Nieuwstopic Zoo Veldhoven

Al het nieuws over de Nederlandse dierentuinen.
Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2479
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Nieuwstopic NOP, Zoo Veldhoven

Bericht door zoofan »

Vandaag ben ik uit nieuwsgierigheid toch eens naar Zoo Veldhoven gereden. Het meest opmerkelijke is dat het van een papegaaiencentrum veranderd is naar een roofvogelcentrum. Her en daar staan er boomstronken met roofvogels op die moeten wennen aan het publiek om ze dan in shows te gaan gebruiken.

Afbeelding

De enige kooien die echt helemaal veranderd zijn worden nu ook bewoond door roofvogels. Het is helemaal achteraan in het park waar vroeger grote volières waren waarin oa roodstaartkaketoes in zaten.

Afbeelding

Het veldje waarop vroeger de papegaaien zaten die niet meer konden vliegen is nu omgevormd tot ene veld met 4 heel grote "nesten" waarin jonge roofvogels zaten. De vogels die niet meer kunnen vliegen zitten u naast de ringstaartmaki's op een mooi omgevormd gebouw.

Heel veel soorten papegaaien, kaketoes en parkieten hebben het park verlaten (of zijn gestorven). En met heel veel bedoel ik echt heel veel! Ook bij de pinguïns kon je niet meer komen, de Maguari ooievaars waren weg, die speciale casuarissen ook.

De tropenhal leek ook erg verwaarloosd. Erg stoffig, veel planten verdroogd en bijna al die speciale soorten neushoornvogels, arassari's, capuchonvogels, parasolvogels waren weg.

Afbeelding

Overal liepen kippen en konijnen los. Waarschijnlijk voer voor de roofvogels. Sommige mensen vonden dat leuk dat die los liepen, ik vond dat het er daardoor een soms op een rommeltje leek.

Nu ben ik het wel heel negatief aan het voorstellen want er zijn nog steeds wel papegaaien waar kinderen nootjes of appel of zo aan kunnen geven en dat vinden ze geweldig en de nieuwe delen zien er ook wel goed uit. Je ziet ook dat er wel aan gewerkt wordt om het mooi te krijgen. Rome en Parijs zijn ook niet op 1 dag gebouwd. Bij mij zal het nu toch weer een jaar of 5 duren voor ik weer geld aan uitgeef.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic NOP, Zoo Veldhoven

Bericht door Gorilla Gust »

Met andere woorden, wie nieuwsgierig is kan best deze maand eens kijken nu er een kortingstarief is?
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic NOP, Zoo Veldhoven

Bericht door Apenarend »

Ik ben er vandaag geweest. Gelukkig was het maar 10 euro. De bedenkingen van Zoofan treed ik bij. De jungle was bedroevend: veel planten zijn verdroogd, alles is stoffig, van veel van de kooien is de bezetting niet of verkeerd aangeduid. Gelukkig is de prachtige toekancollectie verdwenen.

Het beste verblijf van het NOP, de grote doorloopvolières, is nu verworden tot een min of meer acceptabel roofvogelpark (al vind ik voor nieuwbouw en de gehouden soorten de meeste veel te klein). Een bank achteruit. Ook de hieraan grenzende nieuwe kraanvogelverblijven zijn effenaf slecht: geen natuurlijke vegetatie aanwezig (de dieren staan op boomschors), viriele strakke kooien van 5x5. Achteraan het gebouw staan twee kleine verblijven voor servals: deze leven op kiezels.

elders in het park zijn een paar papegaaienvolières nog wat ruimer geworden: prima evolutie.

De roofvogels aan kettingen op boomstronken: sorry jongens, beneden alle peil. Nog voor de kassa's vind je 3 kerkuilen in de blakende zon. Kinderen lopen er verrukt naar toe, de uilen reageren iets minder verrukt (dreighouding) maar kunnen door de keten van 50cm niets doen.

Enkele volières zijn opgevuld met witte konijnen. Overal in het park lopen vervelende witte kippen.

De piepkleine volières rond de jungle, met diverse soorten papegaaien en kaketoes, zijn helaas behouden gebleven, gelukkig werden elders een aantal van die ondingen buiten gebruik gesteld. Toch nog enkele onfraaie toestanden zoals laplanduilen op 2 m².

De spin bevat nu ringstaartmakis; er is ook een doorloopverblijf met makis en Chinese muntjacs.

Niet voor herhaling vatbaar. Ofwel blijven ze een opvangpark en dan kan je veel door de vingers zien. Maar ze willen een zoo worden, dan mag het wat kritischer worden.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic NOP, Zoo Veldhoven

Bericht door Gorilla Gust »

Ik was er vandaag ook, en ben alvast blij dat ik nog aan het voordeeltarief binnen kon. Ik val de hierboven staande kritieken grotendeels bij, en moet toch ook zeggen dat ik er niet zomaar sta te springen om terug te keren op korte termijn. Losstaand van de vele kippen die overal zaten, roofvogels op boomstronken, jonge vosjes in een grote emmer bij de ingang, of de erg laag overvliegende vliegtuigen (Was dat voorheen ook al zo? Kan het me niet meer herinneren...)

Afbeelding

De trots van het park, de tropische hal die toch als een voorbeeld kon dienen voor sommige hallen, lijkt er triester aan toe dan ooit. Vele dode planten met een stoffige indruk... En maar povertjes aangegeven van buitenaf (de bewegwijzering is sowieso niet heel makkelijk, er staan zelfs 'teveel routeborden' naar mijn idee. Het gebied rondom de vijver lijkt me ook betere tijden gehad te hebben, de waterlijn is duidelijk buiten haar oevers en heeft zowel het wandelpad als sommige dierenverblijven te nat/ drassig gemaakt.

Het gerenoveerde deel voor de roofvogels leek me dan wel weer in orde te zijn, en oogde net. Grotendeels is het verschil tussen nieuwe en oude stukken soms nog verschil van dag- & nacht. Hopelijk krijgt de nieuwe eigenaar deze stijl de komende vijf jaar effectief doorgetrokken in het park. Of de stijl van de bekende spin (met de ringstaartmaki's), want die was inderdaad ook mooi opgemaakt.

Afbeelding

Viel het niemand trouwens op dat we overal de Latijnse naam in het groot te zien kregen? Nog voor de Nederlandstalige naam? Ik vond het wel een apart keuze...

Ik heb het gevoel dat de normale entreeprijs van €15 toch wat hoog gegrepen is voor deze dierentuin. Voor een halve euro extra kan ik online een ticket kopen voor Dierenrijk, toch ook niet zover van hun deur. Als ik dan kijk wat ik voor €6,5 in het (weliswaar veel kleinere) ZieZoo kreeg... :sssst:
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic NOP, Zoo Veldhoven

Bericht door Gorilla Gust »

De verwachte gezinsuitbreiding bij de Bonte Vari's is een feit . 2 nieuwe bewoners erbij in het nieuwe verblijf van deze "knuffelbeesten". Zodra er betere foto's beschikbaar zijn, worden die natuurlijk gelijk geplaatst. De rust voor de beestjes en warmte van de moeder zijn nu uiteraard belangrijker.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... 817&type=1

Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic NOP, Zoo Veldhoven

Bericht door Gorilla Gust »

In december en januari is Zoo Veldhoven, het nieuwe Papegaaienpark (NOP), gesloten wegens renovatiewerkzaamheden. Morgen is het dus de laatste dag waarop je deze dierentuin dit jaar nog kan bezoeken.

https://www.facebook.com/zooveldhoven/p ... 9626317235
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Zoo Veldhoven

Bericht door Gorilla Gust »

De prijzen van Zoo Veldhoven zouden momenteel lager liggen dan wat hun website zegt, ik hoorde vandaag dat deze net zoals in de kenningsmakingsmaand terug op €10 liggen (gratis parkeren) in de plaats van de eerder gevraagde €15!
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Erwino1991
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 130
Lid geworden op: 05 feb 2015, 03:30
Favoriete dierentuin: Kölner Zoo
Locatie: Nijmegen

Re: Nieuwstopic Zoo Veldhoven

Bericht door Erwino1991 »

Ik ben er nooit geweest, maar wat ik er zo van zie lijkt 15 euro me ook wel heel hoog gegrepen voor het parkje. Denk dat ze het beter op 10 euro kunnen houden.
Mijn kiekjes van wonderschone dieren aanschouwen: Hier klikken

Gebruikersavatar
aardvarkentje15
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1323
Lid geworden op: 27 jan 2015, 18:46
Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo
Locatie: Nootdorp

Re: Nieuwstopic Zoo Veldhoven

Bericht door aardvarkentje15 »

zo te horen moet er nog superveel gebeuren, ik weet niet of ik uberhaupt nog naar dit parkje wil, ziezoo is veel beter!

btw: ik ben er 1 keer geweest, maar dat was in de tijd dat het nog een opvang was, wat mij opviel toen was de krokodillenglijbaan die (volgens mij) jarenlang in blijdorp heeft gestaan (?)
"It's a moral question about wether we have the right to exterminate species" - Sir David Attenborough

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Zoo Veldhoven

Bericht door Gorilla Gust »

Nu de grootste renovatiewerkzaamheden er weer bijna opzitten voor Zoo Veldhoven (het vroegere NOP, noodopvang Papegaaien) is deze dierentuin vanaf 01-03-2016 weer dagelijks geopend van 10.00 tot 17.00 uur.

https://www.facebook.com/zooveldhoven/p ... 3329247863
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Zoo Veldhoven

Bericht door Gorilla Gust »

Bij Zoo Veldhoven zijn woensdagochtend zo'n 30 papegaaien gestolen, waaronder 2 zeldzame hyacinthara's. Een waardevolle buit, want één hyacinthara is al snel 12.500 euro waard! Lees er hieronder meer over:

http://www.ed.nl/regio/veldhoven/zeldza ... -1.5918700
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Zoo Veldhoven

Bericht door Limburg vooruit »

Wat is dat tegenwoordig met al die diefstallen?? Wordt het eens niet tijd dat de dierentuinen gaan investeren in veiligheid en bewaking? Ken weinig park en met een nachtwaker bv.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Zoo Veldhoven

Bericht door Gorilla Gust »

Is dat wel echt werkbaar, haalbaar en betaalbaar voor dierentuinen? Sommige parken zijn immers vrij groot...
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Zoo Veldhoven

Bericht door Limburg vooruit »

Gorilla Gust schreef:Is dat wel echt werkbaar, haalbaar en betaalbaar voor dierentuinen? Sommige parken zijn immers vrij groot...
Ik weet niet wat de kostprijs is van nachtwaker, maar als je het combineert met videobewaking in de gebouwen en bewegingssensoren moet dit zelfs voor grotere parken haalbaar zijn.
Met een zebra, poema of kameel gaat niemand lopen hé. Het zijn vooral gebouwen met vogels en kleinere apen die je goed moet bewaken.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Rafiaan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 794
Lid geworden op: 24 jul 2013, 14:35
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Zoologischer Garten Köln

Re: Nieuwstopic Zoo Veldhoven

Bericht door Rafiaan »

Op Zootierliste zie ik net dat ze dit jaar burchellzebra's uit Duisburg hebben gehaald.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Zoo Veldhoven

Bericht door Gorilla Gust »

Iemand een idee waar ze juist staan in het park?
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Erwino1991
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 130
Lid geworden op: 05 feb 2015, 03:30
Favoriete dierentuin: Kölner Zoo
Locatie: Nijmegen

Re: Nieuwstopic Zoo Veldhoven

Bericht door Erwino1991 »

Gorilla Gust schreef:Iemand een idee waar ze juist staan in het park?
Tussen de voliere voor Andes condors en raven (waarin ik de eerste soort helaas niet meer kon ontdekken) en het gebouw met de vari's en Lynxen. Staan een beetje weggedrukt.
Mijn kiekjes van wonderschone dieren aanschouwen: Hier klikken

Gebruikersavatar
aardvarkentje15
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1323
Lid geworden op: 27 jan 2015, 18:46
Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo
Locatie: Nootdorp

Re: Nieuwstopic Zoo Veldhoven

Bericht door aardvarkentje15 »

ze hebben overigens ook schotse hooglanders. en ze hebben daar lynxen???
"It's a moral question about wether we have the right to exterminate species" - Sir David Attenborough

Erwino1991
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 130
Lid geworden op: 05 feb 2015, 03:30
Favoriete dierentuin: Kölner Zoo
Locatie: Nijmegen

Re: Nieuwstopic Zoo Veldhoven

Bericht door Erwino1991 »

aardvarkentje15 schreef:ze hebben overigens ook schotse hooglanders. en ze hebben daar lynxen???
Ja sorry, het was zo'n andere kat achtige, de Serval
Mijn kiekjes van wonderschone dieren aanschouwen: Hier klikken

Gebruikersavatar
aardvarkentje15
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1323
Lid geworden op: 27 jan 2015, 18:46
Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo
Locatie: Nootdorp

Re: Nieuwstopic Zoo Veldhoven

Bericht door aardvarkentje15 »

bouwnieuws uit zoo veldhoven: ze gaan bouwen voor berberapen en.............. GIRAFFEN!!!

hoe de (.........) gaan ze daar nu aan komen?????

hierbij een foto door twan biemans.
Afbeelding

bron: facebook
"It's a moral question about wether we have the right to exterminate species" - Sir David Attenborough

Plaats reactie