Nieuwstopic Orchideeën Hoeve

Al het nieuws over de Nederlandse dierentuinen.
Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Nieuwstopic Orchideeën Hoeve

Bericht door Gorilla Gust »

Orchideeën Hoeve

Dierentuinvergunning Orchideeen Hoeve een feit
Na 14 jaar was het voor de vier Geelvoorhoofd Amazonepapegaaien eindelijk zover! De deur van het papegaaienverblijf, waarin Coco & Boppe inmiddels al 14 jaar wonen, is afgelopen dinsdag voorgoed open gezet en wordt ook niet meer dicht gedaan! De Amazonepapegaaien mogen namelijk voortaan los vliegen in het Amazone regenwoud (voorheen Maleisische tuin). Een bijzondere gebeurtenis dat alles te maken heeft met de Dierentuinvergunning die de Orchideeën Hoeve afgelopen week in ontvangst mocht nemen van het Ministerie. “Wij hebben het vertrouwen dat het park verder naar het Dierentuinbesluit kan ontwikkelen om uiteindelijk volledig aan de eisen van het Dierentuinbesluit te doen”, aldus het Ministerie.

Bron en meer op http://www.orchideeenhoeve.nl/dierentui ... -feit.html

Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Nieuwstopic Overige Nederlandse dierentuinen

Bericht door Gerald »

Grappig. De Orchideeënhoeve ligt op een steenworp afstand van Meerzoo.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Nieuwstopic Orchideeën Hoeve

Bericht door Gorilla Gust »

De Orchideeën Hoeve,

Vandaag was het eindelijk zover; vier witoorpenseelaapjes zijn losgelaten in ons Amazone Regenwoud.

Dankzij de herplaatsing door Stichting AAP hebben deze kleine aapjes, na jaren slecht verzorgd te zijn door een particulier in Frankrijk, eindelijk een nieuw en goed thuis gekregen in een natuurlijke omgeving.

Lees gauw verder op onze website: http://www.orchideeenhoeve.nl/de-orchid ... apjes.html

Via https://www.facebook.com/orchideeenhoev ... 55/?type=1
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Overige Nederlandse dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Hebben jullie nu ook al weer zin in de magie van Kerst aankomende maand? Van 9 tot 26 december kan je jezelf alvast volledig onderdompelen in die Kerstsfeer bij De Orchideeën Hoeve in het Nederlandse Luttelgeest, op slechts twee uur rijden vanuit Antwerpen.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=KKhng-uejuY[/youtube]
https://www.youtube.com/watch?v=KKhng-uejuY

Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Overige Nederlandse dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Na de witoorpenseelaapjes komen er nu ook twee dwergzijdeaapjes naar de Orchideeënhoeve.

Nog meer apen naar Orchideeënhoeve
http://www.omroepflevoland.nl/nieuws/12 ... deeenhoeve#

Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Orchideeën Hoeve

Bericht door Gorilla Gust »

Nieuwe aapjes in de Orchideeen Hoeve!
Sinds deze week kunnen bezoekers van de Orchideeën Hoeve drie Roodbuiktamarins spotten in het Amazone Regenwoud. De mannelijke dwergaapjes zijn afkomstig uit Aqua Zoo in Leeuwarden en hebben, met hulp van Stichting AAP, een nieuw leefparadijs gevonden in de tropen van de Orchideeën Hoeve.

De Roodbuiktamarins, herkenbaar aan hun knalrode buik en de witte haren rondom neus en lippen, verblijven al sinds juli in de Orchideeën Hoeve. In de afgelopen periode kregen de drie mannen de tijd om te wennen aan hun (nacht)verblijf, de verzorgers en de omgeving. Deze week gingen de deuren van het (nacht)verblijf open en kregen de Roodbuiktamarins de kans om op ontdekkingstocht door het regenwoud te gaan. Vol nieuwsgierigheid staken de aapjes één voor één hun kop naar buiten en klauterden ze al snel tussen de takken en boomstammen. Hier lieten ze de nodige plasjes achter. Dit doen Roodbuiktamarins om hun gebied te markeren.

Apennamen
De nieuwe bewoners van de Orchideeën Hoeve hebben nog geen naam. Weet jij een leuke naam? Laat het ons weten via onze Facebookpagina en wie weet worden drie Roodbuiktamarins naar jouw goede idee vernoemd!

Meer informatie

Lees hier meer over de Roodbuiktamarins. Wilt u de Roodbuiktamarins spotten? Kom op tijd! Rond 15:30 uur vertrekken ze naar hun (nacht)verblijf voor een lekker dutje.

http://www.orchideeenhoeve.nl/nieuwe-aa ... hoeve.html

Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Nieuwstopic Orchideeën Hoeve

Bericht door Gerald »

Van zaterdag 17 oktober tot en met zondag 1 november organiseren wij de spannende weken. Naast freaky-elementen in de tuin en een speurtocht waar je kippenvel van krijgt, staan er deze dagen maar liefst twaalf spectaculaire reptielenshows met onder andere krokodillen, reuzenslangen en vogelspinnen op de agenda. Dat wordt griezelen, bibberen en klappertanden!
http://www.orchideeenhoeve.nl/herfstvak ... ken-2.html

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Orchideeën Hoeve

Bericht door MennoPebesma »

De Orchideeën Hoeve heeft in 2022 een recordaantal bezoekers mogen verwelkomen, namelijk 326.497. Daarmee is het record uit 2019 verbroken. Voor dit jaar staan er twee projecten op de planning. Zo zal er in de lobby een nieuw restaurant komen. Daarnaast heeft de Orchideeën Hoeve vorig jaar dieren overgenomen van klein Costa Rica. Het gaat om toekans, toerako’s, een aantal leguanen en nog vier vogelsoorten, maar vooral om veel vissen. Hier zal een grote zoetwatervijver voor gemaakt worden van 300 kuub. Bezoekers kunnen dan ook langs een glaswand lopen om de vissen onder water te zien. Voor deze nieuwe zoetwatervijver zal een stukje met orchideeën gaan verdwijnen.

Bron: Algemeen Dagblad

Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 567
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic Orchideeën Hoeve

Bericht door Mr. Gharial »

Heel fijn om te horen! Ik hoopte al dat er zoiets gebouwd zou worden voor de Klein Costa Rica vissen.
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 567
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic Orchideeën Hoeve

Bericht door Mr. Gharial »

MennoPebesma schreef:
10 feb 2023, 16:05
De Orchideeën Hoeve heeft in 2022 een recordaantal bezoekers mogen verwelkomen, namelijk 326.497. Daarmee is het record uit 2019 verbroken. Voor dit jaar staan er twee projecten op de planning. Zo zal er in de lobby een nieuw restaurant komen. Daarnaast heeft de Orchideeën Hoeve vorig jaar dieren overgenomen van klein Costa Rica. Het gaat om toekans, toerako’s, een aantal leguanen en nog vier vogelsoorten, maar vooral om veel vissen. Hier zal een grote zoetwatervijver voor gemaakt worden van 300 kuub. Bezoekers kunnen dan ook langs een glaswand lopen om de vissen onder water te zien. Voor deze nieuwe zoetwatervijver zal een stukje met orchideeën gaan verdwijnen.
Laatst weer eens een kijkje genomen bij de Orchideeënhoeve. Ik heb hier ook meteen een update gegeven aan ZTL.

Aan het nieuwe aquarium word gebouwd:
Afbeelding

Op het moment is het nog in het vroege stadium. Na een gesprekje met een dierenverzorgster weet ik nu dat er, naast de vissen uit Klein Costa Rica, ook een deel van de Malawi-cichliden uit het huidige aquarium naar de nieuwe vijver verplaatst zullen worden. Over de Malawi-cichliden gesproken: deze krijgen een nieuw aquarium, ongeveer drie keer zo groot als hun huidige aquarium, dat achter hun huidige aquarium klaar staat. Het nieuwe aquarium gaat over de volledige achterwand van de hoek tussen de stokstaartjes en de reptielenshow.

Ander nieuws sinds mijn vorige bezoek, wat ondertussen alweer een paar jaar geleden was;
In het Amazonewoud leven nu alleen nog de Roodbuiktamarins, de Witoorpenseelaapjes leven apart in de tweede hal (de Orchideeëntuin).

De Roodstaartmeervallen hebben een welverdiende upgrade gekregen in hun vijver. Deze is nu zo'n twee keer zo groot (van wat ik me herinner, was dit aquarium de vorige keer iets te klein voor de vissen).

In de Orchideeëntuin is nu een nieuw verblijf gekomen, hier leven Goudkopleeuwaapjes. De witwangtoerako('s) leven ook in deze hal, terwijl de Violette schildtoerakos in het Amazonewoud leven.

Het aquarium word gebouwd in de Orchideeëntuin tussen de Lorituin en Citruslaan in, op de lege plaats naast Nummer dertien op de Plattegrond. Op de plattegrond is dit hele vak leeg, in werkelijkheid word ongeveer de helft gebruikt voor het aquarium (of eerder een kwart). De andere helft werd wel leeggehaald, dus het is mogelijk dat hier ruimte voor filters of een ander verblijf komt.

Als ik het nieuwe aquarium en het nieuwe apenverblijf inteken op de kaart zien het er ongeveer zo uit:
Afbeelding

In de rode vlakken boven het Nieuwe aquarium was ook beton gelegd, maar dit was lang niet groot genoeg voor aquaria, dus ik denk dat hier filters komen. Op het groene vlak daarboven was nog niets gebeurt, hier werd vooral met planten gesjouwd.

Als mijn geheugen (en mijn fotogallerij) mij niet tekort schiet word dit ongeveer de soortenlijst van het nieuwe aquarium:
- Arapaima
- Zilverarowana
- Tanganyikatilapia (Oreochromis tanganicae)
- Reuzenhaaimeerval (Pangasius sanitwongsei)
- Reuzengoerami
- Pauwoogzoetwaterrog
- Witgevlekte zoetwaterrog
- Quetzalcichlide
- Vele Malawi-cichliden (die dus nog bijgevuld worden met een gedeelte van de cichliden die al aanwezig zijn in de Orchideeënhoeve)
- Nieuw-Guinese tweeklauwschildpad
- Roodwangschildpad

Verder:
Veel dieren uit Klein Costa Rica zouden verhuizen naar de Orchideeënhoeve. Maar van de loslopers die hier aanwezig waren was niet al te veel over. Een enkele Violette toerako en een enkele Witwangtoerako leven in de eerste twee hallen. Van het koppel Victoriakroonduiven is er nog maar één over, en de Vuurkruinbaardvogel is ook al niet meer aanwezig. Alleen de Roodkeelwidavinken zijn nog met z'n tweeën.
Ook van de leguanen is er één mannetje uit KCR aanwezig in de Orchideeënhoeve.

Volgens de dierenverzorgster waar ik mee heb gepraat komt de oud-eigenaar (opa van de huidige eigenaar) af en toe nog eens aanzetten met vogels. Blijkbaar kwam hij een paar weken terug aangereden met twee Australische manenganzen voor in het Makirijk. Om deze reden heeft de Ochideeënhoeve veel verschillende eendensoorten in het Makirijk. Ooievaars, Flamingos, Ibissen, Fazanten en negen verschillende eendensoorten in de volière!

Over de volière gesproken: Dit is wel echt het mooiste stukje van de Orchideeënhoeve als je het mij vraagt. Twee flamingostrandjes, een maki-eiland en een overdekt looppad met aan de rand een stal voor Alpacas en Miniatuurezels, die aan de buitenkant van de Orchideeënhoeve een buitenverblijf hebben, zodat je vanaf de weg al iets kan zien. De vogels kunnen door bezoekers gevoerd worden, en hierdoor zijn ze heel tam. De eenden en flamingos lopen rustig over het pad.
Als ik jullie was zou ik de Orchideeënhoeve echt een bezoekje brengen zodra het aquarium af is, is het zeker waard!

Ik ben bezig met dierentuingidsen voor de kassen, dus een soortenlijst komt eraan!
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

meubilaie2
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 541
Lid geworden op: 16 jun 2020, 22:30
Favoriete dierentuin: CNME

Re: Nieuwstopic Orchideeën Hoeve

Bericht door meubilaie2 »

Bedankt voor de update! echt een topattractie

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Orchideeën Hoeve

Bericht door Limburg vooruit »

Ziet er zeer mooi op.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

freerk1982
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 nov 2020, 21:03
Favoriete dierentuin: Aqua Zoo

Re: Nieuwstopic Orchideeën Hoeve

Bericht door freerk1982 »

In de Orchideeënhoeve drie kuikens bij de Cubaanse flamingo's gespot. Ook een jonge rode ibis. Nabij de maki's ook goudfazanten gezien.
Verder zitten in de Amazonehal twee Victoriakroonduiven. In het nieuwe aquarium worden naast roggen ook haaien aangekondigd.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Orchideeën Hoeve

Bericht door Apenarend »

Best een aardige collectie voor iets wat op het eerste zicht als een hobbytuin is ontstaan.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 567
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic Orchideeën Hoeve

Bericht door Mr. Gharial »

freerk1982 schreef:
05 aug 2023, 21:02
In het nieuwe aquarium worden naast roggen ook haaien aangekondigd.
Dit zijn waarschijnlijk de haaimeervallen (Pangasius), deze hadden ze in Klein Costa Rica namenlijk
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Orchideeën Hoeve

Bericht door Limburg vooruit »

Mr. Gharial schreef:
06 aug 2023, 07:54
freerk1982 schreef:
05 aug 2023, 21:02
In het nieuwe aquarium worden naast roggen ook haaien aangekondigd.
Dit zijn waarschijnlijk de haaimeervallen (Pangasius), deze hadden ze in Klein Costa Rica namenlijk
Was ook het eerste wat in mijn gedachten kwam, maar het is in ieder geval een prachtige soort. Moest hij niet zo enorm worden had ik ze waarschijnlijk al gehad.
Maar ik raak nergens een aquarium van 3 meter kwijt (wat uiteindelijk nog krap is).
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
JvG
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 859
Lid geworden op: 02 jul 2017, 06:31
Favoriete dierentuin: -

Re: Nieuwstopic Orchideeën Hoeve

Bericht door JvG »

Apenarend schreef:
05 aug 2023, 21:15
Best een aardige collectie voor iets wat op het eerste zicht als een hobbytuin is ontstaan.
Hun ontstaansgeschiedenis is niet helemaal hobbymatig geweest. Ze zijn van oorsprong een (tropische) bloemenkwekerij die ook bezoekers toelieten op bepaalde dagen. Ze hebben dit toen uitgebreidt met een hal waar in eerste instantie alleen planten en dergelijke te zien waren en waar langzaamaan meer dieren en gebieden bijkwamen. Dus helemaal een hobbytuin is het in mijn ogen niet geweest (dan denk ik eerder aan een Paay ofzo :s )

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Orchideeën Hoeve

Bericht door Apenarend »

JvG schreef:
06 aug 2023, 11:40
Apenarend schreef:
05 aug 2023, 21:15
Best een aardige collectie voor iets wat op het eerste zicht als een hobbytuin is ontstaan.
Hun ontstaansgeschiedenis is niet helemaal hobbymatig geweest. Ze zijn van oorsprong een (tropische) bloemenkwekerij die ook bezoekers toelieten op bepaalde dagen. Ze hebben dit toen uitgebreidt met een hal waar in eerste instantie alleen planten en dergelijke te zien waren en waar langzaamaan meer dieren en gebieden bijkwamen. Dus helemaal een hobbytuin is het in mijn ogen niet geweest (dan denk ik eerder aan een Paay ofzo :s )
HobbyTUIN was wellicht verkeerd omschreven, ik bedoel in de zin van tuin=zoo, het houden van dieren lijkt er toch als liefhebberij bij gekomen te zijn bij de reeds bestaande professionele plantenkwekerij.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Orchideeën Hoeve

Bericht door MennoPebesma »

🛠 𝐖𝐞𝐫𝐞𝐥𝐝𝐞𝐧 𝐛𝐨𝐮𝐰𝐞𝐧 🛠 Achter de schermen hebben wij de afgelopen maanden hard gewerkt! Benieuwd welke wereld er gebouwd is? Nog maar 18 dagen geduld... Vanaf 13 oktober kun jij het eindresultaat zelf komen bewonderen.

#wereldenbouwen #bouwen #nieuw #nieuwebeleving #herfstvakantie #dagjeuit #eropuit

Bron: Facebook Junglepark de Orchideeën Hoeve

Laatst gewijzigd door MennoPebesma op 25 sep 2023, 12:05, 4 keer totaal gewijzigd.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Orchideeën Hoeve

Bericht door Limburg vooruit »

MennoPebesma schreef:
25 sep 2023, 10:07

🛠 𝐖𝐞𝐫𝐞𝐥𝐝𝐞𝐧 𝐛𝐨𝐮𝐰𝐞𝐧 🛠 Achter de schermen hebben wij de afgelopen maanden hard gewerkt! Benieuwd welke wereld er gebouwd is? Nog maar 18 dagen geduld... Vanaf 13 oktober kun jij het eindresultaat zelf komen bewonderen.

#wereldenbouwen #bouwen #nieuw #nieuwebeleving #herfstvakantie #dagjeuit #eropuit

Bron: Facebook Junglepark de Orchideeën Hoeve

De link werkt niet echt, je komt bij pestfilmpjes uit. Ale, ik toch.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Plaats reactie