Nieuwstopic Artis

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
Max
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Artis, Blijdorp
Abonnement dierentuin: Ja

Re: Nieuwstopic Artis

Bericht door Max » september 8, 2019, 13:44

Dustin1999 schreef:
september 8, 2019, 00:51
Neem aan dat die ringstaartmaki's en doodshoofdaapje daar tijdelijk zitten en daar op lange termijn een andere diersoort komt tenminste ik hoop het!

Vind dat het kleine zoogdierenhuis steeds minder verschillende soorten heeft en veel dubbel verblijven zijn, en dat vind ik jammer. Maar goed zal vast zo zijn redenen hebben.
Dat denk ik ook, er staat inderdaad steeds meer leeg of inderdaad dubbel. Hopelijk word dit gebouw ook een keer aangepakt. Ik heb dit al vaak gezegd maar het is gewoon een gedateerd gebouw.
1doodshoofdaapje schreef:
september 8, 2019, 08:52
Ik weet helaas niet waar in het kleine zoogdierenhuis, maar heb begrepen dat hij daar ergens te zien zou zijn. Toen ik eind juli er was heb ik hem in ieder geval niet gezien.
Je verwart de suikereekhoorn niet met de dwergmusimaki toch? Van wie had je gehoord dat ze in het kleine zoogdierenhuis moeten zitten, ik weet wel dat ze in ieder geval vroeger in het nachtdierenhuis en daarna in het vernieuwde apenhuis hebben gezeten. Echter heb ik al tijden terug vernomen dat volgens verzorgers de suikereekhoorns overleden zijn aangezien ze deze bij doorzoekingen niet meer tegen kwamen en soms een dood tegen kwamen. Ze vertelden dat de toepaja's waarschijnlijk de dode suikereekhoorns opeten.
Dieren zijn het mooiste op de planeet!
Laten we ze dan ook beschermen!

Choco115
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp
Contacteer:

Bericht door Choco115 » september 8, 2019, 14:05

Max schreef:
september 8, 2019, 13:44
Dustin1999 schreef:
september 8, 2019, 00:51
Neem aan dat die ringstaartmaki's en doodshoofdaapje daar tijdelijk zitten en daar op lange termijn een andere diersoort komt tenminste ik hoop het!

Vind dat het kleine zoogdierenhuis steeds minder verschillende soorten heeft en veel dubbel verblijven zijn, en dat vind ik jammer. Maar goed zal vast zo zijn redenen hebben.
Dat denk ik ook, er staat inderdaad steeds meer leeg of inderdaad dubbel. Hopelijk word dit gebouw ook een keer aangepakt. Ik heb dit al vaak gezegd maar het is gewoon een gedateerd gebouw.
september 8, 2019, 08:52
Ik weet helaas niet waar in het kleine zoogdierenhuis, maar heb begrepen dat hij daar ergens te zien zou zijn. Toen ik eind juli er was heb ik hem in ieder geval niet gezien.
Je verwart de suikereekhoorn niet met de dwergmusimaki toch? Van wie had je gehoord dat ze in het kleine zoogdierenhuis moeten zitten, ik weet wel dat ze in ieder geval vroeger in het nachtdierenhuis en daarna in het vernieuwde apenhuis hebben gezeten. Echter heb ik al tijden terug vernomen dat volgens verzorgers de suikereekhoorns overleden zijn aangezien ze deze bij doorzoekingen niet meer tegen kwamen en soms een dood tegen kwamen. Ze vertelden dat de toepaja's waarschijnlijk de dode suikereekhoorns opeten.
Op het Amerikaanse forum zoochat werd gemeld dat er volgens een verzorger suikereekhoorns zouden zitten in het kleine zoogdierenhuis.
De natuur is het mooiste wat er is

JvG
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: -
Abonnement dierentuin: Meerdere

Bericht door JvG » september 8, 2019, 17:54

2 penseelzwijnen zijn verhuisd naar ZooParc Overloon ;)

Max
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Max » september 14, 2019, 00:31

Er is water het aquarium binnengelopen door een gesprongen leiding op de Plantage Middenlaan. Hopelijk is er niet veel schade ontstaan hierdoor dat voor extra kosten bij de renovatie kan zorgen.

We zien er lezen er iets meer over bij het AD:
https://www.at5.nl/artikelen/196736/wat ... middenlaan

Max
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Max » september 14, 2019, 20:34

Vandaag weer even in Artis geweest en de volgende dingen vielen mij op:

-Het aquarium is dit weekend gesloten dit stond op een bord bij de ingang. Dit is omdat er onderzoek gedaan moet worden naar de mate van de schade die gister bij de lekkage zijn ontstaan.

-Ik heb een penseelzwijn in het oude buitenverblijf van de Maleise tapir gezien, ik neem aan dat dit het mannetje is dat uit de groep gezet was.

-De olifantenstal werd verbouwd, er staan drie containers in het oude perk. Deze blokkeren de meest rechter deur die aan de kant van het giraffe verblijft ligt. De containers zijn neergezet op een manier waardoor er een doorgang ontstaan is die deze deur met de uitgang van het perk verbindt. Ook stond er een hekwerk op het dak van de olifantenstal. Weet iemand wat deze verbouwing precies inhoud?

-In het verblijf waar eerst de gewone kameleon zat, was nu een Fiji leguaan te zien. Als ik me niet vergis zijn er in totaal nu 3 verblijven in het reptielenhuis waar deze soort te zien is. Is dit een beetje de goendi van het reptielenhuis :doh:

-Ik sprak vandaag een verzorger in het apenhuis hij kon mij een aantal dingen vertellen. Er zitten in ieder geval nog 2 suikereekhoorns in het apenhuis en geen in het kleine zoogdierenhuis. Ook kon hij mij vertellen dat er 18 mannelijke dwergmuismaki's in het apenhuis zitten en dat de dwergmuismaki's in het kleine zoogdierenhuis allemaal vrouwtjes zijn. Dit is gedaan om (verdere) inteelt te voorkomen. Tevens vertelde hij mij dat het lastig is om goed met sommige soorten te fokken in het apenhuis zoals bij de doeroecoeli's, omdat ze niet echt over een verblijf achter de schermen beschikken om deze daar te kunnen plaatsen.

1doodshoofdaapje
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril

Bericht door 1doodshoofdaapje » september 15, 2019, 12:07

De persoon van zoochat zal de suikereekhoorn wel verkeerd hebben herkend in het kleine zoogdierenhuis. Wel goed om te horen, dat ondanks ze niet meer op de zoekkaart staan (of staan ze dat alweer?), er nog suikereekhoorns aanwezig zijn in het Apenhuis.

Waar zijn de rest van de penseelzwijen dan, volgens mij waren er meer dan 3 aanwezig (de twee die naar Overloon zijn en die in het Maleise tapir verblijf)?

Choco115
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje
Contacteer:

Bericht door Choco115 » september 15, 2019, 12:24

september 15, 2019, 12:07
De persoon van zoochat zal de suikereekhoorn wel verkeerd hebben herkend in het kleine zoogdierenhuis. Wel goed om te horen, dat ondanks ze niet meer op de zoekkaart staan (of staan ze dat alweer?), er nog suikereekhoorns aanwezig zijn in het Apenhuis.

Waar zijn de rest van de penseelzwijen dan, volgens mij waren er meer dan 3 aanwezig (de twee die naar Overloon zijn en die in het Maleise tapir verblijf)?
Volgens zootierliste heeft Artis nooit meer dan 3 penseelzwijnen gehad, maar ik heb ook het idee dat dit er meer waren.
De natuur is het mooiste wat er is

Dustin1999
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje

Bericht door Dustin1999 » september 15, 2019, 12:26

Jammer inderdaad van die drie verblijven van de Fiji leguaan maar kan ook zo zijn omdat ze nog geen nieuwe diersoort hebben gevonden voor die terrarium en dat die daar tijdelijk zit totdat er een definitieve soort komt? Want drie verblijven is wel een beetje te veel en niet afwisselend denk dat je als dierentuin zoveel mogelijk bedreigde reptielensoorten een plek wil geven.

Verder echt tof om te horen dat er nog 3 suikereekhoorns te zien zijn in het Apenhuis!

Max
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Max » september 15, 2019, 14:08

Dustin1999 schreef:
september 15, 2019, 12:26
Jammer inderdaad van die drie verblijven van de Fiji leguaan maar kan ook zo zijn omdat ze nog geen nieuwe diersoort hebben gevonden voor die terrarium en dat die daar tijdelijk zit totdat er een definitieve soort komt? Want drie verblijven is wel een beetje te veel en niet afwisselend denk dat je als dierentuin zoveel mogelijk bedreigde reptielensoorten een plek wil geven.

Verder echt tof om te horen dat er nog 3 suikereekhoorns te zien zijn in het Apenhuis!
Er staat ook nog steeds veel leeg in het reptielenhuis, het verblijf naast de uitgang bij het apenhuis (waar vroeger de boompythons zaten) en meerdere verblijven in het ronde terrarium (waar o.a. de gekko's zitten) staan leeg.
Helaas zie je de suikereekhoorns (bijna) nooit en de rest van de dwergmuismaki's ook niet, misschien als je rond schemertijd gaat kijken kan je ze wel zien.
september 15, 2019, 12:07

Ik had gister nog gekeken op de zoekkaart en de suikereekhoorns staan er niet op, misschien is dit gedaan omdat ze zo zelden te zien zijn en dat ze bezoekers niet teleur willen stellen.
Voor mijn gevoel waren er ook meer dan 3 penseelzwijnen in Artis.

Trouwens ik was vandaag even in de Albert Heijn bij mij in de buurt en het viel me op dat je statiegeldbonnetjes kan inleveren voor het nieuwe gibbonverblijf. Super goed initiatief!

1doodshoofdaapje
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril

Bericht door 1doodshoofdaapje » september 15, 2019, 15:02

In een bericht van Artis op Facebook uit mei 2017 (te vinden door op te zoeken: penseelzwijn Artis) zie je al 4 penseelzwijnen, ben vrijwel zeker dat er tot voor kort wel meer dan drie waren.

Max
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Max » september 20, 2019, 17:30

Er staat nu ook een geld inzamelbak bij het olifantenverblijf ook kan er door het scannen van een QR code geld overgemaakt worden voor de verbouwing van het binnenverblijf. Ik weet niet wat ze precies van plan zijn, maar er staat wel dat de olifanten binnen meer ruimte gaan krijgen.

JvG
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: -

Bericht door JvG » september 20, 2019, 18:07

Max schreef:
september 20, 2019, 17:30
Er staat nu ook een geld inzamelbak bij het olifantenverblijf ook kan er door het scannen van een QR code geld overgemaakt worden voor de verbouwing van het binnenverblijf. Ik weet niet wat ze precies van plan zijn, maar er staat wel dat de olifanten binnen meer ruimte gaan krijgen.
Dus als ik het goed begrijp zijn ze nu het binnenverblijf aan het verbouwen terwijl ze ook nog geld ervoor inzamelen? Meestal zorg je toch voordat je bezig gaat dat je het geld hebt?

Misschien eindelijk een soort groepsstal voor de vrouwtjes die tegenwoordig eigenlijk de standaard zijn? Als ze het het binnengedeelte leeghaalt zou je hiervoor ruimte kunnen creëren en daarnaast een kleinere box voor verzorging en eventeel een los bullenverblijf.

Max
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Max » september 20, 2019, 18:27

JvG schreef:
september 20, 2019, 18:07
Dus als ik het goed begrijp zijn ze nu het binnenverblijf aan het verbouwen terwijl ze ook nog geld ervoor inzamelen? Meestal zorg je toch voordat je bezig gaat dat je het geld hebt?
ja dat lijkt mij ook logischer maar meer geld is altijd welkom denk ik dan.
JvG schreef:
september 20, 2019, 18:07

Misschien eindelijk een soort groepsstal voor de vrouwtjes die tegenwoordig eigenlijk de standaard zijn? Als ze het het binnengedeelte leeghaalt zou je hiervoor ruimte kunnen creëren en daarnaast een kleinere box voor verzorging en eventeel een los bullenverblijf.
Dat zou inderdaad wel een goed idee zijn, ik zag wel dat ze aan de kant van de giraffen met hout tegen de gevel bezig waren. Het leek alsof ze hier later misschien beton in gaan gieten waardoor de muur iets dikker word en misschien deels kan opschuiven.

Max
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Max » oktober 23, 2019, 18:14

Vandaag even in Artis geweest en de volgende dingen vielen mij op.

-Er zitten geen vissen meer in het oude otterverblijf tevens is al het water eruit gehaald.
-De leeuw zat vandaag met een van de leeuwinnen op het Kerbertterras.
-De steigers zijn weg bij het olifanten binnenverblijf, de muur aan de kant van de giraffen leek voor mijn gevoel ongeveer 10/20 cm breder geworden te zijn. Binnen waren ze nog bezig met de verbouwing.

Joost
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Bericht door Joost » november 7, 2019, 21:00

De groep flamingo's is uitgebreid met 26 dieren, het begint dan wel een behoorlijk grote groep te worden daar, hopelijk gaat het ook de gewenste broedresultaten opleveren!

In ARTIS zijn 26 nieuwe Chileense flamingo’s te zien. Deze vogels zijn echte groepsdieren, ze leven in koloniën van soms wel duizenden vogels. Zo zijn ze veiliger, maar kunnen ze ook gelijktijdig paargedrag laten zien. Bij het paargedrag kijken ze in de groep goed rond wie hun mogelijke nieuwe partner zou kunnen zijn. Gelukkig hebben ze nog even de tijd, want het broedseizoen van de Chileense flamingo’s is van maart tot en met juni.

FB Artis

Overigens, met de verhuis van 15 pelikanen naar Pairi Daiza, betekend dit dat deze soort helemaal verdwenen is uit Artis? Of zijn er ook nog dieren achtergebleven?

Zoozot
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Bericht door Zoozot » november 7, 2019, 23:18

Ik vermoed dat er nog steeds pelikanen zijn. Ik ben niet zo'n expert als het om Artis gaat, maar de laatste keer dat ik er was zo'n anderhalf jaar terug was de groep daar alleszins veel groter dan 15 dieren.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » november 8, 2019, 10:04

Ik begreep dat er rond de 30 pelikanen (in twee groepen) vertrokken waren, maar dat er nog steeds een 15 tal aanwezig zouden zijn.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Contacteer:

Bericht door Laafsekikker » Vandaag, 16:12

Doe de Slaapwandeling en ontdek ARTIS in het donker
Gebruik al je zintuigen in een aardedonker park
Vanaf 6 december organiseert ARTIS de Slaapwandeling. Met een speciaal ontwikkelde app kun je ARTIS in het donker beleven, na openingstijd. Dwaal door een aardedonker ARTIS-Park en door Micropia. Langs slapende flamingo’s, lichtgevende paddenstoelen en jagende vleermuizen. Hoe past de natuur zich aan de duisternis aan? Wat kunnen wij mensen hiervan leren? Zet al je zintuigen op scherp tijdens de Slaapwandeling. De gratis app is vanaf 28 november te downloaden in de App Store of Google Play Store. Voor toegangskaarten en de app ga naar www.artis.nl/slaapwandeling. Op vrijdag 6 december om 17.00 uur gaat de eerste Slaapwandeling van start. Kom je die avond in pyjama, dan mag je gratis de Slaapwandeling doen.

ARTIS en Amsterdam Light Festival
ARTIS is dit jaar voor het eerst cultureel partner van het Amsterdam Light Festival. Het thema van het festival is “Disrupt’’. Disruptie of ontregeling komt meestal plotseling en ongelegen en proberen we daarom te vermijden. Maar het kan ook positief zijn en aanzet geven tot verandering. Terwijl de kunstwerken van Amsterdam Light Festival de stad verlichten, geeft ARTIS haar eigen draai aan het festival en staat juist het donker centraal. Niets is meer ontwrichtend voor ons mensen dan de afwezigheid van licht, gewend als we zijn om op onze ogen te vertrouwen. Duisternis vraagt om aanpassingen, om het gebruik van andere zintuigen. Wat kunnen we daarover leren van de natuur? Daarnaast zijn aan de randen van ARTIS drie kunstwerken te zien die deel uitmaken van de vaarroute en looproute van het Amsterdam Light Festival.

ARTIS na openingstijd
De Slaapwandeling loop je van 6 december tot en met 18 januari. Op donderdag, vrijdag en zaterdag, van 17.00 tot 20.00 uur. De kassa en toegang sluiten om 19.30 uur.
In de kerstvakantie kun je de Slaapwandeling dagelijks lopen, met uitzondering van 31 december. De Slaapwandeling duurt ongeveer anderhalf uur en is geschikt voor alle leeftijden. De app is verkrijgbaar in een Nederlandse en Engelse versie. Zorg voor een voldoende opgeladen telefoon. Toegangskaarten zijn te koop via de website of aan de kassa van ARTIS en Micropia en kosten €15,00 voor reguliere bezoekers en €7,50 voor ARTIS-leden.

Slaapwandeling-app
ARTIS heeft de Slaapwandeling-app ontwikkeld in samenwerking met Next Empire. Nog niet eerder konden bezoekers op deze wijze door het park navigeren. De Slaapwandeling is geen vaste route, maar laat bezoekers juist dwalen door het donkere park. Ieder kiest zijn eigen weg. De app is qua kleuren en lichtgebruik zo ontworpen dat de dieren er in het donker geen hinder van ondervinden.

Stars & Stories
De ARTIS-Academie biedt een aansluitend programma op de Slaapwandeling met Stars & Stories. Op 10 december en op 14 januari kun je onder een zee van sterren in het Planetarium luisteren naar verhalen over het ontstaan van het licht, bekeken vanuit de wetenschap en vanuit de mythologie. Het programma vindt plaats in samenwerking met de verhalenvertellers van Mezrab. In het ARTIS-Planetarium kun je tijdens de kerstvakantie iedere avond ‘stargazen’ onder een koepel vol sterren.

Plaats reactie