Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 251 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13  Volgende
  Afdrukweergave

Re: Nieuwstopic Artis
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 14 Mei 2018 21:43 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

Eigenlijk wisten heel veel mensen het al maar tijdens een praatje heeft een verzorger in Artis vandaag bij zijn praatje gezegd dat olifant Timber eind deze maand gaat verhuizen van Blijdorp naar Artis.

Bron: Facebook pagina van fans van Artis.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 Mei 2018 16:10 
Laafs kikkertje
Laafs kikkertje
Gebruikers-avatar

De gieren in Artis verwelkomen drie nieuwe kuikens
Bron en meer:https://www.nhnieuws.nl/nieuws/224798/De-gieren-in-Artis-verwelkomen-drie-nieuwe-kuikens

Profiel  

BerichtGeplaatst: 18 Mei 2018 19:35 
Fictieve account
Fictieve account
Gebruikers-avatar

Aanstormende muzikanten op de ARTIS-Zoomeravonden
ARTIS-playlist nu al te luisteren

In juni, juli en augustus is ARTIS iedere zaterdag tot zonsondergang geopend voor de vijftiende editie van de ARTIS-Zoomeravonden. Dit jaar zorgen bekende en aanstormende artiesten tijdens de Zoomeravonden voor een divers muziekprogramma. GUS, Blackbird, Nina June, Daniel von Piekartz invites Tiss Rodriguez, Dr. Meraki, The Howlin’, Ikarai, Arp Frique, Charl Delemarre, Mooon, Kris Berry, Ntjam Rosie en Herman in een bakje Geitenkwark treden op in de Hollandse Tuin, nabij de olifanten en tussen het groen. Via de ARTIS-playlist zijn ze te beluisteren en om alvast in de Zoomeravondstemming te komen. Luister mee op https://open.spotify.com/user/21azdmlj6 ... 71XYREL9RA

Speciale eerste en laatste Zoomeravond
De eerste Zoomeravond op 2 juni is dit jaar extra bijzonder omdat ARTIS dan deelneemt aan Rendez-vous aux jardins, met een extra rondleiding over de planten van ARTIS. Vanuit de Muziektent klinken die avond de soulklanken van GUS. Op de laatste Zoomeravond, 25 augustus, is het de Nacht van de Vleermuis, en kun je met een bat detector vleermuizen komen spotten.

ARTIS vertelt
Naast muziek kun je luisteren naar de verhalen van ARTIS-experts. Zo vertelt de dierverzorger over uitzetten van de vale gieren in het wild en de astronoom van het Planetarium over de maansverduistering. Ook kun je zelf aan de slag om van olifantenpoep, plantaardig afval en microben een nieuwe rijke grondstof voor je moestuin te maken.

Iedere Zoomeravond is er een speciale kinderactiviteit. Van kinderyoga of meespeeltheater tot een poppenkastvoorstelling. Daarnaast sparen kinderen in het Planetarium stempels voor hun ruimtepaspoort bij elkaar. Je kunt picknicken in het gras met pizza uit de buitenkeuken. De avond wordt afgesloten met een rondleiding door een schemerend park.

Praktische informatie
De Zoomeravonden 2018 vinden plaats van 2 juni tot en met 25 augustus, op zaterdagen. Het programma begint om 15.00 uur en duurt tot zonsondergang.
Toegangsprijzen: 0 t/m 2 jaar gratis, 3 t/m 9 jaar € 19,50, normaal € 23,00. Indien kaarten online worden gekocht is er een korting van € 2.00. ARTIS-leden hebben gratis toegang.
Het volledige programma van de ARTIS-Zoomeravonden is te vinden op http://www.artis.nl/zoomeravonden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2018 11:02 
Laafs kikkertje
Laafs kikkertje
Gebruikers-avatar

Op de pampa lopen nu 2 jongen rond van de kuifhoenderkoeten.

Bron: Facebook

Profiel  

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2018 13:01 
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Gebruikers-avatar

In de komende jaren wordt de diercollectie van Artis kritisch tegen het licht gehouden en onderzoekt de dierentuin of het aantal dieren verder terug wordt geschroefd. Dat lezen we in het https://www.parool.nl/amsterdam/terugsc ... ~a4598863/

Profiel  

BerichtGeplaatst: 01 Jun 2018 16:52 
Fictieve account
Fictieve account
Gebruikers-avatar

Twee Californische zeeleeuwen geboren in ARTIS
Kleine geboortegolf in zeeleeuwenbassin

Afbeelding
Foto ARTIS, Ronald van Weeren

Er zijn twee Californische zeeleeuwen geboren in ARTIS. De pups kwamen afgelopen woensdag en donderdag ter wereld, beide dagen om 12.30 uur, precies 24 uur na elkaar. De moeders wierpen de pups op dezelfde plek, tussen de twee waterbassins in. Beide pups hebben gedronken, maar bij dezelfde moeder. De hoogdrachtige moeders lagen naast elkaar toen de eerste pup geboren werd. De moeder van de eerste pup is onervaren en had weinig aandacht voor haar pup. De ervaren moeder, en oma van het eerste jong, bood zich instinctief meteen aan toen de pup op zoek ging naar een tepel. 24 uur later wierp zij haar eigen jong en nu zoogt zij beiden. De zogende moeder krijgt nu extra veel vette vis aangeboden. Het geslacht van de pups is nog onbekend. Ze bevinden zich vooralsnog vooral in het binnenverblijf waar ze niet zichtbaar zijn voor bezoekers, en kiezen zelf het moment waarop ze naar buiten gaan.

De Californische zeeleeuw (Zalophus californianus) komt in het wild voor langs de westkust van Noord-Amerika. In het paarseizoen vormen de ze haremgroepen die geleid worden door één mannetje, de dominante ‘beachmaster’. Californische zeeleeuwen werpen altijd in dezelfde periode, van mei tot juli. De draagtijd is 11-12 maanden. De worp verloopt meestal in een paar minuten. Zeeleeuwen werpen in het algemeen één pup per worp, maar meerlingen komen voor. Eén moeder kan dan ook meerdere pups zogen. Zeeleeuwen hebben vier intrekbare tepels en geven melk met een heel hoog vetpercentage.

Crèche
Als zeeleeuwenmoeders op zoek gaan naar eten, laten ze hun pup achter bij andere pups, die samen een crèche vormen. Hier leren ze van elkaar en van de wat oudere pups. De moeder komt terug om de pup melk te geven. Moeder en pup herkennen elkaar aan hun specifieke stemgeluid en de geur. Het ‘imprinten’ van dit geluid en geur begint meteen na de geboorte. Het eerstgeboren jong in ARTIS is deze band met de zogende moeder aan het opbouwen in plaats van met de eigen moeder, aangezien zij maar weinig aandacht schonk.

Na ongeveer 10 maanden gaan de pups van moedermelk over op vis, en na een jaar zijn ze zelfstandig. Pasgeboren zeeleeuwen kunnen nog niet zwemmen. Het duurt ongeveer tien dagen voor ze dit leren met hulp van de andere zeeleeuwen. Zes jaar geleden zijn voor het laatst zeeleeuwenpups geboren in ARTIS. Met deze pups erbij leven er nu zeven zeeleeuwen in ARTIS: één beachmaster en een harem van vier vrouwen en twee pups.

Signaaldier
Volgens de IUCN gaat het in het algemeen goed met de Californische zeeleeuw. Toch is het belangrijk om deze soort in de gaten te houden omdat het een indicator-soort is, een roofdier hoog in de voedselketen. Als er problemen met de soort zijn, is dat een aanwijzing dat er in het ecosysteem iets mis is. Zeeleeuwen hebben een voorkeur voor zeegebieden met kelp. Hier jagen zij op vissoorten en schuilen ze voor natuurlijke vijanden als orka’s of haaien. Het afnemen van kelpwouden door overbevissing is een bedreiging voor de zeeleeuw.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 08 Jun 2018 16:11 
Laafsekikker-dril
Laafsekikker-dril
Gebruikers-avatar

Gerald schreef:
Eigenlijk wisten heel veel mensen het al maar tijdens een praatje heeft een verzorger in Artis vandaag bij zijn praatje gezegd dat olifant Timber eind deze maand gaat verhuizen van Blijdorp naar Artis.

Bron: Facebook pagina van fans van Artis.

Volgens een duits nieuwsartikel komt olifanten stier Nikolai van Hannover naar Artis.
Ik neem aan dat Artis maar 1 stier krijgt, dus dat Timber dan niet naar Artis gaat?

Bron: http://www.neuepresse.de/Hannover/Meine ... -Amsterdam

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 Jun 2018 17:20 
Laafs kikkertje
Laafs kikkertje
Gebruikers-avatar

Vandaag weer eens in Artis geweest en zoals altijd vielen er een paar dingen op.

-Er is een mannetjes olifant aangekomen in Artis! Ik weet niet of deze olifant uit Duitsland of Blijdorp komt, maar hij stond in het ''oude'' perk van de olifanten nog afgezonderd van de andere olifanten.

-Het penseelzwijnenverblijf wordt verbouwd hierdoor zijn de penseelzwijnen maar aan een kant van het verblijf te zien, voornamelijk wordt de omheining vernieuwd deze viel al aardig uit elkaar.

-Ik weet niet of het al gemeld is maar de gordeldieren zitten samen in het verblijf met de dwergmuismaki's. Vandaag zag ik gelukkig een gordeldier, weet iemand hoeveel gordeldieren Artis nu heeft?

-Ook zag ik voor het eerst sinds jaren de Potto weer! Dit kwam denk ik doordat hij net eten kreeg.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 Jun 2018 17:22 
Laafs kikkertje
Laafs kikkertje
Gebruikers-avatar

De mannetjes olifant genaamd Nikolai is sinds vrijdag in Artis, lees er meer over in het volgende artikel:

https://www.parool.nl/amsterdam/mannetjesolifant-is-terug-in-artis~a4600031/

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 Jun 2018 22:26 
Laafs kikkertje
Laafs kikkertje
Gebruikers-avatar

Max schreef:
-Ik weet niet of het al gemeld is maar de gordeldieren zitten samen in het verblijf met de dwergmuismaki's. Vandaag zag ik gelukkig een gordeldier, weet iemand hoeveel gordeldieren Artis nu heeft?

Voor zover ik weet is er enkel het vrouwtje dat een paar maanden geleden aankwam, tenzij er onaangekondigd een tweede zou zijn aangekomen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 Jun 2018 14:54 
Laafs kikkertje
Laafs kikkertje
Gebruikers-avatar

De jongste gibbon van het park is kwijt en er is een derde zeeleeuwtje geboren:

Mensaapje kwijt in Artis
Bron en meer:https://www.telegraaf.nl/nieuws/2200724/mensaapje-kwijt-in-artis

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 Jun 2018 15:18 
Laafs Dikkopje
Laafs Dikkopje
Gebruikers-avatar

Kwijt??? Misschien dat het arme beestje in de vijver is gevallen??

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 Jun 2018 15:27 
Laafs kikkertje
Laafs kikkertje
Gebruikers-avatar

Choco115 schreef:
Kwijt??? Misschien dat het arme beestje in de vijver is gevallen??

Diertje is inderdaad verdronken, kwam dit net tegen:

Verdwenen aapje ARTIS dood teruggevonden
Bron en meer: https://www.nu.nl/dieren/5323577/verdwenen-aapje-artis-dood-teruggevonden.html

Profiel  

BerichtGeplaatst: 11 Jul 2018 15:50 
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Gebruikers-avatar

Kan je dezer dagen nog wilde dieren opsluiten midden in de stad? Wat is de taak van een dierentuin en hoe dicht laat je mensen bij de dieren komen? Met deze dilemma’s zitten ook de mensen achter Artis. En die werd in beeld gebracht door Willemiek Kluijfhout in de documentaire 'Het nieuwe Artis'. Op 22-7 kunnen we deze bekijken op NPO2.

https://www.nporadio1.nl/achtergrond/10656-artis

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 Jul 2018 15:59 
Laafs kikkertje
Laafs kikkertje
Gebruikers-avatar

Afgelopen ben ik een paar in Artis geweest en zoals altijd waren er weer een paar dingen verandert.

-Er staan nu twee hekken bij het water bij het jaguarverblijf aan de kant van de pampa, volgens mij was er een tijdje terug een kind daar in het water gevallen en daarom staan daar nu extra hekken.

-Toen ik langs het verblijf van de neusberen liep, zag dit verblijf er leeg uit. Zijn er nog wel neusberen in Artis?

-Ik vraag me ook al jaren af wat er nu met de metzelaarskas gedaan wordt. Eerst hoorde ik verhalen dat de afdeling groendienst daar de planten in de winter wou bewaren, de planten in de zomer buiten staan. Ook heb ik ooit gehoord dat de kas slecht geïsoleerd is en dat de warmte er slecht in blijft staan, een dure bedoeling dus. Ik was toch benieuwd of er nog dieren in deze kas zitten en ja hoor die zitten er gewoon nog. Toen ik naar binnen keek kon ik 2 victoria kroonduiven zien die voorheen in de vlindertuin zaten, een soort kleine grondvogel (leek qua grootte op een kwartel, maar is het niet), er vlogen zelfs roodoorbuulbuuls rond en er zaten nog vissen onder brug. Weet iemand of er nog meer dieren in deze kas zitten?

-Ik vroeg een oppasser of ze wist of er nog vleermuizen en suikereekhoorns in het apenhuis zitten en zij vertelde mij dat er nog een stuk of 3 vleermuizen(uit het oude nachtdierenhuis) en een paar suikereekhoorns in het apenhuis zitten.

-Ook zie ik de laatste tijd maar een otter, heeft artis nog maar een otter?

-De mannetjes olifant was er ''opgewonden'' bezig, hij zat de hele tijd achter een van de dames aan te lopen. Het kleine olifantje moest wel steeds oppassen dat ze niet opzij werd geduwd door het mannetje

-De omheining van het penseelzwijnenverblijf is nu helemaal vernieuwd.

-Ik vond dat een paar gorilla's een best dikke buik hadden, zouden er weer een paar zwanger kunnen zijn of zag ik het gewoon verkeerd?

-De gewone jaarvogels hebben weer een nest, in het vogelhuis kan je de beelden van de nestcam bekijken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 Jul 2018 16:56 
Laafs Dikkopje
Laafs Dikkopje
Gebruikers-avatar

Ik ben 2 maanden geleden in Artis geweest en toen waren er ook geen neusberen, er waren toen nog wel in elk geval 3 otters.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 Jul 2018 19:52 
Laafsekikker-dril
Laafsekikker-dril
Gebruikers-avatar

Max schreef:

-Toen ik langs het verblijf van de neusberen liep, zag dit verblijf er leeg uit. Zijn er nog wel neusberen in Artis?

Als de rode neusberen daadwerkelijk weg zijn, dan zal het wel iets te maken hebben met die nieuwe wetgeving.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 Jul 2018 21:06 
Laafs kikkertje
Laafs kikkertje
Gebruikers-avatar

Welke nieuwe wetgeving?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 Jul 2018 22:25 
Laafs Dikkopje
Laafs Dikkopje
Gebruikers-avatar

De Europese wetgeving die het houden van bepaalde invasieve soorten vanaf dit jaar verbiedt, waaronder ook neusberen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 Jul 2018 22:38 
Laafs kikkertje
Laafs kikkertje
Gebruikers-avatar

Deze wet geld ook voor dierentuinen? Want dat zou echt belachelijk zijn.

Trouwens er zitten nu ook een paar ringstaartmaki's in het grote buitenverblijf van het apenhuis, weet iemand waarom ze daar zitten?

Laatst bijgewerkt door Max op 12 Jul 2018 22:51, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 251 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13  Volgende

Alle tijden zijn UTC + 1 uur