Nieuwstopic Kleindierpark

Al het nieuws over de Nederlandse dierentuinen.
Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Kleindierpark

Bericht door Gorilla Gust »

Kleindierpark Bellingwolde wil een officiële dierentuin worden, zodat het park vaker open kan dan nu het geval is. 'We willen graag op de woensdagmiddagen open en eventueel de weekenden erbij.

Meer op https://www.rtvnoord.nl/nieuws/204889/K ... _54wb7zKzM

Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Kleindierpark

Bericht door Gorilla Gust »

Het Kleindierpark wil graag vaker dan de zes dagen in het jaar open, maar de vergunningsaanvraag is door de gemeente Westerwolde afgewezen. 'Wat nu?', vraagt Expeditie Grunnen-presentatrice Beppie van der Sluis aan eigenaar Alexander Knoth. 'We zijn vandaag een crowdfundingsactie gestart', vertelt Knoth terwijl hij met Van der Sluis door zijn park wandelt.

Aldus RTV Noord op https://www.rtvnoord.nl/nieuws/211538/K ... we-locatie
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Kleindierpark

Bericht door Gorilla Gust »

Helaas bleek het openen van Kleindierpark niet mogelijk binnen de huidige gemeente... maar het gekende concept krijgt mogelijk een nieuwe plek bij een nieuwe gemeente. Ook jij kan hier aan meehelpen! We lezen er alles over op https://www.adopteereenstukjedierentuin.nl
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Kleindierpark

Bericht door Apenarend »

Gorilla Gust schreef:
26 dec 2019, 17:40
Helaas bleek het openen van Kleindierpark niet mogelijk binnen de huidige gemeente... maar het gekende concept krijgt mogelijk een nieuwe plek bij een nieuwe gemeente. Ook jij kan hier aan meehelpen! We lezen er alles over op https://www.adopteereenstukjedierentuin.nl
Iemand ooit geweest? Het lijkt me het zoveelste private inie-minie-ik-mijn-eigen-parkje, maar op hun site hebben ze daar toch een verdomd lekker Aziatische tempel verblijf staan.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Nieuwstopic Kleindierpark

Bericht door Joost »

Apenarend schreef:
26 dec 2019, 20:00
Iemand ooit geweest? Het lijkt me het zoveelste private inie-minie-ik-mijn-eigen-parkje, maar op hun site hebben ze daar toch een verdomd lekker Aziatische tempel verblijf staan.
Voor zover ik het begrepen heb is die foto van die tempel op hun oude locatie in Zeist, ik kom dit beeld ook alleen tegen op de pagina "geschiedenis" op de website, op hun sociale media en dergelijke heb ik dit in elk geval ook nooit voorbij zien komen.

Ondanks dat het hier in de provincie ligt heb ik nooit echt de aanvechting gehad om er eens heen te gaan (mede omdat ze vrijwel nooit open zijn omdat er geen vergunning is). Als ik het hier in de regionale media ook een beetje volg krijg ik een beetje hetzelfde beeld als wat jij hebt. Het lijkt alsof men nu zonder toezeggingen vanuit de gemeente gestart zijn (ondanks dat die wel "geïnformeerd" zouden zijn, maar dat zegt ook niets) en men toen er een vergunning aangevraagd werd de deksel op de neus kreeg, omdat de gemeente geen dierenpark wat vaker per jaar geopend was midden in een woonwijk.

Vervolgens stelde de gemeente wel mee te willen denken over een nieuwe locatie, maar volgens de eigenaren was daar maar 1 mogelijkheid voor, maar daar moest dan wel een huis voor hun opgebouwd worden want ze moesten bij hun dieren wonen, dat huis mocht daar volgens het bestemmingsplan niet gebouwd worden dus ging dat niet door. Aangezien men nu een crowdfunding gestart is lijkt het in mijn ogen alsof men dus vond dat het "meedenken" van de gemeente ook betalen betekende. Nu wil het dat de provincie Groningen een enorm toerisme probleem heeft (eigenlijk trekt alleen de stad echt toeristen) en zou ik het in dat opzicht nog wel begrijpen dat men in een dagattractie zou investeren, Kleindierpark gaat in mijn ogen die toeristen niet trekken en heeft volgens mij ook niet die ambitie dus dan lijkt het me logisch dat de gemeente het geld liever voor andere zaken houdt.

Ik hoor ze ook vaak de "we willen er voor de minderbedeelden zijn"-kaart trekken en dat ze "een dagje uit willen zijn wat geen honderden euro's per gezin kost", ik vind dat iedereen een dagje uit verdient, dus ook de minderbedeelden, maar voor mijn gevoel wordt dit argument wel vaker gebruikt door kleine parken die moeilijk op de been kunnen blijven en zichzelf daarom proberen te rechtvaardigen. Daarnaast zet naar mijn weten een groot deel van de grotere dierentuinen zich ook in voor de minderbedeelden onder ons, maar schreeuwt men dit niet meteen van de daken (en dat maakt het in mijn ogen misschien nog wel mooier). Het met het vingertje wijzen naar de "grote dure" parken en deze expliciet bij naam noemen vind ik persoonlijk ook niet echt netjes.

Overigens en ik zeer benieuwd of deze crowdfunding daadwerkelijk gaat werken (ik heb mn twijffels) en vraag ik me af of mensen willen investeren in een park wat niet kostendekkend is.

Gebruikersavatar
JvG
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 859
Lid geworden op: 02 jul 2017, 06:31
Favoriete dierentuin: -

Re: Nieuwstopic Kleindierpark

Bericht door JvG »

https://www.facebook.com/16485679698922 ... 555074634/

Voor 20 euro kan je een stukje dierentuin adopteren zodat ze geld binnenkrijgen om te verhuizen. Leuk idee maar naar mijn idee kost het zo jaren om het geld binnen te krijgen. En als je het mij vraagt hebben veel van zulke parken toch het "succesidee" van ZieZoo in het achterhoofd terwijl dat toch iets bijzonders is qua ontwikkeling...

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Kleindierpark

Bericht door Limburg vooruit »

Geen realiteitszin, sorry.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Kleindierpark

Bericht door Gorilla Gust »

Kleindierpark is een privé-dierentuin in Bellingwolde. De eigenaars stelden hun privé-tuin zes dagen per jaar open voor publiek. Bezoekers konden van dichtbij eekhoorns, capibara’s, stekelvarkens, neusberen en meer bekijken. Vandaag maakte hij bekend dat het Kleindierpark dit jaar de deuren voor het publiek gesloten houdt. Corona, het niet krijgen van de benodigde ontheffing voor de exploitatie op de huidige locatie en de onkosten die de openstellingen met zich meebrengen zijn hier debet aan.

https://www.westerwoldeactueel.nl/2021/ ... XAy725sTu8
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Kleindierpark

Bericht door Gorilla Gust »

Kleindierpark heeft een nieuwe locatie

Na bijna drie jaar zoeken is het eindelijk zover! Wij kunnen jullie officieel melden dat Kleindierpark een andere locatie heeft. Alexander en Marianne de drijvende krachten achter Kleindierpark hebben het beheer van Stichting Kinderboerderij / Hertenkamp Nieuweschans overgenomen. Op termijn zal de naam aangepast worden naar iets wat de lading beter zal dekken.

Alexander en Marianne hebben grote plannen met het terrein aan de Langakkerschans 20 B in Bad Nieuweschans. Zo willen de twee naast boerderijdieren ook exotische dieren toevoegen aan de collectie om een gevarieerder aanbod met meer educatie en beleving te bewerkstelligen.

Alexander geeft aan dat het een stichting zal blijven en dat ze samen met het publiek een prachtige plek hopen op te bouwen waar jong en oud kan genieten. Marianne laat weten dat de eerste crowdfunding actie gestart is om de eerste vernieuwingen door te kunnen voeren. Door de corona jaren is er flink ingeteerd op de financiële middelen en kan er op het standaard onderhoud en de verzorging van de dieren momenteel niet gewerkt worden aan vernieuwing die volgens haar hard nodig is.

Het terrein is circa 15.000 m2 groot en we hebben voor circa de helft hiervan onze plannen klaar liggen alleen de middelen nog niet maar we doen alles op zijn tijd.

De crowdfunding pagina kun je bereiken via: https://steunactie.nl/actie/help-sticht ... ekomst-in/ of ga naar www.stichting-kinderboerderijnieuweschans.nl en klik op de doneer knop.

De kinderboerderij is de komende periode nog even gesloten omdat wij eerst orde op zaken willen stellen. Via de facebook pagina blijf je op de hoogte!

Steeds weer onderweg enzo(o)!

meubilaie2
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 541
Lid geworden op: 16 jun 2020, 22:30
Favoriete dierentuin: CNME

Re: Nieuwstopic Kleindierpark

Bericht door meubilaie2 »

Wat gaaf, deze mensen zijn hier al lang mee bezig.
Drie jaar geleden eens langs geweest. Hopelijk krijgt het nu meer body en kunnen deze mensen hun droom waarmaken.

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Nieuwstopic Kleindierpark

Bericht door Joost »

Kleindierpark kwam weer eens langs in mijn Facebooktijdlijn, dat was alweer even geleden. Men gaat tegenwoordig vanwege de verhuizing door onder de naam "Kleindierpark het Hertenkamp". Tevens zijn ze afgelopen seizoen voor het eerst een paar maanden open geweest op de nieuwe locatie en zijn ze nog druk bezig met verschillende vernieuwingen. Zo is er een verblijf voor stokstaartjes geopend en verder voornamelijk vernieuwingen voor boerderijdieren.

Ik ben benieuwd naar de ontwikkelingen van dit parkje, als ze wat verder zijn misschien toch maar eens heen. Overigens hebben ze naar mijn weten (nog) geen dierentuinvergunning, dus dat zal wel meespelen in de verdere ontwikkelingen.

Plaats reactie