Nieuwstopic BestZoo

Al het nieuws over de Nederlandse dierentuinen.
Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6559
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic BestZoo

Bericht door Apenarend »

Altijd leuk om ervaringen van 'buitenlanders' te lezen.

De avonturen met het openbaar vervoer laat ik graag achter in België bij buitenlandse trips: teveel stresss, behoorlijk duur, soms onduidelijk, en vooral vaak heel tijdrovend. In steden is het natuurlijk wel een ander verhaal: ik heb in september dankbaar gebruik gemaakt van het openbaar vervoer in Wenen, Zurich en Basel. Maar zodra je even een bus of een trein moet nemen buiten de stad, loopt het toch snel op qua tijd en kosten.

Ik heb begrepen uit de uitleg bij de nieuwe ontwikkelingesplannen dat de nieuwe parking niet alleen de zoo maar ook het achterliggende natuurgebied moet bedienen. Het nieuwe inkomgebouw lijkt me achteraan dicht bij de bestaande tuin te liggen: de laatste weide (waar in 2010 kamelen zaten) sluit daar bij aan.
Zo te lezen is er aan de verblijven weinig veranderd, ik vond de luipaarden en jagoears ook rond 2010 al heel klein zitten.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

freerk1982
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 431
Lid geworden op: 15 nov 2020, 21:03
Favoriete dierentuin: Aqua Zoo

Re: Nieuwstopic BestZoo

Bericht door freerk1982 »

21 december gaat het entreegebouw open bij BestZoo. Er zijn ook dierverblijven binnen. Weet iemand welke soorten we hier kunnen verwachten?

freerk1982
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 431
Lid geworden op: 15 nov 2020, 21:03
Favoriete dierentuin: Aqua Zoo

Re: Nieuwstopic BestZoo

Bericht door freerk1982 »

21 december gaat het entreegebouw open bij BestZoo. Er zijn ook dierverblijven binnen. Weet iemand welke soorten we hier kunnen verwachten?
Er komen flink wat bijzondere soorten begreep ik inmiddels: langooregel, rode vari, uilnachtzwaluw, boomstekelvarken, calurongs (soort buidelrat), woestijnspringmuis, voskoesoe en de reuzeneekhoorn. Voor de dierentuinliefhebber komen er mooie soorten die soms nergens anders in de BeNeLux te bewonderen zijn.

Lucky
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 31
Lid geworden op: 27 nov 2020, 09:48
Favoriete dierentuin: Burgers Zoo
Contacteer:

Re: Nieuwstopic BestZoo

Bericht door Lucky »

freerk1982 schreef:
09 dec 2023, 18:35
21 december gaat het entreegebouw open bij BestZoo. Er zijn ook dierverblijven binnen. Weet iemand welke soorten we hier kunnen verwachten?
Er komen flink wat bijzondere soorten begreep ik inmiddels: langooregel, rode vari, uilnachtzwaluw, boomstekelvarken, calurongs (soort buidelrat), woestijnspringmuis, voskoesoe en de reuzeneekhoorn. Voor de dierentuinliefhebber komen er mooie soorten die soms nergens anders in de BeNeLux te bewonderen zijn.
Gave soorten. Stiekem hoop ik dat de tamandua of andere soorten ook naar het gebouw verhuizen. Want die verblijven mogen ook een upgrade krijgen. Ik weet alleen niet of dat dit realistisch is.

lintworm
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 96
Lid geworden op: 22 apr 2023, 21:09
Favoriete dierentuin: Schönbrunn

Re: Nieuwstopic BestZoo

Bericht door lintworm »

Lucky schreef:
09 dec 2023, 18:42
freerk1982 schreef:
09 dec 2023, 18:35
21 december gaat het entreegebouw open bij BestZoo. Er zijn ook dierverblijven binnen. Weet iemand welke soorten we hier kunnen verwachten?
Er komen flink wat bijzondere soorten begreep ik inmiddels: langooregel, rode vari, uilnachtzwaluw, boomstekelvarken, calurongs (soort buidelrat), woestijnspringmuis, voskoesoe en de reuzeneekhoorn. Voor de dierentuinliefhebber komen er mooie soorten die soms nergens anders in de BeNeLux te bewonderen zijn.
Gave soorten. Stiekem hoop ik dat de tamandua of andere soorten ook naar het gebouw verhuizen. Want die verblijven mogen ook een upgrade krijgen. Ik weet alleen niet of dat dit realistisch is.
Met de huidige eigenaar heeft het binnenhalen van nieuwe diersoorten altijd prioriteit gehad over het creeren van fatsoenlijke verblijven voor dieren al in het park. Dus in theorie realistisch, maar niet heel waarschijnlijk denk ik :p

Ondanks de collectie wat mij betreft de schandvlek onder de Nederlandse tuinen...

Tamandua046
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 30
Lid geworden op: 02 jan 2023, 19:25
Favoriete dierentuin: Zoo Köln

Re: Nieuwstopic BestZoo

Bericht door Tamandua046 »

freerk1982 schreef:
09 dec 2023, 18:35
21 december gaat het entreegebouw open bij BestZoo. Er zijn ook dierverblijven binnen. Weet iemand welke soorten we hier kunnen verwachten?
Er komen flink wat bijzondere soorten begreep ik inmiddels: langooregel, rode vari, uilnachtzwaluw, boomstekelvarken, calurongs (soort buidelrat), woestijnspringmuis, voskoesoe en de reuzeneekhoorn. Voor de dierentuinliefhebber komen er mooie soorten die soms nergens anders in de BeNeLux te bewonderen zijn.
Heb je een andere (latijnse?) naam voor de calurong want ik vind nergens wat je bedoeld, ligt misschien aan mij ;)

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic BestZoo

Bericht door Limburg vooruit »

Ik ben de laatste jaren niet meer in Bestzoo geweest, maar ik vond het destijds een proper parkje met leuke soorten.
De verblijven waren inderdaad wel allemaal net goed of toch te klein, vooral de grote katten waren echt erg.
En een geweldig park om te combineren met ziezoo en DePaay. Al zal deze laatste geen nieuw bezoek meer krijgen. Zeer ondermaats.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6559
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic BestZoo

Bericht door Apenarend »

Tamandua046 schreef:
10 dec 2023, 07:44
freerk1982 schreef:
09 dec 2023, 18:35
21 december gaat het entreegebouw open bij BestZoo. Er zijn ook dierverblijven binnen. Weet iemand welke soorten we hier kunnen verwachten?
Er komen flink wat bijzondere soorten begreep ik inmiddels: langooregel, rode vari, uilnachtzwaluw, boomstekelvarken, calurongs (soort buidelrat), woestijnspringmuis, voskoesoe en de reuzeneekhoorn. Voor de dierentuinliefhebber komen er mooie soorten die soms nergens anders in de BeNeLux te bewonderen zijn.
Heb je een andere (latijnse?) naam voor de calurong want ik vind nergens wat je bedoeld, ligt misschien aan mij ;)
Vermoedelijk wolhaarbuidelratten.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 595
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic BestZoo

Bericht door Mr. Gharial »

Tamandua046 schreef:
10 dec 2023, 07:44
freerk1982 schreef:
09 dec 2023, 18:35
21 december gaat het entreegebouw open bij BestZoo. Er zijn ook dierverblijven binnen. Weet iemand welke soorten we hier kunnen verwachten?
Er komen flink wat bijzondere soorten begreep ik inmiddels: langooregel, rode vari, uilnachtzwaluw, boomstekelvarken, calurongs (soort buidelrat), woestijnspringmuis, voskoesoe en de reuzeneekhoorn. Voor de dierentuinliefhebber komen er mooie soorten die soms nergens anders in de BeNeLux te bewonderen zijn.
Heb je een andere (latijnse?) naam voor de calurong want ik vind nergens wat je bedoeld, ligt misschien aan mij ;)
BestZOO heeft op het moment al Caluromys derbianus, ofterwel de Derbywolhaarbuidelrat. Het zijn er drie en het zijn de enige in Europa
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Lucky
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 31
Lid geworden op: 27 nov 2020, 09:48
Favoriete dierentuin: Burgers Zoo
Contacteer:

Re: Nieuwstopic BestZoo

Bericht door Lucky »

lintworm schreef:
10 dec 2023, 07:30
Lucky schreef:
09 dec 2023, 18:42
freerk1982 schreef:
09 dec 2023, 18:35
21 december gaat het entreegebouw open bij BestZoo. Er zijn ook dierverblijven binnen. Weet iemand welke soorten we hier kunnen verwachten?
Er komen flink wat bijzondere soorten begreep ik inmiddels: langooregel, rode vari, uilnachtzwaluw, boomstekelvarken, calurongs (soort buidelrat), woestijnspringmuis, voskoesoe en de reuzeneekhoorn. Voor de dierentuinliefhebber komen er mooie soorten die soms nergens anders in de BeNeLux te bewonderen zijn.
Gave soorten. Stiekem hoop ik dat de tamandua of andere soorten ook naar het gebouw verhuizen. Want die verblijven mogen ook een upgrade krijgen. Ik weet alleen niet of dat dit realistisch is.
Met de huidige eigenaar heeft het binnenhalen van nieuwe diersoorten altijd prioriteit gehad over het creeren van fatsoenlijke verblijven voor dieren al in het park. Dus in theorie realistisch, maar niet heel waarschijnlijk denk ik :p

Ondanks de collectie wat mij betreft de schandvlek onder de Nederlandse tuinen...
Wel zonde. Best Zoo heeft flink wat potentie met de nieuwe ingang als klein dierenpark binnen Nederland. Ik hoopte dat die ook gebruikt werd om juist ruimte te bieden aan bestaande soorten.

Schandvlek vind ik nog wat groot. Maar wel zeker eens dat Best Zoo binnen 5 jaar ander beleid moet voeren en een aantal verblijven grondig moet aanpakken. Mijn hoop was dat de nieuwe ingang dit zou versterken. Maar als ik dat zo hoor, dan is dat slechts ijdele hoop.

freerk1982
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 431
Lid geworden op: 15 nov 2020, 21:03
Favoriete dierentuin: Aqua Zoo

Re: Nieuwstopic BestZoo

Bericht door freerk1982 »

Wel zonde. Best Zoo heeft flink wat potentie met de nieuwe ingang als klein dierenpark binnen Nederland. Ik hoopte dat die ook gebruikt werd om juist ruimte te bieden aan bestaande soorten.

Schandvlek vind ik nog wat groot. Maar wel zeker eens dat Best Zoo binnen 5 jaar ander beleid moet voeren en een aantal verblijven grondig moet aanpakken. Mijn hoop was dat de nieuwe ingang dit zou versterken. Maar als ik dat zo hoor, dan is dat slechts ijdele hoop.
Bij Best is er zeker de intentie om de diersoorten meer ruimte te geven. De vertraging van de bouw van het hoofdgebouw (en daarmee meer inkomsten doordat ze het jaar rond open kunnen zijn) en het missen van inkomsten door Corona spelen zeker hierin mee.

De afgelopen jaren hebben de stokstaartjes, papegaaien, fossa, wasberen en kamelen al meer ruimte gekregen. De panters hebben zelfs 2 verblijven. Ze moesten enkel wachten tot diverse jonge dieren geplaatst konden worden. De tamadua is een buitenverblijf voor gebouwd (zitten nu de stinkdieren), maar deze was niet ontsnappingproof. Verder zijn de lynxen en poema's vertrokken. In de komende jaren zal er ongetwijfeld nog veel verbeteren.

jackdw
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jun 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: Ja

Re: Nieuwstopic BestZoo

Bericht door jackdw »

Wat zijn we weer ongeduldig? ... :D

De nieuwe ingang gaat open. Die is er zeker nodig als je ziet hoe de oude echt niet meer van deze tijd is ... en corona heeft veel gelden opgeslorpt die de noodzakelijke uitbreiding nodig heeft!

Dacht dat het de bedoeling was om stelselmatig vanaf deze ingang de tuin te vernieuwen en de dieren de noodzakelijke betere verblijven te geven, kan niet van vandaag op morgen maar liever toch gisteren ... :zaag:

lintworm
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 96
Lid geworden op: 22 apr 2023, 21:09
Favoriete dierentuin: Schönbrunn

Re: Nieuwstopic BestZoo

Bericht door lintworm »

Nieuwe ingang is zeker nodig, maar als je als tuin allemaal nieuwe verblijven gaat maken voor soorten die je niet hebt en daarmee een groot deel van je huidige collectie in de kou laat staan, dan ben je slecht bezig. Ik weet dat je niet van de een op de andere dag een perfecte dierentuin bouwt, maar als je willens en wetens een hoop nieuwe diersoorten binnenhaalt, zonder dat je daarvoor een geschikte plek hebt (tamandoea'se & bonte marters als meest schrijnende gevallen), dan zit er iets goed mis met de filosofie. Ook bij de panters is het een bewuste keuze om die dieren als fokschapen te gebruiken (kun je wombats en reuzeneekhoorns mee krijgen als je uit het EEP stapt...) en dan zijn ook 2 verblijven te weinig voor de hele bult die ze hebben... Dat heeft niets te maken met wachten tot de jongen weg kunnen, maar is gewoon slecht management. Ik hoop op beter in de toekomst, maar vanuit het zeer recente verleden zie ik niets dan een ouderwetse verzamelaar.

Gebruikersavatar
JvG
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 862
Lid geworden op: 02 jul 2017, 06:31
Favoriete dierentuin: -

Re: Nieuwstopic BestZoo

Bericht door JvG »

jackdw schreef:
10 dec 2023, 18:06
Wat zijn we weer ongeduldig? ... :D

De nieuwe ingang gaat open. Die is er zeker nodig als je ziet hoe de oude echt niet meer van deze tijd is ... en corona heeft veel gelden opgeslorpt die de noodzakelijke uitbreiding nodig heeft!

Dacht dat het de bedoeling was om stelselmatig vanaf deze ingang de tuin te vernieuwen en de dieren de noodzakelijke betere verblijven te geven, kan niet van vandaag op morgen maar liever toch gisteren ... :zaag:
Ongeduldig? In de Zodiac Zoostijdperk (2007/2010) ben ik er vaak geweest aangezien je met een Zodiac-abonnement je alle parken kon bezoeken. Toen waren de kattenverblijven al klein, sindsdien is er best veel gekweekt met panters (veel te veel dieren vaak voor de beperkte verblijven), vanalles bijgekomen qua soorten zonder dat het park groter werd... Toen de laatste jaguar overleed verwachte ik verbeteringen voor de toen gehouden katten maar kwam er doodleuk weer een fokkoppel jaguars...
Dus eigenlijk wacht ik onder de huidige eigenaar al 13 jaar op nieuwe verblijven die voldoen voor de "oude" collectie uit die tijd... de eerste 10 jaar was er geen corona, dus daarnaar wijzen heeft weinig zin. Voor de tegenwoordige dierentuinen vind ik zelf BestZoo echt een schandvlek... meer dan een verzamelaar is het in mijn ogen niet... Verzamelen okay maar zorg dan zeker voor verblijven die voldoen en dat zie ik eigenlijk niet in BestZoo tot op heden...

jackdw
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jun 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: Ja

Re: Nieuwstopic BestZoo

Bericht door jackdw »

Zeker heb je gelijk maar ik denk aan een betere toekomst voor de tuin ... :)

Het is duidelijk dat kapitaal naar de ingang is gegaan, teneinde het park naar een hoger niveau te tillen, teneinde meer inkomsten naar vernieuwingen te sturen.
Het 1 brengt het andere mee, toch?

Gebruikersavatar
JvG
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 862
Lid geworden op: 02 jul 2017, 06:31
Favoriete dierentuin: -

Re: Nieuwstopic BestZoo

Bericht door JvG »

jackdw schreef:
11 dec 2023, 13:39
Zeker heb je gelijk maar ik denk aan een betere toekomst voor de tuin ... :)

Het is duidelijk dat kapitaal naar de ingang is gegaan, teneinde het park naar een hoger niveau te tillen, teneinde meer inkomsten naar vernieuwingen te sturen.
Het 1 brengt het andere mee, toch?
Niet automatisch, tot op heden heeft de eigenaar vooral extra willen verzamelen. Als ik dan nu de lijst hoor van wat er nieuw bijkomt? Komt dat op mij over alsof er weinig/niets veranderd is. Nieuwe soorten snap ik opzich wel maar dan wel in een mix met soorten die echt enorm nodig een nieuw verblijf nodig hebben.
Mochten BestZooverblijven in een NVDdierentuin staan dan zouden we enorme kritiek hebben, net zoals op het jubileumcomplex met de laatste katten voor ze begonnen met de sloop...

Een goede dierentuin maakt in mijn ogen bij zulke nieuwbouwprojecten ook ruimte voor soorten die ze hebben en waarvan de verblijven zo "oud/slecht/problematisch" zijn. Zou je nieuwe panterverblijven hebben gemaakt in het nieuwe complex dan geef je een heel ander signaal af aan de dierentuin/buitenwereld dan wat ze nu doen...

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6559
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic BestZoo

Bericht door Apenarend »

Ik zie in het nieuwe gebouw toch wel een opportuniteit om enkele kleinere soorten binnenshuis onder te brengen. Tenzij ik het verkeerd voor heb, was dit tot op heden niet echt mogelijk in Best.

Het lijkt mij toch dat de meeste vernoemde soorten wel al aanwezig zijn in de tuin (langooregel, woestijnmuis, wolhaarbuidelrat, rode vari, reuzeneekhoorn, voskoesoe) en nu net naar dit nieuwe gebouw verhuizen. Dat lijkt mij toch een goede evolutie? en die er mogelijks kan voor zorgen dat er in het oude deel ruimte vrij komt om verder te vernieuwen.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic BestZoo

Bericht door Limburg vooruit »

Ik volg JvG wel ergens hoor, is ook de reden dat ik de tijd niet meer neem om tot daar te rijden.
Leuke soorten zeker, proper onderhouden ook, maar veel kleine verblijven die echt storend zijn.
Als je bedenkt dat ze maar 70 soorten minder hebben als Olmen op minder dan de helft van de oppervlakte.
Je kunt niet blijven bij nemen, en ik denk niet dat ze nog ruimte hebben om uit te breiden.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6559
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic BestZoo

Bericht door Apenarend »

JvG schreef:
11 dec 2023, 15:16
jackdw schreef:
11 dec 2023, 13:39
Zeker heb je gelijk maar ik denk aan een betere toekomst voor de tuin ... :)

Het is duidelijk dat kapitaal naar de ingang is gegaan, teneinde het park naar een hoger niveau te tillen, teneinde meer inkomsten naar vernieuwingen te sturen.
Het 1 brengt het andere mee, toch?
Niet automatisch, tot op heden heeft de eigenaar vooral extra willen verzamelen. Als ik dan nu de lijst hoor van wat er nieuw bijkomt? Komt dat op mij over alsof er weinig/niets veranderd is. Nieuwe soorten snap ik opzich wel maar dan wel in een mix met soorten die echt enorm nodig een nieuw verblijf nodig hebben.
Mochten BestZooverblijven in een NVDdierentuin staan dan zouden we enorme kritiek hebben, net zoals op het jubileumcomplex met de laatste katten voor ze begonnen met de sloop...

Een goede dierentuin maakt in mijn ogen bij zulke nieuwbouwprojecten ook ruimte voor soorten die ze hebben en waarvan de verblijven zo "oud/slecht/problematisch" zijn. Zou je nieuwe panterverblijven hebben gemaakt in het nieuwe complex dan geef je een heel ander signaal af aan de dierentuin/buitenwereld dan wat ze nu doen...
Het is een ingangszone, ik kan dan begrijpen dat je daar ook een horecapunt, een shop, toiletten en misschien nog enkele andere lokalen voor het personeel in voorziet. Ik ken ook de wetgeving niet maar in België zou het mij verwonderen mochten bv. roofdieren en restaurant in hetzelfde gebouw mogen. Aanpalend kan natuurlijk wel maar dan spreek je alweer over een grotere constructie en ik ken de financiële draagkracht niet van dat park.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

lintworm
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 96
Lid geworden op: 22 apr 2023, 21:09
Favoriete dierentuin: Schönbrunn

Re: Nieuwstopic BestZoo

Bericht door lintworm »

Apenarend schreef:
11 dec 2023, 15:30
Ik zie in het nieuwe gebouw toch wel een opportuniteit om enkele kleinere soorten binnenshuis onder te brengen. Tenzij ik het verkeerd voor heb, was dit tot op heden niet echt mogelijk in Best.

Het lijkt mij toch dat de meeste vernoemde soorten wel al aanwezig zijn in de tuin (langooregel, woestijnmuis, wolhaarbuidelrat, rode vari, reuzeneekhoorn, voskoesoe) en nu net naar dit nieuwe gebouw verhuizen. Dat lijkt mij toch een goede evolutie? en die er mogelijks kan voor zorgen dat er in het oude deel ruimte vrij komt om verder te vernieuwen.
Volgensmij heeft geen van die soorten ooit voor de schermen gezeten en een deel is echt nieuw.

Plaats reactie