Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Al het nieuws over de Nederlandse dierentuinen.
Gebruikersavatar
aardvarkentje15
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1333
Lid geworden op: 27 jan 2015, 18:46
Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo
Locatie: Nootdorp

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door aardvarkentje15 »

Limburg vooruit schreef:
03 jan 2024, 21:53
Bouw 2-3 multifunctionele kooien waar je de dieren in kan zetten tot hun verblijf af is.
die hebben ze achter de schermen, daar zitten alvast de vale gieren en de maraboes. ;) t zou mij weinig verbazen als ze met de kou nu alvast naar hun binnenverblijf verhuizen, gezien dat behoorlijk vlot klaar zal zijn.
"It's a moral question about wether we have the right to exterminate species" - Sir David Attenborough

meubilaie2
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 547
Lid geworden op: 16 jun 2020, 22:30
Favoriete dierentuin: CNME

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door meubilaie2 »

Eerste keer dat ik er was betaalde je een vrije gift in een donatieton. Wat een stromachtige ontwikkeling.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14926
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door Gorilla Gust »

meubilaie2 schreef:
10 jan 2024, 17:32
Eerste keer dat ik er was betaalde je een vrije gift in een donatieton. Wat een stromachtige ontwikkeling.
Toen kwam ik er ook inderdaad al.. maar dat park is niet meer te herkennen nu. Dus daarin rechtvaardigd de prijs geheel wat je krijgt.

De dierentuin zit misschien nog niet bij de grotere in de zogenaamde a-categorie, maar als je naar grote namen in het b-circuit kijkt en in gedachten houdt dat bijvoorbeeld Pakawi 26 euro vraagt of Monde Sauvage 27 euro... dan is 17,50 zeker niet verkeerd. In België zou hetzelfde park niet onder de 20 euro zitten. ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

meubilaie2
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 547
Lid geworden op: 16 jun 2020, 22:30
Favoriete dierentuin: CNME

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door meubilaie2 »

Ben er daarna nog twee keer geweest. Telkens een enorme ontwikkeling. Alle drie de keren gecombineerd met fazanterie de rooie hoeve wat helaas ter zielen is gegaan. Zie-zoo staat nu zeker op de lijst om te combineren met best wanneer het Ijsgedeelte af is.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6559
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door Apenarend »

Zeer redelijke prijs me dunkt. Vergelijk maar eens met La Reid (21 euro), Bouillon (18 euro), Harry Malter (14,95) en anderen.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
aardvarkentje15
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1333
Lid geworden op: 27 jan 2015, 18:46
Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo
Locatie: Nootdorp

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door aardvarkentje15 »

Overigens wat betreft de slingerapeneilanden: die zijn enorm vertraagd door externe partijen (lees: vergunningen die maar niet willen komen). (navraag in het verleden)
"It's a moral question about wether we have the right to exterminate species" - Sir David Attenborough

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1578
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door Zoozot »

Gorilla Gust schreef:
10 jan 2024, 18:30
Toen kwam ik er ook inderdaad al.. maar dat park is niet meer te herkennen nu. Dus daarin rechtvaardigd de prijs geheel wat je krijgt.

De dierentuin zit misschien nog niet bij de grotere in de zogenaamde a-categorie, maar als je naar grote namen in het b-circuit kijkt en in gedachten houdt dat bijvoorbeeld Pakawi 26 euro vraagt of Monde Sauvage 27 euro... dan is 17,50 zeker niet verkeerd. In België zou hetzelfde park niet onder de 20 euro zitten. ;)
Het is best interessant hoe de prijsverhoudingen tussen landen zo kunnen verschillen. Naar Belgische normen is de huidige prijs van ZieZoo enorm goedkoop, maar naar Duitse normen is het dan weer behoorlijk duur (een dagje ZieZoo kost nu exact evenveel als een dagje Tierpark Berlijn). Naar de Nederlandse normen is het echter een heel correcte prijs in verhouding tot de grootte van het park me dunkt.

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door Boots »

Gorilla Gust schreef:
10 jan 2024, 18:30
meubilaie2 schreef:
10 jan 2024, 17:32
Eerste keer dat ik er was betaalde je een vrije gift in een donatieton. Wat een stromachtige ontwikkeling.
Toen kwam ik er ook inderdaad al.. maar dat park is niet meer te herkennen nu. Dus daarin rechtvaardigd de prijs geheel wat je krijgt.

De dierentuin zit misschien nog niet bij de grotere in de zogenaamde a-categorie, maar als je naar grote namen in het b-circuit kijkt en in gedachten houdt dat bijvoorbeeld Pakawi 26 euro vraagt of Monde Sauvage 27 euro... dan is 17,50 zeker niet verkeerd. In België zou hetzelfde park niet onder de 20 euro zitten. ;)
De prijzen in België liggen natuurlijk ook vrij hoog. Binnen één of twee uur rij ik vanaf mijn woonplaats naar een aantal hele fijne tuinen in Duitsland. Ik noem maar een Krefeld (15,-), Naturzoo Rheine (10,50), Allweterzoo Münster (22,90), Zoo Wuppertal (19,-) of Gelsenkirchen (15,50 wintertarief). Ik ben er van op de hoogte dat sommige Duitse tuinen subsidie krijgen, maar uiteindelijk kijkt de consument naar de prijs/kwaliteit verhouding.

Ik schreef deze reactie toevallig net op het moment dat Zoozot dit ook aanhaalde.

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door Boots »

aardvarkentje15 schreef:
10 jan 2024, 19:43
Overigens wat betreft de slingerapeneilanden: die zijn enorm vertraagd door externe partijen (lees: vergunningen die maar niet willen komen). (navraag in het verleden)
Begrijpelijk dat het park echt niet invloed op alles heeft. Het is alleen wel Zie-Zoo eigens om dieren binnen te halen waarvoor nog geen verblijf af is. Noem de slingerapen, noem eerdere Afrikaanse wilde honden die achter de schermen hebben gezeten, noem de maraboes en vale gieren... Wat ik begreep waren de maraboes echt overschot en was dit een goede oplossing voor de dieren. Alleen in veel gevallen was het vooral verzameldrang. Ik hoop dat dat nu echt afgelopen is. Eerst goede verblijven neerzetten en dan pas dieren halen.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6559
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door Apenarend »

Duitsland is haast bespottelijk goedkoop, België onwezenlijk duur.

In Duitsland is het ook goedkoper om te logeren, evenals eten en drinken.

Nederland zit wat mij betreft correct geprijsd, een Europese toptuin zoals Burgers kost 26,50 euro. Dat is 6 euro minder dan Antwerpen en 12,50 minder dan Pairi Daiza.

Ik vind Nederland dan weer wel een duur hotelland; misschien dat ik bij een volgende NL rondreis wel eens een centraal logiespunt op een vakantiepark zou durven nemen. Al zullen de files mij afschrikken.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door Limburg vooruit »

Ik begrijp dat België veel te duur is, maar de loonlasten alleen al liggen hier 25% hoger en meer. De BTW op voeding is hier hoger dan in de buurlanden. Eigenlijk is België op dat gebied 1 grote concurretievervalsing met andere Europese landen. Ze willen 1 Europa, maar de verschillen binnen de Benelux zijn al enorm, laat staan tussen West en Oost Europa.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
nathalie
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 53
Lid geworden op: 01 okt 2023, 11:25
Favoriete dierentuin: Chester, Hamerton

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door nathalie »

Ik vind de nieuwe prijs nog wel OK. Het hangt er ook vanaf wat je zelf wilt denk ik ... Zie-Zoo voor ons was helemaal positief.
Moest ik nog in België wonen, zouden wij zeker een abo hier aanschaffen.

In Engeland verschilt het wel erg in prijs overal vind ik. Sommige parken zijn even groot, maar veel minder dieren en toch veel duurder dan een ander. Dan moet je ook voor jezelf uitmaken als de selectie die ze hebben dat voor jou waard is.

Maar de prijs van Antwerpen/Planckendael in mei 2023 schrok ik toch echt wel van. Daardoor zijn we ook niet naar Antwerpen geweest, omdat de dieren dat ze nu nog hebben het voor ons niet doet in vergelijking met de prijs die ze vragen.

Gebruikersavatar
aardvarkentje15
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1333
Lid geworden op: 27 jan 2015, 18:46
Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo
Locatie: Nootdorp

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door aardvarkentje15 »

Boots schreef:
10 jan 2024, 21:59
aardvarkentje15 schreef:
10 jan 2024, 19:43
Overigens wat betreft de slingerapeneilanden: die zijn enorm vertraagd door externe partijen (lees: vergunningen die maar niet willen komen). (navraag in het verleden)
Begrijpelijk dat het park echt niet invloed op alles heeft. Het is alleen wel Zie-Zoo eigens om dieren binnen te halen waarvoor nog geen verblijf af is. Noem de slingerapen, noem eerdere Afrikaanse wilde honden die achter de schermen hebben gezeten, noem de maraboes en vale gieren... Wat ik begreep waren de maraboes echt overschot en was dit een goede oplossing voor de dieren. Alleen in veel gevallen was het vooral verzameldrang. Ik hoop dat dat nu echt afgelopen is. Eerst goede verblijven neerzetten en dan pas dieren halen.
Dat verzamelen doen ze niet meer hoor, tegenwoordig gaat alles via een coördinator. (bron: interview vd eigenaar met zooinside) Zelf halen willen ze ook niet meer. Overigens: naar wat ik begrepen heb was het met de slingerapen een vergelijkbaar verhaal als met de maraboes. de slingerapen moesten weg bij (ik dacht) bestzoo omdat ze overschot waren, plus het verblijf was daar nog 10x kleiner en slechter, waardoor ze daar niet meer terecht konden.

ga er maar van uit dat alles met een goede reden gebeurd. ;) Zeker gezien ze nu eaza-lid zijn, waardoor alles qua eisen een stuk strenger is geworden.
"It's a moral question about wether we have the right to exterminate species" - Sir David Attenborough

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door Boots »

aardvarkentje15 schreef:
11 jan 2024, 16:01
Boots schreef:
10 jan 2024, 21:59
aardvarkentje15 schreef:
10 jan 2024, 19:43
Overigens wat betreft de slingerapeneilanden: die zijn enorm vertraagd door externe partijen (lees: vergunningen die maar niet willen komen). (navraag in het verleden)
Begrijpelijk dat het park echt niet invloed op alles heeft. Het is alleen wel Zie-Zoo eigens om dieren binnen te halen waarvoor nog geen verblijf af is. Noem de slingerapen, noem eerdere Afrikaanse wilde honden die achter de schermen hebben gezeten, noem de maraboes en vale gieren... Wat ik begreep waren de maraboes echt overschot en was dit een goede oplossing voor de dieren. Alleen in veel gevallen was het vooral verzameldrang. Ik hoop dat dat nu echt afgelopen is. Eerst goede verblijven neerzetten en dan pas dieren halen.
Dat verzamelen doen ze niet meer hoor, tegenwoordig gaat alles via een coördinator. (bron: interview vd eigenaar met zooinside) Zelf halen willen ze ook niet meer. Overigens: naar wat ik begrepen heb was het met de slingerapen een vergelijkbaar verhaal als met de maraboes. de slingerapen moesten weg bij (ik dacht) bestzoo omdat ze overschot waren, plus het verblijf was daar nog 10x kleiner en slechter, waardoor ze daar niet meer terecht konden.

ga er maar van uit dat alles met een goede reden gebeurd. ;) Zeker gezien ze nu eaza-lid zijn, waardoor alles qua eisen een stuk strenger is geworden.
Oneens. Er is onlangs nog een tayra verhuisd naar een aanzienlijk minder verblijf om ruimte te maken voor de fossa.

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door Boots »

Wat agendapunten voor 2024, nadere info volgt.

Zaterdag 13 april: Een markt tijdens de adoptantendag
Zaterdag 8 juni: Nachtdierenavond
Zaterdag 24 augustus: Avondopenstelling
De ZiE-ZOO AVONDBELEVENISSEN gaan weer starten op dinsdagen, woensdagen en donderdagen in de periode mei t/m augustus, van 19.00 tot 21.00 uur. Je kunt dan onder begeleiding van een ervaren gids de dieren zien voor het invallen van de avond. We hanteren een vaste prijs van 100 euro (max 4 personen) en dat komt ten goede aan de conservatieprojecten die Stichting Zie-Zoö ondersteunt.
Informatie via info@dierenparkziezoo.nl of telefonisch 0413-259905.

Bron: Facebook groep vrienden van Zie-Zoo

Gebruikersavatar
aardvarkentje15
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1333
Lid geworden op: 27 jan 2015, 18:46
Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo
Locatie: Nootdorp

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door aardvarkentje15 »

Boots schreef:
11 jan 2024, 18:06
Oneens. Er is onlangs nog een tayra verhuisd naar een aanzienlijk minder verblijf om ruimte te maken voor de fossa.
Ah ok. Wat ik 100 procent zeker weet is dat de fossa daar zit op last van de fokcoordinator. Het betreft een oudere fokman die nu bij zieoo van zn pensioen geniet.
Ik dacht vaag te herinneren eerlijk gezegd dat de tayra juist naar een ander park zou gaan, het betrof namelijk een jong wat in ziezoo geboren is. Maar kennelijk heb ik dat mis.

Ik hoor zelf trouwens dat de eaza alles controleert en keurt, dus van sommige soorten die best klein zitten als je t vergelijkt met andere parken (zoals bijv de manoels)
verbaasd t me wel n beetje dat ze t kennelijk toch goedkeuren ondanks de behoorlijk strenge eisen (al ga ik er zelf wel vanuit dat t wel goed zal zitten, maar das mijn persoonlijke mening/gedachte)
"It's a moral question about wether we have the right to exterminate species" - Sir David Attenborough

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door Boots »

aardvarkentje15 schreef:
12 jan 2024, 15:51
Boots schreef:
11 jan 2024, 18:06
Oneens. Er is onlangs nog een tayra verhuisd naar een aanzienlijk minder verblijf om ruimte te maken voor de fossa.
Ah ok. Wat ik 100 procent zeker weet is dat de fossa daar zit op last van de fokcoordinator. Het betreft een oudere fokman die nu bij zieoo van zn pensioen geniet.
Ik dacht vaag te herinneren eerlijk gezegd dat de tayra juist naar een ander park zou gaan, het betrof namelijk een jong wat in ziezoo geboren is. Maar kennelijk heb ik dat mis.

Ik hoor zelf trouwens dat de eaza alles controleert en keurt, dus van sommige soorten die best klein zitten als je t vergelijkt met andere parken (zoals bijv de manoels)
verbaasd t me wel n beetje dat ze t kennelijk toch goedkeuren ondanks de behoorlijk strenge eisen (al ga ik er zelf wel vanuit dat t wel goed zal zitten, maar das mijn persoonlijke mening/gedachte)
De jonge tayra zit in momenteel in de "toren" achter de manoels. Mogelijk is dit dier dus in afwachting van transport naar een andere dierentuin. Dat hoop ik dan eerlijk gezegd.

Daarna zouden ze die "toren" bij het verblijf van de manoels kunnen trekken. Dat zou het bij verblijf 1,5x zo groot maken. Maar ik denk dat ze die twee torens langs de moerasvijver als seperatieverblijven willen blijven gebruiken.

Gebruikersavatar
aardvarkentje15
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1333
Lid geworden op: 27 jan 2015, 18:46
Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo
Locatie: Nootdorp

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door aardvarkentje15 »

Boots schreef:
12 jan 2024, 16:22
aardvarkentje15 schreef:
12 jan 2024, 15:51
Boots schreef:
11 jan 2024, 18:06
Oneens. Er is onlangs nog een tayra verhuisd naar een aanzienlijk minder verblijf om ruimte te maken voor de fossa.
Ah ok. Wat ik 100 procent zeker weet is dat de fossa daar zit op last van de fokcoordinator. Het betreft een oudere fokman die nu bij zieoo van zn pensioen geniet.
Ik dacht vaag te herinneren eerlijk gezegd dat de tayra juist naar een ander park zou gaan, het betrof namelijk een jong wat in ziezoo geboren is. Maar kennelijk heb ik dat mis.

Ik hoor zelf trouwens dat de eaza alles controleert en keurt, dus van sommige soorten die best klein zitten als je t vergelijkt met andere parken (zoals bijv de manoels)
verbaasd t me wel n beetje dat ze t kennelijk toch goedkeuren ondanks de behoorlijk strenge eisen (al ga ik er zelf wel vanuit dat t wel goed zal zitten, maar das mijn persoonlijke mening/gedachte)
De jonge tayra zit in momenteel in de "toren" achter de manoels. Mogelijk is dit dier dus in afwachting van transport naar een andere dierentuin. Dat hoop ik dan eerlijk gezegd.

Daarna zouden ze die "toren" bij het verblijf van de manoels kunnen trekken. Dat zou het bij verblijf 1,5x zo groot maken. Maar ik denk dat ze die twee torens langs de moerasvijver als seperatieverblijven willen blijven gebruiken.
Dan lijkt t me dat t idd toch iets tijdelijks is (ik zou dat ff kunnen navragen). tis natuurlijk niet t grootste verblijf, maar dan zal t kennelijk toch wel goedzitten (same met de manoels) . Ik ga er zelf ook persoonlijk vanuit dat ze bij ziezoo wel weten wat ze doen, ze zijn ook niet voor niks eaza-lid geworden. Maar das mijn persoonlijke mening.
"It's a moral question about wether we have the right to exterminate species" - Sir David Attenborough

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door Boots »

Na aanleiding van mijn bezoek deze week eigenlijk maar een 1 nieuwtje te melden.
In het nieuwe kea verblijf zijn wat grote boomstammen geplaats net zoals dat eerder gebeurde in de overige verblijven in het berggebied. Ook zijn er wat touwen opgehangen. Vergelijkbaar zoals bij de kookaburra's.
Er lijkt niet veel meer te moeten gebeuren voordat het gaas aan de voorkant van het verblijf geplaatst kan worden en de vogels kunnen verhuizen.

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2436
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door rick04 »

Vandaag eventjes in ZieZoo geweest om het nieuwe bergdierengedeelte te bekijken. De verblijven voor de Sneeuwgeit en Sneeuwpanter zagen er netjes uit. Gaaf om te zien hoe de sneeuwpanters helemaal opgaan tussen de stenen.

Aan de nieuwe volière voor de aaseters werd gewerkt.

Boots schreef:
20 jan 2024, 14:25
Er lijkt niet veel meer te moeten gebeuren voordat het gaas aan de voorkant van het verblijf geplaatst kan worden en de vogels kunnen verhuizen.
Het gaas is ondertussen geplaatst aan de voorkant van het verblijf. Er was iemand bezig met grond aanbrengen en er lag een grote hoop met stronken en takken in het verblijf.

Weet iemand waar precies het verblijf van de rotsmoko's zou moeten komen? Deze kan ik niet echt terugvinden gezien de huidige contouren van het gebied.
You can find me in the zoo :)

Plaats reactie