Nieuwstopic BestZoo

Al het nieuws over de Nederlandse dierentuinen.
freerk1982
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 431
Lid geworden op: 15 nov 2020, 21:03
Favoriete dierentuin: Aqua Zoo

Re: Nieuwstopic BestZoo

Bericht door freerk1982 »

Het entreegebouw is open voor bezoekers. Op de Facebookpagina staat niet aangegeven of en welke dieren er te zien zijn.

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 540
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic BestZoo

Bericht door Asbolus »

freerk1982 schreef:
01 mar 2024, 14:16
Het entreegebouw is open voor bezoekers. Op de Facebookpagina staat niet aangegeven of en welke dieren er te zien zijn.
Nou blijkbaar dus echidna...
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1577
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic BestZoo

Bericht door Zoozot »

Asbolus schreef:
01 mar 2024, 17:58
freerk1982 schreef:
01 mar 2024, 14:16
Het entreegebouw is open voor bezoekers. Op de Facebookpagina staat niet aangegeven of en welke dieren er te zien zijn.
Nou blijkbaar dus echidna...
Mierenegels!? Waar hebben ze die plots vandaan getoverd?

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 540
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic BestZoo

Bericht door Asbolus »

Zoozot schreef:
01 mar 2024, 18:08
Asbolus schreef:
01 mar 2024, 17:58
freerk1982 schreef:
01 mar 2024, 14:16
Het entreegebouw is open voor bezoekers. Op de Facebookpagina staat niet aangegeven of en welke dieren er te zien zijn.
Nou blijkbaar dus echidna...
Mierenegels!? Waar hebben ze die plots vandaan getoverd?
Voor mij een vraag..
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic BestZoo

Bericht door Limburg vooruit »

Die soortenlijst is altijd wel leuk geweest, en dat blijft zo.
Mooie aanvulling, ik zou eens naar Hamerton bellen voor rode ratkangoeroes. Ook leuke soort.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
daniel1109
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 150
Lid geworden op: 02 jan 2023, 16:53
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic BestZoo

Bericht door daniel1109 »

freerk1982 schreef:
01 mar 2024, 14:16
Het entreegebouw is open voor bezoekers. Op de Facebookpagina staat niet aangegeven of en welke dieren er te zien zijn.
In de comments geven ze aan dat er binnen nog geen dieren te zien zijn.

teunvdvlugt
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 149
Lid geworden op: 21 jan 2017, 14:42
Favoriete dierentuin: Zie-ZOO

Re: Nieuwstopic BestZoo

Bericht door teunvdvlugt »

Ik ben vandaag na ongeveer 10 jaar weer eens naar Bestzoo geweest.

Het nieuwe entreegebouw ziet er geslaagd uit maar zoals eerder gezegd nog niet af. Hier is een verblijf met gouldsamadines en een drietal vijvers met goudvissen en koi's. Daarnaast staan in een seperatiebox van de giraffenstallen twee kamelen. Het toekomstige stokstaartenverblijf onderaan de trap is nog niet af. Hier kan je ook nog niet met de trap naar de overige verblijven.
Ik ben benieuwd hoe het hier allemaal uit komt te zien en wat ze precies in de verblijven gaan houden. Hopelijk komt er ook nog een grondvogel bij de amadines want ik vond het erg leeg ogen.

Ik ging met een lage verwachting de rest van het park in maar ik schrok wel een beetje hoe het erbij lag. Een aantal punten:
-Een aantal diersoorten zaten in hun binnenverblijf maar door de vieze ruiten kon je alsnog niet veel zien. (bijvoorbeeld bij de slinger- en brulapen)
-Bij het verblijf van de cavia's lag een plas water recht voor de deur om naar buiten te gaan.
-Het verblijf van de tamandua's is klein en smerig. Op de slapende tamandua's zaten constant vliegen.
-de kleine mara's zitten op een betonnenvloer bezaaid met uitwerpselen.
Afbeelding

- binnenverblijf van de zebramangoesten was ook bezaaid met uitwerpselen.
- de wei van de zeboes was vertrapt en vloer van hun stal bestond uit een hoge hoop vieze stro waar de zeboes op lagen.
Afbeelding

- twee speelse servals zaten in een donker klein binnenverblijf zonder toegang naar buiten. Waarschijnlijk zijn dit jongen van het koppel die in zo'n zelfde verblijf lagen, echter hadden hun wel toegang tot een buitenverblijf.
Afbeelding

- de bebording ontbrak soms en was niet up to date.

Een groot deel van het park wordt momenteel bezet door boerderij dieren. Opzich vind ik dit niet erg maar in veel verblijven zitten dezelfde dieren terwijl de 'exotische dieren' vrijwel allemaal te krap zitten. Ik hoop niet dat zootierliste up to date is want anders zitten enorm veel soorten achter de schermen en de rest van het park doet niet geloven dat die er wel goed bij zitten.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic BestZoo

Bericht door Limburg vooruit »

Oei, dat is een zeer eerlijk maar negatief verslag.

Hoe zit het eigenlijk met controle en wetgeving in Nederland. Want veel wat ik nu lees is hier in Vlaanderen toch ondenkbaar.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 264
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic BestZoo

Bericht door Boots »

De laatste keer dat ik in BestZoo was, is inmiddels ook alweer een jaar of 5 geleden. Eens een nooit meer onder het huidige bewind.
Laat ze maar lekker verder gaan met een restaurant en binnenspeeltuin. De dieren mogen ze van mij zo snel mogelijk van de hand doen. Beschamend dat dit kan in Nederland. Ik hoor altijd veel kritiek op pakawi en de paay, maar wat mij betreft is BestZoo toch echt absoluut het laagste niveau.

Tamandua046
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 30
Lid geworden op: 02 jan 2023, 19:25
Favoriete dierentuin: Zoo Köln

Re: Nieuwstopic BestZoo

Bericht door Tamandua046 »

Zeer jammer om deze berichten te horen.
Met name bij de tamandua’s blijkt er structureel geen verbetering in te zitten terwijl men wel investeert in andere projecten. Onbegrijpelijk…

Jens01
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 62
Lid geworden op: 08 jul 2021, 23:05
Favoriete dierentuin: Wildlands

Re: Nieuwstopic BestZoo

Bericht door Jens01 »

Het is echt bijzonder om te zien hoe de kleine Nederlandse dierentuinen steeds verder uit elkaar aan het groeien zijn. Aan de ene zijde heb je nog kleine parken die alleen maar bezig zijn met het uitbreiden van hun postzegelverzameling in pauper hokken en aan de andere kant worden EAZA lidmaatschappen aangevraagd, EEP-soorten toegevoegd en dieren opgevangen. Bizar.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6556
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic BestZoo

Bericht door Apenarend »

De foto's spreken voor zich en zijn helaas niet positief. Ik was er laatst rond 2010 voor een dierentuinreis doorheen Nederland en het park liet ook toen al geen te beste indruk na.

Misschien dat enkele zaken door de nieuwbouw wat veronachtzaamd zijn, maar schone verblijven zijn wel een minimum imo.

En die servals, vooropgesteld dat dit hun enige onderkomen is, kan in Vlaanderen idd al een tijdje niet meer. Misschien dat deze dieren en de ouderdieren om beurten gelucht worden? Wellicht staan de jonge dieren op de lijst voor vertrek, maar lang mag zo'n situatie toch niet duren.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic BestZoo

Bericht door Limburg vooruit »

Ik ben absoluut voorstander van kleine parkjes, ik heb Ziezoo, Best en De paay zo'n 12 jaar geleden eens bezocht. Geen van de parken spraken me toen aan om opnieuw te bezoeken al waren ze toen alle 3 best in orde.
Van deze 3 staat momenteel enkel Ziezoo op een lijst voor eventueel een herbezoek, maar dan gaat het verloop eerst wat moeten temperen. Je weet nooit wat er nog zit.

Wat Best betreft begrijp ik niet waarom ze een nieuwe inkom met mogelijkheid tot giraffen maken als ik zo hoor hoe de rest van het park eraan toe is.
Ik wouw eens naar Veldhoven, maar ook hier hoor ik hetzelfde. Complete stilstand.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

freerk1982
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 431
Lid geworden op: 15 nov 2020, 21:03
Favoriete dierentuin: Aqua Zoo

Re: Nieuwstopic BestZoo

Bericht door freerk1982 »

Jammer om te lezen dat BestZoo zo tegenviel. Van de servalkittens weet ik dat zij weggaan. Ook zijn er plannen voor een nieuw verblijf voor deze dieren bij de savanne. Wat op dit moment speelt is het weer en het hoge water (wat er was). Dit gaf beschadigingen en vernieuwing aan de drainage is noodzakelijk en geeft nieuwe (financiële) uitdagingen. Ik hoop dat het park een goed jaar draait om zo veel te kunnen vernieuwen en niet te hard van stapel loopt met nieuwe diersoorten toevoegen (eerst het huidige dierbestand wat in verouderde verblijven zit, opnieuw huisvesten)

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 540
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic BestZoo

Bericht door Asbolus »

freerk1982 schreef:
11 mar 2024, 12:52
Jammer om te lezen dat BestZoo zo tegenviel. Van de servalkittens weet ik dat zij weggaan. Ook zijn er plannen voor een nieuw verblijf voor deze dieren bij de savanne. Wat op dit moment speelt is het weer en het hoge water (wat er was). Dit gaf beschadigingen en vernieuwing aan de drainage is noodzakelijk en geeft nieuwe (financiële) uitdagingen. Ik hoop dat het park een goed jaar draait om zo veel te kunnen vernieuwen en niet te hard van stapel loopt met nieuwe diersoorten toevoegen (eerst het huidige dierbestand wat in verouderde verblijven zit, opnieuw huisvesten)
Als ze niet het geld hebben voor drainage en verbetering van paden en verblijven, waarom is er dan wel geld voor nieuwe soorten met nieuwe verblijven?

Het park met de postzegelverzameling ben ik eenmalig geweest in 2017 en daarna nooit meer. Naast dierenwelzijn en de stand van het park, was personeel nou ook niet het meest gastvriendelijk.
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

freerk1982
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 431
Lid geworden op: 15 nov 2020, 21:03
Favoriete dierentuin: Aqua Zoo

Re: Nieuwstopic BestZoo

Bericht door freerk1982 »

Geboortegolf bij BestZOO! 🎉

Afgelopen tijd waren er al een aantal geitjes, een zuidelijke tamandua en een dwergezeltje geboren. Hier zijn nu ook nog pinche aapjes en dwergmara's bijgekomen. Alle dieren maken het prima en zijn dagelijks te bewonderen. Kom je snel een kijkje nemen?

Facebook BestZoo

freerk1982
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 431
Lid geworden op: 15 nov 2020, 21:03
Favoriete dierentuin: Aqua Zoo

Re: Nieuwstopic BestZoo

Bericht door freerk1982 »

BestZoo zou geen wasberen meer hebben in de collectie begreep ik.

Plaats reactie