Nieuwstopic Artis

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Abonnement dierentuin: Meerdere
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Artis

Bericht door Gorilla Gust » juni 27, 2019, 18:00

Hoe meer ik in het buitenland vertalingen zie... hoe minder ik dat volg inderdaad. Ik begrijp je volledig. ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » juni 27, 2019, 18:02

Drie jonge vale gieren uit ARTIS slaan vleugels uit op Sardinië

Gieren ontdekken nieuwe leefomgeving op warmste dag van de week

Op Sardinië zijn gisteren drie jonge vale gieren uit ARTIS uitgezet. Zij maken deel uit van een groep van twaalf jonge vale gieren die hun vleugels hebben uitgeslagen boven het bergachtige gebied van noordwest Sardinië. Drie en een half uur nadat de deuren van de tijdelijke volière werden geopend vlogen de eerste gieren naar buiten. Met een paar vleugelslagen waren ze boven het dal en gebruikten ze de opstijgende hete lucht om verder omhoog te zweven. Het was dinsdag met 38 graden, net als in Nederland, de heetste dag van de week op Sardinië. ARTIS werkt samen met het project Life Under Griffon Wings om de populatie wilde vale gieren op Sardinië in stand te houden. Vale gieren zijn als aaseters natuurlijke opruimers en zijn belangrijk voor de kringloop van de natuur. Bekijk het filmpje van het uitvliegen van de gieren op Sardinië op www.artis.nl/vale-gieren-slaan-vleugels-uit.

GPS-tracker

Vorig jaar heeft ARTIS ook vale gieren uitgezet op Sardinië. Deze dieren hebben zich gevoegd bij de grootste kolonie vale gieren van het eiland, bestaand uit 140-160 vale gieren, in het noordwesten van Sardinië. De verwachting is dat de vale gieren die gisteren zijn uitgezet zich bij dezelfde kolonie zullen aansluiten. De drie jonge gieren hebben, net als de vogels van vorig jaar, een GPS-tracker gekregen. De gieren zijn te volgen via www.artis.nl/vale-gieren-slaan-vleugels-uit

50 volwassen koppels dankzij project
Vanaf de jaren 70 liep het aantal vale gieren sterk terug in Europa en ook op Sardinië. Boeren lieten vergiftigde karkassen op hun land liggen om de roofdieren te verdelgen. Ook kwam de natuurlijke leefomgeving van de vale gier in het gedrang. In 2013 waren er op dit eiland er nog maar 30 volwassen gierenkoppels, het laagste aantal ooit geteld. ARTIS steunt Life Under Griffon Wings, een project dat zich inzet voor de bescherming en instandhouding van de populatie wilde vale gieren op Sardinië. De afgelopen zes jaar hebben zij met concrete werkzaamheden hierin succes geboekt. Eerder dit jaar voerde het project een nieuwe telling uit, waarbij 50 volwassen koppels werden geteld. Het was voor het eerst in dertig jaar dat er zoveel vale gieren op het eiland zijn geteld.

Opruimers van de natuur
Vale gieren zijn belangrijk voor de kringloop van de natuur. Als aaseters zorgen zij ervoor dat kadavers worden opgeruimd en voedingsstoffen niet verspild worden. Door hun kale kop en nek kunnen gieren van de karkassen eten zonder dat er bloed of vlees op hun achterblijft. Dankzij hun extreem zure maagzuur en goede afweersysteem kunnen zij het rottende vlees eten zonder hiervan ziek te worden.

JvG
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: -

Bericht door JvG » juni 27, 2019, 19:37

Limburg vooruit schreef:
juni 27, 2019, 17:59
Gorilla Gust schreef:
juni 27, 2019, 17:55
Is dat niet hetzelfde onder een andere stempel? ;)
Kom ik net ook achter.
Volgens mij is de zwarte slingeraap Ateles chamek en niet Ateles paniscus?
Het is wat ingewikkelder.
zwarte -, roodgezichtslingeraap is de Ateles paniscus maar wordt ook soms kwatta of bosduivel genoemd.
De zwartgezichtslingeraap is Ateles chamek en wordt ook Peruaanse spinaap genoemd...

Artis, GaiaZoo en ZooParc hebben alle 3 de Ateles paniscus in hun collectie

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode
Abonnement dierentuin: Ja

Bericht door Limburg vooruit » juni 27, 2019, 20:00

Voila, die Nederlandse namen hé, ik word er gek van.
Bosduivel, dat is toch een slang of ben ik nu helemaal alles door elkaar aant gooien?

Zoozot
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Bericht door Zoozot » juni 27, 2019, 22:27

Limburg vooruit schreef:
juni 27, 2019, 20:00
Bosduivel, dat is toch een slang of ben ik nu helemaal alles door elkaar aant gooien?
Je verwart waarschijnlijk met de bosmeester, dat is wel een slang. :)

Maar zoals je zegt, die namen zijn een ingewikkelde boel. Iedereen gebruikt zo'n beetje de naam die hem het beste uitkomt en vervolgens ontstaat er een hele cluster aan namen die allemaal door elkaar lopen en waar niet echt een lijn tussen de trekken is.

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode

Bericht door Limburg vooruit » juni 28, 2019, 06:53

Bosmeester, juist.
Komt waarschijnlijk omdat ik zo weinig mogelijk Nederlandse namen gebruik, ik heb het meer voor de Wetenschappelijke naam.
Het feit dat ik veel op zootierliste zit doet er waarschijnlijk ook geen goed aan.

Bedankt voor het corrigeren.

zoofan
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door zoofan » juli 6, 2019, 16:55

Goudwanggibbon geboren.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » juli 7, 2019, 19:20

Hopelijk gaat het deze keer beter, en gebeuren er geen ongelukjes op de vijver!

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Contacteer:

Bericht door Laafsekikker » juli 8, 2019, 12:27

Goudwanggibbon geboren in ARTIS
Mensapen zwieren met z’n vieren

In ARTIS is vrijdagnacht een goudwanggibbon geboren. De verzorgers zagen de baby zaterdagochtend voor het eerst, stevig vastgeklemd aan moeders buik. Omdat de beentjes van het jong kort na de geboorte nog niet zo sterk zijn, houdt het de moeder vooral stevig vast met zijn armen. Moeder vormt tijdens het slingeren een kommetje met haar benen om het jong extra te ondersteunen. Gibbons behoren tot de mensapen, net als chimpansees en gorilla’s, en leven in familiegroepen. Op het Gibboneiland in ARTIS leven nu vier goudwanggibbons; vader, moeder en hun twee jongen. Het geslacht van de baby is nog niet bekend.

Kleurverandering
Een gibbonstel is monogaam en blijft hun hele leven samen. Ze vormen een familiegroep samen met hun jongen. Het huidige stel is sinds 2011 in ARTIS en ze zijn ervaren ouders. De draagtijd van goudwanggibbons is zeven maanden. Goudwanggibbons (Nomascus gabriellae) worden altijd geboren met een lichtgekleurde vacht. Na een aantal maanden verandert de vacht van kleur en wordt geleidelijk aan donkerder, tot uiteindelijk zwart. De wangen blijven geel. Tijdens de puberteit verandert de vacht van de vrouwtjes weer terug naar goudachtig wit. Mannetjes blijven dan zwart.

Snelle mensapen
Gibbons zijn kleine mensapen. Ze zijn veel kleiner dan chimpansees of gorilla’s: zo’n 60 tot 80 cm groot en maar 7 tot 11 kilo zwaar. Gibbons hebben net als andere mensapen geen staart. Ze hebben extreem lange armen en handen, waarmee ze uitstekend door de bomen kunnen slingeren. Ze zijn dan ook de snelste niet-vliegende dieren die in bomen leven. Ze leven van oorsprong in het regenwoud van Zuidoost- Azië. Er bestaan veertien verschillende gibbonsoorten, die allemaal bedreigd zijn. Verlies en versnippering van hun leefgebied is een groot probleem. Ook worden jonge dieren gevangen voor verkoop als huisdier of voor vleesconsumptie. ARTIS neemt deel aan het Europese fokprogramma van deze diersoort.

Ochtendduet
Wie in de vroege ochtend in de buurt van ARTIS is, heeft grote kans de goudwanggibbons te horen zingen. Gibbons zingen onder andere om een partner te vinden. Als ze een paar gevormd hebben, zingen ze om hun band te versterken en aan te geven dat ze bij elkaar horen. Hoe harmonieuzer het gezang van de gibbonfamilie, hoe hechter de band. Zo’n zangsessie kan wel een half uur duren en bestaat uit meer dan honderd verschillende noten. ARTIS is momenteel bezig met de ontwikkeling van een nieuw binnenverblijf voor de goudwanggibbons.

Max
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Artis, Blijdorp

Bericht door Max » juli 11, 2019, 16:29

Afgelopen zaterdag was ik maar kort in Artis, voornamelijk om de zwarte slingerapen in hun nieuwe verblijf te kunnen bewonderen.
Helaas zaten ze vanwege het mindere weer vooral binnen, toch jammer dat je niet zo dicht bij hun binnenverblijf kan komen. Gelukkig zijn de wanden van glas en kan je ze toch nog rond zien slingeren.

Met het vertrek van de zwarte slingerapen komt het kleine zoogdierenhuis voor mijn gevoel steeds meer leeg te staan. Naast hun ouder verblijf en het ouder otterverblijf(waar nu een paar vissen zitten), staat ook het dwergmangoestenverblijf leeg. Het bordje bij hun verblijf ontbrak ook, ik neem aan dat ze overleden zijn. Weet iemand of dat klopt?

Het viel me tijdens mijn bezoek op dat erg veel kauwtjes in de volière van de uilenruïne zaten, ik had het idee dat ze niet door de mazen van de volière naar buiten konden. Misschien zijn er delen waar de mazen groter zijn of ze kunnen er wel gewoon door. In ieder geval gaf oogde het erg bijzonder.

In het oude verblijf van de Texaanse ratelslang zat nu in ieder geval een Mexicaanse korsthagedis, dit is volgens mij het jong van een (paar) jaar terug. Ook is er een informatiebordje van de korsthagedis dit verblijf geplaatst. Overigens was bij het al leegstaande verblijf van de gewone kameleon het bordje verwijderd.

In de volière bij het vogelhuis waar o.a. tijdelijk de sneeuwuilen hebben gezeten zit al een tijdje het jong van de kuifseriemas. Het viel me ook op dat er alleen nog maar jaarvogels in het vogelhuis zitten, weet iemand waar de dubbelhoornige neushoornvogels naartoe zijn gegaan?

Ik denk dat het al was aangekondigd op het forum, maar het volgende renovatie project gaat volgens mij het aquarium worden. Je kan nu namelijk 8 verschillende magneten kopen in de winkel waarvan de opbrengst naar de renovatie van het aquarium gaat.
Dieren zijn het mooiste op de planeet!
Laten we ze dan ook beschermen!

Dustin1999
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp

Bericht door Dustin1999 » juli 11, 2019, 18:14

Inderdaad jammer dat het Kleine zoogdierenhuis zo leeg is hopelijk komen daar nieuwe dieren of krijgen de verblijven misschien een opknapbeurt?

Max
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Artis, Blijdorp

Bericht door Max » juli 11, 2019, 21:14

Dustin1999 schreef:
juli 11, 2019, 18:14
Inderdaad jammer dat het Kleine zoogdierenhuis zo leeg is hopelijk komen daar nieuwe dieren of krijgen de verblijven misschien een opknapbeurt?
Het zoogdierenhuis is al een tijdje toe aan een renovatie, de verblijven zijn niet zo geweldig en het gebouw laat ook te wensen over. Misschien zouden ze er een doorloopgebouw van kunnen maken of een nachtdierenhuis.
Dieren zijn het mooiste op de planeet!
Laten we ze dan ook beschermen!

JvG
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door JvG » juli 12, 2019, 07:49

In de harpij hebben ze gemeld dat de laatste otter is overleden maar dat ze wel nieuwe willen hebben in dat verblijf.

Als Artis het geld had dan konden ze het gebouw beter volledig afbreken. Naast dat het niet zo best is staat het ook op bepaalde lijnen van de oude tuinen en dat zou tegenwoordig niet meer mogen van de monumentencommisie. Maar met de huidige situatie kan ik alleen maar hopen dat ze zo slim zijn om nu de lege verblijven tijdelijke bewoners te geven of een muurtje doorbreken om verblijven samen te voegen tot ze het geld en minder bewoners hebben voor de renovatie

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Contacteer:

Bericht door Laafsekikker » juli 23, 2019, 17:49

ARTIS toont seksuele diversiteit in de natuur tijdens Pride

Tijdens Pride laat ARTIS zien dat de natuur diverser is dan veel mensen denken. In de weekenden 27 & 28 juli en 3 & 4 augustus zijn er rondleidingen langs biseksuele pinguïns, vissen die van geslacht veranderen en mannelijke vogelkoppels die samen kuikens grootbrengen. Op donderdag 1 augustus wordt de jaarlijkse Pridelezing bij de ARTIS-Academie gegeven door ARTIS-bioloog Charlotte Vermeulen en oud-docent homo- en genderstudies Gert Hekma. Verschillende seksuele voorkeuren, wisselend samengestelde paren, geslachtsveranderingen of juist het ontbreken van een geslacht: niets is het dieren-, planten- en microbenrijk vreemd.

Wie denkt dat het dierenrijk uitsluitend bestaat uit heteroseksuele paren, heeft het mis. Homoseksueel paar- en broedgedrag is al bij meer dan 1.500 soorten vogels en zoogdieren waargenomen, waaronder bij olifanten, gorilla’s, pinguïns, leeuwen en gieren. De rondleidingen en lezing in ARTIS tijdens Pride laten zien dat niets uitzonderlijk is.

Samen broeden
Het homoseksuele contact tussen de dieren draait niet alleen om seks; ook het samen grootbrengen van jongen door stellen van hetzelfde geslacht komt - vooral onder vogelsoorten - vaak voor. Ze verjagen samen man-vrouwkoppels van hun nest en broeden samen de eieren uit. In sommige gevallen zorgt dat zelfs voor een grotere overlevingskans van de jongen. Zo verdedigen zwanenmannen hun nest en omgeving bijvoorbeeld fanatieker dan zwanenvrouwen. De overlevingskans van hun kuikens kan van 30% tot wel 80% stijgen.

Flexibele sekse

Niet alleen seksuele voorkeur is heel divers, ook geslacht is een flexibel begrip in de natuur. Veel bacteriën en schimmels hebben überhaupt geen geslacht, terwijl andere microben er juist een heleboel hebben. Zo heeft de eencellige Tetrahymena wel zeven verschillende geslachten. Ieder geslacht kan met elk van de zes andere geslachten voortplanten, maar niet met het eigen type.

Daarnaast zijn er ook soorten die van geslacht kunnen veranderen, zoals de zwarte driebandanemoonvis. Anemoonvissen leven in een groepje waarbij het vrouwtje het grootste exemplaar is. Samen met het grootste mannetje vormt zij een paar. Alle anemoonvissen worden geboren als man. Als het vrouwtje doodgaat verandert het dominante mannetje in slechts enkele weken van geslacht. Het een na grootste mannetje krijgt een groeispurt en kan zich gaan voortplanten.

Vrouwelijke bloempjes en mannelijke katjes
In het plantenrijk is veel variatie te vinden. Er zijn planten die mannelijk of vrouwelijk zijn, en planten die man en vrouw tegelijk zijn. Planten die zowel mannelijke als vrouwelijke voortplantingsorganen hebben, worden eenhuizige soorten genoemd. Een voorbeeld van zo’n eenhuizige plant is de hazelaar. De mannelijke bloemen zijn het meest opvallend, dat zijn langwerpige hangende katjes. De vrouwelijke bloemen zijn kleiner en lijken op een knopje, waar wat rode sprietjes uit komen.

Choco115
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje
Contacteer:

Bericht door Choco115 » juli 23, 2019, 19:49

Vandaag ben ik met 1doodshoofdaapje in Artis geweest. Een paar dingen vielen ons op:
- een deel van het verblijf van de beverratten was afgezet. Hierin zaten zwarthalszwanen. Deze waren ook aangegeven.
- in het kleine zoogdierenhuis zaten dwergoeistiti’s in het verblijf van de goelditamarins. De goelditamarins waren niet te zien, maar wel aangegeven.
- De stokstaartjes zaten niet meer bij de stekelvarkens, maar wel in een afgezet deel van het verblijf van de margay.
- In het oude dwergmangoesten verblijf zat 1 goendi, die niet was aangegeven. Een van de twee andere goendiverbljven stond leeg.
- Bij de blauwkeelara’s zaten 1 kroonparelhoen, en 1 palawan-pauwfazant. Deze waren niet aangegeven. Wel waren de roodsnavelhokko’s verdwenen, en niet aangegeven.
- Bij de glansfazanten en balispreeuwen zat 1 (niet aangegeven) roodoorbuulbuul. Er zat ook 1 roodoorbuulbuul in het vogelhuis.
- De witwangdwergooruil die vroeger in het apenhuis zat, zit nu bij de hamerkop, kaalkopibis en rode ibis, en in het vogelhuis.
- De manenduiven, die vroeger bij de ringstaartmaki’s zaten, zitten nu in het vogelhuis.
- In het apenhuis zijn de steenuil en suikereekhoorn niet meer aangegeven of te zien, deze zijn dus waarschijnlijk uit de collectie.
- Aan de buitenkant van het vogelhuis zit in een verblijf de Maleise jaarvogel, die vroeger in de fazanterie was, de jonge kuifseriema die Max zag was niet te zien.
- De nijlgau’s zijn waarschijnlijk uit de collectie: ze staan niet aangegeven en zijn niet meer te zien.
- Ook de springbokken waren niet aangegeven/te zien, in dit verblijf zagen we enkel 1 thomsongazelle.
- In de fazanterie was geen regentparkiet
- Aan de buitenkant van het vogelhuis waren geen beringstrandlopers te zien/aangegeven
- De dolksteekduiven in het vogelhuis waren niet te zien/aangegeven op de zoekkaart.
- De witkraagijsvogel in de fazanterie was ook niet meer te zien of aangegeven.
De natuur is het mooiste wat er is

Dustin1999
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje

Bericht door Dustin1999 » juli 23, 2019, 21:25

De Nijlgau's zijn inderdaad verhuisd naar Dierenrijk in het nieuwe Indische Neushoornverblijf. Wel vreemd dat de witkraagijsvogel niet meer te zien is zag hem paar maanden geleden nog wel gewoon.

Wel jammer om te horen dat er zoveel soorten weg zijn en het kleine zoogdierenhuis steeds leger begint te raken. Ik weet niet wie het beleid daar voert maar er mogen wat mij betreft wel wat meer diersoorten worden toegevoegd aan de collectie. Lijkt er op alsof de tuin leeg aan het raken is?

JvG
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door JvG » juli 23, 2019, 21:49

Artis is al jaren bezig om minder soorten te houden en de overblijvende soorten meer ruimte te geven.
Met het vertrek van de slingerapen uit het Klein Zoogdierhuis lijkt het mij ook niet zo heel vreemd dat er daar wisselingen plaatsvinden. Je kan beter maar niet vergeten dat het Klein Zoogdierhuis geopend is in 1977 en destijds waren de ideeën om dieren te houden anders dan nu. Veel verblijven zijn nog steeds niet geheel naar de huidige maatstaven omgebouwd. Om alle verblijven van het klein zoogdierhuis meteen weer te vullen zou in mijn ogen niet een goed beleidt zijn. De binnenste cluster vind ik persoonlijk nog wel goed, maar binnen die buitenste ronde binnenverblijven en zeker de buitenverblijven zijn niet echt meer geschikt voor deze tijd. Veel soorten zitten gewoon te klein of minder geschikt voor de soort. Leuk dat je margays, Maleise bonte marters endergelijke hebt maar in de huidige verblijven kan je ze beter niet meer houden. Klein en slecht te zien voor bezoekers. En daar draait een dierentuin uiteindelijk wel om, dat je bezoekers een leuke dag hebben...

1doodshoofdaapje
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril

Bericht door 1doodshoofdaapje » juli 24, 2019, 08:35

Dustin1999 schreef:
juli 23, 2019, 21:25
Wel vreemd dat de witkraagijsvogel niet meer te zien is zag hem paar maanden geleden nog wel gewoon.
Het zou kunnen dat deze nog steeds aanwezig is, zie op zootierliste dat deze al een tijd niet aangegeven staat. Kan dat kloppen? Het kan zijn dat hij bij ons bezoek binnen zat of dat we niet goed genoeg hebben gekeken. Met niet meer te zien bedoelen we namelijk dat na goed zoeken in het hok we het dier niet hebben gezien. We noemden dit alleen op als er ook geen bordje aanwezig was.

1doodshoofdaapje
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril

Bericht door 1doodshoofdaapje » juli 24, 2019, 09:12

Zitten de Europese kraanvogels trouwens al lang in de weidevogelvolière?

Dustin1999
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje

Bericht door Dustin1999 » juli 24, 2019, 12:10

Ja hij staat ook niet aangegeven op een bordje maar had hem toen wel gezien heel goed zelfs. Die Ijsvogel.

Ja die Europese kraanvogels zitten daar waarschijnlijk al een tijdje.

Klopt wat je zegt JVG dat de verblijven in het Kleine zoogdierenhuis verouderd zijn en dit veel geld kost om te renoveren.

En geef je gelijk dat de verblijven van de Beermarters, Margay's, Bonte Marters niet meer van deze tijd zijn. Ben ook benieuwd wat ze met dit gebouw gaan doen. Ik vind het gewoon zonde dat er steeds meer unieke en bijzondere diersoorten Artis verlaten waar ze vroeger zo om bekend stonden hun unieke dierencollectie.

Verblijven vergroten vind ik sowieso wel goed alleen vind ik dat Artis dan daar bijzondere soorten moet gaan houden dan de standaard diersoorten.

Plaats reactie