Nieuwstopic Nederlandse Vereniging van Dierentuinen

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3831
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Nederlandse Vereniging van Dierentuinen

Bericht door MennoPebesma »

Gorilla Gust schreef:
18 feb 2022, 10:22
Vanwege de aankomende storm zullen ook diverse NVD-dierentuinen de deuren eerder sluiten. Wildlands en Amersfoort gaven reeds aan om om 14u de poorten te sluiten.
Ook AquaZoo sluit om 14:00 de deuren.

EDIT: ook Avifauna sluit om 14:00 de deuren.

EDIT 2: Artis heeft om 12:30 de deuren gesloten.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 15039
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Nederlandse Vereniging van Dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

De sterk stijgende kosten voor energie zijn na de coronacrisis een nieuwe klap voor de dierentuinen. Dierentuinen zijn grootverbruikers van energie om hokken en andere verblijven voor de beesten op de juiste temperatuur te kunnen houden. "We kunnen de verwarming niet lager zetten, want je kan een tijger niet vragen om een dikke trui aan te trekken", aldus een woordvoerster van de Nederlandse Vereniging van Dierentuinen (NVD).

Volgens de woordvoerster staan er nog geen grote dierenparken op omvallen, maar zijn de spaarpotjes wel leeg.

https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... pCl6gAoFJw

Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 15039
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Nederlandse Vereniging van Dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Veel grotere dierentuinen in Nederland, veelal NVD tuinen, werken nog steeds met een tijdslot, een overblijfsel uit de covid-tijden. Buiten Nederland is het bijna geheel verdwenen uit de dierentuinsector, of eerder beperkt tot een gedateerd ticket.

Gisteren in Burger's kreeg ik zo enkel de optie om per half uur een tijdslot aan te geven. Op een minuutje na ook netjes gehaald, maar ik boek nu eenmaal liever thuis met enige zekerheid... en niet pas op de parking zelf.

Daar zorgen de parken met hun kleine lettertjes in de reservatievoorwaarden ook voor. Desondanks dat ze wellicht amper mensen zullen weigeren, namen ze wel die optie op in hun voorwaarden. Combineer dat met ervaringen uit Artis waar men destijds de kwartier-tijdsloten zeer strikt opvolgde... en je verliest toch een portie spontaniteit die je ongewild vervangt voor enige gejaagdheid onderweg. Volgens mij is dat een vorm van een drempel, die (hetzij heel beperkt) zelfs mensen afschrikt in deze tijden. In mijn vriendenkring ervaar ik dat alvast zo uit opmerkingen.

Maar waarom doen de grote parken dit nog in Nederland? In veel artikelen haalt men het personeelsgebrek aan, maar personeel dat er niet is, komt ook op drukke dagen niet. En wanneer je zoals mij in de ochtend zelf boekt, dan betwijfel ik of er iemand extra in de souvenirshop of het restaurant komt te staan. Vooral het startuur zou weinig mogen uitmaken, want ongeacht het uur dat ik aankom... neem ik graag een hapje en een drankje, of een souvenir.

Ook het spreiden van bezoekerstromen lezen we vaak als tegenargument, maar zonder een vaste route haalt dat ook weinig uit vrees ik... Tickets op datum begrijp ik nog, zeker als je die geruime tijd op voorhand kan boeken. Maar het voordeel qua informatie of sturing van een klein slot zoals een half uur kan toch niet meer opwegen tegen de nadelen hiervan in klantvriendelijkheid? Anders was het buiten Nederland ook wel gebleven alszijnde het nieuwe normaal.

Waarom dan alsnog een drempel (hetzij beperkt) aan je klanten voorschotelen? En waarom is deze betutteling in veel Nederlandse tuinen plots zo normaal, en hoor je er niets over... maar krijg je wel mensen die een vega-kroket betuttelend vinden?
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6789
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Nederlandse Vereniging van Dierentuinen

Bericht door Apenarend »

Wat zijn de consequenties van het tijdslot niet halen (dus: te laat): mag je dan niet meer binnen?
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Dustin1999
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 684
Lid geworden op: 16 mei 2018, 14:32
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Pairi Daiza en Burgers Zoo
Locatie: Amersfoort

Re: Nieuwstopic Nederlandse Vereniging van Dierentuinen

Bericht door Dustin1999 »

Apenarend schreef:
20 nov 2022, 13:50
Wat zijn de consequenties van het tijdslot niet halen (dus: te laat): mag je dan niet meer binnen?
Mag je nog steeds wel naar binnen hoor. Ze zijn tegenwoordig daar niet zo streng meer in. Denk dat de NVD dierentuinen het vooral doen om de bezoekersstromen beter te reguleren en als ze weten dat het op een dag veel bezoekers komen ze daarop kunnen anticiperen.

Bij de meeste NVD dierentuinen kan je inmiddels als abonnementhouder weer zonder tijdslot naar binnen, het geldt alleen nog voor de reguliere dagbezoekers.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 15039
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Nederlandse Vereniging van Dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Apenarend schreef:
20 nov 2022, 13:50
Wat zijn de consequenties van het tijdslot niet halen (dus: te laat): mag je dan niet meer binnen?
Bij Artis mocht het eerder inderdaad niet, bij andere tuinen bleef het zover geweten enkel beperkt tot een eventuele opmerking. Maar als het zonder gevolgen is, waarom dat een drempel invoeren als je klanten wilt bekoren? Onbewust (of bewust) probeer je toch braaf je te houden aan je vooropgestelde afspraak immers.
Dustin1999 schreef:
20 nov 2022, 14:09
Mag je nog steeds wel naar binnen hoor. Ze zijn tegenwoordig daar niet zo streng meer in. Denk dat de NVD dierentuinen het vooral doen om de bezoekersstromen beter te reguleren en als ze weten dat het op een dag veel bezoekers komen ze daarop kunnen anticiperen.
Hoe? Door extra personeel in te schakelen dat ze aangegeven niet te hebben? En hoe leiden ze die stromen beter in de parken zonder een vaste route? Bij een vaste route heeft een later startuur nut, zonder route loopt alles alsnog kriskras door elkaar van start tot einde.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6789
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Nederlandse Vereniging van Dierentuinen

Bericht door Apenarend »

Toch niet te geloven, Artis met het openbaar vervoer of Burgers met zijn verkeersopstoppingen... en daardoor een paar minuten te laat en dan zou je niet meer binnen mogen. Zoals hierboven ook beschreven in de reacties zie ik daar helemaal het nut niet meer van in. Maar goed, dan koop je dan maar gewoon een ticket bij aankomst, heb je alvast de stress op voorhand niet.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3831
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Nederlandse Vereniging van Dierentuinen

Bericht door MennoPebesma »

Gorilla Gust schreef:
20 nov 2022, 13:07
Veel grotere dierentuinen in Nederland, veelal NVD tuinen, werken nog steeds met een tijdslot, een overblijfsel uit de covid-tijden. Buiten Nederland is het bijna geheel verdwenen uit de dierentuinsector, of eerder beperkt tot een gedateerd ticket.

Gisteren in Burger's kreeg ik zo enkel de optie om per half uur een tijdslot aan te geven. Op een minuutje na ook netjes gehaald, maar ik boek nu eenmaal liever thuis met enige zekerheid... en niet pas op de parking zelf.
Wat is nou eigenlijk het verschil tussen het kopen van een ticket alleen op datum of een ticket met datum èn tijd? Je weet meestal toch wel van tevoren hoe laat je in het betreffende dierenpark wil aankomen. Ik geef toe dat half uur tijdsloten die Burgers' Zoo hanteert aan de krappe kant kunnen zijn, en in de meeste dierenparken zijn die inmiddels ook al een stuk ruimer gemaakt. Maar ook met een tijdslot van een half uur kun je nog steeds eenvoudig op tijd komen. Mogelijk wat eerder vertrekken dan je gewend bent zodat je zeker weet dat je op tijd bent. En mocht er onderweg toch iets voorkomen waardoor je te laat zou kunnen komen (file of treinvertraging bijv.) heb je er zelf in ieder geval alles aan gedaan om op tijd te komen, en zullen de parken dat ook heus wel begrijpen.
Gorilla Gust schreef:
20 nov 2022, 13:07
je verliest toch een portie spontaniteit die je ongewild vervangt voor enige gejaagdheid onderweg. Volgens mij is dat een vorm van een drempel, die (hetzij heel beperkt) zelfs mensen afschrikt in deze tijden. In mijn vriendenkring ervaar ik dat alvast zo uit opmerkingen.
Volgens mij is de spontaniteit niet weg aangezien je voor de tijdsloten ook vaak al tickets moest kopen op datum. Daar komt nu alleen nog een tijd bij die zelf kunt kiezen, dat valt volgens mij prima te plannen. Ik plan mijn dierentuinbezoeken meestal ook al een aantal dagen van tevoren, en niet pas op de dag zelf.

Veel Nederlandse parken draaien dit jaar volgens mij juist heel goed, dus die drempel zal ook wel wat meevallen ;).
Gorilla Gust schreef:
20 nov 2022, 13:07
Maar waarom doen de grote parken dit nog in Nederland? In veel artikelen haalt men het personeelsgebrek aan, maar personeel dat er niet is, komt ook op drukke dagen niet. En wanneer je zoals mij in de ochtend zelf boekt, dan betwijfel ik of er iemand extra in de souvenirshop of het restaurant komt te staan. Vooral het startuur zou weinig mogen uitmaken, want ongeacht het uur dat ik aankom... neem ik graag een hapje en een drankje, of een souvenir.
In de artikelen die ik hier over lees halen ze niet het personeelsgebrek aan maar juist de spreiding van het personeel. Uiteraard kun je niet meer personeel inzetten dan dat er beschikbaar is. Maar als je van te voren al kan zien dat het een rustige dag wordt kun je juist er voor kiezen om minder personeel in te zetten en daarmee kosten besparen.
Gorilla Gust schreef:
20 nov 2022, 13:07
Ook het spreiden van bezoekerstromen lezen we vaak als tegenargument, maar zonder een vaste route haalt dat ook weinig uit vrees ik... Tickets op datum begrijp ik nog, zeker als je die geruime tijd op voorhand kan boeken. Maar het voordeel qua informatie of sturing van een klein slot zoals een half uur kan toch niet meer opwegen tegen de nadelen hiervan in klantvriendelijkheid? Anders was het buiten Nederland ook wel gebleven alszijnde het nieuwe normaal.
Het gaat hierbij ook niet om bezoekersstromen in het park zelf maar juist vlak daarvoor, bij de ingang. Door tijdsloten kun je het aantal bezoekers dat tegelijkertijd bij de ingang komt beter reguleren, en hoeven mensen niet in grote groepen daar bij elkaar staan te wachten. Of een bezoeker vervolgens in het park de drukte zelf op gaat zoeken is zijn of haar eigen keuze. En volgens mij is dat juist klantvriendelijk.
Gorilla Gust schreef:
20 nov 2022, 13:07
Waarom dan alsnog een drempel (hetzij beperkt) aan je klanten voorschotelen? En waarom is deze betutteling in veel Nederlandse tuinen plots zo normaal, en hoor je er niets over... maar krijg je wel mensen die een vega-kroket betuttelend vinden?
Tuurlijk zijn er ook Nederlanders die dit geen leuke maatregel vinden, maar het overgrote deel (inclusief ik) heeft hier volgens mij geen problemen mee en zien hier ook geen drempel in. Dat zal ook de reden zijn dat je er vanuit Nederland niet zoveel over hoort, en blijkbaar wel vanuit onze Zuiderburen.


Dat even als reactie op je bericht. Naar aanleiding van je bericht ben ik eens gaan kijken hoe het bij andere dierentuinen nu zit met de tijdsloten. Daaruit concludeer ik dat een tijdslot ook in Nederland op een aantal plekken mogelijk niet meer verplicht is. Op de website van AquaZoo (en andere Libéma tuinen) stond namelijk altijd dat een tijdslot verplicht was, maar dat staat er nu niet meer bij. Burgers' Zoo schrijft op hun website dat ze het reserveren 'erg op prijs stellen' maar wordt er nergens gesproken over een verplichting. De tijdsloten die je bij Blijdorp er Artis momenteel boekt zijn de hele dag geldig. En de website van GaiaZOO meldt dat het kopen van tickets aan de kassa ook mogelijk is. Het kopen van tickets aan de kassa heb ik overigens dit jaar bij elke dierentuin die ik heb bezocht wel mensen zien doen. Dus dat zal bij sommige tuinen ook weer gewoon mogelijk zijn. Het lijkt er dus op dat er bij een aantal tuinen geen verplichting meer aan zit, maar dat de meeste tuinen het wel op prijs stellen.

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 562
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Geen voorkeuren

Re: Nieuwstopic Nederlandse Vereniging van Dierentuinen

Bericht door Asbolus »

Zijn we nou nog steeds aan het klagen over tijdsloten? Mensen het is hoe het is, leer er mee leven.
Parken zijn er niet streng mee, maar het is wel een ding.
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3831
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Nederlandse Vereniging van Dierentuinen

Bericht door MennoPebesma »

Anubite schreef:
20 nov 2022, 18:03
Zijn we nou nogsteeds aan het klagen over tijdsloten? Mensen het is hoe het is, leer er mee leven.
Parken zijn er niet streng mee, maar het is wel een ding.
Ik wilde het zelf niet zo zeggen, maar dit is wel hoe ik er ook over denk inderdaad.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 15039
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Nederlandse Vereniging van Dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

MennoPebesma schreef:
20 nov 2022, 17:57
Wat is nou eigenlijk het verschil tussen het kopen van een ticket alleen op datum of een ticket met datum èn tijd? Je weet meestal toch wel van tevoren hoe laat je in het betreffende dierenpark wil aankomen. Ik geef toe dat half uur tijdsloten die Burgers' Zoo hanteert aan de krappe kant kunnen zijn, en in de meeste dierenparken zijn die inmiddels ook al een stuk ruimer gemaakt. Maar ook met een tijdslot van een half uur kun je nog steeds eenvoudig op tijd komen. Mogelijk wat eerder vertrekken dan je gewend bent zodat je zeker weet dat je op tijd bent. En mocht er onderweg toch iets voorkomen waardoor je te laat zou kunnen komen (file of treinvertraging bijv.) heb je er zelf in ieder geval alles aan gedaan om op tijd te komen, en zullen de parken dat ook heus wel begrijpen.
Voor mensen die het graag combineren met andere zaken, en toch ook in tussentijd heel wat kilometers ertussen afleggen... is de agenda vaak zeer spontaan. Aankomsttijden zijn ons vaak niet zo lang op voorhand bekend. Wij hebben meestal enkele opties, en combineren vervolgens naar gelang de opties en de tijd terplekke. Daarom ben ik zeker geen fan van dit systeem bij Nederlandse dagattracties.

Wie al wat langer meegaat weet dat het ook voor Covid eerder een uitzondering was om gedateerde tickets of tijdsloten te boeken, noemenswaardig lang aan kassa's heb ik er echter nooit door moeten aanschuiven. Ook online tickets waren toen héél wat eenvoudiger, en vaak een jaar of een heel seizoen geldig.

Waar elders de covid-regels strenger waren maar toch een groter draagvlak hadden, vervielen na covid vrijwel alle beperkingen. Waar in Nederland het draagvlak opmerkelijk lager lag, hebben we nu het omgekeerde met een 'nieuw normaal '. Het is wel een beetje dubbel en in zekere vorm hypocriet om boekingsregels op te leggen zonder ze echt te volgen als het er op aan zou komen. Een aparte cultuur, die ik niet helemaal begrijp of waardeer.

Het nut van de strengste/ krapste vorm aan tijdsloten ontgaat me nog steeds. Gelukkig maar dat het er blijkbaar niet meer toe doet ondertussen, en dat ze hun eigen systeem verder negeren aan de entree. :s
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Dustin1999
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 684
Lid geworden op: 16 mei 2018, 14:32
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Pairi Daiza en Burgers Zoo
Locatie: Amersfoort

Re: Nieuwstopic Nederlandse Vereniging van Dierentuinen

Bericht door Dustin1999 »

Nieuws over de NVD dierentuinen:

Duizenden vogels in dierentuinen niet gevaccineerd tegen vogelgriep omdat overheid geen actie onderneemt

Vogels in dierentuinen moeten zo snel mogelijk gevaccineerd worden tegen de vogelgriep, vindt de Nederlandse Vereniging van Dierentuinen (NVD). In maart vroegen ze de minister van Landbouw er al om, maar daar is nog steeds geen gehoor aan gegeven.

Onlangs is er een dierentuin in Berlijn gesloten vanwege vogelgriep. Voorzitter Wineke Schoo is bang dat ook in de 13 dierentuinen die vallen onder de NVD kan gebeuren.

Zorgplicht
"We hebben in maart al een brief gestuurd naar het ministerie van Landbouw met de vraag of wij de dieren bij in de bij ons aangesloten dierentuinen mogen vaccineren", vertelt Schoo. "We hebben alleen gehoord dat er vertraging was."

Maar Schoo had wel gehoopt dat ze de vogels dit najaar had kunnen vaccineren, omdat het de meest heftige periode is als het gaat om de vogelgriep. "We hebben natuurlijk een zorgplicht voor onze vogels. We zijn bang voor de gezondheid van onze dieren."

'Kan in 1 dag'
Die zorgplicht is een van de argumenten die de NVD aanvoerde in de aanvraag voor het vaccineren. Die aanvraag moeten ze elk jaar opnieuw doen.

Twee andere argumenten zijn dat vogels minder ziek worden van een vaccinatie en dat vaccineren ook al gebeurt in andere Europese dierentuinen. "Het gaat maar om 3.000 vogels", zegt Schoo. "Dat is in 1 dag gepiept."

Toestemming van Nederland
Het vaccineren van vogels in de dierentuin mag volgens Europese wetgeving al sinds 2003. "Nederland moet wel toestemming geven als we dat willen doen", legt Schoo uit. "In andere landen zoals Frankrijk en Denemarken gebeurt het al. Het mag dus, en er zijn ook supergoede resultaten."

Schoo zegt te snappen dat het ministerie van Landbouw het erg druk heeft, omdat er veel uitbraken zijn geweest. "Het is een lastig proces als je een uitzonderingspositie geeft aan dierentuinen. Gaan we dan ook alle kippen en hobbydieren vaccineren? Maar als dierentuin moet ik zeggen dat ik het gewoon heel graag wil voor onze dieren."

Geen onderdeel van de voedselketen
Maar het argument dat vaak wordt gebruikt voor pluimveehouderijen, namelijk dat er niet gehandeld mag worden in eieren en vlees van kippen die gevaccineerd zijn tegen vogelgriep, gaat niet op voor de dierentuinen. "Onze vogels gaan niet de voedselketen in", legt Schoo uit.

"We willen gewoon heel graag een perspectief, want nu weten we niks", zegt ze. "Als dit nog maanden gaat duren, weet ik het niet. We kunnen niet vaccineren zonder steun van de overheid." De NVD zou het niet op haar geweten willen hebben dat het overspringt van dier op mens.

Onderzoek afwachten
Een woordvoerder van het ministerie zegt dat het verzoek in overweging is genomen. "Voor nu zijn we van oordeel dat het beter is om te wachten op het onderzoek dat gedaan wordt naar de veiligheid van de kandidaat-vaccins waarmee we ook verdere, ongewenste spreiding van het virus willen voorkomen."

"Mede op basis van de uitslagen van die vaccinatieproef bij WageningBiovetinary Research (WBVR) zullen we een besluit nemen op verzoek van de dierentuinen", zegt een woordvoerder. Die uitslagen worden eind december pas verwacht.


Bron: https://eenvandaag.avrotros.nl/item/dui ... nderneemt/


Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3831
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Nederlandse Vereniging van Dierentuinen

Bericht door MennoPebesma »

Vanwege storm Poly en de daarbij horende code rood zijn een aantal dierentuinen vandaag gesloten:

AquaZoo Leeuwarden: hele dag gesloten.

ARTIS: Voorlopig gesloten. Mogelijk open na code rood.

Avifauna: blijft tot 11:00 gesloten. EDIT: blijft tot zeker 13:00 gesloten.

Dierenpark Amersfoort: gesloten tot 12:00, daarna wordt de situatie opnieuw bekeken.
Laatst gewijzigd door MennoPebesma op 05 jul 2023, 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7888
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Nederlandse Vereniging van Dierentuinen

Bericht door Limburg vooruit »

MennoPebesma schreef:
05 jul 2023, 09:59
Vanwege storm Poly en de daarbij horende code rood zijn een aantal dierentuinen vandaag gesloten:

AquaZoo Leeuwarden: hele dag gesloten.

ARTIS: Voorlopig gesloten. Mogelijk open na code rood.

Avifauna: blijft tot 11:00 gesloten.

Dierenpark Amersfoort: gesloten tot 12:00, daarna wordt de situatie opnieuw bekeken.
Sluit dan toch ineens een hele dag, wie gaat er met dit weer nu naar een dierentuin. Hier in België maar code oranje en ik heb al schade.
Pluk de dag want het kan zo ineens de laatste zijn

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3831
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Nederlandse Vereniging van Dierentuinen

Bericht door MennoPebesma »

MennoPebesma schreef:
05 jul 2023, 09:59
Vanwege storm Poly en de daarbij horende code rood zijn een aantal dierentuinen vandaag gesloten:

AquaZoo Leeuwarden: hele dag gesloten.

ARTIS: Voorlopig gesloten. Mogelijk open na code rood.

Avifauna: blijft tot 11:00 gesloten. EDIT: blijft tot zeker 13:00 gesloten.

Dierenpark Amersfoort: gesloten tot 12:00, daarna wordt de situatie opnieuw bekeken.
Update: Dierenpark Amersfoort en Avifauna zijn inmiddels weer open.

Code rood is weer opgeheven. In het Noorden is er nog wel code oranje.

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 381
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic Nederlandse Vereniging van Dierentuinen

Bericht door Boots »

Ik ben benieuwd naar jullie mening.
Onlangs heb ik een abonnement genomen op Zoo Krefeld. In de eerste plaats, omdat Krefeld een hele charmante dierentuin is. En.... eigenlijk puur uit de armoede dat ik het niet waard vind om een abonnement te nemen bij een van de NVD dierentuinen. En dat kan uiteraard aan mij liggen, maar ergens denk ik dat ik redelijke argumenten heb en dat vind ik best zorgelijk.

Ik probeer mijn argumenten kort en bonding te beschrijven:
1 Nederlandse tuinen zijn in vergelijking met Duitse tuinen duur. Of andersom: Duitse tuinen zijn goedkoop. Het is maar hoe je het bekijkt. Ik heb dan nog de mazzel dat ik een studentenpasje heb. Dat brengt de kosten van mijn Jaarabonnement op maar liefst 34 hele eurootjes. Geen geld natuurlijk.

2 Los dat je in Nederland voor veel parken iets meer voor je abonnement betaald vind ik het vragen van parkeergeld per bezoek meer dan hinderlijk. Sommige parken bieden dan nog een parkeer abonnement aan wat ik enigszins redelijk vindt. Andere parken mag je gewoon per keer betalen en dat gaat er bij mij niet in. Als je lekker gebruik wilt maken van je abonnement betaal je uit eindelijk meer parkeerkosten dan dat je abonnement gekost heeft. Heel scheef als je het mij vraagt. Als abonnement houder wil je in mijn ogen een bepaalde gastvrijheid ervaren. Ik vind gratis parkeren daarbij horen. En neem dan gewoon een bepaald bedrag mee in de abonnementsprijzen.
De totale parkeerkosten gedurende het jaarabonnement van Krefeld; 0 eurootjes, want parkeren is, zoals bij veel Duitse parken, gewoon gratis.

3 Ik vind dat er in de NVD tuinen weinig georganiseerd wordt. En los daarvan kun je ook al niet rekenen op een keer lekker ruime openingstijden in de zomer, zodat je een keer 's avonds een rondje dierentuin kunt maken.

Natuurlijk worden er hier een daar een keer light festivals georganiseerd, zoals bij Ouwehands. En drie keer raden wie er met z'n abonnement dan niet gratis naar binnen mag. Want nee de abonnement houder mag dan met een kleine korting naar binnen voor alsnog een forse prijs. Overigens zijn er uitzonderingen op de regel, want uit mijn hoofd mag je bij de Wildnights in Emmen wel gewoon met je abonnement naar binnen. In het kort gaat het mij er om dat er al weinig georganiseerd wordt en dat je vaak nog bij kunt betalen.
En waar ik bij Krefeld op vrijdag avond heerlijk tot 9 uur door de tuin geslenterd heb, gaan de Nederlandse tuinen lekker standaard om half 6 of om 6 uur dicht. Veel Duitse tuinen sluiten sowieso pas om 19:00 in de zomer en als we naar onze Zuiderburen kijken dan kun je in Pairi Daiza op bepaalde dagen zelfs tot 23:00 heerlijk in het park blijven. Is het echt zo moeilijk een sfeervol zomerevenement te verzinnen of gewoon de deuren op bepaalde dagen langer open te houden?

4 Nederlandse tuinen zijn over het algemeen niet transparant.

Ik weet dat er een congogebiedje in Overloon aan zit te komen en een project in Burgers Zoo. Wat het gaat worden? Geen idee. Wanneer ze gaan beginnen? Geen idee. Wanneer het af moet zijn? Geen idee.
We gaan weer even naar Krefeld. Er wordt een apenhuis gebouwd voor gorilla's en chimpansees. Wat het gaat worden? Dat staat op de gigantische banners die terug te vinden zijn in het park (en online). Wanneer het af moet zijn? Winter 24/25. Het volgende project wat klaar staat? Een outback gebied waarvan ook de schetsen al bekend zijn.
Ik wil als abonnementhouder meegenomen worden in de ontwikkeling van de tuin. Ik wil zien waar een tuin naar toe wilt en elke keer terug komen om een bouwproject te volgen.

5 Nederlandse tuinen missen creativiteit / 6 Nederlandse tuinen doen lang over simpele projecten

Geen van alle NVD-tuinen heeft momenteel concrete plannen die de moeite waard zijn om te volgen en wat je telkens bij de libema tuinen ziet, is dat dingen toch weer anders lopen dan gepland. Zoals het verblijf van de grootoorvossen in de BB wat uitblijft of de vertraging bij de nevelpanters in Overloon. En ook andere tuinen laten geen daadkracht zien. De olifanten in Blijdorp hebben we het vaak genoeg over gehad en ook Koalia in Ouwehands heeft een stuk langer geduurd dan de bedoeling was.
En los van een leeuwen verblijf in Artis wat echt een pareltje is (overigens ook niet zonder slag of stoot tot stand gekomen) vind ik veel projecten in de NVD tuinen zwaar tegen vallen. Neem Koalia. Wat moet dat voorstellen? Van alles wat je kunt bedenken, maak je er zoiets van. Hebben ze überhaupt wel eens een bezoek gebracht bij onze Duitse buren en gekeken hoe je met een relatief laag budget toch een leuk project kan realiseren? En moet ik echt afreizen naar Dierenrijk of Aquazoo om weer een standaard in het dozijn tijgerverblijf te bekijken met het wel bekende heras hekwerk?
De combinatie van entreeprijzen/low budget projecten/en een gebrek aan creativiteit baart mij zorgen over ons dierentuinlandschap.
Terug naar Krefeld. Het nieuwe apencomplex kun je ook niet bepaald creatief noemen, maar daar kiezen ze er voor om iets degelijks te bouwen binnen een bepaalde tijd. En ja de tijgerverblijven in de libema parken zijn ook heel degelijk. Het enige verschil is dat ik geen reden zie om alle vier de parken te bezoeken met soortgelijke verblijven dus dan ga ik wel richting het buitenland.

Kort samengevat vind ik de NVD tuinen weinig vernieuwend. Er zijn weinig evenementen (op die walgelijke dino/lego exposities na) en bouwprojecten komen langzaam/niet van de grond. Als er dan iets gebouwd wordt, zet ik vraagtekens bij de kwaliteit van het project (ook vaak in combinatie met de gecommuniceerde kosten). Als we dan kijken welke toegangsprijzen de tuinen vragen en het parkeren ook niet goedkoop is dan vraag ik mij vaak af waar al dat geld blijft.
En ook al vind je mijn vergelijking met Krefeld niet op gaan... Ik hoop dat de kern van mijn verhaal helder is.

Dus hoe kijken jullie aan tegen het nemen van een abonnement op een van de NVD tuinen? Waarom is dat volgens jullie wel de moeite waard?

Luipaardhaai
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 mar 2024, 10:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic Nederlandse Vereniging van Dierentuinen

Bericht door Luipaardhaai »

Boots, ik lees vooral mee op dit forum en schrijf zelf niet veel, maar ik kan me vaak vinden in jouw meningen over ontwikkelingen in dierentuinen. Ook nu ben ik het grotendeels met je eens, maar ik vind je soms wel wat negatief over ons unieke dierentuinlandschap.

1. Ik denk dat Duitse en Nederlandse prijzen niet met elkaar te vergelijken zijn. Het leven in Duitsland is over het algemeen op veel vlakken iets goedkoper, dus dat speelt wellicht mee. Ik vind de Nederlandse prijzen voor veel dierentuinen meevallen en vind dat unieke tuinen zoals Burgers’ zelfs hun prijzen nog verder mogen verhogen, bijvoorbeeld naar Belgische maatstaven.

2. Het vragen van parkeergeld aan abonnementhouders zou inderdaad anders aangepakt kunnen worden. Echter, ik denk dat een deel van de abonnees vaak uit de buurt komt met de fiets of het OV, of andere manieren heeft gevonden om goedkoop in de buurt van de dierentuin te parkeren. Een parkeerabonnement zou een goede middenweg kunnen zijn om alsnog abonnementhouders van verder weg te kunnen bedienen. Maar het blijft een dagje uit (in het dure Nederland!) en dat kost nu eenmaal geld.

3. Klaarblijkelijk heeft het Nederlandse publiek minder behoefte aan avondopenstellingen of andere bijzondere evenementen. Veel tuinen hebben dit in het verleden wel geprobeerd, maar het bleek niet succesvol genoeg om te herhalen. Bij mijn avondbezoeken aan Blijdorp en Beekse Bergen de afgelopen jaren viel het me op dat het zorgwekkend rustig was, ondanks de extra activiteiten. Het lichtfestival in Beekse Bergen lijkt wel populair te zijn. Het Nederlandse publiek is nu eenmaal eenvoudig en heeft geen behoefte aan ingewikkelde speciale openstellingen, activiteiten en rondleidingen die wij als liefhebbers misschien wel graag zouden zien. Dierentuinen blijven grotendeels commerciële organisaties. Extra evenementen kosten nu eenmaal geld. Dat er apart entree wordt gevraagd voor deze evenementen, ook aan abonnementhouders, vind ik dan ook niet raar.

4. Ik vind het beleid van Burgers’ rondom het aankondigen van nieuwe gebieden ijzersterk. Ik zou pas zaken bekendmaken als de bouw bijna start, het budget er is en de komst van alle diersoorten zwart op wit vaststaat. Dit voorkomt teleurstellingen. Ik vind het vermoeiend als Duitse dierentuinen jarenlang vooruitlopen op nieuwe projecten die uiteindelijk niet of slechts in afgeslankte vorm gerealiseerd worden. Dit voegt niks toe voor een gemiddelde dagbezoeker. Het is leuk dat er in het park met een bord wordt gehint naar de komst van een nieuw Afrikaans gebied in Overloon, maar dat interesseert vooral vaste bezoekers, abonnees en fans. Wanneer de bouw bijna begint, communiceert Libéma altijd heel netjes over de plannen met duidelijke impressies. Er is dus wel degelijk transparantie.

5/6. Ik ben het met je eens dat Koalia niet een van de mooiste en meest innovatieve gebouwen is die het Nederlandse dierentuinlandschap de afgelopen jaren heeft voortgebracht. Ook ben ik erg geschrokken van de eenheidsworst die Libéma heeft gecreëerd met de tijgerverblijven, maar daar spelen budget en commercie waarschijnlijk een rol in. Ik hoop dat dit een eenmalige fout is geweest en dat men met de nieuwe naam voor Dierenrijk en nieuwe projecten de parken weer een meer eigen identiteit gaat geven wat betreft nieuwbouw. Vertragingen bij bouwprojecten zie je overal.

Het gebrek aan vernieuwing wat betreft dierverblijven en dierenwelzijn in de grote Nederlandse tuinen baart me echter wel ernstige zorgen. Bij het nieuwe olifantenverblijf in Blijdorp mis ik combinaties met diersoorten, het chimpanseeverblijf in Amersfoort voelt nu al als een degelijk, maar middelmatig verblijf. Ik hoop in de toekomst op nieuwe diersoorten in het land, nieuwe combinaties van diersoorten met thematisatie en educatie op een hoger niveau. Daarbij hoop ik dat Burgers’ dit of volgend jaar met een een eerste aanzet komt in de vorm van een nieuwbouwproject dat de hele branche weer wakker zal schudden. Maar dat zal moeten blijken.

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 381
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic Nederlandse Vereniging van Dierentuinen

Bericht door Boots »

Dankjewel voor je inbreng Luipaardhaai. Ik kan mij voorstellen dat ik inderdaad negatief overkom. Wat ik niet in het bericht naar voren laat komen, is dat ik mij wel degelijk realiseer dat we bijv. met een Mangrove wel degelijk nog een voorbeeld van een recent wereld project in ons land hebben. En bijv. de apenheul vind ik echt wereldtop. Alleen de vernieuwing die ik in andere landen wel zie, zie ik in ons land te weinig.

Ik sluit bij je aan dat mijn hoop op Burgers gevestigd is plus dat ik hoop dat de Apenheul echt een dijk van een gorilla binnenverblijf gaat realiseren. Verder mogen er van mij juist in de kleinere soorten geïnvesteerd worden in de andere parken, want het is te veel leeuwen, tijgers en olifanten die prioriteit krijgen in ons landschap.

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1670
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Nederlandse Vereniging van Dierentuinen

Bericht door Zoozot »

Interessante uiteenzetting! Hoewel ik vanuit België geen abonnement op een NVD-tuin heb, kan ik me toch herkennen in veel van de punten die je aanhaalt. Ik heb zelf immers ook een zwak voor de positieve aspecten van de Duitse dierentuin"cultuur" die je benoemt, en ben onder andere daarom ook erg gecharmeerd van Krefeld. Ik ben echter ook grotendeels akkoord met de reactie van Luipaardhaai.
Boots schreef:
11 aug 2024, 17:11
1 Nederlandse tuinen zijn in vergelijking met Duitse tuinen duur. Of andersom: Duitse tuinen zijn goedkoop.
Het is maar hoe je het bekijkt: in vergelijking met Duitsland zijn de dierentuinen in Nederland behoorlijk duur, maar in vergelijking met België zijn ze dan gemiddeld een tikkeltje goedkoper.

Maar zoals Luipaardhaai al zegt, kan het prijsverschil eenvoudigweg geweten worden aan het simpele feit dat je in een ander land met andere economische factoren zit. Daarbovenop speelt volgens mij ook iets anders mee: veel (stads)dierentuinen in Duitsland -waaronder ook Krefeld- worden deels gesubsidieerd en/of beheerd met gemeenschapsgeld van de stad uit. Dat is enerzijds een hulpmiddel om de prijzen laag te houden, maar andersom zijn de lage prijzen (en daarmee bredere toegankelijkheid) ook een manier om de besteding van overheidsgeld aan een dierentuin te rechtvaardigen. Hoewel dergelijke constructies in de Benelux voorkomen, zijn ze toch eerder de uitzondering en wordt in principe verwacht dat dierentuinen zelf instaan voor hun werkingskosten.
Boots schreef:
11 aug 2024, 17:11
3 Ik vind dat er in de NVD tuinen weinig georganiseerd wordt. En los daarvan kun je ook al niet rekenen op een keer lekker ruime openingstijden in de zomer, zodat je een keer 's avonds een rondje dierentuin kunt maken.
[...]
En waar ik bij Krefeld op vrijdag avond heerlijk tot 9 uur door de tuin geslenterd heb, gaan de Nederlandse tuinen lekker standaard om half 6 of om 6 uur dicht. Veel Duitse tuinen sluiten sowieso pas om 19:00 in de zomer en als we naar onze Zuiderburen kijken dan kun je in Pairi Daiza op bepaalde dagen zelfs tot 23:00 heerlijk in het park blijven. Is het echt zo moeilijk een sfeervol zomerevenement te verzinnen of gewoon de deuren op bepaalde dagen langer open te houden?
De ruime en soepele openingstijden van Duitse dierentuinen vind ik ook enorm fijn. Naast het feit dat ze 's zomers vaak wat langer openblijven, zijn ze ook steevast geopend vanaf 9 uur, terwijl dat bij ons meestal pas om 10 uur is. Overigens ervaar ik de krappe openingstijden ook in België: Pairi Daiza is eigenlijk een uitzondering, maar gezien zij toch 24/7 hun hotelfaciliteiten moeten blijven runnen, is het voor hen wellicht een minder grote sprong om het park ook voor de dagbezoeker tot 's avonds laat open te houden. Dat andere dierentuinen dat liever niet doen, heeft immers doorgaans te maken met de hoge loonkosten van het benodigde personeel in verhouding tot wat zo'n avondopenstelling opbrengt.

In de Benelux blijven dierentuinen naar mijn gevoel toch nog vooral als een vorm van dagtoerisme gezien worden, terwijl ze in met name Duitse steden ook een soort sociale functie lijken te vervullen. In mijn beleving is het in Duitsland veel gebruikelijker dat mensen uit de omgeving op een zomeravond nog naar de lokale dierentuin gaan om een terrasje te doen en de kinderen nog wat te laten spelen. Ik heb het vorige zomer nog gezien in Tierpark Berlijn, waar het tegen de avond aan bijna drukker leek te worden dan gedurende de dag. Die ruimere sociale rol kan volgens mij ook niet los worden gezien van wat ik hierboven stelde over de rechtvaardiging van gemeentelijke subsidie die ze krijgen.

Even afdwalend bij dat laatste: overigens zie je ook bij de echte stadsdierentuinen in de Benelux (Antwerpen, Artis, Blijdorp) initiatieven om de dierentuin meer te betrekken bij de lokale gemeenschap, maar dat uit zich -helaas voor ons- niet echt in langere openingstijden. De zoo van Antwerpen organiseert sinds een paar jaar een "Zoomerbar" op avonden in juli en augustus, met muziekoptredens in de kiosk en een openluchtterras op het inkomplein. Het is een evenement dat volledig gratis is, maar de tuin zelf gaat gewoon om 18u dicht. Artis heeft met het "Artisplein" natuurlijk een stukje dierentuin openbaar toegankelijk gesteld voor de stad, en op basis van wat er naar buitenkomt, zit Blijdorp voor de toekomstige invulling van de Rivièrahal op een vergelijkbaar ei te broeden.
Boots schreef:
11 aug 2024, 17:11
Ik weet dat er een congogebiedje in Overloon aan zit te komen en een project in Burgers Zoo. Wat het gaat worden? Geen idee. Wanneer ze gaan beginnen? Geen idee. Wanneer het af moet zijn? Geen idee.
We gaan weer even naar Krefeld. Er wordt een apenhuis gebouwd voor gorilla's en chimpansees. Wat het gaat worden? Dat staat op de gigantische banners die terug te vinden zijn in het park (en online). Wanneer het af moet zijn? Winter 24/25. Het volgende project wat klaar staat? Een outback gebied waarvan ook de schetsen al bekend zijn.
Ik ervaar eigenlijk helemaal niet dat de Nederlandse tuinen niet transparant zouden zijn; integendeel. Zeker de laatste jaren zijn ze toch redelijk goed geworden in het delen van updates over nieuwe projecten via YouTube en sociale media. Het heeft echter weinig zin om al volop over een project te gaan communiceren dat nog volop in de ideeën- of planningsfase zit, want dan loop je het risico valse verwachtingen te creëren die contraproductief kunnen werken als iets uiteindelijk anders gerealiseerd wordt dan initieel aangekondigd.

Net dat is volgens mij ook de reden waarom men nog wat op de vlakte blijft over het Centraal-Afrikaanse gebied in Overloon of nieuwe project in Arnhem: de plannen zitten gewoon nog niet in een stadium waarin alles al in steen gebeiteld staat. Ik vind het juist een teken van transparantie dat men desondanks toch al een tipje van de sluier heeft opgelicht, zonder zich al te veel vast te pinnen op de inhoud of deadline. In het omgekeerde geval houdt men immers alles achter gesloten deuren tot men alles in één keer kan op het publiek kan uitstorten, zonder er op voorhand enige anticipatie of nieuwsgierigheid voor te hebben gecreëerd.

Krefeld heeft dan al wel gecommuniceerd over het apengebouw en kangoeroeverblijf; ik zou er vrij zeker van zijn dat die twee zaken maar het topje van de ijsberg zijn van de plannen waar men intern nog zoal mee bezig is. In beide gevallen is er ook een duidelijke reden waarom ze er al over gecommuniceerd hebben: het apenproject wordt deels gefinancierd met subsidie (en een zekere transparantie over de besteding daarvan lijkt me wenselijk), en voor het kangoeroegebouw wordt nog volop geld ingezameld (en om donateurs te ronselen is het handig als je alvast kan laten zien waar ze eigenlijk geld voor geven).
Boots schreef:
11 aug 2024, 17:11
Geen van alle NVD-tuinen heeft momenteel concrete plannen die de moeite waard zijn om te volgen en wat je telkens bij de libema tuinen ziet, is dat dingen toch weer anders lopen dan gepland. Zoals het verblijf van de grootoorvossen in de BB wat uitblijft of de vertraging bij de nevelpanters in Overloon. En ook andere tuinen laten geen daadkracht zien. De olifanten in Blijdorp hebben we het vaak genoeg over gehad en ook Koalia in Ouwehands heeft een stuk langer geduurd dan de bedoeling was.
En los van een leeuwen verblijf in Artis wat echt een pareltje is (overigens ook niet zonder slag of stoot tot stand gekomen) vind ik veel projecten in de NVD tuinen zwaar tegen vallen. Neem Koalia. Wat moet dat voorstellen? Van alles wat je kunt bedenken, maak je er zoiets van. Hebben ze überhaupt wel eens een bezoek gebracht bij onze Duitse buren en gekeken hoe je met een relatief laag budget toch een leuk project kan realiseren? En moet ik echt afreizen naar Dierenrijk of Aquazoo om weer een standaard in het dozijn tijgerverblijf te bekijken met het wel bekende heras hekwerk?
[...]
Terug naar Krefeld. Het nieuwe apencomplex kun je ook niet bepaald creatief noemen, maar daar kiezen ze er voor om iets degelijks te bouwen binnen een bepaalde tijd. En ja de tijgerverblijven in de libema parken zijn ook heel degelijk. Het enige verschil is dat ik geen reden zie om alle vier de parken te bezoeken met soortgelijke verblijven dus dan ga ik wel richting het buitenland.
Dat er nogal vaak vertragingen optreden bij de bouw, zie je helaas overal; dat zou ik de dierentuinen niet verwijten. Al met al vond ik dat het uitstel van de opening Koalia en op dit moment het nevelpanterverblijf van Overloon ook weer niet zo onoverkomelijk lang. Het olifantenproject van Blijdorp is andere koek, maar we weten dat er in Blijdorp wel meer dingen niet van een leien dakje lopen in de laatste jaren.

Het is misschien ook wel belangrijk om te vermelden dat het apenproject in Krefeld ook niet over één nacht ijs is gegaan. Voor de brand in het oude apengebouw, was er al jaren sprake van een gefaseerde vernieuwing van de mensapenverblijven die al enkele jaren aansleepte omdat de financiering niet rond was. Daarvan is alleen de eerste fase (het gorillaverblijf) gerealiseerd, en toen brak de brand uit. Dat na de ramp relatief snel (doch ook met 1 à 3 jaar vertraging) kon worden begonnen aan het huidige project, is te danken aan een plotse kapitaalinjectie van de stad bovenop het geld dat ervoor al voor de vernieuwing was ingezameld.

Je mening over de Libéma-eenheidsworst deel ik: hun nieuwe verblijven zijn degelijk, maar saai. Echter, de eerder simpele en goedkope uitvoering van hun projecten is wellicht ook de reden waarom Libéma als één van de weinige in Nederland nog aan zo'n hoog tempo kan blijven vernieuwen. En ja, Koalia is niet het meest geslaagde dierentuinproject van de laatste jaren, maar Ouwehands is dan ook nooit het grootste toonbeeld van smaak geweest als het op architectuur aankomt. :p

lintworm
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 162
Lid geworden op: 22 apr 2023, 21:09
Favoriete dierentuin: Schönbrunn

Re: Nieuwstopic Nederlandse Vereniging van Dierentuinen

Bericht door lintworm »

Nederlandse dierentuinen met Duitse vergelijken is appels met peren. Op een paar uitzonderingen na zijn Duitse tuinen zwaar gesubsidieerd door stad of provincie. Dit betekent niet alleen dat ze niet kostendekkend hoeven zijn (veel tuinen lijken zo'n 70-80% van de jaarlijkse lopende kosten te kunnen dekken, los van investeringen, in Frankfurt is dat nog geen 50%), maar ook dat nieuwbouw vaak voor een groot deel gefinancieerd wordt door de belastingbetaler en externe sponsoren. In Nederland moet een tuin niet alleen zoveel verdienen dat ze kostendekkend zijn, maar ook dat ze genoeg geld over houden om te investeren.

Doordat in Duitsland de tuinen vaak in eigendom zijn van een overheid, hebben ze per definitie ook een meer sociale functie, dat vertaald zich onder andere in allerlei events. Die hoeven niet uit te kunnen, waarbij dat in NL wel zo is.

Ik heb geen auto, dus ik weet weinig van betaald parkeren, maar iig in Burgers' Zoo kun je een jaarkaart om te parkeren kopen, die heb je er na een bezoek of 2 uit. Ik ben blij dat dat niet in mijn abonnement zit (nu 51 euro...), want ik kom met ov of fiets. Betaald parkeren zie je overigens ook in veel Duitse tuinen. In Nederland is het gewoon een belangrijke inkomstenbron en in een land waar ruimte schaars is, is het logisch dat voor iets wat veel ruimte inneemt en verder niets oplevert, er voor betaald moet worden.

Ook bouwt men in Nederland gemiddeld heel veel sneller dan in Duitsland. Projecten die hier in 1-2 jaar uit de grond gestampt worden, duren daar al gauw een jaar of 4. Zelfs simpele projecten, die in Nederland in een winter gedaan worden, duren in Duitsland vaak jaren, denk aan de Australievoliere in Duisburg of het kleine zoogdierenhuis in Stuttgart.

Dat Duitse tuinen vaak transparanter zijn over nieuwbouw is ook logisch. Omdat het vaak over publiek geld en geld dat van derden geworven moet worden, moeten de bouwplannen vaak al lang bekend zijn voordat de financiering überhaupt geregeld is. In Nederland worden definitieve plannen vaak pas bekend gemaakt als al het papierwerk en de financiering rond is, dat voorkomt teleurstellingen. Natuurlijk is het leuk om je op dingen te verheugen, maar zeker in Duitsland zitten daar heel veel met bombarie gepresenteerde plannen tussen die nooit of zeer vertraagd en afgeslankt zijn uitgevoerd.

In Nederland hebben we ook genoeg waar we op ons kunnen verheugen. Ik ben ook geen fan van de Libema eenheidsworst, maar in Overloon geven ze er wel een leuk sausje aan. In Artis wordt een van de duurste NL dierentuinprojecten ooit gerealiseerd (en daarnaast een hoop kleine dingen aangepakt). En ook in Gaiazoo gebeurd veel en is er een doorkijkje naar een eventuele uitbreiding gegeven.

Vergeet ook niet dat corona er financieel ingehakt heeft en dat daardoor investeringen met jaren vertraagd zijn. De fazanterie in Burgers' had 4 jaar geleden al gesloopt moeten worden, maar pas nu is de financiele status weer zo dat zo'n groot project mogelijk is. Ga er maar vanuit dat ook in andere parken er van alles in de ijskast verdwenen is.

Plaats reactie