het NH nieuws. Jullie ook?

https://www.youtube.com/watch?time_cont ... A51KK9q370

Profiel  

BerichtGeplaatst: 26 Sep 2017 18:44 
Fictieve account
Fictieve account
Gebruikers-avatar

Langverwacht Grévy-zebraveulen geboren in ARTIS
Veulen heeft al gedronken bij de moeder

Vannacht is er in ARTIS een Grévy-zebraveulen (Equus grevyi) geboren. De dierverzorgers wachtten al enkele weken in spanning af. In 2016 was er een dekking waargenomen, maar het was niet meteen duidelijk of dit de dekking was waarbij het veulen werd verwekt. De draagtijd van de zebra is doorgaans dertien maanden en daarom werd het veulen deze zomer verwacht. De dierverzorgers troffen het veulen, een merrie, en de moeder vanochtend pas aan in de stal.

Afbeelding
De Grévy-zebra en haar veulen zullen woensdag 27 september om 12 uur naar buiten gaan.
Foto ARTIS, Edwin Butter

Het veulen is geboren in de stal van de grote koedoes, een antilopesoort die samen met de zebra’s op de Savanne leeft. De dieren in ARTIS hebben ’s nachts de keuze of ze binnen of buiten willen zijn. De kudde op de Savanne in ARTIS bestaat nu uit vijf merries en één hengst.
Veulens worden kort na de geboorte door de moeder schoongelikt. Omdat het veulen al helemaal droog was, was duidelijk dat het al een aantal uur oud was. Ook heeft het veulen al gedronken bij de moeder. Dit is altijd een belangrijk moment omdat in de eerste melk, de biest, belangrijke afweerstoffen zitten. Het veulen stond al stevig op de poten, maar blijft dicht in de buurt van de moeder. De moeder houdt de eerste periode andere zebra’s op afstand, zodat zij en haar jong zich aan elkaar kunnen hechten. Het veulen herkent haar de eerste dagen aan haar geur en geluid. Later herkent zij het unieke strepenpatroon van de moeder.

Koele strepen
In de hele wereld komen drie zebrasoorten voor: de steppezebra, de bergzebra en de Grévy-zebra. Elke zebra heeft zijn eigen unieke vacht. De Grévy-zebra heeft de smalste strepen. Over de functie van de strepen doen verschillende theorieën de ronde. Een van de meeste aanvaarde is dat het patroon hen camoufleert tussen het hoge gras op de savanne. Daarnaast werkt bij het vluchten de veelheid van strepen verwarrend voor roofdieren. Een andere verklaring is de sociale functie. De dieren kunnen elkaar zo onderling herkennen. Ook zouden de strepen helpen bij het afweren van bijtende insecten zoals de tseetseevliegen die ziekten kunnen overbrengen. In 2015 kwam een groep Amerikaanse onderzoekers met de theorie dat zebra’s strepen hebben om zich koel te houden. Doordat de witte strepen met een andere snelheid opwarmen dan de zwarte zouden rond de zebra kleine luchtstromingen ontstaan. Zebra’s die in relatief koele delen van Afrika wonen blijken een minder duidelijk patroon te hebben dan de zebra’s die in de warmere delen van Afrika wonen.
Bedreigde diersoort

De populatie van Grévy-zebra is de laatste 30 jaar gedaald met bijna 70 procent. Naar schatting leven er in het leefgebied in Kenia en Ethiopië ongeveer 2.000 dieren in het wild. Bedreigingen zijn onder meer gebrek aan water, voedselschaarste door landruige droogte, ziekten en de jacht. ARTIS neemt deel aan het Europese fokprogramma van deze soort.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 30 Sep 2017 10:57 
Laafs kikkertje
Laafs kikkertje
Gebruikers-avatar

Lokale Groenlinks wil uitsterfbeleid voor 'grote dieren' in Artis.
Lees hier meer over op:
https://www.nu.nl/dieren/4941218/lokale-groenlinks-wil-uitsterfbeleid-grote-dieren-in-artis.html

Profiel  

BerichtGeplaatst: 01 Okt 2017 19:06 
Laafs kikkertje
Laafs kikkertje
Gebruikers-avatar

Gister even in Artis geweest, het enige dat mij opviel was dat er een bordje bij het stokstaartjesverblijf stond met de tekst dat er jongen waren geboren en dat hierdoor de stokstaartjes binnen zitten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 04 Nov 2017 18:06 
Laafs kikkertje
Laafs kikkertje
Gebruikers-avatar

Vandaag viel het me op dat er geen wolven in het wolvenverblijf te zien waren, toen ik rond gekeken had vond ik een bordje. Hierop stond dat er na het overlijden van het Alpha-vrouwtje er geen nieuw Alpha-vrouwtje was in de groep. Hierdoor zijn de vrouwtjes wolven naar een andere dierentuin verhuisd en voor de mannetjes is tevens ook een andere dierentuin gevonden. Weet iemand hier meer over? Klopt het dat Artis nu geen wolven meer heeft?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 04 Nov 2017 23:25 
Laafs kikkertje
Laafs kikkertje
Gebruikers-avatar

Max schreef:
Vandaag viel het me op dat er geen wolven in het wolvenverblijf te zien waren, toen ik rond gekeken had vond ik een bordje. Hierop stond dat er na het overlijden van het Alpha-vrouwtje er geen nieuw Alpha-vrouwtje was in de groep. Hierdoor zijn de vrouwtjes wolven naar een andere dierentuin verhuisd en voor de mannetjes is tevens ook een andere dierentuin gevonden. Weet iemand hier meer over? Klopt het dat Artis nu geen wolven meer heeft?

De vader is met zijn drie zonen naar Osnabrück verhuisd, waar ze samen leven met twee dames. Waar de twee vrouwtjes uit Artis heen zijn gegaan weet ik niet en ik heb ook nog niets gehoord of gelezen over nieuwe wolven.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 05 Nov 2017 17:28 
Laafsekikker-dril
Laafsekikker-dril
Gebruikers-avatar

De twee zusjes zitten nog gewoon in het verblijf. Ze zijn echter nogal schuw en vaak duurt het even voordat je ontdekt waar ze zich ophouden. Ze kunnen ook in het binnenverblijf (bij de chimpkooi) zitten. Maar ze zijn er nog wel. Toevallig heb ik van de week nog 1 van de dames op de foto gezet.
Foto: https://flic.kr/p/217feTp

De stokstaartjes bij het kleine zoogdierenhuis mogen kiezen tussen binnen en buiten. Er zijn 2 jonkies, deze zijn ook af en toe te zien. Eén van jonkies mist ondertussen een stukje van zijn/haar staart.
Foto van bijna een maand geleden: https://flic.kr/p/CepR73

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 Nov 2017 17:05 
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Gebruikers-avatar

In de aankomende verkiezingsstrijd in Nederland haalt de Partij voor de dieren wederom uit naar Artis. De Amsterdamse dierentuin heeft recent immers een evenementenruimte naast het zeeleeuwenverblijf weten uit te bouwen. En volgens de politici geeft dat hinder aan de dieren... De dierentuin zelf weerlegt dit, en heeft zelfs plannen om het verblijf aan de dierenzijde ook aan te pakken. We lezen er meer over bij de Telegraaf.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1074488 ... zeeleeuwen

Profiel  

BerichtGeplaatst: 08 Nov 2017 19:52 
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Gebruikers-avatar

De directeur van ARTIS geeft aan dat er inderdaad diersoorten zijn die wat mij hem betreft te klein zitten. Maar dat is ook zijn missie.

Hij benadrukt dat dit ook zijn missie en visie is voor de komende tijd. 'Om die dieren juist òf meer ruimte te geven, òf te zeggen: Misschien hebben we niet genoeg ruimte binnen Artis en misschien moeten we dan de dieren naar een andere dierentuin plaatsen of een andere mogelijkheid vinden.

http://www.at5.nl/artikelen/175005/nieu ... n-te-klein

Profiel  

BerichtGeplaatst: 08 Nov 2017 20:04 
Laafs kikkertje
Laafs kikkertje
Gebruikers-avatar

Ik juich zijn aanpak van harte toe! Veel dieren in Artis hebben al een lange tijd kleine en verouderde verblijven, kijk naar het kleine zoogdierenhuis. Ik vind het een erg leuk gebouw, maar de buitenverblijven zijn al zo oud en eigenlijk niet meer van deze tijd. Ik vind al jaren dat het uilenverblijf in een grote volière omgezet moet worden. Kortom ik ben erg benieuwd wat de nieuwe directeur nog meer voor plannen heeft.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 Nov 2017 15:21 
Laafsekikker-dril
Laafsekikker-dril
Gebruikers-avatar

Max schreef:
Ik vind al jaren dat het uilenverblijf in een grote volière omgezet moet worden.

Die plannen zijn er al een paar jaar. De kooien verwijderen en de ruine (= monument?) overspannen met een netconstruutie. Een paar weken geleden waren ze metingen aan het verrichten bij de uilenruine. Het leek op een apparaat dat een 3D scan de ruine maakte. Op verblijven rondom de ruine (zoals de afrikaanse wilde honden) waren dit soort bordjes geplaatst: https://flic.kr/p/ZwHYoL
Dus er lijkt aan gewerkt te worden.

Helaas kosten alle aanpassingen nogal wat. Anders was er al lang wat aan het lekkende kleine zoogdierenhuis gedaan. Er gingen ook verhalen dat de komodo varanen zouden verhuizen naar de grote binnenruimte, waar nu oa de ringstaartmaki's zitten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 Nov 2017 19:47 
Laafs kikkertje
Laafs kikkertje
Gebruikers-avatar

De ruïne is inderdaad een monument maar die kan vast wel behouden blijven, dit klinkt allemaal veel belovend. Alleen het grote probleem zoals jij al zei, is het geld dat dit allemaal gaat kosten. Iets waar Artis al langer problemen mee heeft, maar als er acties voor zouden worden opgezet, kunnen ze wel een groot deel binnen krijgen, denk ik.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 Nov 2017 22:45 
Laafsekikker-dril
Laafsekikker-dril
Gebruikers-avatar

Artis doet kleine sponseracties. Zoals in het verleden de opbrengst van de plattegrond bijvoorbeeld opzij zetten voor de olifanten/jaguars enz. Dat gaat niet meteen met enorme bedragen maar alle beetjes helpen ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 13 Nov 2017 12:05 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

Helaas moeten er prioriteiten worden gesteld en de hoogste geldt nu voor het aquariumgebouw. Om te voorkomen dat het gebouw voor het publiek gesloten moet worden zijn er dringende aanpassingen noodzakelijk aan o.a. de funderingen. Er wordt al geld opzij gezet voor dit megaproject, er is een mooie subsidie van 2,5 miljoen van de gemeente binnen maar dan nog kost het onnoemlijk veel geld.

Daarnaast wordt er al volop gewerkt aan het Groote Museum (met heel veel subsidiegelden) dus de kleinere projecten moeten nog even wachten.

Naast de buitenkooien van het Kleine Zoogdierenhuis, een beter verblijf voor de slingerapen, de uilenruine is er natuurlijk ook het dagelijks onderhoud aan de tuin en gebouwen. Kortom: heel erg veel geld allemaal.

Om een idee te geven kijken we even naar het Jaarverslag 2016 en zien we per 31-12-2016 de volgende reserveringen:
Aquarium: bijna 7 miljoen euro (komt de gemeente subsidie nog bij)
Groote Museum: ruim 2 miljoen
En een tegenvaller van 800.000 euro voor extra onderhoud aan de elektriciteitsvoorziening.

De uilenruine is een Rijksmonument dus aanpassingen daaraan moeten in goed overleg plaatsvinden. De kooien maken deel uit van het monument en dus zal daar de nodige omzichtigheid moeten worden betracht. Het plan voor een overspanning met een net aan de Hollandse Tuin-zijde is al enkele jaren oud en hopelijk vindt men daar een goede invulling voor.

Het Kleine Zoogdierenhuis is gelukkig geen monument dus zullen aanpassingen aan de buitenkooien relatief eenvoudig kunnen worden aangebracht. Maar ik vermoed dat ze eerst de slingerapen een nieuw verblijf gaan geven en daarna pas - voor zover deze plannen ook daadwerkelijk bestaan - het KZH.

Ik hoor hier en daar wat mensen klagen dat er weinig ruimte voor de pelikanen overblijft als daar een eiland voor de slingerapen wordt gerealiseerd maar men vergeet dan even voor het gemak dat 't Veentje al uit een paar eilandjes bestaat en dat ook de vijver een Rijksmonument is. Dus ik denk (hoop) dat ze aan de westelijke kant van de vijver een bestaand eilandje gaan uitbouwen en geschikt gaan maken voor de apen. Er zullen wel de nodige aanpassingen aan de bomen moeten gebeuren dus ik ben heel benieuwd hoe het plan er uit gaat zien. Maar een eiland zoals die van de gibbons midden in de vijver? Ik hoop het niet.

Het olifantenverblijf mag dan gereed zijn maar aan het gebouw en het oude buitenverblijf moet nog een en ander aangepast worden. Het oude buitenverblijf zal gereed worden gemaakt voor de ontvangst van een stier (men is al bezig) en ook binnen moeten aanpasingen plaatsvinden zo heb ik vernomen van medewerkers. Zo wil men graag de schuifdeuren vervangen.

En verder staat er nog een klein monument te wachten op restauratie: het oude broedmachinehuisje / duivenhuisje. De bestrating wordt nog verder aangepakt, met name in de achtertuin, enzovoort.

Dus als iemand nog wat miljoenen in de portemonnee voelt branden: iedere donatie is welkom. :D

Profiel  

Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 195 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Alle tijden zijn UTC + 1 uur