Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 128 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
  Afdrukweergave

Re: Nieuwstopic Artis (2017)
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 03 Jun 2017 21:23 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

Choco115 schreef:
Ik was vandaag weer eens in Artis eigenlijk niet zo heel veel nieuws
-Onder het verblijf van de zeeleeuwen waar je ze onder water kan zien werd verbouwd
-Ik weet niet of het al bekend was maar in het oude bennet-wallaby verblijf zitten nu pony's

Klopt, dat is de Robbenzaal en die wordt helemaal vernieuwd. De zaal wordt een aangenamere plek voor bezoekers en zal ook geschikt worden voor evenementen en tevens wordt de informatievoorziening over de zeeleeuwen verbetert. Voor één van de vensters zal je straks de zeeleeuwen door een kelpwoud kunnen zien zwemmen, niet echt want dat is niet te doen maar het zal wel net echt lijken.

De pony's zijn minipaardjes en die zitten daar tijdelijk - maar wellicht blijven ze daar wel voor langere tijd. Het is soms niet altijd even duidelijk wat Artis aan het doen is. Hiervoor woonden de minipaardjes in de Kinderboerderij. Ze worden regelmatig door de verzorgers door het park geleid.

Eigenlijk woonden in het oude wallabyverblijf een koppeltje nandoes. Daarvan is het vrouwtje recentelijk (half april) overleden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 Jun 2017 23:35 
Laafs kikkertje
Laafs kikkertje
Gebruikers-avatar

Misschien switchen ze eindelijk eens naar Darwin's rheas.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 05 Jun 2017 23:33 
Laafs kikkertje
Laafs kikkertje
Gebruikers-avatar

Kan iemand trouwens verklaren waarom de miereneters nooit buiten zijn? Afgelopen twee jaar niet gezien, terwijl ik ze in andere tuinen nog nooit gemist heb tijdens een bezoek.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 Jun 2017 11:34 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

Black Rhino schreef:
Kan iemand trouwens verklaren waarom de miereneters nooit buiten zijn? Afgelopen twee jaar niet gezien, terwijl ik ze in andere tuinen nog nooit gemist heb tijdens een bezoek.

De miereneters zijn echt wel regelmatig buiten te zien, ik denk dat je gewoon steeds pech hebt gehad. Onderstaande foto is weliswaar van 4 maart j.l. maar ook daarna heb ik ze buiten gezien.

Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: 13 Jun 2017 13:52 
Laafs kikkertje
Laafs kikkertje
Gebruikers-avatar

Olifanten in Artis verkennen voorzichtig hun nieuwe verblijf
Bron en meer:http://www.ad.nl/amsterdam/olifanten-in-artis-verkennen-voorzichtig-hun-nieuwe-verblijf~afb64b10/

Gisteren is er een algazel geboren in ARTIS. Goed nieuws voor het Europese fokprogramma, waar ARTIS aan bijdraagt. In het wild is de algazel namelijk uitgestorven. http://www.artis.nl/algazel

Bron: FB Artis

Profiel  

BerichtGeplaatst: 13 Jun 2017 17:30 
Fictieve account
Fictieve account
Gebruikers-avatar

Sociale band kudde zichtbaar bij opening olifantenverblijf
Meer ruimte voor Aziatische olifanten in ARTIS
De drie Aziatische olifantenkoeien verkenden vanochtend het nieuwe buitenverblijf in ARTIS. Na het openschuiven van de toegangspoort stapten ze hun nieuwe leefwereld binnen, terwijl ze klapperden met hun oren. Dit gedrag is een teken van positieve opwinding. Het olifantenkalf rende diverse keren terug naar het binnenverblijf, op de voet gevolgd door haar moeder en zus; olifanten hebben een sterke sociale band. Pas na enige tijd kwamen de olifanten richting het water gelopen.

Afbeelding
Foto Artis

Vier jaar lang is er gewerkt aan het verblijf om het zo goed mogelijk aan te laten sluiten op de behoeften van de olifanten, zodat ze hun natuurlijke gedrag kunnen vertonen. Bij een olifantenkudde is dat onder meer bewegen, zwemmen en eten. In het verblijf is een modderpoel, een schuurboom en Amsterdams grachtenwater om in te zwemmen. De langverwachte uitbreiding van het buitenverblijf is dankzij de steun van velen tot stand gekomen. ARTIS creëert meer ruimte voor dier en plant, voor educatie en erfgoed. Hiervoor is een stuk van het parkeerterrein aan de olifanten gegeven.

Matriarchaat
Olifanten leven in vrouwengroepen, een matriarchaat. Eén olifantenkoe, de matriarch, heeft daarbij de leiding. Bullen, mannetjesolifanten, leven alleen of samen in kleine troepen en bemoeien zich slechts met de koeien als er seks in het spel is. Met het nieuwe buitenverblijf kan ARTIS in het kader van het Europese fokprogramma permanent een bul houden. Er wordt geschat dat er nog maar 45.000 wilde Aziatische olifanten (Elephas maximus) zijn, en daarnaast zo’n 18.000 getemde (werkolifanten, tempelolifanten, circusdieren). De Aziatische olifant leeft in Zuidoost-Azië, India, Sri Lanka, Nepal en Zuid-China. Dit leefgebied is in de afgelopen eeuw sterk versnipperd geraakt, doordat de mens het heeft ingepikt, onder meer voor landbouw.

Rotslandschap en water
Opvallend in het buitenverblijf zijn de acht rotspartijen. De dieren kunnen zich daardoor aan elkaars zicht onttrekken, en kiezen voor verschillende plekken: in de wind en in de luwte, in de zon en in de schaduw, in de warmte of koelte. Aan de rotsen zijn diverse verrijkingselementen toegevoegd, waar de dieren op onverwachte momenten voedsel kunnen ontdekken, of mineralen kunnen vinden. Olifanten spelen in de natuur veel met water en sproeien zich nat om zich te koelen. Het zijn van nature goede zwemmers. Vanaf de verdiepte brug kun je als bezoeker oog in oog komen te staan met zwemmende olifanten. Andere gedragsverrijkende elementen in het verblijf zijn een schuurboom en de modderpoel. Met modder beschermen ze hun huid tegen de zon en parasieten. En met de bovenkant van hun rug schuren ze tegen de boom. De beplanting aan de parkzijde van het verblijf is gebaseerd op natuurlijke omgeving van de olifant in Azië, en aan de zijde van het Entrepotdok staan bomen en planten uit moerasachtige milieus. De diversiteit van de beplanting weerspiegelt de diversiteit in de natuurlijke habitat van de Aziatische olifant.

IJsvogel en vleermuizen

ARTIS trekt als groene oase in de stad Amsterdam veel inheemse diersoorten en houdt daar altijd rekening mee. In de rotsen van het olifantenverblijf zijn broedkasten voor mussen gemaakt en is een ijsvogelwand gecreëerd. De ijsvogel kan zich daar nestelen. Voor vleermuizen zijn vier vleermuiskasten gemaakt waar ze kunnen overwinteren en roesten; rusten in een grote groep.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 13 Jun 2017 17:49 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

3 koeien?? Artis heeft toch 1 koe met haar dochter en zoon.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 13 Jun 2017 19:56 
Laafs Dikkopje
Laafs Dikkopje
Gebruikers-avatar

Limburg vooruit schreef:

Zowel Yindee(2005) als Sanuk(2016) zijn vrouwtjes.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 13 Jun 2017 21:31 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

okapi_els schreef:
Limburg vooruit schreef:

Zowel Yindee(2005) als Sanuk(2016) zijn vrouwtjes.

OK, mijn fout dan. Ergens iets mis geschreven blijkbaar.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 14 Jun 2017 13:55 
Laafs kikkertje
Laafs kikkertje
Gebruikers-avatar

Ik was erbij en het was prachtig om te zien!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 Jun 2017 19:29 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

Een eigen bos voor de olifanten.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2844 ... tis__.html

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 Jun 2017 22:48 
Laafs kikkertje
Laafs kikkertje
Gebruikers-avatar

De afgelopen jaren is er wel een jong van Thong-Tai overleden. Mss dat dat een mannetje was?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 22 Jun 2017 06:55 
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Gebruikers-avatar

Gewikt... gewogen... en goed bevonden. Ik heb het over het 'platte stenen' verblijf van de olifanten in Artis. Het klinkt misschien wat smalend, maar het is zeker wel een geslaagd project. :gerald:

Het oude olifantenperk wordt weldra benut als bullenperk, maar momenteel verblijf de familie hier nog 's nachts tijdens haar gewenperiode. Ze mogen immers nog maar pas op het nieuwe perk, en moeten zich dat nog goed eigen maken. Met name het water durft nog een beetje eng te zijn voor Moeders en Sanuk, al laat Yindee het zich reeds goed vallen.

Op het eerste zicht lijkt het perk niet geheel groot (als je vanaf de leeuwen aankomt lopen), maar het is vrij langgerekt, en eenmaal je daarna ook het oude perk terugziet? Dat zijn ze met hun olifantenbillen in de boter gevallen. Of leem in dit geval. ;)

De platte stenen zijn duidelijk een moderne toets, persoonlijk blijft het een aparte keuze, maar het staat minder storend in het landschap dan verwacht. Ook doet het geen afbreuk aan het oude historische karakter van de dierentuin, desondanks deze combinatie van het vernieuwende moderne perk. Een evenwicht wat in Rotterdam soms wat verder zoek is. Met name ook de zichtbare gebinten van de oude zolder boven het terras zijn een prachtige extra toets, hetzij wat onderbelicht qua aandacht (ik betwijfel dat de meeste mensen weten waar ze naar kijken). Maar ze zijn meer dan aanwezig, een goed pluspunt.

Ook de zichtslijn naar de reeds aanwezige savanne wordt niet bruut verstoord door het nieuwe perk, de beruchte lage brug onder het waterniveau breekt het landschap subtiel genoeg, zodat de klassieke savanne en de moderne olifantenstenen mooi aansluiten. Vanaf deze waterzijde hebben we trouwens ook een fraai zicht op het olifantenperk (helaas wel geen totaalzicht, ze kunnen nog achter de rotsen staan), zonder de gekende en noodzakelijke omheining.

In de namiddag leek er me wel weinig of geen schaduw te staan op het perk, mogelijk dat ze daar op termijn toch nog iets op moeten gaan zoeken. Maar op zich lijkt me dat zelfs binnen deze 'stijl' wel mogelijk zonder echt afbreuk te doen aan het nieuwe ontwerp. Het is dankzij haar aankleding en de platte stenen immers vooral ook een opvallend verblijf tegenover de klassieke olifantenperken die we kennen. Een ontwerp dat zeker wel past bij Artis, geslaagder dat het klim-en klauter perk voor de jaguars in mijn ogen, en een vooral een mooi nieuw kenmerkend en herkennend plaatje. Ideaal als herkenningsbeeld voor pakweg marketing campagne's. :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 22 Jun 2017 07:24 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

elandantiloop schreef:
De afgelopen jaren is er wel een jong van Thong-Tai overleden. Mss dat dat een mannetje was?

Op 10 januari 2009 beviel Thong Tai van een mannelijk jong. Deze kwam echter 2,5 maand te vroeg, was niet levensvatbaar en stierf de volgende dag.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 22 Jun 2017 08:01 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

In aanvulling op het mooie verslag van Gorilla Gust.

Als je zijn filmpje bekijkt zie je in de rotsen hier en daar grote vierkante openingen. Dit zijn voederpunten die via een computer willekeurig worden geopend. Dit houdt dus in dat de dieren iedere dag weer moeten zoeken waar vandaag het eten te vinden is.

Ook zie je een koperen bordje langskomen met de verschillende gradaties van ruwheid van de rotsen. De ene rots is ruwer dan de andere. De dieren kunnen zo zelf een favoriet uitzoeken waar ze het fijnste tegenaan kunnen schuren.

Andere verrijkingen: Je ziet Yindee bij een "omgevallen" boom staan. Hier mogen de dieren mee doen wat ze willen. Ook is er een leemput, een stukje modderachtig gebied waarin de dieren lekker kunnen draaien en tollen en wat ze ook al volop hebben gedaan, getuige foto's van gele olifanten welke ik op FB heb gezien. En natuurlijk is het water een belangrijk speelelement voor de olifanten. Yindee heeft er op de dag van de opening al meteen gebruik van gemaakt.

De rotsen zijn ook zo opgesteld dat de dieren zich kunnen verschuilen voor zon of wind. De bomen bovenop die rotsen (o.a. acacia's) moeten straks voor nog wat extra schaduw zorgen. Dit is ook de functie van de bomen aan de zuidzijde (waar voorheen de roofdierengalerij stond).

Als extra toevoeging zijn er in de rotsen gaten en holen gemaakt voor mussen, ijsvogels en vleermuizen.

Het oude buitenverblijf zal straks voor een stier gebruikt kunnen worden.

Toen ik er op de dag van de opening was en aan het begin van de avond voor het eerst een rondje om het verblijf mocht lopen viel mij op dat het veel groter is dan je denkt. Tijdens de bouw was ik er ook al twee keer op geweest maar toen kon je niet goed inschatten hoe ruim het zou worden maar het eindresultaat is prachtig.

De verdiepte brug geeft je de mogelijkheid om de dieren vlak over het wateroppervlakte te bekijken (zie ook het filmpje) wat weer een extra dimensie geeft aan jouw beleving. Als je je omdraait kijk je ook op een heel andere manier tegen de savanne aan (zie foto hieronder)

Je ziet op het filmpje ook de bedradingen rondom het verblijf. Behalve bij de verdiepte brug staan die er helemaal rondom. Dat is gewoon nodig uiteraard maar ook een bewuste keuze. Want als Artis gekozen zou hebben voor een verblijf met een droge gracht - wat in de eerste plannen wel het geval was aan de zuidzijde - dan zou dit ten koste zijn gegaan van de leefruimte. Toch zijn er voldoende zichtpunten waar je de dieren goed kan bekijken.

Al met al vind ik het een prachtig verblijf geworden en gegeven de situatie waarin Artis zich bevindt het beste wat zij konden maken.

Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: 22 Jun 2017 10:27 
Fictieve account
Fictieve account
Gebruikers-avatar

Begin geboorte netgiraffe in ARTIS buiten te zien
Afgelopen maandagmiddag om kwart over drie is een netgiraffe geboren in ARTIS. Het netgiraffeveulen is een merrie. Rond half een liep de moeder rond op de Savanne met twee pootjes uit haar vulva. Na enige tijd trok zij zich terug in de giraffenstal. Ook in de natuur zoeken giraffen vaak een rustig plekje op om te werpen. In tegenstelling tot bijvoorbeeld olifanten, die beschermend om een barende olifantenkoe heen gaan staan, bemoeit de giraffekudde zich niet met de bevalling. Wel was in ARTIS te zien dat de andere giraffen de merrie besnuffelden: in het vruchtwater zitten veel geurstoffen. Een netgiraffe (Giraffa camelopardalis reticulata) komt ter wereld met de voorpoten eerst, daarna volgt de kop. Bij de geboorte maakt het veulen een val van bijna twee meter, waarin het draait waardoor het niet op de kop, maar op de schouder landt. Tijdens de val, breekt de navelstreng door. Voor deze giraffemerrie is het haar derde veulen. Het veulen heeft al gedronken bij de moeder. De eerste melk, de biest, is onontbeerlijk voor jonge dieren. Zoogdieren hebben bij de geboorte nog geen eigen afweer en biest bevat afweerstoffen. De geboorte van de giraffe is te zien via http://www.artis.nl/giraffe-geboren.

Afbeelding
(Foto Artis, Ronald van Weeren)

Voor het eerst naar buiten
ARTIS heeft sinds 1856 giraffen in de collectie en was daarmee de eerste Nederlandse dierentuin met giraffen. ARTIS-bezoekers kunnen donderdagmiddag 22 juni om 12.00 uur het giraffeveulen met de moeder zien, die dan voor het eerst naar buiten gaan. Afhankelijk van het weer en omstandigheden, zal het veulen binnen of buiten te zien zijn de komende dagen. Raadpleeg voor actuele informatie de website http://www.artis.nl/giraffe-geboren.

Kwetsbaar
ARTIS neemt deel aan het Europese fokprogramma voor netgiraffen. Netgiraffen leven in Noordoost-Afrika: Kenia, Eritrea en Somalië. Volgens de International Union for Conservation of Nature (IUCN) zijn er nog maar 8.660 dieren in het wild, terwijl het aantal 25 jaar geleden tussen de 36.000 en 47.750 bedroeg. Een afname van bijna 80%. De afname heeft te maken met habitatversnippering door landbouw, verstedelijking en verwoestijning wordt. Ook stroperij en oorlogen eisen hun tol voor het leefgebied van de giraffen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 22 Jun 2017 11:13 
Laafs kikkertje
Laafs kikkertje
Gebruikers-avatar

Toen ik Artis bezocht vorige maand werd ik een beetje afgestoten door de 'moderne' rotsen en het gebrek aan groen in het nieuwe olifantenverblijf. Nu ik het zo zie moet ik mijn mening herzien en is het toch wat geworden denk ik. Oké, er is weinig groen in het verblijf, maar dat hebben we bij bijna alle verblijven voor Aziatische olifanten. Als de planten waarover sprake nog wat zullen groeien zal het wel al wat meer een plaatje opleveren volgens mij. Ook de 'beruchte' brug is inderdaad bijzonder, en de details waarover Gerald het had maken het nog beter natuurlijk. Een pluim voor Artis? Lijkt me wel terecht.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 22 Jun 2017 12:57 
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Gebruikers-avatar

Ook komen er vooraan bij het water nog wat waterplanten, riet en waterlelies zijn reeds hun werk aan het doen... maar dat duurt nog wel even. ;)

Het jaguarverblijf zag ik gisteren ook voor het eerst... en dat kon me wel wat minder bekoren. Je ziet en hoort veel kritiek op het klim en klauterwerk van de argeloze bezoekers (oké, soms wilt men ook niet luisteren), maar het verblijf is langs de buitenzijde wel uitnodigend opgebouwd hiervoor. Gezien de bouwtijd van dit project is het apart dat dit nooit veranderde gedurende de plannen en bouwperikelen.

En ook hier zien we en lijn... zeker naar de olifanten toe. Rotsblokken. ;) Geen vlakke stenen deze keer, maar grote blokken welke de afscheiding maken. Maar tussen de beide perken kan je over deze stenen (wat ook de bedoeling is) klauteren, en vanaf boven kijken naar beide aparte parken. Uiteraard wel door een dubbel gaas voor de veiligheid, maar het geeft wel een mooie inkijk in het verblijf.

Maar mede deze klauterpartij? Maakt de grens tussen klimmen waar het mag.... en niet mag, weer een stukje kleiner. In tegenstelling tot bij de olifanten komt dit verblijf minder 'passend' uit de verf. Of het haar locatie is, of haar vorm (de ronde vormen om het net vast te houden, in combinatie met de hoekige rotsblokken) durf ik niet te zeggen. Maar ik ben er toch net iets minder fan van...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 22 Jun 2017 20:08 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

Hm, behalve dat het een rondomrond zichtbaarheid heeft waar ik niet van hou, zien die jaguarverblijven er best ok uit. Eerste verblijf een pak kleiner dan het laatste, of zie ik dat verkeerd?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 Jun 2017 13:50 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

Apenarend schreef:
Hm, behalve dat het een rondomrond zichtbaarheid heeft waar ik niet van hou, zien die jaguarverblijven er best ok uit. Eerste verblijf een pak kleiner dan het laatste, of zie ik dat verkeerd?

De twee verblijven hebben inderdaad verschillende afmetingen.

Zie de tekening hieronder. De twee gele strepen verdelen het verblijf in twee buitenverblijven (binnen de zwarte "acht-vorm" en het binnenverblijf (middelste deel) waarover het publiek kan lopen/klimmen.

Afbeelding

Profiel  

Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 128 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn UTC + 1 uur