Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 143 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
  Afdrukweergave

Re: Nieuwstopic Apenheul
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 21 Jun 2016 14:47 
Laafs kikkertje
Laafs kikkertje
Gebruikers-avatar

Vrouwtjes pruimen nieuwe berberbaas Apenheul niet
Bron en meer: http://www.ad.nl/nieuws/vrouwtjes-pruimen-nieuwe-berberbaas-apenheul-niet~a72d00b0/

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 Jun 2016 18:23 
Laafs kikkertje
Laafs kikkertje
Gebruikers-avatar

Weet iemand waar de vorige man (Toevik als ik het goed spel?) heen is gegaan?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 Jun 2016 22:21 
Laafs Dikkopje
Laafs Dikkopje
Gebruikers-avatar

Volgens mij zijn alle mannen naar een franse opvang voor Berberapen gegaan

Profiel  

BerichtGeplaatst: 26 Jun 2016 10:49 
Laafs Dikkopje
Laafs Dikkopje
Gebruikers-avatar

Ik zag de vrouwen gister jagen op de man. Men kon slechts van 1 kant in het gebied, bij de andere ingang was een uitwijk mogelijkheid voor de man.

Ik werd tevens blij verrast bij het zien van de afwerking met groen. Tevens vele soorten in het echt gezien die ik nog nooit gezien had. Echte topper deze tuin ook!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 28 Jun 2016 19:39 
Laafs kikkertje
Laafs kikkertje
Gebruikers-avatar

Blauwoogmaki overleden
Bron en meer:http://www.apenheul.nl/nieuws/blauwoogmaki-overleden/

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 Jul 2016 18:19 
Fictieve account
Fictieve account
Gebruikers-avatar

Apenheul bestaat 45 jaar
Leukste uitje van Nederland viert feest

Op dinsdag 12 juli bestaat Apenheul 45 jaar. Bovendien is het park verkozen tot het Leukste uitje van Nederland 2016. Genoeg reden voor een feestje! Bij een feestje hoort natuurlijk een traktatie. De apen worden verwend met een smakelijke traktatie die natuurlijk past in hun speciale dieet. En alle kinderen die Apenheul bezoeken op 12 juli krijgen een gratis spotpakket!

Afbeelding
(foto Apenheul)

45 jaar Apenheul
In 1971 begon Wim Mager met een uniek concept: een dierenpark waar de dieren gewoon loslopen tussen de bezoekers. Nu, 45 jaar later, is Apenheul uitgegroeid tot het Leukste uitje van Nederland 2016. En dat mag gevierd worden. Op 12 juli zijn er in het park diverse activiteiten, waaronder een presentatie over het 45-jarig bestaan van Apenheul. En gidsen zijn deze dag aanwezig om alles te vertellen over een aantal bijzondere bewoners van het eerste uur.

Wie jarig is trakteert
Ook aan de jongste bezoekers van Apenheul wordt gedacht. Alle kinderen van 3 t/m 12 jaar die op 12 juli een bezoek brengen aan Apenheul, krijgen een gratis spotpakket. Het spotpakket bestaat uit een coole rugzak met apen-spotboek, apen-krasmunt, verrekijker én pet.

Wie overigens een bezoek brengt aan Apenheul kan deelnemen aan een leuke win-actie. Wie zijn leukste moment in Apenheul deelt met #leuksteuitje op Facebook, Twitter of Instagram maakt kans op mooie prijzen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 Aug 2016 17:28 
Volgroeide Laafse kikker
Volgroeide Laafse kikker
Gebruikers-avatar

Ik weet niet of het al gemeld was, maar Apenheul heeft een koppel manenschapen uit Spanje (Jerez) gehaald.

Niets bijzonder, maar het zou om de ondersoort uit Algerije gaan (Ammotragus lervia sahariensis). Spijtig genoeg is dit dan ook weer een incest- thuis best verhaal.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 11 Aug 2016 20:40 
Laafsekikker-dril
Laafsekikker-dril
Gebruikers-avatar

wanneer zijn deze gekomen? ze hadden toch altijd al manenschapen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 11 Aug 2016 21:17 
Laafsekikker-dril
Laafsekikker-dril
Gebruikers-avatar

:-- :-- zo jammer dat ze niet hun best doen om een dier raszuiver te houden

Profiel  

BerichtGeplaatst: 11 Aug 2016 23:37 
Volgroeide Laafse kikker
Volgroeide Laafse kikker
Gebruikers-avatar

olifantmike schreef:
:-- :-- zo jammer dat ze niet hun best doen om een dier raszuiver te houden

Wordt moeilijk, alle dieren van deze ondersoort stammen af van 2 tot maximaal 5 dieren.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 Aug 2016 00:50 
Laafsekikker-dril
Laafsekikker-dril
Gebruikers-avatar

waar om beginnen ze dan aan dit ondersoort

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 Aug 2016 03:12 
Volgroeide Laafse kikker
Volgroeide Laafse kikker
Gebruikers-avatar

olifantmike schreef:
waar om beginnen ze dan aan dit ondersoort

Dat weet ik ook niet, als ze reeds maanschapen hebben denk ik dat deze 2 daar gewoon bij gaan.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 02 Sep 2016 15:21 
Fictieve account
Fictieve account
Gebruikers-avatar

Oudste orang-oetan van Apenheul overleden
Woensdagavond 31 augustus is de oudste orang-oetan vrouw van Apenheul overleden. Radja is 53 jaar geworden.

Afbeelding

De afgelopen weken ging de gezondheid van Radja achteruit. Ze had last van haar luchtwegen en kreeg hiervoor medicatie toegediend. De laatste dagen bleef Radja binnen, zodat ze in alle rust kon proberen te herstellen en de verzorgers haar goed in de gaten konden houden. Dat herstel kwam helaas niet. Het lichaam van Radja is door de verzorgers voor onderzoek naar de Universiteit Utrecht gebracht. Daaruit blijkt dat ze overleden is aan hartfalen.

Eerste orang-oetan in Apenheul
Apenheul opende in 1999 een nieuw verblijf met 4 eilanden om orang-oetans te huisvesten. Radja en zes andere orang-oetans waren de eerste bewoners. Ze kwam onder meer met haar 2-jarige dochter Katja en partner Karl naar Apenheul. In de jaren daarna kreeg ze nog twee kinderen van hem: zoon Willie (2002) en dochter Merah (2006). Na het overlijden van Karl in 2015 toonde Radja geen interesse voor de andere orang-oetanmannen.

Dieptepunt
Radja stond bekend als een zeer zorgzame en beschermende moeder. Ze heeft naast het opvoeden van haar eigen kinderen, ook nog een kind geadopteerd. Naast deze mooie zorgzame momenten, was er ook een triest dieptepunt. In 2015 overleed dochter Merah op 9-jarige leeftijd in Apenheul door een tragisch ongeval. Radja was na het verlies van haar dochter wat stiller geworden.

Stokoude dame
Radja was graag op zichzelf en had weinig interesse voor de andere orang-oetans. Met haar 53 jaar was Radja ook een stokoude dame. In het wild worden orang-oetans gemiddeld tussen de 40 en 50 jaar oud.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 26 Sep 2016 18:33 
Fictieve account
Fictieve account
Gebruikers-avatar

Apenheul geeft grote donatie voor blauwoogmaki op Madagaskar
Meer blauwoogmaki’s mede dankzij inzet Apenheul

Afbeelding
Foto Apenheul

Medewerkers van Apenheul hebben op Madagaskar een cheque van € 35.800,- overhandigd aan natuurbeschermingsorganisatie AEECL. Samen met AEECL (een overkoepelende organisatie van Europese dierentuinen) zet het Apenheul Natuurbehoudfonds (ANF) zich al 20 jaar in voor de bescherming van de ernstig bedreigde blauwoogmaki. En met succes. Het lijkt erop dat het aantal blauwoogmaki’s is toegenomen.

Top 25 meest bedreigde primaten
Blauwoogmaki’s staan in de top 25 van meest bedreigde primaten ter wereld. 80% van hun oorspronkelijke leefgebied is al verdwenen door boskap. En er wordt op de soort gejaagd. Zonder hulp zullen blauwoogmaki’s over 10 jaar uitgestorven zijn. Ook in dierentuinen zijn blauwoogmaki’s schaars. In Europese dierentuinen leven er zo’n 20, waarvan 3 in Apenheul.

Natuurbescherming succesvol
De resultaten van het natuurbehoudproject op Madagaskar zijn hoopgevend. Exacte aantallen zijn niet bekend, maar door alle activiteiten van dit project is het aantal blauwoogmaki’s de afgelopen tien jaar gegroeid van zo’n 1.000 naar volgens schatting 2.000 tot 6.000 dieren. Het ANF zal in 2017 een onderzoeker naar het gebied sturen om het aantal blauwoogmaki’s in kaart te brengen.

€ 35.800,- voor blauwoogmaki’s
Met het gedoneerde bedrag van het ANF zal AEECL het leefgebied van de blauwoogmaki kunnen blijven beschermen. AEECL leert lokale boeren duurzamer met grond om te gaan, zodat bossen niet langer gekapt hoeven te worden. Bovendien wordt er meer werkgelegenheid gecreëerd door lokale mensen op te leiden tot leerkracht of ranger. En er wordt onderzoek gedaan om het leefgebied, de leefwijze en de bedreigingen van de blauwoogmaki’s in kaart te brengen, zodat ze beter beschermd kunnen worden.

Met Apenheul naar Madagaskar
Ecotoerisme kan ook bijdragen aan natuurbescherming. De lokale bevolking heeft een extra bron van inkomsten en hoeft geen bos te kappen of op dieren te jagen. In samenwerking met Nederlandse reisorganisatie Matoke Tours organiseert Apenheul vanaf 2017 unieke ecoreizen naar het gebied. Een bezoek aan de blauwoogmaki’s en het project horen hier natuurlijk bij. Voor geïnteresseerden houdt Apenheul een informatiemiddag op zondag 2 oktober.

Donaties blijven noodzakelijk
Voor de voortzetting van het project blijft geld hard nodig. Het ANF zal zich daarom blijven inzetten om ook de komende jaren donaties te kunnen doen aan dit project. Geïnteresseerden kunnen helpen door hun donatie over te maken naar het ANF of deel te nemen aan één van de ecoreizen. Meer informatie hierover en over de informatiemiddag op 2 oktober staat op http://www.apenheul.nl/blauwoogmaki.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 04 Nov 2016 18:51 
Fictieve account
Fictieve account
Gebruikers-avatar

Coen de Ruiter vertrekt bij Apenheul
Na 7,5 jaar zal Apenheul-directeur Coen de Ruiter per 1 januari Apenheul verlaten. Hij laat het park kerngezond en springlevend achter. “Ik ben heel trots op wat we met zijn allen bereikt hebben en het doet best een beetje pijn om weg te gaan bij deze prachtige organisatie.”

Afbeelding
Foto Apenheul.

“We hebben de afgelopen jaren grote stappen vooruit gezet,” zegt Coen de Ruiter. Het dierenpark heeft in de tijd van De Ruiter een modernisering van educatie en beleving ondergaan. Natuurbehoud heeft een meer zichtbare plek gekregen in het park. Commercieel is de organisatie gemoderniseerd in het horeca-aanbod en de opzet van banqueting voor de zakelijke markt. Ook heeft Apenheul een Apeldoorn-campagne opgezet om Apeldoorners meer te betrekken bij het park.

Alle veranderingen hebben effect gehad. De afgelopen jaren zijn de bezoekersaantallen enorm gegroeid. De Ruiter: “In mijn loopbaan kies ik graag voor bedrijven die commercie gebruiken om een ideaal te verwezenlijken.” Veel mensen hebben kennis kunnen maken met de missie van het park en liefde en bewondering voor de natuur gekregen. Dankzij de hoge bezoekersaantallen is Apenheul ook financieel in uitstekende conditie. De waardering voor het park is hoog, wat des te meer bleek toen het park in 2016 werd gekozen tot Leukste uitje van Nederland.

“Ik ben 7,5 jaar lang elke dag met veel plezier naar Apenheul gegaan. En dat doe ik nog steeds,” zegt De Ruiter. “Toch is het goed dat ik ga. Apenheul is gegroeid in professionaliteit en daar hoort weer ander leiderschap bij. Ook is een frisse blik zeer waardevol. En voor mijzelf is het goed weer eens helemaal uit mijn comfortzone te gaan. Daar heb ik zin in, maar ik ga mijn collega’s, de vrijwilligers en de dieren in Apenheul wel missen!”

Coen de Ruiter zal per 1 februari in dienst treden bij een ander bedrijf. De vacature Algemeen directeur van Stichting Apenheul wordt op 12 november gepubliceerd.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 Nov 2016 19:57 
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Gebruikers-avatar

In de marge... Twee mannen hebben afgelopen zomer ingebroken bij de Apenheul in Apeldoorn. Ze maakten 's nachts 70 euro buit bij het openbreken van een drank- en snoepautomaat, maar volgens het dierenpark bedraagt de schade bijna 5000 euro.

http://www.looopings.nl/weblog/6422/500 ... nheul.html

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 Nov 2016 19:15 
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Gebruikers-avatar

De apen in de Apenheul krijgen de komende maanden bezigheidstherapie. Dat moet voorkomen dat ze depressief worden. En hoe gaan ze dat voorkomen? Mét uien...

Lees er alles over op http://nos.nl/artikel/2142442-uien-tege ... -apen.html

Profiel  

BerichtGeplaatst: 05 Dec 2016 21:07 
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Gebruikers-avatar

Er zijn twee bonobo’s gearriveerd in Apenheul. Moeder Bonnie (39) en haar zoon Kindu (32) uit het Duitse Kölner Zoo. Dé tuin waar Bolombo en Besede ook vandaan komen.

De komende tijd zullen Bonnie en Kindu ook kennismaken met de andere bonobo’s in Apenheul. We lezen er meer over op https://www.apenheul.nl/nieuws/nieuwe-bonobos/

Profiel  

BerichtGeplaatst: 05 Dec 2016 21:14 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

Gorilla Gust schreef:
Er zijn twee bonobo’s gearriveerd in Apenheul. Moeder Bonnie (39) en haar zoon Kindu (32) uit het Duitse Kölner Zoo. Dé tuin waar Bolombo en Besede ook vandaan komen.

De komende tijd zullen Bonnie en Kindu ook kennismaken met de andere bonobo’s in Apenheul. We lezen er meer over op https://www.apenheul.nl/nieuws/nieuwe-bonobos/

Hebben deze vier dieren elkaar nog gekend in Keulen? Ik vraag me af hoe ontroerend zo'n wederkennismaking verloopt.

Overigens ga ik op tweede kerst naar Keulen en zal ik een verslagje maken van deze supertuin.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 Jan 2017 16:45 
Fictieve account
Fictieve account
Gebruikers-avatar

Olaf Prinsen nieuwe voorzitter Raad van Toezicht Apenheul

Afbeelding

Per 1 januari 2017 is Olaf Prinsen de nieuwe voorzitter van de Raad van Toezicht van Stichting Apenheul. Hij volgt hiermee voormalig voorzitter Cors Hage op, die na 12 jaar zittingstermijn afscheid neemt van de Raad.

Apenheul heeft de voormalig wethouder van de gemeente Apeldoorn zelf benaderd voor de functie. Prinsen was meteen positief. “Als geboren en getogen Apeldoorner heb ik altijd een band met Apenheul gehad. Als bijbaantje maakte ik bij de ingang van Park Berg & Bos foto’s van de bezoekers. Ik woon nu heel dichtbij het park, dus ik zal er straks regelmatig te vinden zijn met mijn zoontje. Naast mijn huidige werkzaamheden wil ik niet teveel andere dingen doen, maar voor Apenheul maak ik graag een uitzondering. Ik vind het een prachtig park en de missie spreekt me aan. Het voelt goed om dit te doen.”

Eerste taak als voorzitter
De Raad van Toezicht bestuurt Stichting Apenheul. De Raad ziet toe op het beleid van de organisatie en de uitvoering hiervan. Olaf Prinsen is nu onder meer betrokken zijn bij de aanstelling van de nieuwe directeur van Apenheul, vanwege het vertrek van voormalig directeur Coen de Ruiter in december 2016. “Meteen een mooie taak om mee te beginnen”, aldus Prinsen.

Andere werkzaamheden
Behalve voorzitter van de Raad van Toezicht van het apenpark is Olaf Prinsen in het dagelijks leven directeur van de NVRD (Koninklijke Vereniging voor Afval- en Reinigingsmanagement). Met zijn werk bij Apenheul kiest hij opnieuw voor een functie bij een organisatie die maatschappelijk verantwoord ondernemen hoog in het vaandel heeft staan.

Profiel  

Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 143 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn UTC + 1 uur