Nieuwstopic Zoo Veldhoven

Al het nieuws over de Nederlandse dierentuinen.
teunvdvlugt
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 152
Lid geworden op: 21 jan 2017, 14:42
Favoriete dierentuin: Zie-ZOO

Re: Nieuwstopic Zoo Veldhoven

Bericht door teunvdvlugt »

Vandaag heb ik voor het eerst een bezoek gebracht aan Zoo Veldhoven. Over het algemeen een prima bezoek gehad maar ook wel wat slechte zaken gezien. Ik zal eerst beginnen met de positieve punten:
-Ik was erg verrast door de grote vluchtvolières met grote groepen ara's, amazonepapegaaien, grijze roodstaarten en een doorloopvolière met parkieten. Fijn om te zien dat de vogels veel ruimte hebben (zeker als het om opgevangen dieren gaat).
-Voor (zee)arend liefhebbers is dit park een waar paradijs. Ik denk dat ze minimaal 15 koppels steller's zeearenden hebben. Van de Amerikaanse zeearenden en zwarte arenden zijn beide minimaal 3 koppels aanwezig.
-Als je het leuk vind om dieren te voeren ben je hier op het juiste adres. Alles wat geen vlees eet mag gevoerd worden. Persoonlijk vind ik dit meer thuis horen op een kinderboerderij en ben ik hier geen fan van.
-Het park lijkt goed bezig te zijn om dingen op te knappen. De kromsnavelvolières rondom de tropische kas zien er relatief nieuw uit. Bij de entree is een groot houten huis neergezet. Zou leuk zijn als dit een nieuwe entree/souvenirshop zou worden. Achter het ganzenverblijf is een grote loods verschenen (waarschijnlijk dienstruimte). Tussen dit verblijf en de huidige entree is een grote overkapping gemaakt.
Afbeelding
Nieuwe overkapping

Negatieve punten:
-Door het hoge grondwaterpeil is vrijwel de hele tropische kas onderwater gelopen. Een klein stuk is nog wel toegankelijk.
Afbeelding
Het groene zijn de algen die op het water drijven. De wipwappen geven aan hoe hoog het water staat.

-De servals hebben echt een verschrikkelijk verblijf. Zeer klein verblijf wat deels erg modderig is. Op de foto ziet dit verblijf er ruimer uit dan dat het daadwerkelijk is.
Afbeelding
Achter dit verblijf ligt een soortgelijk verblijf met de andere serval.

-De dieren hebben saaie verblijven met weinig uitdagingen of aankleding. Daarnaast staan ook een aantal verblijven leeg of zijn redelijk recent verblijven gesloopt.
Afbeelding
Voormalige pinguin? verblijf

-Erg veel diersoorten worden in meerdere verblijven gehouden. Zo hebben de muntjakken en ringstaartmaki's beide 2 verblijven. Die laatste hebben twee verblijven recht naast elkaar zonder visuele barrière er tussen. De dieren leken hier geen last van te hebben maar het zag er niet echt optimaal uit voor zo'n territoriale soort.
-In het bosdeel rechts onderin het park zijn een viertal volières gemaakt van een net (meeste volières in het park zijn van gaas ivm de kromsnavels). Echter is dit net totaal niet strak gespannen en hierdoor best doorgezakt. Op dit moment zorgt dit niet voor veel problemen maar een sneeuwstorm zou hier voor onnodige schade kunnen zorgen.
-Bij de vale gieren (een van de net-volières) lagen wel erg veel karkassen. Enkele hiervan met stinkend vlees en helemaal onder de vliegen. Persoonlijk vond ik dit maar een akelig gezicht.
-In het bosdeel van het park lopen prairiehonden los. Hun voormalige verblijf de staat nu leeg.
Afbeelding

-Achter de speeltuin naast de entree ligt een wei met (surplus?) kinderboerderijdieren. Hier staat een kleine volière waar een pony en twee ezels in opgesloten stonden. Dit was helemaal vertrapt en zeer klein.
Afbeelding

-Als laatste puntje vond ik dat de collectie momenteel vrij klein is. Ik durf te zeggen dat 50-80% van de soorten op zootierliste niet meer aanwezig/te zien is momenteel. Ik ben blij dat ik van te voren niet op tierliste had gekeken want anders was ik zeer teleurgesteld naar huis gegaan (ik ken de smoes dat kleine parken niet altijd up to date zijn, maar in dit geval is het wel erg extreem).

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7710
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Zoo Veldhoven

Bericht door Limburg vooruit »

Dit park staat intussen 2-3 jaar te koop. Kan wel de reden zijn van het soortenverlies en de slechte staat van sommige delen.

Voor de rest leuk verslag, bedankt.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

meubilaie2
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 556
Lid geworden op: 16 jun 2020, 22:30
Favoriete dierentuin: CNME

Re: Nieuwstopic Zoo Veldhoven

Bericht door meubilaie2 »

Inderdaad een oud pinguinverblijf :)

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14956
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Zoo Veldhoven

Bericht door Gorilla Gust »

Tropisch zwembad dus... ;)

Maar een tuin waar je nog maar weinig van hoort, het wordt stilaan een nobele onbekende naar toeristen toe. Wat wellicht ook samenhangt met het gemis aan blikvangers. Zonde. Het zag er even goed uit enkele jaren terug...
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Plaats reactie