Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 145 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
  Afdrukweergave

Nieuwstopic Artis (2017)
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 31 Dec 2016 15:14 
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Gebruikers-avatar

Plaats vanaf 2017 hier al het nieuws uit Artis.

Het oudere dierentuinnieuws van deze dierentuin vinden we terug in het Dierentuinnieuws Archief.

Profiel  

Re: Nieuwstopic Artis (2017)
BerichtGeplaatst: 02 Jan 2017 12:15 
Fictieve account
Fictieve account
Gebruikers-avatar

ARTIS blij met bezoek, nieuwe dierenverblijven en bomen

In 2016 bezochten 1.352.699 bezoekers ARTIS en ARTIS-Micropia, een nipt verschil van 1.150 (-0.085%) met 2015. ARTIS is zeer positief over 2016; er werden vele vernieuwingen in het ARTIS-Park afgerond, waaronder het jaguarverblijf dat op 20 december in gebruik werd genomen. ARTIS-Micropia (het eerste en enige microbenmuseum ter wereld) trok niet alleen veel meer publiek in haar tweede jaar, maar won ook twee prestigieuze internationale museumprijzen: de Kenneth Hudson Award voor het meest innovatieve museum in Europa en de DASA Award, die jaarlijks door de European Museum Academy wordt uitgereikt. De jury stelde dat Micropia model staat voor het museum van de 21ste eeuw. Niet alleen jaguars, maar ook Bennett wallaby’s (kangoeroes) en zwartstaartprairie-honden kregen nieuwe verblijven. Ook werden er vele bomen en struiken geplant op de plek waar tot in 2015 de oude Roofdierengalerij stond.

Afbeelding
Foto Artis/ Samuel van Leeuwen

Groen in de stad
ARTIS voorziet sinds 1838 in een behoefte aan groen, rust en natuur in de hoofdstad. Niet alleen van het ARTIS-Park, maar ook van het vrij toegankelijke Artisplein werd door velen gebruik gemaakt. Het aan het Artisplein gelegen café-restaurant de Plantage ontving weer een groot aantal gasten: 163.000. Vanaf 2003 is ARTIS grootschalige vernieuwingen gestart om meer ruimte te creëren voor dieren, planten, educatie en erfgoed. Er zijn nieuwe verblijven geopend zodat bezoekers de dieren van dichtbij kunnen ervaren en de natuur kunnen beleven. Ook bomen en planten maken deel uit van deze ervaring. ARTIS kweekt met de eetbare tuin op grote schaal groen voor haar dieren.

Geboortes
Er werden verschillende dieren geboren in 2016: een grote miereneter, twee netgiraffen waarvan er een is doodgegaan, twee tapirs (een Maleise en een Zuid-Amerikaanse), Hudson Bay wolven en een zeldzame zwarte slingeraap. Opmerkelijk was dat er voor het eerst in 20 jaar een jaarvogelkuiken uit het ei kroop. Erg blij is ARTIS met de geboorte van een Aziatisch olifantje na de dood van de 4-jarige Mumba, die in december 2015 overleed aan een herpesvirus.

Natuurbehoud
ARTIS steunt elf nationale en internationale natuurbehoudprojecten ter bescherming van ecosystemen. In 2016 zijn bedreigde knoflookpadden gekweekt door ARTIS-dierverzorgers die de paddenlarven in Brabant hebben uitgezet. Een ander opvallend project is de kweek van de in het wild uitgestorven Polynesische boomslakken die ARTIS voor het eerst in het oorspronkelijke leefgebied op Tahiti heeft teruggeplaatst. Een uitgangspunt voor het kiezen van de natuurbehoudprojecten die ARTIS steunt, is het betrekken van de lokale bevolking bij het belang van biodiversiteit. Voorbeelden zijn het herintroduceren van jaguars in Argentinië en het beschermen van de Afrikaanse wilde honden in Zimbabwe.

Het filmpje van het jaar 2016 in ARTIS is hier te zien.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 Jan 2017 18:38 
Laafs kikkertje
Laafs kikkertje
Gebruikers-avatar

Sinds wanneer heeft Artis dianameerkatten in de collectie en waar kan ik deze vinden? Morgen ga ik eindelijk weer eens een bezoekje brengen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 Jan 2017 18:41 
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Gebruikers-avatar

Black Rhino schreef:
Sinds wanneer heeft Artis dianameerkatten in de collectie en waar kan ik deze vinden? Morgen ga ik eindelijk weer eens een bezoekje brengen.

Recent, ik heb foto's van ze gezien bij de gorilla's als ik de juiste tuin voor me heb.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 Jan 2017 19:57 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

Gorilla Gust schreef:
Black Rhino schreef:

Recent, ik heb foto's van ze gezien bij de gorilla's als ik de juiste tuin voor me heb.

Klopt, ze zitten bij de gorilla's. En je kon ze al een tijdje zien... als je geluk had. Ik heb ze nog niet kunnen spotten.

http://www.artis.nl/nl/ontdek/collectie/dianameerkat/

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 Jan 2017 20:51 
Laafs kikkertje
Laafs kikkertje
Gebruikers-avatar

Ik zag het echt net op facebook voorbij komen! Betekent dit dat de witkeelmeerkatten uit de collectie zijn?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 Jan 2017 21:03 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

Black Rhino schreef:
Ik zag het echt net op facebook voorbij komen! Betekent dit dat de witkeelmeerkatten uit de collectie zijn?

Volgens ZTL wel.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 05 Jan 2017 19:47 
Laafs kikkertje
Laafs kikkertje
Gebruikers-avatar

Gisteren voor het eerst sinds lange tijd weer in Artis geweest. Hieronder een opsomming van punten die mij zijn opgevallen tijdens mijn bezoek!

Apenhuis:
Groot aantal dwergzijdeaapjes en gewone toepaja's. Zeer bewegelijke dieren die voor veel interactie zorgen. Ook is er nog steeds geen nieuwe vrouw voor de witgezichtsaki. Ook heb ik te horen gekregen dat er sinds dinsdag vier dwergmuismaki's zijn losgelaten. Volgens mij de jongen van de ouders die zich ophouden in het kleine zoogdierenhuis.

Vogelhuis:
Benetting in het droge biotoop ziet er slordig uit. Hopelijk is het maar een tijdelijke oplossing. In het natte biotoop zwemmen er enkele tientallen goudwindes rond.

Reptielenhuis:
De komodovaranen zijn inmiddels echt enorm. Wordt hoog tijd dat ze verhuizen, ze nemen naar mijn mening veel te veel ruimte in die beter gebruikt kan worden voor andere mooie reptielen. Ook was het verblijf van de vrouwelijke onechte gaviaal leeg. Zou het mannetje weer een slachtoffer gemaakt hebben?
Ook een jonge Mexicaanse korsthagedis gespot (hier gemeld?).

Kleine zoogdierenhuis:
In totaal vijf (volwassen) kleine kantjils geteld. Allemaal jongen van het kweekkoppel? Verder heeft de potto ook een vaste plek gekregen in het kleine zoogdierenhuis. Echt jammer aangezien het een nachtdier is, niet gezien. Lekker naar Amersfoort brengen waar je ze actief zou kunnen zien.

Nieuwe verblijven vallen goed in de smaak. Weet iemand of de wallaby's zich altijd ophouden tegen de muur van het aangrenzende gebouw (ben de naam even kwijt). Gestreept stinkdier was buiten en in de vlindertuin vliegen er naar mijn weten een aantal nieuwe soorten rond. Het aantal pijlgifkikkers in de vlindertuin is ook behoorlijk gegroeid, in totaal 7 gezien. Als laatste kan ik mededelen dat ik de kwak gevonden heb! Nieuwe vogelsoort voor de lijst!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 Jan 2017 20:12 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

Black Rhino schreef:
Nieuwe verblijven vallen goed in de smaak. Weet iemand of de wallaby's zich altijd ophouden tegen de muur van het aangrenzende gebouw (ben de naam even kwijt).

Nee, normaal verspreiden ze zich over het hele terrein. Maar hun binnenverblijf bevindt zich in het gebouw (De Volharding) in de hoek bij het machinehuis (die uitbouw) dus wellicht heb je ze daar in de buurt gezien?

Als Leila de vrouwelijke gaviaal er niet meer zou zijn hadden we dat al gehoord op bijvoorbeeld Facebook. Dus ik denk dat ze zich verstopt had toen jij er was. ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 Jan 2017 22:44 
Laafs Dikkopje
Laafs Dikkopje
Gebruikers-avatar

Black Rhino schreef:
Als laatste kan ik mededelen dat ik de kwak gevonden heb! Nieuwe vogelsoort voor de lijst!

De kwak is al een zeer lange tijd in de collectie van Artis, deze is onder andere te vinden achter de uilenruïne en bij de pelikanen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 Jan 2017 03:12 
Laafs kikkertje
Laafs kikkertje
Gebruikers-avatar

Deze kwak was 100% zeker wild. Kon vliegen en zonder ring. Heb het voor de zekerheid nog nagevraagd aan een voorbijlopende medewerker en die bevestigde mijn vermoeden. Artis heeft geen kwakken in de collectie, enkel verwilderde exemplaren, afstammend van vroeger. Inmiddels hebben een aangal wilde exemplaren zich aangesloten bij deze groep.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 08 Jan 2017 16:56 
Laafsekikker-dril
Laafsekikker-dril
Gebruikers-avatar

Black Rhino schreef:
Vogelhuis:
Benetting in het droge biotoop ziet er slordig uit. Hopelijk is het maar een tijdelijke oplossing. In het natte biotoop zwemmen er enkele tientallen goudwindes rond.

Dit is ivm de vogelgriep. De verzorgers zijn er ook niet blij mee, maar het is dus tijdelijk.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 Jan 2017 22:21 
Laafs Dikkopje
Laafs Dikkopje
Gebruikers-avatar

Afgelopen zaterdag was ik voor het eerst dit jaar in Artis en er waren zoals gewoonlijk weer een paar dingen veranderd.

Ik zag twee muntjaks in een van de kleinere verblijven op de pampa, in deze verblijven zaten de miereneters ook soms. Ik weet niet waarom ze hier zitten, maar is waarschijnlijk tijdelijk.
De gevlekte jaguar was erg actief en het nieuwe verblijf is fantastisch voor deze soort, de zwarte jaguar was jammer genoeg niet te zien.

In het reptielenhuis viel me op dat de luipaardgekko's weer te bezichtigen zijn, maar ze zitten niet in hun oude verblijf. Ze zijn te bezichtigen in het verblijf er naast, waar voorheen de parthenogenetische rotshagedis zat of deze nog terug komt weet ik niet. De bordjes waren nog niet omgewisseld.

In het apenhuis hoorde ik nog een aantal interessante dingen: Ik hoorde dat ergens in deze week in ieder geval twee kleine kantjils uit het kleine zoogdierenhuis naar het apenhuis komen. Aangezien deze dieren erg schuw zijn, ben ik erg benieuwd hoe ze gaan reageren in een drukke omgeving en of we ze überhaupt wel kunnen zien. Ook hoorde ik dat er een vrouwtjes luiaard sinds een tijdje in het kleine zoogdierenhuis zit. Het plan is dat ze ook naar het apenhuis wordt overgeplaatst, want er is nu een mannetje in het apenhuis. Er was echter ook wat minder goed nieuws, volgens de medewerker die ik sprak gaat het erg slecht met de brilbladneusvleermuizen, er komen geen vleermuizen meer bij en er zijn niet meer zoveel vleermuizen over, die tevens al redelijk oud zijn.

Bij de gorilla's heb ik de Dianameerkatten helaas niet kunnen zien.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 Jan 2017 22:54 
Laafs kikkertje
Laafs kikkertje
Gebruikers-avatar

Max schreef:
De gevlekte jaguar was erg actief en het nieuwe verblijf is fantastisch voor deze soort, de zwarte jaguar was jammer genoeg niet te zien.

Rica (de gevlekte dame) is sowieso stukken actiever dan Mowgli (de zwarte man). Rica is erg speels en actief, in Emmen klom ze uitgebreid in de bomen in haar verblijf en zwom in het water, Mowgli is stukken rustiger, in Emmen liep hij soms wel een rondje, maar vaak lag hij ergen en soms moest je dan ook flink zoeken. ;) Het zijn twee prachtige dieren met allebei een mooi caracter, is het verblijf wel groter dan dat het van een afstandje leek?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 Jan 2017 09:08 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

Max schreef:
Ik zag twee muntjaks in een van de kleinere verblijven op de pampa, in deze verblijven zaten de miereneters ook soms. Ik weet niet waarom ze hier zitten, maar is waarschijnlijk tijdelijk.

Sinds 3 augustus 2016 geldt een Europees verbod op het houden van invasieve exoten en de muntjak is daar één van. Dit betekent dat ook dierentuinen deze soort niet meer mogen houden. De huidige dieren hoeven niet te worden gedood maar er mag ook niet mee gekweekt worden en dus is er sprake van een uitsterfbeleid.

Triest genoeg is er vorig jaar nog een jong geboren en dat zal dan straks de laatste zijn die in Artis zal leven.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 11 Jan 2017 11:34 
Laafsekikker-dril
Laafsekikker-dril
Gebruikers-avatar

Ik zit nu in artis en zie dat de jaguars al enkele keren aan het paren zijn. Ze hebben beide een vaste stekkie waar ze zitten. Ze dagen elkaar telkens uit met daaropvolgend een paring.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 11 Jan 2017 21:43 
Laafsekikker-dril
Laafsekikker-dril
Gebruikers-avatar

Vandaag een leuk en rustig dagje Artis geweest om onder andere roofdieren te observeren.
Hieronder een kleine opsomming van de dingen die ik gehoord en gezien heb.

Ten eerste heb ik een nieuwe pijlgifkikker gespot in de vlinderkas. De Athony's kikkers, die zich trouwens onwijs hebben voortgeplant, hebben nu gezelschap van een grotere zwarte/met oranje gestreepte pijlgifkikker. (Naam onbekend, maar heb wel hele duidelijke foto's)(weet alleen niet hoe ik kan laten zien). Er blijken er meerdere te zijn, maar veel verzorgers wisten hier nog niks van.

De drie pubers bij de Hudson wolven krijgen een nieuw thuis ergens in Oostenrijk. Het alfavrouwtje is gescheiden van de andere wolven. Het drietal gaat net op tijd weg voordat de paarperiode komt. het alfamannetje zal de jonge mannetjes anders niet dulden in deze periode.

Sinds 2015 heeft Artis geen jongen meer gehad van de wilde honden. Daarvoor is momenteel niet genoeg ruimte. De 6 dochters van de dominante man moeten eerst een plek in een andere vinden voordat er uitbreiding kan plaatsvinden.

Naast de dwergmuismaki's die naar het apenhuis gedeeltelijk verhuisd zijn, is/zijn er nu ook een of meerdere suikereekhoorns te vinden. De grondkoeskoes dit keer helaas niet gezien.

De lynx die in de galerie te zien was heeft in de Roemeense Zoo jongen gekregen. Artis heeft er expres voor gekozen geen mannetje toen te introduceren bij het vrouwtje. Ze wisten dat de galerie gesloopt zou worden. De amoerpanter die ook naar Roemenië ging horen zij nauwelijks wat van.

Weet iemand misschien wat voor Pijlgifkikker het is? Weet iemand ook wat de plannen met de metselaarskas zijn, nu de onechte gavialen weer terug zijn in het reptielenhuis?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 Jan 2017 13:19 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

Koenster schreef:
De amoerpanter die ook naar Roemenië ging horen zij nauwelijks wat van.

Naar verluidt is Vladimir bij aankomst in Tirgu Mures Zoo overleden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 Jan 2017 20:56 
Laafs kikkertje
Laafs kikkertje
Gebruikers-avatar

Koenster schreef:
Vandaag een leuk en rustig dagje Artis geweest om onder andere roofdieren te observeren.
Hieronder een kleine opsomming van de dingen die ik gehoord en gezien heb.

Ten eerste heb ik een nieuwe pijlgifkikker gespot in de vlinderkas. De Athony's kikkers, die zich trouwens onwijs hebben voortgeplant, hebben nu gezelschap van een grotere zwarte/met oranje gestreepte pijlgifkikker. (Naam onbekend, maar heb wel hele duidelijke foto's)(weet alleen niet hoe ik kan laten zien). Er blijken er meerdere te zijn, maar veel verzorgers wisten hier nog niks van.

De drie pubers bij de Hudson wolven krijgen een nieuw thuis ergens in Oostenrijk. Het alfavrouwtje is gescheiden van de andere wolven. Het drietal gaat net op tijd weg voordat de paarperiode komt. het alfamannetje zal de jonge mannetjes anders niet dulden in deze periode.

Sinds 2015 heeft Artis geen jongen meer gehad van de wilde honden. Daarvoor is momenteel niet genoeg ruimte. De 6 dochters van de dominante man moeten eerst een plek in een andere vinden voordat er uitbreiding kan plaatsvinden.

Naast de dwergmuismaki's die naar het apenhuis gedeeltelijk verhuisd zijn, is/zijn er nu ook een of meerdere suikereekhoorns te vinden. De grondkoeskoes dit keer helaas niet gezien.

De lynx die in de galerie te zien was heeft in de Roemeense Zoo jongen gekregen. Artis heeft er expres voor gekozen geen mannetje toen te introduceren bij het vrouwtje. Ze wisten dat de galerie gesloopt zou worden. De amoerpanter die ook naar Roemenië ging horen zij nauwelijks wat van.

Weet iemand misschien wat voor Pijlgifkikker het is? Weet iemand ook wat de plannen met de metselaarskas zijn, nu de onechte gavialen weer terug zijn in het reptielenhuis?

dat zal wel de Oophaga lehmanni zijn.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 08 Feb 2017 16:00 
Fictieve account
Fictieve account
Gebruikers-avatar

Restauratie ARTIS-Aquarium stap dichterbij

ARTIS ontvangt een eenmalige tegemoetkoming van 2,3 miljoen euro van de Gemeente Amsterdam. ARTIS gaat dit bedrag gebruiken voor de restauratie van het ARTIS-Aquarium, dat in zeer slechte staat verkeert. ARTIS-directeur Haig Balian: “Na twee grote subsidiekortingen in een paar jaar van in totaal 1,9 miljoen is de rek er echt uit. Het sluiten van het Aquarium is nu van de baan.”
Afbeelding
Foto Artis, Ronald van Weeren.

Het cultureel en levend erfgoed van ARTIS, midden in de stad, is nu veiliggesteld. Het Aquarium, geopend in 1882, is een monumentaal gebouw, dat hoognodig gerenoveerd moet worden. Zoutwatercorrosie heeft de catacomben, waarop de historische aquaria en grote zaal rusten, aangetast. Het gebouw zal met grote aandacht voor duurzaamheid gerestaureerd worden.

ARTIS trekt haar bezwaar tegen de in april 2015 vastgestelde subsidiekorting van structureel 1 miljoen euro per jaar in en kan nu bestendig aan haar vernieuwingen bouwen.

De verbondenheid tussen ARTIS en de Gemeente Amsterdam is groot. In 2014 gaf ARTIS een deel van haar ruimte, waar ze weinig van heeft, ‘terug’ aan de stad door het Artisplein vrij toegankelijk te maken. Bewoners én bezoekers van Amsterdam maken hier veel gebruik van. Juist in de huidige tijd, waarin de mens zo allesbepalend is, is de rol van ARTIS in de stad van fundamenteel belang. In ARTIS inspireren en stimuleren wij een breed publiek verantwoordelijk met natuur om te gaan.

ARTIS is een ontmoetingsplek waar we de natuur op een vindingrijke manier dichtbij brengen en debat faciliteren over hoe de mens natuur waardeert, begrijpt en behandelt.

ARTIS heeft nog steeds geld nodig voor de toekomst. Om te blijven bestaan en te blijven vernieuwen. Zodat nu en in de toekomst in Nederland een plek bestaat waar nieuwe generaties het belang van de natuur, en de wereld om zich heen, leren kennen en kunnen ervaren.

Profiel  

Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 145 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn UTC + 1 uur