Nieuwstopic Overige Nederlandse dierentuinen

Al het nieuws over de Nederlandse dierentuinen.
meubilaie2
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 547
Lid geworden op: 16 jun 2020, 22:30
Favoriete dierentuin: CNME

Re: Nieuwstopic Overige Nederlandse dierentuinen

Bericht door meubilaie2 »

Dank je wel.
Ik zie dat er aparte entree gevraagd wordt voor het doolhof, vlindertuin en de binnenspeeltuin.
Wil in het voorjaar eens gaan kijken hoe de vlindertuin erbij ligt.

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3527
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Overige Nederlandse dierentuinen

Bericht door MennoPebesma »

Megaproject: bouw gestart van nieuwe vlindertuin in Noord-Holland

Er is gestart met de bouw van een volledig nieuwe vlindertuin in Waarland, een dorp in Noord-Holland. De eigenaren van de bestaande vlindertuin Vlindorado gaan de hele vlinderkas slopen, om vervolgens op hetzelfde terrein een heel nieuw complex te bouwen. Het gebouw moet volgend jaar al openen. In gesprek met ZooFlits vertelt mede-eigenaar Mike Dekker meer over het enorme project.

Bron & meer: ZooFlits


meubilaie2
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 547
Lid geworden op: 16 jun 2020, 22:30
Favoriete dierentuin: CNME

Re: Nieuwstopic Overige Nederlandse dierentuinen

Bericht door meubilaie2 »

Oei, die komt met stip bovenaan om te bezoeken dit jaar.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14926
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Overige Nederlandse dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

In een nieuwe 10-delige serie nemen Bioloog Tim en Ontwerper Ivo je mee in de ontwikkeling van een nieuw gebied van Hof van Eckberge. In de podcast kom je komt alles te weten over de totstandkoming, bouw én inhoud van het nieuwe gebied, waarbij ook álle details worden prijsgegeven.

https://podcasters.spotify.com/pod/show ... n-eckberge
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 542
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic Overige Nederlandse dierentuinen

Bericht door Asbolus »

Gorilla Gust schreef:
10 mar 2024, 14:55
In een nieuwe 10-delige serie nemen Bioloog Tim en Ontwerper Ivo je mee in de ontwikkeling van een nieuw gebied van Hof van Eckberge. In de podcast kom je komt alles te weten over de totstandkoming, bouw én inhoud van het nieuwe gebied, waarbij ook álle details worden prijsgegeven.

https://podcasters.spotify.com/pod/show ... n-eckberge

Erg leuk, vooral voor een kleiner/nieuwer parkje, dat het zo open gedeeld wordt in wat ze willen.
Moet het park maar eens gaan bezoeken als dit nieuwe gebied af is.
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6559
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Overige Nederlandse dierentuinen

Bericht door Apenarend »

Gorilla Gust schreef:
10 mar 2024, 14:55
In een nieuwe 10-delige serie nemen Bioloog Tim en Ontwerper Ivo je mee in de ontwikkeling van een nieuw gebied van Hof van Eckberge. In de podcast kom je komt alles te weten over de totstandkoming, bouw én inhoud van het nieuwe gebied, waarbij ook álle details worden prijsgegeven.

https://podcasters.spotify.com/pod/show ... n-eckberge
Tja, dit is toch niet meer dan een 31min33 lang durende 'wie ben ik' zelfverheerlijking dat ook op 2 min kan gezegd worden. Ik herken dit geleuter 'super leuk' 'wat past bij ons' 'storytelling' 'een nieuwe weg inslaan' 'beleving', 'een unieke weg inslaan', 'een dierentuin van de toekomst', 'professionalisering' enz. ook van op het werk. Boeit mij totaal niet.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

meubilaie2
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 547
Lid geworden op: 16 jun 2020, 22:30
Favoriete dierentuin: CNME

Re: Nieuwstopic Overige Nederlandse dierentuinen

Bericht door meubilaie2 »

Benieuwd naar de komende afleveringen.

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 542
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic Overige Nederlandse dierentuinen

Bericht door Asbolus »

Apenarend schreef:
11 mar 2024, 12:49
Gorilla Gust schreef:
10 mar 2024, 14:55
In een nieuwe 10-delige serie nemen Bioloog Tim en Ontwerper Ivo je mee in de ontwikkeling van een nieuw gebied van Hof van Eckberge. In de podcast kom je komt alles te weten over de totstandkoming, bouw én inhoud van het nieuwe gebied, waarbij ook álle details worden prijsgegeven.

https://podcasters.spotify.com/pod/show ... n-eckberge
Tja, dit is toch niet meer dan een 31min33 lang durende 'wie ben ik' zelfverheerlijking dat ook op 2 min kan gezegd worden. Ik herken dit geleuter 'super leuk' 'wat past bij ons' 'storytelling' 'een nieuwe weg inslaan' 'beleving', 'een unieke weg inslaan', 'een dierentuin van de toekomst', 'professionalisering' enz. ook van op het werk. Boeit mij totaal niet.
Jammer dat je het zo ziet, ik zie dit echt als een park dat zich als nieuwe dierentuin wilt profileren en vanuit daar wilt groeien en dat graag transparant wilt doen. Maar ieder zijn 'mening' I guess.
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6559
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Overige Nederlandse dierentuinen

Bericht door Apenarend »

Het zou gewoon een generatie dingetje kunnen zijn natuurlijk, hoewel ik best van podcasts hou. Maar dan moeten ze me van begin tot einde kunnen boeien, en dat wil zeggen dat het over iets moet gaan, er moeten feiten opgeworpen worden, standpunten verdedigd, etc.

Deze podcast gaat toch helemaal nergens over? Een nieuw soort dierentuin? Ik hoor het niet, enkel mensen die een woordenbrij nodig hebben om iets aan te kondigen wat helemaal niet revolutionair is in de dierentuinwereld.

Maar ik heb er uiteraard ook niets op tegen, en wie hierdoor geboeid is moet zeker verder luisteren.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 542
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic Overige Nederlandse dierentuinen

Bericht door Asbolus »

Apenarend schreef:
12 mar 2024, 19:36
Het zou gewoon een generatie dingetje kunnen zijn natuurlijk, hoewel ik best van podcasts hou. Maar dan moeten ze me van begin tot einde kunnen boeien, en dat wil zeggen dat het over iets moet gaan, er moeten feiten opgeworpen worden, standpunten verdedigd, etc.

Deze podcast gaat toch helemaal nergens over? Een nieuw soort dierentuin? Ik hoor het niet, enkel mensen die een woordenbrij nodig hebben om iets aan te kondigen wat helemaal niet revolutionair is in de dierentuinwereld.

Maar ik heb er uiteraard ook niets op tegen, en wie hierdoor geboeid is moet zeker verder luisteren.
Nee klopt, maar als we t over podcasts hebben van tegenwoordig is die van de Efteling (kleine boodschap) ook echt 100x niets. Vond in deze zelf iets meer snelheid zitten
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

freerk1982
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 431
Lid geworden op: 15 nov 2020, 21:03
Favoriete dierentuin: Aqua Zoo

Re: Nieuwstopic Overige Nederlandse dierentuinen

Bericht door freerk1982 »

Nieuw in Hoenderdaell: de toekan (Facebook vrienden van...)

Gebruikersavatar
Dustin1999
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 675
Lid geworden op: 16 mei 2018, 14:32
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Pairi Daiza en Burgers Zoo
Locatie: Amersfoort

Re: Nieuwstopic Overige Nederlandse dierentuinen

Bericht door Dustin1999 »

Nieuws van Hof van Eckberge:

De bouw van ons gloednieuwe themagebied is begonnen! Dat betekent dat er gewerkt wordt in het park, om zo snel mogelijk de nieuwe zone te kunnen openen. Naar verwachting duren de bouwwerkzaamheden tot het najaar van 2024. Benieuwd wat dat voor jouw parkbezoek betekent? Lees hier meer >>

2024: een nieuw themagebied!
Afgelopen week hebben Bioloog Tim en Ontwerper Ivo onthuld dat er een nieuw gebied wordt gebouwd in ons park. Dat deden zij in een gloednieuwe podcast-serie, die je op deze pagina kunt beluisteren. Maandag (11-03-2024) is de bouw definitief gestart en zijn de graafmachines het terrein binnengereden!

De komende maanden ontstaat een nieuw themagebied dat onderdeel wordt van de dierentuin. Het bouwterrein ligt midden in ons park, dus kan het zijn dat je als bezoeker iets meekrijgt van de werkzaamheden.

Verhuizing van diersoorten
In de zone waar op dit moment gebouwd wordt bevinden zich enkele bestaande diersoorten. Het gaat om de wasberen, de rode baardagame en de ara's. Enkele soorten zullen verhuisd worden naar collega dierenparken, andere soorten worden intern verhuisd naar een nieuw verblijf, om zo plaats te maken voor nieuwe soorten die educatief beter passen in het toekomstige gebied. In aflevering 2 (binnenkort) van de Hof van Eckberge Podcast vertelt Bioloog Tim álles over deze wijziging in het park en de gedachte daarachter.

Wat merk je als bezoeker?
Er wordt geklust! Soms zijn er bouwgeluiden of zie je collega's met kruiwagens en bouwmaterialen door het park lopen. Omdat er af en toe met groot materieel gewerkt wordt zullen sommige paden wat beschadigd raken, die we vervolgens direct herstellen. Het kan daardoor zijn dat er tijdens je bezoek gewerkt wordt aan (delen van) de paden. We doen uiteraard ons best om de overlast voor onze gasten zo veel mogelijk te beperken, waarbij we er naar streven om jullie zo snel mogelijk in het nieuwe gebied te laten rondlopen!/

Afbeelding


Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14926
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Overige Nederlandse dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Momenteel is de Nederlandse overheid bezig met een hersteltraject voor alle dierentuinen. Dit houdt in dat ze alles bij de dierenparken tegen het licht gaan houden. Zowel in grote als in kleine dierentuin, zowel grote als kleine zaken. Hierdoor zijn er tijdelijk ook geen vissen te zien in het kleine Dierentuin Animal Farm.
https://www.facebook.com/photo/?fbid=91 ... 7384907255
Steeds weer onderweg enzo(o)!

meubilaie2
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 547
Lid geworden op: 16 jun 2020, 22:30
Favoriete dierentuin: CNME

Re: Nieuwstopic Overige Nederlandse dierentuinen

Bericht door meubilaie2 »

Tsja, een dierentuin zonder een speciale vergunning voor hun visjes. Iets met mieren****** . Verwacht dat er nog heel wat parkjes hier last van gaan krijgen.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14926
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Overige Nederlandse dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Groot en klein... afgaand op wat er in Ouwehands gebeurde. :sssst:
Steeds weer onderweg enzo(o)!

meubilaie2
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 547
Lid geworden op: 16 jun 2020, 22:30
Favoriete dierentuin: CNME

Re: Nieuwstopic Overige Nederlandse dierentuinen

Bericht door meubilaie2 »

Ik denk dat ik mis over welk incident dit gaat.

Gebruikersavatar
daniel1109
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 150
Lid geworden op: 02 jan 2023, 16:53
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic Overige Nederlandse dierentuinen

Bericht door daniel1109 »

Ouwehands zou niet de juiste papieren hebben voor 2 rosse neushoornvogels omdat het onduidelijk is of ze legaal verkregen zijn.
Daar is een paar weken geleden nog een rechtzaak over geweest. Ze hebben inmiddels nog 4 weken de tijd om dit aan te tonen.

meubilaie2
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 547
Lid geworden op: 16 jun 2020, 22:30
Favoriete dierentuin: CNME

Re: Nieuwstopic Overige Nederlandse dierentuinen

Bericht door meubilaie2 »

Ah dat incidentje inderdaad. Tsja het zijn allemaal formaliteiten.

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3527
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Overige Nederlandse dierentuinen

Bericht door MennoPebesma »

In de tweede aflevering van de Hof van Eckberge podcast wordt bekendgemaakt dat het nieuwe themagebied een Zuid-Amerika gebied wordt. Hierin wordt gefocust op het Amazonegebied van Peru. Het gebied komt op de plek waar de wasberen, baardagaam en ara's leven. Alleen die laatste soort blijft in het park en krijgt een plekje in het nieuwe gebied. Er is gekozen voor deze plek omdat hier gebruik gemaakt kan worden van de bestaande binnenverblijven. Deze zijn nodig omdat de diersoorten die gaan komen een verwarmd binnenverblijf nodig hebben. Ook zou de combinatie van diersoorten die hier gaan komen redelijk uniek zijn in de dierentuinwereld.

Verder wordt verteld dat in het masterplan van het park in totaal zes themagebieden voorkomen. Twee andere daarvan zijn ook al redelijk ver uitgewerkt, zelfs vergunningen voor de diersoorten daar waren al aangevraagd. Toch is gekozen om eerst dit gebied uit te werken. Inspiratiebronnen voor de thematisatie van het park zijn o.a. Wildlands, Erlebnis-Zoo Hannover en Pairi Daiza. Het moet een themagebied zijn waar altijd wat te beleven valt. In de volgende aflevering worden de ontwerpen en concept arts besproken.


Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3527
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Overige Nederlandse dierentuinen

Bericht door MennoPebesma »

Binnen EAZA worden ze uitgefaseerd, maar daarbuiten wordt er nog gewoon mee gekweekt. In DoeZoo Leens zijn in totaal vijf witoorpenseelaapjes geboren:

Nieuwe Bewoners Alert!

Lees meer op onze vernieuwde website!
https://www.doezoo.nl/nieuws/

Bij DoeZoo is het feest met de komst van schattige witoorpenseelaapjes! Twee mama's hebben samen jongen gekregen waarvan een mama zelfs ons verrast heeft met een zeldzame drieling! Kom langs en maak kennis met deze pluizige nieuwkomers - ze wachten op je! #aapjes #zoo #dieren #dierengeboorte #tiere #tierpark #doezoo #dierentuin

Bron: Facebook DoeZoo Leens


Plaats reactie