Nieuwstopic Artis

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
Gerald
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: 1
Abonnement dierentuin: Meerdere

Re: Nieuwstopic Artis (2017)

Bericht door Gerald » maart 1, 2017, 19:26

Oudste leeuwin Ti-Cuna (19) van Artis vandaag overleden. Ze was al een tijdje ziek, at nog erg weinig en was aanzienlijk vermagerd.

Bron: bord in het park.

aaronwwf
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: pairi daiza
Abonnement dierentuin: Ja

Bericht door aaronwwf » maart 1, 2017, 21:21

Nu zijn er toch nog 1.2 over of vergis ik mij?

girafon
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Chester, Port Lympne WAP, Koelner Zoo, Tierpark Berlin

Bericht door girafon » maart 2, 2017, 18:30

Ja, allen volwassen. De oude baas en zijn 2 dochters.

Gerald
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Gerald » maart 3, 2017, 12:54

girafon schreef:Ja, allen volwassen. De oude baas en zijn 2 dochters.
En pas als Caesar (18) dood is zal er voor zijn dochters een man worden gezocht.

Nu is Caesar ook niet meer één van de kwiekste, zo is al enkele keren gezien dat hij door z'n achterpoten zakte.

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode

Bericht door Limburg vooruit » maart 3, 2017, 13:07

Als ik de uitleg zo hoor had die leeuwin last van haar nieren (doodsoorzaak nummer 1 bij alle katachtigen). Die man is blijkbaar dezelfde kant op aant gaan.

Nu is 18 en 19 jaar mooi qua leeftijd voor leeuwen, maar stokoud is het zeker niet te noemen. Er zijn leeuwen die tot bijna 10 jaar ouder worden.

Gerald
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Gerald » maart 4, 2017, 19:30

Limburg vooruit schreef:Als ik de uitleg zo hoor had die leeuwin last van haar nieren (doodsoorzaak nummer 1 bij alle katachtigen). Die man is blijkbaar dezelfde kant op aant gaan.

Nu is 18 en 19 jaar mooi qua leeftijd voor leeuwen, maar stokoud is het zeker niet te noemen. Er zijn leeuwen die tot bijna 10 jaar ouder worden.
Zij had ook tumoren en na sectie bleek dit nog veel erger te zijn dan ze hadden vermoed.

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode

Bericht door Limburg vooruit » maart 4, 2017, 20:18

Gerald schreef:
Limburg vooruit schreef:Als ik de uitleg zo hoor had die leeuwin last van haar nieren (doodsoorzaak nummer 1 bij alle katachtigen). Die man is blijkbaar dezelfde kant op aant gaan.

Zij had ook tumoren en na sectie bleek dit nog veel erger te zijn dan ze hadden vermoed.
Daar kan je niets tegen beginnen. Elk dier dat je afgeeft is spijtig, maar nu hebben ze weer plaats om een ander dier goed te verzorgen.

De één zijn dood hé

girafon
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door girafon » maart 4, 2017, 21:03

Overschakelen op Aziatische leeuwen zou ik niet ongaarne prefereren.

Gerald
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Gerald » maart 6, 2017, 22:44

girafon schreef:Overschakelen op Aziatische leeuwen zou ik niet ongaarne prefereren.
Gaat toch niet gebeuren want als Caesar dood is dan wordt er een nieuwe man gezocht voor de twee overgebleven dochters van hem.

Max
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Artis, Blijdorp

Bericht door Max » maart 7, 2017, 23:05

Afgelopen weekend was ik Artis en er waren zoals altijd weer een aantal dingen veranderd.

Het buitenverblijf van de chimpansees wordt verbouwd, althans daar lijkt het op. Alle begroeiing is uit het verblijf weggehaald en ongeveer een meter afgegraven. Ook was er een oprit gemaakt voor een graafmachine. Wat er met het buitenverblijf gaat gebeuren weet ik niet, maar de chimpansees mochten nog wel naar buiten.

De olifanten zaten niet in hun grote perk, maar in het kleinere perk er naast waar voorheen ook een neushoorn heeft gezeten. Waarom ze hier zaten weet ik niet

Een van de twee kantjils was goed te zien in het apenhuis, deze zitten hier sinds kort. Als het goed is zitten er twee, maar die ander liet zich niet zien.

De zwarte jaguar liet zich dit maal erg goed zien en zat in het verblijf dat uitkijkt op de pampa. De andere jaguar heb ik niet gezien.

Ook liep er een Politie agent rond in Artis, dit is niet echt relevant maar het viel me gewoon op.

Ten slotte heb ik de grondkoeskoes NIET gezien. The search continues !
Dieren zijn het mooiste op de planeet!
Laten we ze dan ook beschermen!

Gerald
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Gerald » maart 8, 2017, 08:34

Max schreef:De olifanten zaten niet in hun grote perk, maar in het kleinere perk er naast waar voorheen ook een neushoorn heeft gezeten. Waarom ze hier zaten weet ik niet
Sanuk heeft de vervelende gewoonte ontwikkeld om zand te eten. Dat is een probleem. In het kleine buitenverblijf aan de zijkant liggen houtsnippers. De hoop is dat zij het afleert om zand te eten maar een eerste terugkeer naar het andere verblijf was al geen succes. De verzorgers zitten dus met een serieuze uitdaging.
Max schreef:Een van de twee kantjils was goed te zien in het apenhuis, deze zitten hier sinds kort. Als het goed is zitten er twee, maar die ander liet zich niet zien.
Het zijn broer en zus. Broer heb ik afgelopen zaterdag goed kunnen zien want hij loopt redelijk dichtbij het pad. Zus was juist dat pad overgestoken - tussen het publiek door - om ergens onder een struik te gaan liggen slapen. Ik heb haar wel gezien.

En het chimpanseeverblijf ondergaat inderdaad een renovatie.

girafon
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door girafon » maart 8, 2017, 19:14

Gerald schreef:
girafon schreef:Overschakelen op Aziatische leeuwen zou ik niet ongaarne prefereren.
Gaat toch niet gebeuren want als Caesar dood is dan wordt er een nieuwe man gezocht voor de twee overgebleven dochters van hem.
Gerald, ik gaf slechts mijn preferente wens aan, aangezien ik weinig nut zie in continuatie van zoo-mix Afrikanen waar geen enkel nut mee gediend. Ik weet dondersgoed wat de politiek ter plaatse is, waarschijnlijk nog wel beter dan jijzelf - niets te uwen nadele hoor! -. :gerald:

Black Rhino
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp

Bericht door Black Rhino » maart 8, 2017, 20:12

Ik had al zo'n vermoeden dat de kantjils naar het apenhuis zouden verhuizen. Laatste keer minstens 4 geteld in het kleine zoogdierenhuis. Vermoedt dat ze gaan verhuizen naar een andere tuin, fokken in het apenhuis zie ik niet echt zitten.

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Contacteer:

Bericht door Laafsekikker » maart 17, 2017, 16:33

Onechte bevruchting van onechte gaviaal in ARTIS
’s Werelds eerste kunstmatige inseminatie van kwetsbare krokodillensoort

Afbeelding
Foto Edwin Butter/ Artis

In ARTIS is deze week een kunstmatige inseminatie gedaan bij een onechte gaviaal (Tomistoma schledelii). Voor zover bekend is dat een wereldwijde primeur. ARTIS houdt de kwetsbare krokodillensoort al sinds 1887. Er leven naar schatting 2.500 onechte gavialen in het wild. De onechte gaviaal komt voor in Maleisië, zuidelijk Myanmar en op de Indonesische eilanden Borneo, Java en Sumatra.

Er is nog heel veel onbekend over voortplanting bij onechte gavialen. Omdat het mannetje paringsgedrag vertoonde – het blazen van bubbels naar het vrouwtje - was er aanleiding om te kijken of het mannetje gezond zaad had. Mannelijke gavialen hebben een penis, die verstopt zit in hun cloaca. Bij de paring brengen ze die in de cloaca van het vrouwtje in. Net als vogels hebben reptielen een cloaca, een opening waar zowel darm-, urine- als geslachtsopeningen in uitkomen.
Door handmatige stimulatie werd het sperma afgenomen. Onder de microscoop was te zien dat het sperma goed bewegend zaad bevatte – voor zover bekend is dit nooit eerder te zien geweest. Nadat het sperma gezond was bevonden, werd bij het vrouwtje een echo gedaan. Er waren follikels zichtbaar: het perfecte moment voor bevruchting. Vervolgens is het sperma bij haar via een katheter naar binnen gebracht.

De kunstmatige inseminatie is verricht in samenwerking met deskundigen van de vakgroep Verloskunde, Voortplanting en Bedrijfsdiergeneeskunde van de Universiteit Gent, en na eerder advies van de Universiteit van Queensland in Australië.

Een succesvolle inseminatie betekent niet dat er ook een bevruchting zal plaatsvinden. Dat zal waarschijnlijk in de zomer blijken: over de draagtijd van een onechte gaviaal is weinig bekend. De incubatietijd als de eieren eenmaal gelegd zijn, is ongeveer 90 dagen, afhankelijk van de temperatuur.

Waterpoelen en moessonregen
In ARTIS leven twee onechte gavialen: een vrouwtje van 51 jaar en een mannetje waarvan de leeftijd onbekend is. Gavialen kunnen wel 100 jaar oud worden. De onechte gavialen van ARTIS maken deel uit van het Europese fokprogramma. ARTIS investeert in meer ruimte voor de dieren, en investeert in meer wetenschappelijk onderzoek. ARTIS besloot slechts één krokodilsoort te houden, de bedreigde onechte gaviaal, om zo meer ruimte voor hen te creëren.

In 2013 werd het verblijf van de dieren opnieuw ingericht, zodat ze er makkelijker konden paren en eieren konden leggen. De waterpoelen werden verdiept en er werd een waterval aangebracht. Ook zijn oevers gecreëerd om eieren op te kunnen leggen. Om de luchtvochtigheid van hun leefgebied na te bootsen, is een moessonregen-simulatiesysteem geïnstalleerd. Toen een natuurlijke bevruchting uitbleef, is besloten onderzoek te doen naar de vruchtbaarheid van beide dieren en tot kunstmatige inseminatie over te gaan.

Broedplaats in Indonesië
Ook buiten het ARTIS-Park is ARTIS betrokken bij het behoud van onechte gavialen. Zij steunt een project in het Danau Sentarum National Park in Indonesië dat zich richt op het behoud van onechte gaviaal. De grootste bedreigingen voor de onechte gaviaal zijn het verlies van leefgebied door ontbossing en agricultuur, de jacht en het verwijderen van eieren uit nesten. De veenmoerassen in Danau Sentarum National Park vormen een belangrijke broedplaats en zijn essentieel voor het voortbestaan van deze soort.

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Contacteer:

Bericht door Laafsekikker » maart 27, 2017, 16:57

ARTIS in voorjaarsbloei
130.000 bollen in 160 soorten, geplant met tientallen leerlingen

Tulpen, irissen, aconieten, sneeuwklokjes, kievitsbloemen en narcissen: ARTIS staat dit voorjaar weer volop in bloei. Onder leiding van ARTIS-hoveniers hielpen leerlingen van groenscholen afgelopen najaar in totaal 130.000 bollen te planten. De aankomende maanden ontluiken er wel 160 verschillende soorten en variëteiten, waaronder 85 soorten tulpen, in de bloembedden van ARTIS. In de late 19de eeuw werd de compositie van bloemperken – de horticultuur – als een echte kunstvorm gezien. Voortbordurend op die traditie legt ARTIS tegenwoordig opnieuw kleurrijke bloemperken aan, die eigentijds worden uitgewerkt.

Afbeelding
Foto ARTIS, Ronald van Weeren

Een wandeling door bloeiend ARTIS
Het ARTIS-Park bestaat al bijna 179 jaar, en planten hebben naast dieren een centrale rol. Ieder perk krijgt zijn eigen sfeer en kleurschakeringen. Vanaf de Hoofdentree word je verwelkomd door de kleurencombinatie rood en zachtgeel, afkomstig van de speciaal gekweekte ARTIS-tulp. In de Hollandse Tuin zijn historische tulpsoorten te zien en stinzenplanten. Dat zijn verwilderde knol- en bolgewassen die vaak te vinden zijn bij oude ‘stinzen’ (landhuizen) en landgoederen.
In de meivakantie kan iedere bezoeker bij de Hoofdentree een bloeiroute meenemen. Met de wandelroute en bloeikalender ineen, ontdekken bezoekers alles over bloemen, hun bestuiving en de natuur.

Bestuiving
Wie langer blijft stilstaan bij de bloemen, ziet insecten nectar eten. Dat is belangrijk voor de bestuiving. Het stuifmeel van bloemen zit vol eiwitten die onder meer aan de larven van bijen worden gevoerd. De korrels plakken aan de pootjes of het lijf van de insecten. Daarmee bestuiven ze de stamper van andere bloemen. Als planten genoeg energie van de zon hebben opgeslagen, kunnen ze bloeien. De bloeiers met hun geuren trekken allerlei dieren aan zoals vlinders en hommels die zich aan de zoete nectar tegoed doen en daarmee de biotoop verrijken.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » maart 30, 2017, 18:31

De Nederlandse politieke Partij voor de Dieren is het niet eens met het bedrag van 2,3 miljoen euro dat Amsterdam beschikbaar wil stellen voor ARTIS​.

Daar lezen we meer over bij AT5 op http://www.at5.nl/artikelen/167402/pvdd ... voor-artis
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Max
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Max » april 3, 2017, 19:58

Afgelopen zaterdag ben ik weer even in Artis geweest.

Zoals bijna altijd waren er weer een aantal dingen veranderd:

Het buitenverblijf van de Chimpansees is af en ziet er aanzienlijk beter uit. Meerdere boomstronken zijn in het verblijf geplaatst waarop de Chimps kunnen zitten en klimmen. Bovendien is er een soort riviertje aangelegd en er zijn nieuwe steunbalken geplaatst.

In het reptielenhuis is het verblijf van de fijileguaan leeg en het verblijf wordt klaar gemaakt voor een nieuwe bewoner. Weet iemand of de fijileguaan nog in de collectie is en wat er in dit verblijf komt?

Beide jaguars waren buiten maar zaten gescheiden van elkaar.

Ten slotte waren enkele incasternen in het tropische gedeelte van het vogelhuis terecht gekomen, waar ze vervolgens de vogels aanvielen en probeerden om de vissen op te eten. Een vriend van mij heeft een verzorger hierover aangesproken, maar het blijkt dat ze daar vaker komen en was volgens deze verzorger geen probleem. Ik vind dit wel raar aangezien deze dieren duidelijk voor problemen zorgen.

Max
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Max » april 5, 2017, 17:37

Pelikaan dood na inbraak bij Artis

Bij een inbraak in dierentuin Artis in Amsterdam is een roze pelikaan dusdanig verwond, dat die later aan zijn verwondingen overleed. De dader of daders hebben daarnaast vermoedelijk tien van de veertien eieren die de vogels aan het uitbroeden waren, meegenomen.

Bron: http://nos.nl/artikel/2166713-pelikaan- ... artis.html

Het kan toch niet gekker worden?? Inbreken is een ding maar eieren en een dier mishandelen kan al helemaal niet!

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend » april 5, 2017, 18:31

Ik ga er nu toch van uit dat de 'mishandeling' het gevolg is het van het stelen van de eieren, en geen bewuste daad op zich. Maar de inbraak en eierroof is op zich natuurlijk al erg genoeg.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Elwing
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Avifauna

Bericht door Elwing » april 5, 2017, 19:08

Dit is een goed georganiseerd wereldje. De grote vogeldiefstal van Avifauna staat nog vers in het geheugen. Er zijn blijkbaar personen die bereid zijn om veel geld te betalen voor een zeldzame vogel. En de straffen zijn laag genoeg om het de moeite waard te maken.

Plaats reactie