Bouwtopic Diergaarde Blijdorp

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
aardvarkentje15
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: van alles en nog wat

Re: Bouwtopic Diergaarde Blijdorp (2016)

Bericht door aardvarkentje15 » november 27, 2016, 12:08

ik mag denk ik nu wel concluderen dat de verbouwing van het roofdierengebouw de meest spectaculaire sinds de bouw van het oceanium word! GE-WEL-DIG!!! :eten: :eten: :bravo: :beestt:
alles draait om de etherdicipline! ;)

nickdierengek
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: diergaarde blijdorp
Abonnement dierentuin: Ja

Re: Bouwtopic Diergaarde Blijdorp

Bericht door nickdierengek » januari 23, 2017, 19:12

Vandaag even weer geweest .

We beginnen bij het Oceanium , het levend koraal aquarium wel zichtbaar is maar nog steeds geen levend koraal te zien is.
Afbeelding

het zeeotter verblijf is vanaf het kelpwoud niet meer zichtbaar .
Afbeelding

Dan gaan we naar het Bizon verblijf waar druk gewerkt word , te zien is dat er ook gewerkt word achter het ijsberen verblijf.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

zoals gezegd word er gewerkt aan een verblijf voor gifkikkers is Amazonica.
Afbeelding

in Amazonica is ook een stukje mangroven verrezen (sorry voor de slechte kwaliteit)
Afbeelding

de brug van de giraffe heeft dus nieuw hekwerk en is weer aangekleed met hout, ook is te zien dat de oude doorgang van de thomson gazelle opgeschoond is en ook het oude separatie verblijf.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

In het okapi verblijf is er her en der gesnoeid en de bomen zijn aan de bovenkant ook gesnoeid.
Afbeelding
Afbeelding

Ook in het binnen verblijf zijn er her en der wat nieuwe planten geplant.
Afbeelding

Het terras en de terraszaal zijn nu leeg kwa meubilair leeg, het zal dus niet lang meer duren voordat er echt verbouwd gaan worden.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ook bij de Oewanja lodge werd er aan het terras gewerkt.
Afbeelding

weet even niet meer of ik het al gezegd had maar de fietsenstalling naast de oude ingang s geheel leeg gehaald en groter gemaakt .
Afbeelding

Dan het roofdierengebouw, er word druk gewerkt zo is de schoorsteen weer betelgeld zoals in 1940 en zijn de contouren van het nieuwe buitenverblijf goed te zien.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

rond om het gorilla verblijf werd ook druk onderhoud gepleegd er werd grond aangevuld en er zal her en der wat opnieuw worden aangeplant komend voorjaar.
Afbeelding

En als laatste werd er ook nog gewerkt bij de chinees tuin/grote vijver.
Afbeelding
Afbeelding
Steun jij ook de Vrienden van Blijdorp waardoor jij hen helpt om nieuwe verblijven te Bouwen in Diergaarde Blijdorp, en meteen ook aan natuurbehoud projecten mee doet?

Kijk snel op http://www.vriendenvanblijdorp.nl en maak samen Blijdorp nog mooier!

Boomkangoeroe Mike
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2

Bericht door Boomkangoeroe Mike » januari 24, 2017, 11:55

Bedankt voor deze fijne en mooi overzichtelijke update !

nickdierengek
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door nickdierengek » maart 5, 2017, 20:11

Gister even in Blijdorp geweest :

Begin bij het Bizon verblijf, het gebied heeft goed vorm gekregen met een grote heuvel tegen het ijsberen verblijf aan.
vanaf de het Amazonica plein is goed te zien dat er gewerkt word aan de stal.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zoals gemeld is er in de mangrove een nieuwe achterwand geplaatst veel beter als wat het was .
Afbeelding

Bij de oude stallen van de thomson grazelle word er ook gewerkt.
Afbeelding

ook word er dus hard gewerkt aan het hyena verblijf, daar worden dus de hekken vervangen en ik gok dat het meteen opnieuw word ingericht.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bij het vlondergedeelte vanaf de giraffe naar de koedoestal zijn de houten schuttingen weg gehaald.
Afbeelding

En bij de Stokstaartjes en wevervogels is de grond opgehoogd en er zal zo te zien opnieuw worden aangeplant.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Voor de mensen die het nog niet gezien hadden de boomstammen rond om de baggerzakken in de grote vijver.
Afbeelding

Er word verder hard gewerkt aan de Terraszaal en het terras buiten, er word gestraat en er is een nieuwe vloer in het restaurant gelegt.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bij de Zwarte Neushoorns is een bordje geplaatst om verwarring te voorkomen.
Afbeelding

Bij de Gorilla kijkhut en de oewanje lodge word ook opnieuw bestraat een groot deel is gedaan .
Afbeelding
Afbeelding

Dan het roofdierengebouw.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bij de pelikanen werd dus het kleine nieuwe eilandje aangevuld met grond.
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Bij de grote vijver en Chinese tuin is het werk nu gedaan en er zal dus begonnen gaan worden met Herhaald woord verwijderen enz.
Afbeelding
Afbeelding

En bij taman indah is dus duidelijk te zien dat er een neushoorntje geboren is.
Afbeelding
Steun jij ook de Vrienden van Blijdorp waardoor jij hen helpt om nieuwe verblijven te Bouwen in Diergaarde Blijdorp, en meteen ook aan natuurbehoud projecten mee doet?

Kijk snel op http://www.vriendenvanblijdorp.nl en maak samen Blijdorp nog mooier!

nickdierengek
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door nickdierengek » maart 17, 2017, 10:34

Afgelopen Woensdag weer even geweest , daarnaast foto's van de lezing afgelopen zondag.

We beginnen bij de Rivierahal waar tussen de flamingo's en de hal een deel beplanting weg gehaald is en daar komen dit jaar de boomvarens.
Afbeelding

Bij de pelikanen is het nieuwe eiland ingericht.
Afbeelding

Rond om de Chinese tuin word overal de paden hoger gelegd dan het asfalt, samen met de markering die op het oude asfalt staat verwacht ik dat er een gedeelte pad vervangen word door nieuw asfalt.
Afbeelding
Afbeelding

Dan het Oude verblijf van de Gibbons Nico en Saar is geheel nieuw ingericht en word bewoond door een koppel jaarvogels.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bij de poort van Azië werd blijkbaar gewerkt aan de Bogen .
Afbeelding

Bij de Volière van de Ara's is het bordje geplaatst van de ara parkieten.
Afbeelding

Bij de Pinguïns word de oude ijsschotsen route weg gehaald en er komt een nieuwe terug , de oude was moeilijk te onderhouden.
Afbeelding
Afbeelding

Bij de Zee van Cortez is begonnen met het leeghalen van de verblijven , bijna alle dieren zijn achter de schermen of verhuisd naar een andere dierentuin.
Maar meteen foto's voor het archief hoe het er uit zag.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Er werd ook nog druk gewerkt bij de bizon weide , daar is wat ik kon zien begonnen met de bouw van de stal of kraal en er zijn op het Amazonica plein her en der wat nieuwe afscheidingen gemaakt tussen de bezoekers en de beplanting.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hier het nieuwe Gifkikkerverblijf in Amazonica, ziet er erg leuk uit ! en verwacht dat er omheen nog educatie gaat komen.
Afbeelding
Afbeelding

Op het pleintje tussen de zebra's, gieren Volière en franjeapen zijn er nieuwe hekjes geplaats en er zal opnieuw worden aangeplant.
Afbeelding
Afbeelding

Er werd nog hard gewerkt aan het Hyena verblijf en vlak bij de oude Thomson gazelle stal.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ook bij de Stokstaartjes en Wevervogels zijn nieuwe hekjes geplaatst en zal dus opnieuw worden aangeplant.
Afbeelding
Afbeelding

Rond om de Vijver was her en der de muren gemaakt en schoongespoten leek het.
Afbeelding

Er werd heel hard gewerkt aan de Terraszaal , doordat er super veel mensen aan het werk waren woensdag heb ik geen foto's van de binnen kant kunnen maken .
maar het gaat er super mooi en modern uit zien en het nieuwe logo is prachtig !
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En dan het roofdierengebouw , eerst de foto's van hoe er nu gebouwd word .
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dan de foto's van de bouw die we te zien kregen tijdens de lezing , aan de binnen kant werd grof gesloopt en het gehele dak is er uit gegaan.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Maar dan hier eindelijk de ontwerpen van hoe het Ongeveer gaat worden !(excuses voor de slechte kwaliteit.)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik zal het nog even wat verder verduidelijken , op de impressies is de nieuwe constructie die er overheen komt te zien het zijn meerder bogen vormige constructies.
het net word zo transparant mogelijk en zal recht naar beneden worden gehangen aan de bezoekers kanten zodat er optimaal zicht is en goed gefotografeerd kan worden.
Over de oude verblijven van de leeuwen en tijgers komen 2 bogen dit is zo bedacht om in de symmetrische stijl ban van Ravenstein te blijven.
Het nieuwe buiten verblijf aan de kant van de Rivierahal komen 3 bogen dit heeft te maken met de 3 rondingen die de hal weer heeft (zoals van raventyen het dus bedoelt heeft).
Het buitenverblijf in de oude 2 buitenverblijven word een graslandschap , de oude gracht is gedempt en het grote hek in het midden mag weg blijven.
het 2e nieuwe buitenverblijf (aan de Rivierahal kant) word ook een gras met rotsen landschap, even goed om te zeggen is dat het oude leeuwen binnen verblijf niet meer toegankelijk word .
dit word een dienst gedeelte , het oude tijger gedeelte word wel toegankelijk .
het eerste binnen verblijf word voor educatie doeleinde geheel terug gebracht naar 1940 om te laten zien hoe dieren toen gehouden werden , daarna komen de publiek binnen verblijven .
vanaf dit gedeelte kunnen mensen via een gang in het nieuwe buitenverblijf terecht komen , dit word vorm gegeven als een rots partij waar de apen boven om kunnen .
deze gang is tevens de weg hoe mensen in een rolstoel etc. het binnen verblijf kunnen zien aangezien de andere trap moet blijven voor de monumenten commissie .

Blijdorp gaat beginnen met een kleine groep Gelada's en in de komende jaren zal de groep gaan groeien .

Joost
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Bericht door Joost » maart 17, 2017, 12:02

Thanks voor de update Nick!
De ontwerpen van de gelada verblijven zien er erg tof uit en ik vind ze er beter uit zien dan eerdere ontwerpen die ik langs heb zien komen, nu maar hopen dat het ook echt zo mooi wordt ;)

seborga
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Planckendael
Abonnement dierentuin: Meerdere

Bericht door seborga » maart 17, 2017, 15:17

Bedankt voor de update Nick! Ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat maar het staat al vast dat ik dit najaar nog eens richting Rotterdam trek :)

Heb jij enig idee van de termijn voor gelada's én bizons? De laatste datum die ik voor de apen heb gehoord was september. Blijft dit behouden?

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » maart 17, 2017, 16:16

Mooie update, ik ben wel benieuwd naar het samenvloeien van oud en nieuw daar... toch wel iets wat ze in Blijdorp voorlopig steeds weer goed weten klaar te spelen.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend » maart 17, 2017, 16:31

Prachtige update Nick. Komen in beide verblijven gelada's?
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

zeeotter
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje

Bericht door zeeotter » maart 17, 2017, 16:33

Apenarend schreef:Prachtige update Nick. Komen in beide verblijven gelada's?
Jazeker, in combinatie met (raszuivere!) manenschapen.

nickdierengek
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door nickdierengek » maart 17, 2017, 18:29

seborga schreef:Bedankt voor de update Nick! Ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat maar het staat al vast dat ik dit najaar nog eens richting Rotterdam trek :)

Heb jij enig idee van de termijn voor gelada's én bizons? De laatste datum die ik voor de apen heb gehoord was september. Blijft dit behouden?
De Geladas is ergens eind dit jaar maar een preciese datum is er niet .de bizons gok ik voor de mei vakantie .
Apenarend schreef:Prachtige update Nick. Komen in beide verblijven gelada's?
Ja het zal gaan om een familie groep en waarschijnlijk een mannen groep.

Er komen 3 mannelijke Sahara manenschappen bij .
In het fokprogramma is er een tekort aan dierentuinen die mannen opvangen .
Blijdorp wilt geen vrouwtjes omdat die met de geboorte van jongen vaak ziektes verspreiden en ze willen geen risico's nemen .

Black Rhino
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp

Bericht door Black Rhino » maart 19, 2017, 16:31

Is de Zee van Cortez nu al leeg? Ik baal hier echt enorm van aangezien ik nog een bezoek wilde plannen om nog één keer te kunnen genieten van dit mooie stukje Blijdorp. Iemand een idee waar de swiftvossen heen gaan?

nickdierengek
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door nickdierengek » maart 19, 2017, 18:51

Black Rhino schreef:Is de Zee van Cortez nu al leeg? Ik baal hier echt enorm van aangezien ik nog een bezoek wilde plannen om nog één keer te kunnen genieten van dit mooie stukje Blijdorp. Iemand een idee waar de swiftvossen heen gaan?
Ja alle dieren zijn weg uit de zee van cortez op wat vissen na .

girafon
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Chester, Port Lympne WAP, Koelner Zoo, Tierpark Berlin

Bericht door girafon » maart 19, 2017, 20:18

Swiftvossen naar Burgers'?

zeeotter
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje

Bericht door zeeotter » maart 19, 2017, 20:38

Is ook nog even afwachten allemaal, de renkoekoeken bijvoorbeeld zullen wel blijven.

nickdierengek
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door nickdierengek » maart 20, 2017, 12:11

ja er is bekend dat de renkoeken, konijnuiltjes en gilamonster op zeker terug komen.

NickVanEeuwijk
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril
Favoriete dierentuin: Zoo Köln

Bericht door NickVanEeuwijk » maart 20, 2017, 23:52

In dat oude zee van cortez deel komen ook zeker de madagaskarschildpad (Astrochelys yniphora).

Gelada's hebben ook al 3 jongen gekregen in dat kleine hok achter de hyena's.

nickdierengek
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door nickdierengek » mei 11, 2017, 10:55

Gister eindelijk weer eens het park in kunnen gaan hierbij de foto's van dingen die voor mij ieder geval nieuw waren of ik gewoon niet heb kunnen herinneren .

we beginnen bij het roofdierengebouw waar dus nog druk gewerkt word , de kunstrotsen zijn al goed te zien.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Naast de Boomvarens (die een enorme klap hebben gekregen door het slechte weer ) zijn nieuwe planten geplaatst met hele grote bloemstengels .
Afbeelding

Dan in het Aziehuis zijn dus de schildpadden weg (En hoorde dat ook de zeilhagedis daar weg zal gaan).
Afbeelding
Afbeelding

Bij de Argus vissen zijn er enkele nieuwe bijgekomen , daarnaast staat er ook nog steeds aangeven dat er rijstvogels bij de komodo's moeten zitten (maar ik kan ze voor de 2e keer niet vinden )
Afbeelding
Afbeelding

Het bordje van de Krokodilstaardhagedis is weg maar heb er toch echt 1 gezien in het verblijf.
Afbeelding

Bij de Prins alfredherten is een nieuw hekje geplaatst voor de bezoekers.
Afbeelding

Bij de Grote vijver en de Chineese tuin waar een deel van de beplanting moest wijken voor het vervangen van een duiker in de grond zijn weer wat nieuwe bomen en struiken geplant .
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

In de Grote Volière van Azie zijn de zelfde hekjes geplaatst als bij de Prins ALfredherten.
Afbeelding

Dan het Bizon verblijf ik ga meteen even zeggen dat ik dit een FANTASTISCHE vernieuwd verblijf vind worden !
Er zijn dus prachtige grote bomen aangekocht en geeft het geheel een veel mooier uiterlijk (wel even een risico in deze periode waarin het een tijdje niet echt regent ).
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het levend koraal aquarium is nog steeds leeg (duur wel heel lang?)
Afbeelding

Bij de Pinguïns word nog steeds gewerkt aan de vervanging van de oude ijsschotsen route.
Afbeelding
Afbeelding

De Treintjes hebben nieuwe bestikkering gekregen in de nieuwe stijl.
Afbeelding

In Amzonica zijn er wat planten geplaatst op de nieuwe Veranda voor de vlinder kweek en gifkikkers.
Afbeelding

Bij de bongo's word er nog gewerkt aan de nieuwe Koedoe kraam.
Afbeelding

Er word nog druk gewerkt aan het hyena verblijf en ziet er bijna af uit.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zitten weer 4 fluiteenden in de okapi volière.
Afbeelding

In het binnenverblijf van de okapi's is voor de vogel kooien een soort ren geplaatst. ?
Afbeelding

Nog even wat foto's van de Terraszaal.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bij de Gorilla's is het pad vernieuwd rond om het buitenverblijf.
Afbeelding

Bij de oewanja lodge word er weer verder gewerkt aan de bestrating.
Afbeelding
Afbeelding

Als laatste iets waar van ik bij deze meteen zeg WAT EEN SLECHTE KEUZE .
Voor de Terraszaal word opnieuw aangeplant maar sorry welke aap heeft deze beplanting uitgezocht en bedacht !
Het gaat om de zelfde beplanting als rond om de bosbuffels maar wat ik niet begrijp is dat je een net geheel verbouwd en nu prachtig restaurant achter zulke goedkope en vooral hele hoge beplanting gaat verstoppen.
In dit plantvak had lage beplanting moeten komen met een bloemetje naar mijn idee passend bij het nieuwe restaurant.
Afbeelding

aardvarkentje15
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: van alles en nog wat

Bericht door aardvarkentje15 » juli 18, 2017, 20:08

uit de giraffe (blad van blijdorp): in de toekomst komt er een pad om het bizonverblijf heen tot aan amazonica.
alles draait om de etherdicipline! ;)

Rafiaan
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Zoologischer Garten Köln

Zandvloer olifanten

Bericht door Rafiaan » september 20, 2017, 19:24

ZACHT BED VOOR OLIFANTEN

Aanstaande zondag is het zover! Het olifantengebouw Taman Indah is dan weer open voor publiek. De olifantenfamilie heeft een heerlijk zachte zandvloer gekregen dankzij de Vereniging Vrienden van Blijdorp. Dit was wel even wennen: met een hoge staart en oren naar voren betraden ze het vernieuwde binnenverblijf om alvast te wennen. Lees verder op www.diergaardeblijdorp.nl/zacht-bed-voor-olifanten/

Met video op Facebook.

Plaats reactie