Nieuwstopic Orchideeën Hoeve

Al het nieuws over de Nederlandse dierentuinen.
Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2853
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Nieuwstopic Orchideeën Hoeve

Bericht door Joost »

Afgelopen weekend ben ik voor het eerst bij Pantropica geweest. Dat viel niet tegen! Ik had niet al te hoge verwachtingen, maar dat was eigenlijk geheel onterecht. Alles zag er goed en netjes uit en het was een stuk professioneler dan dat je in sommige andere tuinen van dit kaliber ziet. Bepaalde delen, zoals het eerste stuk met de toekans en de vlindertuin, zouden ook zeker niet misstaan in een van de grotere tuinen in Nederland. De vlindertuin bracht me weer even terug naar de oude vlindertuin in Emmen, het blijft zonde dat die verdwenen is, maar deze haalt zeker dat niveau!

Enige echte minpunt van deze tuin vind ik toch wel alle voerautomaten waar je de dieren kan voeren. Dat vind ik persoonlijk niet passen in een dierentuin in 2024 en je merkte dat het natuurlijke gedrag van dieren daar nogal door verstoord raakte. Toen wij de Flamingovolière binnenliepen kwamen de dieren meteen naar de zijkant gelopen in de hoop dat wij voer zouden kopen… Dat vind ik toch jammer.

De nieuwe Pankong River is trouwens een erg leuke toevoeging aan het park. Het groen moet nog wel flink haar werk doen, want je merkt nu in vergelijking met de rest nog wel heel erg dat het nieuw is, maar voor de rest ziet het er mooi uit. Sowieso is de bak een heel stuk groter en dieper dan dat ik eigenlijk verwacht had, best wel indrukwekkend.

Wat ik mij nog wel afvroeg, volgens Zootierliste zou het park ook een geribbelde neushoornvogel in de collectie hebben. Die zou in oktober vorig jaar gezien en ook aangegeven zijn, deze was tijdens mijn bezoek echter in geen velden of wegen te bekennen. Ook op de verschillende kanalen van het park kan ik deze soort niet vinden en spreekt men alleen over de bonte neushoornvogel (dat doen ze tevens enkelvoudig als “onze neushoornvogel”, alsof er maar 1 neushoornvogel in het park is). Ik vermoed dus dat degene die het op ZTL gezet heeft de soorten door de war heeft gehaald. Weet iemand hoe dit precies zit? Of heeft men weldegelijk een geribbelde neushoornvogel die ik heb gemist? Ik heb bij Species360 de soortenlijst al opgevraagd, maar helaas lijkt het erop dat Pantropica geen gebruikt maakt van Zims, dus dat biedt helaas geen uitkomst.

Al met al was Pantropica een verrassend leuk parkje om te bezoeken. Is het iets waar je uren voor om moet rijden? Nee, maar als je in de buurt bent is het zeker de moeite waard! Wij komen sowieso nog een keer terug, maar dan wel op een doordeweekse dag buiten de vakanties zodat we nog beter de tijd kunnen nemen voor alles.

Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 594
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic Orchideeën Hoeve

Bericht door Mr. Gharial »

Joost schreef:
19 feb 2024, 22:09
Wat ik mij nog wel afvroeg, volgens Zootierliste zou het park ook een geribbelde neushoornvogel in de collectie hebben. Die zou in oktober vorig jaar gezien en ook aangegeven zijn, deze was tijdens mijn bezoek echter in geen velden of wegen te bekennen. Ook op de verschillende kanalen van het park kan ik deze soort niet vinden en spreekt men alleen over de bonte neushoornvogel (dat doen ze tevens enkelvoudig als “onze neushoornvogel”, alsof er maar 1 neushoornvogel in het park is). Ik vermoed dus dat degene die het op ZTL gezet heeft de soorten door de war heeft gehaald. Weet iemand hoe dit precies zit? Of heeft men weldegelijk een geribbelde neushoornvogel die ik heb gemist? Ik heb bij Species360 de soortenlijst al opgevraagd, maar helaas lijkt het erop dat Pantropica geen gebruikt maakt van Zims, dus dat biedt helaas geen uitkomst.
Die vond ik ook al bijzonder ja. Ik was er zelf namenlijk in Oktober voor het laatst en toen had ik deze niet gezien en hij stond ook nergens aangegeven. Ik denk dat deze inderdaad verkeerd is doorgegeven aan ZTL.
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

freerk1982
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 431
Lid geworden op: 15 nov 2020, 21:03
Favoriete dierentuin: Aqua Zoo

Re: Nieuwstopic Orchideeën Hoeve

Bericht door freerk1982 »

inds kort wonen er twee nieuwe witoorpenseelaapjes in Amazonia. De aapjes zijn in Pantropica gekomen via Stichting AAP en leven nu samen met de roodbuiktamarins en alle andere dieren in onze jungle. (Facebook Pantropica)

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Orchideeën Hoeve

Bericht door Limburg vooruit »

Ik raak ni gewoon aan de nieuwe namen van de parken de laatste jaren.
Pakawi, Pantropica, wat gaan ze nog verzinnen
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 594
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic Orchideeën Hoeve

Bericht door Mr. Gharial »

Ik vind de nieuwe naam ook heel gek, veel minder herkenbaar ook. Dit lijkt ook de algemene mening.

Pantropica klinkt voor mij eerder als een indoor zwembad of winkelcentrum, de Orchideeënhoeve klonk veel mooier. Noem het dan "tropische tuinen de Orchideeënhoeve" als je beter bekend wilt staan als tropische tuin / dierenpark.
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6556
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Orchideeën Hoeve

Bericht door Apenarend »

Limburg vooruit schreef:
05 mar 2024, 11:23
Ik raak ni gewoon aan de nieuwe namen van de parken de laatste jaren.
Pakawi, Pantropica, wat gaan ze nog verzinnen
Ach, ik zeg ook nog altijd raider :D
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Plaats reactie