Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Al het nieuws over de Nederlandse dierentuinen.
Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door Boots »

rick04 schreef:
02 feb 2024, 16:53

Boots schreef:
20 jan 2024, 14:25
Er lijkt niet veel meer te moeten gebeuren voordat het gaas aan de voorkant van het verblijf geplaatst kan worden en de vogels kunnen verhuizen.
Het gaas is ondertussen geplaatst aan de voorkant van het verblijf. Er was iemand bezig met grond aanbrengen en er lag een grote hoop met stronken en takken in het verblijf.

Weet iemand waar precies het verblijf van de rotsmoko's zou moeten komen? Deze kan ik niet echt terugvinden gezien de huidige contouren van het gebied.
Dat verblijf was in eerste instantie geen onderdeel van het berggebied. Later werd dit idee toegevoegd en uiteindelijk is het idee weer van tafel geveegd. Er gingen toen wel geluiden dat ze wederom in het verblijf met de dwergpapegaaien zouden komen.

Wat was de status van de nieuwe aaseters volière? Is er al een deel van de omheining te zien?

lintworm
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 95
Lid geworden op: 22 apr 2023, 21:09
Favoriete dierentuin: Schönbrunn

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door lintworm »

rick04 schreef:
02 feb 2024, 16:53
Vandaag eventjes in ZieZoo geweest om het nieuwe bergdierengedeelte te bekijken. De verblijven voor de Sneeuwgeit en Sneeuwpanter zagen er netjes uit. Gaaf om te zien hoe de sneeuwpanters helemaal opgaan tussen de stenen.

Aan de nieuwe volière voor de aaseters werd gewerkt.

Boots schreef:
20 jan 2024, 14:25
Er lijkt niet veel meer te moeten gebeuren voordat het gaas aan de voorkant van het verblijf geplaatst kan worden en de vogels kunnen verhuizen.
Het gaas is ondertussen geplaatst aan de voorkant van het verblijf. Er was iemand bezig met grond aanbrengen en er lag een grote hoop met stronken en takken in het verblijf.

Weet iemand waar precies het verblijf van de rotsmoko's zou moeten komen? Deze kan ik niet echt terugvinden gezien de huidige contouren van het gebied.
Volgensmij heb ik je bij de sneeuwpanters zien staan vandaag ;)
Boots schreef:
02 feb 2024, 18:07

Wat was de status van de nieuwe aaseters volière? Is er al een deel van de omheining te zien?
Nog geen omheining te zien daar.

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2436
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door rick04 »

lintworm schreef:
02 feb 2024, 21:14
Volgensmij heb ik je bij de sneeuwpanters zien staan vandaag ;)
Ah dat zou wel kunnen, ik was er tussen 11 uur en half 3 en vooral op het laatst samen met mijn vriendin bij de sneeuwpanters te vinden :)
You can find me in the zoo :)

lintworm
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 95
Lid geworden op: 22 apr 2023, 21:09
Favoriete dierentuin: Schönbrunn

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door lintworm »

Wij ook, dan hebben we denk ik samen gelunched, als je je 2 mannen + klein kind kan herinneren ;)

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2436
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door rick04 »

lintworm schreef:
02 feb 2024, 21:48
Wij ook, dan hebben we denk ik samen gelunched, als je je 2 mannen + klein kind kan herinneren ;)
Zeker, dan zaten wij het tafeltje ernaast :)

Verder zag ik nog dat op een van de slingeraapeilanden een van de ijzeren stellingen waar de touwen aan hingen bruin geschilderd waren. Dat zag er wel goed/beter uit. In het binnenverblijf zitten nog steeds 2 Blauwkeelneushoornogels.
You can find me in the zoo :)

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 540
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door Asbolus »

rick04 schreef:
05 feb 2024, 10:56
lintworm schreef:
02 feb 2024, 21:48
Wij ook, dan hebben we denk ik samen gelunched, als je je 2 mannen + klein kind kan herinneren ;)
Zeker, dan zaten wij het tafeltje ernaast :)

Verder zag ik nog dat op een van de slingeraapeilanden een van de ijzeren stellingen waar de touwen aan hingen bruin geschilderd waren. Dat zag er wel goed/beter uit. In het binnenverblijf zitten nog steeds 2 Blauwkeelneushoornogels.
Het beter uit zien van geschilderd metaal lijkt mij echter niet beter voor de dieren? Metaal wordt nou eenmaal gigantisch warm in de zomer, dus dit frame is vragen om problemen naar mijn idee,
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Gebruikersavatar
aardvarkentje15
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1333
Lid geworden op: 27 jan 2015, 18:46
Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo
Locatie: Nootdorp

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door aardvarkentje15 »

Asbolus schreef:
05 feb 2024, 15:21
rick04 schreef:
05 feb 2024, 10:56
lintworm schreef:
02 feb 2024, 21:48
Wij ook, dan hebben we denk ik samen gelunched, als je je 2 mannen + klein kind kan herinneren ;)
Zeker, dan zaten wij het tafeltje ernaast :)

Verder zag ik nog dat op een van de slingeraapeilanden een van de ijzeren stellingen waar de touwen aan hingen bruin geschilderd waren. Dat zag er wel goed/beter uit. In het binnenverblijf zitten nog steeds 2 Blauwkeelneushoornogels.
Het beter uit zien van geschilderd metaal lijkt mij echter niet beter voor de dieren? Metaal wordt nou eenmaal gigantisch warm in de zomer, dus dit frame is vragen om problemen naar mijn idee,
Wellicht dat het tijdelijk is of iets anders dan verf. Volgens mij wilden ze het apeneiland sws compleet omgooien qua uitstraling.
"It's a moral question about wether we have the right to exterminate species" - Sir David Attenborough

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 540
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door Asbolus »

aardvarkentje15 schreef:
05 feb 2024, 16:10
Asbolus schreef:
05 feb 2024, 15:21
rick04 schreef:
05 feb 2024, 10:56
lintworm schreef:
02 feb 2024, 21:48
Wij ook, dan hebben we denk ik samen gelunched, als je je 2 mannen + klein kind kan herinneren ;)
Zeker, dan zaten wij het tafeltje ernaast :)

Verder zag ik nog dat op een van de slingeraapeilanden een van de ijzeren stellingen waar de touwen aan hingen bruin geschilderd waren. Dat zag er wel goed/beter uit. In het binnenverblijf zitten nog steeds 2 Blauwkeelneushoornogels.
Het beter uit zien van geschilderd metaal lijkt mij echter niet beter voor de dieren? Metaal wordt nou eenmaal gigantisch warm in de zomer, dus dit frame is vragen om problemen naar mijn idee,
Wellicht dat het tijdelijk is of iets anders dan verf. Volgens mij wilden ze het apeneiland sws compleet omgooien qua uitstraling.
Maar als ze het willen omgooien, waarom zou je het 'schilderen'.
Heel eerlijk, ik snap waarom het een drijvend eiland is, maar ik had het toch iets 'vaster' gedaan zodat je met natuurlijke objecten kan werken.
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1577
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door Zoozot »

Sorry als dit misschien al ergens vermeld is geweest, maar wat is eigenlijk de beweegreden geweest om het apenverblijf met deze drijvende constructies te maken ipv. een vast eiland?

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14925
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door Gorilla Gust »

De sterk wisselende waterstand van de vijver daar.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door Boots »

Het kea verblijf is af en wordt binnenkort bewoond. Daarmee is het berggebied dan toch eindelijk voltooid. Het resultaat mag er wezen.
Ook zijn de lang verwachte capibara dames geariveerd. Het park heeft nu 1.2 dieren. Fijn dat de zuid amerika vlakte zo weer beter gevuld is. Nu wachten tot de slingerapen hun intrek kunnen nemen op de vijver om het plaatje compleet te maken.

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3527
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door MennoPebesma »

Verdrietig nieuws: afgelopen vrijdag is geheel onverwachts één van de Afrikaanse wilde honden overleden. Het betrof Luisa, een van de drie zussen die sinds mei 2023 in Dierenpark Zie-ZOO verbleven.

Luisa kwam ’s ochtends niet uit haar nestkist, terwijl de Afrikaanse wilde honden altijd tevoorschijn komen bij de aanwezigheid van een dierverzorger.

Uit onderzoek naar de doodsoorzaak is gebleken dat Luisa een maagtorsie had. Een maagtorsie is een levensbedreigende aandoening die ook bij grote hondenrassen regelmatig voorkomt. Door de kanteling van de maag wordt de maagingang afgesnoerd en kan er geen lucht meer ontsnappen uit de maag en blokkeert het de bloed en zuurstoftoevoer naar de rest van het lichaam.

Een maagtorsie is helaas nooit helemaal te voorkomen en is zeer moeilijk te behandelen. Op de röntgenfoto is te zien dat de maag erg is opgeblazen.

Bron: Facebook Dierenpark ZiE-ZOO


Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door Boots »

Live vanuit Zie-Zoo, waar de ringstaartmangoesten tegenover mij weer een goede poging doen om nageslacht te krijgen, een update.

- het kea verblijf is een upgrade waar grote parken een voorbeeld aan kunnen nemen. Zo presenteer je een kleinere soort in een ruim en aantrekkelijk verblijf. Zonder twijfel een van de betere, zo niet het beste verblijf, kea verblijf dat ik ooit gezien heb. Ik heb ook nog nooit kea's zo vaak zien vliegen en dat betaald zich uit in een prachtig kleuren spektakel.
- het oude kea verblijf staat leeg en omdat het naar alle waarschijnlijkheid echt nog wel even gaat duren voordat er een start wordt gemaakt met het berenbos (alsjeblieft eerst de vluchtvoliere en apeneilanden netjes afmaken) hoop ik dat hier tijdelijke bewoners inkomen. Volgens mij zitten er genoeg soorten voor wie dit tijdelijk een mooie upgrade is.
- over de volière en apeneilanden valt helaas niks nieuws te melden. Opvallend was dat het mandarijneenden verblijf weer dicht gemaakt is. Behalve dat hier een vogelhotel is geplaatst en wat kleine aanpassingen is er verder niks groots veranderd. Ik vraag mij af of de dieren nog terugkomen. Er hing geen soortenbordje. Op de grote zuid-amerika vijver dacht ik juist een mandarijneend te zien zwemmen, maar hier ben ik absoluut niet zeker van.
- 1 van de afrikaanse wilde honden is helaas overleden, zoals hier reeds vermeld. Ook zie ik al een aantal bezoek 1 van de 3 penseelzwijnen niet meer. Of deze is overleden of verhuisd weet ik niet. Nog steeds is hun verblijf een groot zwembad.
- bij de ingang lagen weer parkfolders. Enthousiast stormde ik er op af. Het waren echter weer exemplaren van 2023... jammer

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2436
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door rick04 »

Anderhalve week geleden zag ik enkel Carolina-eenden in de vijver en geen Mandarijneenden. De Mandarijneend toen nergens gezien.
You can find me in the zoo :)

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door Boots »

rick04 schreef:
12 feb 2024, 09:14
Anderhalve week geleden zag ik enkel Carolina-eenden in de vijver en geen Mandarijneenden. De Mandarijneend toen nergens gezien.
De Carolina-eenden zijn inderdaad vaste bewoners van de Zuid-Amerika vijver. Nu ik de foto's nog eens bestudeer die ik die dag gemaakt heb, weet ik zeker dat er inderdaad een Mandarijneend zwom. Mogelijk dus een eend uit het voormalige verblijf..

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3527
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door MennoPebesma »

De eerste Harpij van dit jaar zat gisteren alweer in de brievenbus. Hierbij voor het eerst ook een aantal nieuwtjes uit deze Harpij voor Dierenpark ZiE-ZOO. Let op: de nieuwtjes in de Harpij zijn altijd van een tijdje geleden, dus deze zijn mogelijk al bekend.

- Bij de blauwkopara’s zijn 1,1 kuikens groot geworden. De 1,0 is vertrokken naar Zoo Antwerpen en de 0,1 gaat naar Diergaarde Blijdorp.
- Sinds kort zijn er weer kowari’s in de collectie aanwezig. Uit zowel Zoo Frankfurt als Zoo Leipzig kwamen 1,1 dieren. Hieruit zijn twee koppels samengesteld.
- Ook kropen er 0,1 grijze kroonkraanvogel, 0,0,2 hamerkoppen, 2,1 zwarthalszwanen en een Moorse landschildpad uit het ei. Ook werden er 0,2 stekelvarkens, 0,1 kirks dikdik, en 1,2 corsacvossen geboren.
- De kweek van de slurfspitsmuizen is geprobeerd weer op te zetten. Tot nu toe zijn er alleen dieren doodgeboren. Ook is één van de vrouwtjes overleden waardoor er nu nog twee koppels zijn.
- 3,0 boshonden verhuisden naar Lisieux in Frankrijk en een 1,0 dwergmangoest verhuisde naar Praag.
- De oude 0,1 Tayra is geëuthanaseerd. Ze ontwikkelde een melkkliertumor en ook haar gebit en algehele conditie ging zienderogen achteruit. Samen met haar man heeft ze 21 jongen gekregen.
- Ook overleed er een 0,1 gevlekte hyena en een 1,0 Siberische wezel.

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door Boots »

Een hoop nieuwtjes na het bezoek van vandaag:

- eerst beginnen met het minste: er lijkt na mijn vorige update helemaal niks te zijn gedaan aan zowel de eilanden als de vlucht volière. Tsja.. nieuwe maand nieuwe kansen.

- op verschillende plekken in het park is nieuw split grind op de paden verspreid. Hiermee zijn diverse kuilen gevuld en ziet het er weer netter uit. De parkeerplaats zijn ze nog even vergeten mee te nemen. Daar zit hier en daar ook wel een kuiltje die ze nog even mogen wegwerken.

-de Zuid-Amerika vlakte heeft een opfrisbeurt gehad. Diverse dode beplanting/onkruid is verwijderd. De beplanting die het wel goed doet is opnieuw en beter afgeschermd tegen de capibara's (neem ik aan). Het ziet er nu weer juist even wat kaler uit, maar binnen nu en een aantal weken verwacht ik weer een groene oase. Ik hoop overigens dat ze ook opnieuw gras hebben ingezaaid.

- op diezelfde vlakte werd door de capibara's aan nageslacht gewerkt. Een leuk vooruitzicht.

- op de kamelenweide heeft kamelen hengst Toby zijn werk al eerder gedaan. Daar is gisteren een veulentje geboren.

- de roodhalsgansjes zijn verdwenen uit de wetlands volière. Ze zijn nu te vinden het separatieverblijf van de miereneters. Ze lijken het daar prima naar hun zin te hebben.

- het oude kea verblijf heeft dan toch opvulling gekregen. Met Hollandse kuifhoenen. Is niet waar ik voor gekozen had, met bijvoorbeeld ook amazone papegaaien die daar mooi hadden gestaan, maar goed ik ben blij dat er iets te zien is tot hopelijk eind dit jaar.

- verder veel lawaai vanuit het zwarte beren binnen verblijf. Een hoop verrijking in veel dierenverblijven. Nog altijd een groot zwembad bij de penseelzwijnen. De jonge vrouwelijke tayra weer niet gezien dus die lijkt verhuist. En de horeca was vandaag open met ik dacht een nieuwe gezicht.

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door Jarne »

Boots schreef:
01 mar 2024, 21:17
Een hoop nieuwtjes na het bezoek van vandaag:

- eerst beginnen met het minste: er lijkt na mijn vorige update helemaal niks te zijn gedaan aan zowel de eilanden als de vlucht volière. Tsja.. nieuwe maand nieuwe kansen.

- op verschillende plekken in het park is nieuw split grind op de paden verspreid. Hiermee zijn diverse kuilen gevuld en ziet het er weer netter uit. De parkeerplaats zijn ze nog even vergeten mee te nemen. Daar zit hier en daar ook wel een kuiltje die ze nog even mogen wegwerken.

-de Zuid-Amerika vlakte heeft een opfrisbeurt gehad. Diverse dode beplanting/onkruid is verwijderd. De beplanting die het wel goed doet is opnieuw en beter afgeschermd tegen de capibara's (neem ik aan). Het ziet er nu weer juist even wat kaler uit, maar binnen nu en een aantal weken verwacht ik weer een groene oase. Ik hoop overigens dat ze ook opnieuw gras hebben ingezaaid.

- op diezelfde vlakte werd door de capibara's aan nageslacht gewerkt. Een leuk vooruitzicht.

- op de kamelenweide heeft kamelen hengst Toby zijn werk al eerder gedaan. Daar is gisteren een veulentje geboren.

- de roodhalsgansjes zijn verdwenen uit de wetlands volière. Ze zijn nu te vinden het separatieverblijf van de miereneters. Ze lijken het daar prima naar hun zin te hebben.

- het oude kea verblijf heeft dan toch opvulling gekregen. Met Hollandse kuifhoenen. Is niet waar ik voor gekozen had, met bijvoorbeeld ook amazone papegaaien die daar mooi hadden gestaan, maar goed ik ben blij dat er iets te zien is tot hopelijk eind dit jaar.

- verder veel lawaai vanuit het zwarte beren binnen verblijf. Een hoop verrijking in veel dierenverblijven. Nog altijd een groot zwembad bij de penseelzwijnen. De jonge vrouwelijke tayra weer niet gezien dus die lijkt verhuist. En de horeca was vandaag open met ik dacht een nieuwe gezicht.
Dinsdag heb ik beide tayra’s gezien, toen zaten de roodhalsganzen ook nog in de wetlandsvolière.

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door Boots »

Wederom een kleine update

- geen enkele zichtbare bouwvordering. Sowieso zie ik al bezoeken lang zelden iemand van de TD lopen. Ik vraag mij af hoeveel mensen Zie-Zoo nog beschikbaar heeft
- de roodhalsgansjes waren dit keer nergens te bekennen
- een van de gevlekte hyena’s had een lelijke wond. Niet op de gebruikelijke plek bij hyena’s meer naar achteren op de rug
- de jonge tayra wederom niet gezien. Ik vermoed toch dat deze reeds verhuisd is
- de kalkoenen zaten niet meer de pauwen. Het bordje was ook weg. Mogelijk hebben ze ergens anders een plek voor de dieren gevonden met het oog op de toekomst
- op de reptielenzolder was het bordje van de kowari’s weg gehaald. Hoewel het verblijf nog ingericht was, lijkt dit geen goed teken. Het zou erg jammer zijn als deze soort nu alweer verdwenen is
- verder wederom 2 penseelzwijnen gezien. Nummer 3 zal er dus niet langer zijn. Eindelijk begint de grote hoeveelheid water in het verblijf langzaam de grond in de trekken/te verdampen

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2853
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door Joost »

Boots schreef:
08 mar 2024, 15:57
- verder wederom 2 penseelzwijnen gezien. Nummer 3 zal er dus niet langer zijn. Eindelijk begint de grote hoeveelheid water in het verblijf langzaam de grond in de trekken/te verdampen
Er is recent een man vanuit ZieZoo naar Wildlands verhuisd, dus dat zal waarschijnlijk het ontbrekende dier zijn.

Plaats reactie