Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 311 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16  Volgende
  Afdrukweergave

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 04 Nov 2017 17:20 
Laafsekikker-dril
Laafsekikker-dril
Gebruikers-avatar

Tijgers zijn

Alia (vrouwtje)
Emas (mannetje)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 04 Nov 2017 17:28 
Laafs kikkertje
Laafs kikkertje
Gebruikers-avatar

Rafiaan schreef:
Als ik me niet vergis hebben ze nog de ijsberen Eric en Olinka, en hun jongen Sizzel (0.1) en Todz (1.0), geboren op 2 december 2014.
Ze zouden ook zeven olifanten hebben, de geboortejaren en enkele onderlinge verwantschappen heb ik er tussen haakjes bijgezet: mannetjes Timber (1998, vader van Faya, Nhi Linh en Sunay) en Sunay (2015) en vrouwtjes Irma (1970, moeder van Bangka), Bangka (2000, moeder van Faya en Sunay), Trong Nhi (2003, moeder van Nhi Linh), Faya (2010) en Nhi Linh (2013).
Ze hebben twee panters: mannetje Cema en vrouwtje Vatne.
Over de gorilla's vind je hier een artikel op hun website: https://www.diergaardeblijdorp.nl/bokit ... n-familie/

Eric is in 2015 overleden, dus van de ijsberen zijn het alleen nog de moeder met haar twee jongen.

Bij de Leeuwen hebben ze 1 mannetje Aapel die samen leeft met dames Bente en Churchilla.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 05 Nov 2017 07:45 
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Gebruikers-avatar

En hij heet... Mboshi!
Afgelopen week stroomden de ideeën voor een okapi-naam binnen. Uiteindelijk waren het de verzorgers die een naam voor de pasgeboren okapi kozen. Het is Mboshi geworden. Vernoemd naar een stam én zanger uit Congo.
Mboshi blijft nog achter de schermen in de stal en is niet voor bezoekers te zien. Via de webcams op de site en de Blijdorp-app kan iedereen wel een kijkje nemen in de kraamkamer: https://diergaardeblijdorp.nl/okapi

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 Nov 2017 13:47 
Laafsekikker-dril
Laafsekikker-dril
Gebruikers-avatar

Op is onderstaande website is te zien hoe het gelada verblijf van Blijdorp er ongeveer uitziet. Ze gaan er vanuit dat de groep de komende jaren zal uitbreiden tot zo'n 80 exemplaren.

https://www.houthoffzoodesign.com/portf ... -blijdorp/

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 Nov 2017 14:37 
Laafsekikker-dril
Laafsekikker-dril
Gebruikers-avatar

In de laatste uitgave van Vriendennieuws stond een groot artikel over de gelada's en de verbouwing. Daarin hadden ze het juist over 30 tot 40. 80 lijkt mij persoonlijk ook iets teveel van het goede op dit oppervlakte.
Verder stond erin dat ze vorig jaar een groep uit Rheine hadden gekregen van 1 volwassen man, 3 volwassen vrouwen, 2.1 jongen en dat er in Blijdorp 2.0 jongen waren geboren. In het begin zou aan de roofdierkant 1 familiegroep gehouden worden maar mogelijk groeit dat door tot 2 groepen in hetzelfde verblijf.
Uit 2 Franse dierentuinen zouden 7 mannelijke gelada's komen met een leeftijd tussen de 7 en 17 jaar.
Vanwege de Qkoorts in Spanje zullen ze beginnen enkel de mannelijke Saharamanenschaap uit Apenheul. Later zullen er dan nog 2 mannen bijkomen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 Nov 2017 17:12 
Laafsekikker-dril
Laafsekikker-dril
Gebruikers-avatar

Dank voor jullie informatie over de populatie. Vroeger wist ik het allemaal omdat ik zo vaak te vinden was in Blijdorp, helaas door gezondheid ben ik er helemaal uitgeraakt.

Was er zelf al achter dat gorilla dametje Thirza dus niet zo lang na haar verhuizing is overleden, erg zuur.

Ijsbeer Eric is dus ook overleden?

Nooit meer gelukt met paren en/of kunstmatige inseminatie amoerpanters?

Waar komt leeuwin Churchilla vandaan?

Moeder van Bente, Shantee dus ook overleden, die was al 19, wow.

Waar zijn Shantee's andere kinderen Naui, Shanto en Rani? Die waren alle 3 van het vorige mannetje Kumar toch? En Bente dus nog steeds geen kids?

Geschrokken van het nieuws over Thirza heb ik ook geinformeerd naar Adira. Van de dierentuin Basel kreeg ik te horen dat het goed gaat met Adira. Ze leeft in een groep van 8.
Zilverrug met zijn 2 oudere vrouwtjes die ieder kleintjes hebben van 3 jaar. Ook Adira en de zilverrug zijn flink bezig en ze hopen dus dat Adira ook snel zwanger zal raken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 Nov 2017 17:21 
Laafsekikker-dril
Laafsekikker-dril
Gebruikers-avatar

leeuwin Churchilla komt uit Berlijn 1 jaar geleden

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 Nov 2017 19:11 
Laafs kikkertje
Laafs kikkertje
Gebruikers-avatar

Zoolander schreef:
Ijsbeer Eric is dus ook overleden?

Ja, hier een link van het bericht van het park zelf:
https://www.diergaardeblijdorp.nl/ijsbeer-eric-overleden/

Zoolander schreef:
Nooit meer gelukt met paren en/of kunstmatige inseminatie amoerpanters?

Het is juist wel gelukt, Vatne is vorig jaar zelfs al drachtig geweest maar de jongen werden dood geboren:
https://www.ad.nl/rotterdam/treurnis-in-blijdorp-om-dode-pantertjes~a297a5ba/

Zoolander schreef:
Waar zijn Shantee's andere kinderen Naui, Shanto en Rani? Die waren alle 3 van het vorige mannetje Kumar toch? En Bente dus nog steeds geen kids?

Voor wat ik kon vinden:
Rani woont nu in Chessington World of Adventures Resort, in Engeland.
Kumar ging vanuit Blijdorp naar Dublin, maar woont nu in Frankfurt.
Shanto is, als mijn info klopt, in 2014 verhuisd naar Zoo de Santillana in Spanje, tegenwoordig woont hij in Cork Wildlife Park, waar hij dit jaar vader is geworden.
Naui woont in Moskou, waar ze tegenwoordig Lin wordt genoemd, zij is daar al moeder geworden

Voor zover ik weet heeft Bente tot nu toe nooit kinderen gekregen, wel is door Shanto vlak voor zijn vertrek gedekt, wat uiteraard niet de bedoeling was vanwege hun genetische verwantschap, dit leidde uiteindelijk tot de geboorte van een jong wat ze direct na de geboorte dood zou hebben gebeten. Ook met Aapel heeft ze een jong gehad, maar die was het zelfde lot toegewezen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 Nov 2017 20:23 
Laafsekikker-dril
Laafsekikker-dril
Gebruikers-avatar

Bente dus al 2 jong doodgebeten? Spijtig.
Zijn Bente en Shanto nou volle broer en zus?
Bedankt voor je info!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 Nov 2017 23:56 
Laafs kikkertje
Laafs kikkertje
Gebruikers-avatar

Zoolander schreef:
Zijn Bente en Shanto nou volle broer en zus?

Nee, Shantee is drachtig naar Rotterdam gekomen, in de diergaarde is zij bevallen van Bente en Mikka. De laatste is 7 maanden na de geboorte verdronken in de gracht van het oude verblijf. Pas in Blijdorp is Shantee aan Kumar gekoppeld en daar kwam onder meer Shanto uit voort, Bente en Shanto hebben dus alleen de zelfde moeder.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 Nov 2017 17:10 
Fictieve account
Fictieve account
Gebruikers-avatar

RONDJE DIERGAARDE BLIJDORP
LEUK EN LEERZAAM PEUTERBOEKJE

Na het succesvolle peuterboekje ‘Een rondje Rotterdam’ van Ckoe is er nu ook ‘Een rondje Diergaarde Blijdorp’ verschenen: hèt kartonboekje voor de allerkleinste dieren- of Blijdorpfans.

Afbeelding
Rondje Diergaarde Blijdorp

Het boekje is een samenwerking tussen Ckoe en Diergaarde Blijdorp. Het neemt je mee vanaf de monumentale ingang aan de Van Aerssenlaan via de flamingo’s, de komodovaraan en de kleine panda’s naar het Oceanium en weer terug langs de okapi en haar jong naar de gorilla’s. Behalve de bekende dierentuin-dieren hebben ook andere, minder bekende diersoorten een plekje gekregen, zoals het slurfhondje en de bijeneter.

Het boekje is een vrolijk geïllustreerd aandenken aan een van Nederlands populairste dierentuinen. Maar het is vooral ook een leuke en leerzame manier om jonge kinderen kennis te laten maken met dieren in het algemeen.

Dat Ckoe zijn tweede ‘Rondje’ wijdde aan Blijdorp is voor hem logisch: “Ik heb zo’n 6 jaar in Rotterdam Noord gewoond en de Diergaarde was als het ware mijn achtertuin. Ik kwam er graag en vaak. Mooi weer of niet. En nu nog steeds, met mijn drie zoons”.

Rondje Rotterdam is vanaf vandaag verkrijgbaar in de Zee van ZOOvenirs in Diergaarde Blijdorp en binnenkort ook in diverse geselecteerde boekwinkels. Het boekje telt 22 pagina’s en kost 8,95 euro, ISBN: 978-90-823053-4-0

Profiel  

Bosrendierbok aangekomen
BerichtGeplaatst: 09 Nov 2017 18:53 
Laafs kikkertje
Laafs kikkertje
Gebruikers-avatar

Ons groepje zeldzame bosrendieren was toe aan vers bloed. Daarom ontvingen we onlangs uit Zweden een nieuwe bok, die uiteraard eerst een tijdje alleen in de quarantaine moest doorbrengen. Nadat hij door de dierenarts gezond was verklaard, maakte hij met succes kennis met zijn soortgenoten in Blijdorp.

Bron: nieuwsbrief

Profiel  

Vraage ivm Gelada's
BerichtGeplaatst: 20 Nov 2017 14:55 
Laafsekikker-dril
Laafsekikker-dril
Gebruikers-avatar

Gaan er nog dit jaar Gelada's te zien zijn in Blijdorp of wordt het wachten tot volgend jaar? Bedankt voor de antwoorden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 Nov 2017 16:15 
Laafs kikkertje
Laafs kikkertje
Gebruikers-avatar

zoologieke schreef:
Gaan er nog dit jaar Gelada's te zien zijn in Blijdorp of wordt het wachten tot volgend jaar? Bedankt voor de antwoorden.

Dat word volgend jaar .

Kijk snel op http://www.vriendenvanblijdorp.nl en maak samen Blijdorp nog mooier!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 Dec 2017 17:24 
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Gebruikers-avatar

Monumenten in de dierentuin? Zowel een vloek als een zegen. Diergaarde Blijdorp / Rotterdam Zoo is toe aan miljoeneninvesteringen, maar krijgt het geld maar met moeite bij elkaar. We lezen er meer over bij het AD:

https://www.ad.nl/rotterdam/blijdorp-he ... ~a665bbbb/

En ook nog deze:
Blijdorpbaas zit helemaal niet te wachten op reuzenpanda
https://www.ad.nl/rotterdam/blijdorpbaa ... ~a2a61ceb/

Profiel  

BerichtGeplaatst: 11 Dec 2017 19:00 
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Gebruikers-avatar

Afbeelding

Eerst een blik op de nieuwe terraszaal... voor slechts 9,95 Euro, een prachtige salade met gegrilde kip. In de Belgische tuinen betaal je voor minder toch héél wat meer. Dat ze hieromtrent maar eens een voorbeeld nemen aan de Diergaarde. :)

Afbeelding

Op zich... best een leuk okapi verblijf, en attractiever dan de weidevoliere voorheen. Maar toch? Blijf na enkele keren toch met bedenkingen zitten.

Het binnenverblijf voegt maar weinig toe. Op zich zijn er sowieso weinig attractieve binnenverblijven voor deze soort... waar het schuwe dier elders vaak te weinig beschutting lijkt te krijgen binnen, is het hier eerder teveel. Toch als je ze ook binnen wilt presenteren aan je bezoekers. Als een jungle/ Congo doorloopgang is wel wel geslaagd. Meer dan groen genoeg... zodra die dranghekken weer opgestald worden toch.

Voorheen was de presentatie verre van natuurlijke beleving. Maar wel mooier. De beleving in de dierentuin zo reëel mogelijk maken? Op zich een goed idee... maar de uitvoering heeft voor de bezoekers eigenlijk niet altijd het gewenste effect vrees ik. In zijn geheel is het Franse Doué la Fontaine moeilijk te overtreffen. En in de lage landen doen er ook niet veel het beter. Antwerpen is voorlopig nog even een gemiste kans, en bij Beekse Bergen is het leuk gebracht zonder meer... Maar daar was dat ook de intentie, en stoort me dat verder eigenlijk ook niet. In Blijdorp lagen de beloftes en verwachtingen net zoals in Antwerpen hoog. Te hoog helaas. :sssst:

Waarom deze okapi bedenkingen? Het was afgelopen een okapi-lezing bij Vrienden van Blijdorp. Een lezing waarop we ook leerde dat okapi Rab weldra naar Zuid-West Frankrijk zal verhuizen, naar Franse La Teste. In La Teste vinden we Zoo du Bassin d'Arcachon terug. Een nieuwe dierentuin met okapi's dus.

Afbeelding

Kersverse vader Ngwani blijft voorlopig nog even in de Diergaarde. De stamboekhouder heeft daaromtrent immers nog geen aanbevelingen gemaakt. Mogelijk mag die voor meer nageslacht zorgen vooraleer hij op reis trekt.

Maar de dierentuin heeft urgentere zorgen dat enkele aanpassingen bij de okapi's als ik dit lees:
https://www.looopings.nl/weblog/9130/Te ... sting.html

Oja, er lag sneeuw. ;)

Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: 11 Dec 2017 20:20 
Laafs kikkertje
Laafs kikkertje
Gebruikers-avatar

Okapi's in Zoo du Bassin d'Arcachon? Dat verbaast me wel. In 2015 heb ik dit park bezocht. (Ik heb nog een verslag op dit forum geplaatst.) En hoewel er de laatste jaren enkele degelijke vernieuwingen gebeurd leken te zijn, leek het me zeker geen eersterangstuin. Okapi's zie je in Europa toch vooral in bekendere dierentuinen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 Dec 2017 18:08 
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Gebruikers-avatar

Zo werd het toch op de lezing verkondigd, een andere dierentuin in het Franse La Teste is er zover wij weten niet...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 Dec 2017 20:39 
Laafs kikkertje
Laafs kikkertje
Gebruikers-avatar

Ik dacht niet dat je je vergist had hoor, ik was gewoon verrast. :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 13 Dec 2017 17:11 
Fictieve account
Fictieve account
Gebruikers-avatar

ZELDZAME NEUSHOORN IN BLIJDORP HOOGDRACHTIG:
2E GEBOORTE IN NEDERLAND

Afbeelding
neushoorns Naima en Vungu uit Diergaarde Blijdorp tijdens het voorspel (Diergaarde Blijdorp/ Rob Doolaard)

Zwarte neushoorn Naima uit Diergaarde Blijdorp is hoogdrachtig. Een keer eerder werd er in Nederland een zwarte neushoorn geboren: dat gebeurde in 1960 in Diergaarde Blijdorp. Zij werd Laura genoemd. Tot op de dag van vandaag is Laura de enige zwarte neushoorn die ooit in Nederland is geboren. Eenmaal volwassen verhuisde zij naar Dublin. Toen haar vader overleed stopte Blijdorp met het houden van deze neushoornsoort. Het duurde maar liefst 50 jaar voordat er weer zwarte neushoorns in Rotterdam te zien waren. Als alles goed gaat, wordt het tweede neushoornjong in Nederland na 57 jaar dus weer in Blijdorp geboren: een historisch moment!

Wat ging hieraan vooraf?
Na ruim vijftig jaar keerden de zwarte neushoorns in 2013 terug in de Diergaarde. De jonge Naima en de jongvolwassen Vungu werden ondergebracht in de gerestaureerde Dikhuidenvleugel van de Rivièrahal. Later kwam daar nog een ouder vrouwtje bij, Wanda. Geen van de drie heeft eerder nakomelingen voortgebracht. Uiteraard zette Blijdorp alle zeilen bij om dat toch voor elkaar te krijgen. Deze diersoort is ernstig bedreigd door stroperij vanwege de waardevolle hoorns. Die worden als medicijn vermalen of dienen als statussymbool. Hun aantallen zijn in korte tijd drastisch afgenomen.

Zwarte neushoorns staan bekend als zeer temperamentvol. Het zijn solitaire dieren die alleen gezelschap dulden als het vrouwtje vruchtbaar is. Naima en Vungu hadden gelukkig meteen een klik. De paring verliep helemaal volgens het neushoornboekje. Neuzen tegen elkaar, imponeren door mest en urine te snuiven, gevolgd door een paring van maar liefst drie kwartier... Met succes, zo bleek uit de meting van de hormoonwaardes in het bloed.

De draagtijd duurt ca. 15,5 maanden. Met zo'n lange draagtijd is het lastig om de datum heel precies vast te stellen. Uitgaande van de dekkingsdatum, wordt de bevalling in december of januari verwacht. Via de webcams op http://www.diergaardeblijdorp.nl/zwarteneushoorn kunnen de verzorgers en bezoekers haar dag en nacht volgen in de kraamstal. Met een beetje geluk ben je dus getuige van een unieke bevalling.

Blijdorp helpt ook mee om neushoorns in het wild te beschermen door ondersteuning van de ‘Rhino Dog Squad’ van ‘Save the Rhino’. Dit project zet honden in om stropers op te sporen en te overmeesteren.

Profiel  

Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 311 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16  Volgende

Alle tijden zijn UTC + 1 uur