Nieuwstopic Aquazoo (Friesland)

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
Joost
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands
Abonnement dierentuin: Ja

Re: Nieuwstopic Aquazoo (Friesland)

Bericht door Joost » januari 27, 2019, 12:03

Aquazoo zou dit jaar een volière gaan bouwen voor pelikanen, al is het nog niet helemaal zeker..

Bron: Zooinside

Joost
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Joost » maart 1, 2019, 18:18

Leuk nieuws! We zijn begonnen met de verbouwing van het binnenverblijf van de Afrikaanse pinguïns. Over een tijdje hebben zij een geheel vernieuwd verblijf! In samenwerking met Stichting Wildlife kunnen we dit mooie plan realiseren.

Bron en voor foto's van de plannen: FB Aquazoo

Afgaande van de foto's lijkt het er op dat bezoekers binnenkort ook in het binnenverblijf kunnen kijken.

Joost
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Joost » april 1, 2019, 20:24

Het park heeft (online) een volledig nieuwe huisstijl:
https://www.aquazoo.nl/

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Abonnement dierentuin: Meerdere
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » april 1, 2019, 20:30

Maar nog geen nieuwe plattegrond zie ik? Vooralsnog vind ik de stijl ietwat te modern en kaal... maar Libema parken goochelen wel eens vaker met hun stijlen. Wie weet draaien ze snel weer bij. ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend » april 1, 2019, 20:58

Modern en fris. Voor een grote tuin zou ik dat wat minder goed vinden, maar voor dit type tuin best ok.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Joost
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Joost » april 16, 2019, 19:19

Nieuwe bewoners gespot! 🐧 De groep Afrikaanse pinguïns is in het belang van het Europese fokprogramma sinds deze week uitgebreid met 11 nieuwe dieren. De nieuwe pinguïns moeten nog even wennen aan hun nieuwe omgeving en verzorgers. Wil jij de Afrikaanse pinguïns in de natuur steunen? Neem dan een kijkje op de pagina van Stichting Wildlife en steun ons project van het jaar!

FB Aqua Zoo

En volgens Zoo Inside zitten er de volgende soorten in de nieuwe pelikanen voliere:
- Kroeskoppelikanen
- Aalscholvers
- Witnekkraanvogels
- Indische streepkopganzen
- Kleine zilverreigers
- Witvleugelbosbeenden.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Abonnement dierentuin: Meerdere
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » mei 8, 2019, 16:48

Verdrietig nieuws,

Tot groot verdriet van de dierverzorgers zijn er in korte tijd drie Zuid-Amerikaanse zeeberen overleden in AquaZoo Leeuwarden. De dieren zijn naar de faculteit diergeneeskunde in Utrecht gebracht voor sectie. Momenteel wordt er op alle mogelijke manieren gekeken naar wat de oorzaak van dit overlijden zou kunnen zijn.
Er verblijft één zeebeer in goede gezondheid achter de schermen. Op dit moment zijn er geen zeeberen zichtbaar in het verblijf.
De verslagenheid onder dierverzorgers en overige medewerkers van AquaZoo is groot

Facebook
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Joost
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Joost » mei 8, 2019, 17:03

Gorilla Gust schreef:
mei 8, 2019, 16:48

Verdrietig nieuws,

Tot groot verdriet van de dierverzorgers zijn er in korte tijd drie Zuid-Amerikaanse zeeberen overleden in AquaZoo Leeuwarden. De dieren zijn naar de faculteit diergeneeskunde in Utrecht gebracht voor sectie. Momenteel wordt er op alle mogelijke manieren gekeken naar wat de oorzaak van dit overlijden zou kunnen zijn.
Er verblijft één zeebeer in goede gezondheid achter de schermen. Op dit moment zijn er geen zeeberen zichtbaar in het verblijf.
De verslagenheid onder dierverzorgers en overige medewerkers van AquaZoo is groot

Facebook
Zag het inderdaad ook net langskomen. Erg sneu en ik ben bang dat het zomaar het einde van deze soort in Leeuwarden kan betekenen, zoveel wordt deze soort namelijk ook niet in gevangenschap gehouden en voor zover ik weet loopt de fok daar waar ie wel gehouden wordt ook niet storm.

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode

Bericht door Limburg vooruit » mei 8, 2019, 18:00

Dat is echt kl...e.

Choco115
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp
Contacteer:

Bericht door Choco115 » mei 8, 2019, 20:04

Inderdaad treurig nieuws :(
De natuur is het mooiste wat er is

Jarne
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Bericht door Jarne » juni 13, 2019, 01:47

Op Facebook meldt het park het volgende:
Er is een kweekkoppel witgezichtsaki's is aangekomen. Ze zitten samen met de Pinché aapjes en agoeti's.

Er zijn 2 Chinese kraanvogels geboren. Beide jongen maken het goed.

Er gaat ook beweging komen bij de ijsberen. Het jongste mannetje zal samen met het mannetje in Blijdorp verhuizen naar Zooparc de Reynou. In de zomer zal het andere mannetje ook verhuizen en komt een kweekkoppel in de plaats.

Verder is bij de collega's te horen dat de resterende zeebeer terug voor de schermen zit. Blijkbaar zou het met het laatste vrouwtje momenteel goed gaan.

Joost
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Joost » juni 25, 2019, 18:19

Geboortenieuws! Er is een jonge Canadese bever geboren. Moeder en jong maken het goed en verblijven samen in hun burcht. Neem een kijkje in de burcht en maak kans het jong te spotten!

FB Aquazoo

Joost
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Joost » augustus 14, 2019, 22:29

Na het drama van eerder dit jaar bij de pelsrobben is er nu ook weer goed nieuws: eind deze maand komt er een nieuwe mannelijke Zuid-Amerikaanse zeebeer naar AquaZoo. Hij komt uit Bristol, waar Quito (die tot begin dit jaar in Emmen woonde) ook vandaan kwam, laten we hopen dat deze man wat meer succes heeft bij de dames ;)

Goed nieuws! 😊 Eind deze maand zal er, in overleg met het Europese fokprogramma, vanuit Bristol Zoo een mannelijke Zuid-Amerikaanse zeebeer naar AquaZoo verhuizen. Hij zal Bonita gaan vergezellen en hopelijk zullen zij in de toekomst voor nageslacht gaan zorgen.

FB Aquazoo

Joost
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Joost » augustus 25, 2019, 12:30

Miguel, de nieuwe mannelijke zeebeer is recent aangekomen in het park en ook al geïntroduceerd bij het nog aanwezige vrouwtje. Ondertussen is na sectie ook duidelijk waar de drie dieren die kort na elkaar stierven aan zijn overleden: het mannetje was wat ongelukkig bij het paren waardoor hij tijdens de daad de twee vrouwtjes verdronk en hij stierf zelf aan een bloeding in zijn rug.

Zeeberen overleden bij seks: nieuw mannetje moet nu voor nageslacht zorgen
Bron en meer: https://www.omropfryslan.nl/nieuws/9040 ... cht-zorgen

Joost
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Joost » oktober 4, 2019, 18:52

Vandaag weer eens in Aqua Zoo geweest, mijn laatste bezoek was begin 2017 dus na 2,5 jaar vond ik het wel weer eens tijd om het park te bezoeken. Allereerst vielen mij de volgende dingen op:
- Er werd gewerkt aan het verblijf van de tapirs, pudu's, capibara's en nandoes, voor zover ik kon vinden was dit nog nergens gemeld en is dit door het park zelf ook niet gecommuniceerd (buiten het bordje bij het verblijf om dan).
Afbeelding

- Er is een jong bij de zwarte zwanen.
- Op het kangoeroe eiland zouden naast de moeras wallaby's en de rode reuzen kangoeroes ook tammar wallaby's moeten zitten, er hing echter geen bordje van deze soort én ik zag ze ook nergen, zijn ze nog wel aanwezig of niet?
- Een tijdje geleden zijn er Vicuna's aangekomen achter in het park, hier delen ze een verblijf met zwarthalszwanen en nandoes.
Afbeelding
De dieren kunnen over een brug (rechts) naar nog een gedeelte van het verblijf. Overigens zijn ze van de andere kant ook van dichterbij te bewonderen.
- Voor mij was ook nieuw dat de separatie voor de zeehonden om het gibbon verblijf heen zit, toen ik er over nacht bedacht ik mij dat dat de vorige keer ook al zo was maar dat het hek toen dicht zat, ik weet niet in hoeverre de dieren daadwerkelijk met elkaar in aanraking komen maar ik vond het een bijzondere combi!

Sinds mijn laatste bezoek zijn er naast de kleinere veranderingen (verschuivingen van diersoorten etc.) een paar "grotere" veranderingen geweest in het park: een verblijf voor nijlkrokodillen, een nieuw binnenverblijf voor de Afrikaanse pinguïns en een voliere voor onder andere kroeskoppelikanen:
- Het verblijf van de nijlkrokodillen bevindt zich in het binnengedeelte bij de ingang. Ik moet zeggen dat dit echt een prima verblijf is voor deze soort en wat mij betreft een grote vooruitgang op het geen wat er voorheen in dit gedeelte te vinden was. Het verblijf heeft een mooie grote (misschien wat ondiepe) waterpartij en kan in tweeën gesplitst worden, wat vandaag het geval was (waarom geen idee want alle dieren zaten aan dezelfde kant van het hek). Het verblijf straalt een beetje de Libéma stijl uit die we ook tegenkomen bij het krokodillenverblijf in de Beekse Bergen. Grootste nadeel van het verblijf vind ik dat het nogal donker is, het licht wat van buiten komt is nogal beperkt, mede doordat er een aantal boomstammen die de afscheiding tussen mens en dier vormen het licht blokkeren, en qua kunstmatige verlichting zijn er alleen de twee warmte lampen waar de dieren onder kunnen liggen.
Afbeelding

- Begin dit jaar hebben de Afrikaanse Pinguïns een nieuw binnenverblijf gekregen wat nu ook voor de bezoekers zichtbaar is. Persoonlijk vond ik dit een beetje tegenvallen, het verblijf is voor de dieren hartstikke prima, maar lijkt aan de binnenkant totaal niet op de schets (en wat ik dus verwacht had te zien). Op de schets doet men alsof het verblijf aan de binnenkant (deels) met hout afgewerkt wordt, is het gethematiseerd met visnetten en zijn de warmte lampen verwerkt in hangende emmers, het ontwerp: https://www.facebook.com/aquazooleeuwar ... =3&theater
In werkelijkheid heeft men gekozen voor een veel simpelere groene afwerking die waarschijnlijk makkelijk schoon te maken is met een hogedrukspuit en in plaats van weggewerkte lampen hangt er een bouwlamp boven in het verblijf, nogal een verschil met wat aangekondigd werd dus:
Afbeelding

- Als laatste heeft het park dit jaar ook een nieuwe voliere gebouwd voor kroeskoppelikanen, aalscholvers, witvleugelboseenden, indische streepkopganzen, europese kwakken, kleine zilverreigers en witnekkraanvogels. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet perse hele hoge verwachtingen had van dit verblijf, maar dat ze me hier toch wel positief verrast hebben. Behalve dat het gras in de voliere nog wel wat mag groeien ziet het er over het algemeen mooi uit en is het zelf een stuk groter dan wat ik van te voren verwacht had! Wel moet ik zeggen dat het wat mij betreft een gemiste kans is dat er geen mogelijkheid is voor bezoekers om de voliere te betreden, hierdoor voelt het alsof de dieren nogal op een afstand zitten én er lijkt wel ruimte voor te zijn, stiekem hoop ik dat ze die mogelijkheid in de toekomst toch nog gaan creëren:
Afbeelding

Al met al heb ik vandaag weer een leuk dagje Aquazoo gehad, met als persoonlijke hoogtepunten toch wel de reuzenotters en de geelborst capucijnaapjes, twee soorten waar altijd wel wat gebeurd en die naar mijn mening te weinig gehouden worden in Nederland ;) Wel moet ik eerlijk zeggen dat het algemene gevoel wat ik na mijn bezoek wel is dat ik mij afvraag wat Libéma nou precies wil met dit park. De laatste bezoekersaantallen die ik kon vinden waren van 2017 toen het park een recordaantal van 180.000 bezoekers had, het lijkt mij dat Libéma dit graag een stuk meer omhoog ziet gaan. En ik zie daar ook zeker de potentie voor, ik denk persoonlijk dat Aquazoo een leuk regionaal park kan worden a la Gaiazoo met richting de 400.000 bezoekers (of meer zelfs) per jaar, maar ik denk wel dat hiervoor nog meer geïnvesteerd moet gaan worden. Als je kijkt naar wat er bij ZooParc Overloon sinds de overname allemaal bijgekomen is vallen ze Californische zeeleeuwen, ijsberen en krokodillen in Aquazoo een beetje in het niets en daar waar er bij de overname gesproken werd over het houden van nijlpaarden en haaien hoor je daar tegenwoordig ook helemaal niets meer over. Aquazoo had wat mij betreft eigenlijk toen Wildlands opende zijn kans moeten grijpen als goedkoper alternatief in de regio, voor Groningers zijn beide parken tenslotte net zo ver reizen, want de tickets zijn bijna de helft goedkoper, daarentegen is het soorten aanbod van Wildlands voor het grote publiek dan misschien wel weer interessanter. Wat mij ook opviel wat het grote aantal soorten wat op dubbele plekken in het park zit, soms helemaal dezelfde soort, soms een diersoort die er op lijkt. Ik vraag mij toch wel af wat hier de toegevoegde waarde van is, de doorsnee bezoeker ziet het verschil tussen de twee pinguïnsoorten toch niet en datzelfde geldt voor zeeleeuwen/pelsrobben, twee soorten pelikanen en zo zijn er nog veel meer soorten te bedenken, al deze soorten een eigen verblijf geven geeft mensen het idee telkens langs verblijven met dezelfde diersoorten te lopen. Met een goed plan er achter denk ik dat Aquazoo echt nog verder moet kunnen groeien, maar ik vraag me af of dat er echt is.

Choco115
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp
Contacteer:

Bericht door Choco115 » oktober 4, 2019, 22:35

Bedankt voor de update!
De natuur is het mooiste wat er is

Plaats reactie